wel of geen halster om in stalling/weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laat jij het halster om in stal of in de weidegang?

ja, niks aan de hand toch? alleen maar handiger
14 (2%)
ja, maar denk er wel goed om, vind het soms wel een klein beetje eng.
30 (6%)
ja, alleen in de stal
3 (0%)
ja, alleen in de wei
137 (28%)
nee, neemt te veel ricico's met zich mee
268 (55%)
nee, vind het gewoon wat makkelijker
21 (4%)
nee, vind het zonder er mooier uitzien
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 480

bouierenaat

Re: wel of geen halster om in stalling/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:04

Op stal heeft mijn pony nooit een halster om, in de wei wel want dat is verplicht (als ik zelf mocht kiezen kreeg ze hem in de wei ook af)

quincy_paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:15

ik heb er ervaring mee! Ik had laatst ik zei zo tegen die man waar het paardje van is had ik gezegd doen hem nou uit. Dat is gewoon beter want ik ken een paardje dat daarvan gestikt is. Dus ik zei die kun je beter uit doen anders dan blijft hij mischien wel ergens achterhangen. En ja hoor ik kwam laatst aan overal wondjes en alles! Dus nu kan ik een tijdje niet rijden omdat hij allemaal van die wondjes heeft persies waar zijn hoofdstel zit. Dus ik raad het je aan om het niet te doen

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:18

Op de wei (ook s'nachts) altijd het halster af. Veels te bang dat ze ergens aan blijft hangen of er wondjes door krijgt. Ook als ze niet te lang de wei in gaat, altijd het halster af. En ook op stal nooit een halster om, want ook daar kan altijd iets gebeuren. We gebruiken het halster dus alleen om haar vast te zetten tijdens het poetsen, wassen en om mee te wandelen. Gelukkig is onze pony tot nu toe niet moeilijk uit de wei te halen. Zeker als er geen vriendjes in de wei staan komt ze direct naar ons toe en wil ze graag weer mee.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:24

Zowel in de stal als op de wei heb ik de paarden nooit een halster om. Vind het te veel risico met zich mee brengen. En waarom zou ik ze een halster om laten als ze of in de stal staan of in de wei. Vind het een beetje nutteloos

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:16

Zilvermoon: Dat vind ik ook. Maar vaak als je op een stal staat maakt de eigenaar van een stal een keuze en vaak uit luiheid en gemak laten ze het halster aan. En je kan zeggen kies niet voor zn stal maar elke stal heeft zijn voors en tegens en soms moet je dan kiezen voor een aantal dingen of heb je weinig keuze.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:59

In stal heb ik d'r eigenlijk nooit een halster om, ik zie daar ook het niet niet van in. In de wei wel, als ze dan ontsnapt, is het toch een stuk makkelijker om d'r te pakken te krijgen, het is al een paar keer gebeurt, en dan was ik blij dat ze een halster om had.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:16

Nooit.
Ik maak wel een uitzondering voor paarden die bv niet door anderen te pakken zijn maar wel door anderen gepakt moeten worden, en de eerste keer in de weide van een nieuw paard als je niet weet of je het kan pakken.

Voor die geen keuze hebben, kies een breekbaar halster, waarvan of de ringen die het bij elkaar houden gewoon breken; of eentje die opzettelijk loskan, die heb je tegenwoordig ook; of een die geen gesp, maar een schuif heeft.
Als je de ijzeren ringen door stropaktouw vervangt, is het ook breekbaar. Dit breekt niet zomaar, dan moet het paard echt er met alle geweld aan hangen, dus je kunt hem nog wel gewoon leiden met zo'n halster.
Je hebt dan wel een handig iemand nodig met gereedschap dat metaal kan knippen.

Een halsband is trouwens een redelijk alternatief. Geen gevaar en wel te pakken (dat wil zeggen, je kunt er een touw aan doen en dat over de neus indien nodig, je kunt niet de halsband zelf pakken).
Afbeelding

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:08

Halsband heb ik ook aan zitten denken. Maar ben bang dat die van mij zich daarmee niet makkelijk laat leiden. Die dramt nog weleens flink door.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:19

Als gezegd, dan gewoon het touw van de ring over haar neus en dan weer door de ring halen. Alleen bij het leiden uiteraard, daarna haal je het touw eraf...

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:22

Een aantal paarden bij ons op de weides hebben halsters gewoon om. Dit zijn meestal de jonge, moeilijker te pakken paarden of paarden die 's nachts nog op stal gaan. De rest heeft de hasters gewoon af.
We hebben ook een aantal weides verder uit de buurt en daar heeft elk paard geen haster om omdat we er niet direct bij zijn mocht er iets fout gaan

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:24

Joceline schreef:
Stal en weiland, absoluut nooit. In het weiland zie ik het nut er niet van uitgezonderd in de zomer met een vliegennetje. In de stal is het verschrikkelijk gevaarlijk..laten we leren van de ongelukken die hier eerder op bokt zijn genoemd over paarden die zichzelf verstikt/opgehangen hebben.

idem! hoogstens als 't écht vliegentijd is en ik er een vliegennetje aanhang. Die van mij zijn prima te pakken dus een halster is alleen maar gevaarlijk!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:25

Voor een vliegenmasker heb je geen halster nodig en bijkomend voordeel is dat de oren dan ook bedekt zijn.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:31

Goede tips. Die van mij laat zich ook gewoon pakken. Alleen de staleigenaar eist dat de halsters dag en nacht op moeten...tja wat doe je aan zoiets? Ze vinden het makkelijk...ik vind het niet fijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:19

Vraag dan zwart op wit dat eventuele schade aan, of verlies van, je paard door halstergebruik dan bij hem wordt verhaald. Misschien veranderd hij dan van gedachten...
Ik zal dit bij iedereen aanraden die van staleigenaar tegen de zin in een halster moet gebruiken.
Stel maar iets op dat hij moet ondertekenen.
Want zij eisen het, maar jij zit met de gebakken peren als er wat gebeurd. Ook als er wat gebeurd en ze kunnen het paard niet pakken omdat het geen halster heeft bv. Het komt altijd op jouw bord en niet op die van de stal eigenaar dus hij heeft niet zoveel om te eisen....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:06

Klopt helemaal....en die van mij doet zijn halster toch wel ergens af als het hem lukt. Toevallig heeft hij er nu eentje die hij al vrij lang omlaat. En heb nu dus ook een speciaal halster van Looileer laten maken zodat het minder gevoelig is en sneller kapot kan als het mis gaat. Tot nu toe gaat het goed..maar nu heeft hij hem in zijn stal niet om...want he...in de stal denk ik dat hij hem zeker met warm weer graag kwijt wil en niet om wil.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:40

Mijn huidige verzorgpaard heeft wel altijd een halster om.
Reden van eigenaar:
Makkelijker te pakken(het is een jonge, speelse merrie)

Mijn oude verzorgpaarden(halfingers) hadden nooit in de wei een halster om.
Reden van eigenaar:
Ze staan niet in de buurt en een beetje afgelegen. Ze zijn erg aanhankelijk en je kunt zo de halsters van hun hoofd halen. En met halster kun je ze makkelijker meenemen.

Zelf vind ik dat ze beiden gelijk hebben. Mijn huidige verzorgpaard staan in een weiland bij de eigenaar thuis, mijn oude staan tussen verschillende weilanden met koeien en er komen veel wandelaren langs.
Ook is er al eens een hoofdstel gestolen toen we er zelf bij stonden, en ze hebben niet de goedkoopste halsters om(een van 15,- en een van 20,- of 25,-).

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:15

Mijn paarden hebben allemaal een halster om, zowel op de weide als op stal en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:25

frisiangirl schreef:
Mijn paarden hebben allemaal een halster om, zowel op de weide als op stal en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Als ik jou was zou ik er op stal erg mee oppassen, want je zegt dat je er geen problemen mee hebt gehad NOG...kijk eens op de afdeling In memoriam op bokt.. Deze mensen dachten ook dat het geen kwaad kon. Als je er eenmaal achter komt ligt er of van alles open of kom je er te laat achter. Paarden blijven vluchtdieren en schieten in de stress als ze vast komen te zitten. In elke stal zit wel iets waar ze achter kunnen blijven haken. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:42

die van mij heeft alleen soms op zondag een halster om in de wei omdat ik haar dan zelf buiten zet en binnenhaal. het ligt er dan aan hoelang ze op de wei staat
verder heeft ze nooit een halster op in de wei omdat ze met de kudde los naar buiten gaat. en in dde stal wil ik het niet hebben.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:44

ze hebben alleen een halster om als ik ze borstel en met zadelen voor de rest niet

JenniferHui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:18

Als ze alleen een paar uurtjes buiten staan (zoals nu) staan ze gewoon met halster buiten, maar in de stal doen we ze af!
als ze langer dan 8uur op het land staan gaat het halster er bij sommige paarden af, andere zijn moeilijk te pakken!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:26

Ik heb er 3, die op stal nooit een halster om hebben. In het land hebben 2 ook nooit een halster om. Eentje wel want zij is nu eenmaal moeilijker te vangen...

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:29

Alleen de eerste keer toen die de wei in ging heb ik hem even om gelaten. Nu gewoon zonder. Op stal doe ik al helemaal geen halster om.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:41

Joceline schreef:
frisiangirl schreef:

Als ik jou was zou ik er op stal erg mee oppassen, want je zegt dat je er geen problemen mee hebt gehad NOG...kijk eens op de afdeling In memoriam op bokt.. Deze mensen dachten ook dat het geen kwaad kon. Als je er eenmaal achter komt ligt er of van alles open of kom je er te laat achter. Paarden blijven vluchtdieren en schieten in de stress als ze vast komen te zitten. In elke stal zit wel iets waar ze achter kunnen blijven haken. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven.

Misschien moet je dan eens goed naar je stal kijken... in mijn stal zijn er geen plekken waar ze achter kunnen blijven hangen. Overigens heb ik al bijna 30 jaar paarden met halster om en ik heb nog nooit een probleem daarmee gehad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:04

Het gevaar zit hem meestal bij stallen waar ze het hoofd over de deur kunnen brengen en dan aan een sluiting of scharnier blijven hangen, frisiangirl. Niet zo zeer aan iets in de stal.
En dan kunnen ze erg beschadigen en zelfs de nek breken.