Sensitive Stable, ons project

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Sensitive Stable, ons project

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:43

Maar er is ook een rijbak enz toch? Longeerkraal? En zijn de stalprijzen al bekend?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:02

Klinkt hartstikke goed, vooral dat lekker buitenrijden :)
Wat ik graag wil weten is hoe groot het gedeelte is van het winterverblijf wat verhard is en hoeveel er overdekt wordt. Maar ik weet niet of jij dat hebt kunnen zien als dat nog niet af is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:04

SteffiiY schreef:
Maar er is ook een rijbak enz toch? Longeerkraal? En zijn de stalprijzen al bekend?

Ja uiteraard rijbak . Volgens mij ook loswerk ruimte.
prijs is 250 per maand

Hoe groot het deel is wat verhard wordt weet ik niet , er lagen in ieder geval veel tegels :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:09

En komt er stro in de schuilstal?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:25

Ook zou ik graag weten of je gebruik moet maken van `de vaste natural balance bekapper`of dat je ook je eigen hoefsmid mee kan nemen?
En wat ik vreemd vind is dat als je paard wegens blessure helaas tijdelijk op stal moet dat je daar dan voor moet bijbetalen. Het is niet iets waar jezelf voor kiest, je krijgt al een hoop dierenarts kosten en dan wordt ook nog je stalprijs verhoogd. Ik vind dat het gewoon een service van de stal moet zijn. Anders heb je ook nog kans dat mensen hun paard niet op stal zetten omdat ze de kosten niet kunnen of willen betalen, terwijl het op dat moment wel beter voor het welzijn van het paard is. Als bewuste staleigenaar - wat zij volgens mij zijn - moet je denk ik altijd het welzijn van het paard voorop zetten en daar geen extra kosten voor rekenen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:38

Nikass schreef:
Ook zou ik graag weten of je gebruik moet maken van `de vaste natural balance bekapper`of dat je ook je eigen hoefsmid mee kan nemen?
En wat ik vreemd vind is dat als je paard wegens blessure helaas tijdelijk op stal moet dat je daar dan voor moet bijbetalen. Het is niet iets waar jezelf voor kiest, je krijgt al een hoop dierenarts kosten en dan wordt ook nog je stalprijs verhoogd. Ik vind dat het gewoon een service van de stal moet zijn. Anders heb je ook nog kans dat mensen hun paard niet op stal zetten omdat ze de kosten niet kunnen of willen betalen, terwijl het op dat moment wel beter voor het welzijn van het paard is. Als bewuste staleigenaar - wat zij volgens mij zijn - moet je denk ik altijd het welzijn van het paard voorop zetten en daar geen extra kosten voor rekenen.

Dus dan mogen zij bij ziekte de extra kosten dragen van iemand anders zijn/haar paard? Paard op stal kost nou eenmaal meer, lijkt me vrij logisch dat de eigenaar van het paard gewoon die extra kosten betaald.

Overigens zou ik dit een wat dubieuze stelling vinden:

Citaat:
eigen hoefsmid en instructeur is allemaal prima. Waarbij bij instructeur wel de eis is dat het om een paardvriendelijke instructeur gaat.

Wie bepaald wat een paardvriendelijke instructeur is? Ik zou me bij deze regel toch even op het achterhoofd krabben.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:49

Dan vind ik 250 euro stalgeld met niet eens de beschikking over een vast box bij ziekte erg veel stalgeld..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:54

Ik vind 250 euro stalgeld zonder stal eigenlijk sowieso best wel veel geld. Ik weet alleen niks over de omgeving, uitrijdmogelijkheden endergelijke. Mijn paarden staan aan duin en bos en zelfs voor hier is dat aan de dure kant. Ik vind het een heel mooi project en ik zou er bijna niks negatiefs over durven zeggen omdat ik hoop dat er vanzelf meer staleigenaren komen die zo goed nadenken over het paardenwezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:55

eigen hoefsmid is geen probleem begreep ik.

En er is ook een graspaddock beschikbaar bij ziekte.
@Yontheke vergeleken bij het Oosten van Nederland ( waar ik nu woon ) is dit ook heel duur, maar als je het vergelijkt met de gemiddelde stal in Amsterdam valt het wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:56

Axel_Valerie schreef:
Ik vind 250 euro stalgeld zonder stal eigenlijk sowieso best wel veel geld. Ik weet alleen niks over de omgeving, uitrijdmogelijkheden endergelijke. Mijn paarden staan aan duin en bos en zelfs voor hier is dat aan de dure kant. Ik vind het een heel mooi project en ik zou er bijna niks negatiefs over durven zeggen omdat ik hoop dat er vanzelf meer staleigenaren komen die zo goed nadenken over het paardenwezen.

Maar dan ga je ervan uit dat een stal meer waard is dan 8Ha weide met een schuilstal.

Een stal is veel makkelijker te krijgen in deze regio dan een plek waar ze elke dag alle ruimte hebben. Voor mij is dit veel meer waard dan een luxe stal ( die in Amsterdam al snel meer kost )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:59

@crazykat Dat van die paardvriendelijke instructeur vind ik ook de meest lastige , maar haar uitleg maakte het al minder erg.
Kan me voorstellen dat als je zelf zo paardvriendelijk mogelijk probeert te zijn je het moeilijk vind als er een instructeur op je terrein is die de paarden over de hindernis heenslaat oid.

Het ging niet om zaken als bitloos ed.
en nu wel weer genoeg achterelkaar gepost :D :o :o

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:05

MariekeB schreef:
Maar dan ga je ervan uit dat een stal meer waard is dan 8Ha weide met een schuilstal.

Een stal is veel makkelijker te krijgen in deze regio dan een plek waar ze elke dag alle ruimte hebben. Voor mij is dit veel meer waard dan een luxe stal ( die in Amsterdam al snel meer kost )

Nee dat ga ik niet, ik ga uit van de faciliteiten en alles wat daarbij komt kijken. Stallen brengen meer werk met zich mee. Bijvoorbeeld als je 50 stallen hebt moeten deze elke dag uitgmest en opgestrooid worden, eens in de zoveel tijd goed schoongemaakt worden. Ik kan mij voorstellen dat dat duurder is dan een plek op een weiland. Ik heb er ten alle tijden meer geld voor over als het gaat om het welzijn van mijn paarden. Ik kan mij alleen voorstellen dat er in het geval van stallen meer kosten worden gemaakt. Ik ga dus niet uit van de waarde ik ga uit van de werkelijke financien.

edit: Ik snap heel goed dat een weiland ook uitgemest moet worden. Maar dat gaat in mijn ogen toch iets makkelijker en goedkoper.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:29

weiland uitmesten is minder makkelijk, zwaarder en tijdrovender. Niets makkelijker dan een aantal boxen op een rijtje en droog de kruiwagen vullen en via verharding op de dichtbijgelegen mestplaat legen...

Het is niet voor niets dat op veel stallen de weiden niet uitgemest orden. Zeker niet als dat weiden zijn met 8 of meer paarden... Dan slepen ze liever!

Verder kost een schuilstl ook geld. Je bespaart wel op tussenwanden, maar moet weer meer investeren in de uitloop en verharding kost ook ongeveer 15 euro per m2 als het gelegd moet worden...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:44

Iedereen doet nu of een pp duurder is, maar een stalgebouw kost ook onderhoud. En dan heb je stallen + weides te onderhouden.
Wij hebben nu een mini pp met 2 stalletjes en buiten is makkelijk mesten hoor. Je pakt ook alleen de mest, dus minder afval dan als er stro of vlas mee komt.
Als de palen en het lint goed zit, heb je daar enkele keren onderhoud aan, maar dat is ook zo als je paarden maar 2 tot 8 uurtjes buiten hebt. Het mooiste is een quad met bak erachter en mesten.
Waterbakken vullen kan een tijdrovende klus zijn, maar ik zou voor automatische bakken kiezen en het in 1x goed doen.
Netten vullen zelfde met een quad en bak erachter. Elke stal in kost ook tijd. daarbij geven de meeste stallen maar 2 of 3x pd een pluk hooi in stal en zou je het nu redden met 2x netten vullen. Iets meer werk, maar veel beter wat je weer terug verdient door minder verspilling zoals bij door de stal trappen, gezonde paarden en tevreden klanten.
Verharding heb je op elk terrein.

Misschien zijn er wel 1 of 2 klanten die tegen korting wat extra willen doen.

Het ligt eraan hoe de bak wordt of ik het duur vind eigenlijk. Ik zeg altijd mn paarden wonen 24/7 ergens en wij zijn er maar 2 a 3 uurtjes. Maar als ik een pensioenplek zou zoeken, zou het me iets te duur zijn. Als je echt kan trainen en lekker buiten kan rijden, naast het feit dat je paard super staat, is het redelijk. Beter dan 300 euro in pension met binnenbak en maar 4 uurtjes buiten, 2 a 3x pluk kuil en 3x biks.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:48

Het klinkt erg interessant iig. Voor mij ligt het eigenlijk wat aan de verkeerde kant van A'dam, maar kom in september zeker een keer kijken.

Is toch makkelijker om real live een oordeel te vormen dan van achter de PC.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:33

superpony schreef:
Iedereen doet nu of een pp duurder is, maar een stalgebouw kost ook onderhoud. En dan heb je stallen + weides te onderhouden.
Wij hebben nu een mini pp met 2 stalletjes en buiten is makkelijk mesten hoor. Je pakt ook alleen de mest, dus minder afval dan als er stro of vlas mee komt.

Ik doe dat gewoon allemaal zelf. Ik heb twee stallen, een paddock en 4 stukken land wat ik zelf moet bijhouden. Daar is de prijs ook naar. Maar ik ervaar zelf dat het land en de paddock een stuk makkelijker zijn dan in de winter de stallen en de paddocks. Dus vandaar dat ik daarop gekomen ben. Ik zeg niet iets wat in mijn ogen zo "lijkt" te zijn. Ik zeg iets wat ik zo ervaar. Dus ik ben het met het bovenstaande volledig eens.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:29

Tja. ik vind uit ervaring verzopen drollen zoeken in een paddock en grote wei in de stromendecregen en met volle kruiwagen een zacht en nat zandpad over duwen of trekken zwaarder. niet iedereen heeft quads etc. en die kosten ook geld. Verder is het 24/7 weidegang bieden inderdaad goedkoper wanneer het alleen weidegang is en je droge grond hebt. wanneer je natte grond hebt is het weideonderhoud of het zo aanleggen van paddocks en uitloop dat ze geschikt zijn voor 24/7 buiten voor alle paarden duurder dan die enkele kleine losgooipaddocks op tientallen paarde die een gemiddelde
boxenstal heeft. Ik heb hier met paddockparadijs nu zo ongeveer 2400m2 zanduitloop exclusief rijbak voor max. 6 paarden... Bij een gewone stal is het misschien 600 of 800m2 uitloop voor dat
aantal tot veel meer. Daarbij heb ik ook gewoon datzelfde stalgebouw en diezelfde weides en afhankelijk van wel of geen strooisel gebruik een hoger verbruik van strooisel omdat ze er ook overdag in poepen en plassen omdat ze er 24/7 vrije toegang tot hebben. Dan heb je nog dubbele omheining vanwege de paden en jaar rond hooi voeren omdat de paarden bij een paddock paradise meestal minder lang of zelfs niet op de wei komen doordat vers gras als ongeschikt paardenvoer gezien wordt (bij mij wel aantal uren tot 12 uur, maar volgens JJ is dat fout!)

In mijn ogen is zomer 24/7 buiten in de wei en in de winter 24/7 op stal en zelf moeten losgooien voor de stalhouder economisch het meest rendabel vanwege zo min mogelijk tijdsinvestering en in de zomer lage kosten door geen strooiselverbruik en niet hoeven bijvoeren en slepen en omweiden ipv uitmesten is veel minder werk.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:33

MariekeB schreef:
eigen hoefsmid en instructeur is allemaal prima. Waarbij bij instructeur wel de eis is dat het om een paardvriendelijke instructeur gaat.

.

En wie bepaald wat paardvriendelijk is?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:30

Tja, het zijn investeringen die je moet doen om het rendabel te maken. 1 quad tegenover x aantal extra manuren.......
Bijv 20 paarden in boxen is ook veel onderhoud en werk. Binnen en buiten zetten kost tijd en de risico's zijn ook aanwezig, zowel voor staleigenaar/personeel als paarden als ze teveel op stal staan.

Ik denk dat je beter kan zeggen dat je ergens voor of tegen bent en waar je achter staat heb je gewoon meer voor over. Bij een rustige groep heb je niet vaak schade aan spullen of paarden.

Het is iets waar we steeds meer naartoe gaan en als je het goed doet en tevreden klanten hebt en kunt behouden is dat heel wat waard. Er zijn heel veel stallen die met hun slechte voerbeleid, slechte bakken en weinig buiten, dat gewoon niet kunnen. veel wisseling, leegstand en een slechte naam, verdien je ook niks mee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:12

Maar je moet die investeringen wel terug kunnen verdienen. En als ik zie wat hier geinvesteerd is en wat je kunt vragen voor stalling, dan kan dat bedrijfsmatig niet uit als je alle kosten rekent. en je verdient er niet een minimumuurloon mee. de meeste mensen doen iets erbij of er naast. Maar goed. dat is andere discussie. ik snap deze prijzen in die omgeving wel. en schuilstallen zijn dus ook stallen.

Deze opzet is niet puur en alleen weidegang zonder enige voorzieningen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:38

MariekeB schreef:
Axel_Valerie schreef:

Wat ik begreep is het 7 hectare en dat is niet alleen leefruimte voor de paarden maar daar moet ook nog rijbak, noodstallen, poets/spuitplaats, toilet ed vanaf. Ik vind dat niet zoveel ruimte voor 20 paarden 24/7. Ik ben misschien verwend met 4 paarden op 3 hectare en dat is dan alleen het weiland. Daarbuiten nog stallen, paddock, rijbanen enz

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:19

R12312 schreef:
MariekeB schreef:

En wie bepaald wat paardvriendelijk is?

De erfeigenaar of stalhouder, dat is dus bij deze stal niet anders dan op andere stallen. Wat paardvriendelijk is cq. wordt gevonden kan wel verschil maken.

TS, leuk om jullie vorderingen te volgen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:45

Dat vind ik ook terecht. Als je bepaalde hulpteugels niet op je stal wil zien bijvoorbeeld dan kun je je klanten daar op selecteren. Het is prima wanneer een stal eigenaar visie heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:16

joyce B schreef:
Maar je moet die investeringen wel terug kunnen verdienen. En als ik zie wat hier geinvesteerd is en wat je kunt vragen voor stalling, dan kan dat bedrijfsmatig niet uit als je alle kosten rekent. en je verdient er niet een minimumuurloon mee. de meeste mensen doen iets erbij of er naast. Maar goed. dat is andere discussie. ik snap deze prijzen in die omgeving wel. en schuilstallen zijn dus ook stallen.

Deze opzet is niet puur en alleen weidegang zonder enige voorzieningen.

Nee, dat weet ik. Maar als je echt van pension moet leven, zouden alle stallen hun prijzen moeten verdubbelen als ze daar ook een redelijk loon uit willen.
Vrijwel iedereen heeft een partner met een vaste baan ernaast en zelf x aantal uren of geeft les, heeft trainingspaarden etc. Van alleen pension kun je gewoon niet leven. En verhoog je je prijzen, heb je geen klanten.
Een pensionhouder bepaalt de prijs op eigen kosten, aangeboden accommodatie, locatie, service, andere stallen in de omgeving etc etc. Als er te weinig animo komt voor deze stal tegen deze prijs, zal ts dat vanzelf merken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:28

Yontheke schreef:
Ik vind het jammer dat er geen updates etc meer in het topic worden geplaatst. Dit had een leuk volgtopic kunnen zijn.

Ik draai ook een pp met maar vier paarden, de hele dag keihard gewerkt. Nu gestrekt in een luie stoel. Dan is bokt even de laagste in prioriteit,ook voor ts denk ik zo maar.

Toen ik bij ze was waren ze hele dagen bezig op het land. Op fb plaatst ze ook niets dus zal het wel druk hebben.