Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 09:25

Dank je! Vandaag komen de verankeringsbalken voor de schuilstal en ik wil proberen om ze vandaag of morgen op hun plek vast te leggen, omdat er potdikkie vorst op komst is. Dan kan de schuilstal er volgende week toch op worden gezet, ondanks bevroren ondergrond.

Ontzettend balen dat er toch nog winter komt, omdat ik de stroom en het water graag die kant op had willen leggen, maar dat gaan we niet redden, omdat ik ook veel moet werken de komende dagen.

Deze week ook maar even langs de ruitersportzaak om wat dingen te halen, zoals zadeldragers, voerbak, bakletters enz. Ik zoek nog een ouwe diepvrieskist op marktplaats om straks het krachtvoer in op te kunnen slaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:13

@leorah: met lichte nachtvorst en overdag nog boven nul krijg je niet echt diep vorst in de grond. Zo'n sleuvengraver komt daar dan nog makkelijk doorheen hoor :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:28

Leorah schreef:
Ik ben letterlijk gesloopt pff, helemaal in mn eentje alles gedaan, van het palen slaan tot en met de isolatoren en het lint. Wel trots nu hoor!!

Er zit een slag in het lint! En aan de achterkant komt nog een soort heg OF ik ga nog windbreekgaas aan het achterste hek vastmaken. Het is aan de achterkant wel vrij open nu idd.

Ziet er mooi uit Leorah. Vind het er ook fijn uitzien dat je bak zo tussen hoge bomen ligt. Mooi!

Maarre, kon je man je niet helpen? Maar kan me voorstellen dat je alles in je up zo goed voor elkaar hebt gekregen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:51

Dubbeldun, ik heb nog geen adres gevonden in de buurt die die dingen verhuren helaas. Ik zoek verder hoor! Zou wel heel wat beter zijn dan met de hand.

nadita, dank je wel! Manlief is druk in huis aan het klussen. We hebben niet alleen een klus-tuin, maar ook een klus-huis gekocht haha. Naja, en de paarden zijn echt mijn ding, dus dan mag ik er ook wel wat voor over hebben.

Vanmiddag het 1000 liter vat doorgeflext en helemaal schoongemaakt. Ik wil daar een soort slowfeeder of hooibak van maken, maar ik weet nog niet echt hoe nu verder ermee. Dus als iemand tips er over heeft hoe ik hier een goede hooibak van kan maken? Ik zal morgen even foto's ervan maken. Ik heb in de bodem gaatjes geboord zodat het water weg kan lopen en het ijzeren frame zit er netjes omheen. Hij is op ongeveer 2/3 afgeflext nu.

De grondbalken zijn ook gearriveerd, loodzware krengen die ik morgen op zn plaats ga manouvreren. Morgenmiddag werken, dus dan donderdag weer verder.

Ik moet er nu wat vaart achter zetten, omdat de nieuwe pony van mijn dochtertje binnenkort hier naartoe moet verhuizen, dus ik heb niet zoveel tijd meer om het paard-geschikt te maken. Afwerken komt later natuurlijk en de 2 boxen komen dit voorjaar pas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:56

1000L vat heeft al waterafvoer, al kan het handig zijn om even te testen of het vat goed staat om het beste leeg te lopen.
Hier een 600L variant met 22mm CVbuis met 3x3 net er in gespannen. Geheel zit vast met van die stierenbanden aan aanbindringen op plaatje (oogjes waar de ringen aan zitten dan, want de ringen zelf maken me teveel herrie)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:00

Heb je daar misschien ook een foto van zodat ik even kan zien hoe zoiets eruit ziet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:08

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:14

Ah dank je, dat is duidelijk. Daar kan ik wel iets mee!! Dus het net zit vanaf de onderkant vast zeg maar. Ik dacht al, hoe werkt dat toch :D. En de kunststof bak moet ik idd ook met tie wraps vast gaan zetten, omdat ie er nu los in staat. Moet je per se een frame om dat net heen doen of kun je ook gewoon een draad langs de randen van het net maken die je dan in de hoeken onderaan vast zet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:24

Ik moet voor het vastmaken van die 2 banden (achterste laat ik vast) al flink graven en ik heb erg handige pony's, dus een stijf frame is wel zo handig. Frame kan je ook makkelijker aandrukken om die banden goed strak vast te maken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:45

Daar zit wel wat in ja. Maar aan de andere kant, kan juist zo'n vast frame niet gevaarlijk zijn? Ik heb er even op gegoogeled en de berichten zijn nogal wisselend er over. Ik denk dat ik eerst met een gespannen net ga proberen, en als ze inderdaad de boel loswurmen, kan ik altijd nog een frame gaan maken... ?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:42

Is vastmaken wel handig? Wij hebben een heel groot kunststof krat staan in de paddock, als slowfeeder. Die krijgen ze echt niet zomeer van hun plaats. Hij staat op tegels, en erin ligt een rooster waardoor ze het hooi moeten trekken. Weinig gemors. Werkt ideaal.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:05

Volgens mij zijn er op bokt diverse zelfgemaakte hooibakken te vinden qua foto's/uitleg, heb je al even gezocht naar plaatjes?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:29

Ja dat heb ik! Ik vond alleen nogal tegenstrijdige verhalen over vaste frames en losse netten. Op zich heb ik wel al een idee nu. Ik ga de randen met een u-profiel vastzetten en dan een hooinet of aanhangernet halen en hiervan de randen verstevigen en onderaan in de hoeken bevestigen, zoals in het voorbeeld hierboven, maar dan eerst zonder vast frame.

Ik ben nu net een verzopen kat pff, wat een rotweer!! Even een schot getimmerd en een hoek vrijgemaakt in de overkapping voor hooi en strooisel, dan kan ik dat morgen gaan halen. Ook de eerste grondbalk in de bodem bevestigd. Nu moet ik 1 dikke larikshouten balk doormidden gezaagd hebben en ik weet ff niet hoe ik dat kan doen grr...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:55

heb je geen cirkelzaag?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:38

nadita schreef:
Is vastmaken wel handig? Wij hebben een heel groot kunststof krat staan in de paddock, als slowfeeder. Die krijgen ze echt niet zomeer van hun plaats. Hij staat op tegels, en erin ligt een rooster waardoor ze het hooi moeten trekken. Weinig gemors. Werkt ideaal.

Hier hebben de buren ook van die kunststof kratten met metalen roosters er in. Ik zie regelmatig dat de hele krat los van de grond komt als een plukje niet snel genoeg door het rooster komt :D (en dat geeft behoorlijk wat herrie ook, zeker 's nachts).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:18

Die van mijn zijn 's nachts binnen... Maar wij hebben de randen van het krat binnenin verzwaard met betonbanden. Die krijgen ze echt niet zomaar omhoog ;)

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:35

Heb je verhaal vanaf bladzijde 1 gelezen en ik vind het heel moooi geworden Leorah! :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:51

Bedankt voor de reacties weer!

Vandaag heb ik de balk doorgezaagd, de balken op hun plek in de grond vastgezet en de bodem in de schuilstal dieper uitgegraven en recht gemaakt. Morgen wil ik zover mogelijk zien te komen met het leggen van klinkers als vloer in de schuilstal.

Verder heb ik allerlei spullen gehaald, waaronder materiaal voor de slowfeeder, zadelsteunen voor in de zadelkamer, mineraalblok + houder, voerbak voor in de schuilstal, zakken brok en een eerste partijtje voordroog.

Komend weekend wil ik, ondanks de kou, kijken of ik de zadelkamer vast wat kan inrichten, opruimen enz. en kijken of ik de slowfeeder klaar krijg, dan kan die ook weer terug naar de paddock.

Ik BAAL echt dat er winterweer aan komt, maar ja, het is niet anders.

Even paar fotootjes:

Dit wordt de slowfeeder. Aan het deel wat er naast ligt kun je goed zien hoe vies hij was :D
Afbeelding

hier komt de schuilstal op te staan. Binnenin wil ik dus gaan beklinkeren.
Afbeelding

Afbeelding

En de kwelgeesten waaraan ik vandaag mn rug weer heb gesloopt:
Afbeelding

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:07

Jij doet ook goed verder zeg! Al veel veranderd!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:20

Wat een ontzettend harde werker ben jij :j goed werk hoor!

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:18

leuk om te zien hoe je het zo allemaal voor elkaar krijgt, het word vast heeel mooi :) :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:59

Ziet er al mooi uit Leorah. Je hebt al bergen werk verzet.
Keep up the good work. Maar pas op je rug....

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:06

@nadita ze mag idd oppassen met haar rug anders heeft ze er straks niets aan wat ze bereikt heeft :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:18

@leorah: ik zei al dat die baaltjes qua gewicht vies tegenvallen :(:)
Ik zie verder dat je schuilstal tegen het hek van je rijdbak aan komt te staan...welke kant l;oopt het dak af?? Want als dat een beetje verkeerd wil loopt al het regenwater dus je rijbak in en wordt het daar een natte bende.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:25

Compliment voor je Leorah, wat een werk heb je al verricht. Het ziet er al heel mooi uit. En ook een heel leerzaam topic voor degenen die ook een dergelijk project overwegen. Voor wat betreft het graven van een sleuf voor de waterleiding. Misschien kun je degene vragen die ook je grond heeft omgekeerd. Die zal misschien dit vaker gedaan hebben, of anders iemand weten met een sleuven graafmachine. En inderdaad, wat Dubbel dun zegt. Als het dakje schuin afloopt in de rijbak krijg je precies daar een plek in de rijbaan die nat wordt. Het is altijd wel een puzzel om het optimaal te krijgen, maar je bent al een heel eind op de goede weg.