Nieuwe pensionstal in de randstad: Jullie wensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suus___

Re: Nieuwe pensionstal in de randstad: Jullie wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:00

Ik snap niet helemaal waarom je niet zelf mag weten wat je doet als ik eerst thee wil drinken dan mag dat niet? L

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:07

Ik denk eerder dat ze bedoelt dat je voldoende tijd en aandacht aan je paard besteedt en niet alleen komt om gezellig bij te kletsen :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:13

MRIIIS schreef:
Ik denk eerder dat ze bedoelt dat je voldoende tijd en aandacht aan je paard besteedt en niet alleen komt om gezellig bij te kletsen :+

Juist, je komt voor je paard en niet voor de kantine.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:20

Ariebren schreef:
MRIIIS schreef:

Juist, je komt voor je paard en niet voor de kantine.

Nou ik denk dat ieder dat voor zichzelf kan bepalen?

Nero heeft ook wel eens een dagje vrij, maar dan ben ik wel op stal te vinden hoor. Beetje kletsen, bij andere mensen kijken etc. Imo beetje vreemd dat daar regels voor zijn. Zolang de klant toch netjes betaald mag ie denk toch zelf weten hoe ie zijn tijd vult met zijn paard, of niet?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:53

denk dat het gaat om het geroddel...
Dat geeft vaak een negatieve sfeer op stal, in elk geval voor diegenen die onderwerp zijn van het geroddel O:)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:34

Idd ben het volledig eens met nero!
Ik vind niet dat iemand anders mag bepalen wat ik met m'n paard doe :n

Roddelen is rot maar dat doen mensen ook als ze met elkaar aan t rijden zijn dus dat voorkom je toch niet

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:56

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Recreatief & wedstrijd
Je maximale budget: 225
In welke regio ben je woonachtig:Barendrecht
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Half pension
Binnenbak wenselijk? Ja
Stapmolen wenselijk? Hoeft niet
Solarium gewenst? Hoeft niet
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Ja als het zou kunnen toch liever een groen weiland waar paarden in kuddes kunnen staan. En waar het liefst ook weidegang van buitenaf gehuurd kan worden (Paarden van een andere stal)
Wat is je idee over groepsstallen? Is een mogelijkheid
Trailer stalling wenselijk? Hoeft niet
Eventuele toevoegingen? -

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 01:49

Weet goed waar je aan begint. Het lijkt altijd o zo leuk om een bedrijf te beginnen in de paardensport, maar besef goed, dat, behalve de gemeente, ook de belastingdienst nog eens om de hoek komt kijken.

Je kunt voor volpension in de duurdere regionen, wil je meteen vol komen te staan (wat wel wenselijk is als je het groots en luxe wilt opzetten) niet duurder gaan dan rond de 350 euro per maand.

Met al jouw onkosten eraf (stalbedekking, fourage, afschrijving, vaste lasten, btw, etc.) zul je, als je geluk hebt, een kleine 100 euro per stal 'over' houden, waar jij jouw eigen salaris van zult moeten betalen.

Dat x 40 stallen is 4000 euro per maand (mits je alle boxen verhuurd, dus geen lege stallen of stallen met paarden van jezelf), daar gaat dan nog eens een derde aan inkomstenbelasting af en zal jouw 'geldschieter' ook wel een aandeel in terug willen zien. Neem aan dat hij niet gewoon een 'zak geld' bij je voor de deur zet (zo ja, mag je hem ook even bij mij langs sturen :D). Kortom, het zal nog krap worden. Je kunt er met geluk 1 salaris uithalen en neem van mij aan, 40 stallen (ik heb er 15) is heel veel werk. Al zou je er maar 10 hebben die volpension staan, dan nog houdt dat in dat je iedere dag moet voeren, mesten, binnen-buiten zetten, deken op- deken af en dan je normale werk nog. Een hippisch bedrijf is maar zelden heel vruchtbaar en eigenlijk alleen maar als je de grond al in eigendom hebt.

'Bezint, eer ge begint'....

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:29

eens met zuelza, wij hebben 14 stallen die we doe het zelf verhuren. Op zich leuk om de kosten van onderhoud van het terrein te dekken maar daarnaast werken wij beiden full time in ons eigen bedrijf. Kosten per paard inclusief rente lening/energiekosten/onderhoud/mestafvoer komen toch al gauw op 80 euro per maand per paard. Voor kale stalling kun je denk ik max 125 euro vragen. Winst 45 euro per paard per maand. 40 x 45 = 1800 euro winst. IB zal meevallen want deze winst valt weg tegen de aftrrekposten. Al met al niet echt een hoog loon voor meer dan full time werken. Bovendien betwijfel ik ook of je 40 paarden alleen kunt verzorgen. Bij full pension zal de winst mogelijk iets hoger liggen maar ook meer werk, dat red je helemaal niet alleen en zul je een stalknecht of 2 moeten betalen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:47

TS heeft al duidelijk aangegeven dat ze info wil over een project wat ze moet opstarten voor een ander.
Zij wil alleen maar info over wat de gemiddelde wens is van een paarden eigenaar die zijn paard moet stallen op een "manege".
Dus we hoeven voor haar niet te berekenen wat het allemaal kost. (Sorry deed ik ook.)

Zij wil gewoon weten of je dit of dat wil zien op je stal.

En dat kopje thee ? Het is goedkoper om dat thuis te drinken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:51

Ik ben er van overtuigd dat mensen zich vergissen in het runnen van een pensionstal. Niet alleen op paardengebied, maar ook op het gebied van administratie (verzekeringen, eventueel salarissen personeel, belasting, veiligheidseisen, hygiene enz) en het omgaan met mensen. Om daarbij de juiste omgeving te vinden en kostendekkend te zijn, veel succes. De laatste tijd, zijn er meerdere stallen in deze omgeving failliet gegaan/gestopt of van eigenaar/huurder/management veranderd.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:08

@Electra63: Oh dat weet ik wel zeker... Juist ook het punt dat ik op menig pensionstal bekritiseert heb; Ookal draaide de stal zelf wel aardig, de zaken daarom heen waren vaak slecht voor elkaar. En voor de stallen die op een gegeven moment met veel enthousiasme goed van de grond komen, gold vaak dat het management op een gegeven moment geldge*l werd. Kortom alles draaide om het genereren van meer geld, met als gevolg dat het vaak klanten kosten. Hier in de buurt zijn verscheidene minder luxe pensionstallen gaan uitbreiden met alle mogelijke luxe van binnenbak tot solarium, en al deze stallen hebben momenteel te kampen met lege boxen omdat de prijzen omhoog gingen. Niet omwille van de fourage-prijzen, wat dat nemen veel mensen wel voor lief, maar puur omwille van de extra luxe die was bijgebouwd wat vaak een verandering teweeg bracht in de bestaande bedrijfscultuur. Stonden er eerst veel recreatieve klanten die geen belang hadden bij een binnenbak, werd er nu getracht plaats te maken voor een bredere doelgroep; En daar sloegen ze de plank mis.

Hier in de omgeving zijn ook tal van stallen reeds failliet, danwel bezig met een doorstart. En ik ben ook echt van mening dat je het in deze tijd gewoon niet gaat redden met een traditionele (nieuw te beginnen) pensionstal, daar is iets nieuws en innovatiefs voor nodig. De stallen die mijn inziens de toekomst hebben hebben nog steeds lange wachtlijsten, daar is weinig te merken van de crisis...
Ik weet maar al te goed dat het hard werken voor weinig is, met een onzeker bestaan dat markt-afhankelijk is. Het verschil is en blijft alleen dat ik er mijn brood niet mee hoef te verdienen. En ik denk dat ik daar nu meer dan genoeg over gezegd heb in vorige posts. :)

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:32

Wat een goed concept zeg. Ik zoek al tijden naar iets soortgelijks. Ik ga je dus ook even PB'en :D

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:20

Ik ben nog steeds ook zeer benieuwd wat voor een stalling het worden zal!!! We horen graag van je als je meer info hebt!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:08

Ik denk dat TS goed weet wat ze wilt. dergelijke stalling hebben een mega wachtlijdt en je komt er bijna niet tussen vanwege weinig verloop.
Hoewel hier in de buurt.... hippisch centrum harmelen ook luxe hebben en weiland staan ze helemaal vol met een wachtlijst. nadelen zijn er ook maar dat is op iedere stal. een mooie stal tegen een goede prijs. ik ken geen stallen van boven de 375 per maand met luxe en naar buiten van de winter +land
het is maar net wat een gek voor zijn paard wilt betalen en kan betalen aan stalling.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:50

En toch vind ik vreemd dat heel veel paarden eigenaren, 150 euro per maand al veels te veel vinden voor de stalling.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:54

die hebben gewoon geen idee van de werkelijke kosten om een accomodatie te betalen en te onderhouden. Die rekenen alleen hooi en strooisel, vergeten voor het gemak alle andere vaste lasten en kosten en investeringen, en rekenen niet een normaal uurloon. Paarden is immers je hobby?

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:36

En toch zijn er in andere delen van het land ook stallen die uitgebreid en luxe zijn en toch veel minder rekenen. Zal zeker ook met de grondprijs van hier te maken hebben, maar toch. Het valt me altijd erg op.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:41

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Recreatief
Je maximale budget: 150 a 200 euro
In welke regio ben je woonachtig: Utrecjt
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Half pension (voeren)
Binnenbak wenselijk? Ja
Stapmolen wenselijk? Nee
Solarium gewenst? Nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Ja, want paarden horen op het land, maar mocht het niet anders kunnen dan wel grote paddocks, niet van die krengen van 20 bij 20
Wat is je idee over groepsstallen? Als er niet gevochten word, waarom niet
Trailer stalling wenselijk? Ja maar wel met kleine bijdrage lijkt mij
Eventuele toevoegingen? een buitenbak, en paarden op Vlas ipv stro, dit scheelt een hoop uitmest tijd en is in mijn ogen goedkoper dan stro (1 pak vlas per paard per week)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 12:13

DaniOx schreef:
En toch zijn er in andere delen van het land ook stallen die uitgebreid en luxe zijn en toch veel minder rekenen. Zal zeker ook met de grondprijs van hier te maken hebben, maar toch. Het valt me altijd erg op.

For example: Een pand dat binnen onze wensen valt in Drenthe, nabij bos en heide staat momenteel op de markt voor 679.000 euro. Met onze financieringsmogelijkheden is het DIRECT verkocht voor 499.000 euro. Brengt mij op een hypotheek van slechts 1250 euro per maand...
Terwijl bijna een identiek pand in mijn omgeving (hartje randstad) op de markt staat voor 1.950.000, dat met onze financieringsmogelijkheden DIRECT weg mag voor 1.750.000 euro, pand wordt dan reeds verkocht onze de taxatie-waarde van december '11. Dit brengt mij op een hypotheek van 4375 euro...

Een verschil van 3125 euro... Als jij slechts 35 boxen hebt staan is het onmogelijk om je pand rendabel te maken voor bijvoorbeeld 200,00 per box/per maand.... Die 4375 euro is nog excl. aanbouw van extra faciliteiten, salarissen, electriciteit, onderhoud, aanschaf machines etc. Indien je daadwerkelijk een stal op poten zet met behoorlijke faciliteiten én dagelijkse buitengang (Wat nu eenmaal extra veel grond vereist) zijn prijzen rond de 350 - 385 heel gebruikelijk... Voor de stalhouder is het namelijk vaak zijn enige brood, is het bikkelhard werken, altijd onzekerheid en echt maar een luttel salaris overhouden. Mensen hebben geen flauw benul van accomodatiekosten, altijd de hoogste eisen en dan voor een duppie op de eerste rij willen zitten. Yeah right!

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:23

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Recreatief
Je maximale budget: 250
half-pension: Alleen voeren wordt gedaan + soms buitengezet/binnengehaald als eigenaar niet zelf kan.
Binnenbak wenselijk: ja
Stapmolen wenselijk: ja
Solarium gewenst: niet perse
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden: ja, paddocks enkel voor de winter en weidegang voor de zomer (opbouwen in april / mei, 24/7 van juni t/m september of oktober en afbouwen in november. Natuurlijk wel afhankelijk van weer en staat van het land). Weidegang liefst in kleine groepjes welke de eigenaar zelf kan samenstellen. Een schuilstal zou helemaal perfect zijn. Weidegang kan niet vervangen worden door paddocks!
Wat is je idee over groepsstallen: niet gewenst, gewoon apart in boxen die aan de wettelijke eisen voldoen, liefst stallen waar de paarden elk een eigen uitloopje hebben.
Trailer stalling wenselijk: ja
Eventuele toevoegingen: ik droom lekker verder ;) .

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:11

Is gewoon asociaal hoeveel geld ze vragen voor zo'n zelfde soort accomondatie.
Logisch toch dat je zo veel mogelijk wilt voor het liefst weinig? Ik denk dat iedereen het zo wilt. Zeker voor je paardenkind en zeker in tijd van crisis. Of het realisitisch is is een tweede. Dat betekent niet vanuit mijn kant TS dat het een aanval is. Het valt mij alleen op dat het verschil zo ongelooflijk hoog is. En zelfs al kijk in naar stallen hier in de omgeving hoe die verschillen in prijs en aanbod van diensten. Daar is het af en toe ook heel krom. Als je mijn reactie van een tijdje terug had gezien, waarbij ik een max van 300 had aangegeven kan je zien dat ik ook wel weet wat de prijzen hier zijn. Ik vraag niet om een volpension van 150 euro. Dat is niet realistisch hier al zou ik het natuurlijk wel willen wie niet.
Maar hoe gaat dat dan als je kiest voor een half pension bijvoorbeeld? Stel je hebt heel veel mensen die kiezen voor zoiets, wat doe je dan? Ga je dan ook 350-385 euro vragen? Want het geld voor de accomondatie enz moet je eruit krijgen. Of ga je uiteindelijk kiezen voor of half pension of vol? Vandaar de vragen hiervoor of er al meer bekent is.

"Voor de stalhouder is het namelijk vaak zijn enige brood, is het bikkelhard werken, altijd onzekerheid en echt maar een luttel salaris overhouden. Mensen hebben geen flauw benul van accomodatiekosten, altijd de hoogste eisen en dan voor een duppie op de eerste rij willen zitten. Yeah right!"

Dat het een onzeker beroep is en hard werken ja dat weet je en moet je accepteren. Als je daar moeite mee hebt moet je het niet gaan doen. Jammer dat je zo reageert. Er zijn allemaal mensen die met je mee willen denken, die dus ook vragen stellen enz. Dat hier ook mensen tussen zitten met vragen die jij misschien raar vind, dat kan. Maar dan is zo'n reactie niet echt prettig naar mijn mening. Volgens mij kan dat ook anders.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:43

DaniOx schreef:
Maar hoe gaat dat dan als je kiest voor een half pension bijvoorbeeld? Stel je hebt heel veel mensen die kiezen voor zoiets, wat doe je dan? Ga je dan ook 350-385 euro vragen? Want het geld voor de accomondatie enz moet je eruit krijgen. Of ga je uiteindelijk kiezen voor of half pension of vol? Vandaar de vragen hiervoor of er al meer bekent is.

"Voor de stalhouder is het namelijk vaak zijn enige brood, is het bikkelhard werken, altijd onzekerheid en echt maar een luttel salaris overhouden. Mensen hebben geen flauw benul van accomodatiekosten, altijd de hoogste eisen en dan voor een duppie op de eerste rij willen zitten. Yeah right!"

Dat het een onzeker beroep is en hard werken ja dat weet je en moet je accepteren. Als je daar moeite mee hebt moet je het niet gaan doen. Jammer dat je zo reageert. Er zijn allemaal mensen die met je mee willen denken, die dus ook vragen stellen enz. Dat hier ook mensen tussen zitten met vragen die jij misschien raar vind, dat kan. Maar dan is zo'n reactie niet echt prettig naar mijn mening. Volgens mij kan dat ook anders.

Ik kan geen uitspraken doen over hoe de precieze invulling van een toekomstige pensionstal zal zijn, om de eenvoudige reden dat het afhankelijk is van de accomodatie. Ik geloof dat uit dit topic al meer dan duidelijk naar voren is gekomen dat het voor mij mijn broodwinning niet zal worden, en ik op een zeer concurrerende manier de prijzen weet te drukken in tegenstelling tot vergelijkbare stallen die afhankelijk zijn van o.a. banken. Wij zullen niet volledig financieel afhankelijk zijn van de pensionstal.
Daarbij staat helemaal nergens dat ik jouw 'vraag' als raar beschouw, maar je hoeft niet over een economische knobbel te beschikken om alleen al aan de hand van hypotheekprijzen af te kunnen leiden dat je een stal mét faciliteiten hier onmogelijk rendabel kan krijgen tegen lage boxhuren. Daarnaast is het heel eenvoudig; De vraag is hier in de randstad hoger, het aanbod lager dus de prijzen gaan omhoog. In drenthe waar iedere buurman 6 paarden in zijn achtertuin heeft staan, beperkt de doelgroep zich automatisch al en is de vraag naar wat luxere stallen waar het paardenwelzijn centraal staat simpelweg lager, een factor die opnieuw de prijzen doet kelderen in tegenstelling tot het westen.

Een verklaring voor de verschillen in prijs binnen de regio zijn vaak ook gemakkelijk te verklaren: Hoeveelheid arbeidskrachten, arbeidsintensiteit, opkomst nieuwe faciliteiten, de bank die inspraak heeft soms, vraag en aanbod, eigen idealen en geldg**l, zoals wij dat dan altijd maar noemen zijn al een paar factoren die een belangrijke rol spelen. Daarbij maakt het uiteraard ook nog een verschil of je als stal de beschikking hebt over bijv. 16 hectare land die je zelf kunt hooien (waardoor je niets te maken hebt met fourage prijzen) of meer kleinschalige stallen die genoodzaakt zijn fourage in te kopen tegen absurde tarieven momenteel, hetgeen direct doorberekent wordt aan de klant. Dit kan voor een stal met exact dezelfde diensten en faciliteiten zomaar tientallen euro's verschil maken in je stalprijs.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:49

Ik bedoel niet alleen de reactie op mijn post, maar ook op anderen.
Zoals ik zeg behoorlijk krom dus allemaal. Misschien moeten die stalhouders ook afvragen of het de moeite loont om een stalling te houden. Ik hoor veel geklaag dat ze leeg staan, ja sorry ik vind het niet bepaald raar met die prijzen. Al dan niet gewaarborgd door prijzen van buiten af fourage enz. Maar goed ieder voor zich natuurlijk.
Je zegt dat je niet weet wat je doen gaat, maar in de posts hiervoor fanatseer je wel over het vlechten van de manen, stappen bij kreupelheid etc..? Je spreekt over stalgeld van 350- 385 euro, maar de soort stalling is allemaal nog niet zeker. Ik begrijp wel waarom er allemaal mensen door gaan vragen en het raar vinden dat er geen duidelijk antwoord komt. Of je weet wat het inhoudt. Je spreekt jezelf nogal tegen hiermee.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:01

@DaniOx, ik zie dat toch anders.
TS heeft het inderdaad over vlechten van manen, stappen bij kreupelheid en nog wel veel meer. Allemaal ideeen, overwegingen en opvattingen waar ze over nadenkt en die ze al dan niet graag zou toepassen. Ik heb het al eerder gezegd, maar dit topic is volgens mij niet bedoeld om te informeren, maar om informatie te vergaren.
Iedereen verwacht ineens duidelijkheid van TS, terwijl ze keer op keer duidelijk aangeeft nog maar in een beginfase te zitten waarbij nog weinig duidelijk is en ze aan het orienteren is naar alle mogelijkheden.

Ik vindt het dus wel raar dat mensen om duidelijkheid vragen, daar is het topic niet voor bedoeld. TS vraagt juist aan "ons" om duidelijkheid, zie titel :)