Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 11:44

Ja idd er zijn altijd uitzonderingen... Paard bij ons op stal is ook net geschoren, ze had zo'n lange vacht! De eigenaresse gaat enkel buitenritten maken en als ze dan terug op stal kwam was het paard echt doorweekt... Zelfs schuim op de vacht. Bij het opdrogen had het paard echt krulletjes in haar vacht dus scheren was hier toch het beste denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:08

Anoniem schreef:
Jorienn schreef:
Tuurlijk repelsteeltje. Dan weet ik niet waar jij je paarden koopt dat ze dus nu opeens een wintervacht aanmaken. :') en nogmaals, waar je heel logisch niet op reageert, mijn paard KRIJGT geen portievoer. Geen enkel paard hier tot zover dus snap het niet?

Maartje, spieren verzuren ook tijdens een training. Je traint ze natuurlijk wel, waardoor er OOK spierpijn kan ontstaan. Dan maakt het totaal niks uit of er 6 haren of 7492738473 haren op zitten.

Ow een pagina terug zei je nog 4 porties per dag. En snachts dan ? Portie 4 is zo groot dat het smorgens net niet op is. Heb je hem thuis staan of in pension?

Als ik een paard koop dan wil ik altijd weten hoe hij in het verleden gevoerd is. Vandaar dat ik weet of hij portievoer gehad heeft wanneer hij bij me komt.
Pension en manegepaarden hebben altijd portievoer gehad.
Ik heb de slowfeeders hier afgeschaft. De Shire kreeg er te weinig uit en dat had weer doorslag op zijn gewicht en vacht. Die heeft veel meer hooi nodig dan de andere rassen.

Trouwens, jij zit nog maar in het L1, mijn Shire train ik op L2 niveau dus hoezo niet hard werken. Je doet net alsof je ZZ zwaar traint :')

Hihi volgens mij probeer je naar dingen te zoeken.
Hoe komen ze bij jou aan onbeperkt ruwvoer?? Valt dat uit de lucht dus hoef je het niet te geven? :')
Wij geven 4x een dusdanige hoeveelheid dat het nooit op is. En 3x brok.

Het ligt er maar net aan hoe je traint :D. Mijn paard krijgt een intensieve training, sommige wel meer intensief. Dan maakt het niveau geloof ik niet uit, maar we trainen wel degelijk naar de hogere klasses toe. Dat jij je Shire op L2 niveau traint zegt trouwens niet dat je op dat niveau zit. Dan train ik nu Z2! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:09

Die van mij staat zonder deken op stal en op de weide. Het is nu al een enorme teddy beer, wordt binnenkort alleen maar meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:10

Maartje1990 schreef:
Jorienn schreef:
Tuurlijk repelsteeltje. Dan weet ik niet waar jij je paarden koopt dat ze dus nu opeens een wintervacht aanmaken. :') en nogmaals, waar je heel logisch niet op reageert, mijn paard KRIJGT geen portievoer. Geen enkel paard hier tot zover dus snap het niet?

Maartje, spieren verzuren ook tijdens een training. Je traint ze natuurlijk wel, waardoor er OOK spierpijn kan ontstaan. Dan maakt het totaal niks uit of er 6 haren of 7492738473 haren op zitten.

wat heeft verzuring er nu weer mee te maken? Dat heeft helemaal niets te maken met het wel of niet hebben van haar, zweten of een natte of droge huid. Dus ik snap niet helemaal wat dit toevoegt.

Dat heeft er niet mee te maken, maar ik bedoel daarmee dat DAT ook bij mens en dier gebeurt/voorkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:17

Jorienn schreef:
Hoe komen ze bij jou aan onbeperkt ruwvoer?? Valt dat uit de lucht dus hoef je het niet te geven? :')

Het ligt er maar net aan hoe je traint :D. Mijn paard krijgt een intensieve training, sommige wel meer intensief. Dan maakt het niveau geloof ik niet uit, maar we trainen wel degelijk naar de hogere klasses toe. Dat jij je Shire op L2 niveau traint zegt trouwens niet dat je op dat niveau zit. Dan train ik nu Z2! :D

Zo, wel 3x brok :')
Het komt hier idd uit de lucht vallen, uit de voorhef van mijn trekker in balen van pak hem beet 600 kilo.
En ik heb mijn rijbak aan huis gebouwd om er rondjes in te sjokken terwijl ik in mijn neus zit te peuteren. :o?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:56

Een hele tijd terug heb ik hier de vraag gesteld hoe jullie dat doen met blote paarden op de wei, waar je ook mee gaat rijden. Als ze vies, onder de blubber zijn, hoe leggen jullie daar dan een tuig/zadel op? Mijn paard is geblesseerd, en mag nu 20 minuten (met zadel gelukkig) stappen. Maar hoe ga ik dat doen bij vies weer en dus een vies paard?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 14:39

tine10 schreef:
Een hele tijd terug heb ik hier de vraag gesteld hoe jullie dat doen met blote paarden op de wei, waar je ook mee gaat rijden. Als ze vies, onder de blubber zijn, hoe leggen jullie daar dan een tuig/zadel op? Mijn paard is geblesseerd, en mag nu 20 minuten (met zadel gelukkig) stappen. Maar hoe ga ik dat doen bij vies weer en dus een vies paard?

even roskammen? Of met een nat doekje het ergste zand eraf halen... Ik denk trouwens niet dat het héél erg gaat schuren als je 20 minuten enkel stapt moest er nog een beetje zand onder je dekje liggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:47

Jorienn schreef:
Dat heeft er niet mee te maken, maar ik bedoel daarmee dat DAT ook bij mens en dier gebeurt/voorkomt.

Ja, en dus? :+ Dus zijn paarden en mensen opeens hetzelfde? Paarden nemen ook zuurstof op, maar dan zijn het ook nog geen mensen. Ik vind m'n bedje erg lekker, maar daar ga ik m'n paard niet instoppen :+

JoycexEnya

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:45

Als ze vies en blubberig zijn harde borstel en een handdoek eroverheen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:52

Als het nog nat is maar ik het schoon met een handdoek. Of als het weer het toe laat maak ik het schoon met wat water en zoon schoonmaak doekje. als het opgedroogd is kun je het er uiteraard zo af borstelen.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:17

Al onze paarden hebben nog geen deken aan. Hebben geen kou en staan buiten en snachts op stal. Er word eentje geschoren en dan zal die wel een deken aanhebben maar nu nog geen 1 paard. :)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:46

Ik tref het; mijn merrie en ik zijn niet tegen dekens maar ook niet voor. Gelukkig heeft zij een vrij dunne vacht en wordt ze niet sloom. Op mijn beurt zorg ik na een zweterig ritje voor uitstappen, voldoende ruwvoer, kort een zweetdeken erop tijdens de trailerrit. Daarna thuis even laten rollen in het zand en ze kan zo de wei weer in. Als we thuis rijden (altijd buiten) dan zweet ze eigenlijk alleen zomers. En anders doen we hetzelfde ritueel. 'S nachts staan ze binnen. Ik moet zeggen dat ik dat wel prettig vind. Mocht ik dus 's avonds trainen, dan kan ze binnen opdrogen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:59

Mijn bijrijdpaard staat ook poedelnaakt heel het jaar door :j
Hij wordt drie a vier keer per week door mij gereden, verder doet de eigenaresse af en toe een staprondje in de bak. Dus intensief getraind wordt hij niet. Maar die drie a vier keer dat ik rij is hij wel goed bezweet! Gewoon een kwestie van wat langer uitstappen, even lekker rollen, zweetdekentje op en tegen de tijd dat ik alle spulletjes heb opgeruimd is hij altijd al droog.
Krachtvoer krijgt hij om 7:00 en 15:00, hooi 3x per dag en als het snachts koud is voor de nacht nog een grote pluk.

Overdag staat hij zo veel mogelijk buiten, snachts op stal. Vies is hij eigenlijk altijd, want hij rolt en ligt heel veel buiten. Vaak kan ik met een harde borstel het ergste vuil weg krijgen. Schuurplekjes heeft hij nooit. :)

Sinds vorige week staan we op een andere stal, en daar staan meerdere paarden zonder deken in de winter. Op de vorige stal was 75% al geschoren en was ons paard de enige die dekenloos de winter door ging.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:02

Mijn merries staan nog heerlijk naakt op de wei en blijven dat in principe ook of het moet echt te hard regenen. De hengsten staan wel met gepaste dekens op in de paddock overdag en op stal 's nachts.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:05

Hier ook 2 paarden helaas met dekens staat, zou ze graag bloot hebben, maar helaas niet te doen.
Een cushing gevalletje en eentje die nog nooit in haar leven geen vacht heeft aangemaakt. In hun wei vangen ze helaas volle wind ookal staat er maar een zuchtje en dan geen schuilmogelijkheid, dus ze hebben allebei maar een dekentje op tegen de koude wind en mogelijke regen. Helaas de persoon die ze verzorgt wil ze niet op stal af doen vanwege last aan zijn schouders. Dus dan heb ik ook geen keuze om ze af te laten in de stal aangezien ik hier zelf helaas geen tijd voor heb. Wel hebben ze allebei nog maar een regendekentje op. Word het erg koud dan gaat er een 300 grams op en daar moeten ze het mee doen.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:16

Hier nog iemand wiens paard al voor de 2de keer terug dekenloos de winter ingaat.
De voorgaande jaren was telkens een gesukkel met dekens, 'maar ja als eigen paard horen er wel dekens op he' :+
Vorig jaar aangekeken en ze kreeg terug een mooi dik teddy vachtje, dus ook dit jaar blijft ze zonder dekens buiten. Dag en nacht trouwens (ook zowat het enige paard op stal dat 's nachts buiten blijft).
Ze is ook wel een enorme zweter, maakt zich snel druk en na een buitenritje komt ze soms ook wel eens kletsnat met schuim tussen de billen terug, als het nog deftig weer is en het zonnetje schijnt dan spoel ik het ergste zweet eraf en mag ze gaan rollen, anders gaat ze zo de wei op, na het rollen zijn ze meestal toch binnen 10 minuutjes droog.
Vind dit toch vele praktischer dan altijd dekens te moeten wisselen, het weer in het oog te moeten houden.

Als ze echt vuil is borstel ik enkel het stuk waar haar zadeldoek ligt en goed tussen de benen, de rest laat ik zo of daar borstel ik het groffe zand wat af.
Gelukkig heb ik wel een bruintje, daar zie je zoveel vuil niet op *\o/*

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:24

ik heb dus een blote schimmel (leuk, met dat natte land en die blubber bij de poort :D ). Ze rolt altijd lekker door de modder.
Als dit is opgedroogt (en dat is tot nu toe altijd het geval als ik op stal kom) dan maak ik het vuil los met de rosborstel, dan met een "gewone" borstel met kunststof en dan nog met een zachte borstel voor het stof. Ze ziet er dan toch redelijk spik en span uit hoor!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:44

Mijn verzorgpaarden staan ook nog zonder. Echter degene waar ik wat mee rijd / grondwerk maakt een minimale vacht aan en als het echt heel koud wordt krijgt zij wel een lichte deken op... De ander blijft het hele jaar bloot.. is een jaarling wordt toch niet mee gewerkt en ze is nu al een teddybeer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:51

Maartje1990 schreef:
Jorienn schreef:

Ja, en dus? :+ Dus zijn paarden en mensen opeens hetzelfde? Paarden nemen ook zuurstof op, maar dan zijn het ook nog geen mensen. Ik vind m'n bedje erg lekker, maar daar ga ik m'n paard niet instoppen :+

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Of wil je het niet begrijpen.

Ik leg dus uit dat OOK de spieren van een paard kou kunnen vatten, en dat dat heel makkelijk kan als iemand z'n paard zeiknat weg zet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:53

Anoniem schreef:
Jorienn schreef:

Zo, wel 3x brok :')
Het komt hier idd uit de lucht vallen, uit de voorhef van mijn trekker in balen van pak hem beet 600 kilo.
En ik heb mijn rijbak aan huis gebouwd om er rondjes in te sjokken terwijl ik in mijn neus zit te peuteren. :o?

Wat bedoel je met de brok?
Snap de grap niet. :D

Misschien, dat weet ik niet! Ik train oefeningen van het Z2 maar wil dus niet zeggen dat ik Z2 rijd :). En daarnaast zijn trainingen heel verschillend. Zo rij iemand hier M1 en oefent alleen die oefeningen, maar paard is totaaaal niet rechtgericht etc. Maar dat is weer een hele andere discussie :D Nergens zeg ik dat jij dus niet intensief traint, maar als je wel intensief traint en je paard zweet ontzettend na is dat dus echt niet handig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:03

Daarom haal ik er mijn voordeel uit dat bij mij de paarden niet zo'n enorme berenvacht groeien, ongeacht de rassen die ik hier heb staan. Ze presteren niet minder met wintervacht op een koude dag als met zomervacht op een warme dag. En uitstappen doe ik nooit langer dan 10 à 15 minuten.

Maar Jorienn, wat bijzonder dat jij je niet stoort aan de dikke hooibuik van je paard bij zo'n hoog aanbod van ruwvoer. De gemiddelde ambitieuze amazone heeft echt een hekel aan die pens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:42

Jorienn schreef:
Ik leg dus uit dat OOK de spieren van een paard kou kunnen vatten, en dat dat heel makkelijk kan als iemand z'n paard zeiknat weg zet :D

Als je 'm even uitstapt is dat echt niet waar :n maar blijkbaar wil jij dat gewoon niet begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:47

Maartje, er zijn zat mensen die dat niet doen maar ook dat is weer iets anders. Maar na een goede cooling down kunnen de spieren alsnog flink kouvatten bij wind etc. Dit werkt voor mij super, paard kan lekker gelijk buiten staan en de volgende dag geen spierpijn of iets! :)

Repelsteel, die van mij heeft/had geen berenvacht maar zweet heel snel. En heel lang na.
En ik vind dat mijn paard het optimale moet hebbben, en daar hoort dus bij mij een flinke hooibuik bij :D Daarom staat hij op een stal waar onbeperkt word gevoerd ipv op alle andere stallen hier waar dus wel aan 1-2 portievoer word gedaan en ze twee keer een handje krijgen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:48

Oke, nogmaals. Ik zet al járen na intensieve ritten m'n paarden bezweet op de wei, ik stap netjes even uit en nog nóóit hebben ze kougevat of spierpijn gehad. En dit was soms als het vroor of als het flinke waaide of er een flinke laag sneeuw lag. En ze vatten dus echt geen kou. Ik snap ook werkelijk waar niet waar je dat vandaan haalt dat dat wel zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:54

Omdat spieren daar absoluut last van kunnen hebben... Zeker als het paard daarna in een box staat. En dat zie ik al jaren bij heel veel combinaties. :) En dan zeker zwetend onder een deken daarna!