bijdrage voor verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:00

pmarena schreef:
Als jij een verzorg / bijrijdpaard hebt is dat op die dagen dat jij hem "doet" een soortemet van eigen paard. Dan mag je ook best een fractie van de kosten betalen die bij een "eigen paard" horen.

Je hebt niet alle kosten , maar ook niet alle risico's en ook niet alle rechten inderdaad. Lijkt me logisch. Wil je alle rechten , dan zul je ook zelf alle kosten en risico's moeten nemen , zelf in de buidel tasten en een paard kopen , en daar zelf 7 dagen in de week voor zorgen en betalen ipv. nu lekker bvb. maar 3 daagjes er naar om hoeven te kijken en je er voor de rest totaal geen zorgen over hoeven te maken :)

Dus het staat gewoon allemaal keurig in verhouding tot wat je krijgt , als je een bijdrage in de kosten betaald :j

Ik vind het echt heel erg dat mensen niet beseffen wat ze eigenlijk krijgen.

Wat een onzin, je zet het zo neer alsof het heel normaal is om een eigen paard te hebben.. En dat iedereen dat maar kan betalen.
Zoals ik al zei, als ik het geld en de tijd had, had ik het allang gedaan. Maar nu zou ik dat niet eerlijk vinden aangezien ik het allerbeste voor m'n paard zou willen.

Enne, je voor derest geen zorgen maken? Als er op een dag iets gebeurd, wat niet mijn dag is, dan snel ik er toch echt wel naartoe hoor! Dus vind dat ook onzin wat je zegt.. Als de eigenaresse een keer vraagt om een andere dag, of wat extra dagen te doen, dan doe ik het ook.. Omdat ook voor mij die paarden heel belangrijk zijn, en voor haar natuurlijk ook.

Ik heb een paar jaar geleden, toen ik alleen nog op school zat, ook een verzorgpaard gehad waar ik wel gewoon 7 dagen in de week naartoe ging.. Ook 7 dagen alles zelf deed, dus ik weet echt wel hoe dat is. En daar hoefde ik ook niets voor te betalen, aangezien ik haar hielp, en zij meer met haar jongere paard bezig was.

En las hier net ergens, dat het meestal betrouwbaarder is als een verzorgster een bijdrage betaald?? Dus iemand die het niet zo breed heeft, of nog studeert, of wat dan ook, is minder betrouwbaar? Nouja zeg..
Als ik een normaal goed salaris heb, zou ik het niet erg vinden om een beetje mee te betalen, maar vind ook dat je moet kijken naar wat iemand doet (school, werken, allebei, enz).
En dus ook naar de leeftijd (iemand van 14 kan meestal minder uitgeven dan iemand van 25, als je begrijpt wat ik bedoel)

pmarena

Re: bijdrage voor verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:11

Eh nee, dat doe ik NIET. Want het IS niet normaal om een eigen paard te hebben net zoals het niet normaal is om gratis met andermans paard bezig te mogen zijn ;)

Juist omdat mensen geen eigen paard kunnen of willen hebben , maar toch iets meer willen dan een manege-lesje , hebben zij hartstikke veel mazzel dat sommige mensen die wel een eigen paard hebben , aanbieden om dat dier met je te delen.

Dus dan kun je voor een fractie van het de normale kosten toch een soort eigen paard hebben :j

Je hoeft je voor de rest geen zorgen te maken nee. Je kunt lekker met dat paard aan de gang , hebt alleen zoveel verantwoordelijk erover als je zelf wilt , als het beestje ziek wordt en naar een kliniek moet kost het je gaan honderden / duizenden euro's , als je er geen tijd meer voor hebt kun je zó ermee stoppen.....dus nee je hebt verder geen enkele zorg , vergeleken met een eigenaar :)

Een bijdrage geeft geen enkele garantie dat je een echt fijne verzorger treft. Maar in de praktijk merk je wel vaak dat veel mensen die niks ervoor hoeven te betalen het ook wat minder serieus nemen. Als iemand bvb. gratis 2x in de week mag rijden dan zal die makkelijker een keer overslaan dan als hij "betaald" 2x mag rijden , want dan voelt het meer als een verspilling van het geld.

Dat is precies waarom je bvb. manegelessen 1 of 2 dagen vantevoren af moet zeggen omdat ze anders doorberekend worden. Veel mensen zijn namelijk wat minder netjes in hun doen en laten als het allemaal maar vrijblijvend is.

En iemand die al niet kan begrijpen waarom een eigenaar graag een kleine vergoeding wil van de kosten en dat maar belachelijk vindt , die heeft sowieso al een beetje een dubieuze instelling vind ik :o

Dat je het er niet voor over hebt omdat je qua verzorging al alles wilt geven , daar is niks mis mee +:)+

Maar als je het al niet snapt en af doet als hebberigheid ofzo , dat is gewoon bizar :P

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:12

mandyrakker schreef:
Somebitch schreef:
Ik ben het niet met je eens TS.
Als jij kan rijden, totaal vrijgelaten wordt en wedstrijden etc mag rijden vind ik best dat je daarvoor een bijdrage mag betalen. :j

dan kan je net zo goed een eigenpaardje nemen...
dat vind ik;)

voor 50 pm heb jij geen eigen paard hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:17

Wel als je hem aan huis hebt staan (zonder onverwachte DA-kosten)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:21

Nou , dan heb je al een flink stuk weiland nodig om dat voor 50 euro per maand voor elkaar te krijgen hoor :P

En dat weiland daar betaal je natuurlijk ook voor , zit toch in je hypotheek :)

Rena hier achter het huis kost mij persoonlijk echt wel meer dan 100 euro per maand hoor , puur aan weidehuur + hooi + voer , dus nog geeneens de smid / wormenkuur / entingen / tandarts enzo.... :)

En dan ook nog eens geen stro-kosten omdat ze in een schuilstal met zand staat.

Dan heb je nog je weideonderhoud en alles zelf doen... als je voor 150 euro bij een boertje kunt staan zoals ik voorheen deed , dan ben je echt niet slecht af :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:25

nee inderdaad eigenlijk niet, maar dan komt een groot deel uiteindelijk gewoon niet meer. dus ik ben voor een symbolische bijdrage (10 euro per maand ofzo, maar echt niet meer dan 20) en dat de eigenaar dan 1 of 2 lessen betaald per maand en de verzorger de rest van de lessen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:28

Wat een heerlijk topic :D

Er zijn veel redenen om een bijdrage te vragen en er zijn veel redenen om geen bijdrage te willen/kunnen betalen.

Ik heb ergens paarden gereden waar ik ook 60 euro per 2 maanden moest betalen. Die man reed zelf ook op de paarden, jachten, en er reden andere meiden. Paarden waren steeds kreupel na de jacht en de andere meiden reden de paarden weer lekker heet terwijl ik bezig was ze weer ontspannen te rijden ( dat wilde de eigenaar graag). Ook moesten wij op stal helpen.
Ik ben hier gestopt omdat de verhoudingen niet klopte.

Ik heb paarden verzorgd met en zonder betaling EN ik heb een eigen pony gehad met verzorgsters.
Er zijn idd vaak mensen die graag willen en goed kunnen rijden maar het niet kunnen betalen. Deze mensen zullen dus niet kunnen rijden als iedereen een vergoeding vraagt.

Doe gewoon waar jij en je paard blij van wordt!

Ik werd er blij van dat die 2 meiden lekker konden genieten van mijn pony waar ik toen te weinig tijd voor had. Ze genoten alle drie! Ik dus ook!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:32

Musjes schreef:
@loesje88, quote lukt even niet :)
Ik heb een eigen paard, en laat mijn verzorgster niks betalen, en mag het best een onaardige opmerking vinden :) Somebitch heeft al gezegd dat zij het niet onaardig bedoelde. Soms is het lastig om in te schatten hoe iets gelezen moet worden.

Tuurlijk mag jij het als onaardig zien, ik probeerde alleen uit te leggen dat er niets onaardigs aan was als je het in de juiste context bekijkt ;)
Maar klopt, zien hoe iemand iets bedoeld is soms erg lastig zonder de tonatie te horen :)

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:00

Ik moest voor een fries met artrose van ong. 16 jaar 50 euro in de maand betalen. Ik ging er dan 2x in de week naar toe om te rijden of longeren. Maar als er niet gereden kon worden, ivm de bak of dat het paard kreupel/ziek/wondjes (of noem het allemaal maar op) betaalde ik ook gewoon door, terwijl ik dan eigenlijk alleen maar even kon poetsen..

Als paardeneigenaar snap ik heel goed dat je er een bijdrage voor vraagt, maar als bijrijder komt dan niet reeel over omdat je de zorg van het paard die dagen overneemt van de eigenaar.

Een oppas betaal je toch ook om even voor je kind te zorgen??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:06

Ja natuurlijk betaal je een oppas , want die zit met een beetje pech met een jankend kind :P

Paarden worden verhuurd , omdat mensen graag willen rijden.
Kinderen zijn nergens te huur omdat niemand dat wil :P

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:10

pmarena schreef:
Ja natuurlijk betaal je een oppas , want die zit met een beetje pech met een jankend kind :P

Paarden worden verhuurd , omdat mensen graag willen rijden.
Kinderen zijn nergens te huur omdat niemand dat wil :P

:D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:11

Je zegt het zelf al pmarena paarden worden verhuurd!
Er zit een verzchil tussen huuren en verzorgen.
ALs je huurt heb je geen verdere verplichtingen zoals mesten enz.
Als je verzorgt ben je met een oppas te vergelijken je hebt de leuken dingen maar ook de lasten.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:12

mandyrakker schreef:
Somebitch schreef:
Ik ben het niet met je eens TS.
Als jij kan rijden, totaal vrijgelaten wordt en wedstrijden etc mag rijden vind ik best dat je daarvoor een bijdrage mag betalen. :j

dan kan je net zo goed een eigenpaardje nemen...
dat vind ik;)

Ik MAG geen eigen paard :P,, we hebben het geld wel maar ik mag het gewoon niet

Barb46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:16

Ik ben ook bijrijdster. Diegene heeft 3 schatten van paarden. Ik mag er van alles meedoen, in overleg natuurlijk. Het enige wat ik daarvoor hoeft te doen is 1x in de week, of 1x in de 2 weken een les rechtrichten, en ik help haar met de stallen en poepjes in paddocks ruimen.
Ben altijd een bijrijdster geweest en in de meeste gevallen vroegen ze er ook geld voor. Ene kant logische want ik mocht er van alles meedoen ook dus wedstrijden. Aan de andere kant niet logische, je geeft het paard de extra aandacht en beweging waar een eig. ook blij mee moet zijn, omdat die er dan de tijd niet voor heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:21

Moontje1991 schreef:
Je zegt het zelf al pmarena paarden worden verhuurd!
Er zit een verzchil tussen huuren en verzorgen.
ALs je huurt heb je geen verdere verplichtingen zoals mesten enz.
Als je verzorgt ben je met een oppas te vergelijken je hebt de leuken dingen maar ook de lasten.

Tja als je alleen verzorgd dan bewijs je de eigenaar een grotere dienst , dan hij jou en vind ik een bijdrage vragen ook niet zo realistisch :)
Maar op het moment dat je gaat rijden...tja voor een uurtje rijden bestaan er prijzen. Als je dat geld wel aan een manegepaard uit wilt geven maar niet over hebt voor een veel meer "eigen" paard....dat vind ik heel erg raar :P

Je kunt bedenken hoeveel dat paard voor die eigenaar kost , dus welke bijdrage logisch zou zijn als jij ook op enkele dagen de zorg en het rijden over mag nemen :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:27

Onder verzorgen versta ik ook rijden.
Dus even duidelijk wat ik bedoel.

Huuren:
Enkeld rijden en poetsen voor een bepaald bedrag per maand zonder verdere verplichtingen.

Verzorgen:
Rijden en poetsen + alle overige dingen zoals eventueel mesten, voeren, harnachement verzorgen, verzorging tijdens kreupelheid enz enz zonder hiervoor een bijdrage te betalen

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:33

aan de ene kant snap ik wel dat je er voor betaald en zo weet je zeker dat je verzorg komt opdagen maar aan de andere kant vind ik het maar onzin... mar 60 euro per maand?? vind ik wel veel te veel ;)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:38

haha ach het blijft een leuke discussie hier :D
Blijf erbij dat ik vind dat het van de reden afhangt. Als jij als eigenaar geen tijd hebt voor je paard, vind ik het van veel lef getuigen dat je dan geld vraagt aan degene die wel tijd wil nemen voor JOUW paard. Als je je paard beschikbaar stelt, zoals ik een paar pagina's terug lees, als leerpaard vind ik het weer wat anders. toch vind ik meer dan 100 euro dan ook niet meer reeel. Daarboven spreek je naar mijn idee meer over leasen, en moet je ( vind ik dan..) ook wat te zeggen krijgen over het paard. Bijvoorbeeld starten op wedstrijden etc.

vind het trouwens een onzin motivatie om geld te vragen zodat je bijrijder komt opdagen... als iemand geneigd is niet te komen komt ie toch gewoon niet meer? Krijg je ook geen geld meer.

oh ja, en voor 50 euro per maand een paard houden??!! Mijn veulen kost al meer dan het dubbele! Reken er de smid, DA, ontworming, aanschaf spullen etc eens bij. Volgens mij heb je ook aan huis geen paard voor minder dan 100 euro per maand. Behalve misschien een klein, weinig etend shetje oid.
Laatst bijgewerkt door madelein op 02-02-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:39

Ik vind dat het helemaal van de situatie afhangt. Als je een paard rijdt van iemand die op een dure vol pension stal staat en hoeft alleen maar te rijden en te poetsen enzo dan vind ik een bijdrage wel logisch. Ook af en toe een les nemen vind ik dan wel goed, zeker als het om een sportpaard gaat.

In mijn geval ligt het wel een beetje anders. De eigenaren van mijn verzorgpaarden doen zelf helemaal niets met de dieren. Ze staan aan huis, er is geen bak, alleen maar weiland en stallen.
Ik doe dus binnen en buiten zetten, voeren, rijden, weiland en stal uitmesten, opruimen, hoefsmid en dierenarts bellen, ontwormen enz. Gewoon alles dus eigenlijk. Ik mag alles met de paarden doen, het zijn in feite een soort eigen paarden voor mij.
Ik betaal daar helemaal niets voor en eigenlijk vind ik dat logisch. Ik doe al het werk, ben zeker 2 uur per dag bezig met die 2 paarden. Als ik ook nog moet betalen kan ik inderdaad beter eigen paarden nemen.
Natuurlijk hebben die mensen er ook niet zoveel kosten aan, omdat ze aan huis staan. Daarnaast worden de paarden wel gereden en getraind. Ze willen ze niet verkopen want ze zijn bang dat ze niet goed terecht komen, maar ze willen er ook geen tijd in steken.
Dus voor iedereen ideale oplossing zo.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:55

Ik rijd ook al een aantal jaren een paard bij. Ik mest hem uit en hang het voer in hooinetten voor de volgende dag klaar. En als het weer meewerkt en de bak goed is rij ik er 3 keer per week op. De eigenaar wil niet dat ik daar voor betaal. Wel legde ik als de hoefsmid weer was geweest uit mezelf geld voor haar in het kastje of als de voertonnen bijna leeg waren vulde ik ze bij. Ook vervang ik spullen als ze versleten zijn of i.d. en haal ik weleens een pak vlas. Maar in principe hoeft dat dus niet van de eigenaar.

Op stal hebben we sinds een paar maanden ook voerdiensten en binnen/buiten zetten van de paarden en daar doe ik uiteraard ook aan mee.

De eigenaar van mijn bijrijdpaard is blij dat er wat met haar paard gedaan word en dat ze zelf wat meer tijd heeft voor haar gezin e.d. Bij ons gaat dit al ruim 6 jaar goed.

De meningen over wel of niet betalen van een bijrijder zullen toch altijd verdeeld blijven, maar dat een bijrijder makkelijker af zou zeggen als ze niet betalen gaat dus echt niet altijd op. Ligt gewoon aan de mentaliteit en het verantwoordelijkheidsgevoel van de persoon. Als je een bijrijder zoekt en je wil dat die 100 euro per maand betaald en de bijrijder vind het prima, vooral doen en andersom als de eigenaar er geen bijdrage voor wil ook.

Denk alleen dat je niet afhankelijk moet zijn van de bijdrage van de bijrijder wat betreft de kosten, want anders heb je toch een probleem als diegene er mee stopt en je niet zo snel een andere kunt vinden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:29