Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneoffringa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:44

ik zou er sws voor zorgen dat je paarden 3 uur naar buiten kunnen. een klein uurtje om even te werken is niet goed. 2 uur vind ik minimaal.

Sharonaa_

Re: Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:09

Gewoon naar buiten met die beesten, of het nou koud, nat of droog is. Paarden horen buiten te zijn. Geschoren of ongeschoren, goede deken op, neem een stuk land wat kapot gelopen mag worden en gooi ze erop. ik zie nergens een probleem. De mijne is geschoren en loopt in een blubber paddock als het regent. En met de regen staan ze net zo goed buiten. Paarden zijn niet van suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:30

Helaas op de zorgboerderij staan de meesten ook de hele winter binnen , de 3 pony's komen er elke dag 4 uur uit in de bak samen met een fries die niet helemaal gezond meer is. De kudde mini's lopen soms in de bak , ik heb er geen inspraak in maar een paard hoort buiten..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:37

Paarden kunnen tegen vorst en regen hoor, gewoon regen deken op doen zo nodig.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:52

Ik vind ook dat hier buitengewoon hard wordt gereageerd. Natuurlijk gun je je paard om naar buiten te kunnen, het liefst in een mooie droge wei met heel veel soortgenootjes waar de zon altijd schijnt, maar het is nou ook weer geen regelrechte ramp als je paard in de wintermaanden op stal staat.

Die van mij staat ook binnen in de winter, elke dag en elke nacht, en komt er maar zo'n 1 a 2 uur uit in een paddock (exclusief rijden etc) en dat is weinig en nee ik vind dat niet optimaal, maar ze gaat er ook niet dood aan hoor. Moet zeggen dat ze wel de mogelijkheid heeft om dingen te zien en contact te hebben met haar buurmannen. Ik merk gewoon dat ze er aan went en nee voor haar is het even wat minder leuk misschien, maar straks mag ze weer elke dag op de wei en is ze het allemaal weer vergeten. Ik houd haar ontzettend goed in de gaten en weet echt wel wanneer ze minder in haar vel zit. Zodra dat het geval is zal ik ook op zoek gaan naar een ander onderkomen, maar voor nu gaat het prima zo en heeft ze alles wat haar hartje begeert.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat zolang je zelf in kan zien hoe je paard in zijn/haar vel zit en er rekening mee houdt, het echt niet heel erg is om in de wintermaanden je paard op stal te hebben als de wei toevallig erg nat is. 24/7 is natuurlijk te veel van het goede, helemaal als het geen aandacht of andere beweging krijgt, maar kom op er zijn er genoeg die gewoon binnen staan en daar is er nog nooit eentje dood aan gegaan voor zover ik weet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:57

Gaat er niet om dat ze er wel of niet dood aan gaan, is het paard waardig?

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:06

marleen_usar schreef:
Gaat er niet om dat ze er wel of niet dood aan gaan, is het paard waardig?

Zolang het paard gedurende zijn leven genoeg aandacht, verzorging en hulp van een hoefsmid/dierenarts/tandarts etc waar nodig krijgt, dan is dat misschien niet het meest optimale, maar wel waardig genoeg ja.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:15

Ik vind het niet paardwaardig. Mijn paard zou GEK worden in zo'n stal! Paarden horen buiten, ze horen te bewegen. Opsluiten vind ik persoonlijk echt not done.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:24

Dus zolang een dier z'n natje en droogje krijgt, ookal is dat in een isolatiecel en z'n eigen wc waar hij nauwelijks z'n kont kan keren, en zolang hij daar niet doodgaat, dan is dat een dierwaardig bestaan??

Ga eens voor de spiegel staan, kijk jezelf dan eens aan en herhaal dan eens je eigen woorden.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:26

Als een paard echt gek of onhandelbaar wordt is dat inderdaad not done, helemaal begrijpelijk!
Sommige paarden kunnen ook gewoon niet binnen staan, klaar uit, maar dan ben ik wel benieuwd naar het volgende; onhandelbaar/gevaarlijk oké, maar hoe herken je dan een paard dat ongelukkig is? Of een paard dat geen paardwaardig bestaan heeft? Waarom zijn paarden die binnen staan zielig en ongelukkig en paarden die dag en nacht in de blub staan niet?

Mijn paard is nooit kribbig, glanst de pan uit en zit onder de appeltjes, zit goed in dr vacht, heeft geen doffe ogen, beweegt goed en soepel, heeft nooit last gehad van blessures, heeft perfecte hoeven, is niet te dik of te dun, is vriendelijk naar andere paarden, is altijd handelbaar, krijgt zoveel mogelijk afwisseling en heeft altijd zin om te werken en doet dit met plezier. Is mijn paard nu ongelukkig omdat ze in de winter enkele maanden binnen staat? Waaraan kan ik dan zien dat mijn paard ongelukkig is?

Ik zie genoeg paarden die dag en nacht buiten staan in de blub die over GEEN van bovenstaande dingen beschikken.

Wat is geluk?
Laatst bijgewerkt door Animae op 07-01-13 19:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:27

Linda_Bien schreef:
hoe herken je dan een paard dat ongelukkig is?

Dat je deze vraag stelt, zegt al genoeg.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:29

Vilar schreef:
Linda_Bien schreef:
hoe herken je dan een paard dat ongelukkig is?

Dat je deze vraag stelt, zegt al genoeg.

Dus ondanks het bovenstaande over mijn paard is ze nog ongelukkig? Nu ben ik heel benieuwd waar jij dat aan herkent ondanks al het genoemde. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:33

punt is: 'enkele maanden binnen staan' is hier op de klei vaak 6 of 7 maanden!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:33

Helemaal gelijk Linda,

Mijn paard is eerst manegedier geweest en altijd op stand gestaan en lessen gelopen, daarna kocht ik hem en 5 jaar 23/7 in een box gestaan en shows gelopen, volledig geschoren en in de dekens. hij ging niet los, niet in de paddock en niet op de wei. Hij was altijd vrolijk, en vriendelijk.
Daarna 7 jaar op een stal waar hij dagdelen buiten kwam, in een paddock met 2 anderen...net zo vrolijk en vriendelijk...terwijl hij "maar" 4 uur buiten stond per dag.
En nu...staat hij al 4 jaar aan huis en 24/7 buiten, dik in haar en zonder deken en inmiddels 25!!!
Geen stalondeugden, gezond, fit, vrolijk....net als altijd.

Paarden wennen aan alles,zijn opportunisten. in mijn ogen zijn ze niet "ongelukkig" dat maken WIJ ervan.
Natuurlijk zijn sommige situaties niet zaligmakend maar overdrijven is ook een vak... Ts geeft aan dat ze ermee bezig is....niet zo keihard veroordelen!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:43

El camino, dus je paard heeft 21 jaar ( - zijn veulenjaren ) nooit een paard kunnen zijn?
Sorry, vind het echt cru.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:46

xSlvna schreef:
El camino, dus je paard heeft 21 jaar ( - zijn veulenjaren ) nooit een paard kunnen zijn?
Sorry, vind het echt cru.

Dit is dus ook weer zo'n lege uitspraak. Waar baseer je dat op? Wat IS een paard kunnen zijn? Kan jij met paarden praten? En vragen of ze zich wel echt een paard voelen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:53

Manegelessen, in een stand staan. 23/7 in een box erna, showslopen en thats it. Geen paddock of wei, dus ook geen maatjes en geen spelen...
Nee sorry, zou ik mijn paard nooit aan doen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:55

Linda_Bien schreef:
Dus ondanks het bovenstaande over mijn paard is ze nog ongelukkig? Nu ben ik heel benieuwd waar jij dat aan herkent ondanks al het genoemde. :)

Paarden (alle dieren) leven in het nu. Ze berusten zich zoals het is. Ze mijmeren niet over vroeger, of over wat zou kunnen zijn, ze kunnen niet vooruit of terug kijken en ze kunnen niet bewust denken 'had ik dit of dat maar' of 'wat heb ik toch een slecht leven'.
Paarden zijn wel paarden en blijven dat, ongeacht hoe mensen met ze omgaan en hoe ze ze huisvesten. Ieder dier heeft een eigen natuur, een eigen anatomie&fysiologie, eigen behoeftes en eigen gewoontes. Wanneer je een dier hebt, zou je hiervan op de hoogte moeten zijn. Zo behoor je een bewegings- en graasdier niet op te sluiten in een hok, en behoor je een kuddedier niet te isoleren van soortgenoten. Wanneer je claimt van het dier te houden en het beste voor hem te willen, handel daar dan naar. En neem geen genoegen met het bieden van een paardonwaardig bestaan en praat dat niet goed door te zeggen 'hij is best gelukkig en hij gaat daar heus niet dood aan'. Neem dan géen dier, maar een fiets, of een motor, of een step of iets anders wat bij je hobby aansluit.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:59

Toen mijn eerste pony nog fanatiek aan het werk was was het een hele sport om haar buiten te hebben. Ze kon met een vriendje de hele dag naar buiten maar ze stond alleen maar bij het hek te mokken en te krijsen naar alles wat voorbij kwam lopen, binnen was ze happy en rustig.
Nu ze met pensioen is staat ze thuis 24/7 buiten en op het moment wegens omstandigheden voor de nacht binnen en dat is ook prima.
Elk paard is anders en ze zijn echt niet allemaal gelukkig als ze 24/7 in de drek staan.

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:02

Mensen moeten een keer onthouden dat een dier een DIERwaardig bestaan moet hebben en je dat niet moet gaan vergelijken met een menswaardig bestaan.

Gun dat dier het uiten van zijn natuurlijk gedrag, je kan zeggen wat je wil maar dat kan het paard niet onder deze omstandigheden. Dit zegt natuurlijk helemaal niet dat je een slecht eigenaar bent ! Absoluut niet, maar als ik me paard in deze omstandigheden moet houden zou ik toch even verder kijken naar een andere stal.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:03

Vilar schreef:
Linda_Bien schreef:

Paarden (alle dieren) leven in het nu. Ze berusten zich zoals het is. Ze mijmeren niet over vroeger, of over wat zou kunnen zijn, ze kunnen niet vooruit of terug kijken en ze kunnen niet bewust denken 'had ik dit of dat maar' of 'wat heb ik toch een slecht leven'.
Paarden zijn wel paarden en blijven dat, ongeacht hoe mensen met ze omgaan en hoe ze ze huisvesten. Ieder dier heeft een eigen natuur, een eigen anatomie&fysiologie, eigen behoeftes en eigen gewoontes. Wanneer je een dier hebt, zou je hiervan op de hoogte moeten zijn. Zo behoor je een bewegings- en graasdier niet op te sluiten in een hok, en behoor je een kuddedier niet te isoleren van soortgenoten. Wanneer je claimt van het dier te houden en het beste voor hem te willen, handel daar dan naar. En neem geen genoegen met het bieden van een paardonwaardig bestaan en praat dat niet goed door te zeggen 'hij is best gelukkig en hij gaat daar heus niet dood aan'. Neem dan géen dier, maar een fiets, of een motor, of een step of iets anders wat bij je hobby aansluit.

En nog steeds is dit geen antwoord op mijn vraag. Ik begrijp wat je zegt hoor en ik ben het daar helemaal mee eens, ik kijk er alleen rationeler naar dan jij. Mijn vraag is waar jij aan herkent dat een paard ongelukkig is. Mijn paard is mijn alles en ik zal haar nooit maar dan ook nooit een paardonwaardig bestaan gunnen. Daar zorg ik wel voor en ik ben van mening dat ik dat op dit moment ook doe. En echt waar, ik ben een dierenvriend in hart en nieren. Ik heb daar alleen een andere kijk op dan jij. Dat wil echter niet zeggen dat ik ongelijk heb en jij gelijk of andersom.

Er zijn genoeg paarden die WEL echt een paardonwaardig bestaan leven, oh geloof me ik ken er genoeg, ik word er al misselijk van als ik er aan denk en ik vind het verschrikkelijk. Maar dat zijn niet altijd alleen de paarden die in de wintermaanden binnen staan. Ook die paarden kunnen contact hebben met soortgenoten en krijgen beweging. Ook die paarden kunnen gelukkig zijn. En er zijn zat paarden die 24/7 buiten staan en die allesbehalve een paardwaardig bestaan hebben.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:16

Polly schreef:
Toen mijn eerste pony nog fanatiek aan het werk was was het een hele sport om haar buiten te hebben. Ze kon met een vriendje de hele dag naar buiten maar ze stond alleen maar bij het hek te mokken en te krijsen naar alles wat voorbij kwam lopen, binnen was ze happy en rustig.
Nu ze met pensioen is staat ze thuis 24/7 buiten en op het moment wegens omstandigheden voor de nacht binnen en dat is ook prima.
Elk paard is anders en ze zijn echt niet allemaal gelukkig als ze 24/7 in de drek staan.

Vind je het gek als hij alleen staat? Alleen vind de mijne het nergens leuk hoor, ook niet op een groen glimmende weide

(Of bedoel je dat niet)

Over Linda_Bien haar vraag. Ik denk dat iedereen naar zijn eigen paard moet kijken. Ik heb de KANS mijn paard buiten te houden. Ik vind dat ideaal en gun hem het beste.
Daarbij weet ik dat ik hem met een stal totáál geen plezier doe, het heeft totaal geen meerwaarde. Dus dan zou ik het alleen doen ''omdat het hoort''
Je kan ook niet oordelen over anderen. Als jou paard echt zo gelukkig is als je beschrijft is dat super. Alsnog zou ik uit kijken naar nog iets idealers. Puur omdat je je paard het beste kent.
Misschien neemt hij genoegen met de situatie maar zou hij vaker buiten nóg geweldiger vinden.
(Nu bedoel ik niet het paard van Linda_Bien maar even als voorbeeld :j

Daarbij ken ik wel gevallen waarin het is ''mijn paard is blij'' en dan zie je zo'n paard, afgestompt, sloom, wazig, strak, slaafs. Maar wel heel braaf :roll:
Daarom kan je er moeilijk op vertrouwen aangezien zoveel mensen het gewoon niet lijken te zien :=

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:35

Mijn paarden komen ook echt wel elke dag buiten. Als ze maar een droog stuk hebben. En als ze 's nachts al binnen staan zie ik het probleem al helemaal niet. Dan is het meestal omdat de mensen hun weides niet kapot willen hebben.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:04

Ook hier probeer ik ondanks de blubber mijn pony's toch zoveel mogelijk buiten te laten staan. Het land mogen ze niet meer op want die is echt te nat, staat een hele laag water op. Maar wel in de paddock, die overigens ook nat en blubberig is maar goed wat wil je met dit weer.

Hier gaan ze om 9/10 uur naar buiten en rond een uur of 4/5 als het gaat flink gaat regenen voor de nacht op stal. In principe staan ze dus veelal dag en nacht buiten op het moment. Maar mocht er nou weer zo'n regenperiode komen gaan ze 's nachts weer op stal zodat hun benen etc ook een beetje kunnen opdrogen.

Ik kom van een stal waar de paarden dag en nachts op stal stonden, en er alleen uit kwamen voor het werk of max. een half uurtje in de paddock. Nu ik een eigen stekje heb vind ik het al erg als ik ze een uurtje later dan normaal naar buiten doe. Ik denk ook niet dat ik ze een plezier doe om de hele dag op stal te laten staan.

Edit : Stal heb ik wel open staan overdag zodat als ze naar binnen willen dat ze ook naar binnen kunnen. Verder heb ik voor de stal een stuk betegeld, wat ook wel fijn is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:42

xSlvna: je leest niet goed...als je commentaar hebt doe het dan goed...
Manegelessen en een stand was vóór ik hem kocht.
Hij is 25, ik heb hem pas op zijn 7e gekocht dus dat zeg je al verkeerd...
Daarbij ruim 7 jaar bij een boer gestaan waar hij dagdelen in de paddock stond, dus 4 uur buiten naast rijden. En waarom in de paddock?? omdat hij hoefbevangen is geweest en niet op de wei kon lopen! niet alle paarden staan "zomaar" binnen of in een paddock.Nu al 4 jaar buiten 24/7 ! Waar haal jij nou vandaan dat ie 21 jaar binnen heeft gestaan ????

Neemt niet weg dat je lekker kort door de bocht bent, in de jaren is het er alleen op vooruit gegaan van stal naar 24 uur buiten....je doet het ook nooit goed hier he !!!

En dan heb ik het niet eens over de pensionstallen waar paarden nog steeds 24/7 binnen staan omdat er geen paddocks of weiland aanwezig is.
En vergeet de paarden niet die om een reden niet buiten kunnen, exceem, allergie, hoefbevangen, dominant...

Wordt soms beetje moe van alles in Jip&Janneke moeten uitleggen en héél uitgebreid omdat mensen het niet snappen...