[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:05

Kodaloverrr schreef:
Ja ik ook, maar ga je dat bereiken en is dat alle frustraties waard? Ik betwijfel het jammer genoeg.

Ik ben niet gefrustreerd.. _O-
Vind het alleen jammer, dat er mensen zijn die vinden dat hun paard een speeldingetje is die af en toe van stal wordt getrokken om mee te spelen en dan weer snel terug in de kast ermee..Das alles..Kan er verder niets aan veranderen, kon ik het maar..Maar er zijn ook in dit topic toch al mensen die hebben gezegd, dat ze juist door bokt en door deze topics anders zijn gaan denken en daarom reageer ik (zonder frustaties)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:07

terpentijn schreef:
@Gusti: voor paarden die 23 uur per dag op stal staan "en dit gewend zijn" is het volgens jou okee
Aldus jouw laatste post. Onvoorstelbaar, als je dit echt zelf zou geloven.
Tsja....

@aerdenhout: jullie zitten niet alleen beiden in het verkeerde topic, maar je maakt zo ook geen beste reclame voor je eigen paarden- en stalbeleid. Ik had je anders ingeschat.

Al doende leert men.

Nou inderdaad..Had ook iets anders van aerdenhout verwacht..Tja, kun je zien hoe je je in mensen kunt vergissen..

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:09

Tuurlijk je bent vrij om te doen wat je wilt. Ik zou alleen erg gefrustreerd worden van de onzin die men uitkraamt en het feit dat ze jouw standpunt niet willen in zien ;) Maar als jij hier helemaal geen frustraties bij hebt en er echt mensen zijn die anders gaan denken. Lekker mee doorgaan +:)+ :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:12

Wandelen, rijden, longeren, etc, is toch weer menselijke bemoeienis met het paard. Dat bedoel ik ook niet met " vrij buiten komen.
Het paard (ieder paard) heeft toch gewoon recht er op om gewoon eens in een wei of paddock een sprint te kunnen nemen?
Of hebben ze niet het recht om zonder enige menselijke bemoeienis nog eens paard te zijn?
Wordt dat dan nog afgeknepen tot UURTJE los in een paddock?
Werkelijk, ga eens iets lezen over het wezen paard. Dat uur dat je leest had je paard graag in vrijheid losgerausd.

Dus jawel moet WEL weidegang zijn, geen paard kan zonder, mensen die dit echt beweren en verdedigen, doen zichzelf goed en hun paard te kort....
Guste: "soms is 23/7 op stal beter" ... dit vind ik niet alleen een betreurenswaardige opvatting, als we er van uit gaan dat het gezonde paarden/ponies betreft, maar ook een brevet van onvermogen waar het paardenkennis/houderij betreft.

Uiteraard staat het je vrij om met paarden/pony's om te springen zo je zelf verkiest, maar wat een treurige zaak dat je zulke omgangsvormen nog verdedigt ook.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 12-05-13 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:16

terpentijn schreef:
Wandelen, rijden, longeren, etc, is toch weer menselijke bemoeienis met het paard. Dat bedoel ik ook niet met " vrij buiten komen.
Het paard (ieder paard) heeft toch gewoon recht er op om gewoon eens in een wei of paddock een sprint te kunnen nemen?
Of hebben ze niet het recht om zonder enige menselijke bemoeienis nog eens paard te zijn?
Wordt dat dan nog afgeknepen tot UURTJE los in een paddock?
Werkelijk, ga eens iets lezen over het wezen paard. Dat uur dat je leest had je paard graag in vrijheid losgerausd.

Dus jawel moet WEL weidegang zijn, geen paard kan zonder, mensen die dit echt beweren en verdedigen, doen zichzelf goed en hun paard te kort.

Als de mogenlijkheid er niet is dan is deze er niet.
Dwing jij je paard dan liever buiten als hij door de draad gaat om binnen te mogen?
is dit dan paardvriendelijk?

Kan je je paard zijn gedachten lezen. Niet raden, echt lezen? Niemand kan het.

Iedereen probeert het beste voor zijn paard te doen. En wij moeten er dan niet voor afgekraakt worden dat wij onze paarden te kort doen.

Iedereen heeft zijn eigen mening. Ik heb mijne gegeven, en deze bevalt dan mischien niet iedereen, maar ik longeer mijn paard liever dan dat ik hem buiten dwing in de regen of zon als hij niet wilt. Of gewoon in het algemeen als hij niet wilt

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:17

Kirsha schreef:
Soraya10, als je je ergert aan dit topic, reageer dan gewoon niet :)

Enne, dat schelden hoeft niet.

Dat was geen schelden. Dit was pure irritatie, omdat er zoveel mensen die luxe niet hebben elke dag komen om hun paarden te verzorgen en aan hun behoeftens tegemoet te komen en er hier mensen dan vinden dat dit verwaarlozing is en dat het zielig is. Dat dus.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:21

terpentijn schreef:
Soraya, hier zijn pilletjes voor, geloof ik?

Bedankt voor de tip. Ik zal t eens overleggen met de dokter. :)*

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:25

terpentijn schreef:
@Gusti: voor paarden die 23 uur per dag op stal staan "en dit gewend zijn" is het volgens jou okee
Aldus jouw laatste post. Onvoorstelbaar, als je dit echt zelf zou geloven.
Tsja....

@aerdenhout: jullie zitten niet alleen beiden in het verkeerde topic, maar je maakt zo ook geen beste reclame voor je eigen paarden- en stalbeleid. Ik had je anders ingeschat.

Al doende leert men.

Mijn paarden staan minimaal 4 uur buiten per dag, op de oude stal de hele dag. Jammer genoeg zit bij de nieuwe locatie geen land wel paddocks. Het was kiezen voor mijn paarden, of de slager ( de meeste dieren al op leeftijd) , of minder buiten! Ik heb gekozen voor minder buiten en ik zie dat ze er niet ongelukkig van zijn geworden!!
En ja... ik zou ze ook het liefst de hele dag buiten hebben op het land, jammer genoeg zal dat momenteel niet gaan lukken.
Ik ben druk bezig met zoeken en heb in elk geval voor de Shetlanders en de oude pony's al een stukje op loopafstand waar ze zo direct de hele dag kunnen staan.
Beoordeel dus niet te snel. Ze hebben het echt niet zo slecht als jij denkt!

Zucht... wat maak ik me eigenlijk druk? Ik ken mijn paarden en zie echt wel of ze gelukkig zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:44

Hoezo LUXE?
Als je paard 24/7 op de wei staat is dat bepaald niet "luxe", je betaalt veel minder maar moet dagelijks iedere dag zelf alles doen, voeren etc. Kost minder, maar je moet dat wel dagelijks doen, want niemand anders doet het voor je. Kom je niet, heeft je paard geen hooi. Dat geldt ook voor 23/7 op stal: kom je niet, staat je paard daar dus 24/7 opgestald. Het is een grote minderheid die elke dag een uur rijdt/longeert etc. Dat is dus gewoon een sprookje, dat de eigenaren echt dagelijks dat paard uit die stal halen en er minstens een uur wat mee gaan doen.
Bovendien is het paard dan nog geen seconde "vrij"
Als "luxe" wordt tegenwoordig gezien als je je paard op een pensionstal hebt staan, waar er voor je gevoerd, uitgemest e.d. gedaan wordt, dat je dus zelf niet/nauwelijks iets hoeft te doen behalve rijden.
Dat wordt onder luxe verstaan, want dan hoef je er alleen maar heen als je zelf iets met je paard wil gaan doen Zoals rijden.

Zoals met alles zijn er ook tussen-oplossingen.
Toen mijn paard elders in de belering stond, ging ik zelf toch iedere dag om hem in en uit de wei te zetten en hooi te voeren. Dat had ik zo bedongen, ook dat hij in de winter buiten op de wei mocht blijven (de rest ging op stal), dat was zeer ongebruikelijk daar, maar ik wilde dat zo, en toen bleef er een ander paard (dat voorheen ook 'snachts opgestald werd) bij hem buiten (die mensen grepen de kans waar, want wilden eigenlijk hun paard ook 24 uur buiten, maar niet alleen natuurlijk).

Er is heus overal een mouw aan te passen.

Maar tsja, als je geen zin of tijd wil vrijmaken voor je eigen paard, dan moet je het inderdaad aan anderen/stalbeleid overlaten, en dan uiteindelijk krijg je dus 23/7 stalpaarden.

"Ik kan er niet dagelijks heen" .

Om de dag dan?
Terwijl je paard 24/7 op stal staat?

BAH.

@aerdenhout: het is me best verder.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:48

Soraya10 schreef:
Kirsha schreef:
Soraya10, als je je ergert aan dit topic, reageer dan gewoon niet :)

Enne, dat schelden hoeft niet.

Dat was geen schelden. Dit was pure irritatie, omdat er zoveel mensen die luxe niet hebben elke dag komen om hun paarden te verzorgen en aan hun behoeftens tegemoet te komen en er hier mensen dan vinden dat dit verwaarlozing is en dat het zielig is. Dat dus.

Waarom begin je er dan aan? Wat iemand anders hier ook al zei: olifanten zijn ook leuk, maar ook ik heb daar niet te ruimte voor en zou dus ook niet aan zoiets beginnen..Waarom met alle geweld iets willen hebben, maar niet de basis kunnen geven? Ik begrijp dat gewoonweg niet..Zou ik dit niet kunnen geven om wat voor reden dan ook, dan geen paarden...

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:51

Niet in de stal waar ik werk. Gaan de mensen op vakantie worden de paarden meestal bij kennissen gestald en anders krijgen we wel een belletje of wij ze even buiten los willen gooien of longeren, maar over het algemeen zie ik tijdens mijn werk toch echt hun baasjes. En het is zeker wel een luxe. Niet iedereen heeft eigen grond of een weide wat ze kunnen huren om hun pony, paard in te zetten. Aangezien dit een discussie zonder einde is. Laat ik het hierbij. Iedereen doet wat hij/ zij denkt wat het beste is voor paard/ pony. Laten we het daar maar bij laten dan.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:54

Dat was geen schelden. Dit was pure irritatie, omdat er zoveel mensen die luxe niet hebben elke dag komen om hun paarden te verzorgen en aan hun behoeftens tegemoet te komen en er hier mensen dan vinden dat dit verwaarlozing is en dat het zielig is. Dat dus.[/quote]
Waarom begin je er dan aan? Wat iemand anders hier ook al zei: olifanten zijn ook leuk, maar ook ik heb daar niet te ruimte voor en zou dus ook niet aan zoiets beginnen..Waarom met alle geweld iets willen hebben, maar niet de basis kunnen geven? Ik begrijp dat gewoonweg niet..Zou ik dit niet kunnen geven om wat voor reden dan ook, dan geen paarden...[/quote]

Ik heb ook geen paard/pony, omdat ik door werk en kind er geen tijd voor heb. Dus wat dat betreft geef ik je gelijk. Geen tijd of zin geen paard nemen.Ik werk in de stallen en daar zie ik wel hoeveel de eigenaars om hun paarden en pony's geven en ik zie ze praktisch elke dag en anders doen wij het losgooien of longeren. Maar ik wil dit topic verder laten rusten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:58

Bij ons op stal komen de paarden in de winter allemaal een paar uur in de paddock. Uitzonderingen om bv. blessures daargelaten. In de winter is weidegang hier helaas niet mogelijk. Het is een veenweidegebied en heel nat. In de zomer mogen de paarden dag en nacht buiten op het land. Of alleen overdag naar wens van de eigenaar.
Ook paarden die zg niet op het land willen of kunnen, leren dat hier toch. Een paard is een gewoontedier. Meestal zijn ze er binnen een week aan gewend. Ook aan de kudde zijn ze snel gewend, als de mensen zich er maar niet mee bemoeien en het weiland groot genoeg is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:05

Paarden houden is meer dan stalling alleen.... Dan kan je een fijne stalling hebben waar het paard veel buiten komt,maar dan zie je bijv ook ruiters (ongeacht stalling) die voor geen meter kunnen rijden zonder begeleiding en met een niet passend zadel.....
Ik snap niet zo goed dat sommige over de zeik kunnen gaan van alleen stalling. Ik kijk liever naar het hele plaatje.
Soms krijg ik het gevoel dat hier op bokt vooral "naar buiten" het belangrijjste is.... Terwijl ik naar sommige plaatjes plaatsvervangende pijn krijg.

Ik denk dat we steeds meer de goede kant op gaan in nederland met stalling. Ook zijn paarden hier in nederland over het algemeen beter af dan in menig ander land.

Vind het jammer dat juist stalling in een schone droge box op bokt soms zo'n heet ijzer moet zijn. Kijk naar het hele plaatje per persoon en paard.

superwoman

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:23

Wat ik dus voornamelijk bedoel is dat de meeste paarden dood gaan aan blessures en slijtage door het rijden......

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:29

@Soraya: je hebt dus zelf helemaal geen paard of pony.
Op dit moment?

Dan is het toch helemaal belachelijk hoe jij krijsend mensen van alles verwijtend dit topic bent komen binnenvallen. Je "werkt" op een paardenstal. Geef je zelf aan. Nou en? Doe ik ook, in de ochtenduren Ik val toch ook niet zo idioot uit?

Heel jammer dat je nu zelf geen paard(en) hebt, maar reageer dat niet op anderen af.
Jouw tijd voor je eigen paard komt misschien ook wel weer.

Misschien dat je dan wat minder bitter bent.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:36

superwoman schreef:
Gypsy schreef:
@superwomen: En wat vind je dan van de mogelijkheid om het paard altijd zelf te laten kiezen tussen buiten of binnen staan? Dat zou dan toch eigenlijk ideaal zijn?

Ik ben zelf erg blij dat mijn paard niet van mij afhankelijk is om te kunnen schuilen. Soms, juist als je het niet verwacht, liggen er opeens drie drollen in. Dan heeft ze dus echt erin gestaan. Wanneer je het wel zou verwachten (vorst, gure wind, sneeuw etc.) staat ze vrolijk buiten met de ijspegels aan haar billen.

Voor het paard is dat idd ideaal. Wij hebben op ons landje ook een grote schuilstal staan waar ze in de zomer staan. in de winter is dat niks. Dan kan ik veel geld investeren un een klein droog stukhe,maar dan vind ik dat mijn paarden beter thuis op stal kunnen staan met een buitenbak waar we in losgooien en "werken".

Maar zelf kiezen voor een paard is voor menig paardeneigenaar niet te doen. (financieel) daarbij koopt iedereen een paard uit eigen belang en als je de sport in wilt, heb je ook wel bepaalde fassiliteiten nodig.

Eigenaars moeten toch keuzes maken....en ik ind dar je naar beide moet kijken. Een paard met een stalondeugd moet je niet op stal zetten,terwijl er zat paarden zijn die wel gelukkig zijn op stal. Dus op zich hoeft het niet te botsen met elkaar.

Ik merk inderdaad dat mijn eigen paarden ook erg blij zijn met deze constructie, zeker de kleinste gaat s'avonds in de winter bij guur weer keurig "op stal" staan. :D Hoewel ze toch om de zoveel tijd een ommetje gaat maken, tja why not de deur is open. Toch goed voor de doorbloeding.

Moch ik later ooit paarden aan huis hebben, zou ik proberen een combinatie (simpele, geen achterberg oid) rijbak/paddock te maken, zo is het multifunctioneel. Dat het gebruik van een rijbak als paddock ten koste van je rijbak gaat weet ik, dus begrijp dat dat niet voor iedereen een optie is. Maar gelukkig hoef ik geen Z te starten oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:40

Ik heb niet het hele topic gelezen en ga dat ook niet doen (kost te veel tijd hahaha), maar wilde even mijn mening geven.

Zelf stond mijn paard eerst op stal en in de winter 4 uur paddock en zomer van ong 9 tot 5 weide. Dit is in de randstad best schaars en toch kreeg ik hier zo veel stress van. Ik vond dat mijn paard als nog niet genoeg buiten stond. Ik kon niet komen, wanneer ze op de paddock stond, want dan zou ze in de avond bijvoorbeeld niet meer buiten komen. Paard weefde ook veel, wat ze ook probeerde.

Nu staat ze in een uitloop, niet groot, maar ze kan naar buiten lopen of in der stal staan. Ze kan der buren aanraken of ze negeren, wat ze zelf wilt. Ze staat dus 24/7 buiten als ze hiervoor kiest. Daarnaast komt ze in de paddock als ik er ben (rijden/longeren/wandelen etc natuurlijk ook) en in de zomer komt ze ook de hele dag op de wei.

Ik ben van mening dat ik mijn paard liefst niet langer dan een nacht op stal wil hebben, Liefst wil ik mijn paard dus in een uitloop. Hoeft niet super groot te zijn, maar wel dat het paard zelf naar buiten kan lopen etc.

Ik vind ook dat sommige mensen meer moeite moeten doen voor hun paard. Voorbeeld: ben je op stal al een uur aan het kletsen en paard staat nog op stal.. Vind ik onzin. Zet je paard dan eerst lekker buiten..

Mensen moeten soms gewoon meer moeite doen voor hun paard en niet denken 'o heb al gereden, dat is voldoende...'
Stallen moeten ook voor de wintermaanden zorgen voor buitenzetmogelijkheden, en niet alleen maar aan geld denken.

Dierenwelzijn gaat boven mensenwelzijn, wat betreft stalling. En dit is mijn mening.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:47

Peca,ik lees vooral wat jij wil in die reactie,zonder dat ik lees hoe het paard erop reageerd.
Dat laaste vind ik namelijk het belangrijkste.
Paardenwelzijn is een ruim begrip en hoort imo ook het rijden bij.
Paarden kunnen rijden leuk vinden,maar ze zijn niet gemaakt om een ruiter te dragen. Heb je daar dan geen moeite mee?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:48

terpentijn schreef:
@Soraya: je hebt dus zelf helemaal geen paard of pony.
Op dit moment?

Dan is het toch helemaal belachelijk hoe jij krijsend mensen van alles verwijtend dit topic bent komen binnenvallen. Je "werkt" op een paardenstal. Geef je zelf aan. Nou en? Doe ik ook, in de ochtenduren Ik val toch ook niet zo idioot uit?

Heel jammer dat je nu zelf geen paard(en) hebt, maar reageer dat niet op anderen af.
Jouw tijd voor je eigen paard komt misschien ook wel weer.

Misschien dat je dan wat minder bitter bent.

Nou ik ben niet bitter. :O
Ik WERK en niet "werk" idd op een paardenstal met LIEFDE en wees niet bang ik rijd ook nog een aantal uur en verzorg ook nog een pony tussendoor dus verbitterd hoef ik niet te zijn.
Ik heb mijn zaakjes wel dik voor elkaar thuis en op werk.
Als jij denkt dat ik daarom zoals jij dat noemt "krijs'' dan doe je je eigen intelligentie tekort.
Tenzij je niet slimmer bent.
En waarom "werk"" (je zet t zelf tussen haakjes) je ergens waar je niet achter staat, anyway.
Zijn toch maar luxe verwende mensen die hun paard op stal laten staan, zodat ze zelf niet de ''rot'' en "vieze'' klusjes hoeven te doen toch.
Nou geloof dat ik mijn mening duidelijk genoeg geventilleerd heb hier en heb er ook niets meer aan toe te voegen.
Word ook een beetje oud voor dit gezeur.
Fijne avond!

En ja vroeger shet gehad daarna C pony en daarna nog een E pony en ja die stonden bij mijn ouders wel op stal en overdag in de wei, want die hadden die luxe wel. Aangezien ik nu geen tijd genoeg heb heb ik toendertijd uit eigen wil besloten om geen eigen pony meer te houden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:56

Je post vind ik dermate bespottelijk, want hoe zo werk ik op een stal "waar ik niet achter sta"?
Het beleid daar is uitstekend, de paarden gaan 'smorgens naar buiten en tegen donker naar binnen. Niets mis mee.
Het is de stal vandenBos Arabo Friezen.
Hier in Zuidlaarderveen, Drenthe.
Waar werk jij eigenlijk?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:05

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel anders ben gaan denken door bokt hoor :j
Toen ik mijn paard 4 jaar geleden kocht, kwam ik zo van de manege waar de paarden
altijd binnen stonden. Ik wist niet beter. Mijn paard kwam toevallig op een stal
waar ze wel buiten kwamen maar als ze met slecht weer een week niet gingen vond ik het
geen probleem :n Ik wist ook niet dat 2x per dag ruwvoer (geen grote hoeveelheid)
eigenlijk te weinig is en dat paarden contact met elkaar nodig hebben om gelukkig
te zijn. Op de manege werden de paarden altijd angstvallig bij elkaar weggehouden.
Als je dat van kleins af aan leert..

Nu 4 jaar later vind ik het heel vervelend als mijn paard een dag niet naar buiten gaat.
Ik heb mijn huidige stal ook uitgezocht met bepaalde eisen voor mezelf maar nu ook
voor mijn paard. Soms wordt het misschien een beetje 'hard' gezegd, maar het opent
wel ogen :j
Laatst bijgewerkt door xApple op 12-05-13 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:09

@ Superwoman; Stalling vind ik een basis, en die moet goed zijn. Je kan wel roepen dat er andere dingen erger zijn, maar dat praat het andere niet goed. Dat lijk jij nu wel te proberen. Tuurlijk is het niet goed als een ruiter een paard door elkaar trekt en kapot ragt met een verkeerd passend zadel. Maar daar gaat het nu niet over. Het gaat over de stalling.

En dan nog. Een uurtje met een ruiter die het niet helemaal kan (dierenmishandeling daar gelaten uiteraard), of 23 ophokken in een stal waar ze niet voor zijn gemaakt. Dan weegt dat laatste toch echt zwaarder bij mij dan :)

xApple mooi gezegd, zo is het bij mij ook gegaan over de jaren :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:14

Toch typisch, dat mensen hun mening komen geven op de meest onvolwassen manier, namelijk door anderen voor 'zeikerds' uit te maken. En als er dan iemand komt die het niet met ze eens is 'worden ze te oud voor dit gezeur'. Waarom reageerde je dan in eerste instantie, Soraya?

Ja klopt inderdaad xApple, ik heb dat ook, soms zeggen mensen iets en dan gaat er opeens een lampje bij me branden :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:30

GUSTIxBILL schreef:
Als de mogenlijkheid er niet is dan is deze er niet.
Dwing jij je paard dan liever buiten als hij door de draad gaat om binnen te mogen?
is dit dan paardvriendelijk?

Kan je je paard zijn gedachten lezen. Niet raden, echt lezen? Niemand kan het.

Iedereen probeert het beste voor zijn paard te doen. En wij moeten er dan niet voor afgekraakt worden dat wij onze paarden te kort doen.

Iedereen heeft zijn eigen mening. Ik heb mijne gegeven, en deze bevalt dan mischien niet iedereen, maar ik longeer mijn paard liever dan dat ik hem buiten dwing in de regen of zon als hij niet wilt. Of gewoon in het algemeen als hij niet wilt

Dit is echt regelrechte onzin, een paard dat schuilmogelijkheid heeft achter een bomenrij of stalletje oid en in een koppel/groepje staat met paarden waar hij zich fijn bij voelt en niet enkel op stal wordt gevoerd is niet zo. Ik vind het intriest als paarden zo ver van hun eigen zijn af zijn gedreven dat ze geen normaal gedrag meer laten zien.

Blijft ook toevallig dat mensen die voor paarden buiten zijn NOOIT paarden hebben met zulke kuren.