Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:53

Een dag per jaar zou voor mij geen issue zijn als de verzorging voor mijn paard verder maar hetzelfde is (voeren, opstrooien ipv mesten en buitengang). En nee ook van één dag binnen staan gaan ze niet dood (als de stal verder perfect zou zijn voor mij en mijn paard zou ik die ene dag binnen, met frisse tegenzin :D, wel slikken) . Bij ons kan het echter niet aangezien wij op een DHZ-stal staan. En ik vraag me wel af in hoeverre pensionhouders daadwerkelijk last hebben van mensen op het erf, of iig, de stallen waar ik heb gestaan lagen altijd gescheiden van de woonhuizen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:57

nou,als je áán de stallen woont,kan je behoorlijk veel last ervan hebben,als je ervanaf woont kan ik me niet voorstellen dat je er last van hebt...

kan me wel voorstellen dat je bv dan alles smorgens doet en schoon hebt ( je moet tenslotte dan toch naar lokatie toe gaan) dan savonds alleen wil afvoeren...gezien de zooi die klanten kunnen maken en gewoon niet opruimen,dat je geen zin hebt savonds dat allemaal op te moeten gaan ruimen in je nette pak bij wijze van spreken...

dus dat je gewoon voor jezelf een dag de boel aan kant hebt... :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:05

Snap ook het probleem niet zo. Staleigenaren willen 1 (!!!) dagje per jaar even geen mensen over de vloer... Een dagje met familie en vrienden. Gunnen jullie ze dat nou echt niet?

Bij ons zijn er aangepaste openingstijden. Die komen mij meestal toch niet uit, dus dan sla ik als nog over :')
Paarden krijgen gewoon te eten, stallen worden even snel gedaan. En of ze naar buiten gaan, hangt af van het weer.
Als het heel de dag staat te zeikregenen of er word storm of onweer verwacht blijven ze ook wel eens een dag binnen. Prima, paarden krijgen extra hooi, die klagen heus niet.
Staleigenaren maken hier zelfs met kerst nog speciaal slobber voor ze als extra'tje. Prima hoor :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:07

Pff, gelukkig mogen wij 365 dagen per jaar, 24 uur per dag komen :)
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 31-10-13 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:08

Eddy_Rocks schreef:
Pff, gelukkig mogen wij 356 dagen per jaar, 24 uur per dag komen :)

en die andere 9 dagen dan _O-

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:12

Ach wat is 1 dag als verder alles gebeurt m.b.t voeding etc. Mogen die mensen ook 1 dag per jaar wat privacy? Kun je lekker kerst vieren en voor je het weet is het 2e kerstdag en geef je je paard wat extra aandacht. Je moet niet overal een halszaak van maken. Als je op vakantie gaat denkt t paard ook niet 2 weken lang ....waar blijft ze, waar blijft ze

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:12

djuulsie schreef:
Eddy_Rocks schreef:
Pff, gelukkig mogen wij 356 dagen per jaar, 24 uur per dag komen :)

en die andere 9 dagen dan _O-

Die ga ik op vakantie :D

:')

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:14

Eigenlijk geef ik ze groot gelijk, helemaal als ze een grote stal aan huis hebben.
Deze mensen doen al genoeg voor andere en de dieren.
Willen heus wel een dagje rust hebben zonder hun pensionklanten + aanhang + kinderen etc.

Je paard wordt gevoerd, misschien gaan ze evengoed naar buiten, net wat je zelf zeg. 1 dag van de 365 dagen is niks!
Ik neem aan dat ze vaker binnen hebben gestaan met heftige regenval / storm.
Dus meid, maak je niet druk.. Vier de kerst met vrienden en familie! Geniet ervan. De dag is zo om!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:18

Ik snap wel dat je als staleigenaar even rust wilt hebben en naar familie wilt maar je moet toch zelf ook voeren en mesten ed, dus dan kun je ook zeggen dat tijdens die uren stal geopend is, bv van 9 tot 12 's morgens.
Dat ze dan niet buiten komen kan ik me ook wel goed voorstellen, als je 10 pensionpaarden hebt die allemaal afzonderlijk buiten moeten en je hebt bv 3 weide's, dan ben je dus al 3 keer aan het lopen en ben je 4 uur verder voor ze allemaal buiten geweest zijn. In die tussentijd kun je niet naar familie of rustig zitten ofzo.
Maar de boel helemaal gesloten houden, dat vind ik toch raar.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:32

@kimmy261,
kijk dat bedoel ik nu, jij hebt ook de andere kant gezien, want jij had vroeger een pensionstal.

En idd, als mensen om 7u op het erf staan op zo'n dagen, dat is gewoon not-done, dat vind ik gewoon respectloos voor je pensionhouder. Gewoon een kwestie van elemenaire beleefdheid dan, en niet altijd ' mijn paard eerst/ belangrijkst enz..'

En er zijn altijd pensionklanten die zich niet aan de regels houden, zie ik genoeg, en het zijn zo'n mensen die ervoor zorgen dat de stalhouder mss het eerste jaar zegt, ' laat ze maar komen op zo'n dagen' maar bv het jaar nadien er al helemaal anders over nadenkt!

anneliesdj

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:35

Maar dat kun je wel opvangen door duidelijke regels te maken en bv een week van tevoren de bezoekuren op een briefje te hangen waar iedereen het ziet. Dan kun je de boel ook gewoon op slot houden als ze buiten de genoemde tijden komen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:39

anneliesdj schreef:
Maar dat kun je wel opvangen door duidelijke regels te maken en bv een week van tevoren de bezoekuren op een briefje te hangen waar iedereen het ziet. Dan kun je de boel ook gewoon op slot houden als ze buiten de genoemde tijden komen.

en dan heb je er die over het hek kruipen ( spreek uit eigen ervaring)...; wat ik wil zeggen , er zijn er altijd die zich NIET aan de regels houden, en die verzuren het voor de anderen..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:43

sympie schreef:
anneliesdj schreef:

en dan heb je er die over het hek kruipen ( spreek uit eigen ervaring)...; wat ik wil zeggen , er zijn er altijd die zich NIET aan de regels houden, en die verzuren het voor de anderen..

Dat soort mensen zou ik gewoon van mn terrein zetten, met paard en al. Als er richttijden worden gegeven, hoor je je daar aan te houden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:45

Tigra_ schreef:
ShamalArabs schreef:
in geval van TS (paard komt er niet uit en stal wordt niet gedaan) vind ik het wel echt een issue. Maar als de paarden gewoon buiten komen en de stallen gedaan worden zie ik het probleem er niet van als dat 1 of 2x per jaar een dagje zo is.

Andersom, ik heb er gelukkig geen last van :Y) maar eigenlijk zou ik het zelf heel vervelend vinden als ik niet om die 1 of 2 dagen per jaar zou kunnen/mogen vragen van mijn pensionners. Ik bedoel, ik huur de box (50 euro per box, tis niet mijn terrein he), vraag 100 euro voor een jong paard tot en met 2 jarige leeftijd incl.onbeperkt ruwvoer, krachtvoer indien nodig, incl. bodembedekking. Incl. elke dag weidegang en elke dag uitmesten (en ja, ik leg er op toe bij mijn opfokklanten indd :+ ) en incl. dat ik 24/7 op stal ben als dat nodig is en dan zou ik niet mogen vragen om één dagje van die 365 even geen mensen op het terrein tenzij nood? Eigenlijk belachelijk toch...

Zou ik 500 per paard vragen en er aan verdienen dan zou ik daar dan wel weer heel anders tegenaan kijken denk ik :Y)

Je hoeft hun hand toch niet vast te houden als ze komen dus waarom zou je er dan last van hebben als ze gewoon hun eigen ding doen? Je weet toch als je er aan begint dat er mensen op je terrein komen waarom wil je dan die ene dag geen mensen. Je kan als stalhouder dan toch ook gewoon je eigen ding doen. Je hoeft ze niet te zien, je hoeft niet met ze te praten. Je kan gewoon de deur uit naar familie of familie bij jouw laten komen. Maakt dan toch niet uit dat andere er voor kiezen om met hun paard aan de gang te gaan.

Maar als je het besluit als stalhouder is het wel zo handig om dat gewoon van te voren aan te geven voor ze er komen staan. Net zoals klanten er naar moeten vragen. Kan je dan nog beslissen of er betere stallen zijn waar je wel altijd welkom bent als je er een probleem mee hebt.

Ik woon er zelf niet, dus als ik er dan niet bij ben wordt ik gebeld door meerdere mensen in de buurt dat er iemand op het terrein is en als je er 1 uit wil halen moet de hengst eerst naar binnen en ivm het toezicht op de spullen etc. Mensen die er al langer komen die vertrouw je wel en die zijn bekend met de routine, maar mensen die minder vaak komen of die nog niet zo lang op stal staan daar zou ik toch wel even een oogje in het zeil willen houden. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een merrie door de draadjes laat neuzen met onze dekhengst bijv. Maar ja, ik heb dan ook geen pensionstal he ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:46

Op mijn vorige stage hadden ze ook openingstijden met kerst en in het weekend
Maar de paarden komen wel gewoon met kerst enzo naar buiten

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:47

@djuulsie, is ook gebeurd daarna, maar zo'n dingen tellen dan wel mee met het feit dat de pensionhouder zegt: ' Volgend jaar zal het geen waar zijn, we doen bv volledig dicht'
ik kan een pensionhouder heel goed begrijpen daarin,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:49

sympie schreef:
anneliesdj schreef:

Ow dat is wel heel lelijk, maar een valse hond doet wonderen.
En die zouden bij mij éénmalig een waarschuwing krijgen en daarna gewoon kunnen vertrekken.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:49

Ik heb ook op een stal gestaan in omgeving Den Haag waar dat zo was. Ik sta daar niet meer en dit stond me ook ontzettend tegen. Ook omdat ze die dag ook alleen maar gevoerd zouden worden en niet los zouden gaan. Ik begrijp wel dat een stal eigenaar rust en privacy wil op sommige dagen. Een openstelling van een paar uur per op zo'n dag (desnoods maar 3 uurtjes) zou ik prima gevonden hebben. Of als er evt iets geregeld zou worden dat ze er allemaal wel even uit zouden komen zou ik me er bij neerleggen. Mijn merrie heeft daar dus ook een kerstdag op haar stal gestaan. Ze had er zelf denk minder moeite mee dan ik. Hoewel ze toch al last heeft van stalbenen en die de dag erna echt enorm waren, heeft ze er niets aan over gehouden. Nu sta ik op een andere stal ben ik gelukkig iedere minuut van iedere dag welkom. Bij mij was er ook wel meer wat me tegenstond waardoor ik me realiseerde dat die stal niet bij ons paste. Maar als je verder goed naar je zin staat dan zou ik die ene dag niet doorslaggevend laten zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:33

Kitty1985 schreef:
Van een dag op stal, en een dag niet uitmesten gaat paard echt niet dood.

Paard kan niet klokkijken, heeft dus ook geen idee hoe lang hij op stal staat.

Als hij zijn eten maar gewoon krijgt, dan zou het voor mij geen probleem zijn

Het zal je verbasen hoeverl gevoel voor tijd en dagritme paarden hebben....

Mijn paarden wekken mij op het kwartier nauwkeurig als ik me 's ochtends verslaap en moet voeren. ook weten ze wanneer ze wanneer ze normaal naar het land gaan en er weer uitgehaald worden. . ze hebben daar geen klokkijken voor nodig. als wij ern ritme hebben nemen zij dat ovet...

Nellie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:42

Je kan ook je pony voor de hele dag meenemen voor een dagrit..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:43

Nellie2000 schreef:
Je kan ook je pony voor de hele dag meenemen voor een dagrit..

Moet je hem wel op kerstavond al ophalen en pas terugbrengen op 2de kerstdag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:45

Maartje1990 schreef:
Een paard heeft eigenlijk geen ritme, wij als mensen geven ze dat.

Als je het paard alle vrijheid geeft hebben se wel degelijk een ritme. Dan wel hun eigen fitme van de kudde met grazen drinken rusten en spelen.... door ze op te sluiten dwingen we ze in ons ritme...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:52

anneliesdj schreef:

de boel zat bij mij op slot,maar aangezien we daar woonde stonden ze dus gewoon op de deur te kloppen...

en wegsturen van klanten,tja,waar wij zaten was je blij met elke klant,beetje meer stallen als klanten regio,dus wegsturen doe je echt niet zomaar...

en pff...regels maken...dan zet je je stal open van 10.00 tot 17.00 bijv en dan komen mensen om 16.45 binnen om op hun gemak hun paard te gaan doen,kan je als politie agentje mensen gaan wegsturen..

nee,denk gewoon sluiten of open blijven dat dat het beste werkt...

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:04

Geweldig topic! Ga lekker op een stal staan die het met kerst doen waar jij het mee eens bent. Is dat niet zo leg je erbij neer of zoek voor kerst snel een andere pensionstal... tis net wat je liever hebt. Mijn paarden vinden een dagje of paar dagen op stal geen ramp. als het koud is buiten ehb ik er als ik ze buiten gooi gewoon een paar die terug draaien naar de stal van ik heb geen zin.

Verder een oplossing of ander antwoord is er niet denk ik, je erbij neer leggen of weggaan naar een andere stal.
De stalegenaren willen een dagje rust en genieten van de kerst, niks mis mee.
De eigenaren willen naar hun paard, ook niks mis mee.

simodi

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:14

Het komt dus in elk geval vaker voor!

Op mijn vorige stal waren ze ook gedeeltelijk dicht op Nieuwjaarsdag, voor mij hoeft dat niet maar vond het ook geen ramp.

Sta nu op een stal waar ze helemaal geen sluitingstijden hebben, dat is echt fijn. Zo kun je ook 's ochtends heel vroeg voor je werk al komen en dat is vaak best heel handig. :j
Dus als je de keuze hebt zou ik gaan voor een stal zonder vaste tijden.