paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:37

Hier gaat alles ook gewoon naar buiten. (ook de wedstrijdpaarden).

Veulens (stuk grasklinkers met slowfeeder, zandpad en weiland)
Rijpaarden (zandpaddock)

Meestal van 07.00 tot 17.30 uur. In de winterperiode staat alles zonder ijzers.

Paarden weten snel genoeg dat ze voorzichtiger moeten zijn op sneeuw. En als ze iedere dag voldoende buiten komen zijn ze ook niet knettergek.

RusselNuwell

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:48

Mijn paard heeft een inloopstal, heb hem nu 's nachts wel op stal, maar dat heeft eigenlijk als grootste reden dat ik zo het water dooi houd. Overdag mag hij wel naar buiten, maar hij staat met de sneeuw het liefst gewoon de hele dag binnen, enkel keertje dat je hem vlak voor zijn stal zult aantreffen, maar naar het midden van zijn weiland, nee echt niet hoor.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:06

Wij hebben toen ook sokken geprobeerd maar ze lopen 10 meter en de sokken liggen er al weer naast :+
daarom al onze paarden die ijzers hebben op sneeuwbeslag nu, ideaal! :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:10

hier staan ze heerlijk in de sneeuw paard te zijn en lekker te spelen en eten en lekker rollen in de sneeuw.waarom zou een paard niet naar buiten kunnen als ze iedere dag buiten komen zijn ze gewoon rustig en weten ze wat ze wel en niet kunnen in de sneeuw.wij weten toch ook als het glad etc is

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:17

Als je paard iedere dag buiten komt weten ze niet beter.
Dan gaan ze echt niet gek doen.

Als je ze alle dagen op stal laat staan worden ze inderdaad gek op het moment dat ze buiten komen.

Die van ons staan iedere dag in de ochtend buiten, sneeuw, regen, ijzel maakt niet uit
Ze weten toch wel waar ze hun benen neer moeten zetten en dan verstappen ze zich, ja het is zo dan stappen we
2 weken en gaan verder waar we gebleven zijn.

Ik zou niet willen dat hij daarvoor binnen zou moeten blijven en dat ik een knettergek paard onder me heb.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:18

Hier staan alle paarden gewoon de hele dag in de wei en ze hebben allemaal ijzers. We hebben nooit anders gedaan en ze weten heel goed dat ze niet al te gek kunnen doen. We zorgen dat er genoeg hooi/kuil in de wei ligt zodat ze zich niet vervelen.
Ik train nu ook nog gewoon in de buitenbak... De hoefstag, diagonalen en 2 voltes strooien en slepen wij 2x per dag. Gaat super! Kan paardlief op de cm sturen. Ze is er 1x naast gestapt en weet niet gewoon dat ze dat niet moet doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:46

is ook per paard verschillend, mijn merrie kan echt niet zo met ijzers de wei op, die glijdt echt alle kanten op, ik zorg aan het begin van de winter dat ze stiftgaten krijgt, en met de ministiftjes gaat het super, echt top.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:55

Kendra schreef:
fokfanaat schreef:
En met wideapuntjes in de ijzers glijden ze echt niet uit.

Ik heb daar ook wel eens over nagedacht, maar het lijkt me zo eng, loop je niet het risico dat ze zich bij een rare bok verwonden? Of heb je er van die kleintjes in? En draai je die er dan iedere ochtend in, of laat je ze zitten?
(Gelukkig deze winter hier even niet aan de orde, alles ijzerloos - wel zo gemakkelijk)

Deze heeft mijn paard er ook sinds een maand onder, echt top dingen! Ze gleed voorheen echt over het asfalt heen, nu geen last meer zelfs met sneeuw heeft ze meer grip.
De wideapuntjes zijn trouwens echt heel erg klein en ook niet scherp, ik denk dat bezeren echt nauwelijks mogelijk is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:06

ik wil ook nooit meer anders, top dingen, doe je jaren mee en kosten je geen drol, het hebben van ijzers is geen excuus om ze op het hok te laten staan

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:10

Hier geen sneeuw, maar wel een hard bevroren grond. Paarden lopen op een wei met vlakke bodem.
3 paarden op bloten voeten, eentje met sneeuwbeslag met wideastiften.
De stiften laat ik erin zitten. Paard heeft dan 24/7 rondom springschoenen aan tegen eventueel verwonden van de kroonranden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:13

nadita schreef:
Hier geen sneeuw, maar wel een hard bevroren grond. Paarden lopen op een wei met vlakke bodem.
3 paarden op bloten voeten, eentje met sneeuwbeslag met wideastiften.
De stiften laat ik erin zitten. Paard heeft dan 24/7 rondom springschoenen aan tegen eventueel verwonden van de kroonranden.

wel link als die trapt naar een ander paard

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:17

@ Keona: die van mijn trapt niet. Daar issie veel te lui voor ;) Hij staat overigens samen met zijn vaste weidemaatje, dus met zijn tweeën.
Mijn Amerikaantjes lopen apart.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:17

Paddock was al mooi glad voordat het ging vriezen. Paardje is 2 dagen binnen geweest, toen het sneeuwde en de dag erna. Paddock bijna helemaal sneeuwvrij gekregen en paardje staat weer buiten sinds vanmorgen half 8. Rondom op ijzers maar zolang het nu niet meer gaat sneeuwen staat ze er prima bij.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:21

Die van mij gaat alleen naar buiten als er een weg naar de bak toe is, die sneeuw en ijsvrij is. Hij heeft ijzers en artrose, en aangezien ik het de eerste keer niet wist dat dit echt onwijs gevaarlijk was (ik had het na 12 jaar wel moeten weten maar als zoiets je nooit verteld is, denk je er minder snel bij na), ging mijn paard het laatste stuk glijdend naar de bak toe. Gelukkig had ik hem met nog 2 andere stalgenoodjes vast.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:27

maar loveuggs, is (misschien wel tot 10) dagen zonder beweging niet vreselijk voor een artrosepaard?
Waarom kies je niet voor stiftgaten met wideapunten?
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 17-01-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

2000_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:30

mijn verzorgpony staat ook gewoon 24/7 buiten, ze kan de stal in waneer ze dat wil.
aleen met oud en nieuw gaat ze naar binnen.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:33

Lekker naar buiten in de sneeuw! Die van mij heeft van die sneeuwrubbers tussen haar ijzers dan krijgt ze geen ijsklompen onder d'r voeten...ideaal!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:34

paarden vinden sneeuw heerlijk...

Afbeelding

ze vind het heel leuk in het paddock :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:37

LoveUggs schreef:
Die van mij gaat alleen naar buiten als er een weg naar de bak toe is, die sneeuw en ijsvrij is. Hij heeft ijzers en artrose, en aangezien ik het de eerste keer niet wist dat dit echt onwijs gevaarlijk was (ik had het na 12 jaar wel moeten weten maar als zoiets je nooit verteld is, denk je er minder snel bij na), ging mijn paard het laatste stuk glijdend naar de bak toe. Gelukkig had ik hem met nog 2 andere stalgenoodjes vast.

ja lijkt me niet verstandig een atrose paard binnen te houden.ik zou voor andere oplossingen kijken want die zijn er genoeg

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:39

die van mij stonden mij aan te kijken vanmorgen of ik gek was dat ik ze uit stal haalde en ze naar het land bracht. mietjes net weer naar binnen gehaald vanavond nog een uurtje wandelen. bij mij staan paarden al sinds maandag op stal komen der helemaal niet uit.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:42

Hoe is het bij iedereen eigenlijk dan gesteld met de weides? Zijn die allemaal vlak bij jullie of.. ?

Bij ons op stal zijn die namelijk echt helemaal ongelijk getrapt in de modder door de regen laatst en is er dus echt geen vlak stuk te vinden in de wei en slepen is geen optie, in ieder geval nu sowieso niet.. En dat is nu dus helemaal opgevroren met een dikke laag sneeuw er overheen. En dat vind ik toch wel een minder fijne gedachte, dat mijn paard daar overheen moet lopen, want da's gewoon gevaarlijk met overal opgevroren gaten, echt overal

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:44

o0melis0o schreef:
Hoe is het bij iedereen eigenlijk dan gesteld met de weides? Zijn die allemaal vlak bij jullie of.. ?

Bij ons op stal zijn die namelijk echt helemaal ongelijk getrapt in de modder door de regen laatst en is er dus echt geen vlak stuk te vinden in de wei en slepen is geen optie, in ieder geval nu sowieso niet.. En dat is nu dus helemaal opgevroren met een dikke laag sneeuw er overheen. En dat vind ik toch wel een minder fijne gedachte, dat mijn paard daar overheen moet lopen, want da's gewoon gevaarlijk met overal opgevroren gaten, echt overal

Daarom staan ze dus bij ons met te veel regen niet op de weides maar op de paddocks..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:45

ik heb een paddock waar ze in gaan als het te nat is, die heb ik vlak getrokken voor de vorst, de weides heb ik niet kapot laten lopen en zijn dus mooi vlak

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:48

Ik heb een groot gedeelte van de bak sneeuwvrij, daar staan de paarden met ijzers in. De anderen hobbelen gewoon in de sneeuw. Ze staan wel iets minder lang buiten dan normaal nu het snachts -12 is maar ja alles beter dan hele dagen binnen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:50

mang schreef:
o0melis0o schreef:

Daarom staan ze dus bij ons met te veel regen niet op de weides maar op de paddocks..

Bij ons hebben niet alle boxen een aansluitende paddock, we hebben wel een round-penn/buitenbak en binnenbak wat je kunt gebruiken, maar ik vind de periodes van regen en modder op de wei erg lang om je paard dan in een paddock te houden en niet op de wei. En aangezien wij zomer- en winterweides hebben op stal vind ik het onlogisch om een paard op een paddock te zetten terwijl je beschikking hebt tot hele ruime weides. Alleen inderdaad nu het zo aan't vriezen is en dan nog met een laag sneeuw er overheen is het gewoon gevaarlijk op de wei omdat hij totaal niet vlak is, allesbehalve zelfs. Lastige situatie