zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelesen?

ja maar wel met een maximun van 3 keer
33 (6%)
ja lekker makkelijk toch hoef ik niet te rijden
6 (1%)
ja het scheeld een hoop in de kosten
16 (3%)
nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training
369 (70%)
nee anders gaan al mn spullen kapot
13 (2%)
nee ik wil dat mn paard weet wie zn baasje is
89 (16%)

Totaal aantal stemmen: 526

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:04

Sonja schreef:
Ik leen regelmatig een hond van mijn buren :j
Leuk, met de hond wandelen :)

Mijn honden 'leen' ik ook niet uit ;). Sterker nog, denk niet echt dat ik iemand er veel plezier mee doe :'). En nee, mijn paard dus ook niet. Wil geen gepruts met dat beest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:44

O ik leen zelfs m'n kat uit. Buuf twee huizen verderop had muizen in de (inpandige) schuur. Nu niet meer _O-

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:54

Sonja schreef:
O ik leen zelfs m'n kat uit. Buuf twee huizen verderop had muizen in de (inpandige) schuur. Nu niet meer _O-

Wat aardig van jou en je kat! Nee, ik doe er allemaal niet zo moeilijk over. Ben wel voorzichtiger geworden. Een vriendin van mij (vorige stalling, boerderij) had haar uit de wei gepakt, zonder op antwoord te wachten.. Opzich weet ik hoe ze rijd dus dat vond ik niet zo'n probleem. Alleen ze had een vriendin van haar (die ken ik niet) op mijn paard laten rijden en ook springen... Tja dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Sinds dien ben ik wat voorzichtiger met wie er op mijn paard gaat.

HRE

Re: zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:57

Nee ik zou mijn paard niet mee laten lopen in een manege les. Is ze veelste heet voor.. Ook heeft ze het door wie er op haar rug zit. Je moet haar bezig houden en dat gaat met een manege les (achter elkaar aan rijden) niet lukken. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:58

Want elke manegeles is tenslotte doelloos rondjes achter elkaar aan hobbelen door beginners.....

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:00

stef schreef:
Want elke manegeles is tenslotte doelloos rondjes achter elkaar aan hobbelen door beginners.....

Stel je voor.. je zou iets nuttigs opsteken op een manege. Je kan net zo goed in een draaimolen gaan zitten.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:09

Mijn pony is manage pony geweest, en ik heb der gekocht omdat ze gewoon totaal niet geschikt was. De eigenaresse wilde der al heel snel weer verkopen maar heb der na 4 jaar pas gekocht, daarvoor wilde mijn ouders nog geen eigen paard. Heb der vier jaar lang iedere dag verzorgd, wanneer ze niet in de lessen liep kon ik der beschouwen als 'eigen'. Ik mocht buiten de lessen vrijwel alles met der. Na 4 jaar besloten mijn ouders om der te kopen.

En nee, nooit weer een manege les voor haar.. Ze is er simpelweg niet geschikt voor. Ze is heel gevoelig, heeft moeite met galop waardoor ze kan bokken ( echt gemeen bokken.. ) en wanneer je niet oplet staat ze stil en wanneer je voorwaarts wil, lig je er met een mooie boog naast :+

Nu als eigen paardje is ze ontzettend vooruit gegaan. Alles tot en met de L2 zit er nu op, en schouder voor is het begin mee gemaakt.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:47

De meest voor de hand liggende keuze-optie: Nee ivm persoonlijke training.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:04

Jawel, maar ik zou het beperken tot een maximum van drie keer oid. Waarom? Omdat ik vind dat mijn paard braaf moet zijn bij alle ruiters! En waarom ik haar maar een maximaal aantal keer zou uitlenen is toch wel om te zorgen dat mijn knopjes niet 'verloren gaan' en ze afgestompt word.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:55

nee liever niet, maar als het qua kosten lastig is om elke maand op te brengen, zou ik er wel over nadenken om hem 2/3 keer in de week mee te laten lopen.. (1 uurtje per dag en wil dan weten wie er op rijdt :-P)

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:57

toen ik de mijne net had, ik was pas 11 en reed samen met mijn moeder, bowie was toen nog 3 (Geen gezeur over 11jarig meisje op een 3jarige) dat is ook de reden dat hij in de manegeles liep, daar werd hij wat braver gemaakt en het heeft echt super gewerkt! Ben echt heel blij dat we dat toen hebben gedaan!

Wiekenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:51

Wij hadden onze paarden gekocht en mochten gratis op de manage blijven staan als ze SOMS meeliepen in de les.
Noujah, dat klonk goed!
Dan bleven ze ook een beetje in conditie als we er een dag niet kwamen.
Maar al snel liepen onze paarden 3 uur per dag mee in de les, hele korte hoeven, mager enz..
Als we er dan zelf kwamen konden we nooit op onze paarden rijden want die waren al bezet!
(Je eigen paard he!)

Dus toen hebben we ze van de manage af gehaald!
Ik ben er dus geen voorstander van!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:54

Dat is puur een kwestie van goede afspraken maken. Een paard gratis stallen... Dan zal hij toch op een andere manier zijn brood moeten verdienen. Als je voor een kwartje op de eerste rij wilt zitten.... Tja...

Wiekenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:06

stef schreef:
Dat is puur een kwestie van goede afspraken maken. Een paard gratis stallen... Dan zal hij toch op een andere manier zijn brood moeten verdienen. Als je voor een kwartje op de eerste rij wilt zitten.... Tja...

Het ging hier over 2 paarden van € 9000,- per stuk hoor! :)
En als ze een keer per dag meelopen in de les is niet erg, maar die man deed dit nadat we de paarden hadden gekocht bij al zijn paarden!
Een jaar later was hij failiet..

Had heel veel mensen bedrogen en dergelijke!
Dus geef niet zo'n kneuzige opmerking!
Je weet niet eens waar het over gaat!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:56

Wat mij opvalt is dat er hier vaker gezegd wordt "als je op een bepaalde manege staat, dan ben je het eens met hoe de manegelessen gegeven worden". Die vlieger gaat imo niet altijd op, als pensionklant heb ik geen snars te maken met hoe de manegelessen gegeven worden. Als er echt sprake is van mishandeling oid is het natuurlijk wat anders, daar blijf ik bij uit de buurt. Maar alle maneges die ik ken (en dat zijn er een hoop!) zou ik mijn paard niet uitlenen voor de lessen omdat ik de wijze van lesgeven niet geschikt of toereikend vind daarvoor. Dat wil níet zeggen dat de manegepaarden het niet goed hebben, de leefomstandigheden van bijvoorbeeld de paarden op de manege waar ik nu sta zijn super en de (manege-)paarden hebben het er fantastisch, daarom woont de mijne er nu ook :D Had ze daarentegen als tegenprestatie in de lessen moeten lopen, dan stond ze er zeker weten niet. Die hadden ze ook niet gewild, ze hebben duidelijk liefst bomproof onverstoorbare iets-luie koudbloeden en de mijne is een fröbelige sensibele stuiter-warmbloed, daar worden ze niet gelukkig van als dat de lessen in moet :+

Daarnaast is een paard als de mijne niet geschikt voor veel verschillende ruiters, doe ik haar bepaald geen plezier mee. Of ik het nou ben die haar dagelijks rijdt of de buurman, dat zal haar verder worst wezen als het maar niet steeds verschillende mensen zijn. Ik zou haar dus niet uitlenen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:49

Wiekenmeisje schreef:
stef schreef:

Het ging hier over 2 paarden van € 9000,- per stuk hoor! :)
En als ze een keer per dag meelopen in de les is niet erg, maar die man deed dit nadat we de paarden hadden gekocht bij al zijn paarden!
Een jaar later was hij failiet..

Had heel veel mensen bedrogen en dergelijke!
Dus geef niet zo'n kneuzige opmerking!
Je weet niet eens waar het over gaat!

Wat de waarde van het paard is maakt geen zak uit. Je maakt een afspraak dat je gratis mag staan als hij SOMS in de les mag. Je kan toch op je vingers uitrekenen dat dat niet rendabel is? Dat de hoeven kort worden en dat ze mager worden ben je zelf bij. Nogmaals, kwestie van goede afspraken maken. Bij jullie waren de afspraken kennelijk niet goed. Helemaal geen reden om persoonlijk te worden trouwens....

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:03

Sonja schreef:
Zal een paard worst zijn hoor wie z'n echte eigenaar is ;)

Degene met het lekkerste voedsel is zijn beste vriend! ;)
Mijn paard is overigens makkelijk wat dat betreft, die vind iedereen lief.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:12

Het is helemaal niet im frage, maar... als ik er zo over nadenk zal mijn pony vast niet slechter worden van een paar beginnerslesjes in de week meehobbelen. Echte stevigere lessen (springen, gevorderden) daar zou ik meer moeite mee hebben. Vooral omdat die van ons dan haar duivelspakje aantrekt en begint te klooien / spelletjes te spelen. Dat hebben wij er inmiddels uit, maar daar zou ik dan geen zin in hebben.
Bij lieve schattige penny-meisjes / jongetjes loopt ze netjes haar rondjes vermoed ik en wil ze zelfs haar benen voor een klein sprongetje optillen (maar niet te veel hoor :P).

Voor gratis stalling mijn paard uitlenen... dat zou ik niet zomaar doen. dan krijg je een constructie waarbij de manege een soort van rechten zou hebben over mijn pony, dat zou ik niet willen. Ik zou dan voor de constructie gaan; bij een tekort mag mijn pony (na contact met mij) wel eens een lesje meepikken in ruil voor kleine korting / extraatje die dan achteraf berekend wordt. Niet een vaste vermindering van stalgeld in de maand en alles in overleg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:17

Mijne mochten ook in geval van nood gepakt worden. Eigenaar deed het liever niet trouwens. Op dit moment heb ik niks staan wat de les in zou kunnen

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:56

Als ik er een geschikt paard voor zou hebben zou ik er wel over nadenken maar het is niks voor het paard waar ik nu mee rijd, veel te sterke eigenwil

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:45

Mijn leasepony is een manegepony :P
Is niet verkeerd ofzo.
Op dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag zijnn er lessen waar ze word gebruikt.
Dinsdag: 1-2 uur
Woensdag 1-2 uur
Donderdag 0-1 uur
Zaterdag 1 uur met mij :D

Verder kan ik nog gewoon op de nadere dagen lekker vrij rijden. Vind ze wel leuk!!
Ze is 1.35 m. hoog. In de hogere lessen word ze daarom ook nietb echt gebruikt, omdat ze wat te klein is voor alle andere :D

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:31

ik zou het zelf niet willen je weet niet wie er op gaat er kan altijd iemand op gaan die misschien wel dingen met je paard doet wat je zelf eigenlijk niet wilt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:32

Dat is een kwestie van een goede instructeur

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:40

Ik heb eerder gezegd dat ik het niet zal doen maar die van mij is zo eenkennig dat ik het bij een juiste manege misschien wel doe...maar dan wel bitloos....mmmm als dat kan...hihihihihi
Ik heb altijd gezegd dat ik een paard wil die makkelijk is en door iedereen te berijden is maar nu heb ik er een die alleen door mij te berijden is en dat is soms wel heel moeilijk...voor de juiste persoon leen ik hem uit en misschien voor de juiste manege ook, wie weet wordt ze makkelijker maar toch blijf ik het moeilijk vinden...het is en blijft mijn meisje...jammer dat ze op de manege maar een ding aan geleerd krijgen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:01

Hoe bedoel je dat ze maar 1 ding aangeleerd krijgen?