‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:15

de reden waarom ik dat wil heb ik al beschreven.
Maar elke reden van elk persoon die niet 24/7 buiten voorstander is word weg geschoven.
Dan krijg je vanzelf geen fijne open discussie meer.
Want er wordt niet geluisterd naar de redenen die mensen geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:47

poiuytreem schreef:
Ik vraag me ook altijd af hoe blessure gevoelig groepsstalling is voor paarden?, Juist veel op stal staan en dan dus niet/weinig bewegen, waardoor er geen spieren worden gebruikt, om vervolgens een uur hard te trainen levert blessures op naar mijn idee.. hoe denken jullie hierover?

Nee, de meeste blessures ontstaan op de wei (helaas), dat is al lang uit onderzoeken gebleken. Maar dat wil niet zeggen dat weidegang niet goed is natuurlijk, het heeft beslist veel voordelen (hoeven, pezen, spieren).
Het is trouwens niet zo dat een paard op stal niet beweegt, het is geen stand - als het goed is tenminste ;) , een paard loopt nog steeds in de bodembedekking en het ruwvoer te neuzen etc. dus ze zijn wel in beweging. Alleen een sprintje trekken is er natuurlijk niet bij, maar als ze veel buiten staan doen ze dat ook niet echt veel meer en juist dat sprintje is blessuregevoelig denk ik.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 13:22

Urielle schreef:
poiuytreem schreef:
Ik vraag me ook altijd af hoe blessure gevoelig groepsstalling is voor paarden?, Juist veel op stal staan en dan dus niet/weinig bewegen, waardoor er geen spieren worden gebruikt, om vervolgens een uur hard te trainen levert blessures op naar mijn idee.. hoe denken jullie hierover?

Nee, de meeste blessures ontstaan op de wei (helaas), dat is al lang uit onderzoeken gebleken. Maar dat wil niet zeggen dat weidegang niet goed is natuurlijk, het heeft beslist veel voordelen (hoeven, pezen, spieren).
Het is trouwens niet zo dat een paard op stal niet beweegt, het is geen stand - als het goed is tenminste ;) , een paard loopt nog steeds in de bodembedekking en het ruwvoer te neuzen etc. dus ze zijn wel in beweging. Alleen een sprintje trekken is er natuurlijk niet bij, maar als ze veel buiten staan doen ze dat ook niet echt veel meer en juist dat sprintje is blessuregevoelig denk ik.

Weet je toevallig welk onderzoek dit is? Ik denk dat blessures tijdens het rijden vaak te maken hebben met de huisvesting van een paard, zoals je zelf al zegt heeft de weide veel voordelen voor de hoeven, pezen en spieren en dus ook van de conditie hiervan... maar goed ben erg benieuwd of je nog weet welk onderzoek dit was :)
Het klopt dat een paard wel beweegt op stal, maar het zijn alleen kleine rondjes die hij kan lopen. De gemiddelde afmeting van een stal blijft tot 300 bij 300. En juist het maken van 'veel' kleine rondjes is een grote belasting voor de benen van een paard denk ik.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 13:30

het verschil zit er ook wel een beetje in wat je wilt met je paard, de ene koopt een paard om de sport mee in te gaan en wanneer dit goed gaat hier niet vanaf te willen stappen door een trap van een ander paard, de volgende heeft eentje om 1 a 2 keer per week een buitenritje te doen, en dan verdient dat paard het inderdaad niet om de rest van de dagen alleen op zijn hok te staan. daarbij zit ook nog een beetje geld verbonden, want als ik 30.000 voor een paard betaal ga ik niet zoveel risico lopen dit kapot te laten gaan, en nooit meer te kunnen doen ermee waarvoor ik zolang had gespaard voor dat paard. koop je er eentje van 1500 dan is dat toch wel een beetje anders.

hierbij ben ik wel van mening dat ook dat paard van 30.000 een jeugd moet hebben met alle leeftijdsgenootjes, daarbij hoe hoog hoe oud hoe goed hij ook is, wel paar uur per dag los moet staan en gek moet kunnen doen, en ook contact moet hebben met andere paarden, bij wijze van een shetlander of op een andere manier,maar het risico van een groep zou ik dan niet willen lopen.

en volgens onderzoeken van dierenartsen naar ervaring, komen bijna alle blessures van uitglijders, of trauma's maar niet door te zware training!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 13:34

jody
er zit nog heel veel aan mogelojkheden tussen "alleen op zijn hok" en 24/7 buiten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 13:47

Urielle schreef:
poiuytreem schreef:

Dat vage onderzoek waarbij niet duidelijk was om wat voor soort huisvesting het ging?
Als je je paard de hele winter ophokt, en dan in de lente ze plots de wei opgooit, kun je imo blessures verwachten. Dat staat er bij veel mensen om bekend dat de paarden helemaal uit hun dak gaan.
Hoe korter ze buiten zijn, hoe groter de kans op blessures.
Paarden die altijd buiten zijn, weten prima hoe de ondergrond is, en wanneer ze wel en niet een sprintje kunnen trekken. Er word hier ook wel eens gek gedaan, maar bij sneeuw en vorst bijvoorbeeld houden ze zich kalm.

lailapri

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:23

Wat betreft beweging kan ik alleen maar zeggen dat je twenter die meegeweest is op trektocht en daarvoor dus al vaker mee met ritten ging een voorsprong heeft ontwikkelt op de andere. Hij is handiger in zijn lijf, ziet er gezonder uit en heeft mooie sterke hoeven en benen gekregen. Voor de trektocht had hij vaak slappere mest, na de trektocht was hij hier vanaf en is het ook niet meer terug gekomen. Hij is als enige ookal bijna door zijn vacht terwijl hij als veulen altijd wat achter bleef op de rest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:10

Gypsy schreef:
Urielle schreef:

Dat vage onderzoek waarbij niet duidelijk was om wat voor soort huisvesting het ging?

Ik ben ook wel benieuwd naar dat onderzoek, lijkt me nogal moeilijk uitvoerbaar.

Mijn ervaring is juist andersom, ik heb paarden altijd veel buiten gehad, in de zomer 24/7 en in de winter gingen ze alleen de nachten op stal en zelfs met zo weinig stalling zijn de meeste blessure's/ongelukken/wonden die ze bij mij hebben gehad op stal ontstaan.
Als je dan kijkt op jaarbasis staan ze misschien 25% van de tijd op stal waarbij 3 blessure's op stal zijn ontstaan en 1 op de weide?
Vind ik nogal een bizar verschil.
En voor de duidelijkheid; ik heb het niet over 2 of 3 paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:19

Je vind altijd van beide kanten voorbeelden.
In plaats van elkaar een mening door de strot te duwen zie ik gewoon het liefst een stal waar je naar beste weten met je eigen paard kan doen wat je nodig vind zonder steeds te hoeven horen dat een paard van de buurman WEL zonder deken kan......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:21

Tja voor sommige katten is het fijner dat ze een aantal uren per etmaal in een bench worden gestopt. Buiten kunnen ze alleen maar ellende oplopen....

:7

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:25

ach waarom alles naar buiten, ik zou ze vast binden aan hun stal en tussen 2 muren helemaal in de stalbandages en dan ook nog helemaal in het ruber, verder nooit los of longeren dan heb je meer kan op blesures :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:27

nicky_rilana schreef:
ach waarom alles naar buiten, ik zou ze vast binden aan hun stal en tussen 2 muren helemaal in de stalbandages en dan ook nog helemaal in het ruber, verder nooit los of longeren dan heb je meer kan op blesures :+

Ingieten in snelbeton, dan kunnen ze zeker weten geen kant op.

:P :')

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:28

ja zo iets :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:30

Sneu doenerij.
Wie schreeuwde eerst dat een regendeken gevaarlijk was en voor onderkoeling zorgt?
Wie schrijft tegenwoordig wel ineens een regendeken om te doen?

Met Pavo koeken kan ik me iets vergelijkbaars voor de geest halen.

Schreeuwers die alles beter weten en niemand (mens of paard) in zijn waarde laten om dan ern paar jaar later weer net zo hard wat anders te verkondigen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:44

Waarom moet het meteen weer op man?
Waarom wordt het meteen door de strot duwen genoemd als ik vraag om een bron van dat onderzoek?
Ik geef alleen mijn ervaring, dat is heel wat anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:45

Ik heb het niet over jou persoonlijk maar jij komt inderdaad wel met een mooi duidelijk voorbeeld met een: "maar ik zie dat nooit" opmerking. Er zijn altijd 2 kanten.
Jij kent blijkbaar veel stal ongelukken, ik ken helaas ook veel dodelijke weideongelukken. Dat betekend niet dat het paard dus op stal moet staan, maar een passend beleid nodig kan zijn.
Er is altijd een uiterste te vinden en ieder moet naar eigen beste inzicht handelen.
Ik ben ook zo 'dom' geweest om te denken dat ik naar de Schreeuwende natural partij moest luisteren ipv mijn eigen 15 jaar paardenkennis en voila: paard spierbevangen.
Daarom wens ik een stal waar paardenwelzijn met gezond verstand nagestreeft wordt en niet volgens pure principes.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-05-12 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval verwijderd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:50

Maar je speelt wel op de man.
Overigens is je post meteen na de van mij en reageer je ook op mijn post, daar ga ik iig vanuit als je het hebt over 'je vind altijd van beide kanten voorbeelden'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:55

Dat is toch ook zo?
Er zijn toch ook altijd 2 kanten?
Ik snap niet waarom de ene beter moet zijn dan de ander.
Niet elk paard is identiek.
Ik vond jouw post erg dwingend over komen eerlijk gezegt.

Edit: maar het strotduw onderdeel was algemeen bedoelt, niet voor jou.
Ik snap eerlijk niet waarom men zo principieel moet zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 01:13

Ik ben trouwens wel echt bijna 100% tevreden met het stalbeleid op de stal waar ik nu sta.
Bijna alles is mogenlijk en niemand vind het gek. Alleen dag en nacht binnen mag niet, maar dat is logisch.
Er zijn grote groepen, kleine groepen, individueel gehouden indien noodzakelijk. Ze mogen snachts binnen of overdag binnen danwel dag en nacht buiten. Er mag zonder, een handje of kilo's krachtvoer gegeven worden.Er wordt gesprongen, dressuur gereden en western. Sommigen hebben nog nooit een bak gezien anderen komen zelden in het bos. Laatst waren er 3 mensen aan het grondwerken volgens 3 verschillende principes. Geen bemoeizucht, iedereen leert van elkaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 01:28

Sizzle schreef:
Dat is toch ook zo?
Er zijn toch ook altijd 2 kanten?
Ik snap niet waarom de ene beter moet zijn dan de ander.
Niet elk paard is identiek.
Ik vond jouw post erg dwingend over komen eerlijk gezegt.

Hoe kan mijn post nu dwingend zijn als ik alleen mijn ervaring vertel?? :?
Ben benieuwd wat ik dan 'dwing'?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 01:28

Ik zou er niet voor kiezen omdat:
- ik een hengst heb.
- hij droog ruwvoer moet hebben (ivm eiwit gevoeligheid) en ook niet tegen brok kan.
- ik vind dat paarden op kleine weides zoals in NL ook tijd moeten krijgen om rust op stal te hebben. Denk vooral aan onderdanige paarden.
- verder is mijn paard een echte koukleum en trekt bijv met wind en regen rugkramp...
Dus die staat met deken buiten.
- overigens kun je hier in het zuiden de paarden niet goed buiten zetten zomers overdag ivm stekende bloedzuigende beesten...

Het feit dat ik een sportpaard heb heeft niets met mijn keuze te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:51

anneliesdj schreef:
Mijn ervaring is juist andersom, ik heb paarden altijd veel buiten gehad, in de zomer 24/7 en in de winter gingen ze alleen de nachten op stal en zelfs met zo weinig stalling zijn de meeste blessure's/ongelukken/wonden die ze bij mij hebben gehad op stal ontstaan.
Als je dan kijkt op jaarbasis staan ze misschien 25% van de tijd op stal waarbij 3 blessure's op stal zijn ontstaan en 1 op de weide?
Vind ik nogal een bizar verschil.
En voor de duidelijkheid; ik heb het niet over 2 of 3 paarden.

Mijn ervaring is dan weer juist andersom.
Al de wonden en blessures die mijn paard ooit heeft opgelopen zijn ontstaan op de wei. Zet ik ze daarom maar op stal? Nee, natuurlijk niet.
Moest ik echter een paard hebben van een bedrag met vier nullen, waarmee ik serieuze wedstrijdambitie heb, bwa, daar zou ik ook wel voorzichtiger mee zijn en ja, misschien wat minder happig zijn op een grote groep paarden op een kleine ruimte (want dat is wat groepstalling is).

Zoals ook al dikwijls aangehaald in dit topic is er een immens palet aan mogelijkheden die ligt tussen de grenzen 24/7 op de wei en 23/7 op stal.
Ik vraag me ook af waarom op stal staan standaard beschreven wordt als hokje van 3 bij 3, klein hoopje hooi, verveling, stalondeugden. Wat is er met de mooie, luchtige stallen van 4 bij 5 met een luik naar buiten, waar ze op een dik bed staan en de ganse dag kleine porties hooi krijgen, gebeurd?

Zwart-wit zien is de grootste valkuil. Want het paard wordt er niet beter van. Er wordt precies zo een ideaal opgelegd en hoe verder je daarvan afwijkt, hoe slechter je bezig bent. Zonder te kijken naar specifieke situaties van specifieke paarden. Het ideaal moet en zal passen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:48

anneliesdj schreef:
Hoe kan mijn post nu dwingend zijn als ik alleen mijn ervaring vertel?? :?
Ben benieuwd wat ik dan 'dwing'?

Laten we het maar op het communicatiemiddel 'internet' houden.
Ik heb jouw post verkeerd geinterpreteerd en jij de mijne.
Mijne was absoluut niet naar jou persoonlijk gericht maar zo las jij hem duidelijk wel.
Ik kreeg bij jou het 'ja maar bij mij is dat nooit zo' gevoel en dat was blijkbaar ook onterecht.

Terug ontopic:
Ik las eerder dat bij een open stal 10m2 per paard gewenst werd.
Dat ik inderdaad ook mijn wens. Ik heb de luxe om een paard te hebben in zo'n situati.
Mijn pensionstal heeft een inloop stal van 15x10 (150m2) voor 11 paarden.
Ik lees hier vaak op bokt dat een schuilstal toch niet gebruikt wordt. Dat kan goed zijn, bij een hal zie ik echter het omgekeerde. Zodra er een noodweer aankomt staan ze accuut binnen.
Ze slapen ook echt allemaal bij voorkeur in het diepe stro bed, het liefst nog met hun hoofd op de verse stroberg die vaak in het midden van de stal ligt om uitgelopen te worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:08

Sizzle schreef:
Sneu doenerij.
Wie schreeuwde eerst dat een regendeken gevaarlijk was en voor onderkoeling zorgt?
Wie schrijft tegenwoordig wel ineens een regendeken om te doen?

Met Pavo koeken kan ik me iets vergelijkbaars voor de geest halen.

Schreeuwers die alles beter weten en niemand (mens of paard) in zijn waarde laten om dan ern paar jaar later weer net zo hard wat anders te verkondigen.

Rustig rustig, zo was het niet bedoeld, gewoon een beetje gekscherend over dat beton.

Ik kan me voorstellen dat voor een duur sportpaard het een acceptabele optie is om die in een uitloop paddock te zetten met een klein paardje erbij. Anky kan nou eenmaal niet verschijnen met een dikke bijtwond op de kont van dr paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:14

Gypsy schreef:
Als je je paard de hele winter ophokt, en dan in de lente ze plots de wei opgooit, kun je imo blessures verwachten. Dat staat er bij veel mensen om bekend dat de paarden helemaal uit hun dak gaan.
Hoe korter ze buiten zijn, hoe groter de kans op blessures.
Paarden die altijd buiten zijn, weten prima hoe de ondergrond is, en wanneer ze wel en niet een sprintje kunnen trekken. Er word hier ook wel eens gek gedaan, maar bij sneeuw en vorst bijvoorbeeld houden ze zich kalm.

En ik denk nog steeds dat de pezen door scheef rijden/eenzijdige belasting/te zwaar trainen tijdens de training zwakker gemaakt worden/beschadigen, en als er dan in de wei indd een misstap gemaakt wordt dat dat dat druppel is voor die pezen en dat er dan iets kapot gaat. Ja het is in de wei gebeurt maar de oorsprong van de blessure ligt dan toch bij de training.