Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
demug schreef:Sizzle, gelukkig ben ik dom geboren en heb ik erg weinig bijgeleerd, verstand van paarden ook niet zoveel gelukkig. Maar uit ervaring kan ik melden dat een hengst weinig last heeft van een maandelijkse verandering van gedrag door zijn eigen hormonen. En dit geld bij de mens hetzelfde is mij wel eens opgevallen.
ariatje schreef:Sizzle schreef:Vroeger was het niet anders, toen gingen lastige paarden naar de slager![]()
Ik ken genoeg mensen die vroeger nog het werk met paarden deed. Als een paard zich niet schikte was het over met het paard.
Hengsten stonden toen ook echt niet naast de fokmerries.
Het was juist nog veel normaler om paarden in isolatie te houden en 6 liter haver te geven.
Dus kom aub niet met vrogah was alles beter aanzetten.
Dan weet ik niet waar jij vroeger hebt uitgehangen maar niet zeker niet op de stallen waar ik zat. Daar kan menig moderne stalling nog héél veel van leren. En stonden de hengsten en merries met of zonder veulens juist gewoon naast elkaar in de stallen. En een rust dat er heerste. Ohja en haver was toen nog niet in de ban, evenals stro, hooi en hele dagen weidegang, duidelijke no nonsense opvoeding en gewone veeartsen zónder wiggelroedes..... Gingen paarden juist veel minder snel naar de slager, ze werden minder snel kreupel, ziek, zwak of misselijk. Was een rotzak ook echt een rotzak en niet een strontverwend tutteltruttelpaardje zonder enige manieren. Echte rotzakken gingen naar de slager ja, nu gaan ze als ze vakkundig verknald zijn terwijl het van nature doodmakke kuikens waren. Maar onkundige eigenaren zijn tegenwoordig de grootste vijand van het paard. Zij maken dat paarden vroegtijdig bij de slager eindigen, omdat ze te eigenwijs zijn van anderen iets aan te nemen.
Ja, dát was vroeger zeker beter! Je was bereid te leren, te luisteren naar anderen met meer ervaring en kennis. Tegenwoordig weet iedereen het beter en schreeuwt dit van de daken. Ik heb gelijk, nee ik, ik, ik...
En het paard is de dupe....
Vroeger, ja vroeger toen paarden nog haver kregen! Toen kon men namelijk nog overweg met " hete donders" ! Nu wordt haver gemeden als de pest, je paard wordt er druk van, soort ADHD, het zal allemaal wel. Vroeger werden paarden gewoon duidelijk opgevoed net zoals kinderen! Ahhhhh, die goede oude tijd!
anneliesdj schreef:ariatje schreef:
Geen hengsten weigeren maar de klanten opvoeden, zelf je accomodatie én kennis op orde hebben!![]()
Met zo'n instelling ben je binnen een week failliet.
anneliesdj schreef:![]()
Met zo'n instelling ben je binnen een week failliet.
demo_love schreef:Vind je het gek? Je bepaalt toch zelf hoe je je paard wilt opvoeden. De mijne heeft nog nooit een klap gehad, sommige paarden op stal krijgen dagelijks klappen bij wijze van 'opvoeding', hengst of niet.
ariatje schreef:Het lijkt wel alsof in de ogen van sommige merries NOOIT iets fout doen! En toch heb ik hier een merrie gehad die een hengst bijna heeft doodgeslagen, gewoon omdat zn hoofd dr niet aan stond! En nee, de hengst had niets fout gedaan!! Mevrouw kwam over de omheining recht op dr doel af. En nee ze was niet vals, onopgevoed of what ever. Top sportpaardje. Maar als ze een hengst zag die haar niet aan stond dan ging het licht uit....
Geloof me, weinig hengsten die het lef hadden haar uit te dagen. Want een hengst heeft ontzag voor een dominante merrie. Ze weten maar al te goed waar die toe in staat zijn!
anneliesdj schreef:Alleen pikken de meeste mensen het niet om een grote bek te krijgen van een pensionhouder, als je al eens rondzoekt op bokt krijg je daar genoeg voorbeelden van.
Je moet als pensionhouder wel een heel lange adem (en een grote zak geld) hebben wil je zo selectief om kunnen gaan met je klanten.
Ayasha schreef:ariatje schreef:Het lijkt wel alsof in de ogen van sommige merries NOOIT iets fout doen! En toch heb ik hier een merrie gehad die een hengst bijna heeft doodgeslagen, gewoon omdat zn hoofd dr niet aan stond! En nee, de hengst had niets fout gedaan!! Mevrouw kwam over de omheining recht op dr doel af. En nee ze was niet vals, onopgevoed of what ever. Top sportpaardje. Maar als ze een hengst zag die haar niet aan stond dan ging het licht uit....
Geloof me, weinig hengsten die het lef hadden haar uit te dagen. Want een hengst heeft ontzag voor een dominante merrie. Ze weten maar al te goed waar die toe in staat zijn!
Dat valt bij mij toch wel onder vals/draadje los.
Sizzle schreef:Dat werkt alleen als je als staleigenaar ook echt zelf goed onderlegd bent en iets te bieden hebt wat nergens anders te halen is. Een groot deel van de stallingen zijn nog altijd de ex-koeien boeren of mensen die land over hebben. Die bemoeien zich beter nergens mee.
Ik vind het meer dan logisch dat die selecteren op 'doorsnee'.
ariatje schreef:demo_love schreef:Vind je het gek? Je bepaalt toch zelf hoe je je paard wilt opvoeden. De mijne heeft nog nooit een klap gehad, sommige paarden op stal krijgen dagelijks klappen bij wijze van 'opvoeding', hengst of niet.
Als de eigenaar het paard niet opvoedt zal de staleigenaar het moeten doen. Die is verantwoordelijk dat er geen dode op zijn bedrijf gaan vallen. Jij bent er niet 24/7. Eigenaren weten vaak nog geen 10% van wat hun edele viervoeter uitvreet. Gedraagt een paard zich niet zal het gecorrigeerd moeten worden, héél simpel!
ariatje schreef:Ayasha schreef:Dat valt bij mij toch wel onder vals/draadje los.
Nope! Dat heet NATUUR en KARAKTER! Maar daar kan tegenwoordig haast niemand meer mee overweg. Paarden moeten machines zijn, altijd voorspelbaar reageren want dan kan de simpele mens er wel mee overweg.
ariatje schreef:anneliesdj schreef:Alleen pikken de meeste mensen het niet om een grote bek te krijgen van een pensionhouder, als je al eens rondzoekt op bokt krijg je daar genoeg voorbeelden van.
Je moet als pensionhouder wel een heel lange adem (en een grote zak geld) hebben wil je zo selectief om kunnen gaan met je klanten.
Tja een bedrijf runnen is ook niet simpel en succes komt niet aangewaaid. Je zal berehard moeten werken en risicos durven nemen. Anders moet er je vooral niet aan beginnen. Iedereen denkt tegenwoordig een pensionstal te kunnen beginnen. De meeste weten van toeten nog blazen. Het is een VAK!! En die vakkundige stallen hebben geen problemen met hengsten. Zij beheersen hun vak.....