Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:34

Ik heb de eerste 2 bladzijden gelezen, had verder geen zin om het verder te lezen omdat waarschijnlijk toch alle antwoorden ongeveer hetzelfde zijn :+.

Las ergens dat iemand zei dat je maar geen paard moet nemen als je dat betreffende paard niet genoeg weidegang kunt bieden of anders maar moet gaan verhuizen :? ? Vind ik wel een beetje kortzichtig gedacht... Het is bekend dat er in de randstad meer huizen zijn dan land, dus al die mensen die een paar hebben moeten dan maar verhuizen? Dan vrees ik dat jullie luilekkerland met veel weiland ook niet lang meer een luilekkerland is, aangezien er op die manier steeds meer paarden bijkomen. Ofnouja, andersom, er steeds minder land overblijft!

Ik ben wel van mening dat mensen die in de ranstad wonen die zeggen 'er is niets in de buurt' gewoon oogkleppen ophebben of niet goed genoeg zoeken. Ik woon zelf ook in de randstad, heb al verschillende stallen gezien, maar allemaal boden ze weidegang in de zomer en paddocks in de winter.

Nu staat-ie op een pensionstal, in de randstad. 's Zomers 24/7 land, van april t/m ongeveer oktober, tot wanneer het weer het toelaat. We hebben kleigrond, dus regen veroorzaakt eerder ongelukken dan dat het lekker is voor de paarden. Ze staan in groepsverband, ruinen bij de ruinen, merries bij de merries. Voor de winter hebben we een paddock, een bak en een stapmolen. Die van mij staat is beste maatjes met 3 andere ruinen, dus we gooien ze eigenlijk altijd samen los. Meestal komen ze er dus 3 á 4x per dag minimaal 1.5 uur per keer uit. Dan nog een half uurtje stapmolen en het rijwerk. Poetsen, wandelen en wat grassprietjes eten.. Overigens is zijn stal geen kooitje, de stal telt ruim 6.5 bij 3.5 en heeft contact met zijn buurmannetje.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:44

Of je hem nou opsluit op stal of in een wei, of een combinatie, hij staat opgesloten...
Als iedereen zich er in zou verdiepen en het beste voor zijn paard wil, dan maakt het toch niet uit hoe lang hij dan precies in de wei staat?

Tijdje terug moest ik mijn cap snel nog pakken en toen ging mijn paard niet in haar stal, niet naar de wei, maar in haar eentje een buitenrit maken, wat wil mijn paard daar mee zeggen...? ;)

Niemand krijgt het perfect, (al is het maar het weer wat niet meewerkt) dus als het goed is is het toch goed?
Niemand hoeft een ander zijn paard ongelukkig te kijken, als er geen reden is om aan te nemen dat het dier ongelukkig is, dan kunnen we ons beter druk maken om dieren die het echt slecht hebben, vind ik. (en in mijn ogen horen daar ook paarden bij die beginnen met weven, luchtzuigen e.d.)

SparklingApp schreef:
Wat ik mij ook afvraag of de mensen die de paarden perse 24/7 buiten willen hebben wel gewoon vlees eten, of misschien alleen biologisch?
Dus is het welzijn van een paard belangrijker als dat van andere dieren?

Ik quote mezelf even... :o
Hoop dat er nog meer op willen reageren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:46

De Randstad moet het altijd maar ontgelden, maar wat de meeste mensen vergeten is dat er in het buitengebied (het platteland) ook genoeg pensionstallen zijn zonder weidegang. In het oosten of zuiden heb je ook niet elke stal een plak land voor je paard. Het is gewoon in heel Nederland gedoe :D.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:50

flugeltje schreef:
Ooooooh en dan nog even terugkomend op die hond !!
Je kan een hond dag en nacht laten kiezen of hij binnen of buiten wil, maar als hij over die hele dag 1-2 uur aandacht krijgt.
Of je hond zit binnen en krijgt meerdere malen per dag geruime tijd de aandacht ??

Dan kies ik toch voor het binnen zitten !!! Daar wordt hij veel vrolijker van...

een hond zit niet binnen op 2x zijn hoogte bij 2x zijn hoogt :+ althans niet in mijn huis :+

En ook bij een hond denk ik dat hij liever 24/7 met een vriendje buitenloopt dan dat hij de hele dag in zijn hok zit en 1 uur gaat wandelen met de baas...

SparklingApp schreef:
Of je hem nou opsluit op stal of in een wei, of een combinatie, hij staat opgesloten...
Als iedereen zich er in zou verdiepen en het beste voor zijn paard wil, dan maakt het toch niet uit hoe lang hij dan precies in de wei staat?

Tijdje terug moest ik mijn cap snel nog pakken en toen ging mijn paard niet in haar stal, niet naar de wei, maar in haar eentje een buitenrit maken, wat wil mijn paard daar mee zeggen...? ;)

Tuurlijk kiest een paard dan voor een buitenritje.. zal ik ook doen :) Paarden zijn nu eenmaal nieuwsgierige beesten dus waarom zou je op het terrein blijven dat je al enorm goed kent als je de kans hebt om de wijde wereld in te gaan?
uiteindelijk zou het natuurlijk mooi zijn als ene paard inderdaad echt vrij zou kunnen leven, helaas is dat niet meer mogelijk anno 2009 maar dan kunnen we wel proberen het zo goed mogelijk na te streven en daarbij hun leven verrijken met dressuur, springen, crossen, VD en ga zo maar door!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:51

Maar er is wel een verschil tussen opsluiten in de wei of in de stal. Meestal is een stal nl 10keer (of wel meer) zo klein als de wei en hebben de meeste paarden op stal geen contact met anderen maar op de wei weer wel.

Ik hoef mijn paard niet persee 24/7 buiten maar wil haar absoluut niet 24/7 binnen op stal (en voor je vraag die niet helemaal richting mij is, ik ben vegatarisch dus eet helemaal geen vlees :P ). Het liefst gewoon een mooie middenweg (en heb die voor mijn beest ook gevonden, vind ik) :).

Paarden die luchtzuigen/weven hebben het ook niet per definitie slecht, als ik een paard koop die al luchtzuigt omdat hij het al als gewoonte heeft aangeleerd betekent niet dat hij het bij mij slecht heeft.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:54

@ Sparkling app
heb even in je profiel gepiekt en wat een mooie hengst mag jij rijden zeg! Echt een plaatje :)

love_plaisir schreef:
Ik hoef mijn paard niet persee 24/7 buiten maar wil haar absoluut niet 24/7 binnen op stal (en voor je vraag die niet helemaal richting mij is, ik ben vegatarisch dus eet helemaal geen vlees :P ). Het liefst gewoon een mooie middenweg (en heb die voor mijn beest ook gevonden, vind ik) :).
.

dat is wel het realistisch en vaak ook heel goed :j Maar helaas zijn er genoeg paarden die wel 24/7 (of 22,5/7 voor de pietjeprecieze onderons :+ ) op stal staan.. en dat is waar ik echt niet voor ben

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:03

ik heb geen eigen paarden maar ik vertel wel even van m,n vz paarden

adresje 1> heir staat de pony die ik rijd niet op de wei, 4 uur per dag op de paddock.. voor de rest op stal dus ja.. als ik hem rijd komt ie wel iets langer buiten dus..

adresje 2> als ik ze in de wei zet staan ze er een paar uur in, als ik niet kom of de wei is bezet staan ze op stal..

heb hier neits over te zeggen!! dus je hoeft niet op mij te reageren haha :P

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:05

flugeltje schreef:
Even een nieuwe discussie in dit topic... waarom hebben jullie dan in hemelsnaam een paard als hij 24/7 op de wei staat ??
Betaal je dan stalgeld ( ik 290 euro ) om je paard alleen gras te kunnen zien eten ??

Een paard houden is altijd eigenbelang en niet alleen als hij op stal staat, anders moet je zo'n dier in de vrije natuur laten lopen, dan doe je wat voor je paard goed is en dat is gevangenschap niet en erop rijden al helemaal niet.

De meesten hier zeggen dat hun paard gelukkig is 24/7 op het land.... maar verteld hij dat aan jullie ofzo ?? Of hoe zien jullie dat mijn paard niet gelukkig is met maar een paar uur op de wei.

Iedereen koopt een paard om zijn eigen belangen te voldoen, al kan je daarbij het je paard ook naar zijn zin maken, dan heb je de harmonie tussen beide gevonden.

Maar ieder probeerd op zijn manier het beste te doen voor zijn paard, RESPECTEER dat toch eens van elkaar !!

Ik betaal geen stalgeld, maar al had ik dat gemoeten, ik zou het graag doen om mijn paard te zien gras eten zoals je het noemt.
Ik houd mijn paard 24/7 buiten, omdat ik gewoon weet dat dat beter voor haar is. We hebben stallen tot beschikking maar die gebruik ik niet. Als ik haar op stal zet, dan gaat ze uit verveling het zaagsel opeten, of hetgene wat er in de stal ligt. Dan heb ik liever dat ze de hele dag lekker gras staat te eten. :)
Dus daarom heb ik de mijne liever 24/7 op de wei staan :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:07

love_plaisir schreef:
Paarden die luchtzuigen/weven hebben het ook niet per definitie slecht, als ik een paard koop die al luchtzuigt omdat hij het al als gewoonte heeft aangeleerd betekent niet dat hij het bij mij slecht heeft.

Daarom had ik er ook neergezet; paarden die beginnen met luchtzuigen e.d. ik heb zelf ook een luchtzuiger, zo gekocht.. :)

Ik ga zelf voor mijn paarden ook voor de middenweg.. heb er 2 zomers 24/7 buiten en 5 combinatie stal/ wei/ paddock/ molen... en eet ook helemaal geen vlees! ;)

love_plaisir schreef:
Maar er is wel een verschil tussen opsluiten in de wei of in de stal. Meestal is een stal nl 10keer (of wel meer) zo klein als de wei en hebben de meeste paarden op stal geen contact met anderen maar op de wei weer wel

Is zeker waar, maar er zit ook zoveel verschil tussen de ene wei en de andere en de ene stal en de andere, sommige hebben de stallen zo goed voor elkaar dat een tijdje op stal duidelijk niet als straf wordt gezien, mensen die slechte ervaringen hebben met hun paard een aantal uren op stal, hebben imo vaak geen goede stal getroffen!

Dank je wel mvs, het is ook echt een droompaard! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:15

lonniejj schreef:
flugeltje schreef:
Even een nieuwe discussie in dit topic... waarom hebben jullie dan in hemelsnaam een paard als hij 24/7 op de wei staat ??
Betaal je dan stalgeld ( ik 290 euro ) om je paard alleen gras te kunnen zien eten ??

Een paard houden is altijd eigenbelang en niet alleen als hij op stal staat, anders moet je zo'n dier in de vrije natuur laten lopen, dan doe je wat voor je paard goed is en dat is gevangenschap niet en erop rijden al helemaal niet.

De meesten hier zeggen dat hun paard gelukkig is 24/7 op het land.... maar verteld hij dat aan jullie ofzo ?? Of hoe zien jullie dat mijn paard niet gelukkig is met maar een paar uur op de wei.

Iedereen koopt een paard om zijn eigen belangen te voldoen, al kan je daarbij het je paard ook naar zijn zin maken, dan heb je de harmonie tussen beide gevonden.

Maar ieder probeerd op zijn manier het beste te doen voor zijn paard, RESPECTEER dat toch eens van elkaar !!

Die van mij staan thuis dus ik betaal geen stalgeld, maar als het zou moeten dan zou ik dat gewoon doen. Ze hebben een inloopstal, dus ze kunnen naar binnen als ze dat willen. En ze staan er zelfden in. Soms slapen ze er en als het heet/stormachtig is dan schuilen ze. En ik zou het niet anders willen. Maar waarom zou ik mijn paard niet 24/7 buiten moeten zetten mocht ik wel stalgeld betalen? Want ik heb toch net zoveel plezier van mijn paard of hij nou binnen staat of buiten? Ik train mijn pony gewoon, ze is helemaal niet futloos oid (las ik ergens anders in dit topic), dus ik heb er helemaal geen last van dat ze altijd buiten staat :)

knockout1

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:30

Met mijn paard heb ik beide kanten meegemaakt. Kocht hem als vijfjarige nog onbeleerd zo uit het land. Is daarna professioneel beleerd en kwam na drie weken naar de toenmalige pensionstal.
Hier kwamen de paarden er in de zomer zo'n 4 a5 uur per dag eruit en in de winter een uur of 2 a 3.
Paard stond vaak met een attente kop en dikke onderhals uit zijn luik te koekeloeren. Met poetsen en tutten ontspande hij eigenlijk nooit. Knuffelen had hij ook geen 'tijd'voor. En als het wat drukker was op stal liet hij zelfs voor een poosje zijn voer staan omdat hij niets wilde missen.
Met rijden was hij eigenlijk wel superbraaf en ook eigenlijk wel heel fijn te rijden. Maar ook hier wel heel schrikkerig, kijkerig en heet.
Toch leek dit voor dit paard wel normaal. Kende hem ook niet anders en gaf wel een heel blije en tevreden indruk. Tot ik hem half dec 2008 heb verhuisd naar een andere stal, weg luxe, maar wel veel buiten. In de winter van half acht tot een uur of zeven en in de zomer dag en nacht.
Ken mijn eigen paard niet meer terug!!! In het begin moest hij heel erg wennen, slecht eten enz enz. Na een poosje ging dit beter. Ging midden in de winter verharen, kreeg een veel rustiger blik in zijn ogen. Onderhals is verdwenen en hij kan ontspannen!!!
Ook komt hij in de wei naar me toe om eens even lekker te kroelen. En nu merk ik dus ook dat hij ook veel makkelijker te rijden is. Veel meer ontspannen en rustig.
We genieten nu echt van elkaar en vind het heel erg dat ik m dit zo lang heb aangedaan...Bij mij nooit meer een paard voor zo;n lange tijd op stal.
Natuurlijk snap ik dat dit niet voor iedereen mogelijk is, maar ben er wel van overtuigd dat als je de staldeur openlaat er maar weinig paarden zullen zijn die een hele nacht in een stukje van 4 bij 4 blijven staan. Hoe gelukkig ze ook lijken op stal!!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:21

Lovely schreef:
Het is gewoon in heel Nederland gedoe :D.

Heel West-Europa vrees ik. Komt nog uit de tijd dat paarden blij waren dat ze 's nachts weer op krachten konden komen, en de menner blij was dat hij er niet te veel werk aan had voor het inspannen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:01

Ik las ergens dat iemand zei dat mensen die hun paard 24/7 buiten laten dat zouden doen uit gemakszucht!
Nou ,daar ben ik het echt niet mee eens.
Ik heb er bewust voor gekozen om mijnpony's daar te zetten waar ze 24 uur per dag buiten kunnen maar dat is echt niet minder werk hoor.
De wei uitmesten is meer werk dan een stal uitmesten,ik moet er ook gewoon elke dag heen om ze te verzorgen en te kijken of alles goed is.
Hoeveel tijd denk je dat er in weide onderhoud gaat zitten??
Als ik echt gemakzuchtig zou zijn zou ik hem op een pension stal zetten waar alles voor me gedaan wordt,en daar heb ik ooit ook gestaan,maar omdat mijn paard naar mijn zin te weinig buiten kwam en ik graag zelf de verzorging van mijn dieren wil doen ben ik naar de huidige lokatie gegaan.
Hier kan ik mij pony's houden zoals ik vind dat ze gehouden horen te worden,en dat dat dan betekent dat ik er zelf meer werk aan heb dan heb ik dat er graag voor over!!!

Ik heb ze nu in een weitje staan met de stal open en toen ik net langs dat weitje reed en de regen met bakken uit de hemel kwam vallen stonden mijn pony's gewoon buiten met de kont in de wind te grazen,niks in de stal gaan om te schuilen!!

Als ik dan mensen zich zelf hoor verdedigen met mijn paard komt er 'smorgens uit om te wandelen en 'smiddags om te rijden dus hij krijgt beweging zat,dan gaan mijn haren echt overeind staan.
Wandelen of rijden(of nog erger een stapmolen)is niet te vergelijken met weidegang en natuurlijke omgang met soortgenoten.

Ik vind het jammer dat veel mensen bij het kiezen van een plek voor hun paard ,kiezen voor een plek waar voor henzelf veel luxe is(binnenbak,kantine,goede buitenbak enz.) en niet voor een plek die voor het paard luxe is,24 uur bewegingsvrijheid!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:06

Oeps! even dagje niet gekeken en moet gelijk een uurtje bijlezen!!

Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat paarden die wat meer uurtjes op stal staan apatisch en ongelukkig zijn....
Mijn paard staat nooit te trappelen als ik aankom bij zijn stal, meestal moet ik de deur opendoen en meneer van zijn eten wegtrekken!
Als hij vervolgens wat uurtjes later weer naar stal gaat, hoef ik hem echt niet mee te sleuren en zijn stal in te duwen hoor.
Soms loop ik langs zijn stal om hem even naar de wasplaats te brengen naar het rijden en dan wordt ik zo onderhand meegetrokken de stal in omdat
hij naar zijn eten wil! Mijn paard heeft in zijn stal een luik en uitzicht op zijn overburen, en kan contact maken met zijn buurman. Natuurlijk als ik de deur openzet zal hij aan de wandel gaan, maar als je het hek van je paddock of weiland openzet zal je paard ook zeker op onderzoek uitgaan.
Ook ik ben heel bewust bezig om paard veel aandacht en beweging te geven en ga meerdere keren per dag langs........ ik durf echt wel te zeggen dat mijn paard gelukkig is. En er is niemand die anders kan beweren! Mijn paard heeft van alles wat, stal, weidgang, en paddock!
Het zal absoluut per paard kunnen verschillen, en als ik zou merken dat mijn paard de hele boel afbreekt omdat hij een rothekel heeft aan zijn stal zal ik daar zeker een oplossing voor zoeken ik hou tenslotte zielsveel van mijn paard! Maar mijn paard is vrolijk en tevreden, tsja dat kan toch echt hoor op een pensionstal met zomers 5 uurtjes weidegang en swinters paddock..........!
Ik heb trouwens 3 honden Ridgeback's die liggen zomers urenlang op een vierkante meter in zonnetje terwijl ze een hele tuin tot hun beschikking hebben ;).

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:09

Ik vind weidegang erg belangrijk. Zelfs in de winter.
Bij ons staan ze in de zomer van 10.00-20.00u buiten.
In de winter van 10.00-17.00 of het moet erg slecht weer zijn zodat detijden worden aangepast maar ik heb het misschien twee keer mee gemaakt in die vier jaar dat ik er sta, dat ze 1 dag binnen bleven.

Sommige boeren willen dit niet ivm het kapot lopen van de wei maar zomers trekt het bij ons goed bij!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:15

colunder schreef:
Ik las ergens dat iemand zei dat mensen die hun paard 24/7 buiten laten dat zouden doen uit gemakszucht!
Nou ,daar ben ik het echt niet mee eens.
Ik heb er bewust voor gekozen om mijnpony's daar te zetten waar ze 24 uur per dag buiten kunnen maar dat is echt niet minder werk hoor.
De wei uitmesten is meer werk dan een stal uitmesten,ik moet er ook gewoon elke dag heen om ze te verzorgen en te kijken of alles goed is.
Hoeveel tijd denk je dat er in weide onderhoud gaat zitten??
Als ik echt gemakzuchtig zou zijn zou ik hem op een pension stal zetten waar alles voor me gedaan wordt,en daar heb ik ooit ook gestaan,maar omdat mijn paard naar mijn zin te weinig buiten kwam en ik graag zelf de verzorging van mijn dieren wil doen ben ik naar de huidige lokatie gegaan.
Hier kan ik mij pony's houden zoals ik vind dat ze gehouden horen te worden,en dat dat dan betekent dat ik er zelf meer werk aan heb dan heb ik dat er graag voor over!!!

Ik heb ze nu in een weitje staan met de stal open en toen ik net langs dat weitje reed en de regen met bakken uit de hemel kwam vallen stonden mijn pony's gewoon buiten met de kont in de wind te grazen,niks in de stal gaan om te schuilen!!

Als ik dan mensen zich zelf hoor verdedigen met mijn paard komt er 'smorgens uit om te wandelen en 'smiddags om te rijden dus hij krijgt beweging zat,dan gaan mijn haren echt overeind staan.
Wandelen of rijden(of nog erger een stapmolen)is niet te vergelijken met weidegang en natuurlijke omgang met soortgenoten.

Ik vind het jammer dat veel mensen bij het kiezen van een plek voor hun paard ,kiezen voor een plek waar voor henzelf veel luxe is(binnenbak,kantine,goede buitenbak enz.) en niet voor een plek die voor het paard luxe is,24 uur bewegingsvrijheid!

Nou mijzelf verdedigen doe ik niet hoor, nergens voor nodig :D Bovendien is er helemaal niets mis mee om het ook voor jezelf prettig te maken. Ik vind een pensionstal gezellig altijd mensen die je helpen of een praatje maken. Altijd genoeg vriendjes voor je paard! En de luxe van een binnenbak, wasplaats etc. heerlijk!!! Mijn haren gaan ook weleens overeind staan maar dan voornamelijk van mensen die niet goed lezen, van alle verhalen hier krijgen alle paarden weidegang en contact met soortgenoten. Alleen de ene wat meer uurtjes dan de andere............

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:20

bij mij zit er juist een max op
mijn merrie mag niet langer dan 5 uur per dag op de wei
dat is echt de absolute max
liever nog 4 uur , langer levert jeuk op
dus in belang van het dier een max aantal uren
verder staat ze wel 24/7 buiten in de groep
de hele groep heeft hetzelfde weide regime , dit ivm 3 jeukers bij veel gras
2 gevoelig voor hoefbevangenheid
1 gevoelig voor eiwitten
1 haf + 1 ijs die baggervet worden van te veel gras
2 shetjes met hetzelfde probleem
en de twee oudjes hebben aan dit regime ook voldoende
ze krijgen dan in de paddock gewoon nog hooi

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:31

Ik heb de paarden in de zomer altijd dag en nacht buiten, in de winter gaan ze s-morgens 8.00 naar buiten en rond 19.00 naar binnen.
Ik merk dan ook wel aan sultan en king dat ze echt niet langer binnen moeten blijven staan, want dan beginnen ze te vervelen.
In de winter/zomer helemaal geen weidegang of maar 2 a 3 uurtjes vind
ik niet acceptabel. (mits een medische reden)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:21

SparklingApp schreef:
Wat ik mij ook afvraag of de mensen die de paarden perse 24/7 buiten willen hebben wel gewoon vlees eten, of misschien alleen biologisch?
Dus is het welzijn van een paard belangrijker als dat van andere dieren?

Ik eet geen vlees, en eet zoveel mogelijk biologische producten... het is inderdaad zo dat ik het welzijn van alle dieren in gelijke mate van belang vind.
Door geen vlees te eten kan ik daar iets aan doen, door goed voor mijn dieren te zorgen doe ik dat ook.
Ik wil overigens mijn paard niet perse 24/7 buiten hebben. Meestal staat ze 24/7 buiten, maar er zijn momenten dat ik gebruik maak van een stal... extreme hitte, na een training in de winter, of wanneer ze ziek zou zijn (afkloppen).
Ik wil wel dat mijn paard heel veel buiten loopt, meestal komt dat dan neer op 24/7... soms een beetje minder.
Ik ben eigenlijk alleen fel op mensen die hun paard enkele uurtjes per dag buiten hebben eerlijk gezegd.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:24

Mijn pony staat van april tot oktober 24/7 buiten en daarna van 10 tot 7 op een
stenen paddock met hooi en snachts op stal. :D Ideaal vind ik.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:50

Paperboy schreef:
Nou mijzelf verdedigen doe ik niet hoor, nergens voor nodig :D Bovendien is er helemaal niets mis mee om het ook voor jezelf prettig te maken. Ik vind een pensionstal gezellig altijd mensen die je helpen of een praatje maken. Altijd genoeg vriendjes voor je paard! En de luxe van een binnenbak, wasplaats etc. heerlijk!!! Mijn haren gaan ook weleens overeind staan maar dan voornamelijk van mensen die niet goed lezen, van alle verhalen hier krijgen alle paarden weidegang en contact met soortgenoten. Alleen de ene wat meer uurtjes dan de andere............

Ik ben ook enorm blij met luxe en moet er eerlijk gezegd niet aandenken om in de winter constant buiten te moeten lopen en me niet even kunnen opwarmen in een lekkere kantine maaaaar... als het kiezen is tussen mijn welzijn of het welzijn van het paard kies ik toch voor het paard. Ik kan best af en toe in de winter een paar weken stoppen met trainen omdat de bodem van de (hoogstwaarschijnlijk) niet perfecte bak het even niet aankan of compleet ingepakt in de regen de wei uit mesten. Ik kan best die paar uurtjes even een bikkel zijn en dan eenmaal thuis weer opwarmen.

Ik zeg ook niet dat 24/7 noodzakelijk is, maar als je nagaat dat er gewoon nog heel veel paarden zijn die nog niet eens 2 uurtjes per dag in hun eentje de wei in mogen denk ik dat er toch nog wel een heleboel kan worden verbeterd. Misschien moeten we inderdaad niet zo extreem gaan door meteen te zeggen dat alleen 24/7 op de wei goed is, want voor veel paarden is dat ook niet zo. Maar we zouden al een heleboel oplossen door tralies tussen stallen uit te halen, paarden ook in de winter gewoon in groepjes te laten ravotten (ook sportpaarden kunnen best sociaal zijn ;) ), onbeperkt ruwvoer en mentale uitdaging dmv speelballen oid..

Helaas is het nu nog vaak zo dat of je staat op een wat 'primitiever' stalletje waar je paard vaak wel in zijn behoefte wordt voorzien maar mensen zelf er toch niet zo veel plezier aan beleven in de winter of je staat op een luxe pensionstal met prachtige bakken en stallen waar de paarden niet zo veel kunnen bewegen als ze zouden moeten.. De luxe is dan zeker enorm verleidelijk

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:07

Maar dat van die sportpaarden gaat niet over het wel of niet sociaal zijn van die dieren, wel over de risico's die eraan verbonden zijn. En daar zal je altijd pro's en contra's over horen. Ik doe het niet, uit eigen overwegingen en omdat het nu enkel mijn paarden zijn.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:19

Natuurlijk zijn er risico's maar die zijn overal. Gooi je een sportpaard maar 1 uurtje per dag in de wei en dan meteen met vriendjes, dan zou ik het hoogstwaarschijnlijk ook niet doen omdat de kans terwijl ze het 'frisse' er uit rennen dat ze elkaar trappen of andere gekken dingen doen dan groter is. Staat hij de hele dag of 24/7 buiten, vrijwel geen probleem lijkt me dan..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:27

Ik geloof dat ik een van de gelukkige ben die dan een ideale plek heeft , voor paard en mens :D
We hebben een buitebak , die door houtsnippers bijna altijd te rijden is , er zijn zelf 3 lampen die voldoende verlichten , we hebben een kleine beschaafde kantine met koffie thee ranja en in de winter soepje !
Paarden staan in de zomer 24/7 op het land in de slechtere maanden staan ze van smorgens tot vroeg avond buiten in de weide / paddock en , en we hebben sinds kort een heuse was/poetsplaats met warm water :D
En het stalgeld valt reuze mee , voor de begrippen hier in het zuiden ...

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:31

Een vriendin van mij heeft ook het ideale stalletje. Precies als die van jou alleen is de bak niet altijd perfect. Helaas is die al vol :P en tot nu toe is dat wel de enige die ik ben tegen gekomen die nog wat luxe voor de mens heeft toegevoegd hier in de buurt ;)