24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:24

thanx! :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:51

Ik heb een zo'n grote flex kuip weten te vullen. Maar drinken deden ze nog niet echt. Ze keken mij meer aan zo van ' wat is die nu aan het doen'

Ik heb het hooi op de grond gepleurd ipv in het net want dan kunnen de shetlanders, waar niemand naar omkijkt, ook eten.
Ja ik ben weer goed bezig.

Heb wel een mega blauwe plek op mijn been zitten na mijn val van gister.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:53

Leuke foto's!

Auch, ik zit ook onder de blauwe plekken, lijkt wel alsof dat nu sneller gaat met die kou.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:11

Is het glad bij jullie? Ik heb steeds de sneeuw weg geschept. Ik kan dus gewoon lopen met water.

Hier gaat het nog steeds prima met water. Ik heb trouwens twee lege cola flessen in de waterbak drijven en mijn bak staat in een betonnen ding. De wind kan er dus niet echt bij. De 18 liter heet water (10 liter yarican en 4x 2 liter flessen) werken nog uitstekend. Alles ontdooit!

ik heb iets gelezen over zonnebloemolie in het water gieten. Olie bevriest niet. Ik probeer dit nu uit, morgen de uitslag gaat dus samen met de twee lege flessen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:11

gypsy, thanx!!

Maar ik denk dat die paarden ook minder drinken dan normaal.
Ze eten ook wat sneeuw, waar natuurlijk vocht inzit.

Bij mijn paddock hebben wij een ouderwetse broodoven met dak, daar hebben ze heerlijk de sneeuw vanaf gehapt. :)
Nog even en ze doen aan sneeuwballen gevecht :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:15

Haha leuk vinden ze dat hé, sneeuw!

Ik word alleen zo moe van mensen die zeuren dat het maar zielig is, je beesten buiten laten. Pff....
Heb nu maar wat stro in de schuilstal gestrooid, om de lieve vrede te bewaren.

Kijk ik lig s'nachts ook wel eens in mijn bed te denken van jeetje brr zouden ze het niet koud hebben, of dat ik bang ben om een telefoontje te krijgen dat het mis is. Maar dat is het gevoel, dat is omdat ik zelf graag s'avonds in mijn warme bedje duik. Dan denk ik weer even logisch na, en is het weer goed. Het zijn nu eenmaal beesten, die worden niet gelukkig als je ze als mensen behandelt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:18

Ik vond het eerst ook wat eng maar ik zie dat mijn paard het prima doet! Ook hij heeft nu vloerbedekking in zijn stal gekregen. Maakt hij ook gebruik van. Hij had alleen een natte bil.. Dat vond ik wat minder. Was tot op zijn huid nat. Ik heb het geprobeerd wat droog te wrijven met stro.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:52

Ja en sommige vragen dan ook moeten ze geen jas aan..zeg die hebben ze toch. Hier werd er een veulen in oktober 3 jaar geleden geboren compleet met dikke vacht die heeft gewoon volle winter meegelopen met de rest. De natuur past zich zo mooi aan. Heb hem 1 keer zien rillen met een koude snijwind en sneeuw toen heb ik ze op stal gezet voor een halve dag en de rest altijd buiten gelopen. Ze hebben hier een inloopstal van 17 bij 10 en ligt een dikke laag stro dat ze wel warm liggen want ze gingen eerst op de stenen liggen dat werd me toch te gortig ze kunnen lekker lopen als ze het koud krijgen volop de ruimte. Ben van mening dat ze het in een boxje van 3x3 sneller koud zullen krijgen , ze kunnen nu lekker bewegen en het is echt nu nog niet zo koud hoor dat kunnen ze met gemak hebben. Ik denk echt niet s'nachts van ohw wat sneu, ze staan er s'morgens helemaal fief bij en lijden echt niet onder een paar graden vorst.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:00

Idd, die vraag ook al gehad... Of het was meer een bevel, je pony moet een deken op. Ja daaahaag.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:06

Ja precies, want dat hebben andere paarden ook zeggen ze dan. :) Moet er altijd maar om lachen.

@No No kan er bij jou nog wel water in je ton dan want het ligt volgens mij al aardig vol met prulletjes om het ontdooit te houden.. ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:09

Ja idd, maar goed die van mij zijn helaas zonder dekens en ijzers geboren dus ik zou ook niet weten wat ik er aan moet doen. :+

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:30

_/-\o_ Helemaal goed!! Ik wil ook absoluut niet al die gekkigheid hoor. Ze zijn met hoeven geboren en daar kunnen ze zonder blingbling dr onder heel goed mee overweg. En dat getob met dekens begin ik helemaal al niet aan. Laat me door me paarden niet voor gek verklaren.. ;)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:38

Soleado, ik sta op de Bonaparte hoeve in Cromvoirt. Ongeveer 7 km van Den Bosch.
Wat betreft uitrijmogelijkheden helemaal super, want je staat redelijk dichtbij de Drunense duinen.
Als je gegevens van de stal wilt moet je maar even een pb sturen :)

Net weer geweest, Paarden zijn zo vrolijk. Ik heb ze weer slobber gebracht, en 2 plakken stro door het hooi gedaan voor de afwisseling.
Inderdaad liever dit weer dan continu regen!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:41

SorpresaKyra schreef:
@No No kan er bij jou nog wel water in je ton dan want het ligt volgens mij al aardig vol met prulletjes om het ontdooit te houden.. ;)

Ja zekers :D Ik heb een speciebak. Die 2 flessen werkt hij zelf wel opzij :P Nu dus een scheut olie er bij op. Valt best mee toch?

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:47

:D ja 2 flesjes dr in ken nog wel ja ..en dus nu ga je voor de scheut olie...ben heel benieuwd of dat gaat werken??!! Zou wel een uitkomst zijn natuurlijk. En de paarden dr lipjes worden gelijk goed gevet..ook altijd lekker met dit schrale weer..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:51

Wij vonden die tip op bokt, oud topic :D Ik had op stal een fles zonnebloemolie staan. Deze bleek alleen bevangen door de kou te zijn _O- Ik heb het eerst "ontdooit" in de waterbak :o toen werd het weer wat vloeibaarder. De olie zou opzij gaan met drinken..? Ik heb geen flauw idee maar zal het wel zien.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:54

ik ben benieuwd no_no hoe dat gaat met olie, ik denk dat ze een vette neus krijgen want olie blijft op water drijven.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:59

Ja ze wapperen altijd eerst me dr lip in het water en dan gaan ze drinken tenminste dat doen die van mij in ieder geval als ze zien dat er iets in de ton drijft ..het is het proberen waard in ieder geval toch. Ja dat snap ik dat die zonnebloemolie niet echt vloeibaar meer was als dat op stal stond.. :D

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:14

Hier nog iemand wiens ponies 24/7 buiten staan.
Deel 1 staat in een kudde van 12 met onbeperkt droogkuil en een meertje om uit te drinken.
Deel 2 staat in een kudde van 5 (miniponies) en die worden 1x per dag gevoerd. 2 plakken per dag, ligt vaak nog als de volgende dag gevoerd word.
Zij hebben een drinkbak waar we steeds t ijs uit hakken.

Prima te doen dus :)
Stalgenootje wilde voor de kudde van 12 met waterbakken gaan sjouwen. Maar dat is echt geen doen, zeker niet zonder kraan of pomp en zeker niet voor 12 paarden als je alleen of met zn 2 bent.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:23

risje schreef:
Hier ook een hoop gedoe met water. We halen nu steeds water uit de sloot, daar drinken ze overigens zelf ook al uit. Achter in het land is ook een poeltje waaruit ze kunnen drinken.

Er is wel een wateraansluiting, maar die is afgesloten. Toch maar eens kijken hoe we het iets makkelijker kunnen maken, maar hoe?

wat een gedoe he?

heb een bad in mijn voortuin, moet het nog afmaken maar dan hoop ik het water in het bad ontdooid te houden met kaarsjes... :+
er zit al een ombouw omheen, nu nog luikjes en een vloer waarin de grafkaarsen kunnen staan.
maar ben niet zo snel, als ie klaar is, is het vast voorjaar ofzo :o

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:34

Met kaarsjes?? Dat is wel een heel aparte oplossing maar als het gaat werken ja waarom dan niet..ach als het in het voorjaar pas klaar is kun je hem toch altijd nog als hottub gebruiken..ook lekker.

MPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:07

Ik doe altijd in alle bakken van de dieren verwarmingselementen hangen voor aquariums. Werkt echt super! Let wel op dat je ze niet het water te warm laat maken, lauw water lijkt me toch ook niet zo smakelijk. De elementen zijn te krijgen in verschillende maten, dus voor iedere bak moet wel een goede maat zijn. Hoop dat jullie er iets aan hebben :D

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:17

Dat is wel een idee maar voor mij zou dat niets zijn want heb een dreumus staan die het nog flikt om de kruiwagen 50meter verderop te parkeren dus de kans bestaat dat ik hem s'morgens met een element zie wandelen. Voor hem is niks veilig..Maja het blijft toch je kind he.. :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:25

Die elementen zijn ook van glas, ik heb het daar niet zo op met die van mij. Het zijn een stelletje sloopgrage gekken

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:29

Sloopgrage gekken :+ hahaha!