Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:35

Citaat:
het zijn warmbloedjes (zijn ook paarden),

Tja, maar wel paarden met andere vachten dan de gemiddelde shet of tinker... Een arabier komt uit een droog klimaat met grote temperatuurverschillen, maar heel weinig nattigheid. Mijn paard staat vrolijk buiten in de sneeuw, maar regen vindt ze gewoon dikke ellende.

Trouwens ik heb vroeger een Welsh Cob gehad, aangeschaft met het idee om haar robuust te houden... Nou, was die pony helemaal niet voor geschikt, ze had gewoon niet genoeg onderwol om warm en droog te blijven. Dan kan je van alles willen, ik heb haar halverwege haar eerste winter buiten gewoon naar stal gehaald, en verder altijd in de winter binnen, in de zomer buiten. Voor die pony echt de beste oplossing.

Bowen

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:55

Regendeken is ook een optie dan, 24/7 buiten staat niet gelijk aan "naakt" buiten. Je moet altijd kijken naar wat dat betreffende paard nodig heeft.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:57

Bowen schreef:
Regendeken is ook een optie dan, 24/7 buiten staat niet gelijk aan "naakt" buiten. Je moet altijd kijken naar wat dat betreffende paard nodig heeft.

Helemaal mee eens. Ze staan hier in de winter ook onder flinke dekens hoor.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:03

bij ons staan de paard het hele jaar door zoveel mogelijk buiten.

Alleen bij extreem weer komen ze binnen of als het heel dage regent achter elkaar en extreem kou of warmte.

Waarom. Wij zijn van mening dat paard zoveel mogelijk hun natuurlijk leef omgeving/ gedrag moeten kunnen uiten voor zo ver dat mogelijk binnen ons menselijke vermogen.

Ze krijgen vooral in de winter hooi bij gevoerd en krachtvoer. In de zomer is dit minder i.v.m met rijkelijk gevulde weides

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:07

paarden staan hier in de zomer bij goed weer 24/7 buiten en met slecht weer gaan ze om 9 uur naar buiten en komen rond een uur of 5 weer binnen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:12

in de winter komen mijn paarden ongeveer 4 tot 8 uurtjes buiten (ligt aan het weer) meestal 6/7 uur en in de zomer staan ze 24/7 op het land. Zou niet anders willen en mijn paarden vinden dit ook heerlijk zo. Ze hebben wel snachts een deken om behalve als het echt warm is (17/18 gr snachts)

De meeste staan hier ook s nachts op stal in de zomer maar in de zomer mogen ze wel van ons 24/7 buiten als de eigenaar dat wilt.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:16

De mijne staat 's zomers elke dag 12 uur in de wei. 's Winters zo'n 4-5 uur in de paddock :)

Sue1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:04

bij ons mag je zelf kiezen wat je met je paard wil je heb je eigen box paddock en stukje land. maar vind ook maar net wat je paard gewend is hoor ie van mij loopt zomers 24/7 buiten op het land maar is een flinke koukleun en staat keihard te bibberen als het regent en er staat een fris windje dan staat ie wel met regendekentje op. en swinters staat ie van 8 uur smorgens soms eerder tot 8 uur savonds zeker buiten in de paddock en dan wil ie ook wel echt heel graag naar binnen hoor dan is ie het buiten zat. uitloop zou idd het mooist wezen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:11

de vraag zou eigenlijk moeten zijn ; 'hoelang zou een paard binnen mogen staan per dag?'

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:09

xSlvna schreef:
barbar schreef:
het is ook een eindeloze discussie maar blijkbaar is hij steeds nodig om mensen in te laten zien dat paarden een minimmum aan vrije beweging nodig heeft en dat is voor de ene 4 uur en de andere 24 uur.
verder vind ik dat de mensen die er alles er aan doen om een bepaald streven te halen en de mensen die alleen 24/7 goed genoeg vinden elkaar in hun waarde moeten laten.

Denken we er wel aan dat 24/7 binnen, geen mogelijkheid om met soortgenoten te spelen etc wel de aard van het dier ontnemen is?

Het is niet het geen '24/7 in de box' wat zo erg is, maar het niet meer in kudde verband staan, niet meer vrij kunnen rennen en spelen etc. wat ze eigenlijk HOREN te doen.
Dat is de reden waarom er zo veel 24/7-buiten aanhangers zijn die het 24/7 binnen afkeuren.

waar heb ik het over 24/7 binnen?
ik heb het hier over 2 groepen mensen en alletwee de groepen verafschuwen 24/7 binnen.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:30

Inderdaad Barbar, er wordt nergens over 24/7 binnen gesproken. Denk dat niemand daar blij van wordt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:40

chikohaa schreef:
Inderdaad Barbar, er wordt nergens over 24/7 binnen gesproken. Denk dat niemand daar blij van wordt.

Tja in het echte leven worden er nog steeds vele paarden niet blij.

hartjepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:10

in de winter laat ik mn paardje zou ik je paardje lekker buiten laten staan want dan is het te koud .

in de zomer zou ik min.2 uur lang je paard buiten laten staan of als ze geen weiland hebben zeker het luik de hele dag open houden

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:43

hartjepony schreef:
in de winter laat ik mn paardje zou ik je paardje lekker buiten laten staan want dan is het te koud .

in de zomer zou ik min.2 uur lang je paard buiten laten staan of als ze geen weiland hebben zeker het luik de hele dag open houden

??????????????????

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:13

hartjepony, misschien is het wel leerzaam om wat boekjes te lezen over paarden en pony's en hoe ze leven en wat ze nodig hebben om gezond, gelukkig en braaf te zijn...

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:26

In de winter staan ze van zonsopkomst tot zonsondergang buiten en in de zomer staan ze dag en nacht buiten. Wel afwisselend tussen paddock en weide, zodat ze niet te dik worden. Verder ook afhankelijk van het weer. Als het in de zomer een nacht of eventueel een paar dagen écht slecht is gaan ze ook 's nachts binnen, zodat ze even goed kunnen opdrogen.

hartjepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:17

jeejtje ik bedoelde niet buiten binnen duh mensen maken ook wel is een keertje fouten
en wrm zou ik een boekje moeten lezen ?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-07-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:25

Omdat paarden het in de winter helemaal niet zo snel koud hebben en dus prima buiten kunnen blijven staan. Het open zetten van een raam, omdat hij niet buiten kan staan :n Minimaal 2 uur per dag naar buiten. Daarom moet je maar eens een boekje gaan lezen!

lywngeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:01

Voorkeur: 24/7 buiten in de zomer en in de winter alleen overdag naar buiten met onbeperkt hooi.
Helaas is dit niet meer mogelijk met mijn paard ivm gevoelig voor koliek. Hij staat nu overdag op wei
en 's avonds op stal. Winter overdag paddock en 's avonds stal.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:01

randalinpony schreef:
Citaat:
het zijn warmbloedjes (zijn ook paarden),

Tja, maar wel paarden met andere vachten dan de gemiddelde shet of tinker... Een arabier komt uit een droog klimaat met grote temperatuurverschillen, maar heel weinig nattigheid. Mijn paard staat vrolijk buiten in de sneeuw, maar regen vindt ze gewoon dikke ellende.

Trouwens ik heb vroeger een Welsh Cob gehad, aangeschaft met het idee om haar robuust te houden... Nou, was die pony helemaal niet voor geschikt, ze had gewoon niet genoeg onderwol om warm en droog te blijven. Dan kan je van alles willen, ik heb haar halverwege haar eerste winter buiten gewoon naar stal gehaald, en verder altijd in de winter binnen, in de zomer buiten. Voor die pony echt de beste oplossing.

onze paardjes komen hoofdzakelijk uit brazilie. Daar is het niet bepaald koud. Ik ben er net 3 weken geweest, het is daar nu winter, vergelijkbaar met het weer nu.
Al onze paarden staan in de winter buiten zonder deken, ze hebben we de mogelijkheid om te schuilen en ons inmiddels 20 jarig paard, krijgt als ondersteuning voor haar rug, op hele koude dagen een waterdichter deken.

Blijft per individue verschillend, maar ik durf wel te schrijven dat ik er van overtuigd ben dat het merendeel van de paarden er prima tegen kan om 24/7 buiten te staan (met schuilmogelijkheid), uitzonderingen daar gelaten, ook ben ik ervan overtuigd dat gewoontegedrag veel tijd nodig heeft om eruit te krijgen, maar dat hier vaak niet de tijd voor word genomen en dat gedrag niet altijd correct word geïnterpreteerd.
de reden dat ik dit quote, is vanwege de regel over de arabier en de afkomst ;). niets persoonlijks verder!
ik neem direct aan dat jou paardje een hekel heeft aan regen :).

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:35

Wat ik vind gaat helaas niet samen met de realiteit. Mijn voorkeur zou gaan naar 24/7 buiten op een groot gebied met schuilstal. Wat ik nu heb: s'winters 6 uur buiten en zomers de gehele dag (8 tot 8). Ik kan hier mee leven hoor, maar al zou ik een eigen stal runnen zou het anders zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:48

Ideaal vindt ik zo'n 8 op het land. Om een uur of 4 naar binnen. Vlak voordat de steek beesten vervelend worden. Even uitbuiken en dan lekker rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 00:39

@Randalinpony, in de groep waar mijn paard in staat, lopen ook twee Welsh Cobs en die doen het prima buiten. Wij hebben wel een schuilstal, maar dekens e.d. worden niet gebruikt en is ook totaal niet nodig. Natuurlijk is elk paard zijn eigen individu, heb je te maken met gezondheidstoestand en leeftijd, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat elke Welsh Cob het 24/7 buiten niet goed doet ;) . Hier in elk geval twee die het prima doen. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:53

Twiggy, zoals ik het lees zegt Randalinpony nergens dat dit voor alle welsh cobs zou gelden. Maar wel dat zij die pony aanschafte met het idee dat het zou kunnen, wat in de praktijk anders liep.

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:01

Bij ons staan ze zomers 24/7 op het land.
Winter ongeveer 8 uur in de paddock.