eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:57

_Lot schreef:
Ik ben bijrijdster op een fokkerij met 2 shirehengsten, een shiremerrie, 1 tinkerhengst en 2 tinkermerries.
De stallen zijn 4x4

Ik kan je zeggen dat dat helaas niet de standaard boxmaat is bij de gemiddelde pensionstal.

sanso

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:20

Maar 3.7 x 3.7 komt wel heel dicht in de buurt!!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:38

Anoniem schreef:
moreno_ schreef:
nini_roosje.... er zijn ook wedstrijden speciaal voor koudbloeden.. endurance enz... is wel wat anders;)

Dat is ook zo, Maar met een shire beperk je je zelf heel erg denk ik. Door een tinker of merens te nemen kun je al veel meer.

Als ik wedstrijden zou rijden (zou ik denk ik) bij ons op de manege de wedstrijden rijden het is een best wel bekende manege met veel belangrijke en grote werdstrijden :D

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:44

JewEmm schreef:
Het is echt verbazingwekkend hoeveel fabels er over shires zijn, zoals Lot al zei.

1. Een meisje van 14 heeft niet genoeg kracht voor een shire

Totale onzin. Waarom? Je kan geen enkel paard houden. Elk paard dat zwaarder is dan jij zelf heeft altijd meer kracht. EN ik heb ook de persoonlijke ervaring. Toen ik 14 was kwam onze 2e shire. Heerlijk! Nog nooit zo'n makkelijk paard gehad! Ja, ze kunnen wat lomp zijn, maar luisteren wel gewoon. Het ligt alleen wel aan het karakter. Sommige shires (bijvoorbeeld een van onze andere) zullen niet zo gemakkelijk te handelen zijn, maar dat is een kwestie van proberen tijdens een proefperiode.

Omdat ik me toch wel een beetje aangesproken voelde ;)

Ik vind deze 'fabel' wel van toepassing. Ik ken een 20-jarige meid die een haflinger had die veel en veel te sterk was.
Zij trok haar gewoon mee en was alleen mee te wandelen of naar de wei te brengen door haar met hengstenketting..

Ikzelf heb een ranke epony en als die heel heel erg wil is die ook erg sterk (eerste week naar weiland bv)
En als je dus een koppige Shire hebt, en JA ik weet een beetje hoe ze kunnen zijn omdat ik 2,5 jaar
op een stal heb gestaan met Belgish trekpaard kan dat best onhandig zijn.
Dat trekpaard is niet door iedereen van de wei de halen, ook niet door een 16-jarig meisje.
Met inenten kon echt alleen de staleigenaar het doen want dat paard wilde niet en was loeisterk.

Wat nou als een shire tegen gaat zitten omdat hij geen zin heeft/uittesten... Dan stel je toch niets voor als jong meisje?
En bij 'gewone' paarden ook niet, maar die zijn wel sneller onder de indruk. Bij dat trekpaard van stal kon je een bezem in zn zij duwen maar opzij ging ie niet als je erlang moest met de kruiwagen..
Mijn laatste puntjes: Ik las je ergens zeggen: Ze kunnen zelfs Z lopen. Ja bij heel erg grote uitzondering, dat is waarschijnlijk echt niet haalbaar. Een draver zal ook niet zo snel in de Z komen, en een shetlander ook niet.. Ik vind het alle 3 leuke rassen, maar bouwtechnisch wordt het echt moeilijk en is het een grote uitzondering. Maar je wilde recreatief rijden geloof ik, dus dat maakt minder uit..
Mijn laatste opmerking: Ik snap niet waarom je een topic opent, als je alleen luistert naar de mensen die zeggen wat je wil horen..
Want 90% raadt het af, maar je blijft hameren op een Shire. Koop dan een Shire en vraag geen advies ;)

Daarom, ik zeg het alleen voor de TS hoor, ik ben de laatste die het haar niet gunt.
Wat het ook wordt, ik hoop dat je er veel plezier van krijgt.
Laatst bijgewerkt door Sidera op 05-01-11 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:46

_Lot schreef:
Niet groter of langer dan een grote fries :?
Nou, Shires zijn er in veel verschillende soorten en maten, maar een beetje shire is toch echt wel langer en groter dan een fries hoor. Ik bedoel, deze heer past echt niet in een gewone trailer. Dit is een vrij gemiddelde shire, 1m88 groot... (Ik ben 1m77)
Afbeelding

TS, ga gewoon bij beiden kijken en kijk wat je het beste bevalt, en als je een leuke haflinger oid tegen komt zou ik die zeker ook niet laten staan. Fell Pony of Merens is ook erg leuk, en Welsh Cobs zijn ook niet verkeerd!

Wauw... Vet paard :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:07

Ja het is ook zoo en ik hamer niet vast op een shire want ben ook naar Tinkers en fjorden enzo an het kijken :D

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:11

Ik gun het je van harte!
Maar realiseer wel dat hij heel sterk kan zijn.
Wij hebben ook tinkers en die bevallen heerlijk.
Neem een kleine tinker ofzo en doe lekker ervaring op!

De shire loopt niet weg :9

Als iemand je het niet gunt, ben ik de laatste,
Ik gun het je van harte, succes!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:18

Dankjewel
En idd een shire loopt niet weg

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:23

bij mij viel het helaas nogal tegen...
ik was 10 en wou heeeeeeeeeeel graag een haflinger.
meneer werd mij de baas en was echt geen doen meer.
tijdje later vonden we een andere pony.
een merrie van 7 jaar en dus TOTAAL niet verkeersmak.
ben met pony en al in de sloot beland :Y)
nu ben ik 15 en heb ik een pony van 14 jaartjes jong.
echt een geweldig beest!!! <3

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:24

Ooh oké jammer dat het zo is begonnen

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:25

Miss kun je ook kijken voor een kruising tinker x shire? :D
Maar dat je niet sterk genoeg bent, bijna niemand is sterk genoeg voor zijn paard dusja.
Maar kijk eens wat je allemaal met een shire kan. Heel veel dus!
Als je er eens wilt gaan ervoor zou ik zeggen, of gewoon een grote zwarte tinker. Wij hadden er zo een op stal maar die is ingeslapen op 6 jarige leeftijd. Was een geweldig beest!! Leek op een shire maar dan gewoon in het iets kleiner...zo'n 1.55 was hij. :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:29

Idd ben ooknaan het kijken voor een effen shire

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:07

sanso schreef:
Ja het is ook zoo en ik hamer niet vast op een shire want ben ook naar Tinkers en fjorden enzo an het kijken :D

Maar je gaat wel vooral uit van wat de DENKT vindt ik. Springen bij endurance 8)7 Dan maar een fries want die zijn ook groot en zwart terwijl je er nog nooit een onder je kont hebt gehad, mens hoe verzin je het. En dat is je goed recht, als puber van 15. Maar het gaat hier wel over een paard en niet over een paar schoenen. En zelfs als je een paar schoenen wil denk je niet: deze zijn zwart doe mij die maar maar vooral: ga ik ermee uitmesten of ga ik ermee stappen :D

NB: bonte shires bestaan niet ;)

Denk er gewoon heel goed over na. Het wordt je eerste paard. Je hebt manege-ervaring en je hebt ervaring met verzorgponies maar wat heb je tot nu toe eigenlijk met shires gedaan? 3 jaar geleden ben ik overgestapt van manege/verzorgponies naar de IJslanders. En toen heb ik eerst ruim een jaar gelest bij een gruwelijk goede trainer (waar ik overigens nog steeds les van krijg) en heb ik meerdere IJslanders bijgereden. En nog valt het af en toe vies tegen, zo'n paard. En natuurlijk denk je als je 15 bent dat het allemaal wel losloopt. Maar je paard houdt daar echt geen rekening mee :Y) Jeetje wat klink ik oud... maar over 15 jaar snap je het vast :+

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:12

Ehmm... je kunt toch gewoon een paard/pony kopen terwijl je het ras nog nooit onder je kont hebt gehad, of ligt dat nou aan mij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:14

Als je overweegt om een shire te kopen terwijl je alleen manege- en verzorgponyervaring hebt lijkt me dat zo'n beetje het onverstandigste wat je kunt doen :Y) Wat snap je er niet aan?

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:15

En ik denk toch dat je als 15 jarige, wel goed na kan denken over zulke dingen. :)
Maar als je eindelijk een paard mag, waarom zou je dan niet gaan voor het gene dat je wou? Ik wilde een shet. Nou...ik ben er hartstikke blij mee hoor! :D

@ hestejente: ze gaat een shire verzorgen ;)

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:18

ja dat is het zeker maar heb er ondertussen wel wat van geleerd! ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:50

ponieszlover schreef:
En ik denk toch dat je als 15 jarige, wel goed na kan denken over zulke dingen. :)
Maar als je eindelijk een paard mag, waarom zou je dan niet gaan voor het gene dat je wou? Ik wilde een shet. Nou...ik ben er hartstikke blij mee hoor! :D

@ hestejente: ze gaat een shire verzorgen ;)

Wanneer, hoe lang en hoe vaak?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:16

ik ga idd een keertje langs bij iemand met een shire en dan ga ik ook rijden en meer informatie vragen en bij ons op de manege staan 3 friezen en als ik aan hun baasje zou vragen of ik er een rondje op mag rijden denk ik dat ze geen nee zeggen :D

en ik denk niet dat het bij 1 keer blijft ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:26

dit is niet gemeen bedoeld hoor!

maar de mensen met een shire zijn er alleen maar positief over(hun ervaring met shire's dan :P)
maar de rest iets minder???

en dit is echt niet gemeen bedoeld hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:40

sanso schreef:

maar de mensen met een shire zijn er alleen maar positief over(hun ervaring met shire's dan :P)

De rest is er niet minder positief over het ras, Maar denk er wat realistischer over.

Stel je wil toch wat wedstrijden gaan rijden(en dat haal ik uit je post) ben je écht beter af met een tinker of een merens of een fries. Een shire is enorm groot. En het type paard zal minder gewaardeerd worden door jury's daarbij, Als je als wedstrijd ruiter eenmaal de smaak te pakken heb wil je vaak hoger. En dan zit je met een shire denk ik erg verkeerd. En het is écht niet leuk om een paard te hebben die niet kan want jij er graag van wil.

Er zullen vast voorbeelden zijn van shires die wel hoger in de sport mee doen. Maar dat deel is erg klein.
Verder schreef je ook dat je lange bos ritten wil maken. Ook dan zit je met een lichter type paard veel beter. Die zijn veel meer gefokt op uithoudings vermogen. Een zwaar gebouwd paard heeft veel moet veel meer moeite doen om een lange(daar versta ik trouwens 3 a 4 uur onder) buitenrit te maken dan een lichter gebouwd paard.

Dus als dat is wat je wil doen, Is het imo ook veel eerlijker naar je zelf en je paard toe, om een paard aan te schaffen dat daar ook geschikt voor is

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:41

oke dankjewel

en ik bedoelde 1,5 a 2 uur HAAH

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:05

sanso schreef:

Nee hoor, ik niet. Ben wel heel benieuwd waar jij mee thuis gaat komen.
Of het verstandig is durf ik niet te zeggen. Ken er geen 1 nl dus dan vind ik niet dat ik erover kan oordelen.
Denk dat een wedstrijdje (onderling) juist een enorme uitdaging is op zo'n kolos! :j

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 11:09

idd vind ik ook ik vind het ook helemaal niet leuk als je met gemak kan winnen...

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:19

Beste TS,

Ik lees dit topic al een tijdje mee en heb een beetje gemengde gevoelens. Jij bent verliefd op een Shires (verhaal plaatjes en weinig ervaring met het ras zelf) en een heleboel mensen in dit topic die roepen dat je het niet moet doen omdat je pas 14 bent en het grote sterke paarden zijn, terwijl menigeen die dit roept geen ervaring met Shires heeft en alleen een bepaald beeld. (Ook ik heb er geen ervaring ermee, maar mij lijken ze wel heel erg gaaf).

Ieder mens is anders en ieder dier is anders. Je hebt altijd uitzonderingen op de regel. En als je het niet probeerd weet je niet of de Shire idd jou ideaal paard is. Wie weet valt het wel tegen of juist heel erg mee en bevestigd dit jouw liefde voor die mooie grote reuzen.

Als ik jou was zou ik komende half jaar goed rondkijken. Ga langs bij stallen/paarden en kijken of je kan proefrijden. Zoals gezegd niet alleen bij Shire, maar ook de tinker en fries, haflinger, alles wat je aanspreekt. Ook in die rassen heb je hetere, slomere, sterkere etc etc. Overleg ook goed met thuis, zoals gezegd: jij gaat het niet alleen doen. Jullie zullen waarschijnlijk voor een paard gaan waar iedereen mee overweg kan. En de kans bestaat dat jij jouw droomshire tegekomt waar je mee overweg kunt maar dat een ander familielid het niet aandurft. Maar laat je niet tegenhouden omdat een andere keuze meer voor de hand ligt omdat anderen het zo zouden doen.

Probeer zoveel mogelijk ervaring op te doen met een Shire als je die kans krijgt. Misschien mag je in een vakantie wel paar dagen mee helpen of een paardje op proef nemen.

Bepaalde feiten kun je niet veranderen: Groot, meer ruimte dan een shetlander nodig en hoger gewicht dat je moet uitkijken met trailer/auto combinatie. En een keer vervoeren lijkt mij niet realistisch. Idd noodgeval kliniek of eventueel meenemen op vakantie of mooie rit met groep willen maken in een ander natuurgebied. En ik weet niet hoe jouw ouders zijn, maar mijne zouden echt niet voor elk ding een andere auto willen huren om mij ergens naartoe te brengen.

In mijn geval was het zo dat ons paard op ons pad kwam. Het karakter toen we bij hem gingen kijken sprak ons zo ontzettend aan dat we op slag verliefd waren. Toen nog rijden en ik hou van pittige types, maar mijn stiefzusje was zelf heel temperamentvol en deed het beter op een "rustiger" paard. Wij konden beiden om hem rijden, konden goed met hem overweg en na een weekje was hij van ons. Als ik zelf had kunnen kiezen was het waarschijnlijk een andere geworden, maar hoe meer je ermee om gaat hoe meer je van een dier gaat houden en nu zou ik hem voor geen goud meer kwijt willen. Hij heeft een gouden hart en gaat voor je door het vuur. En dan maakt de kleur, geslacht en ras ook niet meer uit.

En bedenk ook, dat als je enthousiast bent over een paard omdat je persee die wilt, terwijl de klik er misschien niet helemaal is, dit ook verkeerd kan uitpakken. Op mijn stal had een meisje haar ouders zo ver gekregen dat ze eindelijk een paard mocht, kocht zich de eerste en de beste uit angst dat het anders niet door zou gaan en durfde na een half jaar niet meer te rijden en kwam haast nooit meer kijken. Ze hield wel van het beestje, maar de angst overwon, terwijl het paard niks fout deed. Zij waren gewoon geen team en op die manier zouden ze dat ook nooit worden.

Zoals gezegd, ga veel kijken, probeer veel uit, ga niet over een nacht ijs en bespreek het goed thuis aangezien het toch een familiepaard gaat worden. En wie weet waar je straks mee naar huis komt ;)

Heel veel plezier met het zoeken naar het juiste paard voor jullie. Ben benieuwd wat het gaat worden.