geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:48

gr_roos schreef:
Marlis en Horsii, ik vind jullie ronduit onbeschoft reageren naar iedereen die een antwoord geeft wat niet in jullie straatje past. Het is jullie paard, maar verwacht van mij geen medelijden als er over een maand een topic geopend wordt over een ziek paard. Ik denk dat jullie eens heel goed moeten nadenken wat jullie nu eigenlijk willen, volgens mij is je paard ik weet niet hoe vaak van stal veranderd in een paar maanden tijd en gaan jullie met alle mode die er op de nieuwe stal is mee ten koste van je paard.

Mijn paarden staan ook aan de kust, alleen een provincie hoger, maar er staat hier echt een dunne wind, een slecht ontwikkelde vacht (en dat is een geschoren vacht, ondanks dat er al weer een pak haar op zit) biedt daar onvoldoende bescherming tegen..

Sorry maar wie is hier nu onbeschoft aan het reageren? Ik vind het jammer te lezen dat je denkt dat deze mensen niet het beste met hun paard voor hebben. Alsof ze deze beslissing genomen hebben voor zichzelf.
De ts wordt meerdere malen beschuldigd door menig bokker dat ze haar paard niet goed behandeld omdat ze de deken afhaalt. Een paar posts voor jou wordt ze nog DOM genoemd, maar even serieus ; is dit dan het niveau van een discussie? Als er niet geluisterd wordt naar je tips is de tegenpartij maar dom?

anneliesdj schreef:
Marlis schreef:
Deken zit gewoon goed zoals je al eerder heb kunnen lezen! Ga hier verder niet eens op in, zelfs een leek weet hoe dat hoort te zitten. Heb dit paard al jaaaaren en ook ik weet hoe dit moet.

Hoezo al jaaaaren?
Dacht dat je haar net gekocht had en dat ze bij de vorige eigenaar geschoren was?
Of wou je zeggen dat je zelf hebt verzonnen dat ze geschoren moet worden en nu 2 maanden later ineens weer bloot moet lopen?

Hoe kom je daar bij? Noem is 1 post waarin dat staat.
Beide eigenaren ( Marlis en Horsii ) hebben pepe echt al jaren, ze hebben haar 1 keer eerder moeten scheren, en dit is ook vermeld..
De rede waarom ze geschoren is is ook vermeld, en de rede waarom de deken er nu weer af is is ook vermeld. Snap dus niet zo goed wat er nu niet te begrijpen is?
En dan de TS 'niet zo slim' noemen :D
Wat ik hier boven ook al heb genoemd, ik vind het ontzettend jammer dat er zulke uitspraken gedaan worden gedaan op het moment dat de TS het niet eens is met jouw gedachtegang.
Ik snap heel goed dat je heilig overtuigd kan zijn van het een, maar laat ALSJEBLIEFT een ander een beetje in z'n waarde zeg..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:19

wendyenbram schreef:
Ik denk dat voor diegene die antideken zijn de beste oplossing is deken eraf!
en idd voor diegene die hun trouwe viervoeter graag onder een deken willen hebben, die zullen 100derden dekens uit gaan proberen.
En ik denk ook dus dat daardoor hier zo`n discussie is ontstaan!
dekenkamp en antideken mensen.
je beredeneert allebei vanuit een ander uitgangspunt. dus op een lijn zul je nooit komen.

Er zijn heel wat tips binnengekomen, ook zonder dat er gelijk geroepen werd deken erop. Ik denk dat TS daar best wat mee doet.
Bijv iedere dag tempen. want als een paard koud aanvoelt betekent dat niet dat hij het koud heeft!!!
Wij denken teveel aan ons zelf en onze gedachgtengang hoe wij ons voelen en zoals WIJ ons voelen zo voelen onze dieren zich ook.
DAAR moeten we vanaf.

En dat wordt dan weer als vrijbrief gebruikt om paard maar gewoon te staan zonder deken.
Tjah, we moeten hem niet vermenselijken, deken hoeft er echt niet op.

Dekenkamp of antidekenkamp, het is maar hoe je het wilt zien. Ik ben geen van beide, ben wel voor 'natuurlijk' houden in de zin van veel buiten en indien de omstandigheden ernaar zijn ook zonder deken en zonder de nachten op stal.

Maar als je eerst zelf omstandigheden creëert waardoor je paard zichzelf niet kan redden (vroeg dekens erop, scheren enz) moet je ook je verantwoordelijkheid nemen.
Dus niet eerst gaan scheren omdat de hele manege dat doet en vervolgens naar een HIT-actief stal verhuizen en je paard perse zonder deken willen hebben omdat iedereen daar antideken is.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:25

anneliesdj schreef:
Dus niet eerst gaan scheren omdat de hele manege dat doet en vervolgens naar een HIT-actief stal verhuizen en je paard perse zonder deken willen hebben omdat iedereen daar antideken is.

Misschien nog meer eens goed doorlezen waarom het paard in eerste instantie geschoren is?
En in de hit actief staan er maar een handje vol paarden zonder deken.. Misschien eerst eens de feiten opzoeken in plaats van zomaar iets te gaan roepen? *\o/*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:26

anneliesdj schreef:
Maar als je eerst zelf omstandigheden creëert waardoor je paard zichzelf niet kan redden (vroeg dekens erop, scheren enz) moet je ook je verantwoordelijkheid nemen.

Hierin ben ik het wel eens met anneliesdj.
Maar goed TS heeft een besluit genomen en komt er denk ik niet op terug.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:33

Mallow schreef:
anneliesdj schreef:

Misschien nog meer eens goed doorlezen waarom het paard in eerste instantie geschoren is?
En in de hit actief staan er maar een handje vol paarden zonder deken.. Misschien eerst eens de feiten opzoeken in plaats van zomaar iets te gaan roepen? *\o/*

Ik denk dat je dan toch beter kan afbouwen zoals al eerder is geopperd. In plaats van een paard aan zijn lot over te laten zonder deken. Er lag niet voor niets een deken op en het weer is hier de afgelopen dagen juist kouder geworden in plaats van constant.

Over deken en anti-deken, daar gaat hier juist niet de discussie om. Ik ben niet per definitie voor dekens, maar vind wel dat als je daar eenmaal voor gekozen hebt, je dan ook daarvoor moet zorgen. Ik vind het persoonlijk veel te koud om de deken eraf te trekken met dit weer. Dus mijn advies is ook nu om een dunnere deken erop te leggen en zo af te bouwen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:34

Moderatoropmerking:
TS en anderen, graag respectvol blijven reageren. TS je opent een topic om informatie te ontvangen, deze krijg je van iedere bokker vanuit de beste bedoelingen. Dus ga dan niet persoonlijk worden als je het ergens niet mee eens bent. Andere bokkers, pas op met het wederreageren.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:35

Mijn reactie was op anneliesdj die verkondigd dat alles bij ons in de hit actief zonder deken staat.. en dat de TS dus eigenlijk alleen de deken af doet omdat zogenaamd iedereen dekenloos staat bij ons :')

Ik geloof dat er 6 zijn van de 40 (?) zonder deken.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:42

TS, langzaam afbouwen is geen optie als het paard eenmaal een deken op heeft gehad. Het paard maakt misschien wel vacht aan, maar dit is geen effectieve vacht. Met andere woorden, de vacht kan zich inmiddels niet meer aanpassen aan de weersomstandigheden. Dus dunnere dekens en vervolgens zonder dekens is geen goed plan. Met dekens, hoe dun ook, wordt de functie van de vacht verstoord (de haren kunnen niet meer uitzetten en daardoor geen warmte vasthouden) en kunnen ze dus zelf geen warmte produceren.
Even kort gezegd: het paard produceert zelf geen extra warmte om zich aan te passen aan koude temperaturen, maar haalt die warmte uit de deken. Doe je er een dunnere deken op, kan het paard nog steeds zelf geen extra warmte produceren, maar is opeens de deken ook niet meer warm genoeg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:44

Ik weet niet hoe het paard van Marlis en Horssi er nu uitziet, maar ter info.
Geschoren zegt niet per definitie kale kip en ik weet ook niet hoeveel spekjes Peeps heeft.

Deze fjord (de mijne) heb ik vorig jaar geschoren en daarna doodleuk haar deken afgepakt
(oke, wel in een week dat het droog was en net iets minder slecht, maar het zal kouder zijn geweest dan nu.
Bedenk maar even wat voor winter het vorig jaar was.
Ze was ondertussen geblesseerd en drachtig, staat normaal niet in de wei, maar in op uitloop met container stal
en stond regelmatig bezweet onder deken. (ja, ook met die kou)
Deze foto is dus van haar vachtje op 21 december 20101, nadat ze in sept? geschoren (voor de hippiade) was.

Afbeelding

En een NIET geschoren haflinger, beiden hebben het overleefd.
Afbeelding

Het is dus gewoon de vraag hoe goed het paard in staat is om haartjes te maken,
de mijne is daar uitmuntend in.
Dus het geen effectieve vacht durf ik te bestrijden, wel afh. van je paard.
(beken meteen dat ik de mijne altijd 5 a 6 x per winter moest scheren! echt kampioen haartjes maken)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:46

Hmm, misschien ligt dat dan toch aan het type paard Sjolvir? Bovenstaande is wat ik altijd heb geleerd en in mijn ervaring klopte dit. Maar nu ik erover nadenk, heb ik wel altijd te maken gehad met warmbloeden en die maken toch vaak een andere vacht aan dan de koudbloeden.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:47

Sjongejonge wat een verhitte discussie!
Mensen het is een haflinger, die kunnen wel wat hebben. Als de eigenaar het paard goed in de gaten houdt is er niets aan de hand.
Dat de pony in een hit actief-stal staat lijkt me juist een voordeel, want dan kan hij tenminste bewegen, op stal zou deze pony het eerder koud krijgen denk ik.

@TS, een tip, misschien is het een idee om de deken eerst alleen overdag af te doen en dan 's nachts weer op?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:48

Is gewoon een kwestie van naar het paard zelf kijken.
Ze zijn allemaal verschillend.
En niemand van ons kan die van TS zien en dus beoordelen hoeveel vacht die al heeft.
Dus ga ik ervan uit dat ze dat zelf netjes in de gaten houden en hem niet in de kou laten staan (figuurlijk en letterlijk.)

(De mijne is TE goed in haren maken, zucht..... )

Mallow

Re: geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:50

Behalve ik Sjolvir :D
En ik ben echt een ontzettende zeurkous als het om paarden betreft, en ik zie deze merrie elke dag, en ik weet hoe de baasjes voor haar zorgen. Ik maak me echt geen zorgen ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 18:59

Dat ze in een hit actief stalling staat wil al zeggen dat ik meer om het welzijn van mijn paard denk dat menig andere. Waarbij de paarden enkel uit een hokje van 3X3 komen om gereden te worden. Heb het beste met haar voor en heb tot nu toe nog niet gemerkt dat ze het er moeilijk mee heeft zonder deken of het koud heeft. Ik ben een muts met haar eerder te snel dan te laat de DA en ook hierinn dacht ik eerst, nee dan krijgt ze het super koud. Maar mensen die mijn paard in real life gezien hebben zeiden tegen mij, ze heeft al best veel vacht en ze maakt snel zat meer vacht aan het kan wel. En bij temperaturen was haar temp ook goed :)37.8 :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:01

paard heeft al flink wat haar en genoeg spekies :) en is ook goed in t aanmaken van haar. Paard is zichzelf en temp is continue goed. Niet te laag en niet te hoog, gewoon ideaal.paard krijgt goed te eten , droge schuilmogelijkheid, plekje om uit de wind te staan, plek om te bewegen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:43

Wat vinden bokkers dan van een ijslander die in juli geschoren wordt, nooit geen deken om heeft gekregen, en de winter ook bloot in gaat? Ook dieren mishandeling? Aangezien er hier geroepen wordt dat paarden in de zomer al beginnen met wintervacht aanmaken. :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:33

Het zou zeker mijn keuze niet zijn, maar dan denk ik ook aan mijn paard die sowieso met "wintervacht" (tussen haakjes, want het stelde nooit iets voor) enorm stijf kon worden met kou. Laat staan geschoren, wintervacht compleet ontregelt, gewend aan dekens en opeens weer naakt zetten. Maar als je je paard goed in de gaten houdt, dan kan het misschien wel... Je weet zijn gewone temp? Ik zou iig meerdere dagen (bv sochtends heel vroeg en savonds laat, dan is het het koudst) een aantal keer kijken of hij het idd niet te koud heeft in de trant van een lagere lchaamstemp. Als ze er verder blij bij loopt, niet stijve spieren krijgt etc. Dan is het prima toch. Ik zou echter wel zenuwen krijgen als het gaat regen & waaien nu opeens, want paard heeft geen goede vacht meer om zich warm te houden. Kou is nog iets waar ze snel wel tegen kunnen, amar wind & regen is toch wel funnest, mijne kon daar dusmet haar wintervacht niet eens goed tegen (stijf, tot de huid nat etc). Dus dat zou ik wel extra in de gaten houden als ik jou was. Verder het voer wat omhoog, en wie weet gaat het prima :) Je kan altijd weer een deken opgooien.

Ik zou het zelf niet durven dus, maar niet ieder paard is hetzelfde.

Wat betreft schuurplekken ben ik van mening dat met GOEDE dekens je dat wel kan voorkomen, maar dekensloos is dan natuurlijk helemaal ideaal. Overigens he bik nooit bilkoorten aan mijn dekens, behalve als het flink gaat stormen gaan ze er even aan. Nooit problemen dat de dekens niet goed blijven liggen zonder de bilkoorten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:35

roxxxiejjj schreef:
Wat vinden bokkers dan van een ijslander die in juli geschoren wordt, nooit geen deken om heeft gekregen, en de winter ook bloot in gaat? Ook dieren mishandeling? Aangezien er hier geroepen wordt dat paarden in de zomer al beginnen met wintervacht aanmaken. :+

Dat wordt niet zomaar lukraak geroepen, maar dat IS ook gewoon zo dat paarden al vroeg beginnen met de voorbereidingen. Echt geen bok sprookje ofzo :? Hoeft niet te zeggen dat je ijslander dan moeite hoeft te hebben in de winter, maar wel dat je evnetueel een beginnende wintervacht wat in de war hebt geschopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:38

Mallow schreef:
Mijn reactie was op anneliesdj die verkondigd dat alles bij ons in de hit actief zonder deken staat.. en dat de TS dus eigenlijk alleen de deken af doet omdat zogenaamd iedereen dekenloos staat bij ons :')

Ik geloof dat er 6 zijn van de 40 (?) zonder deken.

Tjah, je leest wat je wilt lezen blijkbaar.
Ik heb nergens gezegd dat ik het over TS had, het was een voorbeeld en omdat ts het over een hitactief stal had heb ik die ook maar genoemd.
De redenen waarom kloppen gewoon niet, hoezo had het paard het warm op de vorige stal? Paard regelt zelf zijn temperatuur dus scheren was helemaal niet nodig geweest. Hoezo schurende bilriemen? Hoezo schuurplekken op de borst?
Waarom het risico lopen dat je paard ziek of koud wordt alleen omdat die haren wat schuren? Dan verstel je de deken wat vaker, borstel je wat vaker, doe je er een wollen deken onder oid, er zijn zoveel manieren, zit die paar maanden winter gewoon uit.
Als je geen dekens wilt moet je dat begin oktober verzinnen, niet rond de kerst.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 23:59

Paard had een dikke vacht en nooit in een binnenstal gestaan en stond altijd zwetend en warm op stal als we aankwamen. ;) vandaar. Maar ik hoef jullie geen verantwoording af te leggen. Mijn paard en mijn keuzes die ik dus gemaakt heb.

En ja laatste paar maanden aantal stallen gehad, maar daarvoor 4 jaar ofzo een vaste stal. Alleen is een geschikte stal vinden niet zo makkelijk ;)
Maar wat doet dit er toe?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 15:18

Nou temperatuur was weer goed hoor, nadat ze zonder deken in de regen had gestaan.
Temperatuur ligt altijd rond deze temperatuur bij haar ;) Was vandaag 37.7.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:19

Ze ziet eruit alsof ze het onwijs naar dr zin heeft in dr blootje :D Hihi, snap alleen niet dat mensen erover blijven doordrammen, keuze van ts is alang al gemaakt en met het paardje gaat het prima, en met de temperatuur ook. Haflingers kunnen echt wel wat hebben hoor.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:20

ja en ze heeft ook al echt veel haar :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 16:27

Annickkii schreef:
Ze ziet eruit alsof ze het onwijs naar dr zin heeft in dr blootje :D Hihi, snap alleen niet dat mensen erover blijven doordrammen, keuze van ts is alang al gemaakt en met het paardje gaat het prima, en met de temperatuur ook. Haflingers kunnen echt wel wat hebben hoor.

Ja temperatuur wordt elke dag gewoon gemeten. :) En is tot nu toe nog niet te laag geweest, dus dat wil zeggen dat ze het niet koud heeft.
Ook staat ze elke dag op de 100% met haar voer(hit actief systeem) dus dat benut ze ook prima.
Ze snapt het en eet voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:32

probleem opgelost toch? Sommige mensen doen een beetje alsof een paard een pasgeboren baby is die niks kan hebben maar denk dat je een hele goeie keus heb gemaakt! Heb mijnes nu wel onder deken gezet 100 grams maar meer omdat ze 24/7 buiten staat zonder schuilstal.