Paarden-schoonmaak trucjes of andere speciale 'uitvindingen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:34

Lieshorses schreef:
Tsja.. het is hoe jij het bekijkt maar, als wij hier achter brandnetels plukken zondr te wassen, loopt het niet goed af :o
(d meeste) brannetels zijn een beetje vies, het kan zijn dat;
-er (in het wild) een hondje 'tegen aan heeft geplast
-r kunnen slechte insecten opzitten
-enz enz

Trennie schreef:
kan iemand me uitleggen waarom brandnetels gewassen moeten worden?
Enkel ommaaien en laten liggen is genoeg.
De paarden eten ze dan al vrij snel op.

Ik vind het een magnifiek dolkomisch antwoord! Doen jullie het gras toevallig na het wassen in de slacentrifuge? :')
Ben je maar een beetje aan het plagen hoor! ;) (goedbedoeld)
Ik vind trouwens dat je erg goed schrijft en kan vertellen!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:03

FlorisSam schreef:
Van die slaolie laten de stiksels los!
Ik doe het niet,zonde van je hoofdstel,kun je beter een paar keer gewoon invetten of oliën.
voor de glim gewoon even met een panty eroverheen wrijven,werkt voor ons heel goed :)

Ik onderhoud mijn hoofdstel zo al 5 jaar en hij ziet er nog uit als nieuw. Geen enkel stiksel heeft tot nu toe gelost :D

Ik laat het leer goed uitdruipen en droog het daarna nog eens met een handdoek. Maar het klopt dat het dan de dagen erna nog vettig is. Ik vet mijn hoofdstel echt maar 1x per jaar in.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:31

d0nnaa_dan schreef:
Libera schreef:
Ik gebruik een handstofzuiger om alle stof uit mn paard zn vacht te krijgen in de zomer, het werkt in het voorjaar en najaar ook goed met verharen :D

Verbaas me er trouwens echt over wat mensen wel niet op hun paarden smeren :o Ik bedoel, Dettol?! Wasverzachter?! Dampo in de NEUS?! Serieus?? Dat doe je je paard toch niet aan... Ga dan een keer minder uit of zo, en investeer in artikelen bedoelt voor paarden... :o

Nee, daar zitten wel altijd gezonde stoffen in wil je zeggen... ook dat is grotendeels chemische zooi.
Ik zie het probleem niet zo hoor, zolang het helpt en er niets aan de hand is, waar maak je je druk om?

Hallo, het zijn allemaal chemische producten, maar de ene wel voor mensen en de andere voor paarden omdat deze best werken voor... Dat wilt niet zeggen dat sommige "mensen" producten kwaad zullen doen maar ik hou het liever bij natuurlijke of producten speciaal gemaakt voor paarden. Vooral als men weet dat zeer veel mensen een negatieve reactie hebben op wasverzachter bijvoorbeeld.

Donna_Jarig

Re: Paarden-schoonmaak trucjes of andere speciale 'uitvindingen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:31

Ik vet mijn hoofdstellen ook altijd in met zonnebloemolie :j
Eerst even poetsen met groene zeep, en dan in een badje van zonnebloemolie. Mijn hoofdstellen zijn heerlijk soepel, en zelfs B-merken zijn na 4 jaar nog keurig!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:06

Ja ik schrijf heel goed he? Eigenlijk kan ik veel beter alleen zijn wat toetsn met onze laptop kapot :+

Trennie schreef:
Trennie schreef:
kan iemand me uitleggen waarom brandnetels gewassen moeten worden?
Enkel ommaaien en laten liggen is genoeg.
De paarden eten ze dan al vrij snel op.

Ik vind het een magnifiek dolkomisch antwoord! Doen jullie het gras toevallig na het wassen in de slacentrifuge? :')
Ben je maar een beetje aan het plagen hoor! ;) (goedbedoeld)
Ik vind trouwens dat je erg goed schrijft en kan vertellen![/quote]

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:12

Ik ga vanavond eens even dit topic doorlezen :)

Honing op de hoeven vlak na het bekappen zorgt voor sterke hoeven.
Wassen kun je met mensenshampoo doen (wij gebruikten altijd de shampoo van de lidl daarvoor)

Ik ga nog even nadenken.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:59

Wassen: groene zeep, appie merk shampoo en crèmespoeling.
Vliegen: Af en toe een beetje knoflook geven.
Uierzalf op de schuurplekjes van de singel deken bit enz.
Met de wedstrijd spuit ik wat haarlak in de hengstenvlecht.
En voor de rest wat er al werd gezegt baby-olie en billendoekjes :) .

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:35

Ohja bij singelwondjes en smetplekjes, handcreme van de kruidvat. Die hele vette.

Talkpoeder of kalk om je witte paard witter te krijgen bij een wedstrijd.

Maanelastiekjes hou je soepel door ze te bewaren in een potje met een scheutje lederolie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:58

om mok te voorkomen, de kootholtes insmeren met vette olie of uierzalf, werkt heel goed hier!:)

DakotahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:05

Ik heb de hele topic nog niet gelezen, maar ik hoorde laatst iemand met een schimmel die voor de wedstrijd de vieze vlekken er heel goed uitkreeg met
babylotiondoekjes. (de luierdoekjes zeg maar)
Natuurlijk ook handig dan voor witte benen en andere aftekeningen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:06

Als paarden schuren aan de staart met een spuitflacon witte azijn spuiten tot de haarwortels. Ik doe het alleen daar waar de staart begint. Dit haalt de jeuk weg.

Doe ik al jaaaaaren. Werkt super! Zodra ik zie dat ze geschuurd heeft, spuit ik het erin en het is gelijk over.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:10

uierzalf met de sneeuw in de hoeven en op de straal smeren zodat de sneeuw niet blijft plakken.

shirley123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:49

Veulen84 schreef:
Ohja bij singelwondjes en smetplekjes, handcreme van de kruidvat. Die hele vette.

Talkpoeder of kalk om je witte paard witter te krijgen bij een wedstrijd.

Maanelastiekjes hou je soepel door ze te bewaren in een potje met een scheutje lederolie.

Weet je misschien ook hoe die hele vette handcreme van de kruidvat heet?

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:40

Weten jullie toevallig ook tips om van dat stuivige zand uit de vacht te krijgen , Tiquila is wereldkampioen zandrollen en het is onmogelijk het zand er uit te krijgen het blijft maar komen , ik spuit meestal wat ontklitter op de borstel dan blijft het meeste wel plakken en dan komt er een zandbak uit maar het blijft gewoon komen ...

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:41

Natte doek is het enige wat echt helpt denk ik Shrliii!

Ik gooi er ook nog even een vraag in, iemand nog handige middeltjes om haar terug te laten groeien op littekentjes/kale plekjes?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:57

Shriii: Ik doe altijd een babydoekje (zeker zien dat het neutraal, zonder zeep is) 'rond' mijn roskam en ga er zo over. De doekjes zijn direct pikzwart, maar je paard wel proper :)

d0nnaa_dan, ik weet niet echt een 'huis-keuken-tuin middeltje' maar Vulketan (wondgel voor paarden) is echt ontzettend goed. Op wondjes komt er heel snel haar terug en ik heb nog nooit witte haartjes weten komen op een wondje dat ik er mee in wrijf :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:38

shirley123 schreef:
Weet je misschien ook hoe die hele vette handcreme van de kruidvat heet?

Ga morgen even voor je kijken, staat in me kastje op stal namelijk.

Dat zand herken ik wel, krijg het er zelf ook nooit af. Heb een schimmel die gewoon altijd grijs is van het zand. Elke dag babydoekjes lijkt me ook weer zo'n dure oplossing.

Krijg op het moment het zand er nog niet eens echt af als ze onder de straal gaat.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:40

Met een borstel met lange haren borstelen, dan korte stukjes borstelen en een soort van het zand omhoog wippen :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:43

Dat doe ik meestal, maar werkt nog niet genoeg hoor. Beste wat ik tot nu nog heb ik met een vochtige stofdoek eroverheen gaan. Maar dan gebruik ik er wel 4 per dag. Spoel ze om en dan leg ik ze weer in me kastje te drogen. Volgende dag weer vochtig maken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:44

Maar waarom moet ze dan zo stofvrij zijn? Voor wedstrijd snap ik het wel maar anders haal je al het huidvet ook weg.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:46

Ze hoeft niet stofvrij, maar wel zand vrij.

Lijkt me gewoon niet echt lekker, schurend zand onder me tuig.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 06:14

Als het echt grof zand is of modder dan is dat niet goed onder je tuig. Maar Waar jij het over hebt is denk ik zo fijn dat het stof is. Dat kan geen kwaad. Enige wat echt helpt is een stofzuiger. Speciaal voor paarden maar die kosten goed geld. Als alternatief zou je een gewone oude stofzuiger kunnen nemen.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:27

Andrea_ schreef:
Ik heb eens gehoord dat je met BIOTEX de sokken en de staart van je paard goed mee schoon krijgt.
Ook vertelde ze mij dat je met de biotex de mok goed mee weg krijgt, wie is hier van op de hoogte?
[/quote]
[/quote]Biotex is waspoeder. Let erop dat je altijd de GROENE neemt!!!! in de blauwe zit bleek in. Dit is absoluut niet goed voor je paard.
Groene biotex werkt ook erg goed als je zelf wondjes hebt. (ik gebruik het zelf ook voor mijn exceem)[/quote]

Ik ken iemand(mens:P) Die van de huisarts haar vinger moest doen. Vinger was ontstoken.
Het is dus echt goed spul.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:53

Liene schreef:
Shriii: Ik doe altijd een babydoekje (zeker zien dat het neutraal, zonder zeep is) 'rond' mijn roskam en ga er zo over. De doekjes zijn direct pikzwart, maar je paard wel proper :)

d0nnaa_dan, ik weet niet echt een 'huis-keuken-tuin middeltje' maar Vulketan (wondgel voor paarden) is echt ontzettend goed. Op wondjes komt er heel snel haar terug en ik heb nog nooit witte haartjes weten komen op een wondje dat ik er mee in wrijf :)

Bedankt , zou het werken de roskam door het doekje te prikken zeg maar zodat het in de roskam is als het waren , scheelt volgens mij ook een hoop in schoonmaken van de borstels ?

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:56

Liene schreef:

Owjaa , die wondgel heb ik ook , mijn pony is bij de vorige eigenaar slecht behandelt en ook is als prooidier gebruikt geweest voor 6 honden. toen ik ze overkocht achter de rug van mijn mama zag ze er dus nogal gehavend uit 1 plek aan de hals is gehecht geweest en daar zie je nog maar een klein litekentje van , maar voor de rest zou je niet zeggen dat ze al zoveel heeft meegemaakt en het is echt een schat van een pony als je maar wat geduld hebt :)
Tiquila heeft witte haartjes maar dat is volgens mij niet de schuld van de wondgel aangezien ze zowiezo wit wordt