Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mendy1984

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:47

ja ik heb hier vrede mee
misschien dat ik het over een tijdje weer ga proberen om hem in de kudde te zetten maar dat zie ik met de tijd wel weer

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:48

@Sees: Ik vind de vergelijking met andere dieren sowieso niet opgaan dus daar ga ik niet in mee :)

Ik heb hiervoor gekozen met mijn vorige paard, die was hier blijer dan op zijn vorige stal, omdat het hier wat kleinschaliger is en hij hier op stro stond i.p.v. op zaagsel. Daar reageerde hij heel goed op. Dit paard heb ik gekocht toen mijn vorige paard helaas ingeslapen moest worden en toen stond ik hier al.

Daarnaast vind ik het fijn dat ze hier in principe het hele jaar buiten komen en niet in de zomer de hele dag en in de winter ineens alleen maar op stal (dat zie je hier heel veel in de buurt). Ook vind ik het fijn dat ik hier in het bos kan rijden en dus afwisseling kan bieden voor mijn paard. Verder gaf ik al aan dat hij geen stalondeugden heeft en erg relaxed en vrolijk is. Een tijdje geleden was Annemarie van der Toorn hier op stal en die gaf aan dat ze het zo opvallend vond dat alle paarden zo relaxed en tevreden erbij staan. Dit is mijn gevoel ook. Als ik merk dat mijn paard niet goed zou reageren op deze manier van huisvesten (weven, onrustig, mat, enz) dan zou ik zeker mijn eigen gevoelens aan de kant zetten en verhuizen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:01

Tja, ik moet er niet aan denken, mijn paard 24/7 op stal (en het belangrijkste, mijn paard wordt er al helemaaaaaaaal niet gelukkig van). Mijn paard verveelde zich kapot op een pensionstalling met de nachten binnen, vre-se-lijk triest. Er gaat voor ons niets boven een plek met 24/7 buiten met vaste maatjes EN schuilstal. Wij hebben wei en paddock met schuilstal, echt ideaal. Was lang zoeken (heb 7 jaar gedaan om deze plek te vinden), maar heb niet opgegeven. Ik heb veel gezien op diverse stallingen in mijn leven en ik zie weinig paarden die echt happy zijn met 24/7 op stal. Eigenlijk geen een. Een paard hoort te bewegen, in een groep te leven, te kunnen fourageren. Zo zie ik het. Snap niet dat zoveel mensen (hier op bokt hoor je het weinig, maar in real life ken ik er veel) hun paard(en) continu opstallen. Ook in de wintermaanden, vind ik het geen excuus. :n

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:06

tja als ie gewoon normaal had gedaan had ie ook gewoon buiten gestaan :)
hij had echt een dominantie probleem
misschien is dat nu wel over aangezien hij nu wel onder het zadel is

Edit: en tja hier op bokt zullen er ook niet veel eerlijk voor uit komen dat hun paard alleen op stal staat
gezien de reacties hier van de "perfecte" paardenhouders haha
maar daar heb ik lak aan, ik hou mijn paard zoals wij ons prettig voelen

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:15

Laat mij een wetenschappelijk onderzoek of een (medisch/gedrags) boek over paarden zien waaruit blijkt dat een paard eigenlijk geen kuddedier is, minimale beweging nodig heeft en baat heeft bij stilstaan

lornalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:16

mijn paarden staan 24/7 het hele jaar door buiten met een grote schuilstal en gaan alleen op stal in de winter als het 's nachts heel koud is, als ze 's nachts binnen staan willen ze 's ochtends ook graag weer naar buiten en zijn erg onrustig op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:19

michelle___ schreef:
Maar welke levensbehoeftes mist een paard wat op stal staat dan?
Krijgt toch ook eten, water, beweging? Een paard wat op de wei staat staat ook 9/10 keer stil met zijn neus in het gras..

|o Dat er serieus mensen zijn die er zo over denken...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:25

Kan iemand mij dan uitleggen hoe het dan kan dat paarden die de hele dag binnen staan en dan ineens naar buiten gaan (al is het voor een uur) opeens zo explosief zijn als ze de wei ingaan? :Y)
Dan mist toch wat aan hun vrijheid toch?

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:32

Ach het ene paard is het andere niet. Ik hou mijn hengst zomers nu 24/7 buiten, met soortgenootje... in de winter snachts op stal en als het heel bar is staat hij wel eens een paar dagen binnen.. voelt rot.. maarja geschoren en op ijzers.. ik heb ook nog steeds geen dekens gevonden die 3 dagen stromende regen overleefd (ook onder de rambo's wordt hij op n gegeven moment nat als het blijft regenen). Soms moet hij maar ff op stal.. dan denk ik ach de rest vh jaar staat hij zoveel mogelijk buiten.

vorige paard heeft in het verleden wel op een stal gestaan waar ze winters hooguit een uur buiten kwam, op dat moment was ik er blind voor maar later op een stal met meer weidegang kwam ik erachter dat ze makkelijker was, sneller herstelde van trainingen.(denk toch dat onbelaste beweging haar heel goed deed) en daardoor werkwilliger was..

verder heb ik op diverse bekende stallen gewerkt, die sportpaarden komen misschien niet in kudde verband buiten maar verder hebben ze het vaak helemaal niet slecht. Komen regelmatig even een paar uur op de wei of paddock, worden aan de hand gegraasd, lopen in de molen, worden gereden.. al met al komen ze met meer variatie de box uit dan een gemiddeld paard. (Dit zal overigens niet op alle gtote stallen gebeuren, maar waar ik kwam wel)
er is een heel schema en de paarden komen 3 a 4 x de box uit voor verschillende "uitjes".

Dus niet ieder voormalig grandprixpaard kent geen gras en is bang buiten in de wei :D gelukkig maar.

Ik ga niet de moraalridder uithangen. Iedereen moet zijn paard houden zoals hij of zij wilt, ook al is dat niet mijn manier. Binnen de perken natuurlijk maar dan doel ik echt op geen hoefsmid, mager, ziek en gern da laten komen etc..
Laatst bijgewerkt door Kamide op 25-09-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:33

Nee Sam, als een paard dat doet is die zo gek als een deur en mag die zijn stal niet meer zonder begeleiding uit :j
Onzin, de reden dat ze zo uit hun dak gaan is omdat ze weten dat ze (vaak dan) maar even de tijd hebben om uit hun dak te gaan, hun energie kwijt te kunnen. Als mijn pony 's winters losgegooid wordt na lang op stal te hebben gestaan als zijnde 'eventjes en dan ga je weer naar binnen' gaat die finaal uit zijn plaat, laat hem langer staan en hij snapt de dag erna dat hij de hele ochtend/middag de tijd heeft om lekker te bewegen, niet alleen 'tot de baas weer komt'.

Althans, mijne snapt dat, weet niet hoe het met anderen zit. Als ik mijne iedere dag even in de hal of weide zet gaat die uit zijn plaat, zet ik hem een dag een dik uur erop (of langer, uiteraard) is ze de dag erna ook rustig als ze weer erop kan.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:33

Samblabla schreef:
Kan iemand mij dan uitleggen hoe het dan kan dat paarden die de hele dag binnen staan en dan ineens naar buiten gaan (al is het voor een uur) opeens zo explosief zijn als ze de wei ingaan? :Y)

Ach ik ken er zat die dat ook doen die of elke dag buiten komen en zelfs paarden die na het werk of poetsbeurt terugkomen in de wei waar ze 24/7 staan ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:36

thinka schreef:
Samblabla schreef:

Ach ik ken er zat die dat ook doen die of elke dag buiten komen en zelfs paarden die na het werk of poetsbeurt terugkomen in de wei waar ze 24/7 staan ;)

Dus zijn ze even zonder vrijheid geweest, en dus toch blij die vrijheid weer te hebben.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:38

xSlvna schreef:
Samblabla schreef:

Dus zijn ze even zonder vrijheid geweest, en dus toch blij die vrijheid weer te hebben.

nou dat zal best, maar deze paarden hebben echt de rest van de 23u per dag vrijheid genoeg..

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:40

Samblabla schreef:

Die van mij komt vaak maar een uurtje of 3 buiten en staat de rest van de tijd op stal. Nooit druk of explosief. Ze gaat rollen en dan rustig grasjes happen. Als je terug komt begint ze heen en weer te rennen omdat ze naar stal wilt. Ligt dus echt aan het paard.
Vanaf volgende week gaat ze waarschijnlijk meer buiten komen. Hoop dat ze daar aan went, want anders word ze er echt niet blij van.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:41

Dat zeg ik niet. Die paarden wordt hun vrijheid afgenomen, of dat nu voor 5 minuten is, of voor 16 uur. Zie je toch maar weer hoeveel een paard genieten kan van die vrijheid.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:41

Bij ons staan ze niet altijd op stal, maar 's winters wel veel. Mochten ze met te nat weer op de wei komen, glijden ze alle kanten op en kunnen ze benen breken of weet ik wat nog meer. Daarnaast rennen ze de weides kapot, waardoor het langer duurt voor ze van 't voorjaar weer op de wei kunnen. Ideaal is anders, maar ik heb niet het idee dat ze wat te lijden hebben. Ze krijgen op voldoende ruwvoer en tijdens het uitmesten proberen we ze minimaal 2 uur in de buitenbak te hebben, binnenbak en de paddock, die er sinds een dikke 2 maand ligt (maar dan heb ik het over de winter, nu staan ze gewoon nog zoveel mogelijk buiten).

Het 'grappige' is, dat onze paarden staan te trappelen om naar buiten te gaan, wanneer ze de zon volop zien schijnen, maar wanneer het echt schijtweer is, is er niet 1 die vervelend is in zijn stal. Verwend noem je dat geloof ik? Niet dat ze nooit in de regen buiten staan, maar ze zijn er zelf niet zo happig op, hahaha.

Maar als de grond (klei) droog genoeg is, dan gaan ze gewoon zoveel mogelijk het land op, meestal ook 's winters als de omstandigheden goed zijn. Ook met sneeuw, mocht de bodem hard genoeg zijn. Dat kan dan dus ook, omdat er geen gaten zijn getrapt in het land en je dus een mooie vlakke ondergrond hebt. Niet 1 paard die vervelend is.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:42

Fellor schreef:
michelle___ schreef:
Maar welke levensbehoeftes mist een paard wat op stal staat dan?
Krijgt toch ook eten, water, beweging? Een paard wat op de wei staat staat ook 9/10 keer stil met zijn neus in het gras..

|o Dat er serieus mensen zijn die er zo over denken...

Inderdaad. -O-
Michelle, ga eens in de wei zitten en tel het aantal seconden tussen iedere stap die het paard zet. Ze staan nauwelijks stil en bewegen eigenlijk continue.
Over het sociale aspect, gezonde buitenlucht en de mogelijkheid tot rennen, spelen en gek doen nog maar niet gesproken.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:46

xSlvna schreef:
Dat zeg ik niet. Die paarden wordt hun vrijheid afgenomen, of dat nu voor 5 minuten is, of voor 16 uur. Zie je toch maar weer hoeveel een paard genieten kan van die vrijheid.

Maar sambala, wie in quootte, had het over paarden die veel binnenstaan. Het is niet persee dat die paarden uitspattingen hebben.. waar ik op doel is dat er paarden zijn die 24/7 buitenlopen en nog uitspattingen hebben, maar daar tegenover heb je paarden die 23u per dag op stal staan die nauwelijks uitspattingen hebben..

En uiteraard ook andersom

het ene paard is het andere niet en zolang de eigenaar blij is met zijn manier van houden vind ik het prima.. ben geen moraalridder zoals ik al zei en ook al is het niet mijn manier van houden, de ander is vrij om het op zijn of haar manier te doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:49

Weet je paard wel van uit zijn dak gaan? Gewoon een vraag, ken paarden die gras eten en uit hun dak gaan niet kennen voor hun verleden (nooit mogen doen).

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:52

Nou in de wei sta ik er niet bij om hem te vertellen wat wel en niet mag hoor! :D
Zeker kennen ze dat beiden.. alleen is het bij beiden niet gerelateerd aan buiten gezet worden.. ze trekken heus wel eens een sprintje ergens in de 24u..

ik heb het dan ook niet specifiek over mijn eigen paarden, maar over paarden in het algemeen.

kan ook niet opmaken uit welk stuk tekst van mij jij je vraag opmaakt? :)

los daarvan blij dat ze gelukkig paard kunnen zijn.. maar als ern ander het houden van een paard anders zien vind ik dat ook prima

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:55

Hoeveel van deze topics hebben we al en het is een never ending story. Ik denk igg dat het per paard verschild hoe die het ervaart, maar idd is het mij ook opgevallen dat paarden die veel weidegang hebben vaak minder snel een blessure hebben dan paarden die veel stil staan op stal.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:57

Soraya10 schreef:
Hoeveel van deze topics hebben we al en het is een never ending story. Ik denk igg dat het per paard verschild hoe die het ervaart, maar idd is het mij ook opgevallen dat paarden die veel weidegang hebben vaak minder snel een blessure hebben dan paarden die veel stil staan op stal.

Je hebt mijn inziens gelijk..
En toch iedere keer weer de discussie :D..

Ach.. er zijn zoveel onderwerpen om eindeloos over te discussieren.. opzich vind ik het persoonlijk wel leuk om hier en daar een visie van een ander te lezen. Die vanuit een ander perspectief de zaak bekijkt..

gelukkig zijn we allemaal anders, anders zou heel bokt niet bestaan hihi..

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:05

Samblabla schreef:

ook daar heeft die van mij geen last van
bij ons staan er paarden die altijd zo explosief reageren terwijl die iedere dag op de wei staan
hoe verklaar je dat dan??? tot 20+ ers toe!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:16

Ja, die van mij staat in de winter ook veel op stal. Van april t/m oktober staat hij de hele dag op het land, maar in de winter kan dat hier gewoon niet. Hij gaat 's winters minimaal 1 uur samen met een ander paard in de paddock, en ongeveer nog een half uurtje in de stapmolen. En natuurlijk om te poetsen/rijden/longeren/wandelen. Dus gemiddeld komt hij in de winter zo'n 3 a 4 uur per dag uit z'n stal. En of ik wat aan hem merk? Nee helemaal niks, hij is niet drukker, niet rustiger, niet chagerijniger, niet vrolijker dan in de zomer. Hij staat altijd in een lekker strobed met buurpaarden, en 7x per dag krijgt hij eten. En of ik me er schuldig over voel? Soms wel, maar als ik hem dan tevreden in z'n stal zie staan (hij ziet me vaak niet eens als ik aankom, hij is altijd lekker aan het schooieren) dan heb ik ook vaak zoiets, volgens mij heb ik er meer problemen mee als hij. Hij is trouwens verder bijna nooit kreupel, ziek, oid.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:27

Onze paarden staan in de winter ook in een paddock van 20 bij 40 met stallen waar we de deuren hebben uitgehaald. helaas hier is het toch echt veel te nat. Zodra ze het land in kunnen gaan ze daar ook heen. De herfst komt er aan. Ze staan nog buiten, maar voor hoelang? Waarschijnlijk nog maar voor een paar weken.