Staan jullie paarden nog op het land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Staan ze bij jullie nog op het land?

Ja, dag en nacht
275 (40%)
Ja, overdag
264 (39%)
Ja, enkele uren
74 (10%)
Nee
60 (8%)

Totaal aantal stemmen: 673

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:39

Wat mooi groen nog Jazen!

Afbeelding
Beroerde foto omdat ik moest inzoomen maar hier staan ze ook nog lekker hele dagen op de wei

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:41

Jazen, ohhhhhhh!!! Inderdaad stik jaloers!!!
Percy jij ook al, grrr.

Onze wei.... nu uiteraard paardloos.
Afbeelding

En de paarden...Zijn ook al zo blij met het weer.
Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:44

Ja.... als je ook zo'n droog land hebt dan kan het ook natuurlijk!
Hier moeten ze zwemvliezen aan momenteel... alles staat onder water! Even buiten om de benen te strekken en dan weer lekker de droge warme stal in.
Daar wacht het schone stro en hooi en op bepaalde tijden de lekkere hap ( krachtvoer)
Maar... zou ik land hebben zoals op de foto hierboven, dan gingen ze echt de hele dag naar buiten hoor!
#
Inmiddels 2 foto's hierboven!!

Aukelizzy

Re: Staan jullie paarden nog op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:49

Hier staan de paarden helaas ook niet meer op de wei, is hier echt veel te nat. Ze staan overdag een aantal uur in de buitenbak. Zodra het een paar dagen droog is en de wei opgedroogd is gaan ze weer een aantal uurtjes de wei op.

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:32

Sjolvir schreef:
Percy jij ook al, grrr.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oei! Vervelend zeg.
Je hebt je paarden gelukkig nog wel buiten staan ondanks een spetje regen, een hoop zetten ze gelijk op stal. :+

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:35

Nog wel buiten.. Al zijn ze afgelopen nacht naar binnen gehaald ivm zware regen. Maar vanacht weer buiten ( hoop ik )

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:43

joyce B schreef:
Hoe Groot zijn die paddocks Focussed?

Hier staan ze, als ze niet in de wei lopen, in hun leefpaddock.
Een ruime inloopstal (ruim 6 bij 7) met meerdere in- en uitgangen, rondom ruim bestraat, aan beide kopse kanten een pleintje, bij het ene pleintje de drinkbak en doorgang naar de rijbak, aan de andere kopse kant een pleintje met de overkapping en de ruwvoerbakken. dan de lange zijdes een klinkerpad van 4 meter breed langs de stal met aan de ene kant van de stal en het pad een stukje bos en aan de andere kant van de stal en het pad de zandpaddock van ong. 450m2 met binnenkort toegang tot een kort rondlopend zandpad om een waterbuffer/natuurlijke drinkplaats.
Een ander deel van het zandpad loopt bij nattigheid tijdelijk dood omdat er aansluitend nog een deel graspad is en dat in de winter niet (vaak) te gebruiken is.
Vanmorgen hebben ze de bak er bij gekregen voor de afwisseling omdat ze gisteren alleen in de paddock stonden. We hebben wat vers gras langs de graskanten verspreid zodat ze wat te sneupen hebben en in de paddock hangen en liggen verspreid een aantal fijnmazige hooinetten met stro, wat hooi en wat vers gemaaid gras. Veel werk, maar nodigt wel uit tot veel rondwandelen en tegen de verveling.

De huidige drie staan al heel lang bij elkaar, maar als er nieuwe paarden bij komen deze winter moet de ruimte eerst opgesplitst worden (tenzij die dieren 's nachts op stal gaan en overdag in een deel van de bak of een stukje wei zouden lopen. Dan wordt de leefruimte dus ineens de helft kleiner.

Ik had wel gewild dat ik geschikt land had waar ze ook in de winter goed op konden, maar probeer het zo goed mogelijk te maken met de middelen en de beperkingen die ik heb.
Hier is ook heel veel water gevallen. Het ligt gewoon op het land en vooral in de greppels en de sporen van de landbouwmachines die de voordroog van het land hebben gehaald, staat flink wat water.

Toevallig sta ik bij Focussed op stal ;)
Paddocks verschillen van grote, we hebben zowel zandpaddocks als harde paddocks.

Harde paddocks zijn ongeveer 10x5(staat mijn paard alleen in).
Zandpaddocks is de kleinste die er is denk ik 8x8, en grootste is zeker 10x15.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:45

Snorro schreef:
Sjolvir schreef:
Percy jij ook al, grrr.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oei! Vervelend zeg.
Je hebt je paarden gelukkig nog wel buiten staan ondanks een spetje regen, een hoop zetten ze gelijk op stal. :+

Zwarte staat gewoon op stal hoor, heeft eigen stal, maar aangezien 2e container nog niet bewoond is door nieuwe bewoner hem lekker bij mijn fjord neergezet.
(ze kunnen overigens binnen staan, maar ja, het eten was buiten)
Vanavond sleep ik hem naar zijn eigen stal, want 2e container ligt nu geen bedding in.
En morgen mag ie lekker weer bij zijn vriendin staan, regen of niet.

Ben aan het overwegen of als hek er straks tussen staat.. ze ook nog samen kunnen overdag, denk het wel, zo klein is het niet en veel gezelliger dan alleen op stal.
(alleen op stal is weer relatief, links en rechts een paard met tussenwand met open tralies en buitenluik.)

Kon deze uitloop wel krijgen voor ook zwarte (haflinger vriendje van mijn fjord is gisteren naar andere stal verhuisd), maar ahum, die is zo gruwelijk onhandig,
die zag ik als het glad was zijn benen al breken op de stelcom platen. (hij klapt ook altijd vol op het paddock hekwerk, durf ik dus echt niet, zeker niet als je dan
de fjord mee zou nemen om iets mee te doen.)
Dus niet gedaan.
Fjord is standvastig en voorzichtig, die loopt niet in 7 sloten tegelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:53

Hier blijven ze het hele jaar 24/7 op het land...
Maar is ook kleigrond en alleen een stuk is nat maar daar kunnen ze om heen, als het echt slecht weer is kunnen ze wel op stal maar doe het eigenlijk nooit.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:56

Bij ons staan ze het hele jaar door buiten, maar er is dan ook ruim voldoende grond. De paarden hebben in de winter wel een goede waterdichte deken op.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:08

Tjonge wat zie ik hier nog droge weides.. Bij ons is het één grote blubberbende, we hebben de jaarlingen/twenters en merries met veulens naar binnen gehaald van het grote land, zal straks eens foto's maken hoe het er nu thuis uit ziet.. De paarden staan 's nachts binnen (3 geloof ik nog buiten) en overdag komen ze er wel uit in groepen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:09

Bij ons staan ze gewoon iedere dag buiten of het moet echt niet kunnen vanwege het weer. Op mijn vorige stal kwamen ze vanaf oktober tot april niet op het land (kleigrond).

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:10

Paard krijgt van alle modder, wel mooie zwart geverfde manen (en de rest) <<)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:11

Bij ons staan de paarden niet meer op de wei, maar overdag op de paddocks en 's nachts staan ze op stal.
De wei is te nat, dan wordt het kapot gelopen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:13

Helaas zijn die van ons van het weekend voor het eerst 's nachts naar buiten gegaan. Overdag staan ze nog wel gewoon op de wei!
Vorig jaar hebben ze tot 2 december (!!) dag en nacht op de wei gestaant, dus baal er wel van, maar ja, de wei staat zowat blank, zakt voor geen meter weg in de Zeeuwsche klei en ze vonden het zelf ook niet echt erg om naar binnen...

titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:16

Paarden stonden tot dit weekend dag en nacht buiten. Nu begint het lang toch wel erg nat te worden en gaan ze in de nacht op stal en overdag nog lekker wat uurtjes op het land als het niet te hard giet. Anders in de paddock.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:18

Snorro schreef:
Oei! Vervelend zeg.

Die van mij gaan gelukkig naar binnen als het giet, want daar worden ze écht niet gelukkig van.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:20

Haha Sjolvir jouw 2e foto :') 'ons vrouwtje denkt dat wij graag dag en nacht buiten staan want dat zegt immers iedereen, nou doe ons maar een stal met dit weer' _O-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 13:56

Quellian schreef:
Snorro schreef:
Oei! Vervelend zeg.

Die van mij gaan gelukkig naar binnen als het giet, want daar worden ze écht niet gelukkig van.

Dat is ook alleen maar een kwestie van wat ze gewend zijn :)

Mijn merrie haat regen... In de afgelopen 6 jaar moest ik eigenlijk zelfs midden op de dag naar stal als het ging regenen... Mevrouw liep als een ijsbeer een zwart pad langs het draad, incl. slidings net zolang tot ze naar binnen mocht... Of ze stond helemaal verkleumd en in elkaar gedoken in een hoek... Een deken verlichtte het wel iets, maar alsnog wilde ze met regen liever naar binnen... Idem met donkerte... 24/7 buiten was voor haar geen optie.

Op mijn huidige stal gaan inprincipe alle paarden dag en nacht naar buiten in de zomer. Mijn paard kon 's nachts wel binnen blijven, maar dat vond ik ook weer een beetje zuur want dan zou ze helemaal alleen staan. Dus met de stalhouder overlegd en ik mocht een een schuilstal plaatsen in de paddock...
De eerste paar maanden heeft mevrouw bij slecht weer en donkerte in de schuilstal gebivakkeerd... ik denk dat ze er zo'n 12 uur per dag in stond... Maar na een paar maanden begon ze steeds meer buiten te staan, eerst bij motregen, toen bij lichte buitjes... En nu staat ze zelfs vrijwillig buiten met de wat zwaardere buien! Ook in de donkerte loopt ze buiten... En 's ochtends bij het opkomen van de zon ligt ze lekker te zonnebaden in het zand :D

Kortom... Hoe meer ze er in kunnen staan hoe meer ze eraan wennen... Maar die vicieuze cirkel van regen --> naar binnen moet je kunnen doorbreken. Ik vind zo'n manier met een schuilstal een hele mooie mogelijkheid. Het perse in de regen laten staan voor uren/dagen zou ik een wat minder fijne optie vinden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:00

Ik vind die vicieuze cirkel prima.
Mijn paard krijgt luchtweginfecties (en zelfs longontstekingen) van de koude en de nattigheid, dat is het mij echt niet waard. Ze gaan echt niet naar binnen bij een buitje, maar als het echt non stop hoost of de hele dag zeikt van de regen, dan gaan ze naar binnen.
In de regel staan ze van 10.00 - 21.00 uur op de paddock (verharde paddock zonder schuilgelegenheid).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 14:31

Ik zeg ook nergens dat de vicieuze cirkel een probleem is :)

Luchtweginfecties krijg je niet van kou en nattigheid. Wat wel kan is dat jouw paard teveel stress krijgt van kou en nattigheid en daardoor meer vatbaar voor infecties. (Voor infecties heb je altijd nog een baterie of virus nodig, en kou en nattigheid ansich heeft daar dus niks mee te maken).

Overigens vind ik non stop hozen ook echt niks... Normaliter zou ik mijn paard dan ook eerder naar binnen halen.. Heb inmiddels de luxe van een schuilstal... Dus dat is echt heerlijk :j

Onbekendx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:34

mijn pony´s staan ´s nachts op stal

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:36

Hier gaan ze gewoon jaarrond overdags naar buiten.

Gelukkig hebben we ook voldoende weiland om dit mogelijk te maken.
In de winter hebben we 1 wei die ze compleet aan snot mogen lopen, dan kunnen ze in de zomer in de wei die we 'heel' hebben gehouden. En in de zomer kan de kapot gelopen wei weer herstellen.

Dus ook met zware blubber, regen (tenzij onweer of wolkbreuken etc), sneeuw, vorst, etc... Mijn sportpaarden gaan gewoon het land op! :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:36

Focussed, haar weerstand keldert inderdaad enorm :j
Vorig jaar had ze schimmel + ontstoken huid over haar hele lijf ivm verminderde weerstand (op die stal mochten ze absoluut niet de wei uit, ondanks dat ik al had gezegd dat mijn paard dit fysiek niet ging trekken). Wederom duur en intensief grapje geweest.
Daarom betuttel ik liever iets meer, dan dat ik ze wat robuuster maak :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 14:40

Herkenbaar... Heb hier ook zo'n paardje wat altijd ALLES krijgt... Gelukkig gaat het nu een tijd goed sinds ze de diagnose Cushing heeft gekregen en de medicatie krijgt... Hoop dat ze mooi de winter doorkomt... Lastig he, die paarden :(:)