Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:42

Mijn verzorgpaarden staan meestal van 7-8 uur 's ochtens tot 5 uur 's avonds MINIMAAL buiten.
Kan ook tot 's avonds 8 of 9 uur zijn :) . Ligt eraan hoe laat we komen om ze op stal te zetten.
Ze staan dan in de bak/paddock en zomers op de weides. Met onbeperkt ruwvoer :j .

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:13

Fransje23, veel land is onzin. ik heb alles om mijn paarden goed te kunnen behouden... behalve halaas veel land. Ik heb 2000 meter tot mijn beschikking voor mijn welsh en shetlander, ik kies bewust niet voor een groter paard omdat ik daar geen land voor heb. Ik heb heel weinig maar mijn indeling is zo goed dat mijn paarden niks te kort komen.
Gemeentes kunnen inderdaad gigatisch in de weg zitten wat betreft het bouwen van een schuilstal, wij hebben 1 jaar op een vergunning gewacht en uiteindelijk is die er gekomen en hebben we een prachtige uitloopstal gebouwd. Niet in iedere gemeente mag dat zomaar maar wat wel zomaar mag is een stal bouwen zonder wanden, dat hebben ze bij mijn bijrijdpaard ook. Ze hebben de wanden half dicht gemaakt zodat ze toch droog staan en een dak erop. Zo zijn de wanden niet helemaal dicht en heb je dus ook geen vergunning nodig.

Dan wil ik nog even terug komen op dat 'top'paarden (zover er top paarden bestaan... ieder paard is inprincipe top) gelukkig zijn????? Ik zie af en toe foto's van de top paarden, gigatische kuilen boven de ogen (teken van ongelukkigheid, niet goed in hun vel zitten of iets wat daar mee te maken heeft) en dat willen jullie zeggen dat die paarden gelukkig zijn?? Sorry, daar zullen jullie mij nooit van kunnen overtuigen (ook niet dat op stal staan goed is trouwens).

Superwomen, alle paarden zijn met het zelfde instinkt geboren.... dus voor een leven in vrijheid.... als ze 15 jaar nooit in vrijheid hebben kunnen leven zullen ze na die 15 jaar niet opeens staan te springen om te leven in vrijheid...... omdat ze het nooit gekend hebben. Maar als je ze de voorzieningen biedt die ik hierboven al heb aangegeven en je geeft ze 1 jaar de tijd om te wennen dan ben IK en INDERDAAD van overtuigd dat deze paarden niet meer opgesloten willen worden in de stal omdat hun natuurlijk instinkt dan weer naar boven komt, wat de zieligheid van de mens heeft proberen weg te stoppen. Mensen willen namelijk het natuurlijk instinkt van een paard weghalen en hun eigen manier van leven ook de manier van leven van het paard laten worden.

shadowflower

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:44

Dat is toch altijd weer het nadeel van paardenvolk. iedereen weet het altijd beter maar als men nou eerst eens leert simpel naar de natuur van een dier te kijken. Al zet je je paard heel het jaar door op een rijbak ter grote van 20x40 .... alles is toch beter dan hele dagen op een stal staan. er zijn zoveel mogelijkheden het voor paarden beter te maken alleen mensen willen er niet aan .... walgelijk bijna.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:32

maybe2 schreef:
ik vind het een beetje overdreven om te zeggen dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten.hier komen ze elke dag even in de binnenbak.ongeveer allemaal een half uurtje.wij hebben ook kleigrond dus als ik ze nu naar buiten gooi dan hebben we aankomende zomer geen land meer over.ik ken mensen die paarden hebben die in de top meerijden en die paarden staan ook nu echt niet buiten en die paarden zijn echt niet ongelukkig. en presteren ook nog goed op de wedstrijden.
dat gezeik van, vroeger liepen ze ook altijd buiten gaat nu natuurlijk al lang niet meer op.

Overdreven 8)7 ? Jij bent totaal kwijt wat paarden van nature voor dieren zijn, dat lijkt me duidelijk.
Dat er kleigrond is, wil natuurlijk niet zeggen dat paarden hun natuurlijke behoeftes maar in moeten leveren. Dan zorg je als goed bedrijf maar voor goede paddocks of iets dergelijks. Je zorgt in elk geval voor een compromis voor je paarden. Dat is mijn mening.

Presteren op wedstrijden heeft in mijn ogen geen moer te maken met het welzijn van een paard. Gewoon paard kunnen zijn, daar zou elk paard recht op mogen hebben in mijn ogen. Jammer dat er nog steeds zoveel mensen met oogkleppen op lopen. Maar ach, what's new? ;(

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:39

Die van ons staan elke dag buiten , hebben een inloop stal met ongeveer 3 hectare weiland erbij... Ook al regent het de paarden staan buiten, vinden ze heerlijk!! Ze komen alleen binnen om even wat te drinken of hooi/biks te eten. Als er gevaar dreigt kunnen ze gelijk naar buiten gaan en ze hebben ruim voldoende om te rennen en te spelen, we hebben zelfs nog in het weiland op bepaalde plekken van dat gele zand liggen wat ze heerlijk vinden om in te rollen en een soort vijvertje waar ze in de zomer altijd in staan en spelen met het water :P
Voordeel hier van is dat ze bijna nooit ziek zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:28

XMarliez
Ik krijg een beetje het idee dat je me niet geloofd en dat mijn paard altijd op stal staat en geen vrijheid kent.

Mijn paard is 25 en staat het grootste deel van het jaar 24/7 op het land. Vind ze harstikke leuk. Ze heeft haar hele leven bijna 24/7 op het land gestaan. Dus dat verhaal van geen vrijheid kennen is niet relevant.
In de winter komen ze elke dag buiten en zij gaat het liefst binnen staan en dat doet ze dan ook, want idd de proef op de som is uitgeprobeerd.

Hier lopen de paarden in het land als het bevroren is. Wanneer het veel regent kunnen ze het land niet op, dat gaat echt aan gort, het is extreem vette klei, met risico op enorme glijders. Was het zandgrond, dan liepen ze elke dag in de wei in de winter. Bij sommigen moet het land optimaal zijn om paarden houden in de zomer en er moet ook nog van gehooid.

Het grootste gros paarden staat inderdaad liever buiten, de rest hier doet dat ook liever. Vandaar ook uitloopstallen en paddocks. Maar het gaat niet voor elk paard op, zeker niet voor alle oudjes. De paarden staan hier in de bak, en als er eentje naar binnen wil, wat moet ik dan, buiten laten staan om dat ze het in de mening van anderen leuker hoort te vinden?
Verder hebben ze hier veel ruimte in de wei, heel wat meer dan 2000m2 en daar zij ze zomers weer heel happy.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:33

Mindim, ik-met-24 uur buitenpaard snap je wel, hoor ;) . Wij hebben ook een oudje van 38 jaar rondlopen, die het heerlijk vindt overdag in de wei nu, maar die het ook heerlijk vindt om 's avonds weer naar binnen te gaan. Lekker eten en opwarmen, ach, dat is nu minder aan de orde, want die stal is van binnen ook freezing cold nu. :+
Ze draagt wel een deken binnen en buiten nu....... Ik denk dat vooral gezonde, jongere paarden het heerlijk vinden veel buiten, maar dat je altijd naar het paard individueel moet kijken. Dat ben ik zeker met je eens. Maar paarden die een half uurtje buiten komen, nee, dat vind ik echt een verschrikking! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:46

Onze tinker loopt ook gewoon buiten, die kan ook niet in een box, dat vind hij vreselijk. Maar wil ik het hem naar de zin maken datn kan hij het beste in een enorm natuurgebied staan, alleen hebben we die hier niet. Vandaar uitloopstal met paddock en dan nog de bak en eventueel met vrieskou de wei. Ik vind het vreselijk als paarden opgestald staan en ben pro veel buiten zijn.
Ik wilde idd alleen aangeven, dat niet alle paarden het even leuk vinden. Mijn oudje heeft wat last van de artrose met dit weer en staat wat dat betreft liever op een zachtere droge ondergrond, dan de bevroren bak of een blubwei. Misschien is het de leeftijd.
Het is jammer dat er dan wordt gedacht dat ik al mijn paarden dan maar 24 uur per dag opstal.

Ons oudje heeft voor het eerst de deken af deze winter, ze is dik genoeg nu, vorige jaren was ze schraal, ondanks veel voeren.

Mini_monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:49

Mijn paard staat van 7uur s'ochtens tot 5uur s'middags lekker buiten.
En dat heeft ze ook nodig ook!
Als ik haar binnen laat staan probeert ze de stal aftebreken :o .

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:53

Die van mij staan 24/7 buiten. Ook nu (:) , zelf vind ik het ideaal. ze hebben verschillende weides, veel beschutting van bomen en twee schuilstalletjes. (waar ze niet eens in gaan staan)

Had ik een (sport)paard op een pensionstal, dan zou ik 6 uur per dag echt het absolute minimum vinden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:00

Waarom zijn sportpaarden anders? Mijn paarden staan hun tijd bij mij altijd 24/7 buiten en hebben nog nooit een blessure gehad. Is dat omdat de eigenaar geen zin heeft ze uit de wei te halen? Luiheid?? Of gewoon omdat ze het hun paard niet gunnen en ze egoïstisch zijn??? Kan iemand mij daar alstublieft een logische verklaring voor geven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:11

@xmarliez, imo is het egoïsme inderdaad.
Ze zijn bang dat het paard een blessure krijgt en daardoor niet kunnen rijden c.q. op wedstrijd kunnen gaan.
Die blessure is in hun beleving dan ook niet zozeer sneu voor het dier, maar meer sneu voor de ruiter.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:54

xmarliez schreef:
Fransje23, veel land is onzin. ik heb alles om mijn paarden goed te kunnen behouden... behalve halaas veel land. Ik heb 2000 meter tot mijn beschikking voor mijn welsh en shetlander, ik kies bewust niet voor een groter paard omdat ik daar geen land voor heb. Ik heb heel weinig maar mijn indeling is zo goed dat mijn paarden niks te kort komen.
Gemeentes kunnen inderdaad gigatisch in de weg zitten wat betreft het bouwen van een schuilstal, wij hebben 1 jaar op een vergunning gewacht en uiteindelijk is die er gekomen en hebben we een prachtige uitloopstal gebouwd. Niet in iedere gemeente mag dat zomaar maar wat wel zomaar mag is een stal bouwen zonder wanden, dat hebben ze bij mijn bijrijdpaard ook. Ze hebben de wanden half dicht gemaakt zodat ze toch droog staan en een dak erop. Zo zijn de wanden niet helemaal dicht en heb je dus ook geen vergunning nodig.

Ik vind 2.000 m2 te weinig om een paard te houden... als je werkelijk voldoen gras wilt hebben, dus zonder bijvoeren van bijv hooi, voor in de zomer. Maar met kleine pony's kan het natuurlijk wel makkelijker.

Ook voor een stal zonder zijwanden heb je eigenlijk een bouwvergunning nodig. het is niet verplaatsbaar en dus onroerend goed. Je hebt overigens wel verplaatsbare schuilstallen, dus als je het echt wilt zou dat een optie zijn.

Dat de oudjes naar binnen willen snap ik ook wel. Ouderom komt toch met wat gebreken zoals ze zlef moeilijker warm houden. In het wild zouden paarden van die leeftijd al lang niet meer in leven zijn trouwens.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:59

Het is ook weinig maar toch hoef ik mijn paarden niet bij te voeren in de lente en zomer. Ik heb het gewoon goed regelt wat betreft het weiland en ze hebben áltijd gras. Pas rond de herfst krijgen ze bijgevoerd tot en met begin/midden lente.

Oudjes kun je natuurlijk een deken op doen en dan kunnen ze nog 24/7 buiten staan zonder problemen. De dekens van tegenwoordig zijn zo goed gemaakt qua pasvorm dat je paard gewoon de hele dag door kan eten zonder gehinderd te worden. Dus het betekend niet dat je een oudje niet 24/7 buiten kunt houden, als je maar een uitloopstal hebt en eventueel een deken.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:03

mijn paardje staat 24/7 het hele jaar door in de wei. Ze heeft een schuilstal waar ze zelf in kan gaan als ze wilt, maar vaak staat ze toch lekker met haar vriendje op het gras (nu sneeuw ;))

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:09

Onvoorstelbaar dat er nog steeds mensen zijn die zeggen dat een paard gelukkig is als hij de hele dag binnen staat mits hij maar genoeg te eten heeft!
Dat zijn in mijn ogen dus de mensen met paarden en geen paardenmensen!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:09

24/7 buiten op hetland of paddock (hangt van het weer af) met altijd ruwvoer

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:11

bij ons gaan ze om 8.30 de paddock op en als het mooi weer is en geen wind krijgen ze om 11 uur hooi buiten anders eten ze binnen en gaan ze daarna weer tot 1515 de paddock in
de mijne staat nu samen met een haflinger en hun hebben een dubbele paddock.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:45

xmarliez schreef:
Waarom zijn sportpaarden anders? Mijn paarden staan hun tijd bij mij altijd 24/7 buiten en hebben nog nooit een blessure gehad. Is dat omdat de eigenaar geen zin heeft ze uit de wei te halen? Luiheid?? Of gewoon omdat ze het hun paard niet gunnen en ze egoïstisch zijn??? Kan iemand mij daar alstublieft een logische verklaring voor geven??

Nou, mijn sportpaarden staan ook echt gewoon buiten hoor. Ik denk juist dat het de sport ten goede komt. Paarden zitten goed in hun vel en tussen de oren zijn ze gelukkig. Veel mensen denken dat ze er sloom van worden, dat ze hun energie in de wei verspillen, maar dat is echt niet zo. Dat lijkt misschien omdat als je ze maar heel even buiten laat, ze gek doen, maar als ze altijd buiten komen, doen ze zelden gek. Zo ook vwb blessures, omdat ze gewend zijn buiten te staan, blijven ze rustig. Juist omdat ze hele dag kunnen bewegen juist minder kans op blessures volgens mij. Gevaar zit hem juist in dat half uurtje. Paarden zijn dan zo uitzinnig blij dat ze inderdaad gekke sprongen kunnen maken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:50

Tine10, dat is ook mijn visie daar op.. daarom snap ik er niks van.......
Nog mensen die hun paard 24/7 binnen hebben staan vanwege de sport? Zouden die daar een verklaring voor willen geven? Puur interesse, geen aanval.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:51

JoviBan schreef:
@xmarliez, imo is het egoïsme inderdaad.
Ze zijn bang dat het paard een blessure krijgt en daardoor niet kunnen rijden c.q. op wedstrijd kunnen gaan.
Die blessure is in hun beleving dan ook niet zozeer sneu voor het dier, maar meer sneu voor de ruiter.

dit heb ik met de orun cursus meegemaakt :=
ik deed dit jaar de cursus, en had het met een medecursist over dat er zoveel sneeuw lag vorige winter. Ik vertelde dat de paarden elke avond lekker fris binnenkwamen en onder de sneeuw zaten.
ze gaf aan dat haar paarden helemaal niet in de weide kwamen, want dat gleden ze uit :+ Ze vond het zelfs raar dat de mijne wel buitenstonden, straks gingen ze rennen en braken iets }:0 :Z
ze was op z'n lichtst zwaar gepikeerd toen ik aangaf dit toch niet echt paardvriendelijk was zoals zij ze hield.
ook de opmerking " het zijn sportpaarden, die kunnen niet altijd naar buiten" is toen voorbij gekomen.
echt kant en klare onzin :n
kun je je paarden niet bieden dat ze minimaal 6 uur per dag vrij ergens kunnen rondlopen, begin dan niet aan paarden, want dan kun je zelf absoluut niet bieden wat ze als basisbehoefte nodig hebben.
en alleen in de bak een uurtje werken als "lekker eruit" zien.. vind ik ook in en in triest :n

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:06

ik denk als je ze de hele winter binnenhoudt en straks weer buiten gooit dat je meer kans hebt op blessures dan dat je ze gewoon elke keer gewoon naar buiten zet in de winter, ook al is het maar een paar uur..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:21

In de zomer staan ze hier van 07.30 tot 19.00 uur in de wei. 's Winters van 09.30 tot 16.15 uur. Alleen vandaag zijn ze er 's morgens een half uurtje uit geweest en vanmiddag 2.5 uur, maar het was dan ook erg koud voor paarden die stil gaan staan in de wei. Morgen gaan ze gewoon weer de hele dag naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:44

Maar als een paard naar binnen wil, moet je hem dan buiten houden? Als paard uit zich zelf de stal op zoekt, hoef ik haar toch niet weer buiten te zetten?
Dekens en oudjes is niet een garantie voor goed buiten staan hoor.
Maar goed, paarden horen buiten, voor oudjes gelden vaker de regels wat anders.
Heb je zelf ook een oud paard xmarliez?
O ja, de pasvorm van dekens voor oudjes zodat ze de hele dag ongehinderd kunnen grazen, heeft niets met het deken opleggen van oudjes te maken. Daar gaat het om de dikte van dekens en het zelf gewicht kunnen behouden van paarden, niet om de pasvorm.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:54

Ik zeg ook niet dat je alleen dekens moet gebruiken maar ik vind een schuilstal (of een goede schuilmogelijkheid) een must. Zowel voor jonge als voor oude paarden. Dekens + schuilmogelijkheid (lees: ruime comfortabele stal met een warme bodembedekking, afgesloten met een aantal openingen zodat hij zelf kan kiezen wat hij wil) en een oudje lijkt me best te doen voor een oudje.
Ik weet natuurlijk ook wel dat de pasvorm maar een gedeelte van de belangrijkste zaken is maar ik wilde daar mee aangeven dat er genoeg dekens zijn (met de juiste vulling en gewicht) die ook nog eens de hele dag gedragen kunnen worden met het eten vanaf de grond, dus dat het paard daarin niet gehinderd wordt.

Ik vind het belangrijkste dat een paard ZELF kan kiezen, dus als hij naar binnen wil dat hij dat zelf kan bepalen maar ook kan bepalen wanneer hij weer naar buiten wil. Natuurlijk moet je een paard niet buiten laten staan wat naar binnen wil maar in feite hoef je, je daar niet eens zorgen om te maken omdat het maar de normaalste zaak van de wereld is (imo) dat een paard dat zelf kan beslissen, jong of oud.