Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:57

Is drainagezand niet beter dan witzand?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:59

VogeltjeM schreef:
OMG Urielle := is je bestrating wel droog of staat dat ook blank?

Droog met aan de linkerkant een plas van formaat erop.
Mijn erf aan de voorzijde ligt ongeveer hetzelfde dus het is met regenlaarzen aan naar de auto's waden door sneeuw en plassen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:13

_PatriciaH schreef:

Drainagezand is een type zand. Wit is alleen maar de kleur ;) Drainagezand is heel grof, wij hebben vulzand in de paddock.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:16

Santos_05 schreef:
_PatriciaH schreef:

Drainagezand is een type zand. Wit is alleen maar de kleur ;) Drainagezand is heel grof, wij hebben vulzand in de paddock.

:o :o voel me nu heel blond... Bedankt voor je toelichting hihi

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:19

Zand wordt per streek ook wel anders genoemd hebben we hier gemerkt.. :P Wij hebben zand met een beetje leem erdoor. Ik dacht eerst dat dat een natte bende zou worden maar dat is dus niet zo! De plasjes die er waren door de zware regenval liggen er echt 'op' dus het is geen blubber geworden. Paarden zakken er niet in weg. Eerste weken was het heel mul maar na wat regen en slepen is het nu echt super! Was een restpartij ergens vandaan en tegen transportkosten mochten we het hebben. Ik heb wel foto's voor de liefhebbers. :P

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:22

Zoals bij urielle ligt het er bij mij ook bij maar nog een tandje erger. Ik zet mijn paarden never nooit niet op stal maar vandaag hebben ze toch echt een paar uren vastgestaan en heb nu het afdak afgemaakt met draad zodat ze de paddock niet inkunnen. Dis is het enige dat ik ze kan gunnen want in de paddock zak je tot je knieën weg nu.. Het is helaas niet anders. Ik geraakte amper met de auto aan stal. Omgevallen bomen en omheiningen etc.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 27-12-14 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:26

Ga alles zo doorlezen maar heb je hennep al overwogen als bodembedekking in je stal?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:28

@_PatriciaH: mijn buren hebben een medium-formaat trekker en die komt er bij mijn paddock niet dieper in als 10 cm of hij wil niet meer vooruit :)
Dat is meteen mijn probleem, want een zwaardere trekker (die ook weer groter is) kan dus niet door het hek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:30

Bij mij gaan ze idd zo ook weer binnen hoor yontheke. Straks een etentje tot vannacht en als ik weg ben heb ik ze liever binnen

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:35

DubbelDun schreef:
@_PatriciaH: mijn buren hebben een medium-formaat trekker en die komt er bij mijn paddock niet dieper in als 10 cm of hij wil niet meer vooruit :)
Dat is meteen mijn probleem, want een zwaardere trekker (die ook weer groter is) kan dus niet door het hek.

Enig idee hoeveel pk de trekker heeft?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:41

Urielle schreef:
Bij mij gaan ze idd zo ook weer binnen hoor yontheke. Straks een etentje tot vannacht en als ik weg ben heb ik ze liever binnen

Die van mij staan in principe altijd buiten. Mijn stallen moet je maar zien als een veredelde schuilstal maar met deuren die dicht kunnen..
Ben benieuwd hoe ik de kleine aantref. De hoefsmid komt nog vandaag dus moet deze namiddag nog over en weer en dan vanavond laat ook nog wel eens..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:48

Die van mij staan wel gewoon in de wei.. We zitten op zandgrond maar ze lopen het wel kapot. Maar dat neem ik voor lief. Ik heb liever dat het opknappen van de wei tijd en geld kost dan dat de paardjes alleen maar in de paddock kunnen staan. Ik heb dus 1 wei omgedoopt tot winterwei en de andere blijft mooi netjes en daar kunnen ze dan van het voorjaar op en dan knappen we we winterwei weer op.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:52

Shirley, zo hebben wij het ook een beetje, het achterste stuk land ligt wel een meter hoger.. dat is ons winter gedeelte en het voorste bewaren we.. nu kwam de boer hiernaast met dat voorstel van de winterweide en dat schept mogelijkheden natuurlijk!
Als het echt bar en boos en zeiknat is hou ik ze wel op de paddock maar die is supergroot (32 x 20 ongeveer) dus daar kunnen ze echt wel een dagje in staan. Het pad naar de achterste wei is alleen wel echt zeiknat en blubberig.. kijken of we dat volgend jaar anders kunnen doen.

Zo'n eerst jaar is toch ontdekken wat nou handig is en wat echt niet werkt.. ieder seizoen is weer anders. :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:04

Bij mij is elk jaar al anders geweest.. Ik heb maar een half hectare en kletsnatte grond dus een winterwei is geen optie hier..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:09

Het is voor ons ook nog vrij nieuw allemaal. Vorig jaar was het zeker niet zo nat als nu. Het pad naar de achterste wei is hier ook een blubberboel. De paardjes vinden het niet erg. Die sjeesen er gewoon overheen. Ze zijn liever zwart dan bruin denk ik :D

Mooie afmeting inderdaad Kristel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:21

Hier staan de ze hele dag zielig met de koppen naar beneden, terwijl ze in de schuiltent droog kunnen staan.
Dus straks gaan ze ook weer naar binnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:23

Hier sluit ik ze nooit op hoor, als ze zelf in de nattigheid willen staan dan moeten ze dat vooral doen :P

De weides zijn dicht als ze te nat zijn, het pad rondom de wei is nog open maar met zulk weer staan ze toch maar een beetje rond de stal te hangen meestal, in de stal, op de bestrating, op het zand...maar verder gaan ze eigenlijk zelden dan :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:25

Ik heb ze al binnen staan met warme zemelenpap en veeeeel hooi, extra stro er nog bij.
Ik werd ook nog net niet omver gelopen, heb wel even me goed groot moeten maken :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:01

Hier willen ze ook graag naar binnen toe en morgenochtend zit de houtkrul weer achter de oren :D
Mijn ouwetje van 28 laat ik met dit weer echt niet buiten en mijn 'jonkie' heeft te snel last van de voetjes als die te lang in die koude troep staat.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:12

Hier ziet het er nauwelijks beter uit dan bij Urielle. Er is 15 cm sneeuw gevallen, maar het dooit, dus alles is een dikke, natte laag pap. Ondanks zandgrond èn drainage. Het moet toch even de kans krijgen om weg te lopen...

De paarden hebben vandaag 4 uurtjes buiten gestaan in de bak en staan nu weer binnen. Die vonden het ook wel weer welletjes. Hebben ze toch nog even een frisse neus gehaald...

Ben benieuwd hoe het morgen is, als alles lekker bevroren is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:14

Ik heb één helft van de paddock al glad geharkt en die 'mag' dus bevriezen, als het te glad is blijven ze een dagje binnen staan. Maar met die sneeuw er op zal dat niet zo'n vaart lopen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 17:20

Hier geen sneeuw, alleen regen.. Met dit weer denk ik "o jee, waar gaan wij aan beginnen" :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:30

Ik heb ze van licht tot donker buiten, nu dus van 8.00-17.00
In de zomer 24/7

Wij hebben net de bovenlaag van de wei met de kraan eraf geschraapt en daarna een laagje schoon zand erop. Weer mooi droog nu voor de winter.

Wie heeft er ervaring met een boven- of ondergrondse regenwatertank? Wij gaan tzt een nieuwe buitenstal bouwen en dan lijkt me dat wel wat voor op de waterleiding in de stal.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:43

Mijn bak ligt op puin (oude kippenschuren deels begraven) is hele fijne drainage. Tuurlijk is ie wel nat als het heel lang regent maar ook snel weer droog! Ik heb ze verder 24/7 buiten. Met een inloopstal vol stro. Zit nog te denken om sleuven in de betonnen vloer te maken zodat urine weg kan.

we hebben destijds beton op zand gestort zonder drainage in de stal. Opzich wil het wel maar als het vriest mest ik niet elke dag uit. Dan strooi ik op. Is veel warmer. Maar een pokkeklus om uit te mesten.
Dacht als ik op de piesplek nou sleuven frees kan de nattigheid weg en scheelt denk ik wat gewicht met mesten...

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:50

Ik heb van de zomer ook een huis gekocht samen met mijn vriend. Ik heb een grote rijbaan achter het huis. Alleen is het ongeveer 20 cm zwart grond en de rest klei. Hoe is jullie ervaring met een rijbaan op klei grond?