paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:25

Misschien heb ik het gemist hoor, want ik heb niet alles gelezen, maar is ts van plan om ook haar paarden zomers op dit stuk te houden? of wil je dan bv een stukje weiland bijhuren.
Want, zeker voor de wintermaanden zou ik het bijna alleen maar willen toejuichen om ze dan aan huis te houden. Dan kan je ze lekker overdag buiten laten lopen en hebben ze al meer bewegingsvrijheid dan menig ander paard in NL in de wintermaanden.
Zomers zou je er altijd nog voor kunnen kiezen om ergens een stukje te huren (en dan hoeft dit nog niet eens bomvol gras te staan, aangezien ze nogal gevoelig zijn) wat bv groter is zodat ze daar overdag een paar uur de benen kunnen strekken....
Maar toch betwijfel ik of dit nodig is.. als jij je stukje land dusdanig indeelt dat ze de hele dag door goed kunnen rond scharrellen en je geeft ze voldoende beweging, moet dat genoeg zijn.

Ik heb voor mijn paarden (2x +-1.60m) ongeveer 3000m2 land, dit is opgedeelt in 3 stukken dus 1000m2 per landje. Ik zie die van mij toch regelmatig wel rennen op dat stukje... dus dan denk ik wel eens, ik zet ze op de renbaan, zodat ze dat kaal kunnen eten en kunnen rennen, deze baan gaat 150 m rechtuit, dan bocht van 50 m en weer 150m rechtuit, nou hier zie ik ze nooit lekker rennen hoor, alsnog hooguit 3 galopsprongen en dan is het mooi geweest, dus nee voor die van mij hoef ik geen mega groot lang weiland te hebben, want meer gaan rennen daardoor doen ze toch niet.

Ts, als jij je paarden gewoon de hele dag mogelijkheid tot ruwvoer geeft, en ze kunnen met droge voetjes staan (bv pleintje) en verder kunnen ze rond scharrellen, dan gaat dat echt wel lukken hoor op 1000m2, jij weet wat je moet doen om je paarden 'gelukkig' te maken, en als jij weet dat ze dat kunnen zijn op zo'n stukje, dan zou ik me echt niks aantrekken van wat anderen zeggen. Er zijn zoveel paarden die een moord zouden doen om op zo'n stuk te staan!

Fell_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:56

Pff wat een onzin!
Natuurlijk is 1000m² groot genoeg!!
Zolang een paard buiten staat en er volop hooi aanwezig is is hij/zij echt wel gelukkig!

Waar is een paard de hele dag mee bezig? ETEN! Dus wat is voor hem/haar het belangrijkst? JUIST,ETEN!
Hoevaak zie je een paard door de wei racen?? bijna nooit hoor! Dus mijn inziens is (buiten) eten het allerbelangrijkst en de rest is maar bijzaak! Leuk als de hoeveelheid grond er is en anders jammer dan,, maar het paard zal er echt niet ongelukkig van worden.

Maak je niet druk! Je paarden krijgen een super leventje bij jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:18

Ach van morgen werden er even racepartijen gegeven door het 3tal toen ik ze op de wei zette....

Alleen maar eten is niet wat een paard gelukkig maakt, sociaal kontakt, lekker veel spelen en veel beweging.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:25

De paarden hier in de wei rennen en spelen meerdere keren per dag. Ook lopen ze veel op een dag.
Want dan staat ze voor te grazen, 15 minuten later achter. En dan hebben ze toch weer ruim 100 meter gestapt. En dat gaat ook de hele dag zo door. Dan komt er een paard voorbij op de weg en rennen ze daar weer heen. En ga zo maar door.
Dus ze doen veel meer dan de hele dag stilstaan bij dezelfde hoop hooi.
Stalbenen is bijvoorbeeld ook een begrip dat hier onbekend is.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:27

Afbeelding
Je herkent er bijna niet onze tinker Boi in {nee het is echt geen vliegende bouvier :+ } maar met deze foto wil ik laten zien dat je op 1000 m2 echt vreselijk kunt genieten als paard en er ook echt wel een sprintje kan trekken.Of zoals jullie hier zien,tikkertje kunt spelen..... :PS'winters achter het huis....

AfbeeldingEn dat gaat zomers gewoon door op een heel groot weiland wat ik mag gebruiken,ik weet niet waar ze gelukkiger zijn....
S'winters genieten ze enorm van de aandacht en ik van hun knuffelige warme vachtjes <3 ,s'zomers krijgen ze dat minder maar hebben weer 24/7 gras....

Ik zeg nog steeds doen! Gebruik die 1000m2 voor je paardjes en zoek er voor de zomer een stukje land bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:35

Als ze zomers op een groot weiland lopen is het natuurlijk een ander verhaal.

Maar paarden huisvesten op iets meer dan een grootte van een buitenbak is niet te promoten als uitstekend...

Jouw foto ziet er leuk uit, maar dat is een pony en dan is het al een ander verhaal, dat schot is akelig dichtbij waarvoor hij in de hangijzers moet. Rennen en bokken in een buitenbak is natuurlijk heerlijk voor een paard, maar als het zijn totale leefeenheid is zomers en winters is het gewoon een ander verhaal. In de zomer staat er geen sprietje gras, in de winter zal het nat en modderig zijn waardoor het in het voorjaar nog steeds een bende is...moet je op die oppervlakte ook nog andere zaken huisvesten, gaat het van de leefomgeving van de paarden af.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:46

Voor een groot deel ben ik het met je eens,maar weet je wanneer mijn pony's het gekst doen en zin hebben om te rennen,vliegen,steigeren en bokken?
Dat is als ze een hele nacht achter slot en grendel hebben gestaan,wat hier alleen voorkomt bij hevige kou/sneeuw.
Verder staan ze hier altijd buiten met inloopstal en echt dan hebben ze veel minder behoefte aan rare sprongen of rennen omdat ze al de hele dag lopen....
Hou je je paard 12 uur op een box en overdag mogen ze naar buiten lijkt het me niet vreemd dat ze even uit willen razen...
Daarbij in de vijf jaar {laat ik het afkloppen} nooit geen blessures gehad door korte wendingen of abrupt stoppen omdat hun landje +bak aan de kleine kant is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:55

Binky, jouw ponies kunnen wellicht meer hebben, daar zijn ze kleiner en dat scheelt ook weer met grote volwassen paarden..het ras telt ook mee.

Maar dat het gaat is wat anders dan het te gaan promoten. Paarden passen zich aan aan hun leefomgeving, dus weinig ruimte is ook weinig rennen en jolig zijn. Sneeuw maakt altijd jolig :D ze hebben afgelopen jaar allemaal lol gehad, tenminste die paarden die naar buiten mochten.
Maar deze omstandigheden vergelijken met stalpaarden is het ene naar het andere uiterste.

Als je ook een wei kunt huren is het ideaal zo, maar als dit alles is, dan is het verre van ideaal. Want je gaat natuurlijk 2 paarden op zo een stukje zetten, want je wil een maatje, dus paard met shet en dan moeten ze al weer delen. Jonge paarden hebben meer ruimte nodig dan oudere paarden die hebben het niet meer zo nodig om zich aan te stellen.

Maar mijn paard doet gek als hij lekker vrolijk is, lekker in zijn velletje zit en dat is zichtbaar met grote regelmaat sinds hij bij mij thuis staat. Ik vind de natte winters nl een ramp, dan moet hij in een paddock omdat ik gras wil in de weidemaanden. ik merk dan ook dat hij meer standbeeld, strammer is in zijn lijf, meer in zich zelf gekeerd. Kortom hij vind er ook niks aan...

Ik zie wel paarden hier die alleen een buitenbak hebben en altijd maar in hun eentje in het hoekje van de buitenbak staan te staan en zeker in de zomer is het niet fijn, in het warme zand in de zon...maar buiten is dan beter dan hele dagen op stal denkt men dan...ik zie de verpietering dan in die dieren geslagen....ook al hebben ze net een berg hooi op.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:01

Wij hebben het dubbele, 2000 vierkante meter voor onze mini s. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik de helft zou hebben en daar 1 paard en 1 kleintje op zou hebben.

Maar ik heb heb gesplitst in twee paddocks, dus elke paddock is iets meer dan 1000 vierkante meter. Dat is voor een ukje genoeg om in te kunnen rennen en spelen maar voor een paard echt niet. Die kan daar geen sprintje in trekken. Gras is echt niet te doen op 1000 vierkante meter.

Als ik ze op 1 paddock houd dan kan ik de tweede vol gras hebben, daar moeten ze dan elke dag een paar uur van eten anders krijg ik het gras veel te hoog.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:10

Voor mijn 2 ponie's is de 2000m² toch te doen. Ze kunnen echt wel rennen en spelen... Én ze hebben nog steeds gras, de hele zomer gehad (de warmste maanden zelfs dag en nacht). In de winter doen ze het met iets minder, dan is het hier sowieso wel vrij blubbie, en kunnen ze enkel op de paddock (+ track + achterste kleine paddock als het niet glad is) + loopstal. Maar dat is laat ons zeggen van oktober-november tot maart... Ze kunnen nog steeds bewegen, al is het iets beperkter. En continu ruwvoer, uiteraard... Nogmaals, je gaat me niet horen zeggen dat het ideaal is, maar het is doenbaar...

LADPR

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:13

Ja maar dat is het dubbele van wat de TS heeft, dat maakt een heel groot verschil. Waar wij het gras kunnen houden en de blub meevalt moet de TS het dus met de helft minder doen.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:19

Ik denk dat een ieder daar zijn mening over heeft.....ik blijf er bij dat een paard houden betekend aandacht geven,liefde ,eten en beweging een schuilstal en buitenlucht.Ik doe dat op mijn manier Russel jij op de jouwe.....
Maar paarden kunnen niet praten dus ze zullen ons nooit vertellen wie er gelukkig is met zijn leef omgeving en wie niet.
Als het baasje maar zijn best doet om ze gelukkig te maken,komen we al een heel eind.
En zoals ik dat al eerder heb geschreven,de een kan meer bieden dan de ander.
Maar dat hoeft niet te betekenen dat een paard/pony minder gelukkig is.....
Ik denk dat dit een oneindige disscussie is.......

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:22

LADPR schreef:
Ja maar dat is het dubbele van wat de TS heeft, dat maakt een heel groot verschil. Waar wij het gras kunnen houden en de blub meevalt moet de TS het dus met de helft minder doen.

Klopt, maar jij had het over genoeg mini's, maar mijn grote pony's kunnen ook prima hun ei kwijt op datzelfde stuk. Daar doelde ik op. Beetje onduidelijk van mij mssn. :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:28

Ja dat wil ik best geloven, heb ook niet gezegd dat dat niet kan? Ik zei alleen dat 1000 vierkante meter echt te klein is om voor een paard een sprintje op te trekken.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:37

Grote pony/klein paard; ze staan altijd maar op 1 v/d 2 stukken... Dus hebben dan maar 1000m² om te sprinten. ;) Ok, een reus zal er wsl wél problemen mee hebben. :j

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:39

Oh zo, ja dat vind ik wel knap. De kleintjes hier kunnen voluit maar heb hier eens een B of C pony gehad te logeren en dat ging nog net met een galopje.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:40

Russel, je beschrijft een racepartij van je paarden nadat ze een hele nacht op stal hebben gestaan: geen beweging, geen sociaal contact. Dat hebben ze niet alleen overdag nodig, maar ook 's-nachts. Dan hebben mijn paarden het echt zo slecht nog niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:14

Die van mij staat al jaren dag en nacht buiten en die heeft ook zo haar gekke momenten hoor , op het lange pad van 150 meter zie je haar dan echt knallen zoals ze binnen een bakje nooit zouden kunnen doen :)

Niet gewoon lekker even de topsnelheid kunnen halen zou voor haar echt een gemis zijn. En wat dat betreft zal ze niet het enige paard / pony zijn voor wie dat geldt ;)

Maar dat zie je pas , als je het dier in beide situaties hebt gezien. Voor een ander zal ze er ook in een bak wel vrolijk uit zien , maar ik weet wel beter omdat ik haar ook in grotere ruimtes heb meegemaakt :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:19

Ik reageerde op Russel omdat zij de wijze waarop ik mijn paarden houdt, paardonvriendelijk vindt. Dan kan ik ook commentaar hebben op de manier waarop zij het doet. Namelijk paard 's-nachts (en in de winter?) op stal.

Gelukkig kunnen mijn paarden goed accelereren en zijn ze wendbaar, knetteren gaat heel goed. Die andere 23 uur en 50 minuten van de dag staan ze gewoon lekker te knabbelen, kroelen, zonnen, slapen en heel veel rondstappen in de actiefstal.

In het verleden hebben ze vaak in een grote wei gestaan. Ze missen het rechtuit knetteren echt niet. Ik zou wel graag een wei bij mijn actiefstal willen hebben, maar dat is vooral voor het grazen, niet voor het knetteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:23

Dat "accelereren" is bij die van mij ook geen enkel probleem hoor :P

Maar toch geeft een langer pad meer mogelijkheden die ik mijn paardje zeker niet zou willen onthouden.

Neemt niet weg dat jullie het op jullie locatie zeer leuk aangepakt hebben , en op andere punten weer beter scoren dan mijn locatie :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:33

Mijn pad is gelukkig wel een 100m (dus geen lange zijde v.d. bak), ik heb een smalle, lange wei. En ja, ze hebben sneller een bochtje, maar die van mij heeft ooit ruimer gestaan en daar liep ze ook niet netjes de kanten af, maakte ze even goed gekke sprongen-wendingen, dus in dat opzicht denk ik niet dat dat een probleem voor ze is. Die stal was overigens drie kwartier rijden, buiten de file om gerekend. Niet echt haalbaar meer als full-time werkende verpleegster...

We zijn ondertussen wel bezig met een stuk dat twee keer zo groot is, dus als ik het voor de paarden (en voor mij financiëel, speelt ook een tikkie mee) kan verbeteren, zal ik het ook zeker doen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:36

Sammyoo schreef:
Ik reageerde op Russel omdat zij de wijze waarop ik mijn paarden houdt, paardonvriendelijk vindt. Dan kan ik ook commentaar hebben op de manier waarop zij het doet. Namelijk paard 's-nachts (en in de winter?) op stal.

Mijn paard is 17 en heeft 15 jaar in pension geleefd, die wil niet buiten blijven...als ik te laat ben, is hij al een paar keer over de omheining gesprongen en loopt dan rond het huis, niet iets wat je graag wil....want het hek is best hoog... ;)

Maar ik moet even mijn post na gaan lezen waar ik jouw als paardonvriendelijk benoem, dus ben effe aan het zoeken.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:38

Sammyoo schreef:
Russel, je beschrijft een racepartij van je paarden nadat ze een hele nacht op stal hebben gestaan: geen beweging, geen sociaal contact. Dat hebben ze niet alleen overdag nodig, maar ook 's-nachts. Dan hebben mijn paarden het echt zo slecht nog niet.

O, deze nog, ik heb open stallen, dus wel sociaal contact, nee geen race partijen, vraag mij af of ze dat missen...misschien.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:41

binky schreef:
Ik denk dat een ieder daar zijn mening over heeft.....ik blijf er bij dat een paard houden betekend aandacht geven,liefde ,eten en beweging een schuilstal en buitenlucht.Ik doe dat op mijn manier Russel jij op de jouwe.....
Maar paarden kunnen niet praten dus ze zullen ons nooit vertellen wie er gelukkig is met zijn leef omgeving en wie niet.
Als het baasje maar zijn best doet om ze gelukkig te maken,komen we al een heel eind.

Ja, dit wordt een oneindige discussie, niemand met hun 1000m2 stukje met 1 of meer paarden zal toegeven dat het eigenlijk te klein is, maar dat ze het er maar mee moeten doen en juist daardoor het zo ontzettend promoten dat het meer dan genoeg is....

Er is overigens een stelregel op natuurgebieden...3 paarden per hectare....dan is die 1000m2 wel een schril contrast. Als ik bekijk met 1 paard en 2 shetten op een halve hectare, geef ik toe dat het maar net gaat.....

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:49

russel schreef:
binky schreef:

Ja, dit wordt een oneindige discussie, niemand met hun 1000m2 stukje met 1 of meer paarden zal toegeven dat het eigenlijk te klein is, maar dat ze het er maar mee moeten doen en juist daardoor het zo ontzettend promoten dat het meer dan genoeg is....

Er is overigens een stelregel op natuurgebieden...3 paarden per hectare....dan is die 1000m2 wel een schril contrast. Als ik bekijk met 1 paard en 2 shetten op een halve hectare, geef ik toe dat het maar net gaat.....

Wat wil je dan horen?
Ja die 1000m2 is te klein?
Ik promoot niets zeg alleen tegen de TPstarter dat het mogelijk is.....en geef een voorbeeld.

Je zegt zelf dat je je paard binnen zet omdat hij niet buiten wil blijven........waarom wil hij niet buiten blijven zoveel grond als je hem bied..... en toch kiest hij zelf voor zijn stal....misschien wel omdat hij daar gelukkig is?
En dan zie je maar weer jou paard is gelukkig als hij in zijn kleine ruimte staat,de mijne houden er juist niet van om tussen die vier muren te staan en dat is precies wat ik dus bied,de mogelijkheid om dag en nacht buiten te staan {of binnen in de schuilstal}ze mogen in ieder geval zelf kiezen......
Maar dit is het laatste wat ik er over zeg,zoals ik al zei een oneindige discussie......