Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:34

[quoteIk zou hem gewoon zelf aanhouden en wegzetten/houden tot je tijd voor hem hebt. Als hij verslechterd tijdens het wegzetten of erna, kan je hem altijd nog naar de slacht brengen][/quote]

Hier ben ik het mee eens, wij hebben ook nog 5 jaar plezier van hem gehad. Alleen het einde was een "lesson learned".

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:40

Nikass schreef:
Ik reageer op een opmerking van ts, niet op jou. En opmerkingen in de trant van "dus dan is het volgens jou..." slaan kant nog wal. Dat is jouw conclusie, niet de mijne.

Huh? Ik geef mijn mening als ieder ander.
Ik vind jouw post, jouw woorden die jezelf hebt geschreven niet goed. Daar reageer ik op!
En jij zegt dat dit paard niet kapot is maar dat het een tijdgebrek is en daarom niet ethisch is.
Maar paard is niet normaal.

Vanuit die info van ts en jouw beredenering concludeer ik idd iets (= 1+1=2 effect).
Sorry daarvoor ... Dan blijkt dus dat ik je niet snap :o?
Maar mag ik dan niet reageren??

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:53

Maar ts, als ik mag :o , wil ik wat vragen aan de oud eigenaren van een paard met dezelfde aandoening ( die ze helaas hebben gekregn toen ze al bij jullie waren en onder het zadel)?

Als jullie de keuze hadden om een nieuw paard te kopen...zouden jullie dan weer gaan voor een paard met dezelfde aandoening?

Ikzelf heb nl ook paard gehad met neuroligische aandoening waar ik mee om heb leren gaan. Toen ik hem moest laten inslapen mede door zijn kwaal, heb ik er bewust voor gekozen om iig nooit meer een paard met zoiets te kopen...
Zelf vind ik paardrijden op een gezond paard al moeilijk genoeg nl...
Zo denk ik en ik ben wel benieuwd of als jullie de keuze hebben of je dan anders kiest...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 19:59

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:12

Ok, dat klopt maar heeft desbetreffende ook ervaring met gezonde eigen paarden?
Want op moment dat ik mijne had, zou ik dat ook gezegd hebben maar ik kwam er eigenlijk pas achter hoe gemakkelijk het is om een paard te hebben zonder zoiets (en dan geb ik het niet alleen over event aangepaste manier van rijden, verzorgen ed maar ook emotioneel: niet op 300% scherp staan ivm mogelijke oncontroleerbare beweging, zorgen maken hoe hij die dag is, igg van ze heeft hij niet te erge jeuk vandaag etc). Weet niet of ik het zo wat begrijpbaarder heb uitgelegd wat ik bedoel.
Maar idd iedereen is anders ( en dat is maar goed ook :) !)

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:15

allereerst grote respect voor jou met je paarden!! en wat leuk dat je een kindje hebt :)
Ik denk dat er ooit wel een persoon komt die dat leuke paardje koopt, ik weet verder natuurlijk niet hoe het paard is enzo.. maar hij ziet er niet naar uit dat hij in geslapen moet worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 20:17

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:18

Evelienepien schreef:
Maar ts, als ik mag :o , wil ik wat vragen aan de oud eigenaren van een paard met dezelfde aandoening ( die ze helaas hebben gekregn toen ze al bij jullie waren en onder het zadel)?

Als jullie de keuze hadden om een nieuw paard te kopen...zouden jullie dan weer gaan voor een paard met dezelfde aandoening?

Ikzelf heb nl ook paard gehad met neuroligische aandoening waar ik mee om heb leren gaan. Toen ik hem moest laten inslapen mede door zijn kwaal, heb ik er bewust voor gekozen om iig nooit meer een paard met zoiets te kopen...
Zo denk ik en ik ben wel benieuwd of als jullie de keuze hebben of je dan anders kiest...

Ja hoor. Ik, als recreatieruiter op dit moment, zou er geen moment bij twijfelen.

Heb een 14 jarige draver (van een vriendin) (in)gereden die niet eens meer kon draven (enkel soort telgangen) door ataxie en vanalles en nog wat. Onwijs veel plezier van en mee gehad. Hij heeft uiteindelijk nog een winstpunt in de B gehaald ook met zijn rare (niet te vergelijken met paard van ts, echt raar) loopje. Na een aantal jaar, veel langer dan we verwacht hadden, werd hij slecht en is hij ingeslapen.

En ja, ik heb ook gezonde (sport)paarden gehad en gereden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:31

Dank jullie voor jullie antwoorden!
Dat vind ik wel mooi om te lezen ondanks ik anders denk.
En ja, het is super dat alle fijne momenten boven de mindre staan!
Dat pleit voor jullie/diegene!!!
Ben zelf zwartkijkert, vind dat knap en daar kan ik weer van leren!!

susannevdv

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:49

Of ik een willekeurig paard met een bemerking zou kopen weet ik niet. Mijn merrie moest en zou ik als jaarling hebben ondanks dat er toen iets anders aan was. Van alle paarden die ik gehad heb hadden sommigen iets waardoor ze volgens de da niet ouder dan tien zouden worden als recreatie paard en anderen mankeerden niets. Dat grut is nu allemaal 20+ en 2 zijn er 29 geworden in goede gezondheid. Dus uitsluiten zou ik niet doen maar het zou niet perse mijn voorkeur hebben natuurlijk.

Denk daar het wel veel scheelt of je weet dat je ze voor hun hele leven kan houden of dat er omstandigheden zijn waarin je er van af moet. Wij hebben de luxe van eigen weide en stallen waardoor het hebben van een grasmaaier voor het uitzicht wel iets anders is dan a chf 600'- per maand. Dat is niet harteloos dat is realiteit.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:05

Da's persoonlijk hé of je een paard koopt met een beperking. Ik heb indertijd een volledig gezond springpaard gekocht die ik een jaar na aankoop op pensioen heb gezet en die is 5 jaar later acuut atactisch geworden en 5 later maanden ingeslapen is (paard was 15). Ik heb ook het risico genomen om 8 jaar geleden een wobblerpaard te kopen en die loopt nu in de hoge dressuur. Soms moet je gewoon geluk hebben :-) .

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:21

Sizzle schreef:
Mijn reden voor de slager zou eerder zijn om de handel niet nog meer te verpesten met kapotte paarden.

Kapotte paarden zouden sowieso de handel niet in mogen, maar dat zal nooit veranderen, vrees ik.

Voor hetzelfde geld komt er toch net die ene speciale ruiter/paardenmens die het desbetreffende paard leuk vindt en een kans geeft, saampies een klik krijgen en het voor vele jaren heel erg leuk hebben...

Ik ben misschien erg positief ingesteld: hij is nog maar 3 jaar, erg mooi om te zien, lijkt mij ook een lief en braaf paard.
Ik heb de filmpjes gezien.
Nee, het zal geen Totilas worden, maar misschien toch wel een leuk recreatiepaard.
Hij zal wel erg veel tijd vergen: elke dag wat spierwerk, elke dag beweging, is niet voor een 'gewone' recreant geschikt, maar wel voor iemand die de tijd heeft en neemt en dat er ook voor over heeft.
Ik weet dat die mensen er ook echt zijn.

Ik snap jouw slager-optie heel goed.
Laat dat duidelijk zijn.
Maar tóch denk ik dat er zo'n iemand rondloopt, die de tekortkomingen van je ruin accepteert.

Is misschien een 'verkoop'contract een optie?
Of je de slachtprijs vraagt of gratis of symbolisch voor 1 euro, gewoon zoals hij nu is, maar met een contract dat als het niet gaat, de ruin naar jou terug moet?
Dan heb je hem een kans gegeven?
Als je dan voor de slager kiest, als hij terug moet, ja. Duidelijk.

Ik besef met deze post dat ik op je gevoelens 'inspeel', maar persoonlijk vindt ik hem te goed voor de slager met 3 jaar. ;)

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:39

Geryon schreef:
Ik zou hem gewoon zelf aanhouden en wegzetten/houden tot je tijd voor hem hebt. Als hij verslechterd tijdens het wegzetten of erna, kan je hem altijd nog naar de slacht brengen.

:j

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:49

Ik heb zelf geen ervaring met deze aandoening en wil je ook geen tip geven wat betreft je beslissing.

Ik heb wel je filmpje bekeken en heb hierover een vraag.
Waarom longeer je een paard met balansproblemen met bijzet? Dat is toch vragen om nog meer balansproblemen? Dan kan hij immers met zijn voorhand niet goed zijn achterhand corrigeren omdat hij hierin niet vrij is. Althans, dat is wat ik lijk te zien in het filmpje.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:53

Paard heeft geen balansproblemen..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:00

Evelienepien schreef:

Ik zou het nooit kopen, want het was met vlagen rampzalig en het had niets meer met een hobby te maken in de tijd dat we hem weer moesten gaan rijden. Ondertussen wel weer, maar hij blijft langzaam slechter worden en zit nog regelmatig met zichzelf in de knoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:33

Ik kom even binnenvallen, heb het hele topic doorgelezen en wil eigenlijk voornamelijk even mijn mening geven over de vraag van Evelienepien.

Persoonlijk zou ik nooit een paard kopen dat slecht was op wat voor manier dan ook. Ook niet als er vooruitzicht was in een betere toekomst, hooguit als ik van een dierenarts zwart op wit had met een handtekening dat het op korte termijn met training verbeterd zou kunnen worden. Ik snap dat als je een paard al jaren in je bezit hebt en er gebeurt iets vervelends waardoor er een blessure ontstaat, het een heel groot vraagstuk is wat je ermee gaat doen. Om nou een paard te kopen waarvan je weet dat het functiebeperking heeft, nee.. Eerlijk is eerlijk, er is een grote kans aanwezig dat je betaalt voor en tijd steekt in een veredelde grasmaaier.

TS, ik las dat je al veel interessante opties hebt gekregen dus ik weet niet of dit wel nut heeft, maar ik zou persoonlijk voor de beste optie voor iedereen gaan - en dat is hemelen. Als ik in de buurt van Friesland had gewoond of het paard had hier in de buurt gestaan was ik met liefde 3 keer in de week op mijn fietsje gestapt om wat te tutten en te longeren, maar helaas lijkt me dat geen optie voor jou. Als je iemand kan vinden die nog wat tijd over heeft en in bruikleen/in de vorm van bijrijden nog wat kan doen voor jou en je paard is dat helemaal super.

Ik volg dit topic in ieder geval, ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:38

Toad schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met deze aandoening en wil je ook geen tip geven wat betreft je beslissing.

Ik heb wel je filmpje bekeken en heb hierover een vraag.
Waarom longeer je een paard met balansproblemen met bijzet? Dat is toch vragen om nog meer balansproblemen? Dan kan hij immers met zijn voorhand niet goed zijn achterhand corrigeren omdat hij hierin niet vrij is. Althans, dat is wat ik lijk te zien in het filmpje.

Edit: ik zie dat je zegt dat het paard geen balansproblemen heeft, maar wel een vage kreupelheid zo nu en dan. Voor mij hangt dat samen. Een (vage) kreupelheid zorgt nu eenmaal voor een slechtere balans, dat kan niet anders lijkt mij. In het filmpje zie ik dat het paard zoekt naar zijn balans, maar hierin wordt geremd door de bijzetteugel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 10:58

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:56, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:42

Ik denk; wat je ook besluit te doen, je hebt er dan goed over nagedacht en je keuze zal hoe dan ook goed zijn. Als je er zelf maar achter staat. Doe dat wat jezelf t beste lijkt

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:43

Citaat:
Amaris schreef:
Paard als weidemaatje weg doen... we lezen allemaal de (schrijnende) verhalen hoe dat kan aflopen...

Zo kan het inderdaad aflopen. Daarom zul je er toch vrij zeker van moeten zijn dat hij op een goed adres terecht komt waar hij nog een kans krijgt.

Wij hebben een E pony als weidemaatje en ook bewust zo overgenomen. Maar dan met de belofte dat als het bij ons niet meer gaat het enkele reis paardenhemel is. Ik ken mezelf en weet dat ik het zo zou doen. Zeker na onderstaande 2 andere ervaringen:

Heb ooit zelf een pony weggegeven, als gezelschapspony en die is toch weer gebruikt in de sport. Gevolg dier liep een uiteindelijk fatale verzuring op. Ik zal het mezelf nooit vergeven. En ik doe dat dus echt nooit en nooit meer.

Ik heb ook een keer een paard verkocht onder contract, was een afbetalingsregeling en het paard zou recreatief gebruikt worden. Stond paard na paar maanden mooi wel op marktplaats voor een sportprijs. Met veel gedoe heb ik het paard zelf weer teruggekocht en er een nieuwe andere (goede) eigenaar voor gezocht. Ook dit doe ik nooit meer.

En dan hebben we een pony gehad met een blessure aan zijn knie. Die heb ik zelf naar de slacht gebracht, nooit spijt van gehad, hij kwam van de trailer, werd direct geschoten, hij heeft er totaal geen weet van gehad. Ik vond het vreselijk dat hij er niet meer was. Maar voor hem echt het beste (alternatief was geweest alleen op klein stukje en wat wandelen, dat was alles wat hij nog kon, ik vond dat geen leven voor zo'n vrolijk, sociaal dier).

Oftewel, wat volgens mij de meer ervaren paardenbezitters zeggen: stel dat je hem niet laat hemelen en het gaat niet goed, is het een lesson learned. Gaat het wel goed, is het een groot geluk.

Wat mijn keus nu zou zijn, na alles wat ik met paarden heb meegemaakt? Af laten maken op het moment dat jij vindt dat hij geen, voor hem, paardwaardig bestaan meer heeft. Zelf je eindverantwoordelijkheid nemen. Ik heb dat dus een keer niet gedaan (met de pony die opnieuw werd gebruikt) en neem maar van mij aan: dat is 1000x harder dan er zelf een definitief einde aan maken.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:08

HeroMy schreef:
Citaat:
Amaris schreef:

Wat mijn keus nu zou zijn, na alles wat ik met paarden heb meegemaakt? Af laten maken op het moment dat jij vindt dat hij geen, voor hem, paardwaardig bestaan meer heeft. Zelf je eindverantwoordelijkheid nemen. Ik heb dat dus een keer niet gedaan (met de pony die opnieuw werd gebruikt) en neem maar van mij aan: dat is 1000x harder dan er zelf een definitief einde aan maken.

Deze les heb ik soortgelijk ook geleerd, vandaar dus ook mijn advies, geef anderen geen kans met het dier te gaan sjoemelen, dat doet het paard en jezelf op den duur veeeeeel meer pijn.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:50

Ik heb een jong paard dat een neurologische afwijking blijkt te hebben en ondanks dat ik er onwijs veel van leer, er een betere ruiter door wordt, ze me leert dat ik wel naar mijn gevoel moet luisteren en ik echt een klik heb met dat paard zou ik het echt niet overdoen. Met dat paard is het nooit lekker ontspannen rijden, er is altijd wel iets en door de combi balans en coördinatie problemen en karakter is het bij tijd en wijle gewoon gevaarlijk als ze in paniek schiet. ik kan niet met dat paard doen wat ik graag zou willen. Het paard is ook nog extra in haar bewegingen waardoor je niet aan haar ziet dat er iets met haar aan de hand is. Ze is door meerdere dierenartsen goed gekeurd en ook de laatste zei dat hij haar zonder mijn verhaal ook goed gekeurd zou hebben. Dat is dan ook de reden dat mocht ze bij mij weg gaan zoals ze nu is niet naar een andere baas gaat. mensen zien het niet en gooien het dan al snel op bloed en karakter. maar je verongelukt er echt mee als je er verkeerd mee omgaat. dat gun ik het paard maar ook de nieuwe eigenaar niet! Als hij weg gegeven of verkocht is heb je er niets meer over te zeggen. Ik vind in mijn geval dat ik verantwoordelijkheid moet nemen mocht het zover komen. Ze gaat gelukkig wel goed vooruit mbv training en fysio dus ik heb hele goede hoop dat het zover niet komt. Het zal echter altijd een paard blijven met een beperking en een gebruiksaanwijzing. Ik zou er dan ook nooit opnieuw aan beginnen heel eerlijk gezegd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:02

emil01 schreef:
Deze les heb ik soortgelijk ook geleerd, vandaar dus ook mijn advies, geef anderen geen kans met het dier te gaan sjoemelen, dat doet het paard en jezelf op den duur veeeeeel meer pijn.

Citaat:
Amaris schreef:

Jouw quote is verkeerd, ik heb dat niet gezegd (al ben ik het er wel mee eens)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:34

Oeps sorry..................................... gelukkig ben je het er wel mee eens.............