Ik zet jou ook niet in een huis met een aap.
Dat lijkt toch op een mens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
indrasjacks schreef:toen mijn paard nog alleen stond, was hij net zo blij als hij de wei in ging.
Er stond geen ander paard maar telkens na een wandeling of een rit als hij los naast de wei stond kreeg ik nog ff een knuffel als ik de poort losmaakte van t slot, dan legde hij zijn kop op mijn schouder en friemelde in mijn nek .
als de wei dan open ging stormde hij bokkend en springend de wei in voor een ererondje en vervolgens gelijk rollen.
Dinopino schreef:En hier hebben ze ook allemaal de smoes ze kunnen niet met anderen. Wanneer het zo erg is dan span je er toch twee draadjes tussen.
Twiggy2008 schreef:Tja, dat doet de mijne in een gewone bak ook. Maar waar het me om gaat is het contact daarna, lekker even 'neuzen' met een ander paard, de rest 'roepen' en dat vervolgens de hele kudde even lekker rond rent met z'n allen, het schoftje kriebelen bij een bevriend paard..... Gewoon even echt paard zijn in de groep, het sociale contact.![]()
Om vervolgens allemaal bij elkaar heel relaxt te gaan grazen, lekker veilig bij elkaar..........
stellaard schreef:Ik zie wel een post over hoeveelheid grond en ik zie ook post over vroeger 1 paard en nu 2, maar ik zie nergens een post dat er ooit een paard alleen heeft gestaan omdat er ooit te weinig weiland was.
En dan om gelijk ook maar te beginnen over egoistisch vind ik erg jammer
Citaat:Nu heb ik inmiddels nieuwe weides aangekocht die van mijn ouders heb ik niet meer daar kan ik eigenlijk 1 paard op zetten want het is niet groot genoeg vind ik 1x 1100m2 en 1x 2400m2 voor 24/7 365 dgn pj is dit voor 1 paard te doen voor 2 niet meer.
Heb nu tijdelijk de wei van die oude mensen gekregen waar ik het paardje van heb overgekocht die is ook 2400m2 dus dan redt ik het net maar moet wel veel bijvoeren tot juni
stellaard schreef:Ben ook wel nieusgierig naar je andere uitroep eenmanshouding is zielig, als je hem wilt onderbouwen kan ik er misschien nog wat van leren.
Want zomaar iets roepen van is zielig, of iemand is egoistisch is makkelijk en snel gedaan (te snel naar mijn inziens en te makkelijk dat kan iedereen wel).
stellaard schreef:@Lusitana Wat een geweldig verhaal over je paard die aan de deur rammelt als het hondje nog niet binnen isVerder ben ik blij met je posten, je kan het goed verwoorden.
@Marion71 Dankjewel voor je je goed onderbouwde post, natuurlijk ben ik het met je eens.
Een paard in een kudde op het weiland is het allermooiste, wel op voorwaarde dat het met een goede kudde is en voor mijn haflinger zou het met weinig gras moeten, en met een schuilstal, o ja en een droge plek om te kunnen liggen.
Hier in de omstreken heeft bijna niemand dat ideaalplaatje, ik kan wel zeggen niemand.
Want onder het ideaalplaatje valt dus ook het kunnen veranderen van de kudde (paarden kunnen verplaatsen) om de optimale kudde te krijgen.
Maar Marion ik vind dat je gelijk hebt.
Maar zoals altijd met alles zit er ook een andere kan aan ht verhaal.
Een hond is ook een kuddedier, bij het weiland heb ik regelmatig een praatje met een mevrouw, die had eerst 1 hond, daarna nog eentje erbij genomen, haar hond die ze al had is er niet gelukkiger op geworden, zijn haar woorden niet de mijne.
Hondje van mijn broer zit vaak alleen, maar is wel uit het asiel gehaald en is ooit mishandeld geweest dit kan je aan alles zien, ook nu zit het hondje niet in de ideale situatie, maar t beestje is wel een stuk gelukkiger.
Mensen zijn zeker kuddedieren, mensen willen delen, maar hoeveel mensen zijn er niet samen en toch doodongelukkig?
Adil18 schreef:stellaard schreef:Ik zie wel een post over hoeveelheid grond en ik zie ook post over vroeger 1 paard en nu 2, maar ik zie nergens een post dat er ooit een paard alleen heeft gestaan omdat er ooit te weinig weiland was.
En dan om gelijk ook maar te beginnen over egoistisch vind ik erg jammer
Misschien heb ik het helemaal verkeerd gelezen, maar:Citaat:Nu heb ik inmiddels nieuwe weides aangekocht die van mijn ouders heb ik niet meer daar kan ik eigenlijk 1 paard op zetten want het is niet groot genoeg vind ik 1x 1100m2 en 1x 2400m2 voor 24/7 365 dgn pj is dit voor 1 paard te doen voor 2 niet meer.
Heb nu tijdelijk de wei van die oude mensen gekregen waar ik het paardje van heb overgekocht die is ook 2400m2 dus dan redt ik het net maar moet wel veel bijvoeren tot juni
Als ik het goed begrijp heeft ze dus maar tijdelijk genoeg plek, maar het land wat ze op den duur houdt is te weinig voor twee paarden. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen...!stellaard schreef:Ben ook wel nieusgierig naar je andere uitroep eenmanshouding is zielig, als je hem wilt onderbouwen kan ik er misschien nog wat van leren.
Want zomaar iets roepen van is zielig, of iemand is egoistisch is makkelijk en snel gedaan (te snel naar mijn inziens en te makkelijk dat kan iedereen wel).
Paarden hebben van begin af aan gezelschap nodig voor een gezonde ontwikkeling van geest maar ook lichaam. Paarden zijn gezelschapsdieren en hebben sociaal contact nodig. Ik ben dan ook nog nooit een paard tegen gekomen die niet met andere paarden te houden was, en heb er tot nu toe toch al wel heel wat gezien. Maar goed, wil je nog meer argumenten en meer verdiept, sla dan eens google er op na, genoeg info
Twiggy2008 schreef:Lusitana, wat ik niet helemaal snap is jouw link tussen op het land staan in een kudde en niet verzorgd worden. Paarden dienen, al dan niet in de groep, ten alle tijde verzorgd te worden. Ken nl. ook zat paarden die op stal staan, waar amper iemand bij komt (heb dat met mijn allereerste stalling jaren geleden ervaren, de DB deed er niets aan en ik ben na 3 weken bijna huilend weggegaan, zo erg vond ik wat ik daar zag). Niemand hier zegt dat je een paard wat ongelukkig is in een groep, daar koste wat het kost moet houden. Bij ons staan diverse kuddes, zeker nu in de zomer. De enige stabiele groep is de kudde waar de mijne in staat, alleen kwam daar dit jaar ook een Dartmoortje bij, die heeft moeten vechten voor zijn plekkie. Na een week was het goed en nu zijn ze dikke vriendjes.![]()
Je krijgt vaak onrust, doordat mensen er paarden uithalen en weer bijzetten, door wisseling. Elke keer weer die rangorde onrustig maken...... En bij de tijdelijke koppels en kuddes wordt gekeken naar hoe het gaat en wordt er eentje uitgejaagd en duurt dat te lang, dan wordt er een andere samenstelling gemaakt. De ervaring leert echt dat het over het algemeen wel goed komt gelukkig. De mensen waar ik sta hebben meer dan 50 jaar paarden en er komt nog meer daar over de vloer van klanten. Nog nooit heeft een paard daar alleen moeten staan. Ja, eentje, een KWPNer die gestoord in haar hoofd. Daar kon je ook niet mee rijden, die was gewoon vals. Een man fokte met haar (tja, ik kan er ook niets aan doen) en zei dat hij er goede veulens uit kreeg. Ik heb die veulens nooit meegemaakt, want toen was hij alweer weg en ik heb dat paard ook nooit bij anderen gezien, want ze werd gewoon alleen neergezet. Ik moet zeggen dat ik het een raar verhaal vond, maar goed......
Ik vind zo'n wet wel goed en daarnaast hoort verzorging er natuurlijk bij. En die wetenschapper, hahaha, nou ja, iemand met zo'n 'wetenschap' (dat paarden geen persoonlijkheden hebben) kan ik niet serieus nemen.
Verder denk ik dat je het woord 'natuurlijk' iets anders moet intepreteren. Ik zie 'natuurlijk' bij mijn paard als beseffen dat een paard van nature een beweeglijk dier is en dus niet urenlang op stal hoort te staan. Dus geef ik hem de ruimte buiten. Daarnaast fourageren paarden en dat kan hij op gras (overigens op schraal gras, want ook de mijne mag niet teveel eten). Maar goed, hij eet ook takken, boomstammen, waterplanten, riet en andere zooi. En verder vind ik het 'natuurlijk', omdat hij in staat is een kuddeleven te leiden, om sociaal contact te hebbn, om rond te wandelen, te rennen, te grazen, te liggen, wat hij maar wil. Dat zie ik als 'natuurlijk', maar weet heus wel dat hij niet bang hoeft te zijn voor roofdieren of dat hij verhongert ofzo. En ja, hij is gecastreerd, nog voor mijn tijd trouwens, maar goed, wat moet ik met een hengst? Fokken ben ik niet voor, er zijn naar mijn idee al zoveel paarden. Ik hou mijn paard bewust buiten, juist omdat ik me verdiept heb in de natuur van het paard.
En zo dacht ik in de jaren 70 al, dus van een hype is hier niet echt sprake, volgens mij.
Natuurlijk kun je iemand niet opleggen hoe je een paard moet onderhouden (alhoewel ik de wetten in Zweden wel erg mooi vind, mag van mij hier ook wel!). Maar soms zou ik het wel eens fijn vinden als er wel wetten zouden komen, omdat ik teveel trieste gevallen zie om me heen. Paarden die hun stal weinig uitkomen, hoefbevangen pony's, waar nog op gereden wordt, slecht tuig, op een nare manier inrijden van jonge paarden, dieren die ziek zijn, maar de eigenaar is te beroerd om de vee-arts te bellen, hele smerige stallen, slecht hoefonderhoud, genoeg in elk geval....... Ja hoor, daar mogen van mij wetten voor komen, want paarden zijn overgeleverd aan de mens. En helaas zijn sommige mensen niet goed bezig.
Ik heb zelf ervaring met mijn eigen paard wat betreft voeren (hij is insulineresistent), hij mag nog geen wortel van me. Moet je mensen zien kijken als ik zeg dat hij dat niet mag. Tja, allemaal suikers, hij heeft dat gewoon niet nodig. Ik leg dat dan ook uit, zeg dat hij suikerziekte heeft. Maar een ieder ziet dat hij goed doorvoed is, hoor, hij straalt.
Ik persoonlijk zie liever twee paarden op een kaal stuk land met extra hooi, dan 1 paard op een vet grasland. Dat is dan weer mijn mening.![]()
Onze paarden staan ook op veengrond, dat is een ramp in een natte winter. Rotstraal en mok, nooit last van gehad. Komt ook van binnenuit, he....... Paarden die daar gevoelig voor zijn moet je daar ook niet op zetten. Overigens komt mijn paard deze winter op zandgrond te staan, heerlijk vooruitzicht!![]()
Veengrond kun je slepen, recht trekken en even met rust laten, desnoods inzaaien, heb je binnen no time weer gras op staan. En je hebt veengrond en veengrond. Het ene is natter als het ander, ligt aan het peil van het grondwater.......
Twiggy2008 schreef:Lusitana, wat ik niet helemaal snap is jouw link tussen op het land staan in een kudde en niet verzorgd worden. Paarden dienen, al dan niet in de groep, ten alle tijde verzorgd te worden. Ken nl. ook zat paarden die op stal staan, waar amper iemand bij komt (heb dat met mijn allereerste stalling jaren geleden ervaren, de DB deed er niets aan en ik ben na 3 weken bijna huilend weggegaan, zo erg vond ik wat ik daar zag). Niemand hier zegt dat je een paard wat ongelukkig is in een groep, daar koste wat het kost moet houden.
Citaat:Bij ons staan diverse kuddes, zeker nu in de zomer. De enige stabiele groep is de kudde waar de mijne in staat, alleen kwam daar dit jaar ook een Dartmoortje bij, die heeft moeten vechten voor zijn plekkie. Na een week was het goed en nu zijn ze dikke vriendjes.![]()
Je krijgt vaak onrust, doordat mensen er paarden uithalen en weer bijzetten, door wisseling. Elke keer weer die rangorde onrustig maken...... En bij de tijdelijke koppels en kuddes wordt gekeken naar hoe het gaat en wordt er eentje uitgejaagd en duurt dat te lang, dan wordt er een andere samenstelling gemaakt. De ervaring leert echt dat het over het algemeen wel goed komt gelukkig. De mensen waar ik sta hebben meer dan 50 jaar paarden en er komt nog meer daar over de vloer van klanten. Nog nooit heeft een paard daar alleen moeten staan. Ja, eentje, een KWPNer die gestoord in haar hoofd. Daar kon je ook niet mee rijden, die was gewoon vals. Een man fokte met haar (tja, ik kan er ook niets aan doen) en zei dat hij er goede veulens uit kreeg. Ik heb die veulens nooit meegemaakt, want toen was hij alweer weg en ik heb dat paard ook nooit bij anderen gezien, want ze werd gewoon alleen neergezet. Ik moet zeggen dat ik het een raar verhaal vond, maar goed......
Hoe denk je dat te controleren bij meer dan 40.000 paarden? En is het logisch om een straf of boete te geven voor iemand die zijn paard tip top verzorgd maar geen ander erbij wil of kan hebben? En waarom er vanuit gaan dat ALLEEN paarden in een groep of met een maatje houden goed is voor een paard? En wat moeten dan de eigenaren van de paarden die niet in een groep kunnen omdat ze of aangevallen worden of een bully zijn, moeten die dan maar naar de slager?Citaat:Ik vind zo'n wet wel goed en daarnaast hoort verzorging er natuurlijk bij.
De térm is een hype.Citaat:Verder denk ik dat je het woord 'natuurlijk' iets anders moet intepreteren. Ik zie 'natuurlijk' bij mijn paard als beseffen dat een paard van nature een beweeglijk dier is en dus niet urenlang op stal hoort te staan. Dus geef ik hem de ruimte buiten. Daarnaast fourageren paarden en dat kan hij op gras (overigens op schraal gras, want ook de mijne mag niet teveel eten). Maar goed, hij eet ook takken, boomstammen, waterplanten, riet en andere zooi. En verder vind ik het 'natuurlijk', omdat hij in staat is een kuddeleven te leiden, om sociaal contact te hebbn, om rond te wandelen, te rennen, te grazen, te liggen, wat hij maar wil. Dat zie ik als 'natuurlijk', maar weet heus wel dat hij niet bang hoeft te zijn voor roofdieren of dat hij verhongert ofzo. En ja, hij is gecastreerd, nog voor mijn tijd trouwens, maar goed, wat moet ik met een hengst? Fokken ben ik niet voor, er zijn naar mijn idee al zoveel paarden. Ik hou mijn paard bewust buiten, juist omdat ik me verdiept heb in de natuur van het paard.
En zo dacht ik in de jaren 70 al, dus van een hype is hier niet echt sprake, volgens mij.
Helemaal mee eens, ik heb al eerder genoemd dat paarden soms te gemakkelijk toegankelijk zijn en dus ook bij leken en apartelingen terecht komen die echt niet zo goed zijn voor hun paarden.Citaat:Natuurlijk kun je iemand niet opleggen hoe je een paard moet onderhouden (alhoewel ik de wetten in Zweden wel erg mooi vind, mag van mij hier ook wel!). Maar soms zou ik het wel eens fijn vinden als er wel wetten zouden komen, omdat ik teveel trieste gevallen zie om me heen. Paarden die hun stal weinig uitkomen, hoefbevangen pony's, waar nog op gereden wordt, slecht tuig, op een nare manier inrijden van jonge paarden, dieren die ziek zijn, maar de eigenaar is te beroerd om de vee-arts te bellen, hele smerige stallen, slecht hoefonderhoud, genoeg in elk geval....... Ja hoor, daar mogen van mij wetten voor komen, want paarden zijn overgeleverd aan de mens. En helaas zijn sommige mensen niet goed bezig.
Citaat:Ik heb zelf ervaring met mijn eigen paard wat betreft voeren (hij is insulineresistent), hij mag nog geen wortel van me. Moet je mensen zien kijken als ik zeg dat hij dat niet mag. Tja, allemaal suikers, hij heeft dat gewoon niet nodig. Ik leg dat dan ook uit, zeg dat hij suikerziekte heeft. Maar een ieder ziet dat hij goed doorvoed is, hoor, hij straalt.
Het ligt eraan hoe goed de paarden met elkaar overweg kunnen. Ik ben variabel wat dat betreft, vandaar dat ik liever het aan de eigenaar laat. Vet grasland ben ik ook niet voor, heeeel slecht voor paarden, maar de hele dag kunnen grazen (liefst niet 1 grassoort) is wel weer lekkerder dan droog hooi eten op bepaalde uren. Het is maar hoe je het bekijkt. Het is op zoveel manieren in te vullen!Citaat:Ik persoonlijk zie liever twee paarden op een kaal stuk land met extra hooi, dan 1 paard op een vet grasland. Dat is dan weer mijn mening.
stellaard schreef:@Kim-bjorn Je bent niet raar, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, die andere weg is niet altijd zo verkeerd, dat leert de ervaringen.