Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:17

Leuk om te lezen hoe het momenteel met het vriezen en gladheid op andere stallen is. Ik sta zelf ook in Zuid-Holland, Leidschendam/Stompwijk om precies te zijn. Bij ons gaan de paarden nog gewoon iedere dag naar buiten, helaas zijn de paddocks niet perfect met die vrieskou, maar liever een harde ondergrond dan de hele dag binnen.. De staleigenaar houdt het erf ook heel goed ijs en sneeuwvrij zodat hij gewoon de paarden buiten kan zetten. Hierdoor hebben we ook gewoon een goed rondje dat we kunnen wandelen of de weg op kunnen. Helaas is onze buitenbak wel vrij hard en niet heel goed om te rijden, maar naar buiten kunnen we (nog) wel gewoon. Ik zou echt niet willen ruilen met een stal met binnenbak, maar waar mijn paard de hele dag binnen staat.. Nu staat hij gewoon iedere dag buiten overdag en ik merk dat hij hierdoor meer rust in zijn hoofd heeft en niet uit elkaar 'knalt'.

Op mijn vorige stal stonden de paarden in de winter niet buiten overdag en was de bak ook niet echt te rijden, ik moet er niet meer aan denken!

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:25

jammes schreef:
CharlyBrown schreef:
hihi.. bedankt voor je berichtje...

Gelukkig valt voor de rest erg mee met de haat & nijd.. :D

Graag gedaan hoor ;)
Je hebt in ieder geval Ceriadwen en Eowyn nog :D :D

Hahaha, ik heb ook geen conflict met CB hoor, eigenlijk heeft er nagenoeg niemand naar mijn weten een conflict met CB!

Maar even een toevoeging... De paddock achter de binnenbak is ook nog goed :D Alleen kom ik daar bijna nooit, vind het
zo afgelegen :? En vanavond stonden er ook nog paardjes in de paddock achter de longeerring, heb alleen niet van
dichtbij gekeken hoe die eruit zag.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:31

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar de eerste twee bladzijdes en uiteraard de openingspost heel aandachtig.

Ik begrijp alleen het probleem niet zo goed. :)

Mijn pony staat nu 24/7 buiten, en ik heb geeneens een binnenbak...
Uiteraard heb ik dan minder 'explosiegevaar'.

Je kunt de binnenbak in en naar buiten.
Dat je paard binnen staat is wel waardeloos natuurlijk, maar ik vrees dat je dáár niet veel aan doet.
Je zult zelf voor meer afwisseling moeten zorgen.
(En het liefste naar een plek waar ze sowieso véél meer naar buiten kunnen, maar da's een andere discussie verder. ;))
Overigens gaan de pensionpaarden hier in principe wel naar buiten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:57

@turdus medula, ik denk dat de ts zich afvraagd of het idd onmogelijk is om buiten rijbanen en paddocks begaanbaar te houden. nu blijkt al uit dit topic dat het met een beetje moeite best moet kunnen. ik kom op meerdere stallen en het bijhouden van de rijbanen en paddocks komt helaas wel meer dan eens op een lager pitje...maar sta er als pensionklant ook bij stil dat als de stalhouder met de hand emmers water moet geven dat daar veel tijd in gaat zitten en je dan dus bv niet aan het slepen van de banen toe komt,helpen jullie dan daar ook in mee?hiet gaat dat prima op stal en door de hulp van mijn "meiden "hou ik nog wat vrije tijd over om op de trekker te kruipen,ook krijgen ze allemaal baksleeples :D

Ceriadwen

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:04

Nou wat water betreft hebben we geen problemen. We hebben een boiler dus het water voor alle paarden blijft gewoon op temperatuur. Alleen een klein bijstalletje van 4 boxen is al afgesloten geweest van water. Voor de rest bleef alles gewoon doorlopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:06

luxe! ik sleep me ongans met al die emmertjes,maar de klanten slepen keurig mee en niet alleen voor t eigen paard,heel prettig!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:22

knollentuin schreef:
@turdus medula, ik denk dat de ts zich afvraagd of het idd onmogelijk is om buiten rijbanen en paddocks begaanbaar te houden. nu blijkt al uit dit topic dat het met een beetje moeite best moet kunnen. ik kom op meerdere stallen en het bijhouden van de rijbanen en paddocks komt helaas wel meer dan eens op een lager pitje...maar sta er als pensionklant ook bij stil dat als de stalhouder met de hand emmers water moet geven dat daar veel tijd in gaat zitten en je dan dus bv niet aan het slepen van de banen toe komt,helpen jullie dan daar ook in mee?hiet gaat dat prima op stal en door de hulp van mijn "meiden "hou ik nog wat vrije tijd over om op de trekker te kruipen,ook krijgen ze allemaal baksleeples :D

Waar ik op stal sta zijn er diverse vormen van pension mogelijk.
De pensionpaarden staan all-inclusive, maar ik sta op doe-het-zelf basis. Er wordt voor water in jerrycans gezorgd, en wij slepen er dan mee.

De buitenbanen zijn hier niet zo goed, maar ik zie zelf het probleem niet zo, omdat je imo ook goed buiten kunt trainen. :)
Ik begrijp wel dat dat niet ideaal is, en misschien niet wat je verwacht van een staleigenaar (dat ligt voor iedereen anders, denk ik) maar een groot probleem met trainen hoeft er imo! niet te zijn. :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:31

Ik heb (nog) niet het hele topic doorgelezen, maar ik zit met hetzelfde probleem. Ik kan alleen 's avonds na 10 uur of 's middags voor 4 uur in de binnenbak (en dan kan ik loslaten als er niemand wil rijden, anders moet ik ook rijden) en na 10 uur vind ik eigenlijk te laat en voor 4 uur heb ik meestal nog school. Bij ons mag je nu dus ook longeren in de overdekte buitenbak (die is niet bevroren, de weg ernaartoe is wel glad) maar het is inderdaad niet alles... En ik wil ook zeker niet elke dag rijden, want die van mij is ook pas 4. Ik longeer nu vooral en ik doe wat grondwerk en vrijheidsdressuur.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:22

CharlyBrown schreef:
Bij ons op stal gaat het er eigenlijk altijd gemoedelijk aan toe.
Ik kan in ieder geval met iedereen goed opschieten..

En gelukkig is er maar 1 iemand die zich niet kan vinden in het feit dat ik dit topic heb geopend..
Een topic die ik puur voor mezelf heb geopend, en niet als doel om onze stal af te zeiken... sorry, als dat zo is overgekomen..

Ja maar die 1 bemoeid zich ook met alles en heeft overal een mening over
dus trek je er niks van aan.
Wij begrijpen je en nemen je niks kwalijk
Als je gaat lessen vanavond een fijne les en tot volgende keer

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:54

Ceriadwen schreef:
Nou wat water betreft hebben we geen problemen. We hebben een boiler dus het water voor alle paarden blijft gewoon op temperatuur. Alleen een klein bijstalletje van 4 boxen is al afgesloten geweest van water. Voor de rest bleef alles gewoon doorlopen.

kleine aanvulling de boiler is voor warm water op de wasplaats en die andere apparaten zijn ervoor om de waterleiding boven nul te houden (die pompen het water rond)
echt een goede investering dus.
En alle rijbanen zijn vandaag weer SUPER begaanbaar en er ligt ook schoon zand in de molen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:28

Domme vraag modus aan:

Maar als ik het even goed snap is dmv continu fresen en slepen elke bak berijdbaar tijdens de vorst? Of is dat voor elke bodem weer anders?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:49

hoi gulpje,ja mijn rijbaan is door dat ik m elke dag met de frees doorhaal, en bij vorst overdag wel 2 x doorhaal elke dag te rijden geweest. belangrijk hierbij is dat je zeker 's avonds de baan loshaalt [dat doet de frees die rult de bovenlaag 20 cm helemaal door] en dat er dan geen paarden meer opgaan. de bovenlaag vriest dus los op. ik doe het zo al jaren en we staan hier zelden stil. ik weet niet voor welke bodems dit niet zou kunnen werken ,ik denk dat het bij veel wel kan

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:56

Ik denk dat je idd de meeste bakken aardig goed kan houden dmv aandacht eraan te geven.

Wat moeilijk word is als het eerst goed geregend heeft en al het zand is nat en dat het dan gelijk gaat vriezen.
Dan zal het vaak moeilijk zijn.

Wij hadden ook een vrij vochtige bak, maar gisteren nog prima te rijden.
Oppervlakte was aardig rul, eronder wel aangevroren, maar je kon er prima je rondje in rijden.
Gewoon je rijden aanpassen dan gaat het prima.

En ze hebben weer heerlijk op het land gestaan gisteren!
Altijd fijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:08

Bedankt voor de antwoorden!

Bij ons staan ze ook heerlijk op de wei <3

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:23

knollentuin schreef:
hoi gulpje,ja mijn rijbaan is door dat ik m elke dag met de frees doorhaal, en bij vorst overdag wel 2 x doorhaal elke dag te rijden geweest. belangrijk hierbij is dat je zeker 's avonds de baan loshaalt [dat doet de frees die rult de bovenlaag 20 cm helemaal door] en dat er dan geen paarden meer opgaan. de bovenlaag vriest dus los op. ik doe het zo al jaren en we staan hier zelden stil. ik weet niet voor welke bodems dit niet zou kunnen werken ,ik denk dat het bij veel wel kan

Nou, hulde aan jou hoor. Vind ik echt super dat je al die moeite doet +:)+ .
Jij wordt pensionhouder van het jaar :D

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:26

Ni_en_ke schreef:
jammes schreef:

Graag gedaan hoor ;)
Je hebt in ieder geval Ceriadwen en Eowyn nog :D :D

Hahaha, ik heb ook geen conflict met CB hoor, eigenlijk heeft er nagenoeg niemand naar mijn weten een conflict met CB!

Maar even een toevoeging... De paddock achter de binnenbak is ook nog goed :D Alleen kom ik daar bijna nooit, vind het
zo afgelegen :? En vanavond stonden er ook nog paardjes in de paddock achter de longeerring, heb alleen niet van
dichtbij gekeken hoe die eruit zag.

Sh.t en min ni _ en _ ke Y;(

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:37

Wij hebben gelukkig nog niet al te veel last gehad ...

Het erf was glad, daar hebben we vanaf stal tot aan de paddock gestrooid. De paddock is door de vorst helemaal glad getrokken, waardoor de paardjes lekker overdag naar buiten kunnen :) De bak konden we even niet in rijden omdat de tractor niet wilde starten ... Sinds een paar dagen doet de tractor het weer en kunnen we weer rijden :)

Vorig jaar ook maar een paar niet vanwege vorst kunnen rijden :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:58

jammes schreef:
knollentuin schreef:

Nou, hulde aan jou hoor. Vind ik echt super dat je al die moeite doet +:)+ .
Jij wordt pensionhouder van het jaar :D

ik doe t ook voor mezelf he? ik wil de paarden in beweging houden! had ik al eerder gemeld. als degene die de stal bezit zelf ook rijdt of rijdende familie op het erf heeft zal het schelen in de fanatiekieteit van alles begaanbaar houden...
maar de eervolle vermelding is leuk :o

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 07:05

Mijn stal sleept voor het gaat vriezen de buiten rijbaan en vervolgens strooien we deze voor de helft in met zout (20x60), en de hoefslag.
Ik kan dus gewoon trainen met mijn paard.
Overdag kunnen de paarden in de paddock, dus wel hinder met het vriezen maar geen extreme problemen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:03

Ik denk dat er hier door sommigen een onderschatting wordt gemaakt over het werk van de staleigenaren.

Ik was gister blij verrast hoe mooi de bak erbij ligt. :)

Er is zo te zien weer aan gewerkt, en wordt goed meegedacht. Bedenk dat de winter voor iedereen lastige kanten heeft, en het de staleigenaren ook flink meer werk bezorgd. Natuurlijk weten ze dat, en kiezen er in die zin ook voor, maar zolang de paarden er niet onder lijden... :)

Kom maar door met die lente!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:24

Bij ons is vanavond de bak, paddock en erf weer gepekeld en gesleept, dus die zouden ook weer goed begaanbaar moeten blijven. Er gaat idd wel wat werk inzitten, maar ik ben er weer heel gelukkig mee :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:14

mijn paardjes kunnen sneeuwpoppen maken.... :+

Maar de bak was gisteren nog oppie toppie.
En er ligt al weer 125 kilo zout klaar. :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:18

Bij ons (schiedam) wordt niet gestrooid, erf is besneeuwt en op sommige plekken glad.
Bak is wel vlak maar ondergesneeuwt en met vriezen helemaal bevroren.
Bij ons gaan alle paarden wel gewoon de paddocks in die bevroren zijn en ondergesneeuwd.
Paardlief is vandaag nog flink uit der dak gegaan in de paddock(rennen bokken steigeren..) en heeft nergens last van hoor :P

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:13

Nou heb er 1 op ijzers en die gaat geheid op zijn snufferd. Maar moet ik er eerlijkheidshalve ook wel bijvermelden dat hij tijdens het opstaan heel knap op zijn eigen voorbeen kan staan. Soort van lompie eerste klas.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:08

het heeft hier geholpen om de bak extra door te halen met de regen afgelopen donderdag,onder de sneeuw is al het water weggezakt en het enige is hier de sneeuw,maar alles staat op sneeuwbeslag en ik rij dus nog steeds,niet zo lang want t is best zwaar :losse onderlaag en sneeuw erop. elke avond als er geen paard meer ingaat en iedereen klaar is met rijden sleep ik m weer zodat ie mooi vlak ligt,we gaan t wel weer redden deze vorstperiode :D