Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Buddy87 schreef:Elke dag van 08:00 tot 22:00, maar buiten de tijden mag je ten alle tijden komen indien paard ziek is of dergelijke.
Gini schreef:SparklingApp schreef:Voor de mensen die geen openingstijden hebben; is er dan geen controle op de stallen?
Juist heel veel, omdat er tussen 5-6 uur 's ochtends en middernacht (en soms nog later) altijd wel iemand is.
Fleurtje100 schreef:@ Rissa, maar wil je dat dat je bijvoorbeeld tijdens etenstijd je paard niet meer mag rijden? Lijkt mij behoorlijk onhandig, als er bijvoorbeeld om 6 uur gevoerd wordt en je wilt daarvoor nog even snel rijden meteen uit je werk. Want net na het voeren moet je eigenlijk ook weer een uur wachten voordat je iets kunt. Hier hebben de paarden sowieso dat ze ook hooi krijgen als ze gevoerd worden, dus daar zijn ze dan nog wel minstens een uur mee zoet. En als je stro hebt in de stallen is er ook altijd wel wat te knabbelen waardoor je die onrust veel minder snel krijgt is mijn ervaring.
amillia schreef:tjady schreef:Niet meer dan normaal openingstijden.
Je wilt als pensionhouder toch niet dat klanten bv om 23.30 nog langs komen om te rijden en dat je op zaterdag en zondagavond geen mensen over je bedrijf wilt hebben, kan ik ook begrijpen. Uiteraard in overleg, als iemand bv moet werken, dat hij dan wel kan komen of bv een wedstrijd heeft.
Daarnaast geeft het ook rust voor de paarden.
Dan hadden ze maar een ander soort bedrijf moeten beginnen, want de meesten gaan toch echt dagelijks naar hun paard.
lammie2701 schreef:op de vorige stal hadden ze goede waakhonden, die vreemden echt de stuipen op het lijf joegen (kennen ze je dan doen ze dat niet) en nu is het zo dat we eerst door een hek moeten die nogal lawaai maakt en dan hoort mijn broer of zijn vrouw dat gelijk en gaan dan kijken (je moet namelijk eerst langs hun huis voordat je bij de stallen bent) en de zadelkamer is altijd op slot wat ook bemoeilijkt om bij de stallen te komen...
Gini schreef:Jolliegirl schreef:Vinden jullie het niet een vervelende gedachte dat iedereen zomaar maar snachts bij je paard kan komen?
Of werken jullie met sleutels?
Dit is een algemene vraag naar iedereen waarbij de stalling 24/7 geopend is.
We hebben een poort met code, dus normaal kan niemand zomaar bij de paarden komen (ik zeg 'normaal' want als dieven echt je zadel, paard, trailer,...willen hebben houden sluitingstijden dat ook niet tegen).
Nu ik erbij nadenk is onze stal juist heel veilig, omdat er praktisch altijd wel iemand is en het dus niet alleen de staleigenaar is die een oogje in het zeil moet houden. Als de laatste klant om middernacht vertrekt staat de volgende om 6 uur al weer daar, dan nog daargelaten als er wedstrijd is, dierenarts, bevallingsseizoen etc.
Juist een stal waar sluitingstijden gehanteerd lijkt mij onveilig als het op diefstal aankomt, die hebben snel genoeg door dat er tussen dat en dat uur niemand aanwezig is buiten de slapende staleigenaar.
Edit: en natuurlijk de waakhonden die er op elke stal denk ik wel zijn.
xxriiannee schreef:Als ze willen komen ze toch wel binnen.. op uitzonderingen na.
Knoffer schreef:"Ik wil altijd bij mijn paard kunnen, want het is mijn paard." vind ik een rare uitspraak. Evenals: "Moet je maar geen pensionstal beginnen". Je kan toch ook niet altijd bij je spullen als je die bij een bedrijf hebt opgeslagen en je kan toch ook niet altijd naar je moeder (of wie dan ook) als die in het ziekenhuis ligt (uitgezonderd de ic) of je oma en opa in het verzorgingstehuis. Uitzonderingen daar gelaten, maar dat jij 's nachts naar je paard wil kunnen alleen om even te knuffelen, (of sterker nog, alleen het idee dat het kan), vind ik best wel verwend gedrag.
Citaat:Kun je beter zeggen: dan moet je maar je paarden aan huis nemen. Je geeft je paard "in bewaring" en je weet van tevoren de voorwaarden. Zinnen die je niet, dat kan, iedereen zijn/haar eigen wensen uiteraard, maar om de stallen met openingstijden zo af te kafferen, vind ik echt onzin.
Citaat:Als je door je baan vaak alleen de mogelijkheid hebt om op rare tijden naar je paard te gaan, je fanatiek wedstrijdruiter of dauwtrap/avondrittenmaker bent en dus graag heel vroeg of laat met je paard bezig bent of graag midden in de nacht met je paard knuffelt, dan is voor jou zo'n stal met (krappe) openingstijden idd helemaal niet handig. Niets mis mee, zoek je er toch gewoon een die wel aan je wensen voldoet. Maar waarom zeggen dat het belachelijk is om openingstijden te hanteren en dat mensen anders maar geen pensionstal moeten beginnen? Als je niet op "normale" tijden (laat zeggen tussen 7/8 uur tot 22/23 uur), dan ben je echt eerder de uitzondering dan de regel. Genoeg mensen waarvoor de openingstijden geen probleem zijn. Ieder wat wils.
Citaat:Dat ze toch wel binnen komen als ze willen, vind ik echt een non argument. Je laat toch ook niet je deur openstaan, omdat ze toch wel binnenkomen als ze willen. Het is altijd nuttig om het dieven zo moeilijk mogelijk te maken.
Citaat:Dat een stal zonder sluitingstijden juist veiliger zou zijn, zou alleen opgaan als er dus regelmatig de hele nacht mensen aanwezig zijn. Maar het grootste deel van de tijd zal het ook op die stallen 's nachts heel rustig zijn. En dat is de tijd waarop dieven toe slaan. Als dan de boel ook nog eens gewoon openstaat, is dat dus niet bepaald veiliger. De vluchtroute is dan dus super simpel en snel.
rissa schreef:Op de stal waar dit probleem zich voor deed, werden de paarden rond 18.00 van de wei of paddock gehaald en er lag dan een bult hooi op ze te wachten in hun stro stal. Rond 22.00 werd er een voer ronde gedaan. Maar er ontstaat altijd onrust als ze horen dat er ergens voer in een bak gegooid wordt ondanks dat ze zelf nog genoeg hebben liggen.
Zou het inderdaad ook niet zo handig van de stal vinden als ze zouden voeren op tijden dat je juist kan verwachten dat mensen uit school of werk komen en willen rijden.
De stal waar ik nu sta is alles bespreekbaar en zijn ze zeer soepel, maar als basis zijn er wel regels en gelukkig houdt iedereen zich eraan.
Fleurtje100 schreef:rissa schreef:Op de stal waar dit probleem zich voor deed, werden de paarden rond 18.00 van de wei of paddock gehaald en er lag dan een bult hooi op ze te wachten in hun stro stal. Rond 22.00 werd er een voer ronde gedaan. Maar er ontstaat altijd onrust als ze horen dat er ergens voer in een bak gegooid wordt ondanks dat ze zelf nog genoeg hebben liggen.
Zou het inderdaad ook niet zo handig van de stal vinden als ze zouden voeren op tijden dat je juist kan verwachten dat mensen uit school of werk komen en willen rijden.
De stal waar ik nu sta is alles bespreekbaar en zijn ze zeer soepel, maar als basis zijn er wel regels en gelukkig houdt iedereen zich eraan.
Op de stallen waar ik gestaan heb werd bij allemaal tussen 5 en 6 brok gevoerd. Wel bij alle stallen dat het sowieso in de bak werd gegooid, en je dus niet gooi geluid kreeg. Heb het trouwens ook nog niet anders meegemaakt dan dat klanten zelf weleens een wortel of appel in de bak van hun paard gooide. Ik zelf heb heel erg het idee dat de rust op stal mee te maken heeft met het voerbeleid en de overige rust op stal. Op mijn vorige stal was een keer iets aan de hand waardoor er pas om 19.00 ipv 17.00 gevoerd werd en zelfs toen bleven alle paarden rustig, geen gehinnik of niks. Er waren daar ook zat mensen die zelfs nog muesli gaven na het rijden, merkte je ook niks van in de stallen. Was ook nauwelijks sprake van stalondeugden.
Gini schreef:Een ziekenhuis is niet te vergelijken met een pensionstal. Op een paardenkliniek kan je ook niet ieder uur van de dag komen aankloppen.
Het zou eerder vergelijkbaar zijn met een appartement met sluitingstijd, zodat ik op bepaalde tijdstippen mijn tante niet in haar appartement kan komen bezoeken.
Gini schreef:Ik zie hier nergens een stal uitgekafferd worden?![]()
Als je het topic goed had doorgelezen zou je gezien hebben dat ik en nog anderen al meermaals hebben aangegeven dat er 'voor ieder wat wils is'. Gelukkig maar, maar dat wil niet zeggen dat we niet mogen verder discussiëren, toch?
Onze poort staat ook niet wagenwijd open. Again, zoals ik al meermaals heb aangegeven hebben we een poort met code en waakhonden.
Gini schreef:knoffer schreef:Dat een stal zonder sluitingstijden juist veiliger zou zijn, zou alleen opgaan als er dus regelmatig de hele nacht mensen aanwezig zijn. Maar het grootste deel van de tijd zal het ook op die stallen 's nachts heel rustig zijn. En dat is de tijd waarop dieven toe slaan. Als dan de boel ook nog eens gewoon openstaat, is dat dus niet bepaald veiliger. De vluchtroute is dan dus super simpel en snel.
Ik zie niet waarom stallen met sluitingstijden daarom veiliger zijn. Je hebt idd periode dat er helemaal niemand in de stal is, maar die periode is bij stallen met sluitingstijden langer dan stallen zonder. Dieven slaan toe wanneer het een rustige periode is, dan heb ik liever dat die periode van middernacht tot 5 uur is, dan van 22 uur tot 9 uur.