Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:01

joyce B schreef:
wel opvallend dat een aantl personen hier niet het verschil herkent tussen het kunnen snappen en uitleggen waarom stallen de paarden (langer) binnen houden in de winter en de persoonlijke mening darover van mensen. Je ergens in kunnen verplaatsen en kunnen uitleggen betekent niet automatisch dat je er achter staat of je eigen paard binnen houdt.

Klopt wat je zegt. Tegelijkertijd kan ik het niet begrijpen dat men op zo'n manier een pensionstal wilt runnen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:24

Nikass schreef:
joyce B schreef:
wel opvallend dat een aantl personen hier niet het verschil herkent tussen het kunnen snappen en uitleggen waarom stallen de paarden (langer) binnen houden in de winter en de persoonlijke mening darover van mensen. Je ergens in kunnen verplaatsen en kunnen uitleggen betekent niet automatisch dat je er achter staat of je eigen paard binnen houdt.

Klopt wat je zegt. Tegelijkertijd kan ik het niet begrijpen dat men op zo'n manier een pensionstal wilt runnen.

Maar dat is een manier om geld te verdienen en zolang mensen het accepteren wordt hier mee doorgegaan .

Zelfde als stallen waar ze ruim 400 euro vragen alleen maar om je paard te voeren en 1 keer in de zoveel tijd de shovel er door heen te halen om af te mesten en om af en toe een plakje stro er in te gooien zodat alles er netjes uit zien...
En wil je doordeweeks gebruik maken van de weides dien je 25 euro meer te betalen...
En als je dan ook nog doordeweeks gebruik wilt maken van de molen dien je ook 25 euro meer te betalen...
om over weekendtarief dan nog maar te zwijgen.
En wil je dan het solarium gebruiken of warm water moet je een potje met 2 euro munten mee nemen want per minuut moet er een 2 euro munt in de meter gegooid worden...
En ga zo maar door...

Zo lang klanten dit accepteren wordt het zo gedaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:20

Ja dat weet ik, maar dat ontslaat je als pensionhouder toch niet van je verantwoordelijkheid?
Zolang er drugs gebruikt wordt zullen er ook dealers zijn. De vraag is of je op die manier je geld wil verdienen?
(het is alleen even ter voorbeeld, ik noem geen enkele pensionhouder een crimineel. Het gaat even om het principe, hoop dat jullie dat begrijpen)

Mungbean

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:22

Of je het er mee eens bent is eigenlijk niet zo relevant voor de vraag lijkt mij.

Waarom is een auto handig? Kan ik ook 100 redenen voor bedenken.

Maar is het verantwoordelijk naar het milieu? Nee.
Is dat relevant voor de vraag waarom het handig is? Nee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:33

Zie niet wat er mis is met mesten met een shovel?
En de prijs is idd hoog. Maar verwacht dat de grondprijs ook aan de hoge kant is.
Vind het wel netjes dat je mag kiezen voor meer luxe waar natuurlijk een prijskaartje aan zit. Ben ook wel van mening dat de weide er bij hoort, maar dan moet je als klant die kosten er gewoon bij tekenen.
Wanneer je paard verplicht boxrust moet zal je blij zijn dat je niet voor de weide hoeft te betalen...

Helaas is het voor de meeste niet weggelegd om een huis te kunnen kopen met veel grond, in de buurt waar ze hun vrienden en familie hebben en hun werk.
Nu heb ik de mazzel dat ze aan huis kunnen staan, maar weet goed wat voor kosten die met zich mee brengen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:40

Ik heb ook op een stal gestaan waar je kon 'oprotten' als je paard een serieuze blessure had en in een groep stond, want het was volledig ingericht op danwel groepsstalling, danwel box met weide (keuze dus). 1 of 2 dagen in een box wilden ze dan nog wel aanbieden, maar toen een paard zijn hoefbeen brak had ie pech.
Dan zou ze dubbele huur moeten gaan betalen omdat ze dan een een plek in de groepsstalling had en een box bezette of ze moest haar plek in de groep af staan en daar was een wachtlijst voor dus die krijg je dan ook niet meer terug.

Dat was niet aardig, maar voor de eigenaar van de stal wel handig. Zo zat hij nooit met gedoe.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:50

sneeuwpop schreef:
Zie niet wat er mis is met mesten met een shovel?
En de prijs is idd hoog. Maar verwacht dat de grondprijs ook aan de hoge kant is.
Vind het wel netjes dat je mag kiezen voor meer luxe waar natuurlijk een prijskaartje aan zit. Ben ook wel van mening dat de weide er bij hoort, maar dan moet je als klant die kosten er gewoon bij tekenen.
Wanneer je paard verplicht boxrust moet zal je blij zijn dat je niet voor de weide hoeft te betalen...

Helaas is het voor de meeste niet weggelegd om een huis te kunnen kopen met veel grond, in de buurt waar ze hun vrienden en familie hebben en hun werk.
Nu heb ik de mazzel dat ze aan huis kunnen staan, maar weet goed wat voor kosten die met zich mee brengen..

Met een shovel mesten, geen probleem...
Maar wanneer ik 400 euro in de maand zou betalen wil ik wel dat de stallen goed afgemest worden, liefst elke dag...
En niet 3 maanden alleen maar opgestrooit worden en soms een plakje stro er bij in gemikt wordt... dat is geen 400 euro waard.
Zelfde geld voor de luxe. 400 euro is onwijs veel geld. Als je dan voor alles extra wilt vangen is dat wel erg bizar...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:58

Sizzle schreef:
Of je het er mee eens bent is eigenlijk niet zo relevant voor de vraag lijkt mij.

Waarom is een auto handig? Kan ik ook 100 redenen voor bedenken.

Maar is het verantwoordelijk naar het milieu? Nee.
Is dat relevant voor de vraag waarom het handig is? Nee.

Okee laten we dan dit topic stoppen. Er is één antwoord op de vraag: economische redenen. Als het niet interessant is om daar over te sparren dan kunnen we het daar bij laten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:04

Ik vind het vooral raar in dit topic dat mensen die met redenen aan komen in feite daar op aangevallen worden terwijl het slechts redenen zijn die ze zelf misschien niet toepassen.

De TS vroeg om redenen. De meningen over binnen/buiten zijn al zo vaak te vinden in andere topics en zijn mbt de vraag eigenlijk gewoon off-topic toch?

Wellicht vergis ik mij.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:43

M_D_H schreef:
Maar wanneer ik 400 euro in de maand zou betalen wil ik wel dat de stallen goed afgemest worden, liefst elke dag...
En niet 3 maanden alleen maar opgestrooit worden en soms een plakje stro er bij in gemikt wordt... dat is geen 400 euro waard.
Zelfde geld voor de luxe. 400 euro is onwijs veel geld. Als je dan voor alles extra wilt vangen is dat wel erg bizar...

ik ken een stal waar ze ook met de shovel mesten en die stallen zien er netjes uit met veel schoon stro.

En die 400,- tja dat is idd een hoop geld. Weet ook dat de kosten heel hoog zijn als je het netjes voor elkaar wil hebben.

Ga het maar eens uitrekenen!
Wat kost de grond, de binnenbak, de stallen, goede bakbodem en omheining, trekkers etc etc
De pensionhouders zie ik over het algemeen hard werken en zelf niet onwijs veel luxe hebben.
Een vriend die bij de bank werkt zei ookal tegen mij dat je een pensionhouder zijn, meer met passie te maken heeft dan met geld verdienen...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:45

Sizzle schreef:
Ik vind het vooral raar in dit topic dat mensen die met redenen aan komen in feite daar op aangevallen worden terwijl het slechts redenen zijn die ze zelf misschien niet toepassen.

De TS vroeg om redenen. De meningen over binnen/buiten zijn al zo vaak te vinden in andere topics en zijn mbt de vraag eigenlijk gewoon off-topic toch?

Wellicht vergis ik mij.

Klopt, maar een beetje zijweggetje is toch niet zo heel erg.
Valt mij gewoon op dat veel mensen geen idee hebben van de kostprijs en de nettowinst, om over arbeidsuren nog maar te zwijgen..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:05

sneeuwpop schreef:
M_D_H schreef:

ik ken een stal waar ze ook met de shovel mesten en die stallen zien er netjes uit met veel schoon stro.

En die 400,- tja dat is idd een hoop geld. Weet ook dat de kosten heel hoog zijn als je het netjes voor elkaar wil hebben.

Ga het maar eens uitrekenen!
Wat kost de grond, de binnenbak, de stallen, goede bakbodem en omheining, trekkers etc etc
De pensionhouders zie ik over het algemeen hard werken en zelf niet onwijs veel luxe hebben.
Een vriend die bij de bank werkt zei ookal tegen mij dat je een pensionhouder zijn, meer met passie te maken heeft dan met geld verdienen...

Ik weet alles van de kosten gelukkig (mag ook wel na 4 jaar paardenhouderij gestudeerd te hebben)

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat zolang er zulke stallen zijn (veel geld, weinig arbeidskracht, in een omgeving waar stallen ook veel goedkoper kunnen zijn en een aantal dat ook bewijzen) en mensen dat accepteren, er ook minder kans is op verandering :).

Maar goed... Het was alleen een vergelijking om aan te geven waarom mensen dat accepteren meer niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:10

Sizzle schreef:

Wellicht vergis ik mij.

Ik vind niet dat er mensen worden aangevallen. Ik denk dat het logisch is, en inherent aan een forum als bokt, dat er een gesprek/discussie ontstaat, ivm alleen een zakelijk antwoord. Dat lijkt mij ook geen probleem en maakt het onderwerp alleen maar interessanter toch?
Maar het kan ook zijn dat ík mij daarin vergis...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:13

sneeuwpop schreef:
... dat je een pensionhouder zijn, meer met passie te maken heeft dan met geld verdienen...

En dat vind ik dus tegenstrijdig met het "handig" paarden in de winter ophokken. Pasdie voor wàt dan? Vraag ik mij dan af.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:32

Iig niet om rijk van te worden en de meeste werken hard en veel uren

Dat jij liever de paarden anders ziet is persoonlijk of voor sommige anderen misschien ook maar niet haalbaar en doen daarin concessies.
Weet dat beide pensions waar ik heb gestaan, nog wensen hadden alleen financieel (nog) niet haalbaar waren..
Er moet ook geld worden verdiend.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:40

M_D_H schreef:
Ik weet alles van de kosten gelukkig (mag ook wel na 4 jaar paardenhouderij gestudeerd te hebben)

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat zolang er zulke stallen zijn (veel geld, weinig arbeidskracht, in een omgeving waar stallen ook veel goedkoper kunnen zijn en een aantal dat ook bewijzen) en mensen dat accepteren, er ook minder kans is op verandering :).

Maar goed... Het was alleen een vergelijking om aan te geven waarom mensen dat accepteren meer niet.

ik vind dat nogal makkelijk gezegd.
Weet jij wat van de hypotheek bij de verschillende stallen en van de kosten van het pand/de panden etc...
Hier is een stal die zijn binnenbak frame 2e hands heeft kunnen kopen uit de buurt en die vooral zelf (naast zijn gewone baan) heeft neergezet. Een ander heeft minder geluk en kocht het nieuw en heeft hem neer laten zetten ook wat andere materiaal gebruikt... Dit alleen al, zal al grote verschillen geven

DashenkaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:29

Waarom?

Zoals al meerdere het aangeven is het vaak in het belang van de staleigenaren en eigenaren van de paarden/pony's.

Des te meer paarden op een kleiner oppervlakte des te beter. Dat is goedkoper. (aan pensionboxen verdien je meer) Daarbij denken en handelen wij mensen vaak vanuit ons eigen gevoel. Oh ik zit liever binnen, dus mijn paard/pony ook. Daarbij vergeten ze dat een paard van oorsprong een vluchtdier is en in de natuur kilometers en kilometers loopt en het vanuit zichzelf heel onnatuurlijk is om in een stal te staan.

En ja, als je altijd je paard binnen houdt al het gaat regenen of juist naar binnen gooit en het binnen eten geeft dan conditioneer je dus tegen natuurlijk gedrag. Het paard wil naar binnen want het regent.. Ja tuurlijk, want dat heb jij hem aangeleerd.

Als we het toch hebben over ons eigen gevoel en die erop betrekken, zou jij in een klein hokje opgesloten willen zitten voor uren en uren waar je in je eigen mest en urine staat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:31

Zucht, weer iemand die niet geloofd dat er ook paarden zijn die gewoon niet graag zijknat regenen -O-
En nee ik heb mijn paarden niet in een box.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:42

Een paard wil het liefst bij zijn soorgenootjes staan. En wanneer er 20 binnen staan, dan wil ie absoluut niet in zijn uppie buiten staan. Er zijn paarden die doodongelukkig worden in een groepsstalling. Bij voorbeeld door stress. Een arabiertje die een dun velletje heeft staat in de regen buiten te bibberen en geeft de voorkeur aan beweging en een ander klimaat. Dat laatste wordt een beetje lastig ;-)
Wil jij graag dat je paarden in de winter ook buiten kan staan met schuilmogelijkheid maar is dat te duur, dan blijft er maar 2 alternatieven: meer geld verdienen of geen paard houden.

DashenkaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:45

Klopt gelukkig ben ik idd niet de enige die er zo over denkt ;) Natuurlijk zijn er paarden die liever in een schuilstal staan, maar vaak is dit een weerspiegeling wat mensen hun hebben aangeleerd. Als het regende rende mijn shet vroeger altijd naar binnen. Nu blijft ie liever buiten in de regen staan eten dan dat ie naar binnen loopt. Zo is het met veel paarden..

DashenkaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:47

Ik snap het niet, je koopt toch een paard omdat je er gek op bent? Dan wil je er toch voor zorgen dat hij het beste van het beste krijgt en sluit je hem toch niet op? Je koopt een paard toch niet omdat het paard zich naar jouw maatstaven moet voldoen? Koop er dan geen een.

DashenkaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:48

Ohja en natuurlijk zet je een paard niet in zn eentje buiten, waarom zou je? Paarden zijn sociale dieren die straf je door ze alleen te zetten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:58

DashenkaJ schreef:
Ik snap het niet, je koopt toch een paard omdat je er gek op bent? Dan wil je er toch voor zorgen dat hij het beste van het beste krijgt en sluit je hem toch niet op? Je koopt een paard toch niet omdat het paard zich naar jouw maatstaven moet voldoen? Koop er dan geen een.

Mijn paard heeft het beste van het beste...
Het beste van het beste wat hij het ideaalste vind...
Oh en mijn paard voldoet aan mijn maatstaven... soms even niet :') hij heeft natuurlijk ook een eigen mening en willetje...

Mijn paard zou wegkwijnen als hij bij iemand zoals jij terecht zou komen...
Jij denkt namelijk alleen aan jou eigen maatstaven ( iets met een pot verwijt de ketel) een paard moet buiten want dat hoort zo... een paard moet met soort genoten want dat hoort zo...
Nee een paard moet helemaal niks...

Oh en mijn paard staat alleen snachts binnen en staat sinds 4 jaar met een maatje... Dus daar hoef je niet over te vallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:04

Evengoed vind ik dat je een paard niet moet dwingen om in de blub te staan zonder alternatief. Echter wordt dat dan bij gebrek aan beter maar voor het gemak afgedaan als 'natuurlijk'.
Pensionstallen zijn doorgaans domweg een middenweg die betaalbaar is. Dus meer binnen bij zijkweer.
Dat hoeft niet gelijk zo zwart-wit te zijn zoals hier steeds weer geschetst wordt.

En natuurlijk koopt men een paard dat aan je maatstaven voldoet. Het zou toch dom zijn om een ijslander te kopen als je nationaal wil springen bijvoorbeeld :?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:17

Sizzle schreef:
Evengoed vind ik dat je een paard niet moet dwingen om in de blub te staan zonder alternatief. Echter wordt dat dan bij gebrek aan beter maar voor het gemak afgedaan als 'natuurlijk'.
Pensionstallen zijn doorgaans domweg een middenweg die betaalbaar is. Dus meer binnen bij zijkweer.
Dat hoeft niet gelijk zo zwart-wit te zijn zoals hier steeds weer geschetst wordt.

En natuurlijk koopt men een paard dat aan je maatstaven voldoet. Het zou toch dom zijn om een ijslander te kopen als je nationaal wil springen bijvoorbeeld :?

Jij zegt wat ik juist besloten had niet te zeggen maar wel meteen aandacht :')