Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:22

e_horse schreef:
Ojajoh schreef:
jammer voor de paarden die nu naar binnen gaan, het gaat juist deze week weer wat opknappen!

Ja, want het is tenslotte 1 september geweest.. dus :+ dan is het koud en moeten de paarden hoognodig weer naar binnen.

Hier verderop staat een paard dat de hele warme voorzomer een deken op had, 25 graden of niet.. en het werd 1 juli en de deken ging af en bleef af. Hoe koud en nat het ook werd..
Dus per 1 mei de wei op en per 1 september weer op stal. Want zo hoort het.. ;)

Wat een omzin.. je kijkt naar de omstandigheden.. gaat het niet meer gaat het nou eenmaal niet meer..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:31

Hier gaan ze niet naar binnen in de winter, sowiezo gaan ze altijd 's nachts/'s avonds naar binnen het hele jaar door maar in de winter lopen ze (twee) gewoon met twee dikke dekens op en gaan met die banaan. Maar dan staan ze niet op het gras hoor, dan staan ze op een stenen pad met lengte van één weiland en krijgen ze daar kuilgras. Niet iedereen heeft die mogelijkheid, maar ik ben blij dat we dat hier wel hebben.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:24

a horse:

nee, een paard hoort gewoon 24/7 265 dagen in het jaar buiten te staan
ik ga jou tenslotte toch ook niet voor 20 uur opsluiten in een stal en dan een paar uur laten luchten ??
als die niet langer op stal staat ??

chaos:

mijn ponys staan NOOIT te drammen dat ze na binnen willen..
want ze komen niet binnen te staan..

sjonnie48:

haha sorry ik moet echt ff lache.. die van mij staan 24/7 buiten .. ook in het donker.
het is maar hoe je je paard opvoed.. mijn ponys kunnen genoeg zien in het donker en zijn heus niet bang..
haha sorry,, maar wat een onzin.

mimeslosydy:

toen in nog op een pensionstal stond, was dat 1 van mijn eisen dat mijn ponys na buiten moeten..
die hebben dan eerst snachts binnen gestaan, daar kan ik opzich nog wel mee leven.
het is maar wat je wilt met je paard, de meeste intresseert het niet wat er met zn paard gebeurd..
nu heb ik lekker 2 eigen weilanden..

Elmira,

die van mij staan ook af en toe in de blubber.. hebben nog nooit mok gehad .. nog NOOIT
Laatst bijgewerkt door bello2005 op 04-09-11 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmira

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:26

Mijn paard staat heel wat blijer nu 's nachts droog op stal dan tot d'r knieën in de blubber waardoor ze mok heeft en haar ijzers kwijtraakt :D :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:00

Er komen ook wel lekkere vergelijkingen langs zeg , tjongejonge :P

Al met al blijft het gewoon zo :

Het fijnste voor vrijwel elk paard is om van veulen af aan gewoon lekker dag en nacht op de wei te staan. En dan een FIJNE wei met goede bodem , genoeg gras , stabiele vriendengroep , genoeg ruimte om zich terug te trekken uit de groep als ze even alleen willen zijn , stuk zand en bestrating waar ze op kunnen lopen als de wei (een klein deel van het jaar !) te nat is en waar ze sowieso ook lekker kunnen slapen en rollen in het zand.

Dan een vrij toegankelijke stal er bij , die ruim / hoog / licht genoeg is en goede geplaatst is zodat de paarden er graag in staan en zich er veilig in terug kunnen trekken. Wanneer het rotweer is moet er zowel op stal als op de bestrating / paddock hooi gevoerd worden zodat ze ook dan zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen staan.

Kun je het bovenstaande realiseren dan heb je het ideale plekje voor je paard. Het kan nog (veel) beter natuurlijk maar een dergelijke plek is voor vrijwel elk paard gewoon heel erg fijn , daar kunnen ze lekker zichzelf zijn en hun eigen ritme / leven leiden :)

Al het andere is toch wat minder...

Heb je een paard op een rotwei waar hij de hele dag in de nattigheid staat , dan is dat NIET tof voor een paard dat hij nergens droog kan staan , lopen en eten. Of als hij alleen staat. Of met een vervelende groep paarden waar geen klik mee is , of waar alleen maar een schuilgelegenheid is die ze eng vinden waardoor ze er alsnog geen gebruik van maken.....

Sluit je een paard op in de stal dan is dat OOK niet tof , als ze de wei niet zo fijn vinden (door bvb. bovenstaande redenen...) en liever op stal gaan dan lijkt dat heel fijn , maar houdt eigenlijk gewoon in dat je wei niet paardvriendelijk genoeg is.....

En al willen ze graag op stal , even later willen ze er net zo graag weer uit maar dan ligt degene die die deur open kan doen lekker op 1 oor te genieten van het idee dat het paard zo graag naar binnen wilde :P

Of het nu een wei of een stal is , je paard opsluiten op 1 bepaalde plek zonder eigen keuze is gewoon sowieso niet leuk voor een dier.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:04

ik heb er geen last van gehad heb ze gewoon 24/7 buiten, nergens iets kapot gelopen en meer gras dan ooit.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:13

@ bello 2005 , als je goed leest zie je dat ik het sarcastisch bedoelde , die van ons staan altijd buiten ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:23

precies sjonnie ,ik zag het wel en ik weet wat je bedoeld, ik zag aan het begin van dit seizoen dat er veel paarden nog niet op de wei gingen terwijl het wel al mooi weer was en het gras er al stond.. straks zal je zien dat als de weidetijd voorbij is en het nog wel weer mooi wordt er dan stallen zullen zijn die dan de paarden niet naar buiten zetten omdat dan het seizoen om is..ik denk dat je in deze tijd wat flexibeler met weidegang om moet gaan ...dus misschien iets eerder beginnen...als de wei te nat is alles er even af als dat nodig is en wat later nog s een periode erop

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:54

Daar ben ik het helemaal mee eens. Een vaste weideperiode is vooral om gezeur te voorkomen, maar heeft niet met goed weide/grasmanagement te maken. Je kunt beter kijken hoe je wei er bij ligt en hoe de paarden zich gedragen op die wei (rustig, of veel kapot lopen) en dan beslissen wanneer en hoe lang ze op de wei kunnen lopen. Zo doe ik het hier ook. Voorjaar was harstikke droog, dus na de vorstperiode konden ze op het land blijven lopen en tot juni was het prachtig weer!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:00

de helft van de paarden bij mn verzorgpaard staan 24/7 buiten, maar het land is nog niet zwart gelopen eigenlijk ondanks de vele regen.
de andere helft staat in de paddock , omdat het dravers zijn waarmee gekoerst wordt en het land een beetje verder is daarom staan die bij huis.

maar ze zijn van plan de rest van de paarden deze week ook weer naar binnen te halen, want het weer wordt er maar niet beter op...

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:01

Hier ook op de wei, wel of geen weer, gelukkig vind de stalhouder het absoluut geen probleem.
Mijn paard komt alleen met onweer binnen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:21

Vorig jaar is mijn paard veel meer op de wei geweest ja.
We hebben hier kleine landjes waar 1 a 2 paarden op kunnen en
als het erg geregend had, moesten ze toch in de zandpaddocks.
Echt balen.. Maar ben al blij dat ze lekker naar buiten kon.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:32

sjonnie48 schreef:
e_horse schreef:
Ja, want het is tenslotte 1 september geweest.. dus :+ dan is het koud en moeten de paarden hoognodig weer naar binnen.

Hier verderop staat een paard dat de hele warme voorzomer een deken op had, 25 graden of niet.. en het werd 1 juli en de deken ging af en bleef af. Hoe koud en nat het ook werd..
Dus per 1 mei de wei op en per 1 september weer op stal. Want zo hoort het.. ;)

Lijkt een komisch verhaal wat je schrijft , maar helaas zijn er veel van deze mensen onder ons
maar het kan nog erger, hier is een manege , mag je paard in het seizoen op het land , maar dat binnen en buiten zetten moet je zelf doen , als je dan naar je paard gaat om te rijden en hem daarna in de wei zet , moet je weer terug om hem binnen te doen , das te gek , dus paard blijft hele zomer binnen , behalve 1 keer toen het 30 graden was , toen mocht ie naar buiten op een postzegel land in zijn eentje [ anders wordt ie getrapt ] .
En de nacht buiten laten is natuurlijk veel te gevaarlijk , want dan kan het paard niks zien , heeft het koud en is bang in donker |(

Sneu he... |(
Helaas gebeurt dit erg veel.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:34

bello2005 schreef:
a horse:

nee, een paard hoort gewoon 24/7 265 dagen in het jaar buiten te staan
ik ga jou tenslotte toch ook niet voor 20 uur opsluiten in een stal en dan een paar uur laten luchten ??
als die niet langer op stal staat ??

Ik neem aan dat je met a horse mij bedoelt ;)

Ik ben het helemaal met je eens! Paarden horen niet in een stal, tenzij het een open schuilstal is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 19:51

Mijn paard staat sinds een paar dagen weer in het weiland, gelukkig.
Hopelijk krijgen we nog een drogere tijd, dan kunnen ze nog wel tot en met oktober op het land blijven.
Daarna gaan ze sowieso in de paddock overdag.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:05

bello2005 schreef:
chaos:

mijn ponys staan NOOIT te drammen dat ze na binnen willen..
want ze komen niet binnen te staan..

Dus.... ???

Ik ben blij dat ze het doen, hoeven wij niet elke avond 25 paarden achter in het land op te halen. Dan ben je ff bezig. :j

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:17

bij ons blijven ze meeste van de tijd lopen.
soms gaan ze weer is terug naar stal

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:25

Onze paarden hebben dit jaar veel meer op wei gestaan als vorig jaar...eigenlijk bijna continu zodra er weer gras stond.

Ze staan zowieso 24/7 los, omdat we een uitloop aan de stallen hebben die ze kapot mogen lopen.
Maar op wei komen ze normaal gesproken alleen als er voldoende gras staat en het niet te drassig is.
Geen idee waardoor het komt. Misschien groeide het gras vlugger toen het eenmaal begon te regenen en toen het droog was, konden ze niet veel schade aanbrengen aan de wei.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:56

ik ben bang dat het bij ons laatste week is dat ze op het land staan als het zo door blijft regenen...
Hebben jullie paarden dat ook dat ze de ijzers steeds verliezen in de klei? Het is dat ik het zo naar mijn zin heb op stal. maar die klei/veen is echt klote met regen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:14

Tot nu toe blijven ze er bij die van mij nog netjes onder zitten, bij mij staan ze ook op kleigrond.
Het begint nu toch wel slechter te worden, als het zo door gaat ga ik helaas toch echt het land afsluiten zodat ze alleen nog maar de bak in kunnen en dan gaan ze voor de nacht helaas weer op stal.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:21

claudianoa schreef:
ik ben bang dat het bij ons laatste week is dat ze op het land staan als het zo door blijft regenen...
Hebben jullie paarden dat ook dat ze de ijzers steeds verliezen in de klei? Het is dat ik het zo naar mijn zin heb op stal. maar die klei/veen is echt klote met regen

hebben wij ook heel veel last van gehad, nu houd de smid er rekening mee, en gebeurt het veel minder.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:57

claudianoa schreef:

Ik weet niet of wij op klei zitten, maar hier ook ijzers kwijt door de blubs..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:12

in de klei verliezen ze niet gauw ijzers hoor :n

veen wel :j

klei= glij

veen is wegzakken ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:17

Klei = idd glij, het ijzer paard liep vandaag enorm voorzichtig in het land. Of iig als ze niet als een achterlijke horde door het land sjeeste omdat ze zo druk waren. Meters slidings in het land := Ik hield mijn hart vast. Zullen er de komende dagen wel weer niet op mogen, maar dan gooi ik ze gewoon in de bak. MOeten ze het daar maar mee doen. Land is echt té nat en lopen ze echt niet fijn meer op.... Grmbl, ongelooflijk (*U(@#U$(*@(*#u$(*u weer!!! Echt, ben het zo zat, bah.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:23

Hier valt het echt nog mee, de blubber. Dus ook nog geen ijzers kwijt.
Gisterenavond/vanacht heeft het flink gestormd en geregend, maar ik gooi ze zometeen weer de wei op.
Het scheelt misschien dat het gras nog niet te kort is.
Uiteraard trekken ze slipsporen als ze gaan rennen, maar gelukkig doen die 2 merries van ons dat niet zo vaak.