Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LastDream

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:01

wie denkt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:02

Nog een keer de vraag aan de mensen die zo heilig reageren van belachelijk om te betalen. Hoe denken jullie er dan over als een eigenaar iemand de kans wil bieden om plezier te maken en meer te leren van paardrijden en zelf wel alle tijd heeft voor de verzorging? Ik hoor jullie nu enkel zeggen van ben blij dat iemand tijd vrijmaakt om voor je dier te zorgen.

Verder vind ik dat Moyra het goed heeft verwoord.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:03

voor 2-3 dagen vindt ik het een hoop geld. voor dat geld mag je de mijne ook wel doen, maar dan elke dag :D

Ik betaalde 50 euro voor een pony die ik elke dag mocht rijden en waar ik mee mocht doen wat ik wilde. dus in princiepe een beetje een eigen pony alleen de grote kosten als dierenarts en dergelijke had ik niet. ik had toendertijd geen geld voor een eigen pony en de eigenaar wilde de pony niet weg doen maar toch de kosten drukken dus beide blij.
pony stond niet op ijzers en ik reed altijd buiten dus ik moest wel zelf de ijzers betalen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:06

Tevens heb ik het ook wel eens anders meegemaakt.
Paard is geblesseerd geraakt tijdens het moment dat hij door de bijrijder werd gedaan.
Een peesblessure wel te verstaan en heb toen ook gewoon gezegt meid niks aan te doen kan ook mij overkomen.
En heb ook gezegt dat ik geen geld meer op mijn rekening wilde hebben van haar omdat ik op zo een moment al blij genoeg ben dat de bijrijder het niet laat afweten.
Dit alles heeft 8,5 maand geduurd en uiteindelijk is bijrijder overstapt op een ander paard bij ons op stal.
Ondanks dat is ze 3 dagen p.w trouw naar mijn beestje geweest en heb ook gezegt je stopt nu officieel met rijden van haar dus ook nu wil ik geen geld meer ontvangen en ben je dankbaar dat je mijn meissie blijft doen.

Dus ondanks dat ik geld vraag zijn er momenten dat ik geen geld wil ontvangen.
Tevens moet ik erbij vertellen dat ik zelf al 5 jaar niet mag rijden dus je paard hebt die je naar jou hand kan zetten en verder niet aangerommeld word.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:10

Ik vind dat wanneer je een paard een deel van de week rijdt, je dan ook een deel van de kosten moet betalen. Zou je geen verzorgpaard hebben maar op de manege rijden, dan betaal je daar toch ook voor? Wel moet het in verhouding zijn. Op een manege betaal je natuurlijk voor de huur van het paard en de les samen. Ik kan me goed voorstellen dat een eigenaar een vergoeding vraagt voor ongeveer 1/3e van de stallingskosten. Dus 75-100 €/ maand vind ik niet raar. Maar dan moet je daar wel vaak voor kunnen rijden, dus zeg 3 of meer keer per week. Dan heb je als verzorger ook nog wat geld over voor lessen. Op een rijvereniging of ponyclub is dat meestal ook niet zo duur.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:15

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:18

Ik heb niet het gehele topic gelezen.

Ik sluit me bij Moyra aan, met als kanttekening, dat de vergoeding die ik vraag, rond de 7,50 per keer ook is voor de kosten zoals slijtage van de ijzers, hoofdstel, zadel. Verder betaal ik zelf de kosten voor hoefsmid, veearts ect. tenzij het opzettelijk is veroorzaakt door de bijrijder, maar daar gaan we niet van uit.

Daarnaast is het voor ieder voor zich om een vergoeding te vragen aan een bijrijder, de een doet het het wel de ander doet het niet.

Echter voor 100 euro per maand voor 2 tot 3 dagen in de week vind ik wat veel. Ligt ook denk ik aan wat de kosten zijn van de stalling waar het dier gestald staat.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:20

capopjekop schreef:
Nog een keer de vraag aan de mensen die zo heilig reageren van belachelijk om te betalen. Hoe denken jullie er dan over als een eigenaar iemand de kans wil bieden om plezier te maken en meer te leren van paardrijden en zelf wel alle tijd heeft voor de verzorging? Ik hoor jullie nu enkel zeggen van ben blij dat iemand tijd vrijmaakt om voor je dier te zorgen.

Zo zit ik elke dinsdag of vrijdag te kijken naar hoe mijn paard een sullig manegelesje meeloopt. Tsjok Tsjok Tsjok, maar kind komt braaf als paardlief wat ziekjes is een wortel geven. Kind heeft sindsdien ook al geleerd dat er beengeven en beengeven is. Want eigenlijk heb ik gewoon een goed paard met potentie, maar een goed karakter. Dus het kan geen kwaad om daar iemand wat van te laten leren :D

In het weekend offer ik soms mijn trainingsuurtjes ook op om haar te laten "hobbelen", nu ja echt leuk vind ik het niet altijd. Maar paardlief vind het geweldig, kind vind het leuk en zo blijft hij ook wat afwisseling houden. Tot nu toe mag ze wel alleen in de les rijden of als ik er ben. En ik hoop dat ze hem na een tijdje wel ook echt zal kunnen rijden, maar daar durf ik nu nog niet vanuit gaan. Dan zou ze gerust wat meer mogen rijden bvb in de schoolvakanties o.i.d.

Ik ben alleen een beetje bang voor de reactie van de ouders, als dat punt er nl. niet komt dan zal het enkel onder begeleiding rijden blijven. En ik weet niet of kind en ouders daar dan begrip voor hebben ... :s

Ik heb dus op zich niets aan mijn bijrijdster, want ik heb het tijd, het geld en hij wordt ook niet getraind ofzo als zij hem rijdt. Ze vindt het gewoon ongelooflijk leuk :D
Laatst bijgewerkt door Belsje op 06-12-11 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:22

mirka1994 schreef:
daphiezz schreef:
Ik vind niet dat een verzorgster hoeft te betalen voor een verzorgpony, vaak komt er een verzorgster omdat de eigenaar niet voldoende tijd heeft dus dan is het toch een uitkomst dat er iemand voor wil zorgen? Vind wel dat stal mesten erbij hoort..

_/-\o_ Ben ik het dus helemaal mee eens!

De verzorgster heeft jouw paardje onder haar kont, omdat jij er niet elke dag heen kan / wil of weet ik wat voor reden. Maar als het jouw paard is, is het jouw verantwoordelijkheid, ook financieel. Dat je de zorg gedeeltelijk uit handen geeft is een ding, maar er ook nog een vergoeding voor vragen vind ik belachelijk..

Mijn bijrijdster betaalt niets, ik heb geen last van haar, maar haal er ook geen voordeel uit. Ik doe het voor haar, want zij is gek op mijn paard.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:59

toevallig bied ik ook een paard aan,en ik vraag er gewoon mijn stallingsgeld voor terug.
omdat ik het paard uitmest en voer,en de kosten van wormspuit,hoefsmid en jaarlijkse entingen op mij aan komen.maar dan mag je er mee doen wat je wilt,dus als je ermee op wedstrijd wilt mag dat ook.en je mag natuurlijk van alle faciliteiten gebruik hier opstal.
zo weet iemand ook wat het ongeveer kost om een eigen paard te hebben.

annelies79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:58

Hangt er een beetje vanaf waar het paard gestald is.
In Lelystad zijn de gemiddelde prijzen zo een € 350,- per maand bij een pensionstalling.
Reken maar uit, daar komen nog de kosten van de hoefsmit, dierenarts en eventuele verzekeringen en verenigingen bij.
Om gerekend zo een kleine 500 euro per maand.
Dan is het natuurlijk fijn als je bijrijdster deelt in de kosten.
Je bijrijdster blij want ze heeft het gebruik van een prive paard en jij blij dat je wat meer tijd en een kleine bijdrage hebt.
Dus nee, ik vind 100 euro voor 2x heel normaal. Wordt het meer dan zou ik het niet doen. 100 euro is wel max.
En mesten...ach dat hoort erbij... zo gedaan en goed voor de armspieren :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:05

Ik vind 100 euro echt veel teveel.
Je helpt ook nog in de stallen!
Hoevaak in de week mag je dan komen?

Ik betaal niks. Al weet ik wel dat ik daarmee geluk heb als ik marktplaats bekijk.
Ik zocht eerder ook vaak via marktplaats veel moet je voor betalen.
Het is moeilijk als je geen geld hebt voor onderhoud eigen paard.

Ik help ook een vrouw met haar paarden.
Rij haar oudere paard paar keer in de week zodat hij wat beweging krijgt. Gewoon recreatie beetje rustig aan.
Op haar wedstrijd paarden mag ik niet rijden soms dan warm rijden zodat de 1 warm gelopen is en ze deze kan aannemen en pak ik het andere paard stap haar uit en verzorg het.
Longeer ze wel als ik er ben en ze is er niet aan toe gekomen om te rijden.

Verder help ik wel mee met de stallen of de weilanden net wat nodig is.
En ga mee met de wedstrijden ook omdat ik het leuk vind en er zelf veel van leer.

Zorg dan ook vaak ervoor dat bv de benen gewassen zijn, spullen netjes en regelmatig de boel invetten enz.
Gewoon beetje alles wat erbij komt kijken.
Maar zo is de vrouw geholpen als ik er ben en ik ook blij dat ik weer met paarden bezig kan zijn.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:26

moyra schreef:
Tevens heb ik het ook wel eens anders meegemaakt.
Paard is geblesseerd geraakt tijdens het moment dat hij door de bijrijder werd gedaan.
Een peesblessure wel te verstaan en heb toen ook gewoon gezegt meid niks aan te doen kan ook mij overkomen.
En heb ook gezegt dat ik geen geld meer op mijn rekening wilde hebben van haar omdat ik op zo een moment al blij genoeg ben dat de bijrijder het niet laat afweten.
Dit alles heeft 8,5 maand geduurd en uiteindelijk is bijrijder overstapt op een ander paard bij ons op stal.
Ondanks dat is ze 3 dagen p.w trouw naar mijn beestje geweest en heb ook gezegt je stopt nu officieel met rijden van haar dus ook nu wil ik geen geld meer ontvangen en ben je dankbaar dat je mijn meissie blijft doen.

Dus ondanks dat ik geld vraag zijn er momenten dat ik geen geld wil ontvangen.
Tevens moet ik erbij vertellen dat ik zelf al 5 jaar niet mag rijden dus je paard hebt die je naar jou hand kan zetten en verder niet aangerommeld word.

Dat vind ik echt goed van je! Dat je haar niet meer hebt laten betalen.
Ik betaal 75 euro pm voor 3 keer rijden. Maar toen hij geblesseerd was moest ik gewoon doorbetalen. Wel een lager bedrag,
maar ik kon er echt helemaal niks mee doen, alleen poetsen en uitmesten. Dus dat vond ik wel minder.

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:34

ik ben ook op zoek
weet iemand iemand ???
omgeving breda /3

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:39

pleunie daar zijn andere topics voor of maak zelf een topic aan ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:44

_Aurora_ schreef:
Ik zou niet eens een verzorgster willen die zo denkt haha.

Daardoor kun je wel goede verzorgsters mislopen natuurlijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:52

capopjekop schreef:

Ik vind het raar om van mensen die het niet met je eens zijn te zeggen dat ze heilig reageren.
Ik snap dat woord ook niet in dit verband.
De ene mening is niet goed of slecht en dat geldt ook voor de tegenovergestelde mening.
Niks heilig, gewoon een andere mening.

Om antwoord op je vraag te geven...
Dat verandert voor mij de verhouding van de win-win situatie.
Maar in praktijk, als ik over mijzelf als verzorger spreek, zou ik opstappen en wegrijden niet voldoende vinden en niet haalbaar. In praktijk zou ik toch wel de drollen uit de stal scheppen, een bezem door de stalgang halen en overige klusjes uitvoeren die zich aandienen.
Daarnaast zou ik van tevoren heel duidelijk willen hebben, wat het doel en de reden van het aanbod van het verzorgpaard is. Is dat doel ik help jou en jij helpt mij, dan blijft de beurs gesloten.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:35

mirka1994 schreef:
daphiezz schreef:
Ik vind niet dat een verzorgster hoeft te betalen voor een verzorgpony, vaak komt er een verzorgster omdat de eigenaar niet voldoende tijd heeft dus dan is het toch een uitkomst dat er iemand voor wil zorgen?

_/-\o_ Ben ik het dus helemaal mee eens!

De verzorgster heeft jouw paardje onder haar kont, omdat jij er niet elke dag heen kan / wil of weet ik wat voor reden. Maar als het jouw paard is, is het jouw verantwoordelijkheid, ook financieel. Dat je de zorg gedeeltelijk uit handen geeft is een ding, maar er ook nog een vergoeding voor vragen vind ik belachelijk..

Vervang het woord 'eigenaar' hier eens in 'manegehouder'. Klinkt het dan nog zo logisch?
Waarom mag een eigenaar sowieso geen vergoeding vragen terwijl een manegehouder dat wel mag? De manegehouder kan toch ook onmogelijk alle paarden zelf rijden en betalen?

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:42

Dit vind ik een raar voorbeeld. Een manegehouder heeft z'n paarden om te verhuren. Ik denk dat 95% van de ''gewone'' paardeneigenaren daar niet een paard voor hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:46

Toch vind ik veel (potentieel) verzorgers erg laconiek. Ik vind dat je best mee mag betalen in risico's, in afschrijving van spullen, etc. etc. en anders ga je lekker op de manege rijden, zit alles mee gerekend in de prijs.
Met een bijrijdpaard kun je een band opbouwen wat niet lukt met een manegepaard, dus ja... dan zou ik zeggen tegen iedereen die niet mee wil betalen: koop zelf een paard!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:50

Hoezo raar, de basissituatie is nochtans dezelfde:
- iemand heeft een paard
- paard moet gereden worden
- er zijn dagen dat het paard voor derden beschikbaar is om te rijden
- de eigenaar heeft kosten aan het dier

Dus als ik het goed begrijp als ik het hoedje opzet a la:
"ik VERHUUR (mijn) paarden en ik ben vanaf nu manegehouder die winst wil/moet maken" dan hebben jullie er geen problemen mee om te betalen
Maar als de insteek is:
"ik wil een BIJDRAGE voor het rijden van (mijn) paarden en ik ben een particulier die geen winst wil/moet maken" dan moeten bijrijders niet betalen???

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:51

Maar een band opbouwen, komop zeg. Als het even verkeerd loopt zie je zo het paard voor je neus weggaan. Dan worden ze ineens verkocht/verhuist noem maar op.

Het moet van 2 kanten komen. Een klein bedrag is prima, ben je ook zeker dat diegene komt. En klusjes horen erbij, dat sowieso. Maar 100 euro vind ik echt heel erg veel geld voor jonge meiden.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:52

Er bestaat een verschil tussen niet mee willen betalen en niet mee kunnen betalen.
Ik kan geen paard kopen en onderhouden omdat ik het gewoon weg niet kan betalen. Dit geldt ook voor het betalen van een bijrijdpaard en zelfs voor manege lessen.
Daarom help ik graag mee met allerlei klusjes in ruil voor te rijden. Natuurlijk is het wel zo dat als ik wat meer over houd aan het einde van de maand dat ik iets lekkers koop of iets nieuws.

Wat ik mij vaak af vraag, als eigenaren een bijdrage boven de 100 euro vragen, word je dan niet een beetje afhankelijk van de bijrijder? Ik bedoel 100 euro of meer is toch wel een smak geld. En wat als de bijrijder er dan mee stopt? Dan moet je er toch echt zelf voor zorgen om die 100 euro bij elkaar te krijgen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:53

Maar mijn vraag is dan aan degene die verzorgsters hebben die betalen: WAAROM?
Waarom doe je zelf je paard niet? Kan je het niet betalen? Heb je geen tijd? Waarom niet?
Als je het een verzorgster zo gunt, dan laat je d'r toch gewoon ook rijden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:54

capopjekop schreef:

Dan nog vind ik het niet nodig om te laten betalen. Ik heb op die manier mijn huidige bijrijdster ontmoet. Haar manege stopte en ik vind dat sneu en wou haar graag laten zien hoe leuk ik het vond met mijn pony. Ik wou haar meer leren, ze reed nog maar 2 jaar. Dus ik heb haar maanden meegenomen op sleeptouw en haar van alles geleerd. Maar ik wou er geen cent voor, nooit over nagedacht. Toen ik erg ziek werd bleek het handig te zijn, zij kon een deel overnemen. Net als tijdens de vakantie.
Uiteindelijk is zij uitgegroeid tot een zelfstandige bijrijdster die al jaren mijn pony verzorgd.

Maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk :) en het pakte voor mij erg goed uit. Eerst hielp ik haar en nu helpt zij mij. Maar ik heb haar destijds gevraagd om mee te gaan, om haar meer te leren :)