Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marleen_usar schreef:Gaat er niet om dat ze er wel of niet dood aan gaan, is het paard waardig?
Linda_Bien schreef:Dus ondanks het bovenstaande over mijn paard is ze nog ongelukkig? Nu ben ik heel benieuwd waar jij dat aan herkent ondanks al het genoemde.
Vilar schreef:Linda_Bien schreef:Dus ondanks het bovenstaande over mijn paard is ze nog ongelukkig? Nu ben ik heel benieuwd waar jij dat aan herkent ondanks al het genoemde.
Paarden (alle dieren) leven in het nu. Ze berusten zich zoals het is. Ze mijmeren niet over vroeger, of over wat zou kunnen zijn, ze kunnen niet vooruit of terug kijken en ze kunnen niet bewust denken 'had ik dit of dat maar' of 'wat heb ik toch een slecht leven'.
Paarden zijn wel paarden en blijven dat, ongeacht hoe mensen met ze omgaan en hoe ze ze huisvesten. Ieder dier heeft een eigen natuur, een eigen anatomie&fysiologie, eigen behoeftes en eigen gewoontes. Wanneer je een dier hebt, zou je hiervan op de hoogte moeten zijn. Zo behoor je een bewegings- en graasdier niet op te sluiten in een hok, en behoor je een kuddedier niet te isoleren van soortgenoten. Wanneer je claimt van het dier te houden en het beste voor hem te willen, handel daar dan naar. En neem geen genoegen met het bieden van een paardonwaardig bestaan en praat dat niet goed door te zeggen 'hij is best gelukkig en hij gaat daar heus niet dood aan'. Neem dan géen dier, maar een fiets, of een motor, of een step of iets anders wat bij je hobby aansluit.
Polly schreef:Toen mijn eerste pony nog fanatiek aan het werk was was het een hele sport om haar buiten te hebben. Ze kon met een vriendje de hele dag naar buiten maar ze stond alleen maar bij het hek te mokken en te krijsen naar alles wat voorbij kwam lopen, binnen was ze happy en rustig.
Nu ze met pensioen is staat ze thuis 24/7 buiten en op het moment wegens omstandigheden voor de nacht binnen en dat is ook prima.
Elk paard is anders en ze zijn echt niet allemaal gelukkig als ze 24/7 in de drek staan.