Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:06

Jolo schreef:
kjcm schreef:
kleine baaltjes is natuurlijk veel meer werk, ergo hogere kosten. alleen al het feit dat je ze (vaak) met de hand moet pakken, iig het lossen al. %)

Klopt helemaal, maar die 4 euro?! ik zou eerder denken aan 2,25 / 2,50 zoals hierboven ook vaak genoemd is.

Hier in het noorden liggen de prijzen vanaf marktplaats meestal rond de 3 euro, soms 2,50, soms 3,50. per klein pakje hooi...Zelfs vor hooi van 2009 betaalde ik nog 3 euro per pak.

Vorig jaar was hier een overschot aan voordroog, dit jaar had ik in elk geval te weinig en hoorde dat ook van omliggende boeren.
Ik voer dus komend najaar en winter de rollen van 2009 eerst op, heb tot nu toe maar 11 rollen van 2010. Maar misschien dat door alle regen en hoge temperaturen hier nog een 2e snee mogelijk is. Als er weer zo'n droge periode komt wil ik proberen kleine pakjes te laten persen in plaats van rollen. Maar goed, eerst maar eens afwachten wat het gras doet de komende weken en dan zien of het nog mooi weer wil worden...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:24

wie weet er in de buurt van winterswijk nog kuil te koop.?

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:44

Tweede snee inmiddels hier ook van het land, helaas ook de helft minder dan vorig jaar.
Het is hier heel droog, dus het groeit gewoon niet echt goed door.
Gelukkig hebben we nu wel genoeg voor onze 2 paarden om de winter door, vorig jaar rest verkocht.
Mijn vader heeft vorig jaar 150 grote balen aan een paardenboer verkocht, die wilde nu wel weer 300 stuks.
Helaas, hij gaat de 75 balen niet eens halen dit jaar, tenzij er nog een heel mooie, en vooral nattere nazomer periode volgt!
( En idd nieuw hooi voer je pasop zijn vroegst na een week of 6, en niet meteen zoals ik eerder schreef) ik had nog een paar van vorige zomer die ik nu in gebruik heb.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:46

Ik vond het 2 weken geleden idd schaars ;) Omdat het hier continu droog was en het gras was rats opgevreten dus iedereen MOEST wel hooi bijvoeren. Maar nu is er al terug mooi bijgewerkt hoor :D Vind dat het hooi dit jaar beter van kwaliteit is en denk met het mooie weer dat er een pak minder hooi verloren is gegaan dan vorig jaar :D Hier vindt je het in elk geval overal aan mooie prijzen :D

Jolandaa_

Re: Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:48

Hier hebben wij geen probleem.

Wij hooien altijd 2x per jaar op een stuk van 50 bij 50 meter.
Dit jaar maar liefst 90 pakken..

Dus we hooien nu maar 1x omdat de hooizolder vol zit. overigs is het hooi voor de geiten want we hebben hier geen paard.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:29

Hier is ook al schaarste. In onze omgeving is het ook vele malen droger dan verder in de omgeving. Gras groeit gewoon niet en meerdere boeren hebben hier nog maar 1 snede van het land gehaald. Echt balen..

Gelukkig heb ik een hooiboer gevonden die nog 3500 baaltjes had liggen en wij kunnen voor 1 jaar hooi krijgen voor 3 paarden. Toch wel een geruststelling.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:03

ja is wel leuk voor de koper die prijs van 2.25 of 2.50€ maar dan heb je t nog steeds over kostprijs voor de producent.....
die verdiend er dan helemaal niets aan. waar doe je t dan voor?
ik wil niet zeggen dat je de prijs dan maar op 4€ moet zetten maar voor kostprijs verkopen,mmm, doe je eigenlijk alleen bij bekende

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:59

Ik betaal voor een baaltje hooi van ongeveer 25 a 30 kg € 4,75.
En ik heb best lang moeten zoeken naar zo'n prijs.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:10

Ik woon ook in het gooi en het hooi is hier zoals zoveel dingen gewoon veel duurder. Heb nu mijn baaltjes voor 3,5 euro en die wegen 22 kg gem. Voor dat geld zijn ze ook gebracht (60 stuks omdat ik er niet meer kwijt kon). Er is er hier al 1 die 6 euro voor een baaltje vraagt. Dus........

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:25

Wij hadden per baal 3,50

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:52

Wij hebben net weer baaltjes gehaald en moesten 2,75 betalen en dat is echt veruit het duurste in jaren. Normaal hadden we ze voor 2,25 en dan werd het nog gebracht ook.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:07

Hoe kunnen ze nu na 1 maai-periode al zeggen dat er schaarste komt? Het is nog volop zomer, 2e maai moet nog komen.... ik maak me er niet druk om, wat misschien niet eerlijk is, want ik heb een goede hooileverancier. :) Ik betaal sinds vorig seizoen €3.- maar de baaltjes waren dan ook achterlijk zwaar... :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:27

2de maai begint nu al eraf te komen, en dat is juist ontzettend snel.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:19

Ik had dus al grote pakken hooi gekocht en had ze al 5x voor de dubbele prijs kunnen verkopen. Ze zijn er zelfs voor aan de deur geweest!
Maar als ik mijn eigen voorraadje verkoop, is het maar weer de vraag wat ik ervoor terug kan kopen. Dus ik hou mooi mijn mooie hooi.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:28

Jolandaa_ schreef:
Hier hebben wij geen probleem.

Wij hooien altijd 2x per jaar op een stuk van 50 bij 50 meter.
Dit jaar maar liefst 90 pakken..

Dus we hooien nu maar 1x omdat de hooizolder vol zit. overigs is het hooi voor de geiten want we hebben hier geen paard.

En waarom geen 2x nu?
Mensen zijn zoekend al, dus waarom niet de verkoop in?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 07:39

toen ik 5 jaar geleden mijn eigen land kon hooien gaf dit 1,25 euro per baal aan werkloon.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:13

Gisteren een zwager van mij gesproken , hij is voormalig boer en hij zegt hooi en stro gaat dit jaar erg duur en krap
worden .Zijn zoon verkoopt kleine pakken hooi , en gokt dat de prijs gaat oplopen tot 4 , 5 euro per baaltje
Met het mais gaat het ook niet goed , hij verwacht dat de boeren te weinig mais voor hun vee hebben .

Onze hooi boer heeft beduidend minder hooi dan vorig jaar , per kwadraat baal moeten we 5 Euro meer betalen .
De kwaliteit is wel goed .

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:32

:oo Als ik dit zo lees, ben 'k bang dat ik tegen onze boeren moet gaan zeggen dat ze meer moeten gaan berekenen. :+

Wij hebben schitterend ingepakt vogeltjeshooi, dat speciaal voor ons 2 dagen extra lang gedroogd is, voor omgerekend 100 euro per ton (40 euro voor een baal van 400 kilo). Zo goed als onkruidvrij (heel af en toe zuring), ook nog eens geoogst in de Randstad, onder Haarlem. Zit voor ons een extra laag plastic omheen en is thuis bezorgd en keurig gestapeld. +:)+

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:40

Wij mogen ook nog niet mopperen wat voor een baal hooi moeten betalen :D
Vorig jaar 25 Euro per grote baal , nu 30 Euro ,en hebben er al 38 in de schuur liggen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:06

Sientje schreef:
:oo Als ik dit zo lees, ben 'k bang dat ik tegen onze boeren moet gaan zeggen dat ze meer moeten gaan berekenen. :+

Wij hebben schitterend ingepakt vogeltjeshooi, dat speciaal voor ons 2 dagen extra lang gedroogd is, voor omgerekend 100 euro per ton (40 euro voor een baal van 400 kilo). Zo goed als onkruidvrij (heel af en toe zuring), ook nog eens geoogst in de Randstad, onder Haarlem. Zit voor ons een extra laag plastic omheen en is thuis bezorgd en keurig gestapeld. +:)+

Zo geweldig en wat heb je betaald inclusief thuisbrengen??

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:12

russel schreef:
Sientje schreef:

Zo geweldig en wat heb je betaald inclusief thuisbrengen??

Die 100 euro per ton ís inclusief thuisbrengen en stapelen. Ze komen niet alleen met de kar met balen, maar er rijdt ook een loonwerker mee met de shovel. ;) Het hooi komt wel rechtstreeks bij de boeren vandaan, dus er zit geen fourage-handel tussen, en volgens mij blijft dáár een hoop geld hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:19

Ik denk dat niemand in dit topic naar een fouragehandelaar gaat, want daar vraagt de mijne bv al jaren, ook vorig jaar met het super hooijaar, gewoon 6,75 per pakje, gewoon de kleine 17 kg voor... :( dat zal nu dan wel duurder zijn....

Is hij met een platte wagen en traktor komen rijden? Tja vraag mij nl af hoeveel km hij heeft moeten rijden. Want volgens mij is 40 euro voor zo een baal een normale prijs, maar wel fijn dat je het hebt kunnen krijgen.

Vogeltjes hooi is graszaadhooi, toch? Dat is altijd, zoals ik het gewend ben, goedkoper dan hooi, waar het zaad nog aan zit.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:25

russel schreef:
Ik denk dat niemand in dit topic naar een fouragehandelaar gaat, want daar vraagt de mijne bv al jaren, ook vorig jaar met het super hooijaar, gewoon 6,75 per pakje, gewoon de kleine 17 kg voor... :( dat zal nu dan wel duurder zijn....

Is hij met een platte wagen en traktor komen rijden? Tja vraag mij nl af hoeveel km hij heeft moeten rijden. Want volgens mij is 40 euro voor zo een baal een normale prijs, maar wel fijn dat je het hebt kunnen krijgen.

Vogeltjes hooi is graszaadhooi, toch? Dat is altijd, zoals ik het gewend ben, goedkoper dan hooi, waar het zaad nog aan zit.

Nee gedorst hooi is graszaadhooi, en dat is idd goedkoper (want een 'afvalproduct'). Ons hooi kun je in de winkel als 'weidehooi' kopen. Is de eerste snede, die helemaal in het zaad staat omdat er pas half juni mag worden gemaaid ivm. bescherming weidevogels. Perfect voor onze ponnies dus.
Boeren zitten idd vlakbij, en komen idd met grote trekker en platte kar en met de shovel. Maar de fouragehandels die ook in de buurt zitten, rekenen bijv. 25 eurocent voor elk klein baaltje (20 kg) dat ze van de kar gooien. En evengoed kost het lossen/stapelen de boeren tijd, en dus ook geld.
Volgens mij is 100 euro per ton ook een redelijk normaal bedrag, al moet ik zeggen dat ik het voor in de Randstad, met bijbehorende service van extra drogen, extra folie én het bezorgen, als ik het allemaal hier zo lees, aan de goedkope kant vind.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:29

Ik heb van de week een paar 100 kg baaltjes gehaald en een paar kleintjes.

Kleintjes betaalde ik 3 euro voor, net als voorgaande jaren. 100 kg baaltjes 20 euro, ook net als voor gaande jaren.

1,5/2 maanden terug (toen ze net zo'n beetje begonnen aan de 1e snee) had ik met spoed wat nodig. Toen heb ik stad en land afgebeld en heb ik nog baaltjes voor 3,50 kunnen krijgen (super spul, en het was de enige boer in ong 25 kg omtrek die nog wat had, dus had er zeker geen moeite mee dat ik wat meer betaalde.

Heb voor van de winter nog grote balen in plastic staan, maar daar hebben mn jonge hengsten aan zitten trekken. Zitten nu vol plakkers en dat is hopen dat het nog goed is waneer ze weer van het land af gaan.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:53

Ik heb vorige week mijn hooi geladen van het land.Hier in de buurt is bijna geen graszaadhooi te vinden.Door de droogte groeit het niet goed en staat daarom erg kort.

Sprak laatst een fourage handelaar hier in de buurt en hij kan bijna geen graszaadhooi te pakken krijgen.Hij zegt ook dat het dit jaar ook erg duur word.

Normaal haal ik mijn hooi pas begin augustus maar ik wilde geen risico nemen dat ik dalijk helemaal niks heb.