Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:50

Omdat in sommige gevallen de paarden de narcose niet goed kunnen verwerken. Daarom wordt de mijne ook chemisch gecastreerd. Hij heeft problemen gehad met de nieren, die zijn nog niet 100% opgelost en dat brengt extra risico mee.

Chemisch castreren is het onderhuids inspuiten van een product dat de hormoonaanmaak en -werking afremt, dus met hetzelfde effect maar onder verdoving, snijden of een wonde. Je hebt wel risico dat hij na een tijdje er algemeen onvruchtbaar van wordt (chemisch werkt normaal per 6 maanden ongeveer) maar goed, dat heb je ook bij operatie.

Cookies

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:00

Wij hebben ook een hengst op stal gehad, horen en zien verging je. Wat een lawaai en onrust. Er lopen ook nogal wat kinderen bij ons op stal, die kijken niet altijd uit als er iemand met een hengst aankomt.
Ik was blij dat ie weer weg ging.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:33

Helaas is het zo dat veel mensen hun hengst niet aan kunnen en er dus ongelukken kunnen gebeuren.
Mijn hengsten zijn superbraaf, staan naast merries in land en stal. Maar ze kunnen een keer door het draad gaan, doordat de stroom eraf is, kapot gegaan etc.
Ik heb zelf 3 hengsten en nog 2 jaarling hengsten van klanten. Gaat nu prima, maar ik weet niet hoe dat gaat als de jaarlingen volwassen zijn.
Een hengst is en blijft een dier met bepaalde behoeftes. Mijn mening is, dat als je hengst niet dekt, hij ook geen hengst moet zijn.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:40

maar dat is met alles zo,,, er zijn zoveel mensen die het voor andere verknoeien,, of dat nu met een hengst is of op school of op het werk,,, en diegene die het wel goed doen krijgen daar de rekening van

tis hetzelfde met een hypotheek, vroeger kreeg iedereen zomaar een hypotheek,, tegenwoordig moet je 5000 euro per maand per persoon verdienen

yfy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:48

eem waarschijnlijk willen e niet dat hun merrie's drachtig worden of vinden ze het te druk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:45

Drukte hangt af van het management rond de hengst. Als dat goed in elkaar zit heb je ook rust in huis. Als je het niet weet, dan pik je de hengsten er niet zomaar uit hoor als je langs de stallen loopt. Wij zijn met 4 klanten op stal met een hengst waarvan er 3 echt druktemakers kunnen zijn omwille hun hormonen. Daar zit de mijne tussen, maar ik castreer dan ook. De andere is uit zichzelf een koele kikker, de 2 laatste willen de baasjes geen castratie. Geen enkele van deze 4 is er voor de dekdienst. 1 kan wel, maar dat willen de eigenaren niet. Dat is nu de kalmste en ze vrezen dat hij die kalmte dan compleet zou verliezen.

Het omgaan met de hengst zelf op een pension is niet alleen een issue, het is maar de vraag hoe het baasje ermee omgaat en wat je daaraan kan doen als stalbaas. Een klant die meedenkt, zijn verantwoordelijkheid neemt en eerlijk is zal een heel andere situatie geven dan eentje die tegen de stalbaas vertelt dat die zich niet moet aanstellen en "zo erg is het allemaal niet" terwijl de hengst rondrent als een op hol geslagen hormonenbom waar het baasje achter kan erfskiën.
Je weet dat echter zelden op voorhand, dus ik begrijp dat ze liever een hengst weigeren dan het risico lopen om in de 2e situatie verzeild te raken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:43

tine10 schreef:
rommulus schreef:
Omdat hij voor dek hengst zou gaan (zou ook goed gekeurd zijn)
En het ruinen hem waarschijnlijk zijn leven gaat kosten.
En ik heb geen last van hem en hij heeft ook geen last.
En hij heeft contact met andere paarden.

Dus mijn vraag waarom zou ik hem laten ruinen ?

Waarom zou het ruinen hem zijn leven kosten? Ik heb een van mijn hengsten op 10 jarige leeftijd laten castreren, de andere op 5 jarige leeftijd. Dan worden ze dus op de tafel (over de lies) gecastreerd ipv staand, want dat kan inderdaad met een oudere hengst niet meer.

Omdat hij klophengst is en ze beide ver weg zitten.
Het risico is mij gewoon te groot.
Toen ie jong was heeft het er even uitgezien dat ze zouden in dalen maar helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:52

Is chemische castratie dan geen optie? Hier heeft de kliniek me dat aangeraden omwille van een mogelijk nierprobleem, dus daar ben ik nu mee bezig. Kost op termijn meer dan gewone castratie maar je hebt geen wondes of iets dergelijks en dus ook geen verdoving en bijhorende risico's.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:13

Ik heb al een hoop opties bekeken en al een hoop opties uitgeplozen.
Maar zolang hij zo is en zo blijft zie ik geen reden hem te castreren.
Er zijn voor mij zoveel redenen om het niet te doen en er zijn een hoop mensen om me heen die het met me eens zijn, incl mijn stalbaas die niets met tinkers heeft maar gek is op sil en mij zelfs voor gek verklaard als ik het zou doen.

Kortom zolang zijn gezondheid niet in gevaar komt en hij geen problemen geeft en er tussen de oortjes niet onder lijd mag hij lekker hengst blijven.
Het is een wel overwogen keuze om het zo te laten.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:28

Heb zelf al 21 jaar een Shetlander hengst, die is super braaf- mensen hebben vaak niet door dat het een hengst is. Hij mag op de manege waar hij nu staat met meerdere ruinen los op de wei en met zijn vriendin en een ruin op een gras strook grazen= zonder draad.
Heb ook vaak te horen gekregen dat er geen hengsten mochten staan op een stal of manege. Heb ook met speciale toestemming op een manege gestaan waar eigenlijk geen hengsten mochten staan, geen problemen ondervonden. Het is soms best zoeken als je met een hengst naar een andere stal wilt verhuizen, maar het is wel te doen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:31

Oh, ik dacht dat er wel issues waren, mijn excuses :D
Als ze geen problemen ermee hebben en hij is een schat van een paard dan geef ik je helemaal gelijk.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:44

Heb zelf 3 hengsten gehad en die waren echt heel gehoorzaam, maar toch snap ik dat niet iedereen ze op stal wil, omdat veel mensen denken dat ze ze wel in de hand hebben terwijl dat niet zo is, vorig jaar hadden we er ook een op stal van een meisje die het wel stoer vond, maar dier brak steeds los, alle draden stuk en heeft zelfs een merrie gedekt, meisje stond niet boven hem en hierdoor werd ie steeds manser. Andere reden is dat een hengst die nooit reageert, ineens wel kan beseffen dat ie hengst is, instructie die PSG rijd, heeft als ze nog jong zijn altijd hengsten en een daarvan was super braaf, leek wel een watje en na een maand of 5 onder het zadel, sprong ie ineens onder het rijden bovenop een paard wat op dat moment in de bak was, wat een flinke toestand gaf, dus het kan wel maar dan moet er op stal echt rekening mee gehouden kunnen worden, dus aparte paddocks, mooie dichte stallen en de regel dat je niet met een merrie voor hun box mag gaan staan of ze gaan voeren, aaien en dat is op vooral maneges en grote stallen niet vol te houden, mensen zijn te eigenwijs, dat zij dat bij die hengst wel durven/kunnen :n

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:15

Varekaj schreef:
Oh, ik dacht dat er wel issues waren, mijn excuses :D
Als ze geen problemen ermee hebben en hij is een schat van een paard dan geef ik je helemaal gelijk.

Nope juist niet ;)
Al vinden sommigen dat moeilijk te begrijpen terwijl hij met nog 3 andere hengsten op een gemengde manege staat.
En geloof het of niet het is er rustig en er is geen onrust.

Er was alleen onrust toen er laatst een grote groep paarden kwam en was die onrust er niet van onze paarden :D

Moet wel eerlijk zijn dat als sil op een andere stal staat is ie wel onrustig :o .
Dat is het enige oefen punt wat ik heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:26

Kan ook gewoon aan de sfeer op die stal liggen, daarom niet persé aan hem of aan jou. Paarden nemen zo'n dingen algemeen over van elkaar, als er eentje begint zie je vaak dat de rest toch ook wat meegaat daarin. Hij is hengst en heeft dan ergens vast zijn instinct "er dreigt wat, moet ik mijn taak als verdediger oppakken?". Vraag is of je daar wat aan kan doen eigenlijk of zelfs moet want zolang hij ondanks alles prima te hanteren is vind ik het ook niet nodig.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:30

Ik denk dat het vooral aan opvoeding ligt maar als een paard iets wil ongeacht merrie, hengst of ruin dan zal hij toch echt winnen met zijn/haar 600 kg.
Op een stal kan ik begrijpen dat ze liever nee tegen hengsten dan tegen merries zeggen omdat er eenmaal veel meer merries zijn.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:42

tine10 schreef:
rommulus schreef:

Waarom zou het ruinen hem zijn leven kosten? Ik heb een van mijn hengsten op 10 jarige leeftijd laten castreren, de andere op 5 jarige leeftijd. Dan worden ze dus op de tafel (over de lies) gecastreerd ipv staand, want dat kan inderdaad met een oudere hengst niet meer.

Ho, wacht...
Ook een oudere hengst kan staand gecastreerd worden, heb ik zelf bij de hand gehad met een 7 jarige.
Het is wat lastiger, moeten echt flink aan de ballen trekken om ruimte te maken, maar onmogelijk is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:50

Zou ik niet doen bij een klophengst waar de ballen blijkbaar erg diep zitten...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:58

svdijk schreef:
tine10 schreef:

Ho, wacht...
Ook een oudere hengst kan staand gecastreerd worden, heb ik zelf bij de hand gehad met een 7 jarige.
Het is wat lastiger, moeten echt flink aan de ballen trekken om ruimte te maken, maar onmogelijk is het niet.

waarom op zo'n oudere leeftijd nog castreren :S, vraag ik me dan af

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:37

Waarom geen hengst op "mijn" pensioenstal?

Eerlijk? Op de vorige pensioenstal stonden 2 hengsten, met eentje werd niet gedekt en met eentje wel (goedgekeurde dekhengst).

Waren allebei schatten van beesten, makkelijk in de omgang en kon er ook naast rijden in de bak, althans, tot die eene keer..

Ik heb een merrie, en reed op een avond weer in de bak, de hengst werd ook gereden. Op een gegeven moment waren we aan het rijden, de hengst denderd uit het niets op mijn merrie af en sprong er bovenop vanaf de zijkant, ik zat er nog op, andere ruiter ook nog, althans toen niet meer voor lang..

Kreeg een stel hoeven tegen me aan en zat als het ware klem omdat ik dus nog in het zadel zat en ook niet zo makkelijk eraf kon.. Ik was net als mijn merrie in blinde paniek..

Merrie slaan tegen de hengst en ik viel eraf, merrie in blinde paniek door de bak (ze was namelijk niet hengstig dat moment) en de hengst erachteraan.

Iedereen naar buiten gekomen (kantine keek uit op de buitenbak) en we hebben het hek opengegooid en merrie eruit, hek op tijd weer dicht..

Ik hoop NOOIT maar dan ook NOOIT MEER, om zoiets mee te maken!
Eigenaren nam ik niks kwalijk, kunnen er ook niks aan doen, hengst was goed en consequent opgevoed, dus waar zit het probleem? Ik heb geen idee..

Daarom wil ik niet op dezelfde stalling staan als een hengst. Nu niet, dan niet, nooit niet. Een hengst blijft een hengst op bepaalde punten.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:34

@ bello2005: omdat hij een onbeleerd varken was :)
Had altijd samen met een andere hengst gestaan, niet beleerd en werd verkocht omdat de boer te veel paarden had.
M'n moeder vond hem leuk, maar hij was echt heel lastig, klom over de deur heen, was niet te houden aan de hand, steigerde en maaide naar je, totaal 0,0 respect.
Als ruin ook niet de braafste, maar wel te hanteren....

En ook een 7 jarige, ongekeurde dekhengst gehad, die is wel op de tafel gecastreerd en was een fantastisch paard.
Ook onbeleerd gekocht trouwens, binnen 2 weken zadelmak en aan een los teugeltje mee naar buiten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:26

Varekaj schreef:
Kan ook gewoon aan de sfeer op die stal liggen, daarom niet persé aan hem of aan jou. Paarden nemen zo'n dingen algemeen over van elkaar, als er eentje begint zie je vaak dat de rest toch ook wat meegaat daarin. Hij is hengst en heeft dan ergens vast zijn instinct "er dreigt wat, moet ik mijn taak als verdediger oppakken?". Vraag is of je daar wat aan kan doen eigenlijk of zelfs moet want zolang hij ondanks alles prima te hanteren is vind ik het ook niet nodig.

Als ik wedstrijden wil gaan rijden moet dat er uit.
Ik rij Western en dan is het zaak dat jij en jou paard in volledige samenwerking en strakke patern afleggen.
Dus mag hij wel alert zijn maar mag daar niet teveel mee doen.
Nu is ie wel gefocustop me maar nog te snel afgeleid en ik moet dan teveel doen om hem er weer bij te krijgen en dat geeft geen rustig beeld.
Wat er aan te doen is ?
Veel op vreemd terrein rijden/ trainen .

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:35

Mijn hengst staat nu ook een pensionstal waar mijn andere pony's ook staan.
Maar mijn mede stalgenoten hebben er geen problemen mee, niemand heeft er last van.
Ze hebben meer last van mijn ruin dan mijn hengst :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:08

Een henst op stal vergt nu eenmaal wat aanpassingen van alle pensionklanten (en niet pensioenklanten :P ), omheining etc. Niet iedereen voedt zijn of haar hengst helaas goed op en dat weet je als pensionhouder niet van tevoren dus is het makkelijker om het risico niet te nemen. Je wilt ook geen gesodemieter met je andere pensiongasten. En ik ben idd van mening dat een hengst die niet dekt beter af is als ruin :o. Tenzij je hem dezelfde goede omstandigheden kan bieden als die je een ruin zou bieden (maar eigenlijk dan nog niet want ik vind het sneu dat hij dan wel kan maar niet mag, tenzij hij er abosluut niet naar taalt).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:21

Ik accepteer hengsten op stal mits normaal gedrag. Mede omdat alles hier zoveel mogelijk buiten staan. Zelf ook diverse hengsten (gehad), weet dus wat het is. En als het nodig is zetten we gewoon een extra draadje of realiseren iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:04

@ Rommulus: Dan moet je inderdaad veel gaan oefenen op vreemd terrein. Dacht dat het ging over stalling, had geen link gelegd met wedstrijden.