Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:33

85 euro voor al die voorzieningen is inderdaad wel heel erg goedkoop.
Ik vraag kale huur al 75 euro en dan moeten ze ook nog helpen met voeren/uitmesten/naar de wei brengen of ophalen/kuilpak klaarzetten/hooi of strooisel op de plek zetten, mest verspreiden etc. en komen kosten voor voer en strooisel er nog overheen (naar verbruik)...
Hier geen binnenbak...

In totaal kwamen de kosten per maand in de ergste wintermaanden van de afgelopen jaren maximaal zo ergens tussen de 120/140 euro uit geloof ik. Dus uiteindelijk valt dat nog reuze mee...
Van die 75 euro probeer ik alle kosten aan onderhoud, loonwerk etc. te betalen en als ik wat overhoud dan investeer ik dat. Vorig jaar bijvoorbeeld de paddock vergroot daarmee. Dit jaar extra dazenvallen en een dekenrek.
Komende jaren zal ik veel af moeten dragen aan onze priv'erekening vanwege de enorme kosten voor de stal en stalinrichting en een bijdrage leveren voor de veegmachine die op het verlanglijstje staat voor wanneer de stal en bestrating klaar zijn. Moet dan ook wel wat extra pensiongasten hebben, want met die ene die hier nu nog staat gaat het niet zo hard :P
Kosten voor rente over het land en de gebouwen en aflossen voor de gebouwen verwacht ik er echt niet mee terug te verdienen...

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:02

Horseware schreef:
maras schreef:
Je moet een beetje mazzel hebben met de plaats waar je je paard kwijt kunt en welke eisen je stelt. BIj mij kun je je paard kwijt voor € 125 all inn, daar hou ik uiteraard geld aan over maar ik tel niet de uren werk die er in gaan zitten qua voeren en mesten etc omdat het mijn hobby is en ik er gewoon een baan naast heb. Als je van de opbrengst van je pensionpaarden moet leven dan moet je inderdaad het dubbele rekenen en dan is het voor de meeste mensen onbetaalbaar aan het worden.

Maar dan vraag ik me af:

- krijgen de paarden bij jou iedere dag een verse baal stro in de stal?
- wordt er minimaal 1x per 2 dagen uitgemest?
- krijgen ze onbeperkt ruwvoer?
- worden de stallen netjes ieder jaar ontsmet?

Want alleen met bovenstaande 4 kostenposten kom je al op de 125 euro per maand, dus hoe maak je er dan winst op?
Want verder zit je ook nog met divers onderhoud.

De paarden lopen bij mij op de wei, het hele jaar door en hebben een inloopstal waar ze nauwelijks gebruik van maken, in die inloopstal ligt vlas. Er wordt elke dag uitgemest maar dat is mest uit de wei, dus ik hoef niet met stalstro te werken.
Ze krijgen meer dan voldoende hooi naast het gras wat ze uit de wei kunnen krijgen en de stallen worden netjes bijgehouden.
Ik maak er winst op ( dat mag je geen winst noemen aangezien ik mijn arbeid niet tel maar alleen tel wat ik overhoud als ik de kosten betaald heb) omdat ik meer verdien dan ik moet betalen aan huur voor de accomodatie dus dat is mazzel voor mij en mazzel voor diegene die in pension staan bij mij.

LiVetime

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:12

Voor mijn paard betaal ik 132 all in. En daar zit al t bovenstaande ook bij in + hele dag toezicht.
Hebben dressuur- en springbak (20x60) met super drainage en fijne ondergrond een paddock van 20x40 en een paddock van 20x60.
Ongeveer 7 HA land, spuitplaats, ruime stallen en verder alles All In geregeld.
Er vind regelmatig onderhoud plaats aan de bakken en alles wordt verder perfect onderhouden.
Vraag me niet hoe alles uit kan, maar het kan blijkbaar.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:21

Hier betalen we 300 euro per maand stalgeld, is wel volpension. Paarden staan de hele dag buiten, 's ochtends biks + kuil, 's middags buiten, 's avonds biks + kuil. Elke dag wordt je stal uitgemest, 2x per week hele nieuwe bodem. Biks + kuil bij de prijs inbegrepen. Hier 2 buiten-rijbanen, 20x40 en 40x60, waarvan de 20x40 met verlichting. Ook is er een longeercirkel aanwezig, binnenkort ook met verlichting. Overdekte poetsplaats en ruime boxen. Het blijft wel Wassenaar.. Ligt er echt aan of je nou wat meer bij de stad woont of ergens in het noorden. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:57

@livetime:
hoeveel paarden staan daar? En hebben de pensionhouders neveninkomsten? Als ze er ander werk of een ander bedrijf naast hebben, dan verklaart dat waarom ze zo goedkoop kunnen zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:10

In de loop der jaren heb ik mijn grens van het pensiongeld wat ik wil betalen wel opgeschroeft, maar je leert ook onderweg en je weet je wel en ook wat je zeker niet wil. Daar hangt helaas wel een prijskaartje aan. Ik betaal op dit moment 250 euro en ik sta echt op een fijne stal met goede faciliteiten (geen luxe, gewoon normaal) en waar (bijna) alles goed geregeld is. Dat is echt heel wat waard.

Een vriendin van me staat op een redelijk nieuwe stal en de stalhouder is al 170 euro aan standaardkosten per box kwijt, dus staat er nog geen paard in. Tja... dan gaat het hard natuurlijk qua stallingsprijs; stro, hooi, krachtvoer, uitmesten, personeel, mestafvoer, enz. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat een kale box voor een stalhouder kost, 't is niet zo maar een schuurtje wat verhuurd wordt, over het algemeen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:42

ben ik even blij dat wij in het zuiden wonen. :D :Y)

Wij staan momenteel op een stal waar we alles zelf doen maar staan hier ook omdat we zelf niet graag de verzorging van onze pony uit handen geven

- Brokken betalen we zelf, ongeveer een zak per maand,
- Stro kopen we zelf (kan ook bij hem maar wil de garantie dat het goed is, a 30 tot 40 euro per groot pak.
- Hooi zit erbij inbegrepen
- buitenrijbak 30 x 40 met wit zand (Is altijd te rijden, echt een hele fijne bak!)
- Staan maar met zijn 2en, dus geen gezeik en geroddel
- Buitenstallen waar de paarden met hun hoofd naar buiten kunnen
- Mesten doen we zelf
- Binnen en buiten zetten doen we zelf
- Voeren doen we zelf
- De eigenaar doet alles wat nodig is (Heeft de omheining genmaakt van lint in plaats van het houten hekwerk dat er eerst stond, pony heeft geen respect voor hout en wel voor stroom en blijft hier dus wel achter staan. Ook sprong de pony over zijn stal --> weefrek gekregen en het probleem is opgelost

Kortom, wij moeten veel zelf doen maar de eigenaar doet ook veel voor ons terug als dit nodig is. bij ieder ander hadden we al weg moeten zijn geweest, Aron is nogal een sloopijzer :=

we betalen € 135 per maand en betalen de brokken en het stro dan zelf.

De paarden kunnen 24/7 naar buiten, helemaal naar wens in te delen. er is altijd beschikking over weide en bak.

Ook hebben we de mogelijkheid om naar een andere te gaan waar Aron minder buiten zou komen dan nu maar deze man heeft wel warm water. Ook hebben we een bak, die wel met veel regen slechter te rijden is als onze stal. De stallen zijn binnen en we hoeven de brokken en het stro niet zelf te betalen, dan zouden we € 130 betalen. eigenlijk goedkoper dus.

Wij stellen het echter zo op prijs dat we de pony helemaal naar wens kunnen houden dat we blijven staan :)

lyzander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 02:16

Iemand tips over stalling met goede prijs/kwaliteit/faciliteiten verhouding in omgeving Wolvega?

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:12

Illusion schreef:
dat is 'n hele luxe voor je paard hoor! de ''luxe'' in de grotere duurdere pension's is meer voor de ruiter/amazone dan voor je paard :=

Ik zou best een binnenbak willen maar het is heel moeilijk om 24/7 weidegang en een binnenbak te vinden. Daarnaast heb ik het geld er denk ik niet voor over.
Mijn paarden hebben al 7 jaar geen stal meer gezien. Ik denk dat ze op en top gelukkig zijn.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:49

Ik woon in het Westland tussen Den Haag en Rotterdam.
Betaal 275,- voor een kleinschalige pensionstal (tussen 15 en 20 paarden).
Buitenbak van 20x40 met goede bodem.
Klein binnenbakje 20x20 om te longeren en los te gooien.
Stapmolen.
Weidegang rond de 5 uur (maar alleen als de wei niet te nat is) van april tot ongeveer oktober, ligt aan het weer. Bij slecht weer en dus natte wei staan ze zowiezo binnen.
Stro, hooi en voer zit erbij in.
Uitmesten zelf doen/ voeren word gedaan en op en van de wei word gedaan en als je er bent help je even.
Uitrij is niet echt veel soeps, te ver van het strand (uur te paard) om eventjes te doen. Wel een recreatieplas op 20 min. maar dat is niet zo heel bijzonder.
Op zich wel een redelijke prijs voor hier in de omgeving.
Zelf zou ik meer weidegang en meer uitrijmogelijkheden willen hebben, maar zie dat hier maar eens te vinden!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:57

Trennie schreef:
Ik ben in deze alleen en kleinschalig.
Een pensionstal is grootschalig.
Bedenk: hoe groter, hoe relatief goedkoper.

Hier wou ik toch nog even op reageren. Niets is namelijk minder waar. Des te groter de stal, des te meer werk en kosten je hebt. Denk hierbij aan onderhoud, waterkosten, stroomkosten, voerkosten die je op grote schaal aan moet schaffen, bezinekosten die je gebruikt voor het bedienen van bepaalde machines. 20 paarden stallen op 5 hectare of 4 op een klein stekkie, dat is een wereld van verschil.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:10

hns schreef:
Trennie schreef:
Ik ben in deze alleen en kleinschalig.
Een pensionstal is grootschalig.
Bedenk: hoe groter, hoe relatief goedkoper.

Hier wou ik toch nog even op reageren. Niets is namelijk minder waar. Des te groter de stal, des te meer werk en kosten je hebt. Denk hierbij aan onderhoud, waterkosten, stroomkosten, voerkosten die je op grote schaal aan moet schaffen, bezinekosten die je gebruikt voor het bedienen van bepaalde machines. 20 paarden stallen op 5 hectare of 4 op een klein stekkie, dat is een wereld van verschil.

Ik denk dat ze meer bedoelde van, groter inkopen van spullen (voer,stro,onderhoudsmatriaal etc) is (vaak) goedkoper dan wanneer je klein inkoopt. En dat je dan dus, als je het per paard gaat berekenen, in verhouding goedkoper uit bent.

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:09

Ik ben vorig jaar van pensionstal veranderd. Van een betaalbare stal dicht bij huis (200e), naar een duurdere stal 20 min verder van huis (270e). Beide in Twente. Waarom? Omdat ik er niet direct beter van werd, maar mijn paard wel! :D De hogere prijs betaalde zich dan ook al snel terug in een gezonder paard (was op vorige stal door o.a. slecht hooi niet dik te krijgen) beter stalklimaat, goede kwaliteit voer, aantal uren weidegang en een pensioneigenaar met hart voor dieren.
Het is een beginnend bedrijf en hebben bijv. vorig jaar geinvesteerd in een 25x50 binnenbak met Swanenberg bodem. Verdere faciliteiten: binnen en buitenzetten; zomer van 9-5 op de wei individueel of in groepen, winter paar uur in paddocks en/of stapmolen, 3x pd ruwvoer (7.00u, zomers 18.00u/ 's winters 's middags en 22.00u), 2x pd sportbrok, elke dag uitmesten en opstrooien vlas, 4 poetsplaatsen, 2 wasplaatsen warm/koud water, drinkbakken met circulatiesysteem dus vorstvrij, vliegvrije stal (Flybusters) solarium, 2 longeercirkels, stapmolen, 20x60 buitenbak, spring/crossweide (in aanleg), directe uitrijmogelijkheden.
Het is veel geld, zeker voor deze regio, maar de zorg en kwaliteit die ze bieden ben ik hier nog niet voor minder geld tegengekomen. Geloof ook niet dat de staleigenaar er op dit moment rijk van wordt, het is hun enige inkomen en ze moeten naast de investeringen die ze doen toch ook gewoon hun eten op tafel krijgen!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:15

Heb overigens ffkes de huur nagezocht paardencomplex met 19 paardenboxen + binnenbak en 2.5 hectare = €9.000,-- borgkosten en €9.000,-- huur PER MAAND. Per maand dus, €9.000,-- En het is een doorsnee pension-complex met woonhuis.
Geen hooi-kosten, geen stro-kosten, geen tractor, geen onderhoudkosten geen onvoorzien kosten.
Hooi + stro = €700 tot €1000 per maand voor 19 stuks paard.
Totale kosten krap reken maar op €11.000,-- tot €12.000,-- per maand. Gedeeld door 19 stuks paard = €631,58 per maand per paard en dan draai je break-even. Geen enkele winst om je eigen boterham nog te kunnen betalen.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:26

JEETJE,
Wat een hoge prijzen allenmaal! Daar schrik ik wel van hoor! Ik zelf ben ik 100 kwijt per maand inclusief wormenkuren en bekappen. We hebben een buitenbak en een paddock in de winter en zomer, in de zomer met weide aan de paddock! Vaste kudde ook nog, ik ben zeer te vreden zeker na het lezen van deze topic!

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:31

Wat heb ik het goed op mijn stal! Het is een kleinschalige stal en ik betaal 50 euro voor mijn shetlander ,24/7 wei met schuilstal volpension en voor mijn toekomstige pony ga in totaal 150 betalen voor allebei. Als ik binnen een box zou huren dan kost dat 140 euro per pony/paard.

Hier in de achterhoek verschillen de prijzen behoorlijk maar nooit duurder dan 250 volpension

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:35

Rangeela schreef:
, ik ben zeer te vreden zeker na het lezen van deze topic!

Idd, ik probeer ook aan te geven (met de euro-bedragen) dat de "klagers" een klein beetje onterecht klagen ;-)
Onroerend goed is gewoon ontzettend duur in NL.

In Belgie stond ik overigens op 1 hectare bij "vrienden" voor €500,-- per jaar, (ja per jaar), ongeacht hoeveel paarden. Puur betalen per hectare.
Kan allemaal dus echt goedkoop/goedkoper... vermits je een beetje inventief bent ;-) en niet al te zware eisen hebt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:56

en vrienden en/of kennissen hebt ;) die je een plekje gunnen voor niet te veel geld

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:01

vergeet ook niet dat het heel erg in de kosten scheelt of mensen in deze tijd zelf geinvesteerd hebben in een stuk grond en daarop een stal zijn gaan beheren of je staat bij een [oud]boerenbedrijf waar de grond al generaties in de familie ;)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:04

Mijn bijrijdpaardje staat voor 150 euro per maand 24/7 buiten op een land wat zeiknat is. Er staat een klein inloopstalletje zonder ramen. Daar wil ze dus niet in... Er zit onbeperkt hooi en bix bij in. Als de totale kosten + bijkomende kosten van de hoefsmid niet zo hoog waren, had ik zelf ook een paard. Ik vind 150 euro voor een drassig landje behoorlijk veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:05

Hier in zwitserland zijn prijzen van 800-1200 frank heel normaal voor een manege type stal. Dat komt neer op 600-900 euro per maand.
Voor een opfok wordt zo rond de 300 euro gerekend en idem voor een weitje met loopstal. Ik sloeg 3x stijl achterover toen ik dat hoorde en heb mijn paarden daarom net over de grens staan.
heel reeel gezien snap ik wel hoe ze aan de kosten komen aangezien ze hun stalhulpen integenstelling tot NL een normaal salaris + zekerheden betalen waar deze personen normaal van kunnen leven ipv het hongerloontje dat je er in Nl voor krijgt + gratis hernia erbij. Ik kan het niet betalen, maar ergens klopt het principe dat je gratis werkt voor een ander (wat veel stalhouders doen) ook niet natuurlijk.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:10

Ik mag gelukkig ook niet klagen... Ik betaal hier in het noorden van friesland 120 euro.
Zomers staat mijn paard 24/7 buiten. S`winters overdag buiten (tenzij het echt bagger weer is) en voor het donker naar binnen.
Hij word iedere dag uitgemest. We hebben een leuk klein en gezellig clubje (ong 6 man/vrouw).
Hij krijgt rijkelijk ruwvoer. Zelf moet ik een onderhoudsbrok erbij halen.
Kortom een echt paardenbestaan! :D

O, ja en we hebben nog een buitenbak

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:13

Grootschaliger kost de pensionhouder meer! Hij heeft meer opslag nodig, meer mest wat opgeslagen moet en afgevoerd. De onkosten zijn veel hoger aan onderhoud etc.
Als het niet het geval was, zouden veel meer mensen toch gewoon zelf hun paard bij huis kunnen nemen? Je koopt gewoon een klein boerderijtje met wat land, stalletje erbij, buitenbakje,longeercirkel, schuurtje voor het hooi en stro, mestplaatje, altijd lekker iemand thuis om de boel in de gaten te houden etc. Kost bijna niks....
Klanten zijn gauw niet tevreden. Er is altijd wel wat. Ze kunnen het eigenlijk altijd zelf beter. Ja, ja, maar als ze hun paard niet op de trailer kunnen krijgen, komen ze wel om hulp vragen. Of als hij erg druk is, kan de pensionhouder hem ophalen uit het land. Mensen, het is nooit te duur. Een paard hebben is een luxe. Als het je te veel geld wordt, stop er dan gewoon mee. En begin een andere hobby. De pensionhouders zijn er voor de mensen met een paard, en niet omgekeerd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:15

Ik ben nog steeds heel tevreden over de stal waar mijn paard staat :j En ik denk niet dat ik op het moment iets beters kan vinden voor minder geld.

Omdat ik elke dag van half 8 's morgens tot half 7 's avonds van huis ben is het in feite onmogelijk om de verzorging helemaal zelf te doen. Ook als er iets is met mijn paard: ik ben overdag een uur rijden verderop. Vandaar ook een pensionstal met volpension. We hebben 2 buitenbakken, een 20 x 40 binnenbak, aardige uitrijmogelijkheden. Paarden worden iedere dag 2 x gevoerd, stallen worden iedere dag gemest. Mijn paard staat in de winter 's nachts op stal, dan betaal ik 235 euro per maand. In de zomer staat ie 24/7 buiten, dan betaal ik 135 euro per maand.
En natuurlijk is dat veel geld. Maar de eigenaar van de stal moet er wel van leven en dat lukt op dit moment nauwelijks.
Paardrijden is nu eenmaal een dure sport, wat betekent dat een paard niet voor iedereen is weggelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:16

als je bij ons op de manege wil staan, en je wil in de padoc, en in de zomer een landje voor overdag, en je heb een tralier, oja en je wil een kast voor je spullen dan ben je voor een paard ookal +400 kwijt. hoefsmit wormenkuren, en de andere rompslomp zit er nog niet bij :P

en voor een minuut warm water of solarium komt er ook nog 1 euro per keer bij.

Ik sta prima 125 pp. ( heb er 2) altijd weidegang, padocs, alleen zelf mesten en biks kopen. paarden heerlijk ruime stallen, en anders lekker een loopstal! helemaal prima :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-10 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt