Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Ik reageer op een opmerking van ts, niet op jou. En opmerkingen in de trant van "dus dan is het volgens jou..." slaan kant nog wal. Dat is jouw conclusie, niet de mijne.
Evelienepien schreef:Maar ts, als ik mag, wil ik wat vragen aan de oud eigenaren van een paard met dezelfde aandoening ( die ze helaas hebben gekregn toen ze al bij jullie waren en onder het zadel)?
Als jullie de keuze hadden om een nieuw paard te kopen...zouden jullie dan weer gaan voor een paard met dezelfde aandoening?
Ikzelf heb nl ook paard gehad met neuroligische aandoening waar ik mee om heb leren gaan. Toen ik hem moest laten inslapen mede door zijn kwaal, heb ik er bewust voor gekozen om iig nooit meer een paard met zoiets te kopen...
Zelf vind ik paardrijden op een gezond paard al moeilijk genoeg nl...
Zo denk ik en ik ben wel benieuwd of als jullie de keuze hebben of je dan anders kiest...
Sizzle schreef:Mijn reden voor de slager zou eerder zijn om de handel niet nog meer te verpesten met kapotte paarden.
Evelienepien schreef:Maar ts, als ik mag, wil ik wat vragen aan de oud eigenaren van een paard met dezelfde aandoening ( die ze helaas hebben gekregn toen ze al bij jullie waren en onder het zadel)?
Als jullie de keuze hadden om een nieuw paard te kopen...zouden jullie dan weer gaan voor een paard met dezelfde aandoening?
Ikzelf heb nl ook paard gehad met neuroligische aandoening waar ik mee om heb leren gaan. Toen ik hem moest laten inslapen mede door zijn kwaal, heb ik er bewust voor gekozen om iig nooit meer een paard met zoiets te kopen...
Zelf vind ik paardrijden op een gezond paard al moeilijk genoeg nl...
Zo denk ik en ik ben wel benieuwd of als jullie de keuze hebben of je dan anders kiest...
Toad schreef:Ik heb zelf geen ervaring met deze aandoening en wil je ook geen tip geven wat betreft je beslissing.
Ik heb wel je filmpje bekeken en heb hierover een vraag.
Waarom longeer je een paard met balansproblemen met bijzet? Dat is toch vragen om nog meer balansproblemen? Dan kan hij immers met zijn voorhand niet goed zijn achterhand corrigeren omdat hij hierin niet vrij is. Althans, dat is wat ik lijk te zien in het filmpje.
Citaat:Amaris schreef:
Paard als weidemaatje weg doen... we lezen allemaal de (schrijnende) verhalen hoe dat kan aflopen...
Zo kan het inderdaad aflopen. Daarom zul je er toch vrij zeker van moeten zijn dat hij op een goed adres terecht komt waar hij nog een kans krijgt.
HeroMy schreef:Citaat:Amaris schreef:
Wat mijn keus nu zou zijn, na alles wat ik met paarden heb meegemaakt? Af laten maken op het moment dat jij vindt dat hij geen, voor hem, paardwaardig bestaan meer heeft. Zelf je eindverantwoordelijkheid nemen. Ik heb dat dus een keer niet gedaan (met de pony die opnieuw werd gebruikt) en neem maar van mij aan: dat is 1000x harder dan er zelf een definitief einde aan maken.
emil01 schreef:Deze les heb ik soortgelijk ook geleerd, vandaar dus ook mijn advies, geef anderen geen kans met het dier te gaan sjoemelen, dat doet het paard en jezelf op den duur veeeeeel meer pijn.
Citaat:Amaris schreef:
Wat mijn keus nu zou zijn, na alles wat ik met paarden heb meegemaakt? Af laten maken op het moment dat jij vindt dat hij geen, voor hem, paardwaardig bestaan meer heeft. Zelf je eindverantwoordelijkheid nemen. Ik heb dat dus een keer niet gedaan (met de pony die opnieuw werd gebruikt) en neem maar van mij aan: dat is 1000x harder dan er zelf een definitief einde aan maken.