hihi dimple. zat eveen in je profiel te spieken. ik ben een noord hollander die in arnhem woont, en wil ooit graag weer terug naar omg alkmaar haha grappig, thuis, blijft toch thuis hea
Wij staan op vlas iedere dag de keutels eruit en de natte plekken alles weer goed verdelen over de stal en 1 keer in de week 1 a 2 pakken erbij gooien ideaal wij hebben alles al wel gehad maar vlas is echt het fijnste
Dimple
Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-14 19:23
MissDonna schreef:
hihi dimple. zat eveen in je profiel te spieken. ik ben een noord hollander die in arnhem woont, en wil ooit graag weer terug naar omg alkmaar haha grappig, thuis, blijft toch thuis hea
hahaha grappig inderdaad. Zullen we ruilen? Heb je leuke vriend?
Kaffez
Geplaatst: 28-01-14 17:06
Heb deze topic grotendeels doorgelezen... maar zijn wij één van de weinigen die hennepstrooisel gebruiken? Lees veel over vlas, maar dat vonden wij altijd te fijn en glad en daarom overgestapt op hennep. Ben wel nieuwsgierig waarom het zo weinig wordt gebruikt?
Dimple
Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-14 17:17
Geen idee, ik zie het hier ook niet echt bij de fouragewinkels op de lijst staan.
Waarom gebruiken jullie specifiek Hennep dan? Wat heeft het als voordelen?
Ik heb nu via Wibo Fourages 20 kilo balen voor 5 euro!! Ik kan ze ophalen bij een stel met een stal aan huis waar ik vroeger heb gestaan. Onderweg naar stal dus ideaal!! Voorheen betaalde ik op stal voor een baal zaagsel 10 euro (dat was hun prijs) maar nu heb ik daar dus 2 balen voor.
Ik gebruik op het moment trouwens wel 2 balen per week. 1 baal als ik grote onderhoud heb gedaan. 1 baal halverwege de week, de helft er overheen. De andere helft in de hoek en zo trek ik er elke dag wat schoon in tot aan de grote schoonmaak 1x per week.
Eerst dacht ik dat ik er nooit aan zou wennen, maar ik zou niet meer anders willen. Natte plekken weet ik nu te vinden en anders sop ik even door de stal en hoor ik het vanzelf waar het ligt.
Helemaal blij ermee!!
(en het valt me op dat mijn merrie nu ook gaat liggen, terwijl ze dat voorheen nooit deed!)
Gebruik je nu nog steeds de groffe variant? Heb je er een foto van? Ben benieuwd naar het verschil met wat ik heb. Op dit moment haal ik elke 6 dagen de natte plek er uit en gooi er dan een baal bij. De stal van de merrie was nu nog zo netjes dat na het weghalen van de natte plek er eigenlijk niets bij hoefde maar omdat ze graag ligt en het best fris is 's nachts wil ik graag een dikke laag houden dus heb er toch maar een baal bij in gegooid.
Dimple
Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-14 19:25
Ja, nog steeds de groffe. Maar de groffe die ik nu heb is duidelijk minder grof dan de variant van de andere fourage winkel.
Vlas is echt fijn en ik heb iets wat ongeveer 4x zo dik is. Mijn vriendin vindt 2 balen per week wel veel, maar mijn merrie is echt vies. Die laat gaan mesthopen liggen maar mengt eerst alles door elkaar. Daar heb je gewoon meer werk aan en krijg je nooit zo schoon als andere schonere paarden. Voor haar doen is het schoon en kreeg zelfs complimenten over de nette stal
rapsodi! Ik moet zeggen dat mijn ruin de laatste tijd erg netjes is op zijn stal! Verbaas me er gewoon over. Ik haal voor de nacht bij de laatste voerbeurt (hooi en muesli) de hopen er nog uit en dat scheelt enorm veel, dan heeft hij alleen nog maar de hopen die hij 's nachts maakt om er door te roeren. Ik merk wel dat ze nu al weer langer buiten lopen doordat het buiten langer licht blijft. Ze gaan nu rond 18.00 uur naar binnen en dat is toch bijna een uur langer per dag. Vandaag moest en zou de ruin naar binnen, hij plast het liefst binnen, hij stond maar naar binnen te kijken bij ons en dan weer naar de stal, mafketel is het ook!
Dimple
Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-14 20:39
Heerlijk dat ze langer naar buiten kunnen zeg! Nog even en ze gaan het land weer op.
Nu in de ochtend 2 uurtjes naar buiten en in de middag zetten we ze er zelf nog een keertje uit. Dus wel veel tijd om de boel vies te maken, maar dan valt het me nog super mee!
We zijn begonnen met stro, maar dat gaf met 4 paarden wel een mega mestbult. Dus overgestapt op vlas, maar met de jonge veulens vonden we dat te glad en het gaat zo samenkoeken... vonden we niet handig met uitmesten (oppotten is niet mijn ding). Dus begonnen met hennep + eucalyptusolie, niet glad en neemt veel vocht op... in de ochtend en avond haal ik de drollen eruit en afhankelijk of de paarden veel op stal sta haal ik halverwege de week (of 1x per week) de natte plek eruit en vul ik met 1x zak bij. Door de toevoeging van eucalyptusolie ruikt het lekker fris en is de geur van ammoniak minimaal...
Als ze dan maar even naar buiten gaan zoals bij jou Dimple gaat het wel harder ja een pak. Hier gaan ze rond 8 uur naar buiten en nu rond 18.00 naar binnen, of het moet echt snert weer zijn dan willen ze graag eerder naar binnen.
Wij hebben geen last van ammoniaklucht met onze stallen. Heerlijk is dat. Waar ik de paarden een tijdje voor nood had staan vanwege ze niet zelf kunnen verzorgen door een ongeluk was dat wel zo, vreselijk vond ik dat! Eucalyptus ruikt inderdaad fris.
Dimple
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-14 09:15
En wat betaal je per baal? En komt de olie daar nog bij qua kosten?
Ik moet zeggen dat met dit koolzaadstro, ik niks ruik!! Pas als ik de bodem aanpak om natte plekken eruit te halen dan ruik je het. Voor de rest dus niet en dat vind ik ook een groot voordeel.
En ik pot niet zo enorm op hoor! Ik heb max een laag op de bodem liggen van 2 cm. Daarover heen ligt een mooie losse laag.
Dimple
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-14 09:18
Meggie, de stallen van de paarden die op stro staan vind ik ook niet fris ruiken. Gelukkig sta ik op een stal met allemaal mensen die zelf mesten (dat verschilt nogal bij ons op stal) en die zijn ook allemaal redelijk precies.
Ik wip wel wat drollen voor stalgenootjes welke overdag werken, maar ik vind het stinken.
simongek
Geplaatst: 29-01-14 11:03
bij ons ook behoorlijk veel verschil.
ik heb dit weekend de vlasbox van mijn paard uitgemest en daarna de stro box van mijn oude pony. wat een stank zeg. echt zo'n p.i.s. lucht.
is ook wel een vieze merrie hoor. staat veel buiten en flink opgestrooid maar blijft altijd een vieze box. ze blijft rondjes lopen door de stal en vreet al het schone op.
Ik lees dat zoveel mensen vlas glad vinden maar simon zijn box is echt niet glad Alleen heel in het begin als er 6 nieuwe balen in liggen dan merk ik wel dat het wat gladder is. Ik haal 2x pj alles eruit en spuit hem dan schoon met een sopje.
dat is een mooie prijs trouwens jess. goede deal.
Dimple
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-14 11:18
Kunnen jullie de foto zien?
Dit is de grove variant. (en ze maakt er nog een smeerboel van )
Kim, goede prijs he! Echt super blij mee! Zo doe ik toch wat langer met mijn uitkering (al gaat dat nog steeds veel te hard...............)
simongek
Geplaatst: 29-01-14 11:25
dat is idd wel behoorlijk grof.
enne die uitkering. komt me helemaal niet bekend voor.
Dimple
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-14 11:27
En toch alweer minder grof dan die variant van Voergoed hier om de hoek! Er is dus nogal wat verschil.
Heb even gegoogled op Rapsodie Naargelang de site wordt verkocht 20 kg, 22 kg, ongeveer 22 kg, 25 kg, 115 liter Zijn dat allemaal verschillende varianten verpakking of verschillende varianten kwaliteiten?
Def
Geplaatst: 01-02-14 15:54
Ik heb dit hele topic niet helemaal doorgelezen, maar wij hebben www.stablestabile.nl in de stallen. Werkt echt super moet ik zeggen.
ik gebruik sinds een dikke maand vlas en ben er zeer tevreden over, ervoor zaagsel als onderlaag en stro erop maar dat was niks nam zeer weinig vocht op.
vlas neemt heel veel op en heb totaal geen geur in de stal! ik betaal 4,20 euro voor 1 pak en daar kom ik nu in de winter 5 dagen mee toe
xxsalinaxx
Geplaatst: 01-02-14 23:10
Ik sta al een anderhalfjaar op vlas. En dit is veel beter dan stro. Alleen moest mijn paard eind december op stro ivm een beenwond die absoluut niet mocht gaan ontsteken want vlas kon in het verband gaan zitten en in de wond prikken. Ik was errugg blij toennze weer op vlas mocht. Stinkt niet en is veel schoner!