Openingstijden op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:48

Elke dag van 08:00 tot 22:00, maar buiten de tijden mag je ten alle tijden komen indien paard ziek is of dergelijke.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:50

SparklingApp schreef:
Voor de mensen die geen openingstijden hebben; is er dan geen controle op de stallen?

Juist heel veel, omdat er tussen 5-6 uur 's ochtends en middernacht (en soms nog later) altijd wel iemand is.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:53

Buddy87 schreef:
Elke dag van 08:00 tot 22:00, maar buiten de tijden mag je ten alle tijden komen indien paard ziek is of dergelijke.

Maar wat als je wedstrijd hebt en om 9 uur moet starten?

Wij hebben niet echt openingstijden. Om 6 uur op stal voor wedstrijd is prima. En 's avonds even voeren ook, maar het is volgens mij ook niet echt de bedoeling dat je tot laat in de avond in de weer bent op stal. Wel hebben we sinds kort licht in de bak, zijn ze nu nog mee bezig maar als het in gebruik gaat komen er denk ik wel tijden. Dat je niet om 11 uur 's avonds nog is gaat rijden ofzo.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:53

Gini schreef:
SparklingApp schreef:
Voor de mensen die geen openingstijden hebben; is er dan geen controle op de stallen?

Juist heel veel, omdat er tussen 5-6 uur 's ochtends en middernacht (en soms nog later) altijd wel iemand is.

Stal staat bij mensen aan huis, waar je alles heel goed hoort. Dus als een paard stampt op de grond hoor je het in het huis al heel duidelijk. Daarbij moet je bij ons eerst een pad van 500 meter af, anders kom je er met geen mogelijkheid.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:54

Tja, ik vind openingstijden eigenlijk helemaal niet raar. Ik denk wel dat je onderscheidt moet maken tussen een manege of grote stalling en een kleine pensionstal. Als er op de stalling lessen gegeven worden dan zal je als staleigenaar langer open moeten zijn voor de mensen die niet in de lessen meerijden. Een kleine stalling zonder lessen is over het algemeen genomen geen bedrijf maar een particulier die het leuk vind om een klein groepje paarden te hebben staan. Ik vind dat je hier dan te maken krijgt met het recht op wat privacy.
Zelf sta ik nu op een kleine stal die van 8.00 tot 21.30 open is, maar eigenlijk ben ik de enige die in de avond komt. Een andere stal waar ik heb gestaan werd er gewoon geen rekening gehouden met de openings- en sluitingstijden en ook niet met voertijden. Dan gebeurde het dus dat iemand vlak voor voertijd zijn paard opzadelde en ging rijden en als alle paarden waren uitgegeten ging dat paard terug op stal en kreeg als nog zijn voer. Dit bracht zo verschrikkelijk veel onrust voor de paarden.
Ik zie dan toch echt liever duidelijke afspraken.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:57

Bij ons op stal zijn er geen vaste tijden. Zelf kom ik er niet meer na tienen omdat ik dat persoonlijk niet netjes vind. In de zomer is het trouwens wel anders maar dan zijn de eigenaren zelf ook meestal nog tot laat in de weer op stal. Je leeft dan toch altijd net even anders vind ik. Maar ze vinden het geen probleem als ik er 's ochtends om acht uur al ben bijv. Het scheelt ook wel dat de eigenaren verder geen last van ons hebben als we op stal zijn. De enige keer dat ik misschien eens wat later ben is wanneer ik terug kom van les op de manege en mijn paard niet snel op de trailer staat, maar dan weten ze ook dat ik wat later kan zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:00

dat is inderdaad lastig, die voertijden.
Tja bij ons staan er van de ruim 90 paarden maar een stuk of 10 binnen snachts, de rest staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en zonder bijvoer dus wij hebben dat probleem niet. Ze gaan hier dan van half 8 tot half 5 ongeveer naar buiten en komen gelijktijdig binnen en de helft ervan is van de manege zelf (koetspaarden). Wij hebben dus ook geen stallen bij de bak, alleen kantine en zadelkamers. Zijn dus weinig paarden die er last van hebben als je nog laat zou gaan rijden, zeker omdat ze in groepsverband buiten lopen en er dus altijd wle wat paarden lekker liggen te maffen of juist nog eten of spelen. Als ik savonds mijn paard terugbreng naar de paddock ligt er in de paddock naast hem altijd een fries keihard te snurken :D

Er is bij ons geen controle meer snachts, wel woont de eigenaar ervoor en hebben ze ook een hond.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:02

Wij hebben nu een persoonlijke code gekoppeld aan een sleutel en ik heb ook weleens borg moeten betalen voor mijn sleutel. Heb tot nu toe ook van die sleutels gehad die je niet zomaar bij kon laten maken.
Lijkt me trouwens best lastig als je nachtdiensten en hele wisselende diensten hebt en een paard, best veel stallen hebben openingstijden. Zeker in het weekend en 's nachts. En vooral dat 's nachts begrijp ik ook heel goed van de pensionhouder.
@ Rissa, maar wil je dat dat je bijvoorbeeld tijdens etenstijd je paard niet meer mag rijden? Lijkt mij behoorlijk onhandig, als er bijvoorbeeld om 6 uur gevoerd wordt en je wilt daarvoor nog even snel rijden meteen uit je werk. Want net na het voeren moet je eigenlijk ook weer een uur wachten voordat je iets kunt. Hier hebben de paarden sowieso dat ze ook hooi krijgen als ze gevoerd worden, dus daar zijn ze dan nog wel minstens een uur mee zoet. En als je stro hebt in de stallen is er ook altijd wel wat te knabbelen waardoor je die onrust veel minder snel krijgt is mijn ervaring.

marjolein_el

Re: Openingstijden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:04

Bij ons moet je zelf je paard voeren, dat scheelt ook.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:06

wij haden nooit openingstijden tot een groepje bij ons op stal er een gewoonte van maakte om savonds om 10 uur aan te kakken, en dan niet voor de paarden, maar om dan tot 12 uur met elkaar te praten...
tjah, er wonen kleine kinderen op het terrein, dus dat was niet echt praktisch...

nu hebben we een regel dat het niet uitmaakt hoe vroeg je komt, maar liever niet na 10 uur...
dat liever niet is dus niet echt een definitieve eindtijd, maar dat komt omdat ik b.v. na de springles vaak om half 11 pas aan kom, en voor als er iemand concours heeft dan mag er de week daarvoor wel tot later getraind worden voor het geval dat diegene niet eerder kan... of als er concours is dat tot laat duurt ;)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:16

Fleurtje100 schreef:
@ Rissa, maar wil je dat dat je bijvoorbeeld tijdens etenstijd je paard niet meer mag rijden? Lijkt mij behoorlijk onhandig, als er bijvoorbeeld om 6 uur gevoerd wordt en je wilt daarvoor nog even snel rijden meteen uit je werk. Want net na het voeren moet je eigenlijk ook weer een uur wachten voordat je iets kunt. Hier hebben de paarden sowieso dat ze ook hooi krijgen als ze gevoerd worden, dus daar zijn ze dan nog wel minstens een uur mee zoet. En als je stro hebt in de stallen is er ook altijd wel wat te knabbelen waardoor je die onrust veel minder snel krijgt is mijn ervaring.

Op de stal waar dit probleem zich voor deed, werden de paarden rond 18.00 van de wei of paddock gehaald en er lag dan een bult hooi op ze te wachten in hun stro stal. Rond 22.00 werd er een voer ronde gedaan. Maar er ontstaat altijd onrust als ze horen dat er ergens voer in een bak gegooid wordt ondanks dat ze zelf nog genoeg hebben liggen.
Zou het inderdaad ook niet zo handig van de stal vinden als ze zouden voeren op tijden dat je juist kan verwachten dat mensen uit school of werk komen en willen rijden.
De stal waar ik nu sta is alles bespreekbaar en zijn ze zeer soepel, maar als basis zijn er wel regels en gelukkig houdt iedereen zich eraan.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:20

amillia schreef:
tjady schreef:
Niet meer dan normaal openingstijden.
Je wilt als pensionhouder toch niet dat klanten bv om 23.30 nog langs komen om te rijden en dat je op zaterdag en zondagavond geen mensen over je bedrijf wilt hebben, kan ik ook begrijpen. Uiteraard in overleg, als iemand bv moet werken, dat hij dan wel kan komen of bv een wedstrijd heeft.
Daarnaast geeft het ook rust voor de paarden.

Dan hadden ze maar een ander soort bedrijf moeten beginnen, want de meesten gaan toch echt dagelijks naar hun paard.

Ik bedoel zaterdagavond en zondagavond. Even een streepje vergeten achter zaterdag.

Als ik een pensionstal zou hebben, zou ik altijd toezicht willen hebben als er klanten zijn. Ook vanuit een stukje service en veiligheid naar de klant en het paard toe. Ik zou niet willen dat jan en alleman, dus ook vreemden, zomaar bij de paarden kunnen komen. Dat kan een hoop ellende veroorzaken. Heeft een klant dat hij in het weekend niet overdag kan, is daar altijd een mouw aan te passen.
Een opmerking als, dan moet je maar een ander soort bedrijf beginnen, vind ik kant nog wal slaan.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:22

Bij ons hebben ze ook openingstijden ingevoerd, doordeweeks van 8.00-22.00, zaterdags tot 18.00 en zondags tot 17.00.
Maar ze maken er nooit een probleem van als je langer blijft. Vaak kan je nog gewoon rijden op zaterdag om 19.00....
Ik werk bijvoorbeeld ook wel is in het weekend, en als ik op zondag een dagdienst heb, ben ik pas om 16.30 thuis, dan ga ik daarna nog naar mijn paard, ze vinden het dan geen probleem als ik dan nog kom..

Maar de tijden in de post van TS vind ik wel kort, tot 15.00!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:41

Een stal met openingstijden zal echt helemaal niks voor mij zijn!
Ik wil komen en gaan wanneer ik dat zelf kan en niet omdat er tijden aan verbonden zijn.
Ik vind als pensionhouder dat je best kunt zeggen van (bijvoorbeeld) "zondag van zo tot zo laat, vanwege 'iets' "
Openings & sluitings tijden neem ik niet zo nauw, kijk dat je bijvoorbeeld zegt om 23.00 moet eigenlijks iedereen gewoon van stal gaan.
Ik heb zo vaak nog wel om 00.00 of 01.00 uur op stal gezeten, of paarden waren ziek of we zaten met een gezellig groepje te kletsen.
Maar voor mij zal dat echt niks zijn ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:42

ik denk dat als de paarden ziek zijn niemand het erg vind als je langer blijft ;)

bij ons wordt dat vanwege de kinderen dus echt niet geaccepteerd ;)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:56

"Ik wil altijd bij mijn paard kunnen, want het is mijn paard." vind ik een rare uitspraak. Evenals: "Moet je maar geen pensionstal beginnen". Je kan toch ook niet altijd bij je spullen als je die bij een bedrijf hebt opgeslagen en je kan toch ook niet altijd naar je moeder (of wie dan ook) als die in het ziekenhuis ligt (uitgezonderd de ic) of je oma en opa in het verzorgingstehuis. Uitzonderingen daar gelaten, maar dat jij 's nachts naar je paard wil kunnen alleen om even te knuffelen, (of sterker nog, alleen het idee dat het kan), vind ik best wel verwend gedrag.

Kun je beter zeggen: dan moet je maar je paarden aan huis nemen. Je geeft je paard "in bewaring" en je weet van tevoren de voorwaarden. Zinnen die je niet, dat kan, iedereen zijn/haar eigen wensen uiteraard, maar om de stallen met openingstijden zo af te kafferen, vind ik echt onzin. Dat openingstijden redelijk moeten zijn, dat lijkt me logisch, anders krijg je geen klanten of lopen die weg lijkt mij. En wat redelijk is, verschilt natuurlijk ook weer per persoon. Het lijkt mij meer dan logisch dat in bijzondere gevallen (ziekte, wonden, da, jaarwisseling), er wordt afgeweken van de reguliere openingstijden. En sommige pensionhouders zullen zo flexibel zijn, dat er ook voor wedstrijden en zomerse dauwtrap/avondritten vanaf geweken wordt. Je kunt als pensionhouder gewoon aangeven hoe flexibel je bent en dan hoef je je als klant ook niet bezwaard te voelen (communicatie is alles).

Als je door je baan vaak alleen de mogelijkheid hebt om op rare tijden naar je paard te gaan, je fanatiek wedstrijdruiter of dauwtrap/avondrittenmaker bent en dus graag heel vroeg of laat met je paard bezig bent of graag midden in de nacht met je paard knuffelt, dan is voor jou zo'n stal met (krappe) openingstijden idd helemaal niet handig. Niets mis mee, zoek je er toch gewoon een die wel aan je wensen voldoet. Maar waarom zeggen dat het belachelijk is om openingstijden te hanteren en dat mensen anders maar geen pensionstal moeten beginnen? Als je niet op "normale" tijden (laat zeggen tussen 7/8 uur tot 22/23 uur), dan ben je echt eerder de uitzondering dan de regel. Genoeg mensen waarvoor de openingstijden geen probleem zijn. Ieder wat wils.

lammie2701 schreef:
op de vorige stal hadden ze goede waakhonden, die vreemden echt de stuipen op het lijf joegen (kennen ze je dan doen ze dat niet) en nu is het zo dat we eerst door een hek moeten die nogal lawaai maakt en dan hoort mijn broer of zijn vrouw dat gelijk en gaan dan kijken (je moet namelijk eerst langs hun huis voordat je bij de stallen bent) en de zadelkamer is altijd op slot wat ook bemoeilijkt om bij de stallen te komen...

Dat is lekker, dus als jij je paard 's nachts zo nodig nog een kusje moet geven, worden de mensen die daar wonen dus wakker.

Gini schreef:
Jolliegirl schreef:
Vinden jullie het niet een vervelende gedachte dat iedereen zomaar maar snachts bij je paard kan komen?
Of werken jullie met sleutels?

Dit is een algemene vraag naar iedereen waarbij de stalling 24/7 geopend is.

We hebben een poort met code, dus normaal kan niemand zomaar bij de paarden komen (ik zeg 'normaal' want als dieven echt je zadel, paard, trailer,...willen hebben houden sluitingstijden dat ook niet tegen).
Nu ik erbij nadenk is onze stal juist heel veilig, omdat er praktisch altijd wel iemand is en het dus niet alleen de staleigenaar is die een oogje in het zeil moet houden. Als de laatste klant om middernacht vertrekt staat de volgende om 6 uur al weer daar, dan nog daargelaten als er wedstrijd is, dierenarts, bevallingsseizoen etc.
Juist een stal waar sluitingstijden gehanteerd lijkt mij onveilig als het op diefstal aankomt, die hebben snel genoeg door dat er tussen dat en dat uur niemand aanwezig is buiten de slapende staleigenaar.

Edit: en natuurlijk de waakhonden die er op elke stal denk ik wel zijn. ;)

xxriiannee schreef:
Als ze willen komen ze toch wel binnen.. op uitzonderingen na.

Dat ze toch wel binnen komen als ze willen, vind ik echt een non argument. Je laat toch ook niet je deur openstaan, omdat ze toch wel binnenkomen als ze willen. Het is altijd nuttig om het dieven zo moeilijk mogelijk te maken.

Dat een stal zonder sluitingstijden juist veiliger zou zijn, zou alleen opgaan als er dus regelmatig de hele nacht mensen aanwezig zijn. Maar het grootste deel van de tijd zal het ook op die stallen 's nachts heel rustig zijn. En dat is de tijd waarop dieven toe slaan. Als dan de boel ook nog eens gewoon openstaat, is dat dus niet bepaald veiliger. De vluchtroute is dan dus super simpel en snel.

Je kunt dat soort dingen uiteraard oplossen met sleutels en codes. Enige is dan nog, dan als je veel klanten hebt, je een groter risico loopt dat een code doorverteld wordt en je er niet achter kan komen wie dat was.

Het maakt natuurlijk ook verschil of de eigenaren op het terrein wonen. Als ze alles horen dat er op stal gebeurt, is het veiliger, maar als er dan dus pensionklanten 's nachts rondhangen, krijg je niet bepaald je nachtrust, of laat je het na een tijdje erbij zitten om te gaan kijken.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:59

Alle dagen van 9 to 22.00u, super handig!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:02

Bij ons op stal (pensionstal) gelden gelukkig geen 'vaste' openingstijden. In het weekend komen de eerste mensen wel eens rond de klok van zeven, door de weeks gaan de laatste soms pas om twaalf uur.. Het wordt wel echter verwacht dat men niet midden in de nacht komt, om even met het paard te knuffelen, behalve als het van te voren overlegd is (bij ziekte oid).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:10

Knoffer schreef:
"Ik wil altijd bij mijn paard kunnen, want het is mijn paard." vind ik een rare uitspraak. Evenals: "Moet je maar geen pensionstal beginnen". Je kan toch ook niet altijd bij je spullen als je die bij een bedrijf hebt opgeslagen en je kan toch ook niet altijd naar je moeder (of wie dan ook) als die in het ziekenhuis ligt (uitgezonderd de ic) of je oma en opa in het verzorgingstehuis. Uitzonderingen daar gelaten, maar dat jij 's nachts naar je paard wil kunnen alleen om even te knuffelen, (of sterker nog, alleen het idee dat het kan), vind ik best wel verwend gedrag.

Een ziekenhuis is niet te vergelijken met een pensionstal. Op een paardenkliniek kan je ook niet ieder uur van de dag komen aankloppen.
Het zou eerder vergelijkbaar zijn met een appartement met sluitingstijd, zodat ik op bepaalde tijdstippen mijn tante niet in haar appartement kan komen bezoeken.

Citaat:
Kun je beter zeggen: dan moet je maar je paarden aan huis nemen. Je geeft je paard "in bewaring" en je weet van tevoren de voorwaarden. Zinnen die je niet, dat kan, iedereen zijn/haar eigen wensen uiteraard, maar om de stallen met openingstijden zo af te kafferen, vind ik echt onzin.

Ik zie hier nergens een stal uitgekafferd worden? :?

Citaat:
Als je door je baan vaak alleen de mogelijkheid hebt om op rare tijden naar je paard te gaan, je fanatiek wedstrijdruiter of dauwtrap/avondrittenmaker bent en dus graag heel vroeg of laat met je paard bezig bent of graag midden in de nacht met je paard knuffelt, dan is voor jou zo'n stal met (krappe) openingstijden idd helemaal niet handig. Niets mis mee, zoek je er toch gewoon een die wel aan je wensen voldoet. Maar waarom zeggen dat het belachelijk is om openingstijden te hanteren en dat mensen anders maar geen pensionstal moeten beginnen? Als je niet op "normale" tijden (laat zeggen tussen 7/8 uur tot 22/23 uur), dan ben je echt eerder de uitzondering dan de regel. Genoeg mensen waarvoor de openingstijden geen probleem zijn. Ieder wat wils.

Als je het topic goed had doorgelezen zou je gezien hebben dat ik en nog anderen al meermaals hebben aangegeven dat er 'voor ieder wat wils is'. Gelukkig maar, maar dat wil niet zeggen dat we niet mogen verder discussiëren, toch?

Citaat:
Dat ze toch wel binnen komen als ze willen, vind ik echt een non argument. Je laat toch ook niet je deur openstaan, omdat ze toch wel binnenkomen als ze willen. Het is altijd nuttig om het dieven zo moeilijk mogelijk te maken.

Onze poort staat ook niet wagenwijd open. Again, zoals ik al meermaals heb aangegeven hebben we een poort met code en waakhonden.

Citaat:
Dat een stal zonder sluitingstijden juist veiliger zou zijn, zou alleen opgaan als er dus regelmatig de hele nacht mensen aanwezig zijn. Maar het grootste deel van de tijd zal het ook op die stallen 's nachts heel rustig zijn. En dat is de tijd waarop dieven toe slaan. Als dan de boel ook nog eens gewoon openstaat, is dat dus niet bepaald veiliger. De vluchtroute is dan dus super simpel en snel.

Ik zie niet waarom stallen met sluitingstijden daarom veiliger zijn. Je hebt idd periode dat er helemaal niemand in de stal is, maar die periode is bij stallen met sluitingstijden langer dan stallen zonder. Dieven slaan toe wanneer het een rustige periode is, dan heb ik liever dat die periode van middernacht tot 5 uur is, dan van 22 uur tot 9 uur.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:15

bij ons op stal kun je van maandag tot zaterdag van 08:00 tot 23:00 en zondag van 08:00 tot 18:00

nee vind dat geen reden om een andere stal te zoeken vind het eerder fijn , er is veel toezicht op de paarden en tot 23:00 is het voor de paarden wel mooi geweest - die hebben ook rust nodig ;)

zondag vind ik ook een normale tijd de stal eigenaar/en personeel wil ook nog een beetje van zijn rust genieten

op mijn vorige stal waren er geen tijden maar stond de grote staldeur open - geen toezicht - spullen en paarden konden zo mee genomen worden bij wijze van spreke ( vaak tussen 12:00 - 15:00 was er niemand op stal )

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:26

rissa schreef:
Op de stal waar dit probleem zich voor deed, werden de paarden rond 18.00 van de wei of paddock gehaald en er lag dan een bult hooi op ze te wachten in hun stro stal. Rond 22.00 werd er een voer ronde gedaan. Maar er ontstaat altijd onrust als ze horen dat er ergens voer in een bak gegooid wordt ondanks dat ze zelf nog genoeg hebben liggen.
Zou het inderdaad ook niet zo handig van de stal vinden als ze zouden voeren op tijden dat je juist kan verwachten dat mensen uit school of werk komen en willen rijden.
De stal waar ik nu sta is alles bespreekbaar en zijn ze zeer soepel, maar als basis zijn er wel regels en gelukkig houdt iedereen zich eraan.

Op de stallen waar ik gestaan heb werd bij allemaal tussen 5 en 6 brok gevoerd. Wel bij alle stallen dat het sowieso in de bak werd gegooid, en je dus niet gooi geluid kreeg. Heb het trouwens ook nog niet anders meegemaakt dan dat klanten zelf weleens een wortel of appel in de bak van hun paard gooide. Ik zelf heb heel erg het idee dat de rust op stal mee te maken heeft met het voerbeleid en de overige rust op stal. Op mijn vorige stal was een keer iets aan de hand waardoor er pas om 19.00 ipv 17.00 gevoerd werd en zelfs toen bleven alle paarden rustig, geen gehinnik of niks. Er waren daar ook zat mensen die zelfs nog muesli gaven na het rijden, merkte je ook niks van in de stallen. Was ook nauwelijks sprake van stalondeugden.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:30

Ik sta nu tijdelijk op een pensionstal wegens een blessure van mijn paard. Normaal heb ik alles dus gewoon thuisstaan.
Hier is de stal tegen 07.30u open tot 22.00u. De paarden komen 6 dagen per week buiten, in weide, molen of binnenbak.
Maar nu is er op maandag les tot 20.30u dus dan ga ik niet, want ik moet overdag gewoon werken en heb ook nog een huishouden en kinderen.
De rest van de week probeer ik zoveel mogelijk vroeg in de morgen te gaan, dan heb ik het rijk voor mij alleen. Het komt heel vaak voor dat ik er maar in mijn uppie ben en er staan toch ongeveer 50 paarden (deels manegepaarden).
Thuis is natuurlijk het fijnst, maar ik vind een pensionstal met dit weer toch ook geweldig!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:33

Fleurtje100 schreef:
rissa schreef:

Op de stallen waar ik gestaan heb werd bij allemaal tussen 5 en 6 brok gevoerd. Wel bij alle stallen dat het sowieso in de bak werd gegooid, en je dus niet gooi geluid kreeg. Heb het trouwens ook nog niet anders meegemaakt dan dat klanten zelf weleens een wortel of appel in de bak van hun paard gooide. Ik zelf heb heel erg het idee dat de rust op stal mee te maken heeft met het voerbeleid en de overige rust op stal. Op mijn vorige stal was een keer iets aan de hand waardoor er pas om 19.00 ipv 17.00 gevoerd werd en zelfs toen bleven alle paarden rustig, geen gehinnik of niks. Er waren daar ook zat mensen die zelfs nog muesli gaven na het rijden, merkte je ook niks van in de stallen. Was ook nauwelijks sprake van stalondeugden.

Hier ook. Als iemand zijn paard beloond met wat dan ook in de bak... geen probleem. ja misschien een buurpaard die je lief aankijkt of ie ook wat mag (niet dus) en misschien een trap tegen de wand van een dominant exemplaar die het er niet mee eens is. , als die ernaast staat. Maar verder geen onrust. Je moet alleen neit net biks in die bak mikken als het vlak bij voertijd is of er in de andere gang al gevoerd wordt. Dan worden ze best onrustig! Maar dat is logisch.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:59

maar knoffer, ik heb mijn paard niet in bewaring gezet hoor?
Ik betaal mijn stalhouder zodat mijn paard op een stukje grond mag staan

mag de woningbouwvereniging die eigenaar is van het huurhuis waarin jantje woont dan ook tegen jou zeggen dat je pech hebt als je op zondag op de koffie wil bij jantje? :+

En ik ben zeker verwend, ik heb een paard :D En ook nog eens een stalhouder die zijn stal geweldig runt +:)+

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:24

Gini schreef:
Een ziekenhuis is niet te vergelijken met een pensionstal. Op een paardenkliniek kan je ook niet ieder uur van de dag komen aankloppen.
Het zou eerder vergelijkbaar zijn met een appartement met sluitingstijd, zodat ik op bepaalde tijdstippen mijn tante niet in haar appartement kan komen bezoeken.

Je tante kan zelf open doen, je paard niet. Niemand hoeft er ook last van te hebben, op een pensionstal kan dat anders zijn. Anyway, het is sowieso moeilijk te vergelijken, het ging mij er meer om dat ik wil aangeven dat je met een (meestal klein) bedrijf en met mensen daarachter te maken hebt. Ook al is ondernemen zwaar en weet je dat als je eraan begint, ook een ondernemer mag een leven hebben. En ik vind het dus raar als mensen het abnormaal vinden dat ze niet te pas en te onpas naar hun paard kunnen, die bij een ondernemer staat. Als je als ondernemer zo onflexibel bent, dat het voor veel mensen niet acceptabel is, zul je dat vanzelf merken aan je klantenbestand en inkomsten.

Als je wel wenst altijd bij je paard te kunnen, dan ga je naar een stal waar ze die extra service bieden. Of waar niemand er last van heeft als er mensen op rare tijden op het terrein zijn en er met sleutels/codes gewerkt wordt. Ik heb alleen moeite met uitspraken in de trant van "dan moet je maar geen pensionstal beginnen". En dat je jouw paard midden in een nacht een kusje wil kunnen geven, vind ik onzin, maar dat ben ik. Prima als je dat wel wilt, maar ik vind het dus verwend als je vindt dat dat altijd bij iedere pensionstal maar zou moeten kunnen. Nee, ik zie het als extra service als dat kan, en/of de omstandigheden van het terrein zijn zeer gunstig (gemaakt) en niet als vanzelfsprekend.

Gini schreef:
Ik zie hier nergens een stal uitgekafferd worden? :?

Als je het topic goed had doorgelezen zou je gezien hebben dat ik en nog anderen al meermaals hebben aangegeven dat er 'voor ieder wat wils is'. Gelukkig maar, maar dat wil niet zeggen dat we niet mogen verder discussiëren, toch?

Onze poort staat ook niet wagenwijd open. Again, zoals ik al meermaals heb aangegeven hebben we een poort met code en waakhonden.

Ik heb het ook absoluut niet specifiek tegen jou of over jouw stal. Het was een algemene reactie op meerdere posts van verschillende mensen. En ik heb zeker het topic gelezen en ik zie genoeg uitspraken waar ik het mee eens ben of mensen die gewoon zeggen 'voor mij zou het niets zijn'. Prima. Zoals ik hierboven al aangaf: ik heb vooral moeite met uitspraken als "dan moet je maar geen pensionstal beginnen" (dat bedoel ik met uitkafferen). Dat te pas en te onpas bij je paard zou moeten kunnen vanzelfsprekend zou (moeten) zijn, daar ben ik het niet mee eens.

En tuurlijk mag er van mij discussie zijn! Anders zou ik toch ook niet reageren.

Gini schreef:
knoffer schreef:

Ik zie niet waarom stallen met sluitingstijden daarom veiliger zijn. Je hebt idd periode dat er helemaal niemand in de stal is, maar die periode is bij stallen met sluitingstijden langer dan stallen zonder. Dieven slaan toe wanneer het een rustige periode is, dan heb ik liever dat die periode van middernacht tot 5 uur is, dan van 22 uur tot 9 uur.

Je rukt mijn quote een beetje uit zijn verband; ik had het namelijk ook over dat je met sleutels/codes kunt werken en niet dat per definitie wel of geen openingstijden veiliger of onveiliger zijn. Het ligt aan de situatie. Als je niet werkt met codes en/of sleutels voor klanten en toch geen openingstijden hebt, dan kun je dus niets afsluiten en is het dus onveiliger. Dieven hebben niet van 22 uur tot 9 uur nodig, in een uur kun je al heel ver komen als het slecht is afgesloten.

De pensionhouder kan natuurlijk wel de juiste omstandigheden creëren door idd met extra sleutels/codes te werken. Maar ook dat, zie ik dus als service en niet als vanzelfsprekend. Enige dat je dan nog overhoudt, is dat je klanten onbetrouwbaar kunnen zijn en sleutels 'uitlenen' of codes doorvertellen.

Dan kom je nog bij het punt of de pensionhouder (en/of medewerkers) ook op het terrein wonen. Als dat zo is, is het veiliger, want bij veel gerommel kunnen ze gaan kijken. Maar, dan worden ze dus ook wakker als pensionklanten midden in de nacht niet stil genoeg zijn.