Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:28

Duuk2011 schreef:
Ferdo schreef:
Ik heb al haar foto's eens goed bekeken, en ik ben er helemaal zeker van. Ik herken de stal & de buitenbak, dus dit is waar. Ze hebben die hengst gekocht, maar er was niet veel mee aan te vangen. Tegen mij zitten ze altijd op te scheppen dat het zo'n braaf paard is en dat ze hem van de winter (die alweer voorbij is) gingen zadelmak maken, maar dit komt er nooit van. Ik vroeg dan eens om de hengst te laten zien, maar erbij in stal gaan ging hij niet.
Ik vind het vet zielig voor het paard, dat is geen paardenleven. Maargoed, ik vind dat die mensen zowiezo al niet goed omgaan met paarden, maar ik laat ze maar doen...

Ik ben soms echt zo benieuwd naar de gedachtengang van mensen. Met deze zin laat je niets anders zien dan dat jij geen haar beter bent dan de eigenaar.

Verklaar je dan maar eens nader aub. Jij kan aan dat laatste zinnetje zien dat ik paardonvriendelijk ben?
Nou weetje, dan ben jij dat ook, als je toch zo graag beschuldigd. Mijn pony & paard komen elke dag buiten, mijn pony van 's morgens tot 's avonds (staat op een wei vlak bij mij), mijn paard met dit weer helaas 2 uurtjes doordat de staleigenaar niet wilt dat ze op de wei staan (staat op een pensionstal omdat we niet genoeg stallen hebben op onze wei)... Maar volgens jou ben ik geen haar beter dan deze eigenaars, DUS je wilt zeggen dat paarden buiten laten ook geen oplossing is. Yeah right...
Daarbij rijd ik mijn paarden wél ontspannen, in tegenstelling tot die mensen. Maargoed, ik zal ze dan binnenkort ook maar forceren etc want volgens jou ben ik juist hetzelfde als die eigenaars.

Dat ik er niets aan doe, is omdat ik anders mss niet meer in die manege mag komen rijden. In de buurt is er dan geen manege met binnenbak, dus dan moet mama altijd met de trailer wegrijden, wat veel benzine kost. Dus, wil je in het vervolg éérst uitleg vragen voor je zo'n belachelijk en kwetsend berichtje zet? Dankjewel.

Alet74

Re: Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:36

Welk belang weegt voor jou zwaarder? Dat je in een binnenbak wilt rijden of dat paard wat bijna de hele dag in een stal staat? Het paard in kwestie kan niet voor zichzelf opkomen, jij zou wel voor hem op kunnen komen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:40

Alet74 schreef:
Welk belang weegt voor jou zwaarder? Dat je in een binnenbak wilt rijden of dat paard wat bijna de hele dag in een stal staat? Het paard in kwestie kan niet voor zichzelf opkomen, jij zou wel voor hem op kunnen komen.

Zeg jij het tegen m'n moeder. Ik kan niet met de auto rijden, dus ik heb niets te beslissen. En as m'n moeder niet rijdt, dan kan ik simpelweg niet meer rijden. Dus ja, ik houd wijs m'n mond.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:54

Anders spreken alle helden in dit topic af om het paardje samen te gaan redden?
Ik ben benieuwd hoe jullie dit dan zouden aanpakken? Het dier daar weghalen is diefstal, dat kan gewoon niet.. De eigenaar is zo te lezen geen leek die niet weet waar hij mee bezig is en "hulp" makkelijk aan zal nemen, de staleigenaar is een slappe zak (sorry) wie het alleen om geld gaat. Wat kun je dan, behalve een dierenbescherming tippen die er vermoedelijk niks mee zal kunnen? (dier heeft tenslotte eten en water en geen grote medische problemen). Enige wat ik kan bedenken is aanbieden het paard te kopen of verzorgen voor de eigenaar, maar dan moet je maar net zelf zo kundig zijn om een hengst met dergelijk verleden op te lappen.
Ik vind het verschrikkelijk voor het dier, maar zover ik weet is dit niet strafbaar (zou het wel moeten zijn), wat kun je dan als omstander? TS is vast niet de enige dierenliefhebber die van dit paard af weet..
Ik ken de eigenaar van het paard niet, maar je zou je wel eens meer problemen op de hals kunnen halen dan alleen geen binnenbak meer om in te rijden.. Dit moet een 16jarige (Ferdo) ook niet in haar eentje willen oplossen.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:22

Ik ben soms echt zo benieuwd naar de gedachtengang van mensen. Met deze zin laat je niets anders zien dan dat jij geen haar beter bent dan de eigenaar.[/quote]
Verklaar je dan maar eens nader aub. Jij kan aan dat laatste zinnetje zien dat ik paardonvriendelijk ben?
Nou weetje, dan ben jij dat ook, als je toch zo graag beschuldigd. Mijn pony & paard komen elke dag buiten, mijn pony van 's morgens tot 's avonds (staat op een wei vlak bij mij), mijn paard met dit weer helaas 2 uurtjes doordat de staleigenaar niet wilt dat ze op de wei staan (staat op een pensionstal omdat we niet genoeg stallen hebben op onze wei)... Maar volgens jou ben ik geen haar beter dan deze eigenaars, DUS je wilt zeggen dat paarden buiten laten ook geen oplossing is. Yeah right...
Daarbij rijd ik mijn paarden wél ontspannen, in tegenstelling tot die mensen. Maargoed, ik zal ze dan binnenkort ook maar forceren etc want volgens jou ben ik juist hetzelfde als die eigenaars.

Dat ik er niets aan doe, is omdat ik anders mss niet meer in die manege mag komen rijden. In de buurt is er dan geen manege met binnenbak, dus dan moet mama altijd met de trailer wegrijden, wat veel benzine kost. Dus, wil je in het vervolg éérst uitleg vragen voor je zo'n belachelijk en kwetsend berichtje zet? Dankjewel.[/quote]

Wat een onzin allemaal. Je zal best goed voor je eigen paarden zorgen. Maar het feit dat je niet eens de moeite neemt om toch eens rond te bellen/vragen/tippen etc vind ik bar slecht.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:36

Weetje, ik geef je het adres van die manege en telefoonnummer van die manege. Dat je het zelf maar doet. Ik doe het niet, ik durf het gewoon weg niet.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:40

Wat zegt de eigenaar/staleigenaar ervan? Zou zowiezo 144 bellen, een paard hoort niet in een compleet afgesloten stal te staan.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:56

Ferdo, als jij die eigenaren kent, dan kun jij toch subtiel eens voorstellen of je dat paard even buiten zal zetten onder het mom van 'als ik er dan toch ben'.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:08

Mavelle schreef:
Ferdo, als jij die eigenaren kent, dan kun jij toch subtiel eens voorstellen of je dat paard even buiten zal zetten onder het mom van 'als ik er dan toch ben'.

Het gaat hier om een hengst die 4 jaar niet buiten is geweest, waar de eigen (volwassen?) eigenaar zelf ook bang voor is! Zie je het paard gaan, met 16jarig meisje? Daar moet iemand bij met heel veel kennis en ervaring.

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:11

Ireen_ schreef:
Mavelle schreef:

Het gaat hier om een hengst die 4 jaar niet buiten is geweest, waar de eigen (volwassen?) eigenaar zelf ook bang voor is! Zie je het paard gaan, met 16jarig meisje? Daar moet iemand bij met heel veel kennis en ervaring.

Ireen heeft welk gelijk , er moet iemand met ervaring bij zijn :j
Maar het kan echt niet zo langer , 4 jaar ! ;(

Edit : 2-3 jaar
Laatst bijgewerkt door maartjevdven op 22-02-12 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:22

Ik heb een vriendin in belgie die bij de politie werkt! Ik stuur haar dit topic door! Misschien dat ze contact met de topicmoderator opneemt!
Dit kan niet!!!!!!!!!!!!!!!!!

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:25

maartjevdven schreef:
Ali_Fair schreef:
@ MaatjevandeVen:

De dierenbescherming kan in dit geval weinig doen.
Als die mensen hun paard binnen houden, is dat in feite niet strafbaar...
En het mag dus gewoon. Maar als dat paard nooit buitenkomt, heeft dat misschien
een reden. Misschien kan de TS ernaar vragen, maar het beste wat ze kan doen is
de stal-eigenaar inlichten dat dit dierenmishandeling is. Paarden horen buiten op wei,
niet binnen op stal.

oke sorry

Je hoeft geen sorry te zeggen :+
Het is alleen dat je foto's moet hebben voor de dierenbescherming

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:29

Stuur maar allemaal door. Graag zelfs. Misschien dat er dan eindelijk eens actie ondernomen wordt ipv piepen hoe zielig het is.
Als het dan nog niet lukt is dat zeer en zeer spijtig, maar dan kun je in elk geval niet zeggen dat je er niks aan hebt gedaan! Dus ja, ik doe het met alle liefde

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:34

@Duuk2011:

Je hoeft niet zo te zeiken, wij geven enkel tips aan de TS
hoe ze kan voorkomen dat het paard nog langer blijft opgesloten.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:38

Ik zeik helemaal niet. Zij loopt te zeiken over hoe zielig het is. Nou dan onderneem je actie. En als het dan niet lukt dan heb je het in elk geval geprobeerd.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:41

Zeg dan wát ik kan doen als 16-jarige?!
Ik ga niet op eigen houtje wat tegen volwassenen beginnen zeggen wat ze moeten doen (wie luistert er nou naar een kind) & ik ben m'n leven nog niet beu, dus ik ga hem niet zelf uit stal pakken.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:44

Je kunt toch ook een melding maken via verschillende sites tegen verwaarlozing???
Dierenbescherming? Het is toch minstens een kijkje nemen waard voor zo'n organisatie.

Maar ik ben al bezig, hopelijk wordt er ook iets mee gedaan

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:46

Ik betwijfel dat de dierenbescherming er iets aan gaat doen. Is het verboden een paard binnen te houden? Het paard zag er gezond uit toen ik het zag en heeft eten en drinken. Staat ook niet in een vuile stal.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:46

Ferdo, je moet je niet direct aangevallen voelen.

Ik ben het eens met Duuk, maar ik kan jou kant van het verhaal ook heel goed begrijpen. Je stapt niet zomaar op de eigenaren af of gaat het paard 'zomaar meenemen'. Is er geen mogelijkheid om met je ouders naar de staleigenaar te gaan en het met hem te bespreken?

Mischien zijn er bokkers die hulp kunnen bieden?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:49

Sorry, maar ik vind dat Duuk mij aanvalt. Ik kan gewoon niets doen, ja, dierenbescherming bellen, maar het paard mag niet buiten, verder is hij kerngezond.

Ik heb Duuk de site van de manege gegeven waar telefoonnummer en adres opstaan.

Duuk2011

Het is het proberen waard vind ik..

Duuk2011

Sorry het is allemaal neit persoonlijk bedoeld maar ik wordt er gewoon helemaal akelig van. Ik vind het verschrikkelijk en daarom vind ik dat er direct actie ondernomen moet worden. Althans een poging doen

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:57

Ferdo schreef:
Is het verboden een paard binnen te houden?

Ik zei al eerder dat het niet strafbaar is een paard binnen te houden, dit ligt helemaal aan de mensen zelf.
Helaas kun je maar een ding doen: Je ouders en de staleigenaar inlichten en vragen of de eigenaren hier niet op aan moeten worden gesproken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:07

TS misschien woont er een volwassen bokker in jouw buurt die eens kan komen kijken op de stal(en net doet of zij een stal zoekt).
die dit paard kan helpen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:10

Om toch even een beter beeld te scheppen, wat voor ras is het? En als ze er niet mee om kunnen gaan, waarom hebben ze hem nooit gecastreerd?