Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:12

De mijne hinnikte alleen maar naar me toen ze opgesloten in een stal stond vanwege een blessure, ik haar enige uitje (10 minuten stappen en aan de hand een uurtje grazen) op een dag betekende en ze verder dus doodongelukkig was....en o ja, tegenwoordig wanneer ik met haar voerblok en appel aankom :+ Maar desondanks is het nog steeds duidelijk dat ik "een speciaal mens" voor haar ben, daar zegt wel of niet hinniken bij haar iig niks over :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:13

BrittOllie schreef:
Ik moet ook alles zelf doen, ben ook wel van mening dat dit de band met je pony versterkt. ik zie lilly wel 3x per dag, en ze hinnikt dan, maar je hebt ook mensen die komen dan 1 x per dag om te rijden of komen niet, en die hebben dan helemaal neit zon band met hun paard..
bij ons op stal moet je trouwens alles zelf doen ;)

Ik heb hiervoor een paard in pension gehad en nu heb ik ze thuis staan én ik ben van mening dat het geen zak uit maakt :Y)
Het hinneken maakt ook geen verschil.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:13

Denk niet dat mijn paard mij beter leert kennen als ik zelf zn stal mest terwijl ie in de paddock staat :+ .

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:18

kimmie88 schreef:
Maar graag uit handen geven van de vervelenmde dingen ben ik niet met je eens. Tuurlijk zijn er ook zat mensen die dat soort klusjes verafschuwen, maar soms is de keuze van volpenmsion beter voor ruiter EN paard

Helemaal waar wat je zegt :j
Nu ik gestopt ben met m'n opleiding heb ik tijd zat om elke dag te komen en de stal uit te mesten e.d. maar als ik straks weer op school zit ga ik het echt niet redden om elke dag te komen.
Ik weet gewoon nu dat er goed voor m'n paard wordt gezorgd, dat ze elke dag buiten komt, dat ze en schone stal heeft, dat ze eten krijgt. Maar als ik op stal ben kom ik niet alleen voor het rijden. Vind het ook heerlijk om eens een wandeling te maken of grondwerk te doen. En daarnaast mest ik zelf ook altijd nog eens extra d'r stalletje uit, even de hopen eruit en schoon stro erover. En help nu standaard 1 keer per week met alle stallen uitmesten op stal :)

Vientje schreef:
De mijne hinnikte alleen maar naar me toen ze opgesloten in een stal stond vanwege een blessure, ik haar enige uitje (10 minuten stappen en aan de hand een uurtje grazen) op een dag betekende en ze verder dus doodongelukkig was....en o ja, tegenwoordig wanneer ik met haar voerblok en appel aankom :+ Maar desondanks is het nog steeds duidelijk dat ik "een speciaal mens" voor haar ben, daar zegt wel of niet hinniken bij haar iig niks over :)

Ook waar :j Mijn vorige paard hinnikte nooit naar me, maar je kan mij niet vertellen dat wij na die 4 jaar geen sterke band hadden en dat ik niet speciaal voor haar was. Als je zag wat we samen deden. De laatste keer dat ik haar op ging zoeken bij d'r baasje herkende ze me ook nog wel dus dat zegt ook wel wat over wat ik voor haar heb betekend :j

Mijn nieuwe paard heb ik pas een kleine 4 maanden en die hinnikt al wel zachtjes als ik eraan kom. Misschien als herkenning, misschien omdat ze me leuk vind, ik weet het niet. Vind het wel erg leuk :) Moet ook wel zeggen dat ik in die 4 maanden elke dag ben geweest op ik geloof 3 dagen na. Ze is 4 weken kreupel geweest en ben dus ook 4 weken lang 2 keer per dag geweest om het been te koelen en nog extra te stappen (ze kwam toen wel buiten dus kreeg daarnaast wel beweging).
Ik denk dat het ook zeker per paard zal verschillen of ze naar je hinniken of niet. Doen ze het niet laten ze wel op een andere manier zien dat je belangrijk voor ze bent.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:31

superwoman schreef:
BrittOllie schreef:
Ik moet ook alles zelf doen, ben ook wel van mening dat dit de band met je pony versterkt. ik zie lilly wel 3x per dag, en ze hinnikt dan, maar je hebt ook mensen die komen dan 1 x per dag om te rijden of komen niet, en die hebben dan helemaal neit zon band met hun paard..
bij ons op stal moet je trouwens alles zelf doen ;)

Ik heb hiervoor een paard in pension gehad en nu heb ik ze thuis staan én ik ben van mening dat het geen zak uit maakt :Y)
Het hinneken maakt ook geen verschil.

Mijn ervaring hiermee is wel degelijk verschil maakt of je ze zelf doet kwa verzorging of niet.
Heb ze nu weer lekker aan huis staan , maar heb ook een tijdje mijn paard ergens anders in de volpension gehad.
Het is fijn kwa tijd/werk/energie als de verzorging voor je gedaan word. je kan je vol richten op het trainen e.d
Maar ik miste wel het loopje, gewoon even naar de paarden , en juist op zulke momenten merk je veel van je dier op.
Of als je langsliep , even die knuffel.

Het zal op een pensionstal denk ik ook wel zo zijn, als je zelf je dingen moet doen ben je vaak langer/vaker aanwezig, en vallen je meer dingen op.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:58

Ik heb sinds een paar maanden mijn paarden in volpension staan, en ik moet zeggen, het bevalt PRIMA!
Elke ochtend moest ik 3 kwartier eerder mijn bed uit, schuifelde ik door het donker met 3 paarden die ik buiten moest zetten en moest voeren, stonken mijn kleren weer lekker naar paard, kon ik me weer omkleden, voordat ik fatsoenlijk naar kantoor kon gaan.
smiddags weer racen en de boxen uitmesten, paarden binnenzetten en weer voeren, daarna even snel eten, paardrijden en dan weer voeren! Daarna kon ik meteen op bed! Gelukkig heb ik een hele lieve vriend die mij altijd erg goed hielp, maar ik merkte toch dat je altijd met de paarden bezig was en alles vlug vlug deed.
Een aantal maanden geleden was het gewoon klaar voor mij, ik heb mijn paarden nu bij iemand staan waar ik de enige pensionklant ben, tsjah het is een stukkie duurder. De eigenaar heeft zelf nog een stuk of 10 eigen paarden staan, ze hebben veel meer ritme en staan prima op hun plekje en zijn net zo blij of zelfs blijer als voorheen! Ik merk dat het goed is voor mezelf en ook voor de paarden, deze krijgen nu veel meer aandacht en als ik eens een dagje weg wil kan dat gewoon, wat een luxe!

abby12wo

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:58

Ik rij mijn paard elke dag en borstel haar als ik dan nog tijd heb mest ik de stal uit. wel heb haar altijd op een volpension laten staan ivm school en ook als je ziek bent of om wat voor reden dan ook een dag(en) weg moet kan dat gewoon zonder al dat geregel!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:00

Ine23 schreef:
Maar ik vraag me nu af... Jullie mesten toch ook jullie weiland uit, neem ik aan?
Ik mest nu ook de stallen uit op pension en dat is wel meer werk omdat de mest vermengd zit met stro, maar langs de andere kant moet je op de wei meer afstanden afleggen naar de mesthoop (bij mij toch) en op 'ruwer' terrein, dus zoveel tijd spaart het dan toch niet?
Alleen dat je de wei natuurlijk niet elke dag hoeft te doen en de stal liefst wel :).

Wat Twiggy hierboven zegt lijkt mij een goede oplossing, als ik je verhaal zo lees, net zoals Ponyzotje haar ideeën. Misschien hebben ze er iets aan?

Helaas is er geen beginnen aan om ons land uit te mesten. Ze staan op een te groot stuk. Wat je ook kunt doen is het land om de zoveel tijd te slepen en om er van tijd tot tijd schapen op te laten lopen. Dat doen ze bij ons in de zomermaanden. Maar echt dagelijks de mest er uit te halen, daar heb je bij ons een dagtaak aan met al die hectares. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:02

laetitia schreef:
Het zijn natuurlijk niet mijn paarden, maar op zich moet het wel kunnen lijkt mij. Weilanden van de merries liggen tegen een heuvel aan met het voordeel dat het water na een regenbui zo weer verdwenen is en ze hebben met z'n 4-en 2 grote weilanden tot hun beschikking. Hengstenweide is een stuk kleiner en modderiger. Zal het van de week eens vragen (al lijkt me de weides elke dag uitmesten ook een behoorlijke klus).

Ik zou liever zoiets doen (paarden in vrije uitloop met schuilstal) dan ze elke nacht binnen zetten. Niets heerlijkers dan een paard wat gewoon in 'vrijheid' kan doen en laten wat 'ie wil, toch? ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:06

Sanity schreef:
Hmm, ik bedoel dat sommige mensen ervoor kiezen om te leven tussen de paarden en ook al het werk dat erbij hoort. Of je hebt gewoon een paard op een pensionstal waar je een paar keer per week heen gaat om te rijden, puur voor jezelf.

Kon ik maar leven tussen de paarden, maar helaas woon ik in een omgeving waar dat onbetaalbaar is (alleen al de grond om over de huizen erbij maar niet te spreken :+ ). Overigens vind ik dat mijn paard een droomleven heeft, buiten op een enorm stuk land in een natuurgebied met kuddegenootjes, die hij al jaren kent. Daar kan toch geen mens tegenop die de hele dag om hem heen hangt? Of zie ik dat verkeerd? Waar het mij om gaat is dat HIJ vooral een paardenleven heeft, naast die paar uurtjes per dag dat ik bij hem ben. Ik vind dat persoonlijk belangrijker voor mijn paard, dan dat ik er tig keer per dag rondhang, zeg maar. ;)

Maar ik ben met je eens dat een paar keer per week om ff te gaan rijden en verder alles aan anderen overlaten, ook niet mijn ding is, hoor. Ik doe alles gewoon liever zelf. Vind ik leuker en het is gewoon mijn eigen verantwoording. Al hoewel mijn paard nu ook 2x daags bijgevoerd wordt, wat ik niet altijd zelf doe. Kan helaas niet, als je ook andere verplichtingen in het leven hebt. ;)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:12

Ik heb ergens al kort gereageerd maar wil nog even uitgebreid reageren.

Ik ben bezig met het zoeken van een leuk paardje. Ik woon in een woonwijk en alle leuke plekjes zijn hoe dan ook wat verder weg. Ik werk als dierverzorgster en heb een uur reistijd naar mijn werk toe. Kortom, als ik alles zelf moet doen red ik dat niet. Dan zou ik dus geen paard moeten kopen en zou ik geen band krijg? Dan moeten volgens mij heel veel mensen hun paard weg doen.... Daarbij vind ik het juist verantwoordelijk om voor een plekje te kiezen waar er gevoerd word (wat betreft mesten:de vieze plekken worden dagelijks weg gehaald, 1x per week moet ik zelf de hele stal doen. In de zomer staan ze 24/7 buiten. Ik weet dat, door dat ik zelf met dieren werk, het voor kan komen dat ik onverwachts erg laat weg kan. Ik zou daardoor mijn paard op heel onregelmatige tijden voeren en zou niet altijd tijd hebben om zijn stalletje netjes te maken.Wanneer het heel koud en guur is moet het paard daar langer onder lijden omdat ik niet op tijd ben. Dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard. Ik ben blij dat er pensions zijn waar dit gedaan wordt. Nu weet ik op dagen dat ik niet op tijd weg kan dan ik me geen zorgen hoef te maken om mijn paard. Ik kan alsnog 's avonds laat even langs voor een knuffel. Op de dagen dat ik wel vroeg ben kan ik meer tijd besteden aan knuffelen en poetsen, waar je volgens mij een betere band van krijgt als van een stal uit mesten of voeren. Als ik dan genoeg tijd heb kan ik ook nog lekker gaan rijden. Naar mijn idee heb ik dus mogelijkheid zat om een goede band op te bouwen zonder dat ik alles zelf doe. Ik zie dus niet in waarom het op deze manier houden van een paard 'slechter' is als dat je alles zelf doet.
Natuurlijk is het anders als je paard op vol pension staat en je 3x per week alleen maar komt rijden en verder echt niks met je paard doet. Dan heb je inderdaad je paard alleen voor het rijden en ik denk dat je dan idd beter 3x pw op een manege kan rijden. Maar dat is wel alleen zo als je de keren dat je komt snel zadelt, een uurtje dressuurt of springt, weer snel afzadelt en weg bent en er verder niemand is die iets met je paard doet behalve dat er gemest, gevoerd en binnen/buiten gezet wordt...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:34

mijn pony staat in volpension, er word dus gevoerd (ochtend biks en kuil, avond biks), 1x per week leeg gemest, iedere dag opgestrooid. Ik mest zelf nog 2-3 keer per week uit, gooi hem (of een stalgenoot/moeder van stalgenoot, regelen we onderling) in de ochtend met z'n buurmannen los, en ik rijd/longeer/lange teugel/ vrijheidsdressuur hem dan in de middag of avond, ligt er aan hoe laat ik klaar ben met m'n werk. Ik kom iedere dag minimaal 1x op stal, vaak 2x om nog een keer extra te poetsen en knuffelen, in de zomer hem lekker te zien grazen en bij hem in de wei te gaan zitten met een boek, nog even wat lekkers toestoppen.. :+

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:41

Mijn paard staat in volpension maar niets is leuker voor mij als dat je je paard geheel zelf verzorgd.
Binnenkort komt hij aan huis te staan en kan ik geheel voor hem zorgen, heerlijk.

Nee, ik hoef geen paard alleen voor het rijden... als ik moet kiezen zou ik liever geheel voor het paard zorgen zonder te rijden, alhoewel ik het wel ga missen, dan dat ik alleen rijd zonder de zorgen voor het paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:14

boshuisje schreef:
Nee, ik hoef geen paard alleen voor het rijden... als ik moet kiezen zou ik liever geheel voor het paard zorgen zonder te rijden, alhoewel ik het wel ga missen, dan dat ik alleen rijd zonder de zorgen voor het paard.

Boshuisje, ik ben het helemaal met je eens! Ik zorg ook liever voor mijn paard dan dat ik er alleen maar op rij, als ik zou moeten kiezen. :j
Ik kom trouwens net van mijn paard vandaan. Het was ontzettend koud, maar het zonnetje schijnt heerlijk. Kon weer geen moer doen, omdat de grond keihard was in de bakken, nou ja, het zij zo ;) . Heb mijn paard lekker geknuffeld, gepoetst, aandacht gegeven, stukje over de weg gewandeld en het water en hooi bijgevuld. Is voor mij echt even genieten na een hele hectische week. Het geeft zo'n rust, even lekker buiten bezig zijn met en voor je paard. Alleen dat is al een hele relaxtherapie voor me. :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:17

boshuisje schreef:
Mijn paard staat in volpension maar niets is leuker voor mij als dat je je paard geheel zelf verzorgd.
Binnenkort komt hij aan huis te staan en kan ik geheel voor hem zorgen, heerlijk.

Poetsen, wandelen, trainen, is ook zorgen

Ben juist blij dat ik het land niet hoef leeg te scheppen, z'n stal hoef uit te mesten en extra vroeg op moet staan om te voeren en dan nog een paar keer per dag te voeren ook.

Enige dat ik het jammere vind aan in pension staan is het op het land zetten, ik zou hem liever de hele dag buiten hebben, nu komt hij maar 4uurtjes buiten per dag

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:20

Colway schreef:
Enige dat ik het jammere vind aan in pension staan is het op het land zetten, ik zou hem liever de hele dag buiten hebben, nu komt hij maar 4uurtjes buiten per dag

En daarom sta ik bewust niet op een pensionstalling (ok, dat is een van de redenen, ik heb er nog een aantal ;) ).
Ben blij dat die van mij de hele dag kan genieten nu in het zonnetje met zijn vriendjes. Al hoewel er nu met de harde ondergrond weinig te sprinten valt, hoor. ;)

Als ik mijn paard aan huis had, zou ik hem met liefde verzorgen, hoor. Daar zou ik best wat voor over hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:23

Ko staat fullpension en staat het hele jaar rond overdag op de wei.
Pension betekent niet persé dat het paard dan 24/7 binnen staat of maar een paar uur buiten komt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:26

Suze, in mijn omgeving over het algemeen wel. ;)
Zeker nu in de wintermaanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:27

In de randstad heb ik Ko ook jaar rond buitengehad, waarbij hij werd gevoerd en gewaterd door de pensionhouder. Enkel opstrooien van de schuilstal deed ik zelf. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:28

Twiggy2008 schreef:
Colway schreef:

En daarom sta ik bewust niet op een pensionstalling (ok, dat is een van de redenen, ik heb er nog een aantal ;) ).
Ben blij dat die van mij de hele dag kan genieten nu in het zonnetje met zijn vriendjes. Al hoewel er nu met de harde ondergrond weinig te sprinten valt, hoor. ;)

Als ik mijn paard aan huis had, zou ik hem met liefde verzorgen, hoor. Daar zou ik best wat voor over hebben!

Die mogelijkheid heb je hier gewoon bijna niet, veel stallen mogen ze helemaal niet naar buiten. Dit is 1 v/d weinigen waar het wel kan, alleen moet je dat zelf regelen, dat lukt me tot nog toe wel.

Zou hem ook liever aan huis hebben, maar ja :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:31

Jim staat particulier bij iemand thuis. De staleigenaar voert 's ochtends en 's avonds. Ik doe dat 's middags.
Daarnaast mest ik elke dag de bak, wei en stal uit. Hij staat 24/7 buiten.
Hiervoor stond ik volpension.

Ik merk weinig verschil of ik hem nu zelf voer en de stal uitmest.
Daarnaast ga ik wel elke dag, maar ik hou me niet elke dag met hem bezig. Ik rij 4/5 keer per week. En die andere 1 of 2 dagen ga ik alleen voeren of doe wat vrijheidsdressuur.
Ja, ik heb mijn paard gekocht om te rijden, dressuur, springen, buiten. En gewoon om lol mee te hebben.
En ik moet er niet aan denken om 3x per dag naar stal te moeten.
Ik heb er simpelweg de tijd niet voor. Jim zit prima in zijn vel en we hebben een goede band samen.
Als ik een week niet ben geweest (bijvoorbeeld door vakantie) dan is hij ook straalbeledigd en een week lang niet te genieten als ik weer terug ben :+
Tuurlijk vind ik het ook heerlijk om te rommelen, te poetsen, te spelen. Maar ik mis het rijden wel als het niet kan. Mijn pony overigens ook, dat scheelt.
Met die 3 weken sneeuw waren we allebei behoorlijk chago dat we niets konden doen :D
Hij zou er niet voor weg gaan als het niet meer kan, maar ik zou het rijden zeker wel missen ja.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:35

mijn weilanden mest ik ook niet, dat is zo'n 3 hectare de weilanden worden met regelmaat gesleept zodat er geen mest hopen ontstaan in het land, dit verspreid alles geleikmatig en de paarden eten alles kaal.
De stallen gebeuren elke dag en heb nog tijd zat om de paarden te voorzien van hun aandacht.

Ik moet er ook niet aan denken om de paarden in pension te zetten, ik wil het doen zoals ik dat wil en niet zoals iemand anders dat wil.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:44

Ik ga as. zondag mijn binnenbak verruilen voor helemaal geen bak (komt als het weer een beetje meezit wel een buitenbak per 1 maart). Zal in februari wel weinig rijden worden als het zo blijft vriezen. Maar dan hij wel de hele dag buiten ipv alleen 's ochtends.
Toch biedt de nieuwe stal ondanks het gemis van binnenbak, solarium en stapmolen ook wel weer meer luxe, nu sta ik altijd zelf zijn stal nog een keer uit te mesten omdat het anders niet schoon/ droog is, straks is dat als het goed is niet nodig. En hele dagen buiten is ook weer flexibeler voor mij. Nu kom ik nooit 's ochtends op stal en probeer ik de dag zoveel mogelijk te breken door hem juist 's avonds er nog extra uit te halen. Als ik 's ochtends wil rijden gaat dat van zijn paar uurtjes weidegang af, dus dat doe ik nooit. Straks kan ik gewoon lekker op zondagochtend het bos is, staat hij daarna toch nog de hele middag buiten. En heb ik nog wat aan mijn dag.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:55

kimmie88 schreef:
mirka1994 schreef:
Ik denk dat we hier niet uit gaan komen.

Sommige mensen kiezen er gewoon voor om net als ik soort van hun leven te geven voor de paarden. Daarmee bedoel ik dus dat je elke dag zelf gaat en alles zelf doet.

En er zijn mensen die ervoor kiezen om de vervelende dingen uit handen te geven.
Dat je op deze manier een minder sterke band heb met je paard geloof ik niet zo. Wel dat je meer tijd hebt voor leuke dingen haha. Het is maar net waarje prioriteit ligt.

En ik denk niet dat we van elkaar kunnen beoordelen dat iemand lui is of minder om zijn/haar paard geeft omdat die persoon de prioriteit legt bij het rijden en misschien 3 of 4 keer in de week naar zijn/haar paard gaat.

We willen allemaal het beste voor onze paardjes en de een steekt daar net wat meer tijd in als de ander. Maar zolang de paardjes er goed bij staan lijkt me dat geen probleem..

Dus laten we elkaar even lekker in de waarden laten :D

Maar graag uit handen geven van de vervelenmde dingen ben ik niet met je eens. Tuurlijk zijn er ook zat mensen die dat soort klusjes verafschuwen, maar soms is de keuze van volpenmsion beter voor ruiter EN paard

Mijn fout, bedoelde het niet zo negatief wist even zo snel niet hoe ik het anders moest beschrijcven :')

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:01

Heel eerlijk, ik vind rijden het allerleukste. Veel leuker dan uitmesten in ieder geval. Maar eigenlijk ook nog wel wat leuker dan poetsen en tutten. In de zomer vind ik het heerlijk om een paar uurtjes bij m'n paard in het land te zitten, gewoon kijken wat ze aan het doen is. Maar voor mij gaat niets boven rijden, van dressuurwedstrijden tot samen door het bos.

Al met al denk ik niet dat mijn paard daar nou zo onder lijdt. Ze heeft d'r land, d'r vriendjes, d'r schone stalletje. Met mij doet ze alle dingen die ik leuk vind om te doen, ik doe m'n uiterste best om zo goed mogelijk voor haar te zorgen. Er iedere dag voor d'r te zijn. Te checken of ze goed gezond en gelukkig is. En de dingen die ik 'stom' vind, die laat ik door anderen doen.