terpentijn schreef:Wandelen, rijden, longeren, etc, is toch weer menselijke bemoeienis met het paard. Dat bedoel ik ook niet met " vrij buiten komen.
Het paard (ieder paard) heeft toch gewoon recht er op om gewoon eens in een wei of paddock een sprint te kunnen nemen?
Of hebben ze niet het recht om zonder enige menselijke bemoeienis nog eens paard te zijn?
Wordt dat dan nog afgeknepen tot UURTJE los in een paddock?
Werkelijk, ga eens iets lezen over het wezen paard. Dat uur dat je leest had je paard graag in vrijheid losgerausd.
Dus jawel moet WEL weidegang zijn, geen paard kan zonder, mensen die dit echt beweren en verdedigen, doen zichzelf goed en hun paard te kort.
Als de mogenlijkheid er niet is dan is deze er niet.
Dwing jij je paard dan liever buiten als hij door de draad gaat om binnen te mogen?
is dit dan paardvriendelijk?
Kan je je paard zijn gedachten lezen. Niet raden, echt lezen? Niemand kan het.
Iedereen probeert het beste voor zijn paard te doen. En wij moeten er dan niet voor afgekraakt worden dat wij onze paarden te kort doen.
Iedereen heeft zijn eigen mening. Ik heb mijne gegeven, en deze bevalt dan mischien niet iedereen, maar ik longeer mijn paard liever dan dat ik hem buiten dwing in de regen of zon als hij niet wilt. Of gewoon in het algemeen als hij niet wilt