Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:25

en daar boven op nog meer weide onderhoud en intensiever om de weides goed te houden, regelmatig de boer op het erf hebben om daarmee te helpen gezien je vaak zelf die machines niet hebt (die sowieso ook al niet goedkoop zouden zijn, noch in aanschaf, noch in onderhoud) en inderdaad, overvloed aan hooi. Heb nu meer werk dan toen ze op stal gingen maar ze hebben het goed zo dus dan doe ik dat met plezier. :)

Waarmee ik niet wil zeggen dat dieren die op stal gaan het niet goed hebben; als ze daar gelukkig mee zijn dan vind ik het allemaal prima. Maar míjn dieren zijn blijer buiten dus.. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:51

geerke schreef:
is een paard hebben wat 24/7 buitenstaat niet veel minder werk?
Gewoon een grote ruif,water, zoutblok...schuilhok en klaar.
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.

Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen. :D

nee, niet veel minder werk, tenzij je paarden 24/7 op de wei lopen, je die wei niet uitmest, je een groot deel van het jaar niet bij hoeft te voeren of onbeperkt voert in grote hoeveelheid, je weinig aan onderhoud hoeft te doen.

Hier kunnen de paarden overdag vrijwel de hele dag kiezen in de zomer. Dan lopen ze in de wei vlak aan de paddock zodat ze zelf heen en weer kunnen lopen. (Ze komen tussendoor zelf naar de paddock/inloopstal om te schuilen of wat hooi/stro te eten of even te rollen in het zand of om te drinken)
Als ze meer naar achteren lopen of het pad er naar toe wordt te nat, dan sluiten we ze op in die wei. Meestal wordt in het najaar de weidegang van hele dag toegang tot gras afgebouwd naar een dagdeel en zo lang het kan een uurtje of 2/3 in de wintermaanden. Dan is het vaak een periode echt te nat en dan in droge of hardbevroren perioden is het even 1 a 2 uurtjes voor het idee, dan weer opbouwen naar een dagdeel, naar 6 uur, naar 8 uur en dan in de zomer zo lang mogelijk

Dat betekend het hele jaar door:
*Paarden in het land laten en ophalen uit het land
*Inloopstallen, paddock en de wei uitmesten ('s ochtends inloopstallen en paddock, 's middags wei en evt. stallen/paddock als ze daar ook geweest zijn, en 's avonds laatste rondje inloopstallen en paddock. Met 5 paarden 3 a 4 kruiwagens mest per dag en veel meters maken, met wat pech en veel regen/plassen "soepdrollen" uit de paddock vissen. (zwaar en lastig)
*waterton(nen) bijvullen/verschonen
*meerdere keren per dag bijvoeren met hooi/stro en/of voordroog. Oudjes worden sinds gebitsprobleem van 1 van de paarden nog 2 a 3x per dag extra bijgevoerd met seniores priores en speciaal ruwvoer.
*weideonderhoud en omweiden gaat ook gewoon door.

Soms denk ik wel eens dat het makkelijker zou zijn ze gewoon overdag in de paddock of de wei te zetten en 's avonds op stal. Vooral als het nat en vies weer is. Maar omdat het vaak 's nachts lekker weer is en ze 's nachts ook gewoon wakker zijn, vind ik het zonde om ze dan op te sluiten. Voorgaande jaren toen ik een te kleine schuilstal had aan de paddock, had ik ze in perioden dat de paddock te nat was om droog in het zand te liggen wel voor de nacht op stal. Nu kunnen ze allemaal tegelijk droog staan en eten en strooi ik gewoon een groter deel van de stal op zodat ze dan met meer paarden tegelijk kunnen liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:04

unihorses schreef:
vandaag nog een discussie gehad met mijn da. die vond dat het voor alle paarden beter was 24/7 buiten, en was er vrij stellig in dat er geen discussie bestaat over wel of niet goed. met aanpassingen kan IEDER paard 24/7 buiten

Nou, dat vind ik toch nogal wat hoor ...
Ja, die van mij kan inderdaad 24/7 buiten, maar vrolijk wordt ie er in ieder geval niet van.

Verder wel met je eens dat 24/7 buiten, als het goed gebeurd, echt wel veel werk is :j Niet alleen het voeren & mesten etc., maar ook alles nakijken, bijhouden & herstellen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:06

[***] schreef:
unihorses schreef:
vandaag nog een discussie gehad met mijn da. die vond dat het voor alle paarden beter was 24/7 buiten, en was er vrij stellig in dat er geen discussie bestaat over wel of niet goed. met aanpassingen kan IEDER paard 24/7 buiten

Nou, dat vind ik toch nogal wat hoor ...
Ja, die van mij kan inderdaad 24/7 buiten, maar vrolijk wordt ie er in ieder geval niet van.

Verder wel met je eens dat 24/7 buiten, als het goed gebeurd, echt wel veel werk is :j Niet alleen het voeren & mesten etc., maar ook alles nakijken, bijhouden & herstellen...

Precies. Ze kunnen het inderdaad, want ze gaan er niet dood aan. Maar fijn vinden sommige paarden het niet :n Moet je dat maar gewoon negeren omdat jij zo zwart wit denkt?

unihorses

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:19

ik denk in alle kleuren van de regenboog hoor!
voor iederprobleem zie ik wel een oplossing daar is niks zwart wit aan ;)
waarom zouden ze het niet fijn vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:21

Omdat ze bang zijn bijvoorbeeld?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:22

[***] schreef:
Omdat ze bang zijn bijvoorbeeld?

voor,....
dan klopt er iets niet in je kudde...
hier komt ieder aan zijn rust en ja, staat ieder ook wel eens te waken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:31

Voor ... goh ... de grote, boze buitenwereld eigenlijk.
Ik heb geen kudde, ik heb er 2 .. Waarvan 1 blind en 1 enorm asociaal (en ja, dat is vroeger misgegaan maar daar kan ik nu ook niks meer aan doen). Voor die blinde heb ik het 's nachts op stal gedaan, maar die andere heeft er om de 1 of andere reden ook baat bij, ik heb een hele andere pony dan toen hij 24/7 buiten stond. Ik denk dat hij op stal ook een soort rust vind, niet constant alles & iedereen in de gaten moeten houden (is echt een leidertje, in de kudde was hij ook de baas enzo) en niet steeds anderen moeten wegjagen van het eten omdat hij bang is dat er anders niks meer is (en ja, onbeperkt met verschillende voerplekken). Blijkbaar doet het buitenstaan (in kudde) toch wel veel met paarden, en het kan allemaal wel natuurlijk zijn, maar of het zo goed is weet ik ook niet ...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:56

in mijn eerste post heb ik al gezegd dat er uitzonderingen zijn voor bijv. blinde paarden... ;)
maar gewoon gezonde, paardentaal snappende paarden vind ik het wel opgaan.
dat jagen op het voer was hier ook, maar na een tijdje is het begrip gekomen dat ze niet hoeft te schrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:58

Ok, maar dat zegt jouw DA niet, en daarom vind ik dat nogal wat, zo'n uitspraak ;)
Verder komt dat besef bij die van mij nooit denk ik, is er al 17 jaar niet, verwacht niet dat het nog gaat veranderen :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:01

unihorses schreef:

Ohhh verzin is een oplossing voor mijn 2,5 jarige met diastase.

Broodmager is ie van een zomer in een vette wei.(24/7 dus op de koppel)

Een week s'nachts op stal en overdag in de wei en je ziet hem opknappen.

Paarden houden is maatwerk. Je kan niet alle paarden op een en dezelfde manier houden.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-10-13 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:02

Dat het anders kan zijn voor paarden die iets mankeren lijkt me buiten kijf - dat zal niemand tegenspreken. ;)

mika11 schreef:
Nina_rex schreef:
Binnen staan ze toch pas écht op postzegelstukjes? ;) Je hebt echt geen enorme lappen grond nodig om tegemoet te komen aan de basisbehoeften van paarden!

Wel als je maneges/pensionstallen van 40 of meer paarden hebt.
Hoe hou je dat 's winters goed, met zoveel paarden op postzegelstukjes?
En hoe krijg je schuilmogelijkheden op postzegelstukjes voor zoveel paarden?

Geen postzegelstukjes, maar groepshuisvesting. Bij ons komen ze 's winters 's nachts niet op de wei, en met heel slecht weer de hele dag niet, dan staan ze op het zand met heel veel voordroog in grote bakken.
Bij buiten denken mensen meteen aan een weiland, maar dat is niet per se nodig. Zand, beton, speciale rubbertegels, je hebt zelfs kunststof roosters waar gras doorheen kan groeien zonder vertrapt te worden...

Het kan allemaal, zonder enorme lappen grond. Maar wel met wat nadenken en investeren, en daar zit denk ik het pijnpunt bij grote, bestaande stallen. Heel begrijpelijk, maar dat neemt niet weg dat jij als paardeneigenaar er zelf voor kiest om daar te gaan staan of ergens anders!

unihorses schreef:

Daar ben ik ook van overtuigd, of ten minste het grootste gedeelte van de dag buiten.
Ik lees hier argumenten dat het niet zou gaan met het Nederlandse weer, dat bepaalde rassen er niet tegen kunnen, dat oude paarden er niet tegen kunnen, enz.

Wij hebben 3 bloedpaardjes (dravers) die prima buiten staan, wél 's winters dus met deken op nu, maar mijn 30-jarige heeft voor hij van mij was jaren buiten gestaan zonder deken en mijn jonge is buiten opgegroeid, zonder deken of stal. Met goede water- en winddichte dekens en schuilmogelijkheid is het weer en/of het ras geen issue.

En voor oude paarden is veel rustige beweging juist cruciaal om fit te blijven. Waarbij je uiteraard wél goed in de gaten moet houden of het oude paard niet in de verdrukking raakt, weggejaagd wordt bij het ruwvoer, niet meer goed genoeg kan kauwen etc. Daarom krijgt onze 30-jarige zoals ik al zei apart te eten en vaker per dag dan de rest. Dat gaat bij ons omdat ze bij mijn ouders aan huis staan en zij er veel tijd in steken om hem tegemoet te komen.
Als dat niet zou kunnen, of bijv. bij een pensionstal waar ik altijd een stuk heen zou moeten rijden, dan zou ik er in dat geval wel voor kiezen dat hij 's nachts op stal ging. Maar wél elke dag het grootste gedeelte van de dag buiten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:47

Sees schreef:
Hwn, maar hoe kan het dan dat je minder kruien hebt op de paddock dan in de wei als er evenveel paarden staan :o? ?

Heel simpel: is makkelijker scheppen in zand dan in gras, en mijn weides zijn 2 hectaren, mijn piste 800 m2, dus moet dan zoveel afstand niet afleggen. :D

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 01:58

Die van mij staat nu nog 24/7 buiten, ze gaan over een maand pas 's nachts naar binnen. Er is zoveel weide daar dat je je paard in t donker niet echt lekker kunt zoeken op de weide. Hij staat deze winter ook voor het eerst zonder deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 02:04

Dus jij zet je paard op stal omdat je 'm anders niet vindt in het donker? :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 03:54

Hier ook 24/7 buiten!
In de winter op paddock met zn vieren met 2schuilstallen, en als de wei droog is gaat die ook open, die grenst nl aan het paddock. En het is een ideaal paddock dat niet onder water kan open.
Ik vind een stal veel minder werk hoor, als je blijkbaar nog nooit een paard dag en nacht buiten hebt gehad moet je niet zulke uitspraken doen :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:31

Ik betwijfel eigenlijk of een asociaal paard zich uiteindelijk schikt in de kudde. Hier gebeurde dat niet, ondanks 24/7 weidegang en schuilstal en altijd hooi. Was gewoon geen prettig paard tov andere paarden.
Ze is naar de fokster gegaan (om een aantal redenen) en die heeft het nog een tijd geprobeerd, maar ook daar hetzelfde probleem. Paranoide gedrag ten koste van andere paarden.
Het paard had overigens tevens fysieke problemen (vergroeiing in het been, niet onderkend door de eigenaars waar ze voor mij stond en derhalve in de soep gereden omdat ze 'zo eigenwijs' was met als gevolg problemen in nek , rug en knieen) en gezien haar zure gedrag is uiteindelijk besloten haar in te slapen.

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:04

Hier staan de paarden in de zomer 24/7 buiten met een schuilstal, gewoon omdat wij vinden dat een paard nog steeds op het land hoort met genoeg gras. Alle paarden staan afzonderlijk in een wei om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. In de winter staan de wedstrijdpaarden 's nachts op stal. Dit komt in de eerste plaats omdat ze na het werk vaak nog bezweet zijn en ze dan niet buiten kunnen (wij trainen altijd 's avonds). Daarnaast vind ik het ook beter omdat sommige paarden niet in hun schuilstal gaan als het regent of heel koud is. Een paard in training is veel vatbaarder en ik zou niet graag een ziek paard hebben.

Overigens vind ik dat een paard sowieso op het land hoort en ik vind het dan ook heel zielig dat er nog steeds zoveel paarden zijn die 24/7 op stal staan. Ik kan dit begrijpen als er sprake is van een ziekte, blessure, etc. maar anders kan ik er met mijn hoofd niet bij. Als er geen plaats of geen geld is voor een stuk wei dan hoef je ook geen paard aan te schaffen :\

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:34

Musique schreef:
Hier staan de paarden in de zomer 24/7 buiten met een schuilstal, gewoon omdat wij vinden dat een paard nog steeds op het land hoort met genoeg gras. Alle paarden staan afzonderlijk in een wei om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. In de winter staan de wedstrijdpaarden 's nachts op stal. Dit komt in de eerste plaats omdat ze na het werk vaak nog bezweet zijn en ze dan niet buiten kunnen (wij trainen altijd 's avonds). Daarnaast vind ik het ook beter omdat sommige paarden niet in hun schuilstal gaan als het regent of heel koud is. Een paard in training is veel vatbaarder en ik zou niet graag een ziek paard hebben.

Overigens vind ik dat een paard sowieso op het land hoort en ik vind het dan ook heel zielig dat er nog steeds zoveel paarden zijn die 24/7 op stal staan. Ik kan dit begrijpen als er sprake is van een ziekte, blessure, etc. maar anders kan ik er met mijn hoofd niet bij. Als er geen plaats of geen geld is voor een stuk wei dan hoef je ook geen paard aan te schaffen :\

Ik kan er dan weer met mijn hoofd niet bij dat je elk paard dan alleen laat staan.
Dan houd je dus wel rekening met de behoefte van een paard om te lopen maar niet met een even belangrijke behoefte en dat is kuddeverband/ gedrag.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:40

hwn schreef:
Sees schreef:
Hwn, maar hoe kan het dan dat je minder kruien hebt op de paddock dan in de wei als er evenveel paarden staan :o? ?

Heel simpel: is makkelijker scheppen in zand dan in gras, en mijn weides zijn 2 hectaren, mijn piste 800 m2, dus moet dan zoveel afstand niet afleggen. :D

Maar je hebt toch wel even veel kruiwagens? Ik bedoel, ze mesten toch niet ineens minder in de paddock dan in de wei ;) ?

Ik geloof niet per definitie dat 24/7 een must is. Als je je buitengang niet goed georganiseerd kan krijgen, kun je het beter ook niet proberen (al is het natuurlijk een andere discussie waaróm je je buitengang niet goed krijgt). Ik vind het voor mijn paarden wel ideaal maar dat komt omdat wij het IMO goed geregeld hebben. Echter vind ik wel dat je je paard gewoon echt een groot aantal uur in vrije (goede) buitengang moet laten met een soortgenoot!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:42

[***] schreef:
Dus jij zet je paard op stal omdat je 'm anders niet vindt in het donker? :+

hij is misschien zwart en lacht dan net niet....dan vind je hem nooit

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:44

Ik heb helaas een paard wat absoluut niet samen kan met een ander.

Ik ga echt niet mijn paarden iedere keer verrot laten trappen door deze merrie! Ze jaagt ze gewoon door de draad. Ze loopt dus apart maar ik heb niet het idee dat zij dit zo erg vindt. Juist als ze samen met anderen loopt heeft ze erg veel last van onrust. Nu loopt ze apart en is ze veel rustiger, ze is gewoon erg op haar privacy gesteld denk ik :o

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:50

Yamcha schreef:
Denk dat je dat soort dingen per paard moet bekijken, het ene paard vindt het heerlijk, aan het andere paard is het niet besteed.
Ik heb mijn paard 's nachts op stal staan, en zij voelt zich daar prima bij. Heb ook 24/7 buiten geprobeerd, maar blijkbaar vindt ze 's nachts op stal staan fijner. En heeft niks te maken met voeren, ik voer net zo goed buiten. Dus of het voor élk paard het beste is, daar ben ik niet zo zeker van.

Hier ben ik het volledig mee eens, heb zelfs een vriendin aangeraden haar pony snachts binnen te zetten.

Haar pony viel elke winter zo erg in dat ze echt mager werd. Ja dierenarts is er bij geweest vpordat men daar over begint. Pony krijgt onbeperkt hooi staat met een deken maar valt nog in. Nu begon ze weer met invallen en gaat nu snachts op stal tot nu toe gaat dit goed. Sterker nog paardlief vind het heerlijk op stal.

Die van mij is hetzelfde die wil snachts gewoon op stal ik kan ze 24/7 buiten laten staan maar dan gaan zesamen in 1stal staan en die van mij valt ook veel in. Ik hoef de stal deur maar open te doen en ze lopen beide hun eigen stal in.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:55

Met een dag- of nachtdeel op stal staan is toch ook niet per se iets mis? Ik denk nog steeds dat er veel meer paarden zijn die wel 24/7 buiten zouden kúnnen als de buitengang echt goed zou zijn maar een paar uur op stal lijkt me nou niet zo schokkend.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:10

unihorses schreef:

Dat is dus wat ik bedoel met zwart wit.

Ik heb hier nu weer 2 paarden bij elkaar die gek zijn met elkaar maar s'avonds hun rust vinden in de paddock:
1 is altijd de leider van zijn kudde geweest, wilde zijn kudde niet verlaten maar wel beschermen. Was er een dagje iets aan de hand in het dorp wat net aan hoorbaar was? dan at en dronk hij niet maar was te druk bezig in zijn koppie met beschermen.
Terug op stal direct lekker drinken en eten.. En hij stond in een hele fijne kudde.

Dan mijn merrie, die stond in dezelfde kudde onderaan. Die was enkel bezig met de leider te volgen en hem te spiegelen (jong dier) en kwam niet aan het eten en drinken toe. Terug op stal lekker eten en drinken met rust in het koppie.

Nu staan ze niet meer in een kudde maar met zijn 2tjes:
- Overdag heerlijk samen, ook samen eten gaat super.
- S'nachts in de winters op stal: uitrusten van het warm houden en allebei hun eigen hapje.
- zomers 24/7 buiten op de weide maar wel met bijvoeren in het land en allebei hun hapje krachtvoer op stal.

de winters buiten blijven worden deze paarden mager en lusteloos.. is dat dan jou oplossing?