wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:30

_Nancy schreef:
Naaltje schreef:
Neem dan géén bijrijder :roll: Je neemt toch een bijrijder omdat je tijd te kort hebt en juist wíl dat ie meer gereden wordt.
Ja, dan slijt het tuig misschien sneller..
Maar het is óf je paard staat stil, óf het tuig slijt sneller, de keus is aan de eigenaar ;)

niet iedereen neemt om die reden een bijrijder! :z

Waarom dan?[/quote]

Omdat ik het een ander best gun ooit nog heel veel van mijn paard te leren en op een fijn paar de klappen van de zweep te leren in allerlei disciplines. Als ik hem helemaal stil zet kost hij mij veel minder voer/dekens/hoefsmid etc. Daar mag dus best iets tegenover staan.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:33

Ik denk dat mensen zich niet willen vastleggen? Ze zien in deze crisis liever alles per dag aan, want mochten ze een keer niet kunnen of willen stoppen zitten ze nog vast aan het bedrag.. Voorzichtig doen, maar niet altijd handig nadenken..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:36

Citaat:
Citaat:
Waarom dan?

Omdat ik het een ander best gun ooit nog heel veel van mijn paard te leren en op een fijn paar de klappen van de zweep te leren in allerlei disciplines. Als ik hem helemaal stil zet kost hij mij veel minder voer/dekens/hoefsmid etc. Daar mag dus best iets tegenover staan.

Omdat het gewoon duur is doordat een van mijn ouders is weggevallen en nu alle kosten om mijn eigen nek terrecht komen. Ben eens met het bovenstaande, ik heb een fijn paard, is braaf en goed te rijden. ( mits je zelf fatsoenlijk kan rijden) er mag ook mee gelest worden. Ik vind dat je hier mee op leert dan op een manege paard, en leen mijn paard op dat moment uit en vind ook dat wel wat voor betaald moet worden. Er hoeft verder niks op stal gedaan te worden qua klusjes. Alleen het paard rijden en verzorgen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:38

Ik heb ook altijd het geluk gehad dat ik gratis heb mogen rijden. Op 1 adresje na, daar betaalde ik 30 euro per maand maar mocht ik ook komen wanneer ik wilde. En dat vond ik ook geen probleem. Moet zeggen dat ik eigenlijk overal het paard ook zo goed als voor mezelf had.

Nu heb ik 2 eigen paarden en zit wel eens te denken om er iemand voor 1 van de 2 bij te zoeken. En eigenlijk zoek ik dan ook naar iemand die betaald voor het rijden. A. stalkosten worden momenteel steeds hoger, in januari is er weer een prijsverhoging en B. waarom zou ik iemand gratis laten rijden? Ze staan lekker op de wei, de stal is all-in dus qua verzorging hoeft er zo goed als niets gedaan te worden. Ze hoeven niet te werken, maar ik denk dat er iemand ontzettend blij kan worden van het rijden met mijn paard en het zou voor mij wel fijn zijn als ik het financieel een beetje ruimer zou krijgen. Het is natuurlijk wel heel makkelijk roepen dat als je te weinig geld hebt je maar geen paard moet hebben, maar soms veranderen situaties. De laatste jaren is het stalgeld bijv fors verhoogd en mijn salaris ging daar niet in mee...

Het verbaasd mij dan ook hoeveel mensen hier op bokt vinden dat een bijrijder alleen maar helpt en niet hoeft te betalen daarvoor. Ik geloof eigenlijk niet zo in het feit dat een paard perse beweging moet hebben (niet te verwarren met bewegingsvrijheid ;) ), dus is rijden altijd extra imo. Ook als er klusjes gedaan moeten worden vind ik het echt niet gek als een eigenaar toch nog een x bedrag vraagt voor het rijden. Uiteraard overeenkomstig met de situatie, maar een eigenaar zelf moet ook betalen voor z'n paard en moet ook zelf die klusjes doen.

ik vind eigenlijk vooral dat mensen die gratis mogen bijrijden heel hard in hun handjes mogen knijpen in plaats van het allemaal maar vanzelf sprekend te vinden en zelfs verontwaardigt te zijn als er een eigenaar is die wel geld vraagt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:46

de meeste meiden die hier hebben verzorgd bellen af met slecht weer (kan ik begrijpen, maar niet altijd handig als je afspraken hebt gemaakt omdat zij de paarden zouden doen) of als ze het te druk hebben met school, andere afspraken hebben, weg moeten, ziek zijn etc. Je kunt er dus niet op "rekenen" in die zin.

Nu heb ik ze aan huis en maakt het minder uit, maar vind het wel vervelend als ik dan 's ochtends tijd had, maar het paard liet staan voor de verzorgster en die dan later op de dag afbelt voor de middag...

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:53

Ik ben zelf een manegeruiter en ben een tijd op zoek geweest naar een bijrijdpaard. Ik had er helemaal geen probleem mee om daar een bijdrage voor te leveren. Ik zoek in een bijrijdpaard vooral een paard dat mij kan helpen verder te komen, dus waar ik iets van kan leren. Als dat zo is, dan ben ik best bereid om er wat voor te betalen. Alternatief is een eigen paard kopen en dat gaat bij mij voorlopig nog niet gebeuren. Dus het is echt niet zo dat alleen de eigenaar ermee geholpen is.
Het enige is natuurlijk wel dat je bij een bijrijdpaard ook graag les wilt hebben (ik tenminste), dus die kosten komen dan nog bovenop je bijdrage. Dus de bijdrage moet wel redelijk zijn. Tot slot: het is al lastig genoeg om iets te vinden, dus bijdrage was voor mij van ondergeschikt belang. En natuurlijk is het mooi als het gratis is, maar dan moet er nog wel een klik zijn...

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:54

beste allemaal,

wij hebben onze paarden aan huis staan, en voor allebei de paarden een bijrijder.
wij vragen hier niets voor, omdat we niet willen dat er afhankelijkheid ontstaat met daaraan verbonden rechten en plichten.
de bijrijders hebben hun eigen vaste dagen (2 per week) en hoeven niet te mesten, maar doen dat af en toe wel. ze hebben hun eigen dagen. als ze niet kunnen bellen ze een dag van te voren af. ze rijden, longeren en poetsen.

daarnaast helpen ze af en toe met voeren / in het land zetten / uit het land halen als wij zelf niet kunnen.
op vrijwillige basis kopen ze soms spulletjes voor de paarden die van hen blijven. bijvoorbeeld een deken ofzo. ik laat alle dekens in één keer wassen en de bijrijders betalen zelf voor hun deken.

een van de bijrijders vroeg laatst of ze ergens aan mee kon betalen. toen hebben we overlegd en kwamen we erop uit dat zij om de keer de hoefsmid betaalt. dus ze betaalt dan gemiddeld 40 euro per maand aan het paard.

wij zijn super tevreden met deze regeling omdat alles in pure harmonie verloopt en er geen afhankelijkheid is.
ik heb vaak in de paardenwereld gezien dat er door afhankelijkheid ruzies en ellende ontstonden...

saskiakefie

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:59

Sommige mensen doen bij vz pony altijd van: niet de lasten en wel de lusten. Maar er zitten ook nadelen aan hoor; de eigenaar bepaald alles over de pony/paard. Wat ik mee heb gemaakt is ook niet altijd leuk. Pony's die verkocht werden, eigenaar die ging verhuizen. Ik had 2 verzorgpony's, een haflinger en een shetlander. Voor de shet hoefde ik niks te betalen voor de haflinger 40,- per maand. Totdat ik ineens wel moest betalen voor de shetlander. Toen heb ik een keuze moeten maken.. een domme keuze achteraf. Ik ben gestopt met de haflinger want ik had maar 40,- te besteden. De shetlander heb ik een paar weken nog kunnen verzorgen en toen zijn de eigenaren verhuisd en hebben de pony mee genomen. Toen was ik dus verzorgponyloos... Ik bedoel de eigenaar maakt de keuze hoor of hij de pony weg doet of zelf verhuisd, je hebt daar niks in te zeggen als verzorgster en dat is gewoon heel naar als je je helemaal hebt gehecht aan het dier en heel veel energie in hebt gestoken..

Misschien een beetje offtopic, maar hier mogen de eigenaren ook weleens aan denken vind ik :)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:00

Wat een goede kwestie om eens over na te denken!
Zelf heb ik altijd een eigen pony gehad, nooit een bijrijder. Niet omdat ik het niet wou, maar ik had er gewoon geen nodig.
Nu rijd ik op het paard van een ander, zij is geopereerd de afgelopen zomer, toen heb ik haar paard veel verzorgt. Nu is ze zelf weer meer op de been en kan ze zelf ook weer rijden en nu ben ik gewoon bijrijdster. :) Ik vind het helemaal super dat ik haar paard mag verzorgen en haar zo mag helpen, dat vind ze zelf volgens mij ook dus twee blij. :D Maar nu ik erover nadenk: mocht ze geld gaan vragen, dan zou ik het wel geven. Ik mag haar paard verzorgen, erop rijden, hoef niks te betalen en mag overal gebruik van maken. Dat is een enorme luxe, ik krijg alle vrijheid die ik maar zou wensen en dan vind ik een klein bedrag geen probleem. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:02

saskiakefie schreef:
Sommige mensen doen bij vz pony altijd van: niet de lasten en wel de lusten. Maar er zitten ook nadelen aan hoor; de eigenaar bepaald alles over de pony/paard. Wat ik mee heb gemaakt is ook niet altijd leuk. Pony's die verkocht werden, eigenaar die ging verhuizen. Ik had 2 verzorgpony's, een haflinger en een shetlander. Voor de shet hoefde ik niks te betalen voor de haflinger 40,- per maand. Totdat ik ineens wel moest betalen voor de shetlander. Toen heb ik een keuze moeten maken.. een domme keuze achteraf. Ik ben gestopt met de haflinger want ik had maar 40,- te besteden. De shetlander heb ik een paar weken nog kunnen verzorgen en toen zijn de eigenaren verhuisd en hebben de pony mee genomen. Toen was ik dus verzorgponyloos... Ik bedoel de eigenaar maakt de keuze hoor of hij de pony weg doet of zelf verhuisd, je hebt daar niks in te zeggen als verzorgster en dat is gewoon heel naar als je je helemaal hebt gehecht aan het dier en heel veel energie in hebt gestoken..

Misschien een beetje offtopic, maar hier mogen de eigenaren ook weleens aan denken vind ik :)

Wat wil je dan, dat de eigenaar in het huidige huis blijft wonen vanwege de verzorgster van de ponies, nou zo werkt de wereld niet hoor.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:03

@Mindim: Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat er ook nadelen aan zitten. Dat je zelf niet zulke keuzes kan maken en totaal afhankelijk bent van de eigenaar en dat voelt gewoon soms k*t.
En vaak als eigenaren verzorgsters zoeken is er al iets wat niet helemaal goed loopt en dan komt het nog vaker voor dat er iets is.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:09

Saskiakefie heeft wel een punt natuurlijk, andersom worden een hoop verzorgsters/bijrijdsters niet netjes behandeld.
Persoonlijk overleg ik wel altijd netjes met mijn bijrijders. Ik vind dat je als paardeneigenaar die verantwoording ook hebt.
Zéker als je geld vraagt.
Ja oke, bij verhuizing is het niet anders, maar verder hoor ik graag hun mening over de gang van zaken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:14

Tuurlijk, een boel bijrijders cq verzorgers worden waardeloos behandelt, maar op de manege kan je lievelings pony ook verkocht worden. Ook een leasecontract kan ontbonden worden. Als je dat risico niet wil dan is de enige echte oplossing een eigen kopen, dat heb ik ook gedaan toen ik de volgende pech had met een verzorgpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:15

saskiakefie schreef:
@Mindim: Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat er ook nadelen aan zitten. Dat je zelf niet zulke keuzes kan maken en totaal afhankelijk bent van de eigenaar en dat voelt gewoon soms k*t.
En vaak als eigenaren verzorgsters zoeken is er al iets wat niet helemaal goed loopt en dan komt het nog vaker voor dat er iets is.

Je noemt het voorbeeld van het huis en dat eigenaren daar ook maar eens aan moeten denken. Daarom zeg ik dat wanneer je een huis verkoopt of een ander huis koopt, je niet aan de verzorger van je pony denkt en dat je dat ook niet kunt verwachten. Dus eigenlijk zeg je het wel.

Anoniem

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:16

Ik deed ook alles in overleg, vind ik niet meer dan normaal, maar met zaken als verhuizing ga ik niet overleggen.
Het is ook fijn als je bijrijder ook overlegd trouwens.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:24

Ik overleg eigenlijk heel weinig... ik zeg gewoon als er iets veranderd of als ik iets veranderd wil zien. Mijn bijrijdster hoeft niet met mij te overleggen, die doet gewoon alles volgens mijn regels. Als ze het zo niet wil, dan mag ze een ander paard zoeken.

Klinkt streng, als je het zo neerzet. De realiteit is dat we op 1 lijn zitten (anders had ik haar nooit op mijn paard gezet en had zij mijn paard niet wíllen rijden natuurlijk), we vaak samen op stal zijn en gezellig een biertje drinken, het een vriendin is waarmee ik ook omga naast het stalgebeuren en dit dus helemaal niet zo streng "voorgelegd word". Niet nodig, is voor beide partijen vanzelfsprekend. Ik heb haar niet "nodig" voor mijn paard, maar ze heeft er nu wel het plezier van sinds haar oude verzorgpaard met pensioen is. We reden vroeger veel samen (en nog wel, haar oude paardje staat naast de mijne en gaat af en toe mee op buitenrit) en hebben altijd op dezelfde stal gestaan, dus we weten beiden wat we aan elkaar hebben. Misschien een andere situatie als met een bijrijdster "uit de krant". Hoewel ik daar veel strenger mee zou zijn :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:31

Ik vind het echt belachelijk dat mensen het raar vinden om te betalen. Op een manege betaal je ook voor een les?
En tja win-win situatie? Hier niet hoor. Ik heb een verzorgster, maar kan in principe elke dag dus nodig heb ik het niet. Vind het fijn dat ik haar er plezier mee doe. Zij betaald overigens niet maar in ruil helpt ze me met uitmesten etc.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:32

Amable schreef:
Tuurlijk, een boel bijrijders cq verzorgers worden waardeloos behandelt, maar op de manege kan je lievelings pony ook verkocht worden. Ook een leasecontract kan ontbonden worden. Als je dat risico niet wil dan is de enige echte oplossing een eigen kopen, dat heb ik ook gedaan toen ik de volgende pech had met een verzorgpaard.

ik denk dat de meeste mensen die een verzorg paard hebben geen eigenpaard kunnen hebben om een bepaalde reden . Als ze dat wel hadden gekunt hadden ze vast allang een eigen paard gehad..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:33

Het valt me op dat erg veel mensen een verzorgster/bijrijder hebben, zonder het nodig te hebben. :)
Dat zou ik zelf nooit willen. Ben daar veels te bezitterig voor misschien :')
Misschien dat ik het daarom ook zie in termen als 'een gunst verlenen'. Ik heb nog nooit een bijrijdpaard gehad waar de eigenaar alle tijd voor had en waarbij ik als het ware overbodig was.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 07-12-11 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:33

Klopt, maar dat is en blijft dus het risico van het paard rijden voor een ander. En voor mij was het op dat moment eigenlijk ook niet mogelijk om een eigen paard te houden, heb er dus ook erg veel voor moeten laten, maar wilde mijn hart niet nog vaker laten breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:36

VogeltjeM schreef:
Het valt me op dat erg veel mensen een verzorgster/bijrijder hebben, zonder het nodig te hebben. :)
Misschien dat ik het daarom ook zie in termen als 'een gunst verlenen'. Ik heb nog nooit een bijrijdpaard gehad waar de eigenaar alle tijd voor had.

Het is fijn als hij extra bereden wordt, maar hij kan ook gewoon de wei in, dat vind ie zelf geen probleem en crosst graag zijn rondjes aldaar.
Ik heb het zelf ook geleerd op verzorgpaarden, ik zelf heb een paard gekocht voor ongeveer 2 keer in de week rijden. Expres een koudbloed uitgezocht met die reden. Maar ach voor hem was het leuk om misschien een extra ritje te maken en tegelijktijd kon ik nu zelf ook iemand de kans bieden.
Geld heb ik nooit gevraagd, ik kan dat prima zelf betalen, anders had ik geen paard, tijd heb ik ook genoeg, dus daar lag het euvel ook niet.

Dat jij je dat niet voor kunt stellen, omdat je dat zelf nooit zo zou doen, wil niet zeggen dat dat niet gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-11 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:37

VogeltjeM schreef:
Misschien dat ik het daarom ook zie in termen als 'een gunst verlenen'. Ik heb nog nooit een bijrijdpaard gehad waar de eigenaar alle tijd voor had en waarbij ik als het ware overbodig was.

ik zei ook altijd dat ik nooit een bijrijder zou nemen , ik was altijd ban dat ze mijn paard niet goed behandelde of iets anders . Tot dat ik het zo druk kreeg met school dat ik eigenlijk niet anders kon . Het was in die periode niet eerlijk tegen over mijn paard. Toen heb ik een bijrijder genomen . Eerste paar keer samen , nja en daarna mocht ze alleen . Tot ik een keer onverwachts ging kijken en ik zag hoe ze werd behandeld als ik er niet bij was . Nooit meer een bijrijder voor mij ....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:39

Mindim schreef:
Het is fijn als hij extra bereden wordt, maar hij kan ook gewoon de wei in, dat vind ie zelf geen probleem en crosst graag zijn rondjes aldaar.
Ik heb het zelf ook geleerd op verzorgpaarden, ik zelf heb een paard gekocht voor ongeveer 2 keer in de week rijden. Expres een koudbloed uitgezocht met die reden. Maar ach voor hem was het leuk om misschien een extra ritje te maken en tegelijktijd kon ik nu zelf ook iemand de kans bieden.
Geld heb ik nooit gevraagd, ik kan dat prima zelf betalen, anders had ik geen paard, tijd heb ik ook genoeg, dus daar lag het euvel ook niet.

Dat jij je dat niet voor kunt stellen, omdat je dat zelf nooit zo zou doen, wil niet zeggen dat dat niet gebeurt.

Over je laatste toevoeging: dat snap ik ook wel. :') Ik heb dus ook nergens gezegd dat dat niet gebeurt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:40

Mindim schreef:
saskiakefie schreef:

Je noemt het voorbeeld van het huis en dat eigenaren daar ook maar eens aan moeten denken. Daarom zeg ik dat wanneer je een huis verkoopt of een ander huis koopt, je niet aan de verzorger van je pony denkt en dat je dat ook niet kunt verwachten. Dus eigenlijk zeg je het wel.

Ah zo vatte je het op :)
Ik bedoelde het anders :) Ik bedoelde ermee te zeggen dat eigenaren daar ook aan moeten denken v.w.b een vergoeding ;) En dat het niet alleen lusten en geen lasten zijn.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:42

Ik persoonlijk wil best wel een bijdrage betalen per maand voor mijn vz paard. Ik hoef het niet, ik ga er wel regelmatig naar toe om de paarden binnen of buiten te zetten zonder iets met het paard te kunnen doen. Kost mij ook benzine en tijd. Soms nog even voeren of de stallen mesten. De eigenaresse is heel blij dat ik haar paard wil doen. Ze kan het helaas zelf niet meer. Ik ga ook op eigen kosten naar de manege en straks ook op eigen kosten wedstrijden rijden. Op deze manier komt het paard ook hoger op niveau :)

Als ik een hogere bijdrage zou betalen zou ik wel zelf willen weten wat ik met het paard doe. B.v. dekens op, toiletteren, wanneer/waar rijden etc