Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:05

z0rr0 schreef:
joolien ik snap je mening. en ik vind ook niet kunne dat paarden dag in dag uit buiten staan.
maar dat is weer iets anders dan buiten moeten staan.

Binnen neem ik aan toch? :')

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:06

z0rr0 schreef:
ik heb een hond die overdag mee gaat naar t werk, en de rest van de dag mee buiten huppelt...
ze is er aan gewend en als ze keuze heeft ligt ze vaak ook liever binne
trouwens hebben wij zo;n kooi voor me hond hoor wel is waar 6 bij 3 met overdekt gedeelte.
maar mevrouw gaat liever mee
joolien ik snap je mening. en ik vind ook niet kunne dat paarden dag in dag uit buiten staan.

Dat is natuurlijk nog niet helemaal een antwoord. Vind je het zielig als zo'n hond de hele dag in een kooitje zit? Natuurlijk wel groot genoeg om te kunnen liggen en zich om te kunnen draaien.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:07

kimmie261 schreef:
tuurlijk is een paard een huisdier,een doorgefokte mega grote kwpner is niets natuurlijks meer aan hoor,net zo goed als dat een chihauhau geen wolf meer is en schapen hoort te vangen als levensbehoefte...

Hij (het paard dus :+) is er nog steeds niet op gebouwd om langer dan een uur stil te staan, hij krijgt ook nog steeds gezondheidsproblemen als hij gewoon net als wij drie porties per dag eet. Hij raakt nog steeds gefrustreerd als hij wordt afgezonderd van soortgenoten. Hij maakt nog steeds een wintervacht aan. Hij gaat nog steeds niet 's nachts slapen om de tijd in zijn hok te doden. Hij krijgt nog steeds 'stalondeugden' wanneer hij geen natuurlijk gedrag kan vertonen.

Kortom, zijn paarden eigenlijk wel zo doorgefokt als men denkt, of zijn ze nog steeds hetzelfde dier als altijd?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:08

Lusitano schreef:
Dat is natuurlijk nog niet helemaal een antwoord. Vind je het zielig als zo'n hond de hele dag in een kooitje zit? Natuurlijk wel groot genoeg om te kunnen liggen en zich om te kunnen draaien.

Maar dan enkel in zijn eigen pis en stront.

Lusitano

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:09

dat dan weer wel ja...
raar eigenlijk he, als je er zo over nadenkt...

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:09

waarom is het toch zo verdomde moeilijk om iedereen in zijn of haar waarde te laten? als je paard gelukkiger is 24/7 buiten en je kan hem dat bieden, prima. als je paard gelukkig is met minder land uren en beweging op een andere manier, net zo prima. mensen willen gewoon graag wat te zeiken hebben op elkaar. dat gezanik over natuurlijk..... laat je paard dan lekker volkomen vrij zonder draden of hekken die een land afzetten en ga er dan ook niet op zitten. fok dan ook niet met andere rassen dan de oerassen en laat deze dan ook natuurlijk dekken waar wanneer en hoe die paarden dat willen. nee kunstmatige insiminatie is lekker natuurlijk. de merrie word door de mens volgestopt met veulen of ze nou wil of niet. mag geen eens zelf bepalen van welke hengst zij haar veulen wil.

als iedereen er nou eens gewoon van uit ging dat iedereen zijn of haar best doet voor diens dieren en iedereen in zijn of haar waarde laat word het er allemaal een stuk gezelliger op.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:11

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ga me er toch even mee bemoeien :Y)
Ideaal is als je ze zelf kan laten kiezen inderdaad. Dat ze naar je toe komen rennen omdat ze graag naar binnen willen lijkt me gewoon niet zo relevant, aangezien je wordt geassocieert met eten of aandacht en daarbij is het gewoon niet gezond voor ze. Hun bloedomloop, spieren, spijsverteringsstelsel is er niet voor gemaakt om lang (lang is dus ook 'alleen' de nacht) stil te staan en maar een paar keer per dag grote porties eten te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat een paard beter in zijn vel zit op stal.

En het argument dat paardrijden en paarden houden bij voorbaat al onnatuurlijk is, vind ik veel te kort door de bocht. Je wil toch dat je paard fysiek en emotioneel op zijn best is? Een paard wat de de meerderheid van de dag op stal staat mist gewoon een heleboel. Ik zie dat als dierenmishandeling omdat je zijn geluk ernstig in de weg staat. En bij al die hondenvergelijkingen moet misschien ook wat meer nagedacht worden, een border collie op een flat heeft alsnog véél meer bewegingsruimte dan een paard in een stal en een hond is er wél voor gemaakt grotere porties in één keer te eten, aangezien het een roofdier is.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:12

euh Amanda, dit is echt een typische splinter/balk situatie.

er wordt niemand op de persoon aangesproken. De manier van huisvesten staat alleen ter discussie. Vanuit discussie ontstaat groei. Wellicht steken we nog iets van elkaar op.
Ik vraag me wel af wat er in jou gebeurt dat je het zo lastig vindt dat andere mensen een andere mening hebben over dit onderwerp.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:13

Joolien schreef:
z0rr0 schreef:

haha ja sorry, gaat helemaal goed hoor :') binne buiten ik begin t nu zelfs door elkaar te halen.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:16

Lusitano schreef:
Amanda, ik maak zelf wel uit waar ik over 'zeik'. We hebben hier een volwassen constructieve discussie waar je gewoon van kan wegklikken als je er niet meer tegen kunt.
Dat is het mooie van internet!
eigenlijk mogen de mensen die er een andere mening op nahouden dan jij er dus eigenlijk gewoon niet meer over zeuren?

van mij mag iedereen zijn of haar eigen mening hebben en uiten. maar daar ligt hier dus wel het hele probleem. er zijn meer mensen die hun paard niet zoveel land kunnen biede als jij dan dat ze het wel kunnen. die mensen durven dat hier geen eens meer neer te zetten omdat ze compleet afgebrand worden. hier op het forum maar je alleen maar je mening geven als het gaat om zo natuurlijk mogelijk paarden houden. dat er weinig natuurlijks meer is aan de manier waarop de paarden hier gehouden worden praten we maar niet over. dat een afgezet stukje land niet natuurlijk is, verzwijgen we. kunstmatigeinsiminatie, kuil, hooi, krachtvoer, beslag, hoefsmit, veearts etc etc etc etc, allemaal niks natuurlijks aan. maar wel mensen de grond in discuseren wanneer een paard anders word gehouden dan 24/7 buiten. maar let wel, dan wel met deken want dat is zo lekker natuurlijk

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:16

Dani_ schreef:
Lusitano schreef:

Maar dan enkel in zijn eigen pis en stront.

mijn paard staat niet enkel op stront en pis :') maar die discussie daar gelaten.
tja eigenlijk is t gewoon t zelfde hoor. mijn hond kan mischien iets meer op mn werk.
een rondje lopen door de kantine :(:)

maar zolang ze gewoon vrolijk zijn zie ik t probleem niet!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:17

ok, dus je hebt zelf niet voldoende land tot je beschikking?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:17

@ Joviban: Ik snap niet waar je het idee vandaan haalt, dat als iemand zijn paard binnen wil 's nachts, hij of zij geen ruimte heeft om een paard te houden? Dat zijn toch twee verschillende discussies?

Mijn paard staat zomer en winter elke dag buiten van heel vroeg tot het donker wordt. Tenzij ik ga rijden, dan komt ie er ietsje eerder vanaf, en ben ik nog ruim twee tot 3 uur bezig met vanalles en nog wat rondom mijn paard. Hij heeft een hele grote wei tot zijn beschikking, vriendjes om hem heen en een hele grote stal, waar hij in kan rond draven als hij wil. Maar hij staat niet 24/7 buiten, dus dan 'kan ik hem geen paardwaardig leven bieden of de ruimte?'

Dat vind ik nou weer erg kortzichtig. Ik wil hem binnen om zoveel redenen en ik zal vast niet de enige zijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat mijn paard een rotleven heeft en staat weg te kwijnen, omdat hij niet 24/7 buiten mag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:18

z0rr0 schreef:
Joolien schreef:

haha ja sorry, gaat helemaal goed hoor :') binne buiten ik begin t nu zelfs door elkaar te halen.

_O-

Amanda voel je je soms aangesproken ofzo? Ik vind dat we hier een gezonde discussie hebben, alleen jammer dat jij er zo doorheen komt schreeuwen, over mensen in hun waarde laten gesproken.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:18

Lusitano schreef:

er wordt niemand op de persoon aangesproken. De manier van huisvesten staat alleen ter discussie. Vanuit discussie ontstaat groei. Wellicht steken we nog iets van elkaar op.
Ik vraag me wel af wat er in jou gebeurt dat je het zo lastig vindt dat andere mensen een andere mening hebben over dit onderwerp.

ik spreek ook niemand persoonlijk aan. ik vind dat niet nodig omdat ik nogmaals van mening ben dat wanneer jou paard gelukkig is 24/7 buiten, daar niks mis mee is. maar ik vind het ook niet verkeerd als een paard het doet met minder landuren, voldoende beweging en uitdaging krijgt en gelukkig is.
hier op bokt word je nog net niet beschuldigd van dierenmishandeling als je je paard minder als 12 uur per dag buiten hebt staan. die veroordelingen gaan mij te ver

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:19

je moet toch ergens beginnen. Ik zeg nergens dat mensen niet mogen mee discussieren.
Ik heb een mening, dat is handig in een discussie. Waar ik nog niet zeker van ben is wat jouw mening in deze is. Behalve dan dat je het erg onprettig vindt dat er op (in onze ogen) tekortkomingen in de richting van je paard wordt gewezen. Als jij zo overtuigd bent van zijn welzijn kan je je toch totaal niet druk maken om wat ik daar over te zeggen heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:20

kimmie261 schreef:
tuurlijk is een paard een huisdier,een doorgefokte mega grote kwpner is niets natuurlijks meer aan hoor,net zo goed als dat een chihauhau geen wolf meer is en schapen hoort te vangen als levensbehoefte...

Kom even bij mijn "doorgefokte mega grote kwpn-ers" kijken dan. Dat zijn toch echt gewoon paarden hoor, met nog steeds dezelfde anatomie, fysiologie, belevingswereld, instincten, natuurlijk gedrag en natuurlijke behoefte als duizenden jaren geleden.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:21

Lusitano schreef:

ik? ik sta op een pensionstal.
zomers paarden in t land.
s'winters gebruik van bak en paddocks

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:22

mirgino schreef:
tuurlijk reageren die mensen niet [nog steeds reageren hier geen mensen die geen of weinig land ter beschikking hebben. raar want kijk naar een 5(?) sterren manege chardon. het staat er bomvol maar toch lijkt heel bokt een eigen stal te hebben en heeft heel bokt tig uren per dag land. ]

dan word je hier helemaal afgebrand dat je geen paard waardig bent.

daar zijn al wat topics over geweest.

ik ben blijkbaar niet de enige?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:27

amanda1980 schreef:
Lusitano schreef:

ik spreek ook niemand persoonlijk aan. ik vind dat niet nodig omdat ik nogmaals van mening ben dat wanneer jou paard gelukkig is 24/7 buiten, daar niks mis mee is. maar ik vind het ook niet verkeerd als een paard het doet met minder landuren, voldoende beweging en uitdaging krijgt en gelukkig is.
hier op bokt word je nog net niet beschuldigd van dierenmishandeling als je je paard minder als 12 uur per dag buiten hebt staan. die veroordelingen gaan mij te ver

Maar dat ben ik met je eens. Ik ga er alleen niet vanuit, net als jij, dat iedereen zijn best er voor doet om de situatie te verbeteren. Daarom haal ik ook de vergelijking met de hond in het kooitje aan.
en ik zeg ook niet dat al die paarden die 'slechts' een paar uur per dag buiten komen zo diepongelukkig zijn. (ik weet niet of een paard dat zo ervaart eigenlijk)
denk alleen dat wij als mensen in het algemeen sommige dingen normaal vinden die we met een ander dier in een vergelijkbare situatie absoluut niet zouden accepteren.
Dat is met 2 maten meten!
Dan gaat het er ook om dat de mogelijkheid om het anders te doen ons nauwelijks geboden wordt. Ik heb daar ook een behoorlijke tijd naar moeten zoeken.
Daarom zou ik eerder pleiten voor strengere regelgeving rondom paarden houden.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:27

z0rr0 schreef:
Lusitano schreef:

s'winters gebruik van bak en paddocks

nee, ik was nog opgeslokt door mijn discussie met Amanda :D
maar daar ga ik nu mee stoppen, ik ga even lekker op mijn paard zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:29

@Emerald: dat was naar aanleiding van het "er is nu eenmaal niet genoeg ruimte om alle paarden buiten te laten lopen" (oftwel "ik heb een goed excuus om mijn paard op te sluiten in een hokkie").
Zo te lezen, heeft jouw paard het zo slecht nog niet met het hele jaar door dagelijks hele dagen buiten. Je hoeft het dus niet persoonlijk op te vatten als het niet over jou gaat. :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:29

s'winters gebruik van bak en paddocks[/quote]
nee, ik was nog opgeslokt door mijn discussie met Amanda :D
maar daar ga ik nu mee stoppen, ik ga even lekker op mijn paard zitten![/quote]

haha oke, nouja veel plezier :D
k ben al geweest voor de dag.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:31

Lusitano schreef:
je moet toch ergens beginnen. Ik zeg nergens dat mensen niet mogen mee discussieren.
Ik heb een mening, dat is handig in een discussie. Waar ik nog niet zeker van ben is wat jouw mening in deze is. Behalve dan dat je het erg onprettig vindt dat er op (in onze ogen) tekortkomingen in de richting van je paard wordt gewezen. Als jij zo overtuigd bent van zijn welzijn kan je je toch totaal niet druk maken om wat ik daar over te zeggen heb?

ik maak me er ook weinig druk over. ik kom er gewoon voor uit dat mijn paard op dit moment maar 1 uur per dag land heeft. heel veel andere durven dat hier op bokt gewoon niet meer omdat je dan een uitbrander krijgt. daar stor ik me aan. ik houd mijn paard toch wel op mijn manier wat een ander daar ook van vind.

dat mijn mening jou niet duidelijk is vind ik verbazend omdat ik die nu al tig keer gegeven heb. is jou paard 24/7 happy, helemaal prima toch? heeft die vanmij ook een tijdje gestaan. is hij happy met 's nachts op stal? ook helemaal goed. heeft die van mij ook een tijd gestaan.
komt je paard minder inhet land en is die even goed happy? toppie toch.
ik ga er vanuit dat niemand zijn paard hier op enkel pis en mest heeft staan maar een stal met schone bodembedekking en een degelijk formaat. net zoals ik er vanuit ga dat niemand hier zijn paard 24/7 tot aan zijn koten in de bagger heeft staan op een kaal gevreten stukje gras maar dat er voor gezorgt word voor een droog stuk grond met schuilmogelijkheden en voledoende eten.

waar ik me wel aan irriteer is dat er hier gezeurt word over alles moet natuurlijk maar daar niet naar handelen. zeg nou zelf, idereen hier laat de hoefsmit toch komen? hoeveel van jullie laten natuurlijk dekken (zonder dat de hengst erop word gezet na aanwijzing van de mens)? iedereen begrenst zijn paard toch door hekken en lijnen?
de een heeft nou eenmaal meer keus en mogelijkheden dan de ander.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:34

amanda1980 schreef:
Lusitano schreef:

Maar dat ben ik met je eens. Ik ga er alleen niet vanuit, net als jij, dat iedereen zijn best er voor doet om de situatie te verbeteren. Daarom haal ik ook de vergelijking met de hond in het kooitje aan.
en ik zeg ook niet dat al die paarden die 'slechts' een paar uur per dag buiten komen zo diepongelukkig zijn. (ik weet niet of een paard dat zo ervaart eigenlijk)
denk alleen dat wij als mensen in het algemeen sommige dingen normaal vinden die we met een ander dier in een vergelijkbare situatie absoluut niet zouden accepteren.
Dat is met 2 maten meten!
Dan gaat het er ook om dat de mogelijkheid om het anders te doen ons nauwelijks geboden wordt. Ik heb daar ook een behoorlijke tijd naar moeten zoeken.
Daarom zou ik eerder pleiten voor strengere regelgeving rondom paarden houden.[/quote]

dat ben ik dan weer met je eens. van mij mag de regel minimaal 4 uur per dag vrije beweging er ook door heen komen even als de regel 2x de schofthoogte in het kwadraat wat betreft boxen. er worden ook weinig mogelijkheden geboden