Pony kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:31

superwoman schreef:
nadita schreef:

Ja, ze staat grotendeels op stro.

En samen in het land met de Fries gaat prima. Alleen op een kleine ruimte wil hij dat niet.

Ik weet niet of het ondertssen al "gezegd" is, maar ik ben alleen even terug gegaan naar de reactie op mijn reactie.
Ik bedoel dat je pony op het land echt wel iets heeft aan het gezelschap van je fries... Dat ze samen staan en kunnen kroelen en vanwege de leeftijd van de pony is een beetje spel (beetje pesten) ook nodig.

Ik wens je iig veel sterkte!

Dat doen ze ook wel superwoman. Als ze in het land lopen zijn het beste maatjes. Rennen, spelen, happen en kroelen. Fries laat zich heus van tijd tot tijd verleiden tot spelen, ondanks dat hij liever eet ;)

Maar momenteel is de pony zo verveeld dat ze haar energie niet goed kwijt kan en allerlei 'kattenkwaad' uit gaat halen. Zoals het graven in de stal.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:32

ik snap het niet helemaal ,je hebt hier al eens een topic over geopend kort geleden en je kreeg dezelfde adviezen waar je hetzelfde mee deed...weinig en steeds ja maar. terwijl alle tips en adviezen goedbedoeld zijn. een jaarling hoort voor ontwikkeling van skelet spieren en gewrichten en geest te donderjagen met collega's buiten. in het vorige topic raadde ik je ook al een fijnmazig hooinet aan ,ik kan er echt met mijn hele verstand niet bij hoe lang het duren gaat voor je het gaat snappen...echt de meeste mensen op bokt proberen het je aan je verstand te peuteren maar het wil er geloof ik niet in. open je nu dan volgende week weer een topic? net zo lang tot iedereen zegt : ja een jaarling hoort op stal ,en tuurlijk kluister m maar ?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:33

Ik begrijp dat je de paarden na een paar uur uit elkaar haalt als de haf begint te klieren?
Laat ze lekker bij elkaar staan. Dat beestje moet leren waar de grenzen liggen en dat kan alleen je fries doen. Laat ze bij elkaar staan buiten en dan krijgt de haf vanzelf een klap als ze te opdringerig wordt naar de fires toe.
Dat heet opvoeden en als je dat niet door een paard laat doen, dan krijg je straks later nog veel meer problemen, omdat je haf niet leert waar te stoppen.

En ook gaf je een argument dat als je ze buiten laat dat ze dan de hele dag hooi moeten hebben... is dat op stal niet nodig dan?
Zorg dat je hooi hebt en geen kuil. liefst nog wat ouder hooi. Doe dit in een klein mazig hooinet, meng desnoods het hooi met een lading stro. Dan komen ze niet aan, maar hebben ze wel buikvulling en zijn ze bezig.

Verder vraag ik me af qua kluisteren, ik hoor mensen zeggen, paard kan makkelijk gaan liggen, rollen en opstaan.
Maar als ik naar mijn paarden kijk als die gaan liggen, of tenmeer als ze gaan opstaan, dan gooien ze niet beide voorbenen tegelijk naar voren om weer omhoog te komen... eerst gaat het ene voorbeen naar voren en ligt het andere voorbeen nog onder het lichaam gevouwen, dan even kriebelen met de neus eraan en dan pas komt het andere voorbeen naar voren... Hoe is dit in godsnaam mogelijk met kluisters om? en als dit wel mogelijk zou zijn, dan zou een paard dus ook makkelijk kunnen graven.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:34

oke, ik snap je nu beter ts :)

misschien toch een optie om haar geestelijk bezig te houden met VD en grondwerk. Ondanks de bevroren bak. je hoeft neit te rennen maar ze kan bv wel een voetje geven of rondje draaien. Of enge dingen ontdekken.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:38

manex schreef:
Ik heb even een vraag. Heeft eigenlijk niks met je weideprobleem te maken, maar ik vraag het me gewoon af.

Je zei toch ergens dat ze wel een paar uur samen in de paddock kunnen, maar dat de Fries haar na een paar uur zat is? Als ze gaat lopen klieren en zo?

Mag ik vragen wat je dan doet? Zet je dan de Fries binnen en laat je de Haf buiten? (dat gevoel heb ik namelijk). Dan leert ze dus niet dat ze op moet houden met klieren, maar dan haal je gewoon haar doelwit weg. Dan heeft je Fries wel wat rust maar leert je Haf niks.

Is het opvoedkundig gezien niet beter om de Fries er gewoon bij te laten staan zodat die haar duidelijk kan maken dat er ook een keer een eind aan dat geklier moet komen?
Als ze dat dan eindelijk door heeft, vallen er misschien meer dingen in haar hoofd op z'n plaats en wie weet word ze dan vanzelf wat rustiger en houd ze op met dat graven. Dat komt op mij namelijk over als een uiting van een frustratie.

Misschien ver gezocht hoor .........

Nee, ze kunnen helemaal niet samen in de paddock. Die is te klein. Daarom had ik er afgelopen winter een draadje tussen.
De Haf is het na een paar uur zat buiten en gaat lopen klieren en donderjagen. Zoals bijvoorbeeld door de draden heen walsen. En dan zet ik ze BEIDE maar weer binnen.
Ik laat nooit 1 paard buiten.
Als de Haf loopt te klieren zet de Fries haar wel terecht, dat is het probleem niet. Maar dan gaat ze dus andere dingen doen. Zoals graven, en de omheining testen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:42

Dan zal je toch de omheining moeten veranderen als ie daar doorheen gaat, breder lint, dikkere palen, meer stroom erop, misschien ook de omheining een stuk hoger maken zodat hij er niet met zijn hoofd overheen kan en dus niet met zijn borst er tegen aan kan staan.
En ik denk dat bijna de enige oplossing om je haf blij te krijgen is om een paardje van dezelfde leeftijd erbij te doen. Zodat ze heel de dag kunnen spelen en als ze te ver gaan dan kan de oudere fries ze terecht zetten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:42

knollentuin schreef:
ik snap het niet helemaal ,je hebt hier al eens een topic over geopend kort geleden en je kreeg dezelfde adviezen waar je hetzelfde mee deed...weinig en steeds ja maar. terwijl alle tips en adviezen goedbedoeld zijn. een jaarling hoort voor ontwikkeling van skelet spieren en gewrichten en geest te donderjagen met collega's buiten. in het vorige topic raadde ik je ook al een fijnmazig hooinet aan ,ik kan er echt met mijn hele verstand niet bij hoe lang het duren gaat voor je het gaat snappen...echt de meeste mensen op bokt proberen het je aan je verstand te peuteren maar het wil er geloof ik niet in. open je nu dan volgende week weer een topic? net zo lang tot iedereen zegt : ja een jaarling hoort op stal ,en tuurlijk kluister m maar ?

Dat advies heb ik opgevolgd. Alleen is het nog niet geleverd.
En tussen donderjagen en donderjagen zit nog wel wat verschil in m ijn ogen.

Het vorige topic heb ik maar een aantal reacties op gehad, waar ik niets mee kon, behalve het hooinet.

Het idee van kluisteren schoot ineens door mijn hoofd. En het is duidelijk dat de meesten dat een waardeloos idee vinden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:44

blue_kim schreef:
Dan zal je toch de omheining moeten veranderen als ie daar doorheen gaat, breder lint, dikkere palen, meer stroom erop, misschien ook de omheining een stuk hoger maken zodat hij er niet met zijn hoofd overheen kan en dus niet met zijn borst er tegen aan kan staan.
En ik denk dat bijna de enige oplossing om je haf blij te krijgen is om een paardje van dezelfde leeftijd erbij te doen. Zodat ze heel de dag kunnen spelen en als ze te ver gaan dan kan de oudere fries ze terecht zetten.

Omheining is 1.20 hoog met breed lint. Pony kan er niet met de borst tegenaan staan.

Het idee van een jonge shet erbij ga ik toch overwegen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:53

nadita schreef:
Het idee van een jonge shet erbij ga ik toch overwegen.

Ik denk dat dat samen met het open laten staan van de staldeur echt het beste resultaat zal leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:54

Dan nog verbaas ik mij er over dat TS een jaarling kiest als gezelschap bij een volwassen paard. En dat ze niet een oudere pony kiest. Als het toch alleen maar gezelschap is, waarom dan een jonkie? Jonkies moeten met jonkies kunnen spelen en groeien en opgevoed worden door de kudde. Niet door 1 ouder paard die het jonkie niet dult als deze gaat spelen. Daar kan je beter een oudje bij zetten.. Die zijn lekker rustiger en al opgevoed, kennen alle regels van de paardentaal al.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:03

Shanna schreef:
Dan nog verbaas ik mij er over dat TS een jaarling kiest als gezelschap bij een volwassen paard. En dat ze niet een oudere pony kiest. Als het toch alleen maar gezelschap is, waarom dan een jonkie? Jonkies moeten met jonkies kunnen spelen en groeien en opgevoed worden door de kudde. Niet door 1 ouder paard die het jonkie niet dult als deze gaat spelen. Daar kan je beter een oudje bij zetten.. Die zijn lekker rustiger en al opgevoed, kennen alle regels van de paardentaal al.

Omdat oudere paarden vaak de baas zijn over jonge paarden. Mijn Fries was ook pas 5 toen de Haf erbij kwam.
En de Fries is ook vrij dominant, dus zoals ik al eerder postte: daarom is gekozen voor een jonge merrie. En ik heb bewust gekozen voor een Haflinger.

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:11

ik denk dat je actie moet ondernemen. zodra het zonnetje ook maar een beetje schijnt of de vorst even minder wordt, moet je zorgen dat iemand met een tractor dat pad glad sleept. daarna flink zout strooien zodat het pad niet nog eens zo bobbelig aan kan vriezen.
Elke keer als er weer strenge vorst wordt voorspelt slepen we de paden en de bak glad, daarna strooien. Dat werkt al jaren prima.
Als ze uit de wei komen moet je wel even de hoeven schoon maken ivm het zout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:15

nadita schreef:
Shanna schreef:

Omdat oudere paarden vaak de baas zijn over jonge paarden. Mijn Fries was ook pas 5 toen de Haf erbij kwam.
En de Fries is ook vrij dominant, dus zoals ik al eerder postte: daarom is gekozen voor een jonge merrie. En ik heb bewust gekozen voor een Haflinger.

Maar WAAROM dan niet voor een 5 tot 10 jarige haflinger? En wel voor een veulen?
Jij kan gewoon NIET een veulen de juiste leefomgeving aanbieden, hoe graag je ook zou willen. En een haflinger is ook niet de ideale raskeuze, die zijn gewoon gruwelijk slim en snel verveeld. En als het toch maar voor gezelschap is, waarom dan niet een volwassen pony erbij? Het hoeft er echt niet 1 te zijn die al 25+ is, maar 1 is gewoon erg jong helemaal voor zoals jij je paarden houd.

Een jaarling hoort niet een uur te wandelen, een jaarling hoort geen grondwerk te doen. Een jaarling hoort geen dekentje te dragen om zn vacht kort te houden.
Een jaarling hoort gewoon veulentje te kunnen zijn in een kudde met soortgenoten. Een jaarling hoort gewoon een beertje te kunnen worden om zn weerstand hoog te houden. Een jaarling hoort niet een uur braaf mee te moeten lopen, een uur is veel te lang!

Mijn inmiddels 2,5 jarige heeft ook als veulenzijnde en als jaarling een deken omgehad, maar dit was wegens medische omstandigheden. Ik ben maar wat blij dat ze het deze winter zonder kan! Mijn 2,5 jarige is ook niet in de opfok geweest, maar heeft wel een kudde (4 paarden) met jonge paarden (o.a. ander veulen) om in op te groeien. Mijn paarden staan ook in de winter niet 24/7 buiten, maar wel zo lang mogelijk en zodra het weer kan gaan ze wel weer 24/7 buiten.
Ze heeft nog nooit een uur naar me moeten luisteren aan een touwtje, en loopt toch keurig braaf mee. Ook de hoefsmid en dierenarts en wassen laat ze braaf toe, maar vooral kan ze lekker paard zijn en zichzelf ontwikkelen als paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-10 19:29, in het totaal 2 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:16

hoi het is voor jehaf wel zo eerl;ijk om hem, in de opfok te zetten en een shet bij de fries. je haf kan zo ook niet goed groeien en bij een opfok weten ze wat ze moeten doen. echt het beste voor hem dus denk nu even aan je pony hoe het voor hem is en niet hoe lastig het is wat ik men kan voorstellen maar dat hoort bij paarden houden, daar kom je niet onderuit. je paarden verdienen het beste en de winter is nog lang.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:18

Tot nu toe heeft dit topic aan bruikbare tips en ideeën opgeleverd:

* stal open laten zodat pony in overkapping en paddock kan komen
* baal stro om aan te knabbelen
* fijnmazige hooinetten
* zoveel mogelijk op het landje
* ton met gleuf erin voor hooi (in de paddock)
* iets van een liksteen los in de stal hangen (niet tegen een wand oid)
* zoveel mogelijk met haar doen zoals VD, grondwerk, wandelen....
* het topic van Shanna doorlezen....

Als laatste wil ik in overweging nemen om er een shet bij te nemen. Als het niet hoeft liever niet, tenzij ik er eentje kan lenen. Mocht het dan niet het gewenste resultaat opleveren, dan kan ik de shet terugbrengen.

Mocht ik nog een tip vergeten zijn, dan graag even aangeven.... Het topic is inmiddels zo lang geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:19

Juist NIET met haar gaan werken, laat haar toch lekker paard zijn! Ze is nog zo jong!
Ze moet de rest van haar leven nog werken, verder; zie mijn voorgaande bericht..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:26

Kan je geen shetje in pension nemen?

Of kijken of je een shet een tijdje op proef mee kan krijgen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:27

Shanna schreef:
Juist NIET met haar gaan werken, laat haar toch lekker paard zijn! Ze is nog zo jong!
Ze moet de rest van haar leven nog werken, verder; zie mijn voorgaande bericht..

Om eerlijk te zijn ben ik het hier ook wel mee eens.
Dagelijkse dingen zoals voetjes geven en zo is natuurlijk prima maar echt al dingen moeten is nog wel wat vroeg.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:30

Van een 1,5 jarige verwachten dat het rustig stil staat op stal?
En dan ook nog willen kluisteren?
Kluisteren komt uit de prehistorische tijd :7
Tip: laat je 1,5 jarige lekker spelen met leeftijdsgenootjes in de wei. De opfok of bij een boer die een gemixte kudde van jonge en oude paarden heeft lopen. In ieder geval tot de leeftijd van 3 jaar.

nadita schreef:
Onze (1,5 jarige) Haflinger zet sinds een week of 6 haar hele stal op de kop.
Ze graaft, en graaft, en graaft....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:33

nadita schreef:
Shanna schreef:

Dankje, dat is het antwoord op 1 van mijn vragen.

Waarom in godsnaam zou je een JONG paard dan op stal gaan kluisteren, als deze dan dus NIET kan gaan liggen om te slapen?!
Hoe komt dat idee alleen al in je op? :n

Een gekluisterd paard kan best gaan liggen en weer opstaan. Een kluister zit ruimte tussen, je bindt de benen niet vast tegen elkaar aan.

Een paard dat gekluisterd is aan de voorbenen zal heel veel moeite hebben met opstaan. Ze zetten namelijk beide voorbenen omstebeurt naar voren, en dat gaat nou eenmaal niet als je benen aan elkaar vast zitten.

Ik lees wel dat je nu gaat proberen de stal met de paddock te verbinden, super +:)+

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:36

suprleintje schreef:
ik denk dat je actie moet ondernemen. zodra het zonnetje ook maar een beetje schijnt of de vorst even minder wordt, moet je zorgen dat iemand met een tractor dat pad glad sleept. daarna flink zout strooien zodat het pad niet nog eens zo bobbelig aan kan vriezen.
Elke keer als er weer strenge vorst wordt voorspelt slepen we de paden en de bak glad, daarna strooien. Dat werkt al jaren prima.
Als ze uit de wei komen moet je wel even de hoeven schoon maken ivm het zout.

Dat weet ik allemaal wel.
Maar de laan en de bak waren veel te nat om te slepen voordat het ging vriezen.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:36

Kluisteren? zodat jij minder werkt hebt met de stal? Sorry meid maar dat zou ik nooit in mijn hoofd halen.
Mijn oude pony liep de gehele dag rondjes in zijn stal, liet zijn waterbak overlopen en maakte er de grootste puinhoop van (lees: iedere dag een zwarte stal die totaal leeg moest en een hele nieuwe baal er in).
Maar ik heb het nooit maar dan ook nooit in mijn hoofd gehaald om hem te kluisteren.. Dan had ik maar extra werk en betaalde ik maar een beetje extra voor het stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:36

Ik zie dat je in Groningen woont.. kun je hem niet voor een bepaalde periode op manege [naam] in Hoogezand zetten?
Daar komt hij in een grote paddock met andere paarden en staat hij 24/7 buiten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:37

nadita schreef:
Brainless schreef:
Paarden kunnen met de vorst gewoon naar buiten... althans de mijne staan wel buiten.

Ik kan niet in het land komen. De laan waar ze over moeten is keihard bevroren met diepe gaten en bobbels.
Daar breken ze de benen.

Ze worden vanzelf bodemwijs hoor, en zonder ijzers hebben ze voldoende contact met de bodem en voelen ze dondersgoed dat ze voorzichtig moeten lopen.

Op stal kan ook van alles gebeuren, als ze klem komen te liggen breken ze ook hun poot of sterven aan gedraaide darmen. Het zijn geen barbiepoppen maar levende beesten. Jij stapt zelf ook in de auto, terwijl je weet dat je kúnt verongelukken. Zo gaat dat nou eenmaal.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:38

Shanna schreef:

Ze is oud genoeg om wat te doen. En wat ik met haar doe is meer tijdverdrijf dan werken.
Het gaat om bewegen en haar vermaken. Dit op aanraden van de hengstenhouder en fokker.