Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
poiuytreem schreef:Ik vraag me ook altijd af hoe blessure gevoelig groepsstalling is voor paarden?, Juist veel op stal staan en dan dus niet/weinig bewegen, waardoor er geen spieren worden gebruikt, om vervolgens een uur hard te trainen levert blessures op naar mijn idee.. hoe denken jullie hierover?
Urielle schreef:poiuytreem schreef:Ik vraag me ook altijd af hoe blessure gevoelig groepsstalling is voor paarden?, Juist veel op stal staan en dan dus niet/weinig bewegen, waardoor er geen spieren worden gebruikt, om vervolgens een uur hard te trainen levert blessures op naar mijn idee.. hoe denken jullie hierover?
Nee, de meeste blessures ontstaan op de wei (helaas), dat is al lang uit onderzoeken gebleken. Maar dat wil niet zeggen dat weidegang niet goed is natuurlijk, het heeft beslist veel voordelen (hoeven, pezen, spieren).
Het is trouwens niet zo dat een paard op stal niet beweegt, het is geen stand - als het goed is tenminste, een paard loopt nog steeds in de bodembedekking en het ruwvoer te neuzen etc. dus ze zijn wel in beweging. Alleen een sprintje trekken is er natuurlijk niet bij, maar als ze veel buiten staan doen ze dat ook niet echt veel meer en juist dat sprintje is blessuregevoelig denk ik.
Urielle schreef:poiuytreem schreef:Ik vraag me ook altijd af hoe blessure gevoelig groepsstalling is voor paarden?, Juist veel op stal staan en dan dus niet/weinig bewegen, waardoor er geen spieren worden gebruikt, om vervolgens een uur hard te trainen levert blessures op naar mijn idee.. hoe denken jullie hierover?
Nee, de meeste blessures ontstaan op de wei (helaas), dat is al lang uit onderzoeken gebleken. Maar dat wil niet zeggen dat weidegang niet goed is natuurlijk, het heeft beslist veel voordelen (hoeven, pezen, spieren).
Het is trouwens niet zo dat een paard op stal niet beweegt, het is geen stand - als het goed is tenminste, een paard loopt nog steeds in de bodembedekking en het ruwvoer te neuzen etc. dus ze zijn wel in beweging. Alleen een sprintje trekken is er natuurlijk niet bij, maar als ze veel buiten staan doen ze dat ook niet echt veel meer en juist dat sprintje is blessuregevoelig denk ik.
Gypsy schreef:Urielle schreef:
Dat vage onderzoek waarbij niet duidelijk was om wat voor soort huisvesting het ging?
Sizzle schreef:Dat is toch ook zo?
Er zijn toch ook altijd 2 kanten?
Ik snap niet waarom de ene beter moet zijn dan de ander.
Niet elk paard is identiek.
Ik vond jouw post erg dwingend over komen eerlijk gezegt.
anneliesdj schreef:Mijn ervaring is juist andersom, ik heb paarden altijd veel buiten gehad, in de zomer 24/7 en in de winter gingen ze alleen de nachten op stal en zelfs met zo weinig stalling zijn de meeste blessure's/ongelukken/wonden die ze bij mij hebben gehad op stal ontstaan.
Als je dan kijkt op jaarbasis staan ze misschien 25% van de tijd op stal waarbij 3 blessure's op stal zijn ontstaan en 1 op de weide?
Vind ik nogal een bizar verschil.
En voor de duidelijkheid; ik heb het niet over 2 of 3 paarden.
anneliesdj schreef:Hoe kan mijn post nu dwingend zijn als ik alleen mijn ervaring vertel??
Ben benieuwd wat ik dan 'dwing'?
Sizzle schreef:Sneu doenerij.
Wie schreeuwde eerst dat een regendeken gevaarlijk was en voor onderkoeling zorgt?
Wie schrijft tegenwoordig wel ineens een regendeken om te doen?
Met Pavo koeken kan ik me iets vergelijkbaars voor de geest halen.
Schreeuwers die alles beter weten en niemand (mens of paard) in zijn waarde laten om dan ern paar jaar later weer net zo hard wat anders te verkondigen.
Gypsy schreef:Dat vage onderzoek waarbij niet duidelijk was om wat voor soort huisvesting het ging?
Als je je paard de hele winter ophokt, en dan in de lente ze plots de wei opgooit, kun je imo blessures verwachten. Dat staat er bij veel mensen om bekend dat de paarden helemaal uit hun dak gaan.
Hoe korter ze buiten zijn, hoe groter de kans op blessures.
Paarden die altijd buiten zijn, weten prima hoe de ondergrond is, en wanneer ze wel en niet een sprintje kunnen trekken. Er word hier ook wel eens gek gedaan, maar bij sneeuw en vorst bijvoorbeeld houden ze zich kalm.