[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:30

Soraya, als je de mazen nog kleiner maakt zouden de hooisprieten er dan nog wel door heen kunnen?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:02

Soraya85 schreef:
Ik heb om te testen al 2 hooinetten in elkaar gedaan; maar weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik hiervan vind.

Mag ik vragen wat jij merkt als de voor- en nadelen?
Ik overweeg ook om nog een extra net over het hooinet te doen (epplejeck, 3 cm). Het gaat nog steeds te snel naar mijn zin en er valt teveel door de mazen. Bij ons hangt het net, door het gewicht rekt 3 bij 3 al snel op naar groter, ondanks dat het touw wel stevig is en niet kapot gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:12

Dat oprekken komt ook door de knoopjes denk ik...bij ons rekken de netten niet op , wel zouden ze volgens mij nòg wel wat kleiner kunnen dan 30mm want ze eten er echt moeiteloos uit :P

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:41

Het hooi wat ik nu heb liggen; is helaas niet zo heel grof / geen lange stengels. Dus ik denk dat dat wel lukt.

Dribbel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:54

feeders?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:57

Feeders zijn enge monsters die zich vooral op bokt begeven en nieuwe leden versmaden die graag veel posts willen hebben ;-)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:55

:')

Van een nadeel een voordeel maken dus, Soraya :+

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:54

TanteFlavie schreef:
Misschien vinden jullie op deze site ook inspiratie?

http://slowfeeding.com/constructions.htm

Zelf ben ik op zoek naar een palletbox of fruitbox om ook eentje te maken. Al hebben mijn paardjes momenteel door dat "gestolen" hooi lekkerder is dan "gekregen". Dit wil zeggen dat ze liever onder de deur hooi stelen dan te eten uit hun hooibak. En dat gaat ook stukken trager... en ze morsen zo goed als niet. (is een kier onder de deur van mijn hooihok, ik plaats tegenwoordig ook opzettelij het hooi tegen die kier)

De man heeft er zijn eigen constructies geplaatst met voor- en nadelen. Hoe lager je scrollt hoe "wijzer" je wordt!

Oh dat is wel een hele mooie om te onthouden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:50

ik heb deze in de stal staan (ik noem het: de Slowfeeder Deluxe Xtreme):

Afbeelding

Afbeelding

in dit kleine stalletje, achter de wand in het midden zeg maar:

Afbeelding

na het maken van deze foto's heb ik nog wel eea aangepast, zo heb ik langs het kabeltje van het net aan alle kanten een bezemsteel gemaakt tegen het eronderlangs eten, en ik heb de middenbalk in het stalletje weggehaald en vervangen door twee middenbalken, ééntje die nét boven de slowfeeder zit en een hogere. Zneddie (grijze pony) at te makkelijk met Flicka mee waardoor hij vaak haar portie deels opmaakte en ik dus niet goed kon controleren wie nou wat at.
's avonds krijgen ze één portie voor de hele nacht, ieder een hoopje onder het net. hiermee zijn ze lekker lang bezig. de mazen van mijn net zijn 2 cm groot (één cm per kant dus!), met hier en daar een iets groter vakje. in het begin vonden mijn ponies het nogal frustrerend maar ze zijn érg handig en nu is het ding geen enkel probleem meer, kwestie van oefenen.... hiervoor hadden ze vijf hooinetten over elkaar maar dat werkte dus niet, ging alsnog veel en veel te snel. onze haflingers hebben er ook één, maar dan met mazen van 3 cm.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 28-12-11 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:53

Grit schreef:
Soraya85 schreef:
Ik heb om te testen al 2 hooinetten in elkaar gedaan; maar weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik hiervan vind.

Mag ik vragen wat jij merkt als de voor- en nadelen?
Ik overweeg ook om nog een extra net over het hooinet te doen (epplejeck, 3 cm). Het gaat nog steeds te snel naar mijn zin en er valt teveel door de mazen. Bij ons hangt het net, door het gewicht rekt 3 bij 3 al snel op naar groter, ondanks dat het touw wel stevig is en niet kapot gaat.

die dingen van EJ heb ik bekeken, maar die zijn helemaal geen 3 cm. 3 cm per kant ja (dus 9 vierkante cm). als dat ding hangt worden de gaten ruitvormig en zijn ze maar zo 5 cm groot. voor onze beesten iig niet genoeg vertraging.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:53

Leuk stalletje zo +:)+

Wat een apart net , waar heb je dat vandaan ? :)

Ik vind die bakken zo wel eng hoor , zou dat hier niet aandurven , als ze er een poot doorheen steken :P

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:28

het net heb ik zelf met de hand geknoopt.

ik was in het begin ook niet zeker van het rekje eromheen, ben bij de eerste keren gebruiken ook erbij gebleven omdat Zneddie nogal losse voorbeentjes heeft. het rekje, of EEN hekje in ieder geval, is wel nodig omdat hij anders op het netje kan rammen waardoor er zand in het hooi kan komen en het netje kapot kan gaan. én omdat ik als de dood ben dat hij er met de takken van de ijzers in zal blijven hangen.
de eerste paar keer heeft hij wel geprobeerd met zijn benen, maar ik heb het rekje expres op deze hoogte gemaakt, zodat Flicka er ruim overheen kan eten en Zneddie zijn pootjes er niet zomaar in kan krijgen. hij heeft een paar keer met zijn been gedingest, kwam erachter dat het al bij zijn knie bleef steken en gaf het dus maar op. omdat mijn ponies ook niet in de stallen liggen geeft het rekje geen problemen. onze haflingers hebben zo'n zelfde ding alleen is het wat groter en hoger.

een gesloten kist is geen optie omdat ik deze hoogte nodig heb ivm Zneddies benen. hij is er ééntje die snel nerveus is en alles moet kunnen zien en hij heeft snel last van stof, vandaar de keuze voor iets meer opens.
mocht iemand dit ook willen maar de gaten te groot vinden, je kunt vrij gemakkelijk een stevig gaas (fijn betongaas bijv) er tegenaan maken. wordt ie natuurlijk wel zwaarder van.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:31

Wat een prachtig stalletje merrieveulen!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:47

Slowfeeder DeLuxe Xtreme :)) !!
Wat een geweldig net merrieveulen! Jammer dat dat niet commercieel beschikbaar is.
De twee verschillende netten over elkaar functioneren prima, maar die van mij zouden best NOG wat langzamer mogen eten :o .

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:49

die van mij is een slow-eater geworden...
Er wordt gewoon netjes gegeten wat nodig is. Wat dus neer komt op dat we nu onbeperkt hooi voeren. Terwijl we helemaal niet bizar veel geven...
Ze hebben helemaal niet meer de ''alles moet op'' mentaliteit die ik gewend ben (bedoel, sja ik heb een fjord he :') )

Vind wel dat er hier heel ingenieuze dingen voorbij komen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:57

hihi bedankt, schattig he... ik heb het zelf opgebouwd zoals het nu is.

Afbeelding

vwb zo'n net, dat vind ik dus ook. wat er te krijgen is is allemaal 4 cm per kant, en vertraagt wel wat maar eigenlijk niet genoeg. onze grote groep heeft aanhangernetten en dat wil redelijk, maar voor de haflingers hebben we ook zelfgemaakte netten. anders moeten we zóveel geven om ze bezig te houden dat ze moddervet worden.
ik heb voor mijn ponies ook een heleboel verschillende dingen geprobeerd voor ik tot de conclusie kwam dat zelf knopen de enige optie was die voldeed aan de eisen die ik gaandeweg tegenkwam... en zo geschiedde... en ziedaar, de Slowfeeder Deluxe Xtreme!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:58

merrieveulen schreef:
het net heb ik zelf met de hand geknoopt.

Jeetje , wat een werk joh :oo

Dan vind ik onze 30mm netjes toch wel okee hoor , daar ga ik zelf niet tegenop knopen :P

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:11

haha jaaaa maar dan ken je mijn apekoppen nog niet... duivels zijn het. dat net van jou ziet er super uit voor bijv. mijn NRPS, die is wat groter en minder hebberig. Flicka en Zneddie oefenen net zo lang tot ze kampioen netjevreten zijn en dan gaan ze er gewoon helemaal voor...

misschien is het iets typisch, net zoals het feit dat we de graaskorf van Mone de haflinger hebben moeten voorzien van een stukje gaas omdat dat ene gat van 2 cm niet klein genoeg was....

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:18

Respect merrieveulen!
Nu was handvaardigheid nooit mijn beste vak, kun je uitleggen hoe je dat hebt gedaan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:25

kom ik nog op terug, ik moet zo weg nl. zal wel vast verklappen dat het mijn eerste knoopwerkje was en ik dus niet de snelste manier heb gebruikt. doe je dat wel, dan valt het reuze mee.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:34

Ok :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:56

merrieveulen schreef:
misschien is het iets typisch, net zoals het feit dat we de graaskorf van Mone de haflinger hebben moeten voorzien van een stukje gaas omdat dat ene gat van 2 cm niet klein genoeg was....

*snork* dat meen je niet :')

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:45

deze gebruik ik (oa) voor mijn pony's:
Afbeelding
Een quarantainebak voor 15 euro van MP gehaald met een 'uitelkaar gehaald' hooinet eroverheen vastgezet in de vier hoeken van de bak.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:27

pmarena schreef:
merrieveulen schreef:

*snork* dat meen je niet :')

hmmjaaa toch echt... heel erg maar het is de enige manier om haar op onze weides en in haar vaste groep te houden helaas. gelukkig hoeft ze het in de winter niet aan. maar goed het komt er wel op neer dat we hier te maken hebben met een groep paarden die een soort vreetsekte vormt en daarmee hun eigenaren dwingt om vooral scherp, alert en knutselig te blijven... we worden wel constant uitgedaagd hier hoor.

vwb het knopen van zo'n netje, ik had 20 klosjes van 20 meter touw (totale kosten 16 Euro), er zit dus bijna 400 meter touw in het netje.

wat ik zou aanraden te doen is één touwtje in kleine lusjes ophangen. elk lusje moet zo groot zijn als één maasje. in mijn geval was dat dus 2 cm. ik had het touwtje aan een stok gemaakt, en dan steeds vastgezet met een stukje tape. lusje, tapeje,lusje,tapeje, enz enz. tot ik de gewenste lengte had. vervolgens kan je dan met het volgende touwtje beginnen te knopen. op zich maakt het soort knoop niet uit, als het maar niet kan doorschuiven. kan het dat wel dan heb je voor je 't weet te grote mazen of zelfs dat alle touwtjes naar één kant geduwd worden.

het is erg lastig uitleggen zonder foto's merk ik... aaaahh!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:38

Ik loop al vast bij de eerste zin :')
Dat vraagt om een videoclip :D