staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:26

Nikass, echt? Nog nooit van gehoord maar kan me er wat bij voorstellen! Getsie! Het is inderdaad wel echt megagroot, toen ik daar voor het eerst kwam dacht ik echt: waaaat? Is dit leuk?? Best veel haat en nijd en geroddel. Had toen natuurlijk nog niet mijn eigen paard, dan ben je toch voor sommige mensen een soort van tweederangs burger. Maar de bakken zijn heerlijk, vooral als je buiten de reguliere tijden komt want spitsuur is wel echt spitsuur, op mijn max geloof ik 22 paarden in 1 bak geteld. Kun je alleen nog een beetje stappen en op een paar fanatiekelingen heen rijden...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:51

Cardy schreef:
Kinke schreef:
Dat is ook weer zo kort door de bocht, alsof een pony die het hele jaar buiten staat dan ook in de drek moet staan. Dat is ook gewoon een kwestie van ervoor zorgen dat zoiets goed voor elkaar is. En jouw paard mag het dan zo goed naar z'n zin hebben volgens jou, voor zijn lichaam is het in ieder geval ontzettend slecht om hele dagen binnen te staan.

helemaal mee eens! :)

Inderdaad.. Op die eerste stal staan/stonden er ook ontzettend veel die wel íets mankeerde.. Sinds mijn paard daar weg is heeft ze nooit meer wat gehad en ik weet van anderen ook dat ze nog zelden bezoek van de DA hebben gehad.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:11

Inge, geloof meteen dat het voor een lijf niet goed is om teveel stil te staan. Voor mensen en dieren geldt toch vaak dat rust roest. Wij zijn ook stijf na een paar dagen met griep in bed, niet waar?
En daar krijg je dan weer kwaaltjes van.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:03

mijn knollies staan ook in de winter buiten waarneer het licht is, en nu staan ze alweer tot half 9 buiten!! *\%/*

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:12

danoesje schreef:
Inge, geloof meteen dat het voor een lijf niet goed is om teveel stil te staan. Voor mensen en dieren geldt toch vaak dat rust roest. Wij zijn ook stijf na een paar dagen met griep in bed, niet waar?
En daar krijg je dan weer kwaaltjes van.

Precies. Vaak gaan ze door hun opgekropte energie ook helemáál uit hun plaat en dan wordt het link.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:13

Nou alle 5 gedragen ze zich super goed die eerste keren in de wei. Geen opgekropte energie te vinden.
Ligt er maar net aan wat voor paard je dan heb denk ik

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:16

mijn paard staat 's winters buiten zodra het licht is en voor het donker staat hij weer binnen :)
zal op de kortste dag op zo'n 5 a 6 uurtjes buiten staan uitkomen :)

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:26

Mijn pony staat iedere dag sowiezo 2/3u buiten in de paddock.(Meestal meer)
In de zomer staat ze sowiezo 3u op de wei en meestal ook nog in de bak of paddock.
En verder werkt ze om de dag. (meestal meer.)
Werkt prima, is al een oudere dame dus is wel nodig lekker veel buiten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:33

Kinke schreef:
ik zal de knuppel maar weer eens in de paardenstal gooien....waarom is het uitzonderlijk om te denken: ok...in mijn omgeving zijn er geen/weinig stallen waar de paarden buiten komen, dus dan schaf ik geen paard aan?
Ik lees vooral: hier in de omgeving is het normaal/is er nou eenmaal weinig weidegang/paddock. Waarom dan niet geen paard aanschaffen? Net zoals je zou verwachten dat iemand in een ieniemienie huisje geen grote/beweeglijke hond aanschaft? Het lijkt tegenwoordig wel een 'recht' om een paard te hebben, omdat we dat zo leuk vinden, omdat de buurvrouw/vriendin/kennis/etc.etc. ook een paard heeft.

hier wil ik even op reageren :)
Ik ben samen met mijn vriend aan het kijken naar een huisje, waarschijnlijk zal dit niet in Apeldoorn zijn maar in Wijchen en dat zal dus betekenen dat ik mijn paard moet verplaatsten en ik weet niet of hij weer zo goed terecht kan komen als dat hij nu staat.
moet ik hem dan maar verkopen??
want eerlijk? wie zegt dat hij het bij een ander net zo goed krijgt als bij mij eerst??
en wie zegt dat hij dan wel lekker in zijn vel zit?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:34

Ligt er net aan, de ene dag staat ze 24 uur binnen, de andere staat ze 8 uur op de paddock en word ze nog een uur of 2 eruit gehaald om te trainen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:10

M_D_H schreef:
Kinke schreef:
ik zal de knuppel maar weer eens in de paardenstal gooien....waarom is het uitzonderlijk om te denken: ok...in mijn omgeving zijn er geen/weinig stallen waar de paarden buiten komen, dus dan schaf ik geen paard aan?
Ik lees vooral: hier in de omgeving is het normaal/is er nou eenmaal weinig weidegang/paddock. Waarom dan niet geen paard aanschaffen? Net zoals je zou verwachten dat iemand in een ieniemienie huisje geen grote/beweeglijke hond aanschaft? Het lijkt tegenwoordig wel een 'recht' om een paard te hebben, omdat we dat zo leuk vinden, omdat de buurvrouw/vriendin/kennis/etc.etc. ook een paard heeft.

hier wil ik even op reageren :)
Ik ben samen met mijn vriend aan het kijken naar een huisje, waarschijnlijk zal dit niet in Apeldoorn zijn maar in Wijchen en dat zal dus betekenen dat ik mijn paard moet verplaatsten en ik weet niet of hij weer zo goed terecht kan komen als dat hij nu staat.
moet ik hem dan maar verkopen??
want eerlijk? wie zegt dat hij het bij een ander net zo goed krijgt als bij mij eerst??
en wie zegt dat hij dan wel lekker in zijn vel zit?

Ik wil ook even reageren; wie zegt dat het zo gaat? Alsof iedereen van te voren bedenkt: nu ga ik eens een paard kopen. Zoiets kan ook op je pad komen. Ik was totaal niet op zoek naar een eigen paard, maar de vorige eigenaresse van mijn paard kreeg te horen dat ze niet lang meer te leven had. Ze vroeg mij, haar bijrijder, om haar paard te kopen. En dat heb ik gedaan en er nooit spijt van gekregen. Je kent de situatie van een ander niet OORDEEL DAN OOK NIET!

you may think the world's black and white
and you're dirty or you're clean
you better watch out you don't slip
through them spaces in between

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:13

En Kinke, het voorbeeld van de hond is ook totaal misplaatst
Allereerst hebben kleinere honden over het algemeen meer beweging nodig dan grotere honden
en ten tweede kan je prima een (grote) hond in een klein huisje houden, als je m maar voldoende uitlaat
Een hond is geen paard en heeft heel andere behoeftes
Je kan een landgoed hebben en je hond de hele dag in de kennel/bench laten
de afmeting van je huis zegt helemaal niets

Urchinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:36

Bij ons staan de paarden 5,5 uur per dag buiten. (Los van het rijden enzo) Daarbij ga ik in de zomer ook een aantal maanden de wei op. Ik vind 5,5 uur zelf ook te weinig maar in Rotterdam en omstreken is dit al heel erg veel. Andere stallen zijn zo ver dat ik dan bijna geen tijd meer voor mijn paard heb. Ik ken nogsteeds maneges en stallen waar menig paard alleen maar uit stal komt als hij/zij gereden wordt dus het kan altijd erger. Ik probeer het te compenseren met weidegang.

Langer dan 5 uur kan niet omdat de paarden vanwege het niet samen kunnen in 2 groepen op het landje gaan. (Ene groep in de ochten, andere groep in de middag)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:45

danoesje schreef:
Nikass, echt? Nog nooit van gehoord maar kan me er wat bij voorstellen! Getsie! Het is inderdaad wel echt megagroot, toen ik daar voor het eerst kwam dacht ik echt: waaaat? Is dit leuk?? Best veel haat en nijd en geroddel. Had toen natuurlijk nog niet mijn eigen paard, dan ben je toch voor sommige mensen een soort van tweederangs burger. Maar de bakken zijn heerlijk, vooral als je buiten de reguliere tijden komt want spitsuur is wel echt spitsuur, op mijn max geloof ik 22 paarden in 1 bak geteld. Kun je alleen nog een beetje stappen en op een paar fanatiekelingen heen rijden...

Volgens mijn da grazen de paarden letterlijk kerosine. Op sommige dagen komen ze met bruinrode neuzen het land af :r

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 07:43

Poess91 schreef:
Nou alle 5 gedragen ze zich super goed die eerste keren in de wei. Geen opgekropte energie te vinden.
Ligt er maar net aan wat voor paard je dan heb denk ik

Dat denk ik ook.
Hier komen ze elke dag buiten, op dit moment alleen buitenbak en paddock met onbeperkt hooi omdat we de wei op orde hebben gemaakt en overnieuw hebben laten inzaaien. Maar voordat de wei op de kop ging 's ochtends paddock met hooi en 's middags op de wei. Nou het is elke dag feest hoor als ze naar buiten gaan. Behalve met de sneeuw en vorst, toen waren ze wel voorzichtig!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:31

Nikass schreef:
Allereerst hebben kleinere honden over het algemeen meer beweging nodig dan grotere honden
en ten tweede kan je prima een (grote) hond in een klein huisje houden, als je m maar voldoende uitlaat

Ach kom, je snapt donders goed wat ik bedoel.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:32

Hier elke dag van 's ochtends half 9 tot 's avonds half 9 op de wei en mijn paard heeft nog elke dag een energieuitbarsting :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:43

Kinke schreef:
Nikass schreef:

Ach kom, je snapt donders goed wat ik bedoel.

Gaat er niet om of ik het begrijp, gaat erom dat de vergelijking totaal niet opgaat. Je moet goed zijn voor het dier dat je aanschaft. Je kunt goed zijn voor een hond op een 50m2 flatje. Je kunt niet goed zijn voor een paard als er alleen de mogelijkheid is om die dag en nacht op stal te houden. De vraag is of jij het wel begrijpt, met je aanname dat mensen willens en wetens een paard kopen terwijl de voorzieningen er niet zijn. Want op onze reacties daarop ga je hier niet in.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:44

Paard kan 24/7 naar buiten en we hebben een open stal en afdak. Ze kan dus naar binnen/buiten wanneer ze wil. Ze staat met 2 jonge paarden en 1 oudere, ze is (bijna) 2 jaar.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:38

Nikass, helemaal mee eens. Om maar weer op de hond terug te komen: als jij die dagelijks meeneemt naar het bos/strand/park/whatever om hem lekker te laten rennen, of je gaat met hem fietsen of wat dan ook om hem fit/happy te houden kun je een hond volgens mij prima houden op een kleinere ruimte. Het is maar wat je ermee doet. Ik ben niet voor paarden hele dagen binnen houden. Maar dat je paard naar buiten kan, wil niet per definitie zeggen dat je dus goed voor je paard bent. Als je m uiteindelijk niet verzorgt, niet tijdig dierenarts inschakelt, hem geen tijd en aandacht geeft of kwalitatief goed voer aanlevert gaat hij ook buiten niet blij worden. Ik denk dat de meeste mensen het hier wel eens zijn dat ze een paard in ieder geval een aantal uren per dag naar buiten willen hebben. Ik ook. Hij is jong en mag van mij hele dagen buitenspelen. Maar er zijn ook mensen (waarschijnlijk vooral met de dure dressuur/springpaarden) die hun paard niet naar buiten willen hebben ivm verwondingen. Is mijn ding niet en geloof ook echt dat dat niet paardvriendelijk is. Ik denk dat het erom gaat dat je naar de mogelijkheden die je hebt (binnen het redelijke) doet wat nodig is voor je paard. En soms gaat dat niet omdat de situatie nu eenmaal anders is dan je had verwacht. Dan ga je dus kijken naar een andere mogelijkheid. Ik denk dat het daar om draait: kijken naar wat een paard nodig heeft, binnen je mogelijkheden. Ik vind OOK dat een paard buiten hoort, maar ik vraag me soms wel af hoe en in hoeverre een dier net zo bewust is als wij van het feit dat hij binnen staat en zijn paardenvriendjes niet. Hoe denkt/beleeft zo'n dier dat, even niet gekeken naar zijn lichamelijke behoefte om te bewegen?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:08

danoesje schreef:
Ik vind OOK dat een paard buiten hoort, maar ik vraag me soms wel af hoe en in hoeverre een dier net zo bewust is als wij van het feit dat hij binnen staat en zijn paardenvriendjes niet. Hoe denkt/beleeft zo'n dier dat, even niet gekeken naar zijn lichamelijke behoefte om te bewegen?

Ik denk dat ze dat zeker wel merken. Als er een aantal paarden naar buiten gaan wil de rest ook.. wat resulteerd in gillen/stampen/onrust. Ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij dat het normaal gevonden wordt om een paard er alleen uit te halen als er gewerkt moet worden. Ik vind inderdaad dat je dan je eigen verantwoordelijkheid moet nemen en dan niet aan een paard moet beginnen en daar blijf ik bij.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:12

Onze paarden staan wel meer op stal dan in de zomer.

We proberen ze elke dag los te laten in de paddock/bak 15 x 60 meter, daar lopen ze dan met zn 4en in.

Dan zijn ze ongeveer 5 a 6 uurtjes los. :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:22

Als de paarden niet naar buiten kunnen, geldt dat vaak voor alle paarden daar op stal, niet voor eentje in het bijzonder. En die staan dus wel buiten, maar alleen op de paddock. Wat ik zelf dan weer te weinig vind. ben het eens dat ze absoluut wel merken als hun vriendjes wel buiten staan...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:27

Sorry hoor, maar nu zeg je gewoon tegen mij dat ik niet goed ben voor mn paard, omdat hij niet de hele winter buiten kan staan? Wat een onzin zeg! Ik ben elke dag van 8.30 tot 11.30 met miijn paard buiten aan het rijden, wandelen, longeren of losgooien en grasmaaien, meestal een combinatie ervan. Daarbij krijgt mijn paard de beste behandelingen van osteopaat, hoefsmit, dierenarts, tandarts en heerlijke poetsbeurten, knuffels en aandacht. Hij krijgt lekker en goed te eten, en kan met zn soortgenoten communiceren. Ik durf met recht te zeggen dat mijn paard prima gelukkig is. In de zomer staat hij overdag de hele dag buiten.
Ik zie zat mensen die de hele winter hun paard in een paddock neerpleuren, en dan vervolgens geen ruk met hun paard doen. Net alsof je paard dan gelukkiger is. De meeste mensen willen het beste voor hun paard ga ik vanuit, en een ieder zal naar zijn mogelijkheden het zn paard zo goed mogelijk laten hebben. De ideale situatie heeft vrijwel niemand; er is altijd wel íets. Het streven is een ideale situatie, maar om nu te beweren dat een paard niet gelukkig is als het niet de ideale situatie heeft vind ik onzin. Ik word ook het meest gelukkig van niet-werken, heel veel geld, een groot huis met eigen stallen in het bos. Maar die situatie heb ik niet, dus moet ik het doen met de situatie die binnen mijn mogelijkheden ligt. En zo is het ook voor mijn paard. En ik vind, en dat meen ik vanuit de grond van mijn hart, dat mijn paard het heel goed heeft bij mij!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:40

Het licht een beetje aan het weer.

Soms staan ze de hele middag buiten en soms maar 1 uurtje
licht ook aan de bodem licht er echt ijs komt ze niet buiten.

zomers staat ze van 8 tot 8 buiten