Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cardy schreef:Kinke schreef:Dat is ook weer zo kort door de bocht, alsof een pony die het hele jaar buiten staat dan ook in de drek moet staan. Dat is ook gewoon een kwestie van ervoor zorgen dat zoiets goed voor elkaar is. En jouw paard mag het dan zo goed naar z'n zin hebben volgens jou, voor zijn lichaam is het in ieder geval ontzettend slecht om hele dagen binnen te staan.
helemaal mee eens!
danoesje schreef:Inge, geloof meteen dat het voor een lijf niet goed is om teveel stil te staan. Voor mensen en dieren geldt toch vaak dat rust roest. Wij zijn ook stijf na een paar dagen met griep in bed, niet waar?
En daar krijg je dan weer kwaaltjes van.
Kinke schreef:ik zal de knuppel maar weer eens in de paardenstal gooien....waarom is het uitzonderlijk om te denken: ok...in mijn omgeving zijn er geen/weinig stallen waar de paarden buiten komen, dus dan schaf ik geen paard aan?
Ik lees vooral: hier in de omgeving is het normaal/is er nou eenmaal weinig weidegang/paddock. Waarom dan niet geen paard aanschaffen? Net zoals je zou verwachten dat iemand in een ieniemienie huisje geen grote/beweeglijke hond aanschaft? Het lijkt tegenwoordig wel een 'recht' om een paard te hebben, omdat we dat zo leuk vinden, omdat de buurvrouw/vriendin/kennis/etc.etc. ook een paard heeft.
M_D_H schreef:Kinke schreef:ik zal de knuppel maar weer eens in de paardenstal gooien....waarom is het uitzonderlijk om te denken: ok...in mijn omgeving zijn er geen/weinig stallen waar de paarden buiten komen, dus dan schaf ik geen paard aan?
Ik lees vooral: hier in de omgeving is het normaal/is er nou eenmaal weinig weidegang/paddock. Waarom dan niet geen paard aanschaffen? Net zoals je zou verwachten dat iemand in een ieniemienie huisje geen grote/beweeglijke hond aanschaft? Het lijkt tegenwoordig wel een 'recht' om een paard te hebben, omdat we dat zo leuk vinden, omdat de buurvrouw/vriendin/kennis/etc.etc. ook een paard heeft.
hier wil ik even op reageren
Ik ben samen met mijn vriend aan het kijken naar een huisje, waarschijnlijk zal dit niet in Apeldoorn zijn maar in Wijchen en dat zal dus betekenen dat ik mijn paard moet verplaatsten en ik weet niet of hij weer zo goed terecht kan komen als dat hij nu staat.
moet ik hem dan maar verkopen??
want eerlijk? wie zegt dat hij het bij een ander net zo goed krijgt als bij mij eerst??
en wie zegt dat hij dan wel lekker in zijn vel zit?
danoesje schreef:Nikass, echt? Nog nooit van gehoord maar kan me er wat bij voorstellen! Getsie! Het is inderdaad wel echt megagroot, toen ik daar voor het eerst kwam dacht ik echt: waaaat? Is dit leuk?? Best veel haat en nijd en geroddel. Had toen natuurlijk nog niet mijn eigen paard, dan ben je toch voor sommige mensen een soort van tweederangs burger. Maar de bakken zijn heerlijk, vooral als je buiten de reguliere tijden komt want spitsuur is wel echt spitsuur, op mijn max geloof ik 22 paarden in 1 bak geteld. Kun je alleen nog een beetje stappen en op een paar fanatiekelingen heen rijden...
Poess91 schreef:Nou alle 5 gedragen ze zich super goed die eerste keren in de wei. Geen opgekropte energie te vinden.
Ligt er maar net aan wat voor paard je dan heb denk ik
Nikass schreef:En Kinke, het voorbeeld van de hond is ook totaal misplaatst
Allereerst hebben kleinere honden over het algemeen meer beweging nodig dan grotere honden
en ten tweede kan je prima een (grote) hond in een klein huisje houden, als je m maar voldoende uitlaat
Een hond is geen paard en heeft heel andere behoeftes
Je kan een landgoed hebben en je hond de hele dag in de kennel/bench laten
de afmeting van je huis zegt helemaal niets
Kinke schreef:Nikass schreef:En Kinke, het voorbeeld van de hond is ook totaal misplaatst
Allereerst hebben kleinere honden over het algemeen meer beweging nodig dan grotere honden
en ten tweede kan je prima een (grote) hond in een klein huisje houden, als je m maar voldoende uitlaat
Een hond is geen paard en heeft heel andere behoeftes
Je kan een landgoed hebben en je hond de hele dag in de kennel/bench laten
de afmeting van je huis zegt helemaal niets
Ach kom, je snapt donders goed wat ik bedoel.
danoesje schreef:Ik vind OOK dat een paard buiten hoort, maar ik vraag me soms wel af hoe en in hoeverre een dier net zo bewust is als wij van het feit dat hij binnen staat en zijn paardenvriendjes niet. Hoe denkt/beleeft zo'n dier dat, even niet gekeken naar zijn lichamelijke behoefte om te bewegen?