Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:dat is niet verkeerd als hij het voor jullie maait, schudt, op rij legt en perst...
te nat binnen gehaald hooi kun je eventueel in een bult inkuilen.
Landbouwplastic op de grond, balen hooi er op en zo strak mogelijk stapelen, weer landbouwplastic er op, de randen ingraven zodat er geen water bij kan komen en grond of autobanden er overheen voor druk en zodat het luchtdicht afgesloten is.
Zo deed de hobby boer bij ons in de buurt dat vorig jaar. (die heeft zelf een hooipers, dus voor hem de goedkoopste oplossing)
hooi wat nog te nat is gaat geheid broeien. Heb zo eens 50 pak weg kunnen geven aan koeienboer. 50 pakjes trek je niet zo 1 2 3 uit elkaar en als het langer ligt gaat het toch vaak muf worden en schimmelen (dan wordt het ook stoffig) Dus als je de keus hebt, zou ik het echt laten sealen in plastic. Dat kan ook met kleine (hogedruk) baaltjes! Kost wel wat meer (3,25 a 4 euro per pakje voor persen en wikkelen in plaats van ongeveer 70 cent voor alleen persen)
Los stro er onder en los hooi er overheen werd mij ook als tip gegeven. Dan kan het vocht uit de balen of condens in dat losse hooi trekken (en komt daar soms de schimmel op) en blijven je balen mooier. Helpt ook tegen stof van buitenaf!
b485 schreef:Vraagje voor de hooikenners onder jullie. Wat geef ik best aan een te dikke pony? Eerste snede van dit jaar of wacht ik op de tweede snede? Zit er in de eerste snede niet veel fructaan omdat het gras niet kon groeien door de droogte?
b485 schreef:Vraagje voor de hooikenners onder jullie. Wat geef ik best aan een te dikke pony? Eerste snede van dit jaar of wacht ik op de tweede snede? Zit er in de eerste snede niet veel fructaan omdat het gras niet kon groeien door de droogte?