welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:58

Bij de stal waar ik rij is de prijs per maand 25 euro voor pensionstalling omhoog gegaan ivm hooi/stro prijzen. De lessen zijn veranderd van 6 weken echt vakantie (en dus niet betalen), naar het hele jaar door les, maar wel minder lessen in die 6 weken vakantie (die nu dus achter de rug zijn. Die lessen waren er wel zoveel dat iedereen die wilde ook kon rijden). Voor de rij-klanten is het dus alleen zo dat je nu geen anderhalve maand niet betaald. Je betaald nu het hele jaar, maar kan ook het hele jaar komen rijden. De pensionklanten betalen dus wel meer per maand. De verhoging gaat eraf als de prijzen weer worden als het vorig jaar. Nu maar hopen dat de prijzen ooit weer gewoon worden.. Meestal betekend eens omhoog altijd omhoog..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:27

WhySoWhite schreef:
Pff ik sta echt op de verkeerde plaats. hier is de stalling 15 euro omhoog + de lessen 3 euro duurder zijn geworden dus dat is voor mij 40 euro meer in de maand dus kom ik € op schrik niet 640 euro per maand aan enkel stalling en lessen en dan nog de ijzers... bizar eigelijk he.... :o

vind wel dat het hooi erg slecht is, veel distels en stengels dit jaar.. bij jullie ook? en het stro is wat bruiner

he?! :? Wat voor stalling sta jij dan? Vast met een heleboel faciliteiten. Ik kan van dat bedrag 3 paarden pension stallen gewoon....[/quote]

€ 640 ??? per maand?? Nou dan kocht ik een fiets....

[url]Is eventueel wel een optie, want ik heb inderdaad geen fiets haha[/url]
maar jij praat over stalling en lessen €640 hier praten ze alleen over de stalling, wat kost die alleen zonder de lessen? want als jij b.v 5 x per maand lest voor €40 euro ben je al €200 kwijt aan lesgeld dan kost je stalling nog €400 en dat is nog kei duur maar als je b.v in de buurt van de randstad staat en alle faceliteiten hebt dan ben je makelijk duur uit.[/quote]

ik ben 600 zonder lessen kwijt, en omdat ik in pension sta zijn mijn lessen goedkoper
maar heb wel een goede binnenbak 2 fijne buitenbakken en heeeel goede zorg voor de paarden!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:36

Haha ik heb alleen een buitenbak en goeie zorg, ik vind het genoeg :P

Onze stalling is vanaf oktober 10 euro duurder.
Vind ik redelijk.

Blackbold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:55

Ik betaal 195 euro en dat blijft ook zo :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:10

Het is natuurlijk niet alleen stro wat de prijzen omhoog jaagt. Kijk eens naar het hooi door deze natte zomer! En als ik de berichtgeving moet geloven in de agrarische sector, dat de overheidssteun er af gaat voor de boeren (http://www.nu.nl/economie/2621584/steun ... rzien.html), gaat het straks nog veel duurder worden allemaal. :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:16

Bij ons is deze week aangegeven dat de huur 10 euro omhoog gaat, met heel veel excuses dat het echt nodig is.
Dat komt niet zo zeer door het hooi en het stro- doen we zelf en er is meer dan genoeg- maar omdat de pacht voor het land meer dan 3 x zo duur is geworden.....

Ik ga dus van 175 naar 185... het is de eerste prijsverhoging in 3 jaar. Ik vind het alleszins redelijk.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:03

Onze stal gaat met 5 euro pm omhoog per 1 november. We krijgen helaas maar 2 keer in de week stro en daar moeten we het mee doen..Dus 2 balen in de week, die gaan er dan helemaal in dus dat word oppotten. Gelukkig staan ze de hele dag buiten :) We kunnen een baal bij kopen voor 7 euro :oo

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:04

Bij ons gaat het ook met 10 euro omhoog per 1 oktober.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:05

Jastie, kun je dan niet met wat anders combineren dat goedkoper is?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:06

Bij ons gaat er niets omhoog. Het stro & het hooi zijn niet inbegrepen. :P Hooiprijs blijft hetzelfde, maar de stroprijs gaat wel met een paar euro omhoog, hoeveel dat gaat worden weet ik niet.. Gelukkig blijft paardje zo veel en lang mogelijk buiten :j

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:19

JastieHorse schreef:
Onze stal gaat met 5 euro pm omhoog per 1 november. We krijgen helaas maar 2 keer in de week stro en daar moeten we het mee doen..Dus 2 balen in de week, die gaan er dan helemaal in dus dat word oppotten. Gelukkig staan ze de hele dag buiten :) We kunnen een baal bij kopen voor 7 euro :oo

2 balen in de week red je het niet mee???
Ik heb een hele vieze merrie, maar gebruik echt maar 1 per week hoor en dan staat ze heerlijk ruim im het stro...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:30

Tamadine schreef:
JastieHorse schreef:

Ik heb een hele vieze merrie, maar gebruik echt maar 1 per week hoor en dan staat ze heerlijk ruim im het stro...

hoe doe jij dat dan?
wij hebben grote balen op stal en elke dag gaat er 1 grote plak in de box :j
en elke dag 1 bijna volle kruiwagen vuil eruit.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:32

twee balen in de week red ik 't ook echt niet mee hoor! Zelfs bij mijn schone paard niet!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:37

jamiroquai schreef:
Jastie, kun je dan niet met wat anders combineren dat goedkoper is?

Hoe bedoel je?

Opzich moet ik het wel gaan redden met die 2 plakken stro per week. Zo'n plak is dus hetzelfde als een baal stro. Stal eigenaresse gooit het erin dus ik kan dan 2/3 dagen niet opstrooien maar als ik oppot staat ze iig niet kaal. Ze is gelukkig een hele schone merrie, zeker als ze 7 uur per dag buiten staat :j Het is helaas niet anders. Ze weet nog niet zeker trouwens of ze 7 euro voor een plak gaat vragen, dat gaat ze nog even uitzoeken. Het hooi gaat iig niet omhoog. In totaal ga ik dus 5 euro omhoog en soms dan wat extra's mocht ik meer stro nodig hebben. Ik sta alsnog erg voordelig voor wat ik krijg!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:42

als je stal van 2 bij 2 meter hebt dan red je 't maybe ha ha. Maar op mijn vorige stal ging er van zo'n groot pak ook per dag 1 plak per paard bij mij in! Daarna op vlas daar gezet en dat ging veel beter!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:49

Mijn stal is 3 bij 3. En het zijn echt hele grote plakken he..je hebt ook nog verschillende grote balen. Mocht ik het niet redden heb ik weinig keus en zal ik bij moeten kopen :j Zolang me meisje maar dik in het stro staat!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:58

ja van die plakken die in die 400 kilo balen zitten hi hi

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:06

wij hebben idd grote balen en elke dag 1 plak in een box van 250x500
Afbeelding

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:08

Ik betaalde 3 jaar geleden 230 euro voor volpension, en dat is in januari 2010 245 euro geworden oa door de tegenvallende oogst.
Per 1 september is de stalling wéér verhoogd met 15 euro, dus nu zit ik in totaal op 260. De tegenvallende oogst is wederom de oorzaak,
maar het mooie is altijd dat de prijs niet meer daalt als de oogst weer beter wordt. Moet zeggen dat het niet veel hoger moet worden,
dan kan ik het gewoon niet meer betalen...

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:16

ja die balen hadden wij ook op de vorige stal.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:25

JastieHorse schreef:

Ik heb een hele vieze merrie, maar gebruik echt maar 1 per week hoor en dan staat ze heerlijk ruim im het stro...[/quote]
hoe doe jij dat dan?
wij hebben grote balen op stal en elke dag gaat er 1 grote plak in de box :j
en elke dag 1 bijna volle kruiwagen vuil eruit.[/quote]

Ik pot sowieso niet op, want dat vind ik echt vies.
Bij mij gaat er ook een kruiwagen per dag uit. Vervolgens hoef ik er vaak 2 plakken van een kleine baal bij te gooien. Vaak de volgende dag dan maar 1 plak en andere keer weer 3 plakken.
Heb een stal van 3*3,5 mtr. Maar misschien scheelt het ook dat mijn merrie onbeperkt hooi heeft en dus geen stro eet en ze staat dan alleen voor de nacht binnen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:31

Wij hebben al wel het verzoek gehad om zuinig te zijn met het nog bruikbare stro bij het uitmesten, maar we hoeven (nog) niet meer te betalen.

Ik mest trouwens 1 keer in de week uit, het nog bruikbare stro wordt onderlaag en daar komen dan 1-2 van die grote plakken op. Ligt een beetje aan het stro. We hebben nu wel echt superstro binnengekregen, dus toen was 1,5 plak genoeg. Verder worden de stallen elke dag opgestrooid. Gaat prima hoor.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:36

Ja hoor ook hier gaan de prijzen, geheel tegen de overenkomst in, nogmaals omhoog. Het laatste woord is er nog niet over gezegd, en ik ben niet de enige met die mening. De FNRS heeft de stal- en manege eigenaren aangeraden om dit te doen, vandaar dat het bij iedereen tegelijk omhoog gaat.

Ik betaal 350 euro voor een containerstal met uitlooppaddock. Nu ga ik 365 euro betalen. Dat is een all-in prijs.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:37

Ik lees veel klachten dat er meer betaald moet worden en als de stro prijzen weer dalen dat het stalgeld dan niet naar beneden gaat.

Ik denk dat de meeste pensionhouders de prijs verhogingen voornamelijk aangeven door dat de fourageprijzen nu hoog zijn, maar dit is echt niet de enige oorzaak hoor!

Wat te denken aan (gemeentelijke) belastingen, waterschapslasten, stroom, water, loonwerker, pacht en huur prijzen, onderhoudsprijzen enz. noem maar op, dit zijn ook allemaal prijzen die zo zoetjes aan steeds omhoog geschroeft worden. Dan heb ik het alleen nog maar over de kosten van de stal, en net als bij de pensionklanten gaan ook de leefkosten van de pensionhouder zelf omhoog. Maar dat wordt helaas door de meesten niet gezien... }:0

Ik denk in iedergeval dat de meeste pensionhouders ook graag nog wat verdienen aan hun klanten, ze zijn ten slotte ook geen liefdadigheidsinstelling.

Soms proef ik wel eens dat het gewoon een "vies" woord is wanneer pensionhouders geld verdienen aan hun klanten.

Misschien krijg ik nu wel half (in pensionstaand) bokt over me heen, so shoot me! :+

Ik probeer met deze reactie alleen een beetje meer begrip voor de pensionhouders te kweken, het is echt niet alleen geld als water verdienen hoor vaker is het meer de broek ophouden. ;)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:41

Zwanepol, ben het helemaal eens met je. Maar goed, ook ik sta liever zo goedkoop mogelijk natuurlijk, net als iedereen. Maar het is niet altijd reeel inderdaad.