Dag op stal blijven?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:33

Je hebt gelijk. Echter ken ik mensen die een man/vriend hebben en daarom hun paarden op stal laten staan. Echt ze zijn er. Meer uit frustratie om diegene heb ik zo gereageerd, en dat is niet netjes naar Gulpje geweest, waarvoor mijn excusses.

Helaas, je hebt ze bij bosjes die een paard hebben omdat ze het leuk vinden en inderdaad niet komen als ze om wat voor reden dan geen zin hebben. En die reden kan soms heel banaal zijn, het regend, dus wordt je nat, vriend klaagt, dus maar een avond bankhangen. Ik maak me vaak boos om dat soort paardeneigenaren. Zorg dan voor een bijrijder, of in iedergeval doe iets om te zorgen dat je paard uit stal komt, minimaal eens per dag. Dit zijn voor mij algemene opmerkingen, niet rechtstreeks naar een bokker...... (voor alle duidelijkheid).

O, en verder heb ik niet verteld wat een bokker bij naam en toenaam zou moeten doen, toch?? Denk dat mijn opmerkingen verkeerd zijn uitgelegd, wederom mijn excusses en is zeker niet zo de bedoeling geweest!!! Waren meer algemene opmerkingen.

Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:51

Eleonoor schreef:
Je hebt gelijk. Echter ken ik mensen die een man/vriend hebben en daarom hun paarden op stal laten staan. Echt ze zijn er. Meer uit frustratie om diegene heb ik zo gereageerd, en dat is niet netjes naar Gulpje geweest, waarvoor mijn excusses.

Helaas, je hebt ze bij bosjes die een paard hebben omdat ze het leuk vinden en inderdaad niet komen als ze om wat voor reden dan geen zin hebben. En die reden kan soms heel banaal zijn, het regend, dus wordt je nat, vriend klaagt, dus maar een avond bankhangen. Ik maak me vaak boos om dat soort paardeneigenaren. Zorg dan voor een bijrijder, of in iedergeval doe iets om te zorgen dat je paard uit stal komt, minimaal eens per dag. Dit zijn voor mij algemene opmerkingen, niet rechtstreeks naar een bokker...... (voor alle duidelijkheid).

O, en verder heb ik niet verteld wat een bokker bij naam en toenaam zou moeten doen, toch?? Denk dat mijn opmerkingen verkeerd zijn uitgelegd, wederom mijn excusses en is zeker niet zo de bedoeling geweest!!! Waren meer algemene opmerkingen.



Apologies accepted. En sorry voor mijn felle reactie terug Lachen

Er zijn zat meiden bij mij op stal die ook een vriendje hebben die het er ook best moeilijk mee hebben dat eigenlijk het paard op de eerste plaats komt. Klinkt banketstaaf, maar zo is het vaak wel. Als ik om 18:00 uur klaar ben, ga ik eerst naar Dees (stal gaat 's avonds om 21:30 dicht, in t weekend om 18:00), dus 'zadel' ik mn vriendje op met boodschappen, koken ed. Er is gewoon even niks aan te doen. Ik wilde maar dat ik net als vorig jaar 32 uur kon werken, maar dat gaat gewoon niet in deze baan. Ach, zolang m'n paard gezond en gelukkig is, m'n vriendje me nog leuk vindt en m'n videorecorder elke avond braaf ER opneemt, ben ik helemaal blij hoor Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:01

Sando schreef:
Mango,

Waarom komt jouw paard niet buiten in de winter ?
Zijn dat de regels van stal, om de wei te sparen ofzo ?
Wat is daar de reden van ?



de wei is aan het eind van het seizoen ook helemaal kaal en moet weer bijkomen en het zijn de regels van stal heel jammer maar helaas!!!
hij staat wel heel vaak een paar uurtjes overdags ind e buitenbak met zn vriendin maar ook niet elke dag!!

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:05

die mijne staan soms ook wel eens binnen als ik niet kan.. soms doen die mensen ze van daar pas om 3 uur naar buiten en dan zetten ze ze rond dat het donker word weer binnen.. Zo zijn ze er toch even uit geweest.. Soms staan ze ook 1 dag binnen, maar voorheen stonden ze in een buitenstal en dat vind ik persoonlijk beter als een binnen stal.. (ook omdat ze zowat elke dag op de wei staan)
de shetjes staan dag en nacht buiten, maar ik heb bij de shetjes liever dat ze buiten staan dan dat ze binnen staan (dat heb ik bij de paarden ook) ze maken zelf een goede vacht aan dus dat zal het niet zijn

Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:10

mango"]
[quote="Sando schreef:
Mango,

Waarom komt jouw paard niet buiten in de winter ?
Zijn dat de regels van stal, om de wei te sparen ofzo ?
Wat is daar de reden van ?



de wei is aan het eind van het seizoen ook helemaal kaal en moet weer bijkomen en het zijn de regels van stal heel jammer maar helaas!!!
[/quote]

Dat is bij ons ook zo. Kan het me ook wel voorstellen, want met een nat weiland en 2473624 paarden die er lekker op lopen te stampen wordt het al gauw een (stink)modder poel. Maar door die regel kunnen ze wel van mei tot ong. eind oktober lekker in t land staan Lachen

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:24

Nee, Veerle komt er iedere dag uit. Zelf heb ik een ontzettend rot rooster van school gekregen waardoor ik erg weinig (TE! weinig) naar haar toe kan. Tenzij ik haar dichterbij huis zou zetten met als gevolg ze er nog niet lang per dag uit is, en daar zou ik me al niet lekker bij voelen. Nu staat ze verder van huis af, kan er hooguit 3 keer in de week heen, maar ze staat wel heerlijk overdag de hele dag op de wei met soortgenoten.
Ik mis haar, vind het vreselijk dat ik haar niet iedere dag zie, maar het voelt wel goed om te weten dat ze iedere dag buiten staat, en dan niet maar heel even.. Ik denk gewoon aan volgend jaar en hoop dat ik een beter rooster krijg, en daarbij hoop ik volgend jaar mijn rijbewijs te hebben zodat ik er wel iedere dag savonds nog heen kan..
Een hele dag in de box vind ik echt niet kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:41

Cinzano, je mag mijn naam wel noemen hoor, want daar doel je oa op.

En ja, ik ben gewoon van mening dat een paard elke dag uit zijn stal hoort te komen.
Door wie interreseert me geen ene f*ck
En dat is simpel te regelen.
Dan heb je ook nog genoeg tijd over voor andere dingen.
Maar een paard mag er niet onder lijden dat het baasje eens geen zin heeft of wat voor smoes er hier in dit forum voorbij zijn gekomen.
En idd mensen die een dier niet goed verzorgen (en bij een paard is dat toch niet teveel gevraagt 1x per dag uit dat kleine hokje) zouden er verstandig aan doen om eens te bedenken of ze wel zo eerlijk bezig zijn tegenover hun dier.

En bij deze tekst geld wie de schoen past...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 19:01

Hier komen ze in principe elke dag buiten TENZIJ m'n weiland blank staat! En ja, het gebeurt wel 's . Als ik in de lente en zomer grasland wil hebben mag ik ze dan gewoon niet laten banjeren in het water! Eentje eventjes kan nog net, maar echt het spel zoals ik ze graag zie doen boeten ze jammer genoeg in dan. Ik wou echt dat het anders kon, kleigrond is nu éénmaal slecht als het op wegsijpelen van water aankomt en juist goed om er een prutje van te trappen .... maar toch, ook al is het nog zo rot, ik ga met alle plezier met m'n knollies wandelen, grazen aan de hand, en met de shet gewoon naar school wandelen om m'n kids op te halen . Ze zullen en moeten eruit, en daar is geen ziekte of excuus die ertegenop kan tot nu toe Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 19:11

Ik weet van mezelf dat ik daar makkelijker in kan zijn.......... ik zou mn paard best wel eens kunnen verslonzen....... om dat te voorkomen zorg ik er gewoon voor dat ik zelf geen paard heb en dat ik dus een paard van een ander kan rijden........

Heb ik nu een dag dat ik echt helemaal nergens zin in heb, dan bel ik op en zeg ik Henk, NU EVEN NIET!!!, komt niet of nauwelijks voor maar ik weet dat ik dagen kan hebben dat ik echt voor geen stuiver zin heb om naar het paard te gaan, ik wil ook op vakantie en ik wil ook een leven naast werk, gezin, paard...... dat is voor mij de voornaamste reden om geen eigen paard te willen. Nu ga ik op zondagen niet, uitzonderingen daargelaten.......

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:16

Gulpje"]
[quote="Lenn schreef:

Verder begrijp ik niet hoe iemand op een dag écht niet naar stal kan?? (Noodgevallen uitgesloten)
Het druk hebben is relatief, en ik denk dat mensen al veel te snel denken dat ze geen tijd hebben. Een dag bevat zeeën van tijd, als je die maar bezwemt. haha wat banketstaaf ik nou Scheve mond


Ik begrijp dat wel. Ik heb een drukke baan die bij vlagen van me verlangt dat ik 's avonds moet werken. Vanavond bijv. heb ik een concert in Utrecht waar ik heen moet. Dat betekent dat ik uit werk naar mn paard race, en 20 minuten met haar aan de hand stap. Ze staat nu buiten, maar ik vind het belangrijk dat ik er, al is het maar even, naartoe ga. Morgen, hetzelfde probleem, dan heb ik ook 's avonds een concert, en aangezien dat al vroeg begint, én ik de hele dag moet werken, én het in Arnhem is kan ik morgen niet gaan. Maar dan regel ik met een stalgenoot dat ze Dees 's avonds ook buitenzet. En zo ben ik van de 7 dagen in een week 1 dagje niet geweest...BITE ME! Haha!
[/quote]

nee ik ga je niet biten Tong uitsteken
áls hij maar uit stal komt!
zoals ik al eerder zei, ipv noodgevallen had ik uitzonderingen moeten zeggen. Maare als je dan iets anders kan regelen is natuurlijk geen probleem, hetgeen ik er ook bij had moeten zetten.
Hmm.. elke verkeerde formulering can be used against you hier ofzo? Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:24

Komt bij ons niet voor!!!!!!!!

Of het moet ijzelen of heel erg sneeuwen! Maar het is dan dus echt pure noodzaak! Het is 'sochtends eruit en 's avonds erin!

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:53

Onze pony's mogen ook het land niet meer op sinds een week, het lijkt dan ook een zwembadje. Het veulentje heeft duidelijk energie te veel, zo zielig. Bij gebrek aan een bak ga ik dus elke dag wandelen met het spul, zit onder de blauwe plekken van dat jolige gedoe.

Maar goed ze staan in een buitenstal dus ze hebben wel de hele dag frisse lucht. De pony's van de eigenaresse van de stal hebben het slechter, die worden dus in november op stal gezet en komen er volgend jaar april pas weer uit Boos! Boos! Snap niet waarom ze die beestjes heeft hoor, zijn nog 2 shetjes bij ook, en d'r appaloosa staat met een nekband om aan de muur bevestigd Verdrietig . Het kan altijd beter.

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 01:28

Oei, gezellig hier Haha!

Wat mij betreft komt ze er ook iedere dag uit, al is het maar een half uurtje in de bak of rondslingeren aan de lijn. Ze is de jongste niet meer, dus bokken en rennen heeft ze weinig behoefte meer aan. Maar even wat anders zien dan die spijlen is wel fijn denk ik. En wanneer het kan gaat ze de wei in.

MAAR... toch is het de afgelopen weken al 2 keer voorgekomen dat ze er de hele dag niet uit is geweest Bloos
Eerste keer moest ik mijn ouders van Schiphol halen en stond ik 3 uur in de file Frusty Te laat, manege gesloten (al om 6 uur op zondag) Wel eigen schuld natuurlijk, dat had ik moeten incalculeren. En vandaag is ze er wederom niet uitgeweest, vanwege een aantal afspraken plus een ziek kind Scheve mond

Ja ik schaam mij diep en voel me vreselijk rot tegenover haar. Morgen een extra wortel. Arm dier Ach gut

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 01:33

Ik probeer mijn paarden er elke dag uit te halen, hoe druk ik het ook heb.

Als ik het echt heel druk heb, ga ik toch altijd even langs om met ze te stappen of los te gooien.

Anders staan ze 48 uur in hun stalletje... Zou ik zelf ook niet willen.

Lieke

Berichten: 11357
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 02:17

Mijn pony komt er elke dag uit, meestal in het weiland, en anders in een paddockje. Hij wordt bovendien 5/6 dagen pw bereden.
De enige keer dat hij een hele dag op stal heeft moeten staan was vanwege de gladheid, hij kon er gewoon niet uit, dat was te gevaarlijk. Ik heb toen wel heel wat uurtjes bij hem in box gezeten om te zorgen dat hij zich niet te erg zou vervelen.
Als het regent staat hij meestal wel even buiten en bovendien rij ik hem dan (om te zorgen dat hij toch nog even lekker kan galopperen).
Kijk een tijdelijke situatie is iets anders, maar ik zou nooit naar een stal gaan waar mijn paard niet elke dag een paar uur naar buiten kan met een ander paard (en dan bedoel ik niet zelf een uurtje losgooien). Stel dat ik in zn situatie zou komen en ik kon echt geen andere geschikte stal vinden (wat erg moeilijk is in de randstad) dat zal ik hem verkopen, hoe moeilijk ik het ook zal vinden.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 03:34

Nu sta ik ergens waar me paard sóchtends buiten word gezet en sávonds weer binnen gezet, en me pony staat dag en nacht buiten met schuilstal.
Iedereen moet het zelf weten wat ze doen met hun paard, maar ik vind het zielig als een paard 24 uur op stal moet staan.

Met mijn vorige paard had ik die luxe niet maar ze kwam er wel elke dag uit al moest ik er sóchtends om 4 uur heen of sávonds laat om haar te kunnen doen.
Wou toch dat ze minimaal 2 uur haar stal uit was, zowiezo minimaal een uurtje los en dan nog rijden,longeren en wandelen.
En dan had ik ook nog stalgenootjes die haar los gooide, heb het nooit in hoofd gehaalt om haar 1 dag op stal te laten staan
Denk dat ik zelfs s´nachts niet van zou kunnen slapen als ze me paard 24 uur op stal zou staan, moet er niet aan denken omdat ooit te doen.

Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:30

Lenn"]
[quote="Gulpje"][quote="Lenn schreef:

Verder begrijp ik niet hoe iemand op een dag écht niet naar stal kan?? (Noodgevallen uitgesloten)
Het druk hebben is relatief, en ik denk dat mensen al veel te snel denken dat ze geen tijd hebben. Een dag bevat zeeën van tijd, als je die maar bezwemt. haha wat banketstaaf ik nou Scheve mond


Ik begrijp dat wel. Ik heb een drukke baan die bij vlagen van me verlangt dat ik 's avonds moet werken. Vanavond bijv. heb ik een concert in Utrecht waar ik heen moet. Dat betekent dat ik uit werk naar mn paard race, en 20 minuten met haar aan de hand stap. Ze staat nu buiten, maar ik vind het belangrijk dat ik er, al is het maar even, naartoe ga. Morgen, hetzelfde probleem, dan heb ik ook 's avonds een concert, en aangezien dat al vroeg begint, én ik de hele dag moet werken, én het in Arnhem is kan ik morgen niet gaan. Maar dan regel ik met een stalgenoot dat ze Dees 's avonds ook buitenzet. En zo ben ik van de 7 dagen in een week 1 dagje niet geweest...BITE ME! Haha!
[/quote]

nee ik ga je niet biten Tong uitsteken
áls hij maar uit stal komt!
zoals ik al eerder zei, ipv noodgevallen had ik uitzonderingen moeten zeggen. Maare als je dan iets anders kan regelen is natuurlijk geen probleem, hetgeen ik er ook bij had moeten zetten.
Hmm.. elke verkeerde formulering can be used against you hier ofzo? Haha!
[/quote]

Nee hoor, just the heat of the moment.. Bloos Lachen

simongek

Berichten: 5352
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:06

Mijn paard komt ook wel eens een dag zijn box niet uit. Zomers kan hij niet op het land door zomereczeem en 's winters kunnen ze bij ons niet in het land omdat het dan vertrapt wordt.

Als het even kan laat ik hem dan wel even los in de bak maar als het heel slecht weer is komt hij zelf al geen eens zijn stal uit. Maak hem echt niet blij om hem in de regen te zetten als hij in zijn stal kan staan.

Ik rijd zo'n 4 tot 5 keer in de week. Dan moet ik met de trailer naar de manege en dat is toch een hele klus. Mijn vader moet mee omdat hij de auto rijdt. Dus zodra het weer gaat ijzelen of sneeuwen komt het vaker voor dat hij een dagje in zijn stal staat.

Niet iedereen heeft een bak of land waar zijn paard s'winter in kan en ik vindt niet dat dat je meteen een slecht iemand maakt of dat je dan geen paarden mag houden.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:41

simongek schreef:
Niet iedereen heeft een bak of land waar zijn paard s'winter in kan en ik vindt niet dat dat je meteen een slecht iemand maakt of dat je dan geen paarden mag houden.


Ik lees dit van meer mensen hier, maar een bak of land is toch niet de enige mogelijkheid om je paard buiten te laten komen? Wij hebben op stal maar 2 paddocks en ze mogen niet meer t land op, de paddocks zijn vaak genoeg bezet, dan loop ik gerust een uur buiten aan de hand, op t erf, of ik ga met m grazen.
Ook de excuses, ja maar het regent.. ik ga met mn paard ook niet in de harde zeikregen naar buiten, maar dan ben ik wel 2 uur bezig met poetsen en nixen zodat ie toch uit zn stal is..