Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:42

Nou wij zitten op zandgrond. Hoe fijn dat in de winter is hoe kl*te in de zomer. Al met al heeft het de afgelopen 2 maanden slechts 5-6 dagen geregend dus dat schiet voor geen meter op. blijkt wel met een opbrengst van 35 balen t.o.v. 120 vorig jaar. Van mij mag het wel eens twee weken mooi zachtjes gaan regenen zodat alles bij kan trekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:33

joyce B schreef:
dat is niet verkeerd als hij het voor jullie maait, schudt, op rij legt en perst...

te nat binnen gehaald hooi kun je eventueel in een bult inkuilen.
Landbouwplastic op de grond, balen hooi er op en zo strak mogelijk stapelen, weer landbouwplastic er op, de randen ingraven zodat er geen water bij kan komen en grond of autobanden er overheen voor druk en zodat het luchtdicht afgesloten is.
Zo deed de hobby boer bij ons in de buurt dat vorig jaar. (die heeft zelf een hooipers, dus voor hem de goedkoopste oplossing)

hooi wat nog te nat is gaat geheid broeien. Heb zo eens 50 pak weg kunnen geven aan koeienboer. 50 pakjes trek je niet zo 1 2 3 uit elkaar en als het langer ligt gaat het toch vaak muf worden en schimmelen (dan wordt het ook stoffig) Dus als je de keus hebt, zou ik het echt laten sealen in plastic. Dat kan ook met kleine (hogedruk) baaltjes! Kost wel wat meer (3,25 a 4 euro per pakje voor persen en wikkelen in plaats van ongeveer 70 cent voor alleen persen)

Los stro er onder en los hooi er overheen werd mij ook als tip gegeven. Dan kan het vocht uit de balen of condens in dat losse hooi trekken (en komt daar soms de schimmel op) en blijven je balen mooier. Helpt ook tegen stof van buitenaf!

Heel erg bedankt voor de informatie! Denk er zeker aan de volgende keer dat het weer te vochtig is :) Want hij kan het wel laten sealen inderdaad in kleine pakjes :) Want schuimende pakken hoef ik niet meer :P (dus een deel is op de mestbult belandt...)

Ja, hij voor die 1.60 per pak doet hij dat allemaal :) + een landcontrole, om er zeker van te zijn dat wij geen JKK ertussen hebben zitten. Hebben wij ook erg veel geluk mee! (want het is wel een groot loonbedrijf met aardig wat personeel), wij kennen de oude baas ook goed en al jaren en hij vindt het leuk om de buurt nog te doen (al schakelt hij ook wel eens personeel in natuurlijk) dus daar hoeft hij niet heel veel aan te verdienen. Want dit kost hem meer tijd dan het hem oplevert, ons landje is immers heel erg klein :P (ik verwacht nu ook maar 20 pakken, maar hoop op meer natuurlijk!)

Wij zitten trouwens op kleigrond, fijn in de zomer inderdaad haha houdt water vrij lang vast maar zodra het te lang regent is het 1 bende...

b485

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:54

Vraagje voor de hooikenners onder jullie. Wat geef ik best aan een te dikke pony? Eerste snede van dit jaar of wacht ik op de tweede snede? Zit er in de eerste snede niet veel fructaan omdat het gras niet kon groeien door de droogte?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:13

b485 schreef:
Vraagje voor de hooikenners onder jullie. Wat geef ik best aan een te dikke pony? Eerste snede van dit jaar of wacht ik op de tweede snede? Zit er in de eerste snede niet veel fructaan omdat het gras niet kon groeien door de droogte?

Ik zou zeggen zo oud mogelijk! Die voorraad van 3 jaar terug ofzo ;-) En als je niet anders kan krijgen inderdaad liever tweede sneede van onbemest, arm, land. En misschien de helft van het rantsoen door stro vervangen.

Hier in de omgevingen worden de paarden op het land (opfokgroepen op grote stukken land) al bijgevoerd. Alles is al kaal gevroten, dat was vorig jaar echt nog niet rond deze tijd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:39

ook in oud hooi kan veel fructaan/suiker zitten (dikmaker), maar weer weinig vitaminen en mineralen.
Als je late 1e snee hebt dan heb je meestal langer, uitgegroeid stengelig gras. Dat is weer beter dan 2e snee die daarvoor bemest is en minder lang door heeft kunnen groeien.
Suiker kun je omlaag krijgen door het te weken voor het voeren. minimaal een half uur tot een uur haalt het suikerniveau heel erg naar beneden maar is nog niet zo lang dat je ook alle vitaminen en mineralen kwijt raakt.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 09:24

Plus heel droog hooi geven en zeker geen kuil. Kuilgras bevat heel veel eiwitten, vaak zoveel dat je niet eens brokken hoeft bij te voeren.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:55

Wij hebben vorige week 22 grote ronde balen binnen gehaald van ons land.
Weer prachtige kwaliteit :j Wat een heerlijk gevoel is dat.

Van 2010 hebben we nog 20 balen over, dus wij zijn weer voorzien voor een jaar lang goed hooi/kuil.

We gaan wel een tweede snede eraf halen. We weten nog niet zeker of we weer kuilbalen laten maken of hooipakjes.
Dat ligt eraan of er een afnemer is ;) (omg. Emmen)

We hebben gelukkig een wat lager gelegen stuk grond. Meestal iets natter, maar met de droogte komt dat zeer goed uit ;)
Ons gras is altijd mooi groen en groeit zelfs met deze droogte goed.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:48

waar omgeving emmen, als ik vragen mag!?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:18

b485 schreef:

Ik kies zelf voor mijn dikkerd altijd 2e snede hooi als ik moet inkopen, zit vaak toch minder energie in. Wij hooien ook van eigen land, maar hooien ook bewust tot het heel grofstengelig is. Daarom hooien wij wel later dan de mensen om ons heen; over 2 week wordt ons land gehooid.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:18

Hoe lang kun je grote balen kuil in plastic bewaren? Kun je bijv de pakken van 2010 nog de komende winter gebruiken?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:52

ligt eraan hoe het ingepakt is, wat voor spul is het? Hoeveel wikkels zitten erom? Heb je katten op je erf lopen? Hoe staan ze gestapeld?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:07

Ik heb in de winter van 2010-2011 de balen van juli 2009 opgemaakt. Geen probleem mits de balen niet lek zijn. De balen die natter waren, waren nog steeds wat natter, de balen die mooi droog waren nog steeds mooi droog. Enkele baal had een vies plekje. Paarden aten het ook nog steeds prima en zagen er goed uit op alleen ruwvoer.

"Droog" bewaren en beschermen tegen beschadigingen is belangrijk. Hier staan ze op de stenen, pallets zou misschien beter zijn omdat ze dan droog van de vloer staan en je minder doorslaand vocht hebt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:54

Vorig jaar de helft van m'n 'eigen' landje gehooid, kwamen 18 baaltjes vanaf. Is ook een klein stukje.
Nu heb ik via via een landje gevonden wat ik mag hooien, is wel wat groter, heb net alles rond gekregen.
Alleen nog even kijken wanneer het goed weer is, zodat ik het kan laten maaien.....
De bewoners die er over uit kijken klagen namelijk wel bij de eigenaar dat het momenteel al een tijd erg lang staat.
Ga zo maar eens de loonwerker bellen.

Iemand enig idee wanneer het een goed idee is om te laten maaien?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:57

b485 schreef:

Ik ben geen hooikenner, maar heb wel ervaring met dikke pony's. Graszaadhooi :j Het gras heeft al zijn energie omgezet naar de zaden en die zijn gedorst. Er zit dus nauwelijks wat in. Ik meng dit met 2e snede weidehooi en die van mij doen het er super op. Ze zijn voor het eerst in jaren niet meer te dik :)

Ik ga dit jaar voor het eerst mijn weilandje laten hooien. Nu maai ik het iedere 2 weken en laat dat gras wegteren, zonde eigenlijk, zeker met die huidige hooiprijzen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:47

Niemand kan zeggen wanneer je kunt maaien, dat moet je zelf inschatten.
Wat wil je, mooi uitgegroeid gras of wat jonger.....hoe groeit het...is je wei nat of droog...wil je inpakken of losse baaltjes....gewone baaltjes moet het echt droog zijn, liefst 3 tot 5 dagen schudden...is zo ontzettend afhankelijk van het weer...goed op de verwachting 14 dagen vooruit kijken en vaak weet de loonwerker ook heel goed wat het weer wordt,.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:10

Stel je hebt gehooid, gekuild of voordroog verpakt... kan iemand mij aangeven hoe lang het 'om en nabij' in de pakken moet 'rijpen' voordat je het kunt gaan voeren?

Ik heb zelf hooi in plastic balen laten verpakken ( door het mooie weer was het zo droog dat het eigenlijk gewoon hooi werd ipv 'voordroog') en ik vraag me af wanneer ik die nu eigenlijk mag gaan voeren. er zal voor alle soorten toch een soort van 'bestervingsperiode' gelden?
Wie vult mijn lijstje in?

Hooi.... na ..... weken
Kuil (vochtig) .... na .....weken
Voordroog (erg droog, bijna hooi)... na .... weken

Dank vast!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:16

Ha Jeannepauli, daar ben ik ook naar op zoek. Ben benieuwd!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:48

Wat mij ooit is gezegd is dat droog hooi 6 weken moet liggen voordat je het mag voeren. Giftige plantjes (met uitzondering van JKK) hebben hun werking dan verloren. Denk dat je 6 weken ook als richtlijn voor kuil kunt aanhouden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:55

Gewoon hooi moet idd 6 tot 8 weken liggen.
Ik heb mijn kuil vorig jaar ook 8 weken laten liggen en toen gevoerd, dat ging best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:05

Wie weet waar ik graszaadhooi in Gelderland kan kopen? Of Noord Brabant? Utrecht?

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:09

Ben nog op zoek naar goed hooi voor mijn Fell en shetlander. Wie weet iets? De mensen waar ik het eerst vandaan had doen het niet meer |(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:13

Waar zit je russel? En hoeveel heb je nodig?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:16

Is graszaadhooi ook goedkoper dan 'normaal' hooi?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:18

Volgens mij scheelt dat niet zoveel, ligt eraan waar je het besteld. Prijzen varieren tot nu toe van 180 tot 320 euro per ton en het is schaars op het moment. Ben al de hele dag aan het rondbellen, of het is duur, of ze hebben het niet meer op ik moet perse een volle vrachtwagen bestellen.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:26

Verschoor Fourage in werkendam heeft graszaadhooi.
Zij kunnen het evt. ook thuisbezorgen met de vrachtwagen.