hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:18

ydnew schreef:
hoe doen jullie, degenen die de paarde 24/7 buiten hebben, het met voeren? zodat elk paard dat krijgt wat die nodig heeft?

Gewoon voorzien van onbeperkt hooi, verdeeld over meerdere plekken.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:59

JoviBan schreef:
ydnew schreef:
hoe doen jullie, degenen die de paarde 24/7 buiten hebben, het met voeren? zodat elk paard dat krijgt wat die nodig heeft?

Gewoon voorzien van onbeperkt hooi, verdeeld over meerdere plekken.

Bij ons krijgen en moeten ze ook brok bij hebben omdat het hooi hier echt weinig voedingswaarde heeft..een ramp!!
'S ochtends nadat ze hun portie brok hebben gehad gaan ze de wei in met bultjes hooi verdeeld over het aantal paarden. iig genoeg dat ze tot een uur of 12 a 1u kunnen hooi eten. daarna gaan ze onze stuikjes, gras en ander groenvoer te lijf. 's avonds weer brok en hooi op stal.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:16

ydnew schreef:

Ik geef ze op aparte plekken krachtvoer, ruwvoer krijgen ze onbeperkt in een ruif.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:20

elke dag, voor de wat zwakkere paardjes met een schuilstalletje erbij, maar ze moeten zelf kunnen kiezen of ze er wel of niet in gaan staan. ze eten met zijn alle van een kuilbaal die op stenen staat, onder een afdakje, met een hekje eromheen, onbeperkt, de hele dag. voor extra voer of beloning na het rijden, even buiten het weitje vasthouden ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:19

beertje12 schreef:
Lieve meid...ga jij het dan even betalen om alles te draineren?? Het is ongeveer een hectare of 6!!
En ze staan hier heel veel buiten, modder of niet. Alleen zie ik wel dat de paarden het na zo'n 4/5 uur wel hebben gezien en liever in de schone droge stal staan.
En zomers als het droog is staan ze hier ook veel langer buiten natuurlijk!!
Van 9 tot een uur of 4/5!

Ze hoeven toch niet op 6 hectare 's winters? Onze grote weides zijn ook dicht, want wij willen ook niet dat ze het kapot trappen.
Je hoeft me niet aan te spreken met "lieve meid" overigens :)

Linsey_X

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:36

Ik heb hem hetliefst wel overdag buiten, maar ik heb ervoor gekozen om toch naar een andere stal te gaan.
Het is een haflinger en 24/7 buiten op het gras word hij gewoon tonnetje rond van.
Hij staat nu dus de hele dag op stal, zomers wel overdag buiten. Ik probeer hem verder wel zo lang mogelijk buiten te zetten in de paddock (meestal wel een half uur tot uur buiten) en dan nog rijden en soms nog grazen langs de weg.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:38

Linsey_X schreef:
Ik heb hem hetliefst wel overdag buiten, maar ik heb ervoor gekozen om toch naar een andere stal te gaan.
Het is een haflinger en 24/7 buiten op het gras word hij gewoon tonnetje rond van.
Hij staat nu dus de hele dag op stal, zomers wel overdag buiten. Ik probeer hem verder wel zo lang mogelijk buiten te zetten in de paddock (meestal wel een half uur tot uur buiten) en dan nog rijden en soms nog grazen langs de weg.

Goed weidemanagement of een graaskorf is your key to succes :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:40

Linsey_X schreef:

oei, dat is wel heel erg weinig..
hoe oud is je haflinger ?kun je hem niet wat langer in de paddock laten dan? omdat daar toch geen gras is , kan het weinig kwaad lijkt me .

ietsje langer buiten is toch echt beter voor een paard hoor !

groetjes femke

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:42

Er was op mijn oude stal geen keus om hem in de paddock te zetten, of ergens anders zonder gras.
ook gingen ze de bevroren wei in (gevolg dat hij 3x kreupel de wei uit kwam).

Ik hoop dat hij binnenkort ook vaker buitenkomt (met ander paard dat nu boxrust heeft)

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:46

Ik had eerst een loopstal en een paddock en land.
Maar nu hebben we er nog 1 bij en is het te klein nu krijg ik wel een stal met boxen.
En dat is natuurlijk wel handig.
Ik vind het doodeng als ze met onweer buiten staan.
Maar ik heb ze overdag gewoon buiten. En 'snachts in de stal. ( als die klaars is )
Ook vind ik beweging uit je zelf ook belangrijk.
Paardrijden of longeren bijvoorbeeld!
Maar het liefst natuurlijk ook 24/7
Maar ons land kan ook niet alles aan. Dus een paar uur in het land in de paddock en ;s nachts in een heeele ruime box.

En's winters moet je altijd rekening houden met uitglijden in de sneeuw en harde stukken in de wei. Ik wil niet dat ze kreupel worden Of mok kkrijgen. Buren van ons heeft het een keer gehad!
Ik vind bokt.nl echt leuk met die stellings. Word je echt wijzer van :D
Laatst bijgewerkt door Red12 op 05-11-10 22:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:47

24/7 buiten. Ze hebben bijna de gehele dag beschikking over hooi. Beide paarden over eten zich niet. Dit jaar loopt mijn eigen zelfs voor het eerst zonder deken. Eerder had hij niet genoeg vacht, maar nu wel :D HEEEERLIJK! Wel jammer van deze regen, want de wei is een blubber bende nu,... gras is dus niet meer zoveel,....

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:50

Dit zal een eeuwig durende discussie zijn.
Tuurlijk is het het fijnste en beste voor je paard om deze zoveel mogelijk buiten te hebben, alleen
moeten we reeel blijven is dat niet overal mogelijk.

Mensen die aan/in de randstad wonen is het moeilijker om hun paarden constant los te hebben.
En deze mensen koesteren als hun paardjes een uurtje of paar uurtjes los kunnen.

En iedereen doet het op zijn/haar manier het beste en probeert (tenminste dat hoop ik) het beste voor te hebben voor zijn of haar paard.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:54

Mijn paarden lopen in de zomer (april tot november) 24u buiten en in de winter zet ik ze buiten om 7.30 en na mijn werk om 18.00 weer binnen. Dat bevalt prima. Mijn paardjes staan vanaf 16.30 altijd aan het hek te wachten tot ze weer naar binnen mogen. Hoef ze geen eens mee te nemen aan een touwtje. Maar ja zoals hier al eerder staat beschreven zijn het vooral gewoonte dieren.
Ben het er mee eens dat er niets beter is dan hele dagen buiten staan maar dan moeten ze wel op zn minst een schuilstal hebben vind ik. Paarden die een hele dag op stal staan vind ik echt dierenmishandeling. Das nog erger dan een dier in de dierentuin in een hok. Die hebben tenminste nog een beetje ruimte....... ipv een stal van een paar vierkante meters.......

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:54

Het liefst 24/7.
Dat staan ze gelukkig zomers ook.
Swinters, staan ze zoiezo ruim 12 uur buiten.
Wat het weer ook is, ze kunnen er wel tegen.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:13

Mijn paard staat in principe overdag buiten, ongeacht het weer, en 's nachts binnen(buitenstal). Mijn vorige pony stond ook altijd buiten overdag, had geen deken op en een lekker vachtje, maar bij regen en wind stond ze te shaken in de wei....Ik denk dat het al dan niet gebruik maken van de stal ook te maken heeft met hoe je weiland ligt of er schuilmogelijkheid is en of er bomen staan. Mijn weiland is op een dijk, en 's winters waait ze soms bijna de sloot in :D
Ik zou trouwens het idee dat een paard 24/7 buiten moet ook willen nuanceren. er word gezegd dat een paard erop gebouwd is. Maar het paard zoals we dat nu kennen, bv een KWPN-er is niet meer het oerpaard van vroeger. Wij liepen volgens de geschiedenisleraren vroeger ook in onze blote billen door het bos, en dat moet je de moderne mens ook niet meer laten doen :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:16

Mijn haflinger heeft ook gewoon een regendeken op met 24/7 buiten. Daar is op te kleden :D
En ook in de Randstad is 24/7 gewoon mogelijk.
Er zijn paarden die niet zoveel buiten willen. Maar mijn haflinger is altijd een stalpaard geweest, met een paar uur per dag buiten. Nu is hij amper in stal te vinden. Hij staat vaker in de bak, beschut onder bomen met zijn kont in de wind :D
Met goed weidebeheer is tonnetje rond goed te voorkomen. De stalhouder waar ik sta doet aan strookbegrazing. Wei begint met een klein stukje en om de paar dagen komt daar een stukje van een paar m2 bij.
Dat gaat prima. Voorkomt tonnetje rond, hoefbevangenheid, maar ze hebben toch wat te knabbelen en regelmatig een beetje vers gras. Uiteraard voeren we wel hooi bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:22

Minimaal? Enkele uren per dag.
Ideaal? 8 tot 24 uur per dag.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:23

Die van ons zijn staan 's morgens op stal, waarvan ze dan wel zo'n 3 kwartier in de stapmolen lopen (molen met losse compartimenten, dus ze lopen lekker op eigen benen), 's middags zijn ze zo'n 3 a 4 uur van stal, waarvan 1 uur werken en de rest in de wei of paddock. Ik probeer ze zeker ruim een uur met z'n tweeen in de paddock te zetten, ongeacht het weer.

Vandaag hebben ze een uur in de stromende regen gestaan met regendekens op, geen enkel probleem, ze stonden lekker rustig en hadden ook helemaal geen behoefte om er uit te komen. Lekker wat rommelen samen, beetje rondkijken.

Juist de afwisseling bevat mij - en de paarden - erg goed (stapmolen en vrije weidegang/paddock), verdeeld over een dag. Op deze manier komen ze er veel uit, en je merkt dat ze het dan ook geen enkel punt vinden om aan het werk te gaan en weer terug op stal te gaan.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:24

eowyn04 schreef:
Dit zal een eeuwig durende discussie zijn.
Tuurlijk is het het fijnste en beste voor je paard om deze zoveel mogelijk buiten te hebben, alleen
moeten we reeel blijven is dat niet overal mogelijk.

Mensen die aan/in de randstad wonen is het moeilijker om hun paarden constant los te hebben.
En deze mensen koesteren als hun paardjes een uurtje of paar uurtjes los kunnen.

En iedereen doet het op zijn/haar manier het beste en probeert (tenminste dat hoop ik) het beste voor te hebben voor zijn of haar paard.

Ik hoop niet dat ie eeuwig duurt in het belang van de paarden , en hoop dat waar paarden in de winter niet in de wei kunnen er voor groepsstalling of hit actief stallen wordt gekozen , Nu wil bijna niemand zijn zgn wedstrijdpaard in een groepsstal , daar zou verandering in moeten komen .
Het belang van het paard gaat voor een vaantje of winstpunt, maar ik weet wel zeker dat ze er niet slechter van gaan lopen .

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:49

Bij onze stal gaan ze eind april 24/7 het land op en komen weer naar binnen als het land te nat wordt en ze het zwart gaan lopen. Dat is zo ongeveer nu. Dus van eind april tot begin november staan ze 24/7 buiten. Zo ongeveer nu komen ze dan s nachts op stal en gaan de hele dag in een grote, droge paddock met zijn allen naar buiten met eten. Dat is dan ongeveer van 8:00- 8:30 tot 17:00 (zodra het langer licht wordt blijven ze ook langer buiten dus in februari naar half 7 etc etc). Maar dan staan ze ondanks dat ze eten hebben buiten wel te brullen dat ze met slecht weer echt naar binnen willen. Ik geloof echt serieus niet dat ik mijn paard er een plezier mee doe als ik haar buiten laat dan. Want ondanks vriendjes en eten loopt ze een loopgraaf naar china als ze met slecht weer buiten staat en ik later ben als anders om haar binnen te zetten. Maar eigenlijk is er nooit een dag dat ze niet buiten staat. Dat vind ik wel belangrijk.
Het weiland bij ons laat het echt niet toe om ze er langer op te laten, dan lopen ze alles zwart. Vandaar dat we ze ook in een paddock zetten, deze is droog en groot genoeg om te rennen en bewegen in een groep. En er is er geeneen die s avonds niet mee wil de stal in, ze lopen los mee naar binnen. Volgens mij hebben ze het zo slecht nog niet.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:08

sjonnie48 schreef:
Ik hoop niet dat ie eeuwig duurt in het belang van de paarden , en hoop dat waar paarden in de winter niet in de wei kunnen er voor groepsstalling of hit actief stallen wordt gekozen , Nu wil bijna niemand zijn zgn wedstrijdpaard in een groepsstal , daar zou verandering in moeten komen .
Het belang van het paard gaat voor een vaantje of winstpunt, maar ik weet wel zeker dat ze er niet slechter van gaan lopen .

Ik ga van het positieve uit en dat mensen het beste willen voor hun paarden.
Maar het is gemakkelijk kletsen, dat je ze dan maar in een groepsstal moet zetten hetzij groepstalling, hetzij hit-actief, maar dat is niet overal tot de beschikking.

Gelukkig kan je op de meeste stallen de paarden in paddocks zetten, maar helaas is het rond de randstad toch altijd een stukkie moeilijker dan in groningen...

En ik blijf erbij dat ik blij ben dat ik nu ook weer een stal tot mijn beschikking heb en als ik naar mijn paarden kijk, geloof ik niet dat ze daar moeite mee hebben.
Ze komen veel buiten, ze krijgen veel aandacht, hun natje en droogje en ze kunnen droog en rustig uitrusten.
Ik bemerk dat mijn merries positief zijn veranderd.

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:28

judith__ schreef:
24/7 zoals hoort newt zoals in het wild

helemaal mee eens! al vind ik wel dat er een afdak (inloopstal) moet zijn waar ze eventueel kunnen schuilen als zij dat willen.

ja, je moet wel meer poetsen vanwege de wintervacht, als je dat erg vindt heb je de verkeerde hobby gekozen dan moet je maar gaan punniken ofzo;)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:51

eowyn04 schreef:
sjonnie48 schreef:

Ik ga van het positieve uit en dat mensen het beste willen voor hun paarden.
Maar het is gemakkelijk kletsen, dat je ze dan maar in een groepsstal moet zetten hetzij groepstalling, hetzij hit-actief, maar dat is niet overal tot de beschikking.
Mar ik zag in je profiel dat jij in een hitactief stal staat , dat is toch super of ben je daar weg dan ?

Gelukkig kan je op de meeste stallen de paarden in paddocks zetten, maar helaas is het rond de randstad toch altijd een stukkie moeilijker dan in groningen...

En ik blijf erbij dat ik blij ben dat ik nu ook weer een stal tot mijn beschikking heb en als ik naar mijn paarden kijk, geloof ik niet dat ze daar moeite mee hebben.
Ze komen veel buiten, ze krijgen veel aandacht, hun natje en droogje en ze kunnen droog en rustig uitrusten.
Ik bemerk dat mijn merries positief zijn veranderd.

Nee dat is niet overal , sterker nog dat is bijna nergens , maar als mensen ernaar vragen komt het natuurlijk wel , dus mensen kunnen wel degelijk daar in mee bepalen , maar zolang ze inderdaad blijven denken dat hun paard gelukkig is alleen in een hokje ,schiet dat niet op .

ik woon ook niet in Groningen , maar zou geen paard willen hebben als ik hem niet kan geven wat hij nodig heeft .
Dat is voor mij minimaal 12 uur vrijheid per dag zomer en winter .
Gelukkig hebben ze bij ons 24 uur per dag .
Laatst bijgewerkt door flamingoo op 06-11-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:53

24/7 buiten met schuilstal :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:56

ZusJacobs schreef:
ydnew schreef:

Ik geef ze op aparte plekken krachtvoer, ruwvoer krijgen ze onbeperkt in een ruif.

's ochtends krijgen ze hier een handje voer en Grietje krijgt daar wat buut doorheen. Dat krijgen ze in emmers die ik uit elkaar neer zet, zodat ze rustig kunnen eten. Ik blijf dan wel als een politieagent in de buurt, want ze hebben de neiging om de bak van een ander in te pikken als de eigen bak leeg is. Maar ze weten ondertussen dat dat niet mag en een uhuh is voldoende om dat tegen te gaan. Verder heb ik bij slecht weer het hooi in 2 hooinetten die tegen de stal aanhangen (hier is het ook verhard.) Een groot net en een kleine, dit is voldoende voor mijn 2 shetten en welsh. Als de wei droog genoeg is dan maak ik verschillende hopen.