zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:12

joyce B schreef:
Mindim schreef:
Als de prijs dusdanig veel stijgt, mag je toch vraagtekens hebben? Dan maak je de boeren toch niet gelijk uit voor uitbuiters? Ja, sommigen zullen het onderste uit de kan willen halen, maar dan moet je daar als klant niet kopen. Ja, paarden houden is duur, daar vertel je niks nieuws mee, evenals dat iedereen winst wil maken, ook niets nieuws onder de zon. Paarden houden is al tientallen jaren geen noodzaak meer, maar de prijzen blijven stijgen. Prima, zoals dit jaar, er is te weinig dus de prijs gaat omhoog, maar stel je voor dat volgend jaar het aanbod goed is, denk je dan dat de prijs gaat zakken?

Je kunt er voor kiezen je eigen producten te produceren? Nou niet iedereen heeft een lap land naast het huis om van te hooien hoor.

Mijn prijs in elk geval niet, want verwacht niet dat de kosten voor de loonwerker zullen dalen...

Nou dat bedoel ik, eenmaal hoge prijzen, gaan ze vaak ook niet meer omlaag, ook al zou het kunnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:11

wel kans dat de lucht ertussenuit gaat hoor, of dat wanneer ze echt overschot hebben dat ze het gras gaan "dumpen"
Dan ben je al blij wanneer je de kostprijs er uit haalt. Maar in dat geval zou ik liever minder bemesten of meer paarden laten grazen zodat het nog wat op brengt...

Ik baseer mijn prijs op mijn kosten, en vraag geen €60,- voor een rol maar wil er liefst €40,- voor hebben zodat ik de kosten voor mijn eigen paarden en loonwerkkosten er zoveel mogelijk uit heb. Best kans dat wanneer iedereen de hand op de knip houdt en weigert dat dure hooi te kopen dat die hooiprijzen volgend (voor)jaar ineens weer flink dalen tot normale proporties. Maar dan moeten mensen wel ophouden zo panisch te doen omdat ze koste wat het kost dat hooi moeten hebben....

Normale prijs voor hooi/stro vind ik nu zo rond de €3,50 en normale prijs voor een grote baal voordroog zo rond de €35,- a €40,- Voor die kleine verpakte pakjes vind ik 7,50 a €8,- een eerlijke prijs en voor die midibalen rond de €17,50 a €20,-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:20

Bij de plaatselijke manege gaan de kosten voor stalling met 25 euro per maand om hoog, de lesprijzen stijgen ook behoorlijk. Met als reden, de gestegen prijzen voor ruwvoeder en bodembedekker. Ik snap dat prima, heb daar begrip voor, wanneer er volgend jaar een overschot is aan dat alles, gaan de prijzen helaas niet omlaag. Ik denk dat daarom de mensen wel eens struikelen over prijzen. Het gaat omhoog om niet weer omlaag te gaan, ook als daar geen aanwijsbare reden meer voor is.

Tuurlijk moet je op zijn minst je kostprijs er uit hebben en je je hoeft echt geen quite te spelen. Mag er best aan verdienen, zou ik wel doen iig. Wat ik wel eens denk, is dat soms prijzen worden gehanteerd , omdat mensen het toch wel betalen, want ze hebben het nodig. Ik ken iemand die zijn hooi voor 4 euro per baaltje te koop had, dit jaar, 2 dagen later kostte het op dat adres 8.50 per baal, hij had gezien dat anderen het voor 7 euro aanboden. Hij had met 4 euro per baal al een 1 euro winst, dan had hij zijn kunstmest en de loonwerker er uit. Zo zijn er ook mensen en ja het is allemaal verkocht.

Dit gaat om onverpakt hooi.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:25

Pashon schreef:
uryanne, ondanks dat het andere topic uit de hand liep kan er naar mijn mening nog best goed gediscussierd worden zolang men maar netjes naar elkaar blijft en daar ontbrak het aan in het vorige topic.

Tuurlijk is het regio gebonden maar je kan wel proberen uit te leggen dat sommigen willes en wetens toch teveel blijven betalen.

linnie050 en dat is nou net een punt wat ik probeerde duidelijk te maken, de hoge prijzen zijn in principe niet nodig daar er genoeg van het land gehaald is maar men toch kunstmatig de prijzen hoog houd.
Laat ik duidelijk zijn dat ik niet alle boeren/ loonwerkers over 1 kam wil scheren en de prijzen dus best her en der kunnen verschillen.

Ik ben het helemaal met je eens hoor! En moet de discussie nog met de boer aangaan waar ik mijn paarden houd dat ik de prijzen belachelijk vind! Heb dan ook nog niet meer betaald dan normaal. (Kan dit niet eeuwig volhouden helaas). Maar we kunnen er niets aan veranderen ben ik bang..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:28

mirka1994 schreef:
Pashon schreef:
uryanne, ondanks dat het andere topic uit de hand liep kan er naar mijn mening nog best goed gediscussierd worden zolang men maar netjes naar elkaar blijft en daar ontbrak het aan in het vorige topic.

Tuurlijk is het regio gebonden maar je kan wel proberen uit te leggen dat sommigen willes en wetens toch teveel blijven betalen.

linnie050 en dat is nou net een punt wat ik probeerde duidelijk te maken, de hoge prijzen zijn in principe niet nodig daar er genoeg van het land gehaald is maar men toch kunstmatig de prijzen hoog houd.
Laat ik duidelijk zijn dat ik niet alle boeren/ loonwerkers over 1 kam wil scheren en de prijzen dus best her en der kunnen verschillen.

Ik ben het helemaal met je eens hoor! En moet de discussie nog met de boer aangaan waar ik mijn paarden houd dat ik de prijzen belachelijk vind! Heb dan ook nog niet meer betaald dan normaal. (Kan dit niet eeuwig volhouden helaas). Maar we kunnen er niets aan veranderen ben ik bang..

Toch knap dat Pashon kan bepalen dat er genoeg van het land gehaald is.
Voor alle duidelijkheid, de opbrengsten van gras land liggen dit jaar 35 tot 50 procent lager dan voorgaande jaren.
Het is dat afgelopen weken er nog een gras oogst is geweest, maar ook die opbrengst lag te laag.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:43

De opbrengst is zeker lager.
Dit jaar hadden we minder dan 2 jaar terug. ( en een eigen paard minder in de kost)
Vorig jaar hadden we helemaal niets voor de verkoop. Hadden we alles zelf nodig. En dat hebben we nog nooit gehad.
Dit jaar hebben we wel voor de verkoop maar alleen voordroog. Wel mooie maar net te kort droog voor hooi te maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:21

2 jaar geleden had ik 34 balen (1 snee laat gemaaid)
vorig jaar had ik 28 balen, waarvan 1e snee in mei, 11 normale ronde (kleiner stuk kunnen maaien omdat er al een deel afgegraasd was) en 2e snee in augustus/september 17 super grote rechthoekige balen (2e snee direct van land verkocht)
Dit jaar had ik 1e snee 1e weekend juni 19 ronde balen ongesneden (omdat het al vrij kort gras was door de droogte) en 1e weekend september 15,5 snee ronde balen, ook ongesneden. Dat gras wilde eerst niet groeien, maar toen het zo'n warme regenperiode was spatte het ineens de grond uit. Na het maaien van die 2e snee ging dat groeien ook vrij snel weer door, dus er stond binnen een paar weken al weer zoveel gras dat ze er nu ruim van kunnen eten en het voor de sneeuw eigenlijk wat korter moet.
Maar goed, 34,5 baal, dus uiteindelijk een vergelijkbare opbrengst als voorgaande jaren.

Helaas is het wel vrij nat nu door de regen van de laatste tijd...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:30

Beetje naar je toe rekenen.
2009, 34 balen 1ste snee.
Verders er niets afgehaald later in het seizoen ??
2010, 11 balen 1ste snee. al afgegraasd dat kan.
2011, 19 balen 1ste snee, zonder afgrazen ??

Maar kan je de oogsten ook vertalen naar gewicht ??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:28

2009:
34 balen, 1e snee en enige snee (ergens begin juli was dat denk ik,gras viel al om en was erg lang) daarna af laten grazen en niet meer gemaaid. Gras herstelde slecht en langzaam.

2010:
1e snee:2 delen van de 2ha hooiland waren al kort gegraasd, denk dat er zo'n 1,5 ha over was om te maaien. Pas laat bemest door lange winter en gras kwam pas laat op gang. Mei.
2e snee: kwam veel meer af dan verwacht, dus 17 grote vierkante pakken van 80 bij 80 bij 180 tot 200cm.
Maar was ook een groter stuk, denk bijna 1,75 ha

2011: Laat bemest, erg droog voorjaar, stond nog niet zoveel gras op want wilde niet goed groeien, ook tussen 1e en 2e snee eerst niet. maar wel alles laten maaien.
1e snee en 2e snee samen 34.5 ronde balen. Ook een graspad mee laten maaien, denk bij elkaar ongeveer 2,25ha

Ik schat de ronde balen (1,45 in doorsneden en hoogte) altijd op rond de 350kg, maar kan ze niet wegen ;)
Hangt er ook van af hoe droog het gras was, en hoe strak ze konden persen, een nattere baal is een stuk zwaarder dan een hele droge.

Ik verwacht dat die grote rechthoekige pakken wel tegen rond de 550 a 600kg aan zitten.

Even rekenen:
2009: 34x 350 = 11.200kg
2010: 11x 350, + 17x 550? = 13.200kg
2011: 34,5 x 350 = 11.375kg

Andere jaren ging de helft naar een hobbyboer die het maaide, en was het deel pakjes hooi en deel voordroogbalen, dus kan niet goed inschatten hoe het toen was. Ook werd het toen vaker bemest en ook met kunstmest.

Afgelopen 2 zomers heb ik het slechts 1 keer in het voorjaar laten injecteren met koeienmest en geen kunstmest meer gebruikt op het hooiland. Mest van de paarden wordt meestal verwijderd en slechts heel soms aan het eind van het seizoen uitgereden op een kaal stuk waar de paarden niet meer hoeven te lopen tot volgende zomer.

Overweeg om het vaker te laten bemesten (ook na de 1e snee) zodat het gras beter groeit en ik het onkruid wat beter in de hand kan houden. Kan zijn dat er dan een 3e snee vanaf komt, tenzij de paarden het bij kunnen houden met grazen (alleen met 2 paarden op zeer streng grasdieet en 2 paarden overdag op de wei gaat het niet zo snel met kort eten van in totaal 3ha)

Nu zit er elke keer ongeveer 2 maanden hersteltijd tussen de 1e en 2e snee. 1e snee meestal eind mei of begin juni, 2e snee meestal half augustus tot begin september.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:49

De gemiddelde opbrengst van een goed bemest gras land, dus niet overdadig veel mest, maar de goede stoffen erin gebracht geeft bij de 1ste snee, half mei, al 7000 kg echt goed hooi per ha.
Maar de tweede voorwaarde is, regen en veel zon met temperaturen ook, 's nachts liefst boven de 10 graden.
Heb je een echte goede zomer, met zon en regen, en goede bemesting, pak je nog een keertje in juli een 2de snee van 7000 kg.
En dan in september de derde snee.

Waar is die goede oude tijd gebleven ???

Dit jaar was de opbrengst in juni al 35 tot 50 % lager, mei was te droog, de groei zat er niet in.
De 2de snee van juli is veregend.
September is binnen gehaald maar ik ben niet echt kapot van de kwaliteit voor hooi.
Opbrengst weer 35 % minder en voor hooi eigenlijk te slecht gedroogd door de hoge vochtigheid in de lucht, 's nachts en tot 11 uur in de ochtend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:29

_daf_ schreef:
Ik ben boer en 8euro netto heb ik de afgelopen 6 jaar nog niet verdiend. Momenteel leggen wij 2500 euro per dag bij. Dus ja er zijn echt wel arme boeren hoor.

Niet om vervelend te zijn, maar als je 2500 Euro per dag bij kunt leggen ben je stinkend rijk volgens mij ? De boeren hier in de omgeving rijden allemaal in mooie auto's en hun boerderijen staan er picobello voor, dus genoeg geld schat ik in. En ja, als mijn vorige hooiboer tegen mij zegt dat hij ook zoveel geld vraagt omdat een ander dat ook doet ??? Heb nu viavia een hooiboer gevonden die het voor de normale prijs van 3,50 verkoopt. Goed hooi en ze vinden het lekker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:30

joenohoe schreef:
_daf_ schreef:
Ik ben boer en 8euro netto heb ik de afgelopen 6 jaar nog niet verdiend. Momenteel leggen wij 2500 euro per dag bij. Dus ja er zijn echt wel arme boeren hoor.

Niet om vervelend te zijn, maar als je 2500 Euro per dag bij kunt leggen ben je stinkend rijk volgens mij ? De boeren hier in de omgeving rijden allemaal in mooie auto's en hun boerderijen staan er picobello voor, dus genoeg geld schat ik in.

Ik kom even het topic binnenvallen.

Dit zijn juist de dingen waarom ambtenaren niet bij iedereen zo gelieft zijn... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:33

Henkjan schreef:
Ik kom even het topic binnenvallen.

Dit zijn juist de dingen waarom ambtenaren niet bij iedereen zo gelieft zijn... ;)

Zeg Henkjan, als je beslist domme en persoonlijke opmerkingen wilt maken, spel het dan goed... Geliefd is met een d. De domme grappen over ambtenaren kennen we allemaal wel, gelukkig weet ik beter, net als mijn net zo hard als ik werkende collega's, altijd dienstbaar aan de burger om die zo goed mogelijk te helpen. Maar daar zal je ook wel weer een dom grapje over maken.

O ja, met dit mooie weer is er door de boeren weer driftig gemaaid en het ziet er goed uit. Niet voor hooi, maar wel voor voordroog.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-11 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:35

Je kunt als boer aardig wat "eigen vermogen" opvreten (of de koeien het laten opeten) voor je failliet wordt verklaard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:37

joyce B schreef:
Je kunt als boer aardig wat "eigen vermogen" opvreten (of de koeien het laten opeten) voor je failliet wordt verklaard ;)

Dat geloof ik wel, maar 2500 Euro per dag ? Dat verdien ik nog niet eens per maand.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:37

naja, over dom gesproken he... verder ga ik er ook niet op in, is niet de goeie plaats hier denk ik :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:55

nee, maar jij hebt ook geen honderd? koeien te voeren, machines te betalen, energie rekeningen van alle apparatuur en de hypotheek op die nieuwe ligboxenstal met melkrobot en voercomputers :P Weet niet of €2500 euro per dag verlies reëel is hoor, heb nog nooit in de boekhouding van een groot boerenbedrijf gekeken... Maar er zitten hier mensen die die inzichten wel hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:07

joyce B schreef:
nee, maar jij hebt ook geen honderd? koeien te voeren, machines te betalen, energie rekeningen van alle apparatuur en de hypotheek op die nieuwe ligboxenstal met melkrobot en voercomputers :P Weet niet of €2500 euro per dag verlies reëel is hoor, heb nog nooit in de boekhouding van een groot boerenbedrijf gekeken... Maar er zitten hier mensen die die inzichten wel hebben...

Vast, maar dat heeft niets te maken met fantasieprijzen vragen voor je hooi omdat anderen dat ook doen. Punt. Gelukkig heb ik nu een hooiboer die het er bij doet (naast varkens en jongvee) en die vraagt normale prijzen, in tegenstelling tot mijn vorige die dacht dat hij ook 6 Euro per pakje moest vragen omdat hij gehoord had dat anderen dat ook doen.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:45

Geloof het of niet..2,5 ct * 100.000 eieren per dag . Kippen kun je niet opeens laten stoppen met leggen, je kan ook niet stoppen met voeren.. bedragen lijken enorm, en zijn het ook. Banken overbruggen nog steeds gelukkig en zetten aflossingen stil. Maar rustig slapen doet het niet. De andere kant is natuurlijk dat ALS de prijzen stijgen het geld ook zo hard binnen kan gaan komen. Tot die tijd is het survival of the fittest. Velen staan al leeg of slachten vervroegd, zouden we allemaal moeten doen financieel gezien maar goede, mooie, leggende kippen maar zo slachten... net voor t faillisement.. misschien ...

Wel een van de redenen dat wij nu ook een fouragehandel hebben, naast dat het erg leuk is en diervoeding ook mijn achtergroond is. Los van alle marktwerkingen hoef ik als fouragehandelaar niets onder kostprijs weg te doen......

Overigens hier de opbrengsten ook behoorlijk lager... Minder gegroeid minder snedes. Mooi weer deze week ja, maar land compleet onbegaanbaar hier, dan maak je meer kapot dan dat je binnenhaalt. Zelfs mais oogsten wordt hier problematisch omdat t waterschap het water vasthoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 00:25

Mindim schreef:
Bij de plaatselijke manege gaan de kosten voor stalling met 25 euro per maand om hoog, de lesprijzen stijgen ook behoorlijk. Met als reden, de gestegen prijzen voor ruwvoeder en bodembedekker. Ik snap dat prima, heb daar begrip voor, wanneer er volgend jaar een overschot is aan dat alles, gaan de prijzen helaas niet omlaag. Ik denk dat daarom de mensen wel eens struikelen over prijzen. Het gaat omhoog om niet weer omlaag te gaan, ook als daar geen aanwijsbare reden meer voor is.

Dat niet alleen, maar ik stoor me er ook aan dat pensionhouders en maneges die gestegen kosten 1:1 doorberekenen aan hun klanten. In een normale bedrijfsvoering probeer je dat zo min mogelijk te doen en kun je ook kijken naar andere punten waarop je als stalbaas in je bedrijfskosten kunt besparen om je marge in stand te houden. Er wordt naar mijn smaak wat al te makkelijk aan de klant geschud alsof het een geldboom is en daar moet wel wat in gaan veranderen.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 05:28

Ik betaalde toen ze aan huis stonden €5,- per baaltje. Nu huur ik een grote wei en hebben ze momenteel nog geen oog voor hooi. Maar als ze eraan toe zijn kan ik het bij de eigenaar voor 2,75 per baaltje inkopen en brengt hij het me nog op de wei ook nog ;)

Heb trouwens deze week ook gehoord dat mijn vorige stal met 20,- per maand verhoogd wordt.

Dennis_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 07:35

Bij de manege waar ik mijn paard in de pension heb staan halen ze hooi/stro uit het buitenland omdat dat met vervoerskosten erbij nog goedkoper was dan hier in nederland.
De Fnrs heeft hun leden (maneges/pension's) geadviseerd de prijzen te laten stijgen voor stallingskosten met +/- 25 euro per maand. En ook de les prijzen te verhogen.

Bij de manege waar ik nu dus mijn paard heb staan zijn de kosten voor stalling (maar) met 6 euro verhoogd.
De meesten pension klanten vinden dat nog een rieele prijs verhoging.
Maar het moet niet veel meer gaan stijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:40

joenohoe schreef:
_daf_ schreef:

Niet om vervelend te zijn, maar als je 2500 Euro per dag bij kunt leggen ben je stinkend rijk volgens mij ? De boeren hier in de omgeving rijden allemaal in mooie auto's en hun boerderijen staan er picobello voor, dus genoeg geld schat ik in. En ja, als mijn vorige hooiboer tegen mij zegt dat hij ook zoveel geld vraagt omdat een ander dat ook doet ??? Heb nu viavia een hooiboer gevonden die het voor de normale prijs van 3,50 verkoopt. Goed hooi en ze vinden het lekker.

Daar hoef je niet stinkend rijk voor te zijn. Met voldoende onderpand worden aflossingen tijdelijk stil gelegd of krediet limieten verruimd.

Je zit zo te zien wel in een gebied waar de gemiddelde boer het iets makkelijker heeft dan het midden of zuiden van het land. Daarnaast financiert de bank vaak gewoon bij om het bedrijf en woonhuis bij de tijd en netjes te houden zolang de klant de rente op kan brengen en er voldoende zekerheid in het onderpand zit.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:01

Precies juliette86 :j

En wat betreft kosten direct doorberekenen aan de klant. Dat kan gewoon bittere noodzaak zijn. Als je bij hogere prijzen opeens je kostprijs via andere wegen kan verlagen zit er naar mijn mening iets mis in de bedrijfsvoering, dat had je dan namelijk veel eerder moeten doen vind ik.