Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hetbommeke

Re: Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:38

Ach ja, als het regent en hij staat buiten wordtie ook nat :D Tis meer het idee denk ik. Moet zelf ook nog even aan alles wennen. Sta nu op een stal waar ze eind van de middag op stal gaan en dan de volgende ochtend rond 10u naar buiten. Heb daar ook een ruimte poetsplaats binnen tot mijn beschikking, dus straks alleen een schuilstal en verder alleen maar wei waar hij 24/7/365 buitenstaat is nog even wennen voor 't baassie ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:32

Ja in de winter kan het afzien zijn voor de baasjes. Wakken hakken. Koud. En heeeeeeeel veeeel modder. Maar goed, 't is voor een paard zo veel lekkerder om niet op stal te hoeven. Althans, dat vindt mijnes.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:01

Ik denk dat die van mij er ook zo over denkt, we gaan het allemaal beleven vanaf februari :j
En anders maar een 200gr deken, maar dat is echt alleen maar als hij het presteert om van onder tot boven onder de modder te zitten.

En misschien toch een race-streep oid scheren als blijkt dat hij zijn warmte tijdens de les niet goed kwijt kan. Ook dat zien we wel.

Ben wat dat betreft gewoon verwend geweest de afgelopen jaren en nu doe ik een stapje terug en mag mijn paardje lekker buitenspelen :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:35

Heb mijn paarden waar ik mee rij nu wel ongevoerde regen deken om ivm t erg smerig worden op de wei, puur eigen belang dus.
Als weer droog is of hard vriest kunnen ze weer af.
Gaat me dus niet om t vachtje.
Maar volgens mij vinden ze t wel lekker met deze regen en wind afgelopen weken.

arans schreef:
Mijn twee shetlanders staan ook nog buiten. De stal staat er namelijk nog niet. wel kunnen ze schuilen onder ene verhoogde trampoline. Eten doen ze uit de wei, waar ongeveer niks op staat. Hooi of stro is ook op.

Moet je geen hooi kopen dan?
Onze shets krijgen onbeperkt hooi maar eten er niet veel van omdat nog wat gras staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:39

Theoretisch staat mijn merrie dag en nacht buiten, maar de afgelopen dagen heb ik haar eigenlijk steeds brandschoon binnen in het stro aangetroffen. Regen vind ze maar niets :+

Moet ik misschien wel vermelden dat ze de beschikking hebben over een schuilstal van 20x20m
waar ze dus ook met z'n allen inpassen.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:00

Die van mij moet helaas ook weer grotendeels op stal sinds een twee weken.
De weide is een grote modderpoel door de vele regen.

Ze heeft de hele zomer 24/7 buiten gestaan, dus het was wel even weer wennen voor haar om maar meer een paar uur per dag naar buiten te kunnen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:03

hier alles nog buiten , ijsjes en shetjes .

laatst met die erge regen 2 nachten binnen gestaan .
kreeg net ook telefoontje , ze staan binnen want het hooi waait weg haha.

en ze moeten natuurlijk wel eten he :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:34

Sizzle schreef:
Theoretisch staat mijn merrie dag en nacht buiten, maar de afgelopen dagen heb ik haar eigenlijk steeds brandschoon binnen in het stro aangetroffen. Regen vind ze maar niets :+

Moet ik misschien wel vermelden dat ze de beschikking hebben over een schuilstal van 20x20m
waar ze dus ook met z'n allen inpassen.

Aaah da's ideaal zeg!
Ik baal momenteel.. Ik sta bij kennissen, die er heilig van overtuigd zijn dat hun pony het koud heeft. Dus moet zij tussen 10 uur s'nachts en 8 uur s'ochtends op stal. In de box naast haar staan 2 shetten, omdat zij niet alleen kan. De 2 shetten hebben we geprobeerd op te splitsen zodat er een bij mijn paard achterblijft. Maar die rent onder de draad door net zo hard terug naar z'n maatje op stal.
Vind het echt sneu voor paardlief dat ze nu in de nacht alleen staat, ze houd zich wel goed, maar hinnikt naar iedereen die voorbijkomt. ;(
Op stal lijkt me geen optie, veels te krap voor haar, kan het arme beest haar kont niet keren. Pffff zit er echt mee, 10 uur op een dag alleen is gewoon te lang vind ik, een paar keer kan gebeuren maar ik wil echt niet dat dit een normale gang van zaken word. Ik heb alleen zo weinig opties....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:43

Ach kom, ze staat dan het grootste deel nog altijd buiten. Wij kunnen ook niet altijd maar doen wat we graag willen en zitten bijv. ook 8 uur op ern stomme schoolbank of burostoel. Als de routine bevestigd is berusten ze er doorgaans snel in en wordt het een gewoonte.
Je ziet vaak ook dat ze hun slaap en eet ritme eraan aanpassen. Het leven kan niet altijd perfect zijn en 14 uur per dag buiten is iets waar de meeste nooit aan kunnen tippen.

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:45

mijn paarde staat altijd buiten 's avonds wordt hij wel in zijn lekker warm stalletje gezet voor te eten en te slapn en 's morgens wordt hij terug buiten gezet :p

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:28

Wij wilden de merrie's dit jaar ook buiten houden. Maar helaas het is niet gelukt.
Toen het koud en nat werd kwamen ze door het draad heen naar stal toe tot 2x toe.
We hebben ze dus maar lekker binnen gezet (overdag de hele dag buiten)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:40

Onze paardjes staan altijd 24/7 buiten, met een grote schuilstal.
Ze zijn met zijn achten, een welsh, kwpn, arabier, draver, tinker, fjord, belg, en een noriker, allemaal zonder deken, met een lekker dik wintervachtje.
Ik vind het helemaal ideaal, en de paardjes ook, die willen helemaal niet meer een stal in, breken ze alles af.
In de schuilstal ligt een lekkere laag vlas, en daar gaan ze allemaal liggen rusten, maar bij slecht weer staan ze meestal gewoon buiten.
Ik zou niet anders meer willen.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:45

Onze paardjes kunnen naar binnen als ze willen, prima stal. Ze verkiezen echter de meeste tijd buiten door te brengen!! Eentje staat in de dekens bij extreme koude en regendeken bij slecht weer. Haar dochter echter hebben we vanaf het begin aangewend zonder dekens en dat gaat best. Staldeur staat altijd open dus ze kunnen naar binnen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:52

Sizzle schreef:
Ach kom, ze staat dan het grootste deel nog altijd buiten. Wij kunnen ook niet altijd maar doen wat we graag willen en zitten bijv. ook 8 uur op ern stomme schoolbank of burostoel. Als de routine bevestigd is berusten ze er doorgaans snel in en wordt het een gewoonte.
Je ziet vaak ook dat ze hun slaap en eet ritme eraan aanpassen. Het leven kan niet altijd perfect zijn en 14 uur per dag buiten is iets waar de meeste nooit aan kunnen tippen.

Huh was dat een reactie op mij? Ze gaat niet in een stal hoor, no way dat zou ik niet goed kunnen praten. :o
Maar de andere paarden gaan op stal en zij blijft als enige buiten. Ik zit er toch best wel mee, ze kan ze horen/ruiken maar niet zien. Stal is een paar meter van de paddock vandaan.
Maar er komt vast wel een oplossing, en anders hopen dat de andere paarden niet lang s'nachts op stal moeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:57

Aha, verkeerd begrepen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:01

Ok kan gebeuren :P

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:14

Mijn Fjord staat ook 24/7 buiten! Bij enigszins droog weer overdag op het grote 'zomer' weiland, dit ligt wat hoger en trappen ze dus ook niet zo snel kapot en dan kunnen de paarden lekker grazen, scheelt weer wat hooi. 's Nachts en/of bij veel regen aan de 'winter' kant, hier heeft ze een grote bak/paddock met 2 schuilstallen, een stuk bestrating en een klein stukje weiland wat inmiddels dus wel één en al blubber is, maar aan de randjes staat altijd nog wel wat te knabbelen vindt mevrouw :Y)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:17

Hier ook 2 tinkers en 1 warmbloed, dekenloos, 24/7 buiten op de wei met inloopstal ZONDER stro. We hebben de 1e jaren wel stro erin gehad, maar binnen no-time poepen en piesen ze 't heel erg smerig om vervolgens buiten in de wei te liggen chillen (of in de sneeuw). Ze gaan eigenlijk alleen maar overdekt/binnen staan als het warm is (tegen de vliegen), verder staan ze graag buiten in weer en wind. De beide tinkers worden ook gereden, maar daar houden we gewoon rekening mee dat we niet te fanatiek trainen in de wintervachtenperiode.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:22

Bij ons staat ook alles (behalve pensionpaarden) nog buiten. Gehele dag door beschikking over stro of kuil, stuk land, zandpaddock, bestrating en een grote loopstal. Meeste paarden staan eigenlijk snachts gewoon in de regen. Een enkeling verkiest het heerlijke stro/riet

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:30

Hier ook een Friese kerel 24/7 buiten. Op een stuk grond van 5 hectare met houtwallen om te schuilen. Vind hij prima. 's Zomers staat hij 's nachts binnen ivm zomerexceem. Ik ben altijd blij als zijn jas weer uit kan en hij weer lekker hele dagen naar buiten kan. Alleen als t echt 1 grote blubzooi is en hij nergens meer droog kan liggen, gaat hij naar binnen. Ivm mijn rugproblemen (hernia) kan ik nu geen stront uit de weide halen en loopt hij nu op het grote stuk waar normaal de koeien lopen. Nu hoef ik geen stront uit de weide te halen, de weide is meer dan groot genoeg. Normaal in zijn zomerweide doe ik dat wel, blijft de weide netjes en geen last van wormbesmetting. Ik voer hem 2 maal daags een heel klein beetje bij, voor de vitaminen en mineralen, want gras heeft meneer meer dan genoeg.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:01

Hier staan de paarden ook 24/7 buiten, en dat gaat prima. 1 staat er nu voor de 3e winter 24/7 buiten, voor de ander is dit de eerste winter. Maar het gaat bij beide echt super :j

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:36

Ik voel mij momenteel niet goed omdat mijn paarden nog buiten staan. :-(
Het regent hier onophoudelijk ijsregen, de paarden staan in de modder en hebben kou en zijn misnoegd. Ze hebben wel een schuilstal met betonplaten in en een loopstuk met betonplaten en kunnen hun hooi op het beton eten maar ik zag er vandaag een staan beven van de kou en ik voel mij daar absoluut niet lekker bij. Ze krijgen veel hooi maar komen niet altijd de dag en nacht rond. Zal morgen nog bij geven dan.
Staan jullie paarden ook zo in de regen en de modder en wat doe je als ze staan te rillen?

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:42

Ik heb het geprobeerd om ze buiten te laten met schuilstal
Ik had al een gedeelte s'nacht binnen en had nog wat paardjes buiten, de pony's van mijn dochtertje maar het vrouwtje kon het niet meer aan zien en vanmorgen ben ik gezwicht en heb ze op stal gezet
Ik kon het niet meer aanzien in de stromende regen, ijskoud en wind en met hun benen tot de kogels in de modder.
Ik heb het geprobeerd en ik moet zeggen dat ik vind dat ik het al heel lang uitgehouden heb om ze buiten te laten al zeg ik hetzelf, maar het zat me niet meer lekker dus nu staat het heerlijk knus in hun warme stalletjes :o
Deze missie van het vrouwtje is dus niet geslaagd :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:49

Vancky, binnen halen :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:52

Mijn paarden staan niet in de modder, wel is de zandpaddock nu met deze enorme buien van de laatste 2 weken vaak zeiknat met plassen, maar met dit vieze weer staan ze vaak uit zichzelf wel binnen in de inloopstal. Om de stal is het bestraat dus dat wordt nooit modder. Het water in de paddock pomp ik zoveel en zo snel mogelijk weg, en als het droog is, is de paddock ook snel weer grotendeels droog en volgende zomer moet er drainage in komen en wat meer zand.

Als ze staan te rillen krijgen ze een gevoerde all-weather deken op. als ze die al op hadden, een dikkere of een nieuwe droge als de vorige nat geregend was. En natuurlijk voldoende ruwvoer. Op gras houden ze zich niet warm genoeg.

Als ze zelf niet de stal in gaan, zou ik ze ook opsluiten om een nachtje op te drogen...