Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:53

Ja , dat is zielig.

Ik zet jou ook niet in een huis met een aap.
Dat lijkt toch op een mens? :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:54

Marion, helemaal mee eens, dat is ook precies wat ik zie bij al die zomerweidegangpaarden bij ons, die vaak de rest van het jaar alleen of geisoleerd staan (als in op stal). In de zomer komen die eigenaren die paarden een paar weken tot een paar maanden bij ons zetten. Je ziet ze opfleuren, hoor dat ook van de eigenaren zelf vaak. Elk paard heeft zijn 'rol' in de kudde, ik kan er uren naar kijken, zo mooi is dat. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik dat mijn paard zou ontnemen. Ik hou zielsveel van mijn paard, we hebben een geweldige band opgebouwd in de loop der jaren, maar ik ben wel zo realistisch dat ik heel goed besef dat ik maar een mens ben voor mijn paard en dat andere paarden niet te vervangen zijn door mij als mens. ;)

Bij ons hebben ze een enorm stuk land en de kudde staat vaak bij elkaar, maar ook wel eens wijd verspreid en dan communiceren ze zeker met elkaar, ja. Maar ze liggen ook graag allemaal samen bij elkaar, eentje op de uitkijk staand en ze beschermen elkaar tegen insecten (zwiepende staarten, dicht bij elkaar staand) en zelfs tegen het weer (de Shets staan tegen de groteren aan in de luwte, de slimmerds :D ) en elkaar groomen, zo heerlijk om te zien. Dat wil je een paard toch niet ontnemen? :)

De kudde is blij ons te zien, als we komen. Maar ze zijn ook blij als ze na het werk en getut weer lekker paard kunnen zijn onder elkaar zonder ons, mensen. Gisteravond kreeg ik nog een 'neusje' van mijn paard toen ik hem los liet in het land en hij keek nog 3x naar me, tot ik zei 'ga maar...!' En dan hinnikt hij, krijgt uit de verte twee hinnikjes terug en scheurt vervolgens met een hoop keiharde, jolige bokken keihard richting kudde, die ergens achter de struiken in de verte stonden. Ik ga dan echt met een heel gerust gevoel naar huis........... Zou willen dat elk paard dat gevoel van 'thuis komen' had, want zo ziet het er uit.... Maar ach, misschien ben ik wel gek, kan ook best. :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:59

Niks aan toe te voegen, Twiggy.

Twiggy2008 schreef:
Maar ach, misschien ben ik wel gek, kan ook best. :D

Mss wel, dat geldt dan ook voor mij. Gek met ons paard, dat zijn we in ieder geval wel. Zijn we toch gek. :D

indrasjacks

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:09

toen mijn paard nog alleen stond, was hij net zo blij als hij de wei in ging.
Er stond geen ander paard maar telkens na een wandeling of een rit als hij los naast de wei stond kreeg ik nog ff een knuffel als ik de poort losmaakte van t slot, dan legde hij zijn kop op mijn schouder en friemelde in mijn nek .
als de wei dan open ging stormde hij bokkend en springend de wei in voor een ererondje en vervolgens gelijk rollen.

qondmkmc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:12

Aan de ene kant is het wel zielig,Zoals ze al zeggen,Zou er gwn een shetje bij kopen.
issie niet meer zo alleen.! :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:51

indrasjacks schreef:
toen mijn paard nog alleen stond, was hij net zo blij als hij de wei in ging.
Er stond geen ander paard maar telkens na een wandeling of een rit als hij los naast de wei stond kreeg ik nog ff een knuffel als ik de poort losmaakte van t slot, dan legde hij zijn kop op mijn schouder en friemelde in mijn nek .
als de wei dan open ging stormde hij bokkend en springend de wei in voor een ererondje en vervolgens gelijk rollen.

Tja, dat doet de mijne in een gewone bak ook. Maar waar het me om gaat is het contact daarna, lekker even 'neuzen' met een ander paard, de rest 'roepen' en dat vervolgens de hele kudde even lekker rond rent met z'n allen, het schoftje kriebelen bij een bevriend paard..... Gewoon even echt paard zijn in de groep, het sociale contact. :)
Om vervolgens allemaal bij elkaar heel relaxt te gaan grazen, lekker veilig bij elkaar..........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:52

Marion71 schreef:
Mss wel, dat geldt dan ook voor mij. Gek met ons paard, dat zijn we in ieder geval wel. Zijn we toch gek. :D

Hahaha, nou, dat zijn we zeker!!! :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:53

Dinopino schreef:
En hier hebben ze ook allemaal de smoes ze kunnen niet met anderen. Wanneer het zo erg is dan span je er toch twee draadjes tussen.

Dan staan ze toch ook apart???

Ik denk dat heel veel mensen projecteren hoe erg ze het zelf zouden vinden en niet echt logisch nadenken. Een paard is wel redelijk ontwikkeld, maar geen mens.
Als er geen probleem is, ga er dan geen maken door maar te denken dat het een probleem is of wordt.

Als er een probleem komt omdat het paard alleen is, is het vroeg genoeg om wat te doen. TS hoeft niet van te voren in de stress omdat haar pony zonodig van anderen bij soortgenoten moet.
Ze zegt duidelijk dat ze zelf geen plaats heeft voor twee. Moet ze een pony aan huis opgeven omdat er mensen zijn die vinden dat haar pony bij soortgenoten MOET?

De voorwaarden voor het veilig voelen zijn aanwezig, opstalling 'snachts en overdag (enz elfs 'sanchts) een hele kudde koeien in haar nabijheid.
Het is ook onzin om te denken dat elk paard zich onveilig voelt buiten een groeps situatie. Er zijn ook zat paarden die zich onveilig voelen binnen een groepssituatie.

En nogmaals, ze kan het best eerst aankijken.

Elk veulen komt vroeger of later wel met de bacteriën in aanraking die hem immuun maken, dat hoeft niet meteen. Daarbij, paarden die in een vaste groep leven, dragen dezelfde bacteriën, waar de moeder dus ook al antistoffen heeft tegen gemaakt die via de biest wordt gegeven, dus een veulen dat in een groep staat bouwt ook geen anti stoffen op tegen vreemde bacteriën. Dat gebeurd pas als ze buiten de groep in contact komen met vreemde bacteriën. Of als er een nieuw paard in de groep komt.
Het veulen is, neem ik aan voor de verkoop, dus laat de volgende eigenaar het maar in een groep zetten. Daar hoeft TS zich ook niet druk om te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 00:05

Twiggy2008 schreef:
Tja, dat doet de mijne in een gewone bak ook. Maar waar het me om gaat is het contact daarna, lekker even 'neuzen' met een ander paard, de rest 'roepen' en dat vervolgens de hele kudde even lekker rond rent met z'n allen, het schoftje kriebelen bij een bevriend paard..... Gewoon even echt paard zijn in de groep, het sociale contact. :)
Om vervolgens allemaal bij elkaar heel relaxt te gaan grazen, lekker veilig bij elkaar..........

Ja, leuk en aardig als dat kan, maar echt geen gigantisch probleem als een paard dat niet heeft. Wat niet weet wat niet deert. Een paard mist niet wat hij niet heeft. Wel kunnen ze bepaalde vriendjes die ze gehád hebben missen, uiteraard. Ze hebben immers wel gewoon een geheugen en bouwen banden op.
Er zijn heus paarden en ponies die je niet uit elkaar kunt halen. Ik had zo'n pony. Had altijd in een span gelopen. Was doodongelukkig, ook met andere ponies erbij. Was onrustig, brak uit, hinnikte dag en nacht. Ik heb haar verkocht aan iemand die een pony voor in een span zocht en zo had ze weer een maatje en dat ging prima. Maar dan heb je het wel over een pony die traumatisch gescheiden is van haar maatje op een markt.
Elke situatie en elk paard is uniek.
En het is mooi als je ze een groepsleven kunt geven, maar echt geen drama als dat niet gaat en je een paard hebt die het prima vindt.

Sorry dat ik het niet even bij de andere post had ingezet maar ik dacht dat er wel weer al een ander tussen zou zitten als ik klaar was met typen ;)

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:35

@Lusitana Wat een geweldig verhaal over je paard die aan de deur rammelt als het hondje nog niet binnen is :D Verder ben ik blij met je posten, je kan het goed verwoorden.
@Marion71 Dankjewel voor je je goed onderbouwde post, natuurlijk ben ik het met je eens.
Een paard in een kudde op het weiland is het allermooiste, wel op voorwaarde dat het met een goede kudde is en voor mijn haflinger zou het met weinig gras moeten, en met een schuilstal, o ja en een droge plek om te kunnen liggen.
Hier in de omstreken heeft bijna niemand dat ideaalplaatje, ik kan wel zeggen niemand.
Want onder het ideaalplaatje valt dus ook het kunnen veranderen van de kudde (paarden kunnen verplaatsen) om de optimale kudde te krijgen.
Maar Marion ik vind dat je gelijk hebt.
Maar zoals altijd met alles zit er ook een andere kan aan ht verhaal.
Een hond is ook een kuddedier, bij het weiland heb ik regelmatig een praatje met een mevrouw, die had eerst 1 hond, daarna nog eentje erbij genomen, haar hond die ze al had is er niet gelukkiger op geworden, zijn haar woorden niet de mijne.
Hondje van mijn broer zit vaak alleen, maar is wel uit het asiel gehaald en is ooit mishandeld geweest dit kan je aan alles zien, ook nu zit het hondje niet in de ideale situatie, maar t beestje is wel een stuk gelukkiger.
Mensen zijn zeker kuddedieren, mensen willen delen, maar hoeveel mensen zijn er niet samen en toch doodongelukkig?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:10

stellaard schreef:
Ik zie wel een post over hoeveelheid grond en ik zie ook post over vroeger 1 paard en nu 2, maar ik zie nergens een post dat er ooit een paard alleen heeft gestaan omdat er ooit te weinig weiland was.
En dan om gelijk ook maar te beginnen over egoistisch vind ik erg jammer

Misschien heb ik het helemaal verkeerd gelezen, maar:

Citaat:
Nu heb ik inmiddels nieuwe weides aangekocht die van mijn ouders heb ik niet meer daar kan ik eigenlijk 1 paard op zetten want het is niet groot genoeg vind ik 1x 1100m2 en 1x 2400m2 voor 24/7 365 dgn pj is dit voor 1 paard te doen voor 2 niet meer.
Heb nu tijdelijk de wei van die oude mensen gekregen waar ik het paardje van heb overgekocht die is ook 2400m2 dus dan redt ik het net maar moet wel veel bijvoeren tot juni

Als ik het goed begrijp heeft ze dus maar tijdelijk genoeg plek, maar het land wat ze op den duur houdt is te weinig voor twee paarden. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen...!

stellaard schreef:
Ben ook wel nieusgierig naar je andere uitroep eenmanshouding is zielig, als je hem wilt onderbouwen kan ik er misschien nog wat van leren.
Want zomaar iets roepen van is zielig, of iemand is egoistisch is makkelijk en snel gedaan (te snel naar mijn inziens en te makkelijk dat kan iedereen wel).

Paarden hebben van begin af aan gezelschap nodig voor een gezonde ontwikkeling van geest maar ook lichaam. Paarden zijn gezelschapsdieren en hebben sociaal contact nodig. Ik ben dan ook nog nooit een paard tegen gekomen die niet met andere paarden te houden was, en heb er tot nu toe toch al wel heel wat gezien. Maar goed, wil je nog meer argumenten en meer verdiept, sla dan eens google er op na, genoeg info ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:15

stellaard schreef:
@Lusitana Wat een geweldig verhaal over je paard die aan de deur rammelt als het hondje nog niet binnen is :D Verder ben ik blij met je posten, je kan het goed verwoorden.
@Marion71 Dankjewel voor je je goed onderbouwde post, natuurlijk ben ik het met je eens.
Een paard in een kudde op het weiland is het allermooiste, wel op voorwaarde dat het met een goede kudde is en voor mijn haflinger zou het met weinig gras moeten, en met een schuilstal, o ja en een droge plek om te kunnen liggen.
Hier in de omstreken heeft bijna niemand dat ideaalplaatje, ik kan wel zeggen niemand.
Want onder het ideaalplaatje valt dus ook het kunnen veranderen van de kudde (paarden kunnen verplaatsen) om de optimale kudde te krijgen.
Maar Marion ik vind dat je gelijk hebt.
Maar zoals altijd met alles zit er ook een andere kan aan ht verhaal.
Een hond is ook een kuddedier, bij het weiland heb ik regelmatig een praatje met een mevrouw, die had eerst 1 hond, daarna nog eentje erbij genomen, haar hond die ze al had is er niet gelukkiger op geworden, zijn haar woorden niet de mijne.
Hondje van mijn broer zit vaak alleen, maar is wel uit het asiel gehaald en is ooit mishandeld geweest dit kan je aan alles zien, ook nu zit het hondje niet in de ideale situatie, maar t beestje is wel een stuk gelukkiger.
Mensen zijn zeker kuddedieren, mensen willen delen, maar hoeveel mensen zijn er niet samen en toch doodongelukkig?

Jammer dat de paar uitzonderingen op de regel meteen als een soort smoes worden gebruikt...

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:35

Indrasjacks zegt nergens dat ze 1 paard heeft gehad of in de toekomst wil door de reden weilandgebrek.
Ik denk dat je dat toch verkeerd begrepen hebt.
Wat ik beschrijf zijn geen uitzonderingen Aldil18, dit alleen al zijn bemerkingen in en rond mijn leventje.
Wat betreft google is het beter om niet alles voor lief aan te nemen, onlangs heb ik een lezing gevolgd door een arts die arts heeft zo op ons hart gedrukt niet te veel op internet te gaan zoeken omdat er zoveel onwaarheden op staan.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:13

Adil18 schreef:
stellaard schreef:
Ik zie wel een post over hoeveelheid grond en ik zie ook post over vroeger 1 paard en nu 2, maar ik zie nergens een post dat er ooit een paard alleen heeft gestaan omdat er ooit te weinig weiland was.
En dan om gelijk ook maar te beginnen over egoistisch vind ik erg jammer

Misschien heb ik het helemaal verkeerd gelezen, maar:

Citaat:
Nu heb ik inmiddels nieuwe weides aangekocht die van mijn ouders heb ik niet meer daar kan ik eigenlijk 1 paard op zetten want het is niet groot genoeg vind ik 1x 1100m2 en 1x 2400m2 voor 24/7 365 dgn pj is dit voor 1 paard te doen voor 2 niet meer.
Heb nu tijdelijk de wei van die oude mensen gekregen waar ik het paardje van heb overgekocht die is ook 2400m2 dus dan redt ik het net maar moet wel veel bijvoeren tot juni

Als ik het goed begrijp heeft ze dus maar tijdelijk genoeg plek, maar het land wat ze op den duur houdt is te weinig voor twee paarden. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen...!

stellaard schreef:
Ben ook wel nieusgierig naar je andere uitroep eenmanshouding is zielig, als je hem wilt onderbouwen kan ik er misschien nog wat van leren.
Want zomaar iets roepen van is zielig, of iemand is egoistisch is makkelijk en snel gedaan (te snel naar mijn inziens en te makkelijk dat kan iedereen wel).

Paarden hebben van begin af aan gezelschap nodig voor een gezonde ontwikkeling van geest maar ook lichaam. Paarden zijn gezelschapsdieren en hebben sociaal contact nodig. Ik ben dan ook nog nooit een paard tegen gekomen die niet met andere paarden te houden was, en heb er tot nu toe toch al wel heel wat gezien. Maar goed, wil je nog meer argumenten en meer verdiept, sla dan eens google er op na, genoeg info ;)

Nee je hebt het verkeerd begrepen ( overigens heb me vergist ik heb nl 2 stukken van 2800 en 1200 m2 wist dat iets niet klopte 4000m2
ik heb niet gezegd dat het te klein is voor 2 paarden ( die andere wei heb ik helaas idd extra maar mijn paarden moeten nu vreten of hun leven ervanaf hangt om het kaal te krijgen en kort te houden) dit is omdat nu eindelijk het gras wel groeit.
Nee het stuk wat van mij is wat ik dus heb zonder die tijdelijke extra weide is dus 4000m2 in principe dus neit te klein.
Mijn tinker alleen had met de wei van 2800m2 al teveel kon maar de helft afgrazen de rest groeide verregende en groeide weer 1m hoog.
de haf die ik nu heb eet het 3 dubbele van mijn tinker
onbeperkt gras op het moment en 2-3 kg brok daarnaast 1 emmer lucerne.
mijn tinker heeft aan het gras al teveel eigenlijk die krijgt niks bij en is tonnetje rond omdat ze het gras in de zomer niet bijgehouden krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:59

Paarden moeten in hun ontwikkelingsperiode tot volwassenen zeker in een groep om zich normaal te ontwikkelen. Dat is al een paar keer naar boven gekomen, niemand die dat tegenspreekt.
Maar daarna is het leuk en aardig als je het ideale kunt geven, maar het ideale is ook niet altijd wat men behaald. Een prutje met een groepje paarden erop vind ik bv geen optimale manier van paarden houden en zo zijn er wel meer voorbeelden van paarden in een groep die toch verre van ideaal zijn.
Alleen maar roepen dat een paard in een groep moet, is niet genoeg er moet aan veel meer voorwaarden worden voldaan wil het ook eerlijk zijn naar het paard en onder goed paardenhouden vallen.
Daarom vind ik zo'n wet ook harstikke link. Dan kunnen mensen zich houden aan de wet door meerdere paarden te hebben, maar wat als ze niet verzorgd worden?

Wat internet betreft, het is natuurlijk niet zo dat als iets op internet staat of gedrukt staat, het per definitie waar is.
Er is een wetenschapper die in de national geographic beweerde dat paarden geen persoonlijkheid hebben, want "ze doen allemaal hetzelfde... "
Paarden mensen weten dondersgoed dat paarden wel persoonlijkheden hebben.
Mensen die een bepaald product willen verkopen, zullen dat op allerlei manieren de hemel inprijzen , met schijnonderzoeken komen (die niet correct zijn uitgevoerd) en het concurrerende product de grond in stampen. Cook bitloos is hier een goed voorbeeld van.
Je wordt op reclames voor de gek gehouden, zoals wasmiddel waarbij ze laten zien hoe een jodium vlek verdwijnt als sneeuw voor de zon. Tja, big deal, dat lost op in water, ook zonder hulp van zeep... Ik bedoel maar.
Vergeet niet dat iedereen een site in elkaar kan zetten of een boek kan schrijven.

Daarbij, NATUURLIJK moet men aanraden om paarden in groepen te houden want dat is in principe ook het beste. Ik heb al eerder genoemd dat boeken en sites leidraden zijn en dan moet je altijd uitgaan van het ideale/beste en de grote lijnen. Maar dat wil niet zeggen dat die ruimte voor afwijking er niet IS.

Daarbij zie ik dat mensen zich vaak het woord "natuurlijk" erbij halen als het om paarden buiten houden gaat, maar een paard in een groep buiten houden is nog niet echt zoals in de natuur.
Daarbij wil ik ook even het genoemde asielhondje meenemen. Honden leven in roedels, maar een willekeurige hond bij een andere hond nemen die al een plek in het gezin had, is niet hezelfde als een in de natuur gevormde roedel, net zoals een bij elkaar gebrachtte groep paarden verre van een natuurlijke kudde is. Ik vind het prima om paarden in groepen buiten te houden, maar schuil je niet achter de term "natuurlijk" als ze niet kunnen kiezen wat ze eten, met wie ze zijn en waar ze zijn.
Je houdt je paard dan gewoon "buiten", maar niet "natuurlijk."
Voorheen sprak men gewoon van weidepaarden en stalpaarden of je hield ze in een gecombineerd systeem. De hele "natuurlijk" hype is schijn.

De reden waarom we honden gewoonlijk niet in groepen houden is dat we bij hen allang ondervonden hebben dat ze het best naar de zin hebben zonder soortgenoten. Waarom blijven we dan zo stug volhouden dat een paard het niet naar de zin kan hebben zonder soortgenoten.
En ook bij puppies weten we dat socialiseren belangrijk is, maar daarna worden ze gewoon her en der verspreid en komen de meesten zonder soortgenoot.

Maar, waar het mij vooral om gaat is dat je het niet iemand op kunt leggen hoe hij/zij zijn/haar eigen paard/pony moet houden!
Een eigenaar heeft de plicht om een dier goed te onderhouden, verzorgen en zijn gezondheid te bewaken, aan bepaalde basisvoorwaarden te voldoen, maar dat ligt niet bij een ander dan de eigenaar!!!

En ik en wat anderen verdedigen dat een paard niet ongelukkig hóeft te zijn als ze niet in een groep staan.
Er zijn zeker paarden die wel ongelukkig zijn als ze niet in een groep staan en een eigenaar moet dan zeker proberen te zorgen dat de situatie veranderd, maar zo zijn er ook paarden die niet gelukkig zijn in een groep en dan moet de eigenaar ook zorgen dat de situatie veranderd.

Maar uiteindelijk is het wel de eigenaar die bepaald hoe hij/zijn het paard moet houden en het is belachelijk dat iemand meteen maar voor dierenbeul wordt uitgemaakt of een paard zielig wordt gevonden zonder dat men ook maar iets van een achtergrond weet of het hoe en waarom en hoe het paard zich voelt.

Als een paard werkelijk mishandeld wordt of zich ongelukkig toont, ja, dan mag iedereen van mij inspringen.
Maar zelfs dan is het handig om eerst met de eigenaar te spreken, het is nl niet altijd wat het lijkt.

Ik heb ooit de fout gemaakt als kind om te denken dat twee Fjorden op een stukje zand (met schuilstal) zonder een sprietje of korreltje eten in zicht zielig waren. Wat bleek, die werden juist niet op gras gehouden omdat ze daar overgevoelig voor waren en om te voorkomen dat ze hoefbevangen zouden raken stonden ze op een strikt dieet.
Dus ipv dat de eigenaar een dierenbeul was, deed ze juist wat het beste voor die paardjes was... daar heb ik van geleerd om niet te snel conclusies te trekken.

Jullie kunnen ook stoppen met de discussie over het weiland dat al of niet te klein zou zijn voor twee paarden. Een eigenaar mag zelf bepalen wat redelijk is, daar hoeft een ander zich niet over te buigen. De eigenaar weet nl hoe snel zijn stuk kaal wordt of aangroeit, hoeveel zijn paarden nodig hebben om er van te kunnen eten, etc. Het is belachelijk om vanachter de computer te roepen dat het wel groot genoeg is (of niet).
Als ze het niet zeker weet zou ze het wel vragen en dan is het vroeg genoeg om je er als buitenstaander over te buigen.
Ik vind het persoonlijk beter dat een wei goed te eten biedt voor 1 paard dan te weinig voor twee of meer, om maar paarden bij elkaar te hebben.
Dan krijg je als snel een kaal prutje hoor (en dan kunnen ze weer makkelijk rotstraal en mok krijgen bv).
En daar krijg je echt nooit meer gras op zolang er paarden op staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:57

Lusitana, wat ik niet helemaal snap is jouw link tussen op het land staan in een kudde en niet verzorgd worden. Paarden dienen, al dan niet in de groep, ten alle tijde verzorgd te worden. Ken nl. ook zat paarden die op stal staan, waar amper iemand bij komt (heb dat met mijn allereerste stalling jaren geleden ervaren, de DB deed er niets aan en ik ben na 3 weken bijna huilend weggegaan, zo erg vond ik wat ik daar zag). Niemand hier zegt dat je een paard wat ongelukkig is in een groep, daar koste wat het kost moet houden. Bij ons staan diverse kuddes, zeker nu in de zomer. De enige stabiele groep is de kudde waar de mijne in staat, alleen kwam daar dit jaar ook een Dartmoortje bij, die heeft moeten vechten voor zijn plekkie. Na een week was het goed en nu zijn ze dikke vriendjes. ;)
Je krijgt vaak onrust, doordat mensen er paarden uithalen en weer bijzetten, door wisseling. Elke keer weer die rangorde onrustig maken...... En bij de tijdelijke koppels en kuddes wordt gekeken naar hoe het gaat en wordt er eentje uitgejaagd en duurt dat te lang, dan wordt er een andere samenstelling gemaakt. De ervaring leert echt dat het over het algemeen wel goed komt gelukkig. De mensen waar ik sta hebben meer dan 50 jaar paarden en er komt nog meer daar over de vloer van klanten. Nog nooit heeft een paard daar alleen moeten staan. Ja, eentje, een KWPNer die gestoord in haar hoofd. Daar kon je ook niet mee rijden, die was gewoon vals. Een man fokte met haar (tja, ik kan er ook niets aan doen) en zei dat hij er goede veulens uit kreeg. Ik heb die veulens nooit meegemaakt, want toen was hij alweer weg en ik heb dat paard ook nooit bij anderen gezien, want ze werd gewoon alleen neergezet. Ik moet zeggen dat ik het een raar verhaal vond, maar goed......

Ik vind zo'n wet wel goed en daarnaast hoort verzorging er natuurlijk bij. En die wetenschapper, hahaha, nou ja, iemand met zo'n 'wetenschap' (dat paarden geen persoonlijkheden hebben) kan ik niet serieus nemen.

Verder denk ik dat je het woord 'natuurlijk' iets anders moet intepreteren. Ik zie 'natuurlijk' bij mijn paard als beseffen dat een paard van nature een beweeglijk dier is en dus niet urenlang op stal hoort te staan. Dus geef ik hem de ruimte buiten. Daarnaast fourageren paarden en dat kan hij op gras (overigens op schraal gras, want ook de mijne mag niet teveel eten). Maar goed, hij eet ook takken, boomstammen, waterplanten, riet en andere zooi :D . En verder vind ik het 'natuurlijk', omdat hij in staat is een kuddeleven te leiden, om sociaal contact te hebbn, om rond te wandelen, te rennen, te grazen, te liggen, wat hij maar wil. Dat zie ik als 'natuurlijk', maar weet heus wel dat hij niet bang hoeft te zijn voor roofdieren of dat hij verhongert ofzo. En ja, hij is gecastreerd, nog voor mijn tijd trouwens, maar goed, wat moet ik met een hengst? Fokken ben ik niet voor, er zijn naar mijn idee al zoveel paarden. Ik hou mijn paard bewust buiten, juist omdat ik me verdiept heb in de natuur van het paard.
En zo dacht ik in de jaren 70 al, dus van een hype is hier niet echt sprake, volgens mij.

Natuurlijk kun je iemand niet opleggen hoe je een paard moet onderhouden (alhoewel ik de wetten in Zweden wel erg mooi vind, mag van mij hier ook wel!). Maar soms zou ik het wel eens fijn vinden als er wel wetten zouden komen, omdat ik teveel trieste gevallen zie om me heen. Paarden die hun stal weinig uitkomen, hoefbevangen pony's, waar nog op gereden wordt, slecht tuig, op een nare manier inrijden van jonge paarden, dieren die ziek zijn, maar de eigenaar is te beroerd om de vee-arts te bellen, hele smerige stallen, slecht hoefonderhoud, genoeg in elk geval....... Ja hoor, daar mogen van mij wetten voor komen, want paarden zijn overgeleverd aan de mens. En helaas zijn sommige mensen niet goed bezig.

Ik heb zelf ervaring met mijn eigen paard wat betreft voeren (hij is insulineresistent), hij mag nog geen wortel van me. Moet je mensen zien kijken als ik zeg dat hij dat niet mag. Tja, allemaal suikers, hij heeft dat gewoon niet nodig. Ik leg dat dan ook uit, zeg dat hij suikerziekte heeft. Maar een ieder ziet dat hij goed doorvoed is, hoor, hij straalt.

Ik persoonlijk zie liever twee paarden op een kaal stuk land met extra hooi, dan 1 paard op een vet grasland. Dat is dan weer mijn mening. ;)

Onze paarden staan ook op veengrond, dat is een ramp in een natte winter. Rotstraal en mok, nooit last van gehad. Komt ook van binnenuit, he....... Paarden die daar gevoelig voor zijn moet je daar ook niet op zetten. Overigens komt mijn paard deze winter op zandgrond te staan, heerlijk vooruitzicht! :D

Veengrond kun je slepen, recht trekken en even met rust laten, desnoods inzaaien, heb je binnen no time weer gras op staan. En je hebt veengrond en veengrond. Het ene is natter als het ander, ligt aan het peil van het grondwater.......

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:27

Twiggy2008 schreef:
Lusitana, wat ik niet helemaal snap is jouw link tussen op het land staan in een kudde en niet verzorgd worden. Paarden dienen, al dan niet in de groep, ten alle tijde verzorgd te worden. Ken nl. ook zat paarden die op stal staan, waar amper iemand bij komt (heb dat met mijn allereerste stalling jaren geleden ervaren, de DB deed er niets aan en ik ben na 3 weken bijna huilend weggegaan, zo erg vond ik wat ik daar zag). Niemand hier zegt dat je een paard wat ongelukkig is in een groep, daar koste wat het kost moet houden. Bij ons staan diverse kuddes, zeker nu in de zomer. De enige stabiele groep is de kudde waar de mijne in staat, alleen kwam daar dit jaar ook een Dartmoortje bij, die heeft moeten vechten voor zijn plekkie. Na een week was het goed en nu zijn ze dikke vriendjes. ;)
Je krijgt vaak onrust, doordat mensen er paarden uithalen en weer bijzetten, door wisseling. Elke keer weer die rangorde onrustig maken...... En bij de tijdelijke koppels en kuddes wordt gekeken naar hoe het gaat en wordt er eentje uitgejaagd en duurt dat te lang, dan wordt er een andere samenstelling gemaakt. De ervaring leert echt dat het over het algemeen wel goed komt gelukkig. De mensen waar ik sta hebben meer dan 50 jaar paarden en er komt nog meer daar over de vloer van klanten. Nog nooit heeft een paard daar alleen moeten staan. Ja, eentje, een KWPNer die gestoord in haar hoofd. Daar kon je ook niet mee rijden, die was gewoon vals. Een man fokte met haar (tja, ik kan er ook niets aan doen) en zei dat hij er goede veulens uit kreeg. Ik heb die veulens nooit meegemaakt, want toen was hij alweer weg en ik heb dat paard ook nooit bij anderen gezien, want ze werd gewoon alleen neergezet. Ik moet zeggen dat ik het een raar verhaal vond, maar goed......

Ik vind zo'n wet wel goed en daarnaast hoort verzorging er natuurlijk bij. En die wetenschapper, hahaha, nou ja, iemand met zo'n 'wetenschap' (dat paarden geen persoonlijkheden hebben) kan ik niet serieus nemen.

Verder denk ik dat je het woord 'natuurlijk' iets anders moet intepreteren. Ik zie 'natuurlijk' bij mijn paard als beseffen dat een paard van nature een beweeglijk dier is en dus niet urenlang op stal hoort te staan. Dus geef ik hem de ruimte buiten. Daarnaast fourageren paarden en dat kan hij op gras (overigens op schraal gras, want ook de mijne mag niet teveel eten). Maar goed, hij eet ook takken, boomstammen, waterplanten, riet en andere zooi :D . En verder vind ik het 'natuurlijk', omdat hij in staat is een kuddeleven te leiden, om sociaal contact te hebbn, om rond te wandelen, te rennen, te grazen, te liggen, wat hij maar wil. Dat zie ik als 'natuurlijk', maar weet heus wel dat hij niet bang hoeft te zijn voor roofdieren of dat hij verhongert ofzo. En ja, hij is gecastreerd, nog voor mijn tijd trouwens, maar goed, wat moet ik met een hengst? Fokken ben ik niet voor, er zijn naar mijn idee al zoveel paarden. Ik hou mijn paard bewust buiten, juist omdat ik me verdiept heb in de natuur van het paard.
En zo dacht ik in de jaren 70 al, dus van een hype is hier niet echt sprake, volgens mij.

Natuurlijk kun je iemand niet opleggen hoe je een paard moet onderhouden (alhoewel ik de wetten in Zweden wel erg mooi vind, mag van mij hier ook wel!). Maar soms zou ik het wel eens fijn vinden als er wel wetten zouden komen, omdat ik teveel trieste gevallen zie om me heen. Paarden die hun stal weinig uitkomen, hoefbevangen pony's, waar nog op gereden wordt, slecht tuig, op een nare manier inrijden van jonge paarden, dieren die ziek zijn, maar de eigenaar is te beroerd om de vee-arts te bellen, hele smerige stallen, slecht hoefonderhoud, genoeg in elk geval....... Ja hoor, daar mogen van mij wetten voor komen, want paarden zijn overgeleverd aan de mens. En helaas zijn sommige mensen niet goed bezig.

Ik heb zelf ervaring met mijn eigen paard wat betreft voeren (hij is insulineresistent), hij mag nog geen wortel van me. Moet je mensen zien kijken als ik zeg dat hij dat niet mag. Tja, allemaal suikers, hij heeft dat gewoon niet nodig. Ik leg dat dan ook uit, zeg dat hij suikerziekte heeft. Maar een ieder ziet dat hij goed doorvoed is, hoor, hij straalt.

Ik persoonlijk zie liever twee paarden op een kaal stuk land met extra hooi, dan 1 paard op een vet grasland. Dat is dan weer mijn mening. ;)

Onze paarden staan ook op veengrond, dat is een ramp in een natte winter. Rotstraal en mok, nooit last van gehad. Komt ook van binnenuit, he....... Paarden die daar gevoelig voor zijn moet je daar ook niet op zetten. Overigens komt mijn paard deze winter op zandgrond te staan, heerlijk vooruitzicht! :D

Veengrond kun je slepen, recht trekken en even met rust laten, desnoods inzaaien, heb je binnen no time weer gras op staan. En je hebt veengrond en veengrond. Het ene is natter als het ander, ligt aan het peil van het grondwater.......

Ja twiggy je hebt het heel goed verwoord allemaal :)
Zo denk ik er ook over!

Knap van je dat je het nog op kon brengen om het nog eens netjes uit te leggen, ik kon het ff niet meer hi hi :+
Als ik bepaalde reacties en gedachtegangen van mensen lees denk ik wel eens: ben ik nou zo raar? :D

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:41

@Twiggy Als ik een paard was en ik zou kunnen kiezen zou ik jouw graag jou als baasje willen hebben.
Wat mij stoort is dat de mensen zo gauw zeggen een paard alleen zielig is.
De vorige eigenaresse heeft haar driekwartjaar gehad, en daarvoor is haar veulen weggenomen, toen was mijn haflinger ongelukkig, dit uitte zich door staart schuren. De overgang naar mij kwam ze alleen te staan daar heeft ze nooit meer haar staart geschuurt, dat betekent dat ze in ieder geval het veulen weghalen vervelender vond als alleen staan.
Een jaarlang heb ik een shetje erbij geprobeerd, dit was een drama, ook daarna weer verder gegaan met mijn zoektocht om er achter te komen of mijn paardje ongelukkig was. Conclusie van de dierenarts, en de smid, en andere deskunigen is dat ze gelukkig is bij mij en op het plekje waar ze staat.
Wat jij hebt is naar mijn inziens het allerbeste dat geef ik ook toe, maar ik denk dat dierenarts, smid, e.a. ook alles al gezien hebben wat paarden betreft en weten waar ze over praten.
Mijn paardje vertoont met en zonder shetje hetzelfe gedrag; een stabiel vrolijk paardje, altijd zin om te rijden, en altijd vrolijk.
Ze heeft niet het allerideaalste plekje, maar ze heeft wel heel veel andere dingen waar zij gelukkig bij is, en misschien is dit plekje voor haar juist wel ideaal, wie zal het zeggen?
Ik denk dat je per paard moet kijken of hij/zij gelukkig is. Ook denk ik niet dat mijn paardje een uitzondering is, wel denk ik dat ik de meeste paarden het beste gedijen in een goede! kudde.
Maar al de vervelende dingen die jij beschrijft, het slecht verzorgen van je paard, daar kijk ik ook naar, zo gebeurd en gebeurt het ook,
ik ben toen ik op zoek was naar een paard en later naar een shetje ook dingen tegengekomen die ik echt niet vond kunnen, dan ga je nog bij een paardje kijken waarvan de mensen weten dat je op bezoek komt, laat staan hoe sommige anderen er bij staan.
Mensen zullen altijd op verschillende manieren hun paarden houden, en bijvoorbeeld rijden met bit of bitloos ik vind het allebij goed zolang het maar goed onderbouwd is, en het paard er gelukkig mee kan zijn, zo ook over ijzers en ijzerloos, ik vind het allebij goed, zolang het maar bij het paardje past.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:43

@Kim-bjorn Je bent niet raar, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, die andere weg is niet altijd zo verkeerd, dat leert de ervaringen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:05

Twiggy2008 schreef:
Lusitana, wat ik niet helemaal snap is jouw link tussen op het land staan in een kudde en niet verzorgd worden. Paarden dienen, al dan niet in de groep, ten alle tijde verzorgd te worden. Ken nl. ook zat paarden die op stal staan, waar amper iemand bij komt (heb dat met mijn allereerste stalling jaren geleden ervaren, de DB deed er niets aan en ik ben na 3 weken bijna huilend weggegaan, zo erg vond ik wat ik daar zag). Niemand hier zegt dat je een paard wat ongelukkig is in een groep, daar koste wat het kost moet houden.

Het was mijn veronderstelling dat werd beweerd dat paarden koste wat het kost in een groep gehouden moeten worden. Dat kán betekenen dat een eigenaar wel paarden in een groep heeft maar ze niet verzorgd en zich dan toch kan schuilen onder "ik heb ze toch in een groep?" Dat is het enige wat ik bedoel met de verwaarlozing in een groep.
En uiteraard, en dat heb ik ook steeds vermeld, moet een paard ten aller tijden goed verzorgd worden. En, ik vind dat campagnes zich daar beter op kunnen richten dan het simpele "een paard alleen is zielig".
Ik beweer ook nergens dat een stalpaard per definitie gelukkig is en goed verzorgd wordt. Maar het kán (daar kom ik straks nog op terug), integenstelling tot wat sommige fanatiekelingen beweren, dat alle stalpaarden zielig zijn.
Citaat:
Bij ons staan diverse kuddes, zeker nu in de zomer. De enige stabiele groep is de kudde waar de mijne in staat, alleen kwam daar dit jaar ook een Dartmoortje bij, die heeft moeten vechten voor zijn plekkie. Na een week was het goed en nu zijn ze dikke vriendjes. ;)

Hoe meer voorbeelde over paardenhouderij in dit topic, hoe beter. Het zijn allemaal voorbeelden waar mensen wat aan hebben, maar de keuze ligt bij d eigenaar.
Ik kan ook enkele situaties bedenken waarom een eigenaar zijn paard niet in een groep wil ook als dat paard het prima in de groep doet.
Bijvoorbeeld als het ontzettend veel werk is en stress veroorzaakt (bij de paarden, ik heb niet zo'n medelijden met mensen die hun paarden niet kunnen vangen :+ )om het paard los te krijgen uit de groep en uit de wei te halen.
Of als er geen dubbel hekwerk is (vang) en de kans dat een ander paard mee glipt groot is. Het is een ding om paarden in een wei te hebben, het is iets anders om een paard dat je dagelijks wilt gebruiken in een wei te hebben.
Of, je paard staat op een dieet bv of moet extra voer of staat onder dierenarts behandeling (en mag bv beperkt bewegen of heeft een wond die een paar keer op een dag schoongemaakt moet worden of een zeer been dat een paar keer op een dag afgespoten moet worden). Ik vind dat een eigenaar best het gemak mag hebben van een paard wat meer bij de hand in bepaalde omstandigheden.

Citaat:
Ik vind zo'n wet wel goed en daarnaast hoort verzorging er natuurlijk bij.
Hoe denk je dat te controleren bij meer dan 40.000 paarden? En is het logisch om een straf of boete te geven voor iemand die zijn paard tip top verzorgd maar geen ander erbij wil of kan hebben? En waarom er vanuit gaan dat ALLEEN paarden in een groep of met een maatje houden goed is voor een paard? En wat moeten dan de eigenaren van de paarden die niet in een groep kunnen omdat ze of aangevallen worden of een bully zijn, moeten die dan maar naar de slager?
Citaat:
De térm is een hype.
En ja, als je het zo ziet kan ik wel wat met de term, bedankt voor de uitleg. Maar waar past castreren dan in het natuurlijke? Ik vind het bepaald tegennatuurlijk. Ik snap wel waarom het gedaan wordt hoor, daar niet van, ik zla niemand er op aanvallen, maar het staat haaks op natuurlijk. ;)

Citaat:
Helemaal mee eens, ik heb al eerder genoemd dat paarden soms te gemakkelijk toegankelijk zijn en dus ook bij leken en apartelingen terecht komen die echt niet zo goed zijn voor hun paarden.

Citaat:

Je weet dus wat het is als er geoordeeld wordt zonder achtergrond. :D

Citaat:
Het ligt eraan hoe goed de paarden met elkaar overweg kunnen. Ik ben variabel wat dat betreft, vandaar dat ik liever het aan de eigenaar laat. Vet grasland ben ik ook niet voor, heeeel slecht voor paarden, maar de hele dag kunnen grazen (liefst niet 1 grassoort) is wel weer lekkerder dan droog hooi eten op bepaalde uren. Het is maar hoe je het bekijkt. Het is op zoveel manieren in te vullen!

En waarom zouden we het niet netjes kunnen verwoorden, met boos worden open je geen geesten. ik denk dat we het best veel meer met elkaar eens zijn dan het op het eerste gezicht wellicht lijkt, alleen zie ik daarbuiten nog wat meer mogelijkheden.

En daar wil ik dus heen, daar zou ik op terug komen.
Neem een manege paard in een vak, of op stand, op z'n engels. Dan roepen ook veel kinderen dat het zielig is, maar vergeet niet dat een paard dat 3 uren of meer (vaak een hele dag) rond moet sjouwen met verschillende ruiters, maar wat blij kan zijn met gewoon voor zich uit staren, doezelen of wat donderjagen met zijn buurpaarden (want ook zonder aanraking kunenn ze prima communiceren) met een volle ruif voor hun neus.
Voor zulke paarden is het eigenlijk helemaal niet zo zielig.
We moeten altijd rekening houden met ALLE factoren en ons niet blindstaren op 1 ideaal.
Een paard kan zich in alle omstandigheden ongelukkig/ontevreden voelen. Zelfs in een groep, als er bepaalde factoren niet kloppen.
Maar als de factoren voor DAT paard kloppen, dan is het gelukkig/tevreden.
En de factoren kunnen dus afwijken van het ideaal en per paard verschillen.
Dat is het enige wat ik duidelijk probeer te maken.

En daarbij vind ik dus ook dat het gemak van de eigenaar een factor mag zijn.

@stellaard, sorry als ik dingen herhaal wat je ook schrijft, ik zie dat je ook geposthebt ondertussen en zal dat even lezen dus misschien voeg ik nog iets toe.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-08-10 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:15

Kim_Bjorn, je bent helemaal niet raar, hoor. ;)
En ik zit me ook wel eens te ergeren achter de computer als je woorden in de mond gelegd krijgt of als je ziet dat iemand niet wil snappen wat je nou bedoelt, maar ach, het is internet, denk ik dan maar weer. ;)

Stellaard, je doet het dan toch prima (dank je wel trouwens voor je compliment als baasje. Denk ook dat Sam niet te klagen heeft, hihi, die leeft zo'n relaxt vrij leventje tussen zijn vriendjes :) )? Jij blijft tenminste kijken naar je paard en bent je bewust van de veranderingen. En je houdt niet vast aan dat paarden best wel alleen kunnen staan. De jouwe doet het er blijkbaar goed op, nou prima. Een van mijn vriendinnen heeft een oudje (New Forest x Arabier) van 38 jaar, die ook prima alleen staat, maar die ook in de groep toch heel sociaal kan zijn (ze staat regelmatig te groomen met de anderen en heeft toch de neiging om zich te richten op een paard, die dan ook echt haar maatje is). Maar alleen staat ze ook rustig en relaxt. Maar goed, ze is ook al hoogbejaard en oude paarden hebben toch de neiging zich vaak te gaan isoleren op het einde van hun leven (net als in wilde kuddes). Dat heb ik nu al een aantal keren gezien bij echt oude paarden (30 plussers).

En verder denk ik dat het scheiden van veulen en moeder ook best traumatisch kan zijn, ja. Vind eigenlijk ook dat veulens langer bij de merrie horen te staan dan zo'n half jaartje. Ik heb vroeger als tiener bij een boertje geholpen die New Forests fokte. Die bleven rustig een a twee jaar staan, hoor, in de groep. Zelfs de hengstjes, die dan vervolgens wel gecastreerd werden, hoor, tussen de een en twee jaar, als ik me goed kan herinneren (was toen tussen de 12 en 16 jaar, toen ik daar mee liep). Die liepen overigens ook 24/7 buiten in weer en wind. En niemand maakte zich druk over dat die hengstjes wel eens konden gaan dekken ofzo........

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:20

Ik haal ook een veulen pas na een jaar weg, maar het is maar hoe de merrie erbij staat. Als een merrie weer drachtig is, wil je ook dat het veulen in de baarmoeder niks te kort komt en als een merrie erg invalt door melkproductie, kan dat weer een probleem zijn dus ik kan het ook wel eens begrijpen als ze een veulen eerder weghalen. Maar ik ben eigenlijk meer van stop die merrie dan maar goed vol met voer. Maar ja, dat kost teveel he, en ons benne zunig.

Dat is wellicht het grootste kwaad bij paarden houderij, dat mensen het zo zuinig mogelijk willen doen.
Herstel, dat er mensen zijn die het zo zuinig mogelijk willen doen.
;)

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:40

stellaard schreef:
@Kim-bjorn Je bent niet raar, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, die andere weg is niet altijd zo verkeerd, dat leert de ervaringen.

Dat kan inderdaad, je zal mij ook echt niet horen zeggen dat er geen aparte gevallen zijn oid en uitzonderingen.

Alleen wat ik heel storend vind, is dat er mensen zijn die beslissingen die ZIJ nemen toe eigenen aan het paard. Een paard van een kennisje bijvoorbeeld staat het hele jaar op de manege op stal en komt er 1 uur per dag uit. Dit is al zo vanaf dat het paard 4 jaar is en het ze is nu 16. Zij zegt: ja maar ze houdt helemaal niet van de wei hoor en in de paddock gaat ze helemaal uit haar dak, dat vindt ze ook niks. Nee, ZIJ heeft het paard jaren lang op deze manier gehouden en nu is het paard geestelijk gewoon niet meer zoals het hoord te zijn. En dan zeg ik het nog netjes :)

Of mensen die alleen in de bak rijden al jaren en nooit naar buiten gaan. Die zeggen nee hoor mijn paard vindt dat eng en houdt daar niet van :) Nee, JIJ vindt het eng, daarom ga je niet naar buiten en omdat je paard al 5 jaar het erf niet af is geweest is het inderdaad bang ja ;)

Kijk ik begrijp echt dat er uitzonderingen zijn, paarden die graag alleen staan, paarden die niet te hanteren zijn buiten etc etc. Dat weet ik echt wel.

Maar vaak is het ook zo dat mensen zelf beslissingen nemen en om deze beslissing te vergoedelijken eigenen ze het toe aan het karakter e.d. van het paard. Daar kan ik gewoon niet tegen....

Mensen moeten verantwoordelijkheid nemen voor hun beslissingen. Zo heb ik heel lang alleen maar met andere mensen buiten gereden. Toen wilde ik alleen en dat ging allemaal voor geen meter. Het heeft lang geduurd voor dat het goed ging en heeft veel spannende dingen opgeleverd;)
Ik had kunnen zeggen, mijn paard wil niet alleen naar buiten, klaar. Maar het juiste antwoord was: ik ben een domme doos, ik ben alleen maar met anderen naar buiten gegaan, nu is hij het niet meer gewend, dit ligt aan mij! Ik moet het oplossen en dat heb ik gedaan.

Lusitana

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:47

Dat is ook zo. Ik ben dus iemand die vind dat de eigenaar mag bepalen, maar je hoeft dan geen smoes te bedenken dat je paard het zo wil. Nee, je doet het voor jouw gemak. Dat vind ik wel je goedrecht, áls het je paard niet schaadt. Ik vind dus ook, en dat heb ik al genoemd, dat je de plicht hebt om de situatie te veranderen als het duidelijk niet goed gaat.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:50

Denk dat het toch beter zou zijn om er een vriendje bij te zetten...
Paarden kunnen alleen echt communiceren met soortgenoten dus kippen en koeien tellen niet echt :s
Je moet nu ook niet per se een 2de paard of pony kopen, al aan een shetlander gedacht?
Dan heeft je pony toch een vriendje maar ben jij niet verplicht van 2 paarden te beginnen rijden.

Groetjes