hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:07

Ik heb gisteren de paarden om 19 uur naar buiten gedaan en net weer naar binnen gezet!
Vanavond doe ik precies hetzelfde.. Hebben eigenlijk alleen maar donkere paarden en op het land hebben we geen schaduw.
Paarden stonden net ook alweer bij het hek te wachten. Ze wilden graag naar binnen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:10

Ariebren schreef:
Een aantal jaren geleden hebben we een zomer gehad met continu temperaturen van rond de 30 graden.
In die zomer is er in mijn buurt heel veel schade ontstaan aan de huizen door de droogte,
Grond klinkt in, huis verzakt.
Mijn voordeur zit nu nog steeds scheef in de verzakte sponning.

Ga maar earth googelen op mijn adres, en je ziet de droge weides.

Dus twee daagjes warm weer, wie heeft er een probleem ??

Ariebren....ik hoop dat je op jouw leeftijd met deze warmte wel genoeg water drinkt. Wil jouw reacties niet graag missen op het forum hoor! :(:) ;)

Zensation

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:12

Bij mij op stal is het heerlijk "koel" (wij hebben dakplaten die op een isoleercel van een slachterij hebben gelegen), dus ze blijven lekker binnen. Ik zorg dat de stallen extra goed schoon zijn (veel droge krul) en voor de rest laat ik ze lekker met rust. Vanavond even lekker in de paddock op het natgespoten zand, meer kan ik er helaas ook niet aan doen..!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:13

Ik hoorde vandaag dat paarden door de warmte eerder last van koliek kunnen krijgen? Nooit geweten!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:16

vandaag blijven ze lekker in de wei met veel schaduw, gisteren stonden ze al aan het hek te wachten om terug te kunnen. andere wei is wel meer gras maar in de namiddag beetje schaduw. dus nu maar zonder gras en veel schaduw.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:17

Ik ga rond 1uur/half 2 en rond half 4 nog een keertje om hem te koelen en even uit de wei te halen!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:17

Blabla1980 schreef:
Ik hoorde vandaag dat paarden door de warmte eerder last van koliek kunnen krijgen? Nooit geweten!

? Misschien als ze ineens teveel koud water drinken?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:20

R.X. schreef:
Ohw, ik zie zo tegen die bbq op!
Veel te warm.
Ik wil dan gewoon binnen thuis zijn.

hahaha snap wat je bedoelt! ik had gisteren een bbq en wilde ook alleen maar naar huis. Echt geen weer voor, ik wens je sterkte :+

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:21

geen idee, hoe het precies zit, maar er werd mij in elk geval afgeraden te rijden vanmorgen

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:22

De mijne hebben een paar grote bomen waar ze onder kunnen staan, maar niet echt doen zag ik gister.
De ene vind het heerlijk om een paar emmers water uit de drinkbak (dat is dus niet knal koud maar lekker en verkoeld) over zich heen te krijgen gaat daar echt voor staan, de ander heeft dat niet nodig.
Rijden doe ik ook niet met dit weer val er zelf al af met dit weer.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:23

had ook rijden op de planning staan maar toen ik gisteravond merkte hoe warm het nog was heb ik het afgeblazen. de temperatuur was vanmorgen om half 8 al 24 graden, dus ben blij dat ik het niet gedaan heb.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:25

Bravura schreef:
Blabla1980 schreef:

Dat denk ik ook.Ze zijn al zo warm en dan ineens heel koud water?
Grondwater is al steenkoud.De zon verwarmt het water bij mij vrij snel,zodat ze niet dat ijskoude water hebben.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:28

gohya schreef:

#

#
Dat denk ik ook.Ze zijn al zo warm en dan ineens heel koud water?
Grondwater is al steenkoud.De zon verwarmt het water bij mij vrij snel,zodat ze niet dat ijskoude water hebben.

Dacht dat dat ook wel bekend was dat als een paard warm gereden is hij ook geen koud water mag hebben.
De mijne krijgen dat dan tenminste niet uit voorzorg.
Het hoeft niet warm te zijn maar gewoon even water in een bak klaar zetten voor je weg gaat

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:32

Water staat hier in een zwarte ton van 120 l. Heb vanmorgen opnieuw gevuld met grondwater maar het warm best snel op. Gisteravond was het water lauw.

Jackyline, koud water na inspanning is bekend dat dat niet goed is. Echter wordt hier gesproken over koliek door warm weer....

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:36

mijn paard heeft er weinig last van, wel haal ik hem op het heetst van de dag een uurtje naar binnen. Want er is geen schaduw op de wei. Verder dag en nacht buiten en tegen de avond even beentjes afspuiten. Rijden doe ik s avonds tegen half 10 een half uurtje.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:38

@maaike2800
Half 10 is een mooie tijd om te rijden,is het stukken minder warm.Alleen buiten rijden gaat niet meer,het is dan al donker.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:29

Ik heb vanmorgen een heerlijke ochtendrit gemaakt. Bij vertrek van stal (7.42) was het 22,5 graad, bij terugkomst (9.32) 25 graden. In de tussentijd een heerlijke toch door het bos en een stukje langs de hei gemaakt, 14 km in totaal. Genoten van de omgeving, wild gespot, er stond een lekker briesje.

Bij terugkomst ponylief lekker helemaal afgedoucht en daarna nagetrokken met een zweetmes en lekker in het zand laten rollen. Daarna terug de wei in (met schuilstal die verkoeling geeft en bomen die voor schaduw zorgen) met een grote bak natte slobber en nog wat hooi.
Hij komt de dag wel door, denk ik zo.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:33

Marije_jiplover schreef:
Ik heb vanmorgen een heerlijke ochtendrit gemaakt. Bij vertrek van stal (7.42) was het 22,5 graad, bij terugkomst (9.32) 25 graden. In de tussentijd een heerlijke toch door het bos en een stukje langs de hei gemaakt, 14 km in totaal. Genoten van de omgeving, wild gespot, er stond een lekker briesje.

Bij terugkomst ponylief lekker helemaal afgedoucht en daarna nagetrokken met een zweetmes en lekker in het zand laten rollen. Daarna terug de wei in (met schuilstal die verkoeling geeft en bomen die voor schaduw zorgen) met een grote bak natte slobber en nog wat hooi.
Hij komt de dag wel door, denk ik zo.

+:)+ klinkt goed!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:36

Wij vertrekken over een uur zoiets naar de koers. Voor de koers wordt hij uelemaal natgeapoten.
En na de koers gelijk koelen en kleine hoeveelheden water aanbieden.
De andere paardjes die thuis blijven staan in de wei met voldoende water.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:38

De mijne loopt gewoon buiten met vliegendeken, die heeft hij juist op omdat deze de zon reflecteert, gisteren was hij met meer dan 30 graden echt niet bezweet eronder. Ik heb het idee dat hij zonder die deken het juist warm krijgt met zijn bruine vacht. Rijden doe ik echt niet met dit weer, kan ik zelf ook niet ik ga van mijn graatje. Ik rij recreatief dus laat em lekker staan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:39

Vergeleken met Turkije vind ik dit nog een verademing.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:55

mijn paardjes hebben met dit weer lekker zomer vakantie :D ik doe nu eigenlijk even niks met ze. ik kon een paar x per dag om ze een aai over het hoofd te geven en te kijken of ze het nog volhouden. verder laat ik ze lekker staan waar ze staan.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:56

ik doe mijn paarden normaal altijd naar buiten! maar nu is het landje met schaduw net onder gespoten met gif:P voor het onkruid:P

dus overdag blijven ze nu lekker op stal.. al is het daar ook redelijk warm.
en gaan ze in de avond naar buiten :') :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:58

Paardjes na t avondeten naar buiten, wekkertje om 5 uur, paardjes naar binnen en gaan rijdenn, daarna pony onder de koude douche en evt. 's middags nog een koude douche. Probleem opgelost.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:59

Ik heb ze toch naar buiten gedaan.
Om 10.00 even binnen gehaald om te eten, maar de fjord stond binnen 5 minuten zeiknat van het zweet.
De wei had al schaduw en voorin een lekker windje.
Dus ik heb de schaduwplek ingericht met hooi en extra water en daar werden ze een stuk blijer van.
Vannacht blijven ze ook weer buiten dus dat komt helemaal goed met ze.